Inderdaad ja, wonderer heeft helemaal gelijk...quote:Op vrijdag 30 maart 2007 03:42 schreef wonderer het volgende:
Lezen. Lezen, lezen, lezen. Kijken hoe anderen het doen. Zoek een paar boeken waar je bij denkt "dit is wat ik ook wil kunnen" en probeer uit te vinden hoe die auteurs het doen.
En het onderwerp in deze volledige zin is?quote:Mij valt bijvoorbeeld op dat je onvolledige zinnen maakt. Een volledige zin bevat ten minste een onderwerp en een persoonsvorm.
Dat is geen volledige zin.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:07 schreef 007Bontuh het volgende:
[..]
En het onderwerp in deze volledige zin is?![]()
Dat is geen schande! Het is ook niet makkelijk. Ik moet nog vaak nadenken of ik met een de- of het-woord te maken heb.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 03:51 schreef Ionesco het volgende:
Helaas heb ik wel nog problemen met lidwoorden(de,het en een) (...).
Ja daar was ik al bang voor. Ik heb een hekel aan leesboeken.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 12:45 schreef Claudia_x het volgende:
woordenschat uit te breiden, is door veel te lezen.
Het hoeft geen literatuur te zijn. Lees vooral wat je leuk vindt! Als je het idee hebt dat een schrijver jou iets opdringt, dan is dat wellicht niet jouw soort schrijver. Ik lees bijvoorbeeld geen Couperus omdat ik zijn stijl vreselijk vind. En ik heb weer geen enkel probleem met schrijvers die zinnen gebruiken zonder persoonsvormen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 12:49 schreef Lipton-Anubis het volgende:
Ja daar was ik al bang voor. Ik heb een hekel aan leesboeken.
Simpelweg omdat ik er niet zo goed tegen kan als een schrijver jouw dwingt
in zijn stijl te lezen
Waar houd je wel van? Non-fictie misschien?quote:En Nederlandse literatuur gaat enkelt over sex en midlife-crisis ervaringen imo.
quote:Veel beginnende schrijvers willen vooral mooi schrijven. Het liefst een beetje literair, bloemrijk, of grappig. Ze willen zich bekwamen in een eigen stijl en denken lang na over vergelijkingen en mooie zinnen. Daar is niets op tegen. Maar als je een scriptie schrijft, of een essay, ga daar dan maar niet mee experimenteren. Bewaar dat voor een ander project. Probeer liever eenvoudig en 'kaal' te schrijven. Wees zuinig met bijvoeglijke naamwoorden en met superlatieven als 'enorm' en 'brljant'. Het is de beste methode om uiteindelijk tot een eigen stijl te komen. Het is ook de beste methode om de rode lijn vast te houden en om je eigen gedachten te testen. En het belangrijkste: je lezers zullen je er dankbaar voor zijn.
Eenvoudig betekent niet: saai. Saaie stukken zijn stukken die te lang duren en waar te weinig in staat. Goede schrijvers en essayisten hebben vaak een eenvoudige, beknopte stijl. Je leest ze en je denkt: ja, eigenlijk is het heel simpel. Lees bijvoorbeeld eens een essay van Karel van het Reve, of van Johan Goudsblom.
Eenvoudig betekent ook niet: gewoontjes, triviaal. Er moet wel iets staan wat inhoud heeft en de moeite waard is.
quote:Net zo belangrijk als schrijven is herschrijven. (...) Besteed ook de nodige aandacht aan het 'kammen' van je betoog: net zolang herschrijven totdat alle woorden, zinnen en mededelingen in de goede richting wijzen en ongeveer dezelfde betoogtrant hebben.
quote:Herschrijven is vaak: schrappen. Het is verbluffend hoeveel overbodige woorden, zinnen en alinea's een tekst kan bevatten. Probeer zo economisch mogelijk te schrijven, het komt de leesbaarheid van je tekst ten goede. Bovendien is het risico dat je een onbruikbare zijweg inslaat geringer als je kort en bondig formuleert.
quote:Op vrijdag 30 maart 2007 16:42 schreef LXIV het volgende:
Lees nooit, maar dan ook helemaal nooit, een boek dat door een vrouw geschreven is.
En voor dat betreft ook geen boeken van schrijversechtparen
Ja, neem het maar op voor schrijversechtparen! Waar hebben zij dat aan verdiend?quote:
Ik neem het op voor de vrouwen. Die schrijversechtparen mogen door de plee.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 16:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, neem het maar op voor schrijversechtparen! Waar hebben zij dat aan verdiend?
Ik ben wel benieuwd naar je redenatie hierbij.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 16:42 schreef LXIV het volgende:
Lees nooit, maar dan ook helemaal nooit, een boek dat door een vrouw geschreven is.
