abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 maart 2007 @ 17:43:06 #1
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47799310
Wellicht dat iemand mij hier wat raad kan geven. Zal alleen de vraag stellen. Indien men de achtergrond of meer wil weten zal ik wel het hele verhaal posten

Buren gaan aanbouwen. Willen dit graag over de erfgrens heen doen zodat ze geen inspring hebben in de woning. Woning is nieuwbouw 15 jaar oud.

Nu heb ik begrepen dat ze 7cm over de erfgrens willen. Later als ik ga aanbouwen kan ik gebruik maken van hun buitenmuur als binnenmuur.

Het plan van hun is om een houtskelet aanbouw te realiseren aan de bestaande woning. Eerst houtskelet met daarin isolatie dan een spouw en dan de buitenmuur. Nu heb ik gemeten en heb ik vanaf mijn binnenmuur (stucwerk) tot de erfgrens 9cm. Als hun 7cm over de erfgrens heengaan heb ik dus 2cm over. Gebruik maken van hun buitenmuur als binnenmuur zou dus kunnen. Maar.... ik heb gehoord dat dat wel eens vochtproblemen zou kunnen opleveren. Iemand vertelde mij dat ik minstens 5cm moet overhouden zodat ik later op de buiten muur nog een houtwerk kan aanbrengen met daarin isolatie en daarop gipsplaat.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen. Word er ondertussen helemaal gek van.

En wie denkt waarom laat hij de buren dan over de erfgrens gaan. Omdat ik hun ook een pleziertje gun en een strakke binnenmuur.
pi_47799511
Heb je zelf plannen voor een aanbouw? En hoe is de bouwvergunning bij de buren aangevraagd?

Tja, als straks hun buitenmuur jouw binnenmuur is, dan heb je niet veel last van vochtproblemen, beide ruimtes zijn immers ongeveer even warm. Een andere optie zou kunnen zijn om de betreffende muur weg te halen als je zelf gaat uitbouwen, maar 2 x 1cm gips met wat glaswol is nu ook niet zo geluiddempend dat je niets meer hoort.

Maar om het eerlijk te zeggen, als je er zelf minder van wordt, dan is een pleziertje gunnen niet het eerste waar ik aan denk.
pi_47799566
Als je het doet om je buren te plezieren niet doen, tenzij je zeker bent dat jij ook een aanbouw wil.
Een beetje goede aannemer kan er voor zorgen dat dat verspringen niet zichtbaar is.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:14:20 #4
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47800300
Bouwvergunning is aangevraagd. Tekening klopte voor geen meter, op de tekening stond hij met de inspring bij hun dus niet over de erfgrens en met kalkzandsteenmuur / spouw / buitenblad.

Het hele hekele punt is dat de gemeente zegt gewoon een bouwvergunning af te geven omdat het binnen het bestemmingsplan valt. Wat er verders allemaal gedaan wordt is privaatrecht en moet voor de rechter uit gevochten worden. Geen reden dus voor bouwstop of geen vergunning.

Heb dus zo iets kan er maar beter uit komen heb geen zin in die romslomp. En bovendien van mijn binnenmuur tot de erfgrens is 9 cm voor hem dus ook. Als we beide tot de erfgrens gaan lukt het nooit om zonder inspring aan te bouwen. Er goed uitkomen levert mij dus ook voordeel op.
pi_47801088
Je haalt dingen door elkaar
Een uitbouw kan zonder vergunning als hij aan de eisen hiervoor voldoet, daar kan je weinig tegen doen en hij kijgt automatisch een vergunning.
Afwijken van deze norm betekend dat er een vergunning moet worden aangevraagd waartegen je een bezwaar kan indienen, doe je dit niet dan ga je er mee akkoord hoe gek het ook is als je niks van die buren hoort of het suffertje niet leest.
Bouwen mag tot de erfgrens, niet erover heen en als de gemeente kwaad wil kan je zelfs een boete krijgen omdat jij voor jou deel geen vergunning hebt.
inspringen is niet nodig, dan moeten ze wel een beetje creatief zijn om die cm te winnen maar het kan.

mijn inziens lopen ze over je heen aan je berichten te lezen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_47801183
OK ons verhaal:

Jaren geleden in 1981 hebben de buren 7 meter onderheid en aangebouwd met een spouwmuur.
Vervolgens in 1985 bouwden wij aan en hebben de helft van de kosten van de muur verrekend.
Zij hadden al die tijd een raam op de bovenverdieping en dat is dichtgemaakt op eigen kosten.
Dit was notarieel vastgelegd.

Onze aanbouw aan de andere kant is niet onderheid en staat op een zg eigen betonplaat die door een constructiebureau is berekend.
Nieuwe buren wilden ook aanbouwen in 1995 en daarmee gingen wij (natuurlijk) akkoord.
Alleen moest hun aanbouw (binnenmuur) vrij blijven van onze muur aan hun kant.
Om het lastiger te maken : dat was gedeeltelijk binnenmuur - want zij hadden toen een kleine aanbouw.
Na 5 meter was het onze buitenmuur met spouw en die werd hun binnenmuur.

De twee ramen die wij boven hadden, zijn op eigen kosten dichtgemaakt.
Ten 1e omdat men officieel niet in/op de tuin van de buren mag kijken en 2e liever een goeie buur dan ...

Meegenomen was dat wij in de spouw nog even water en prik naar de achtertuin konden leggen.
Het riool en de put moesten omgelegd : hebben we samen gedaan.
Omdat het echt niet anders kon, loopt hun regenpijp in ons zicht via ons terras op het riool.
Want hun aanbouw is weer een 2 meter langer/dieper gelijkvloers en dat komt door historische feiten.

Alles in vrede geregeld en afgesproken. En geen sprake van lekkage.

Succes enne laat je niet gekmaken.

edit: * dubbele spouw ? gewijzigd.

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 29-03-2007 22:13:14 ]
pi_47808981
Ik zou tegen de buurman zeggen dat je hoogstwaarschijnlijk in de toekomst geen uitbouw gaat maken en dat hij maar lekker op zijn eigen grond moet gaan bouwen.
Ook kun je hem zeggen dat je niet wilt dat de regenpijp als daar spraken van is geheel op jouw grond komt en dat die gewoon in het midden moet blijven of over zijn uitbouw dak moet lopen.

Denk aan je eigen belang. Vriendjes blijven met de buren is meer een kwestie van netjes groeten en aardig zijn. Daarvoor hoef je echt niet de helft van je tuin weg te geven.
pi_47810860
Morgen ga jij naar je buurman en zeg je tegen je buurman dat je een muur in de tuin wil zetten.
Maar die wil je wel 7 cm op zijn grond zetten anders loopt jouw gazon niet meer door.

Laat hem zijn muurtjes maar mooi op zijn grond zetten.

Wat kunnen mensen toch onbeschoft zijn.
  donderdag 29 maart 2007 @ 23:12:20 #9
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47811755
Bedankt voor de reply's. Denk dat ik eruit ben. Heb vanavond nog een timmerman gesproken. Deze zegt dat ik de 7cm niet moet accepteren. Doordat binnenmuur (beton) 20 cm is. Delen door 2 dus 10 cm is aan mij kant. En de buren aan mij kant 7 cm willen gebruiken blijft er 2 a 3 cm over. Precies zoals zei zeggen genoeg om later hun buitenmuur als binnenmuur te gebruiken. Echter zal ik dan last gaan krijgen van een koude brug en vocht problemen op de hoek van de dan toekomstige voorgevel hoek hun buitenmuur mijn binnenbuur.

Deze timmerman zegt dat ik met de buren moet overeenkomen dat ze 5 cm over de erfgrens gaan. Hun buitenmuur zal dan precies op midden ergrens komen. Ik hou dan aan mij kant 5cm over zodat ik later tegen hun buitenmuur ook een skeletwand kan zetten met isolatie en zo precies uitkom. Aan hun kant doen ze precies hetzelde. Zo gebruik je dus precies de 20 cm. En zijn beide buren blij omdat ze geen inspring hebben.

Deze timmerman dacht dat hun 7cm wouden gebruiken om de kosten te drukken van hoogwaardig/dure isolatie.

Klinkt logisch. Toch?
pi_47812378
Apart verhaal. Ik merk daarin een paar dingen op:

- Buren mogen niet over de erfgrens heen
- je kunt (zoals de timmerman al zegt) niet zonder problemen hun buitenmuur als jouw binnen muur gaan gebruiken
- Hun moen volgens de tekening van de bouwaanvraag bouwen. Dus houtskeltbouw mag niet en er moet versprongen gebouwd worden. Zo staat het (volgens je verhaal) op de tekneing. Als het anders uitgevoert wordt moet er een andere vergunning aangevraagt worden.
- Bouwen hun niet volgens de tekening kun je de bouw stil laten leggen ook al hetbben ze een vergunning of was het originele plan vergunnigs vrij.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 08:11:10 #11
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47819131
Hoeveel bier had je gisteren op tnimble??

Ontopic: Ik zou die 7cm idd niet accepteren. Gewoon 5cm afspreken
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_47819182
De vraag die je natuurlijk nog kunt stellen is:

Loopt de erfafscheiding wel precies in het hart van de muur?
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:25:22 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47820279
Ik snap sowieso niet waarom de muur zou verspringen als er niet over de erfgrens gebouwd mag worden? Of lees ik nu gewoon slecht?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47822378
Verder een andere tip, zodra je overeenkomt dat hun muur op jouw grond komt te staan, leg dit dan vast, om gezeik in de toekomst te voorkomen (één van de twee verhuist bijvoorbeeld, jullie krijgen over 2 jaar ruzie en jij sloopt die muur omdat ie op jouw grond staat)
Of je dit notarieel moet vastleggen weet ik niet, misschien ff in WGR vragen, of je rechtsbijstand bellen
  vrijdag 30 maart 2007 @ 10:42:19 #15
65960 sanger
pi_47822409
Of verkoop de grond officieel.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 11:22:38 #16
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47823772
@Marsepein

Daar heb ik zelf ook al over nagedacht. Zo ie zo moet bij de buren de achtergevel eruit. Als ze nu aan de kant van mijn erfgrens 2 gevelstenen eruithalen kan de binnen muur opgemeten worden. En zo kan het hart (erfgrens) bepaald worden. In de muur zit een dilatatievoeg? En heb dus het idee dat die niet precies op de erfgrens zit.

@sanger

Niet over de ergrens betekent dat je 10cm heb voor een aanbouw (binnenmuur/spouw/buitenmuur). Dit alles gaat op de 10cm niet lukken en zo krijg je een inspring aan de binnenkant van je woning waar de aanbouw zit.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 11:53:59 #17
65960 sanger
pi_47824842
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 11:22 schreef Deftronic het volgende:

@sanger

Niet over de ergrens betekent dat je 10cm heb voor een aanbouw (binnenmuur/spouw/buitenmuur). Dit alles gaat op de 10cm niet lukken en zo krijg je een inspring aan de binnenkant van je woning waar de aanbouw zit.
Ik las dus inderdaad verkeerd

Thnx
pi_47828093
meteen zelf ook uitbouwen joh!
  vrijdag 30 maart 2007 @ 13:41:46 #19
65960 sanger
pi_47828396
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 13:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
meteen zelf ook uitbouwen joh!
Dat zou wel een hoop oplossen inderdaad, maar dat moet wel mogelijk zijn.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 13:51:52 #20
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47828783
Woon er net 8 maanden met een verbouwing achter de rug van 5 maanden Hoe graag ik het ook wil. Zit er niet op te wachten en heb de financiën ook niet.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 14:25:44 #21
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_47830225
Als je toch geen uitbouw in de planning hebt staan zou ik gewoon tegen je buren zeggen dat ze op hun eigen grond moeten bouwen. Ook geen 5 cm. Want die 5 cm wordt dan toch 7 cm.

En het versprint bij de buren binnen in het huis hun keuze om een uitbouw te willen dus ook hun keuze om hun muur te laten verspringen.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 15:45:20 #22
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47833263
Kan zijn dat ik altijd zo moeilijk denk. Maar weet nu natuurlijk nog niet wat ik over een paar ja ga doen. Als ik op papier laat zetten dat ze de gevelsteen op de helft mogen zetten van de erfgrens hebben ze zich daaraan te houden. Daar haal ik me voordeel uit en daar halen hun voordeel uit. Echter ben ik totaal er niet bij gebaat om hun op hun eigen erfgrens te laten. 1. Ik zal later ook een inspring krijgen. 2. Grote kans dat ik dan geen gebruik mag maken van hun buitenmuur en zal er zelf ook een neer moeten zetten waardoor ik geen kosten voordeel heb.

Zolang ik geen goede argumenten hoor ga ik voor de optie gevelsteen op de erfgrens.
pi_47836351
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 15:45 schreef Deftronic het volgende:
Zolang ik geen goede argumenten hoor ga ik voor de optie gevelsteen op de erfgrens.
Lijkt me een reeele oplossing, bedenk ook even over de hemelwaterafvoer e.d. Het kan zijn dat er precies op de erfgrens een hemelwaterafvoer zit, dat is vaak gemeenschappelijk onderhoud. Maak daar duidelijke afspraken over.
pi_47838376
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
Hoeveel bier had je gisteren op tnimble??
ik dacht precies hetzelfde.
  maandag 2 april 2007 @ 20:13:38 #25
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47937771
Toch ben ik er nog niet helemaal uit. Net wederom met de buren en hun aannemer om tafel gezeten. Hij zegt het niet te redden met de 5cm en de balk die daar op moet rusten. Hij heeft die 7cm echt nodig. Verder hebben we het nog over vocht en de koude brug gehad. De aannemer zegt dat er later gewoon tegen de buitenmuur aan gebouwd kan worden. Vervolgens kan deze muur bij mij als binnemuur gebruikt worden. Om het vocht tegen te gaan wordt er (wanneer ik aanbouw) dan aan het uiteinde een dilatatievoeg ingesneden. En klaar is kees

Nu moeten jullie begrijpen dat ik best redelijk ben. Kan natuurlijk heel makkelijk zeggen het feest gaat niet door. Maar argumenten zijn er nog steeds niet. Alleen mensen (kennissen) die elkaar tegenspreken.
pi_47939154
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 18:14 schreef Deftronic het volgende:
Bouwvergunning is aangevraagd. Tekening klopte voor geen meter, op de tekening stond hij met de inspring bij hun dus niet over de erfgrens en met kalkzandsteenmuur / spouw / buitenblad.
Hier schrijf je zelf wat er moet gebeuren. Als hun met houtskelet aan de binnenkant willen bouwen en 7cm over de erfgrens heen moeten om het aan de binnenkant zonder verspringing te kunnen bouwen moeten ze een nieuwe bouwvergunning aanvragen. Pas als die er is mag jij überhaupt pas toestemming geven om over de erfgrens heen te bouwen.

Dat ze anders willen bouwen dan wat er aangevraagd wordt vind ik een slecht teken ook de daadwerkelijke bouwmethode die ze willen toepassen vind ik zeer eigenaardig. Het komt er op neer dat je ipv de standaard methode die aan het bouwbesluit voldoet gaat afwijken om er een halfsteens muur te gaan neerzetten zoals dat 100 jaar geleden gedaan werd. Om vervolgens aan de binnenkant met hout en isolatie materiaal een isolerende voorzet wand te creëren.

Tegenwoordig bouwen we al tientallen jaren met een kalkzandsteen binnenmuur die het dak draagt, een isolatie laag en een stenen buitenblad als afwerking. Zo hebben ze het ook aangevraagd dus waarom op een aparte manier gaan bouwen en dan geen eens zo aanvragen? Echt houtskeletbouw is het ook niet dan hebt je een houten frame waarin je isolatie zit, een dunne houten buiten afwerking en binnen b.v. een gipsplaten afwerking. Voordeel hiervan is dat je muur een stuk dunner is.

Het hele verhaal dat ze persee 7cm over de grens moeten is vreemd. En het simpel zeggen even en dilatie voeg er tussen te zetten om je koudebrug op te lossen. in een muur zit een behoorlijk aantal CM steenwol of PIR platen om aan de isolatie waarde te voldoen. De paar mm die een dilatatievoeg breed is en nog eens opgevuld met een kit die lang niet de isolatie haalt per mm als steenwol of pir platen verandert daar niets aan. Het haalt alleen een deel van je vocht problemen weg.
pi_47939818
Tja, wel of geen argumenten. Ik zou er klaar mee zijn, je hebt je standpunt aangegeven en de bouwer geeft aan dat hij over de grens moet bouwen. Jij wilt het niet, punt.

Ik heb het idee dat je je een hoek in laat praten. Jouw huis, jouw tuin, jouw beslissing. Ik snap wel dat je een goede relatie met de buren wilt houden, maar wie begint er te morrelen aan die relatie?
pi_47940033
quote:
Op maandag 2 april 2007 20:57 schreef Marsepein het volgende:
Tja, wel of geen argumenten. Ik zou er klaar mee zijn, je hebt je standpunt aangegeven en de bouwer geeft aan dat hij over de grens moet bouwen. Jij wilt het niet, punt.

Ik heb het idee dat je je een hoek in laat praten. Jouw huis, jouw tuin, jouw beslissing. Ik snap wel dat je een goede relatie met de buren wilt houden, maar wie begint er te morrelen aan die relatie?
Precies
Dit heb ik dus ook al eerder geschreven.

TS
Het is jouw terrein. Wat moeten zij daar nou op???
Het is hun probleem en daar willen ze jou mee opzadelen.
Ze zetten het aapje op jouw schouder.

Trouwens wat is er op tegen dat een muur verspringt?
pi_47940270
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:01 schreef Solingjan het volgende:
Trouwens wat is er op tegen dat een muur verspringt?
Dan zetten ze tegen de rest van de binnenmuur maar een gipswandje
Weg verspringing
pi_47940844
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:06 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dan zetten ze tegen de rest van de binnenmuur maar een gipswandje
Weg verspringing
Kijk dat is nou een echte gouden tip.
pi_47943252
Nogmaals: Na 4 jaar werd de buitenmuur van 7 meter en 2 woonlagen van de buren onze binnenmuur mét inderdaad een dilatatievoeg en zonder problemen !

Overigens: als men op jouw grond wil bouwen, zal dat ook bij het kadaster moeten worden aangegeven, volgens mij.
Al gaat het maar om relatief weinig - naar verhouding - .
Anders kun je een soort van problemen krijgen bij verkoop - ooit ?
  maandag 2 april 2007 @ 22:03:29 #32
9172 Deftronic
Maar waarom...........
pi_47943314
Ghhhehehe. Zal jullie eerlijk zeggen dat ik me niks aan laat praten. Ben er zelf bij wat ik wel of niet doe. Wil gewoon altijd de beste beslissing nemen. En simpel van iets weglopen zonder de voor en nadelen te bekijken vind ik niet slim.

• Voordeel voor het niet bouwen over de erfgrens is in mijn opinie alleen dat ze van jou grond afblijven
  • Nadeel is dat bij het aanbouwen later je een inspring in je eigen woning krijgt. En dat je niet het kostenvoordeel heb van het al bestaan van een wand die je kan gebruiken.

Over het technische ben ik er wel redelijk uit. Ben bij mensen in de buurt langsgeweest die ook een aanbouw hebben laten doen door hun. Zag er goed uit en mensen waren erg positief (nee we waren niet daarheen gestuurd door de aannemer) Het verhaal dilatatievoeg klinkt en is volgens mij ook duidelijk/aannemelijk.

tnimble:
    quote:
    Echt houtskeletbouw is het ook niet dan hebt je een houten frame waarin je isolatie zit, een dunne houten buiten afwerking en binnen b.v. een gipsplaten afwerking. Voordeel hiervan is dat je muur een stuk dunner is.
    Zo wordt het dus wel gedaan.
  • pi_47946560
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 22:03 schreef Deftronic het volgende:
    Ghhhehehe. Zal jullie eerlijk zeggen dat ik me niks aan laat praten. Ben er zelf bij wat ik wel of niet doe. Wil gewoon altijd de beste beslissing nemen. En simpel van iets weglopen zonder de voor en nadelen te bekijken vind ik niet slim.

• Voordeel voor het niet bouwen over de erfgrens is in mijn opinie alleen dat ze van jou grond afblijven
  • Nadeel is dat bij het aanbouwen later je een inspring in je eigen woning krijgt. En dat je niet het kostenvoordeel heb van het al bestaan van een wand die je kan gebruiken.

Over het technische ben ik er wel redelijk uit. Ben bij mensen in de buurt langsgeweest die ook een aanbouw hebben laten doen door hun. Zag er goed uit en mensen waren erg positief (nee we waren niet daarheen gestuurd door de aannemer) Het verhaal dilatatievoeg klinkt en is volgens mij ook duidelijk/aannemelijk.

tnimble:
    [..]

Zo wordt het dus wel gedaan.
  • Dan heb je geen stenen buiten muur waar je later jouw aanbouw tegen aan kunt zetten (met een koude brug die je blijt houden ondanks dilatatievoeg) en moeten hun een nieuwe bouwaanvraag doen bij de gemeente.
      dinsdag 3 april 2007 @ 07:59:42 #34
    65960 sanger
    pi_47951886
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 23:12 schreef tnimble het volgende:

[..]

Dan heb je geen stenen buiten muur waar je later jouw aanbouw tegen aan kunt zetten (met een koude brug die je blijt houden ondanks dilatatievoeg) en moeten hun een nieuwe bouwaanvraag doen bij de gemeente.
      woensdag 4 april 2007 @ 13:25:33 #35
    9172 Deftronic
    Maar waarom...........
    pi_48001942
    We zijn er nog niet uit

Heb wel gemerkt dat iedereen zijn eigen mening heeft over notarissen en bouwvergunningen e.d. Denk dat ik hierin op mezelf af moet gaan. Want ook een makelaar/notaris/aannemmer/kennis/collega heeft een andere mening.

Wat ik eigenlijk wil weten. Gaat een houtskelet!!! niks geks gewoon standaard met daarin hoogwaardig isolatie en een steensebuitenmuur waar ik later tegenaan ga stucen en als binnenmuur ga gebruiken vocht problemen geven. Koude brug verhaal. Ook hierbij volgens de een geen probleem volgens de ander wel. De derde zegt dat het kan maar dat er een dilatatievoeg ingeslepen moet worden. En de heer van eigenhuis spreekt volgens mij wartaal uit. Die zegt dat een dilatatievoeg wel helpt maar dat die op de volledige 3 meter ingeslepen moet worden

Wie o wie kan mij zeggen of een dergelijke constructie zonder problemen door mij als binnenmuur gebruikt kan worden zonder de vochtproblemen. En hoe ze dat dan doen.
    pi_48002196
    En heb je weleens over de geluidsoverlast gedacht van een enkelsteensmuurtje met daarachter een gipswandje?

De man van eigen huis bedoelde ws de 3 meter hoogte, en dan compleet doorgeslepen, en niet een halve steen oid. Ik denk ook dat je een koudebrug houdt.

Verder moet je ook goed vast laten leggen dat als je die muur wilt gebruiken in de toekomst, je dat ook mag, ook als de buurman zijn huis verkocht heeft.

Maar echt, ik snap niet waar je naar toe wilt. Er zijn voor en tegen argumenten gegeven, waarbij volgens mij de weegschaal erg doorsslaat naar de tegenargumenten. Waarom wil je, als je zelf geen bouwplannen hebt, perse uitvogelen of de buurman op jouw grond mag bouwen.
      woensdag 4 april 2007 @ 13:42:33 #37
    9172 Deftronic
    Maar waarom...........
    pi_48002554
    quote:
    Waarom wil je, als je zelf geen bouwplannen hebt, perse uitvogelen of de buurman op jouw grond mag bouwen.
    Omdat als ik een gek idee krijg en over 2 jaar dit wel wil doen ik anders 100% een inspring krijg.

En nee de man van eigenhuis bedoelde niet op de gehele hoogte maar vanaf de kopsekant de hele diepte in. Qua geluidsoverlast heb ik weer gehoord dat als je geen of speciale? spoouwankers gebruikt hier geen last van heb.

Hele nieuwbouwwijk staat vol met aanbouwen en er zijn er maar weinig met een inspring. Moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn.
    pi_48013266
    Laat je buurman lekker bouwen, als je het wilt en geen argumenten wilt horen dan moet je er ook niet om vragen.
    Je buurman mag echter niet afwijken van de bouwvergunning, en als de uitbouw gereed is dan wilt de gemeente deze toch vaak controleren., dus zoek het samen lekker uit.
    pi_48014217
    Als ik jou was zou ik het gewoon laten verspringen

ook geen 5 cm
    als jij later een uitbouw wil gewoon zelf een muur er tegen aan laten zetten.

dit voorkomt gewoon ergenis voor jou..
    want misschien denk je later.. tjah verdomme had ik het maar niet gedaan

Laat ze maar lekker alleen op hun eigen grond bouwen zoals de tekeningen zijn en de vergunning is afgegeven.

en zoals eerder gemeld.
    Laat de regenpijp indien aanwezig onder hun erg / midden gaan

en niet in jou tuin alleen.

Greetz.. Grondwerker in de bouw.

soms moet je dingen slikken... maar niet waar je jaren in blijft wonen. denk aan je zelf. en niet aan een ander.
    pi_48016095
    quote:
    Op woensdag 4 april 2007 13:42 schreef Deftronic het volgende:

[..]

Omdat als ik een gek idee krijg en over 2 jaar dit wel wil doen ik anders 100% een inspring krijg.

En nee de man van eigenhuis bedoelde niet op de gehele hoogte maar vanaf de kopsekant de hele diepte in.
    Klopt. Zodra jij een aanbouw zou gaan plaatsen moet d muur die je als binnenmuur gaat gebruiken vooledig los gehaalt worden van de rest van de muren.

Jouw muur mag er ook niet aan vast gebouwd worden omdat alles wat jij gaat bouwen voor jouw aanbouw zijn eigen fundering heeft waardoor jouw aanbouw en de herbruikte buiten muur van de buren anders ten opzichte van elkaar werken. Je krijgt dan totaal 2 dilatatie voegen.

Echter neemt de dilatatie voeg alleen vocht weg wat bij regen in de muur trekt vanuit de buiten gevel. De eerste tijd nadat jij een aanbouw hebt genomen is de vroegere buitenmuur relatief zeer vochtig dit komt er in jouw kamer uit.

Om de koude brug weg te halen moet de buitenmuur van de buren voor een deel gesloopt worden om tussen de achter gevel en jouw nieuwe binnenmuur isolatie te kunnen stoppen.
    quote:
    Qua geluidsoverlast heb ik weer gehoord dat als je geen of speciale? spoouwankers gebruikt hier geen last van heb.
    Dat geldt alleen voor normale bouw van 2 stenene muren met daartussen isolatie.

Omdat de buren met halfsteens muren willen bouwen die van binnen uit dan weer geisoleerd worden komt hun dak op jouw toekomstige binnenmuur te rusten. Dit geeft contact geluid via de dakconstructie.

Ook om de houten constructie om het isolatie materiaal en de gipsplaten vast te houden moet ergens tegen aan gemonteerd worden. Dit kan ook contact geluid geven als dat niet volledig zwevend gedaan wordt.

Als je bouwt met een binnen en een buiten muur van steen met daartussen isolatie draagt het dak op hun binnenmuur en heb je totaal geen contact geluid.
    quote:
    Hele nieuwbouwwijk staat vol met aanbouwen en er zijn er maar weinig met een inspring. Moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn.
    De isolatie eisen die gestelt worden om te mogen bouwen geven de dikte van de muur. 15 jaar geleden waren deze eisen minder streng. Muren werden dan ook dunnen gebouwd.

Als de buren echt zonder inspring willen bouwen moeten ze beter isolatie materiaal toepassen dan b.v. glas of steenwol. Zoals b.v. PIR isolatie. Daarmee heb je dezelfde isolatie met minder dikte. Ook zijn dat harde platen die zonder spouw toegepast kunnen worden dat scheelt weer een paar cm.

Je kunt dus kijken hoe je uit komt als je een kalk zandsteen muur zonder inspring bouwt daartegen aan hoogwaardige isolatie plaatst. Lukt het dan om er nog een bakstenen buiten muur tegen aan te zetten zonder op jouw grond uit te komen en plaats ander b.v. aan die kant een buiten muur van rabatdelen aan jouw kant.

Of bouw van bakstenen direct jouw binnen muur zonder inspring precies in het verlangde van jouw binnen muur. Maar dan moet in eigenlijk wel zeker weten dat jij binnen aan paar jaar ook een aanbouw neemt. Als jij gaat bouwen sloop je een stuk van de muur af voor de isolatie en bouw je aanbouw met dilatievoegen er aan vast of houd direct rekening met de funderingen voor jouw aanbouw zodat je de stenen in elkaar kunt vertanden.
      woensdag 4 april 2007 @ 20:03:24 #41
    65960 sanger
    pi_48017278
    Ik kan er eerlijk gezegd nog niet over uit dat jij terwille van de buren overweegt een stuk van je grond weg te geven, en voor jezelf een omslachtige/hafslachtige oplossing gaat bedenken mocht jij in de toekomst zelf een uitbouw willen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')