Al m'n hele leven ben ik bezig om het vliegen in m'n dromen beter te laten gaan. maar hoe ouder ik word en hoe meer 'deze wereld' kennis ik opdoe, hoe slechter het vliegen gaat. ik ben bijvoorbeeld al jaren bezig met het dilemma van het voortstuwen van m'n lichaam. vroeger kon ik nog wel een stukje 'zwemmen' maar ik vond dat zo'n achterlijke manier van vliegen dat ik het anders wilde, ik wilde het meer superman achtig (of eerder als mijn grote idool Firestar). Dus redelijk rap kunnen vliegen in een vloeiende beweging.
Maar ik stuitte natuurlijk op een hele rits bezwaren, namelijk, hoe kom ik aan de energie om me zo vooruit te stuwen? Dit hele dilemma verandert het personage wat ik ben in m'n dromen natuurlijk immens, want naast superpower 'vliegen' moet ik ook een superpower integreren die energie op kan wekken zonder al te veel lichamelijke inspanning. En dat lukt me niet echt. Ik blijf tegen 'de werkelijkheid' aanstoten in m'n dromen dat zoiets (en andere superpowers) onmogelijk is. En 'lucide dromen' is niet echt meer een optie, aangezien het grootste gedeelte van mijn dromen in princiepe lucide zijn, dan wel slaapverlammingsdromen (Dan heb ik het over de dromen tegen het eind van de nacht, de andere verwerkingsdromen krijg ik momenteel niet meer mee)
Anywhoos, ik ben dus opzoek naar manieren waarop ik meer controle kan krijgen over dit vliegen in m'n dromen. Het is iets waar ik vooral in wakkere toestand mee zit te worstelen. Dingen verzinnen en dan kijken of ik er van overtuigd kan raken dat dit me snachts gaat helpen
![]()
Mijn vraag aan jullie truthers/dromers is hoe jullie vlieg mechanisme eruit ziet en hoe het bij jullie werkt. Lukt het gewoon of is het een bepaalde tactiek? Zijn er dingen irl waardoor je geinspireerd raakt te kunnen vliegen (ik heb het bijvoorbeeld met bepaalde liedjes, neem bijvoorbeel till the clouds clear van lamb, daarvan krijg ik het echte vlieg/opstijg gevoel) of is het gewoon de dromenwereld/lucide wereld waardoor het gewoon zonder problemen lukt?
Ik ben een echte nadenker, en ik ben bang dat ik m'n lievelingsdroomhobby in het echte leven volledig aan het wegrationaliseren ben en dat vind ik Echt Klote. In veel dromen ben ik tegenwoordig bezig weer te leren vliegen en het lukt gewoon niet en dat zorgt voor veel frustratie snachts
![]()
Overigens.. dromendagboeken heb ik een jaar of 2, 3 geleden veel bijgehouden en daardoor ging het dromen en alles erin een stuk makkelijker. Maar sinds een jaartje of 2 deel ik het bed met iemand anders + twee katten en ik heb gemerkt dat dat al slapende veel energie vergt snachts, een dromendagboek bijhouden betekent toch 4-5x per nacht wakker worden en dat is op dit moment gewoon veel te veel van het goede...
ik begrijp dat sommige mensen dit hele verhaal compleet achterlijk, gek en weet ik veel wat vinden, maar op dat soort reacties zit ik niet echt te wachten. Ik vind m'n dromenwereld nou eenmaal een heel leuk deel van het bestaan en ik heb al lang lang geleden besloten daar wat actiever mee bezig te gaan dan het alleen maar over me heen laten komen.
thankyou!