En voor dat betreft ook geen boeken van schrijversechtparen
Er is wel gezegd lezen is denken met het hoofd van een ander. Wanneer je dus (teveel) vrouwengezwets leest wordt je brein langzaam maar zeker vergiftigd met de irrationaliteit, hormoondepressies, emotionele instabiliteit, ongestructureerdheid, middelmatigheid en al het andere wat het vrouwelijk brein eigen is. Natuurlijk kan een uurtje Kafka, Nietzsche of Goethe tijdelijk tegenwicht bieden aan dit slopende proces, maar wanneer men zich te veel tot de vrouwelijke "literatuur" bekent zijn de gevolgen op langere termijn terminaal. Net zomin als je de negatieve gevolgen van het roken teniet kunt doen door af en toe een appel te eten.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar je redenatie hierbij.
Wat een gezwets, LXIV. Boeken geschreven door vrouwen zijn in de regel kut en dáárom moet je ze niet lezen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is wel gezegd lezen is denken met het hoofd van een ander. Wanneer je dus (teveel) vrouwengezwets leest wordt je brein langzaam maar zeker vergiftigd met de irrationaliteit, hormoondepressies, emotionele instabiliteit, ongestructureerdheid, middelmatigheid en al het andere wat het vrouwelijk brein eigen is. Natuurlijk kan een uurtje Kafka, Nietzsche of Goethe tijdelijk tegenwicht bieden aan dit slopende proces, maar wanneer men zich te veel tot de vrouwelijke "literatuur" bekent zijn de gevolgen op langere termijn terminaal. Net zomin als je de negatieve gevolgen van het roken teniet kunt doen door af en toe een appel te eten.
Ik lees principieel zo weinig mogelijk dat door vrouwen geschreven is. Af en toe valt er natuurlijk niet aan te ontkomen, maar om nu een compleet boek, geschreven door een vrouw, te gaan lezen, dat is je eigen geestelijke gezondheid nodeloos op het spel zetten. En waarom zou je dit doen? Er is immers toch genoeg geschreven door mannnen? Je kunt altijd nog een nieuwe taal leren wanneer het mannelijke deel der vaderlandse literatuur uitgeput is.
Want Kafka, Nietzsche en Goethe zijn bij uitstek rationele denkersquote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk kan een uurtje Kafka, Nietzsche of Goethe tijdelijk tegenwicht bieden aan dit slopende proces,
quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is wel gezegd lezen is denken met het hoofd van een ander. Wanneer je dus (teveel) vrouwengezwets leest wordt je brein langzaam maar zeker vergiftigd met de irrationaliteit, hormoondepressies, emotionele instabiliteit,
quote:Op vrijdag 30 maart 2007 21:43 schreef Roltrapfee het volgende:
[..]
Want Kafka, Nietzsche en Goethe zijn bij uitstek rationele denkers![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kafka, Nietzsche en Goethe voldoen aan zo'n beetje alle eigenschappen die volgens jou bij vrouwen horen: irrationaliteit, emotionele instabiliteit, ongestructureerdheid.
[quote]Kafka kon volstrekt niet met vrouwen omgaan en zat z'n leven lang in een identiteitscrisis als Duitssprekende jood in Praag.
Mmm. Das interessant. Mischien had hij wel hele goede ideen, en trok hij zich die dieen heel erg aan.quote:Nietzsche had verknipte beelden over de mensheid en ging uiteindelijk ten onder aan syfilis, die leidde tot waanzin.
Tja, het was dan ws. zijn eerste relatie. En had nog niet het volwassen mannelijk inzicht vergaard,quote:Goethe schreef met zijn Werther een ware klaagbrief vol zelfmedelijden; Werther symboliseerde hem zelf, in een eeuwige depressie om zijn geliefde Lotte. Het was dat hij er de lef niet voor had, anders had ie zich (net als Werther) van kant gemaakt.
Mischien schrijven mannelijke schrijvers wel over dingen die andere mannen wellicht wel zouden kunnen boeien.quote:Lees je eens in, voor je begint over rationele mannelijke schrijvers.
Je hebt zelf ook door dat dit een volstrekt non-argument is, toch?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:56 schreef Lipton-Anubis het volgende:
[..]
Tja, het was dan ws. zijn eerste relatie. En had nog niet het volwassen mannelijk inzicht vergaard,
om met de irrationaliteit van vrouwen omte gaan.
Geen wonder dat je dan 'crazy' wordt. Zeker als er niemand in de buurt is die met jou dingen in een
ander perspectief kan zetten (vaders zijn zo belangrijk..)
Een typisch antwoord van iemand die Nederlands studeert; meteen werkgelegenheid voor jezelf creeëren.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 06:12 schreef Lienekien het volgende:
Voor wat betreft je eerste punt: laat je verbeteren. Laat je schrijfsels af en toe eens kritisch bekijken door iemand die er echt een beetje verstand van heeft, iemand die je kan vertellen wat je (stelselmatig) fout doet.
Mij valt bijvoorbeeld op dat je onvolledige zinnen maakt. Een volledige zin bevat ten minste een onderwerp en een persoonsvorm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |