Vrij hypocriet van Plaskerk. Of beter gezegd, van de overheid. Die heeft namelijk nog nooit iets concreets gedaan om meer ingenieurs te trekken. Een hogere studiefienanciering? Meer tijd voor de studie? Vergeet het maar. Een student sociologie of vrijetijdswetenschappen krijgt precies hetzelfde als de student wis- of natuurkunde. Volkomen belachelijk natuurlijk, omdat de eerste twee prutstudies zijn en de tweede iets waar Nederland echt iets aan heeft. En dat weten ze in Den Haag, maar verder dan waardeloze 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid!' of 'studeer techniek!' campagnes, die bij voorbaat tot mislukking gedoemd zijn, komen ze niet.
Put your money where your mouth is, zou ik zeggen - zoals in landen waar technici
wel gewaardeerd worden.
Bij het bedrijfsleven is het al even triest gesteld. De eerste de beste sukkel in de marketing, economie of zelfs HR verdient beter. Terwijl dat de kneusjes waren die op het VWO (als ze daar uberhaupt al op zaten) een pretpakket hadden en voor hun zwaarste (
![]()
) vak, wiskunde A, net een zesje wisten te scoren. Nederland is wat dat betreft echt een bla-bla land waar degenen met de grootste bek en de minste kennis alles voor elkaar krijgen. Balonnetjesmensen: ze kunnen in powerpoint (na een cursus van een week) balonnetjes tekenen. Meer niet. Het echte werk wordt door technici gedaan. En die technici, die krijgen een schamel loontje. Maar ondertussen krijst ook het bedrijfsleven over het tekort aan beta's. Echter, er iets aan doen door bijvoorbeeld eens loon naar werken en waarde te betalen, dat gebeurt niet. Net als bij de overheid.
Dan de derde partij: de samenleving. Die ziet in zijn geheel technici niet zitten. Dat zijn immers nerds. Sukkels. Pukkelige, magere figuren die goed zijn in iets dat heel erg saai is. De gemiddelde burger lukt het niet eens om z'n VCR te programmeren -laat staan iets te snappen van echte wetenschap of techniek- en heeft daar een hekel aan. Van jongs af aan leren mensen dus, ook door de minachting vanuit het bedrijfsleven en de overheid, dat techniek een moeilijk, saai en onderbetaald gebied is waar alleen dweebs zich begeven. Wil je geld verdienen? Dan moet je in de economie zijn, bij de snelle jongens. Wil je gerespecteerd worden? Dan hoef je het al helemaal niet in de techniek te zoeken. Wil je een studie waar je niet 40 uur per week voor hoeft te zweten, en evenveel studiefinanciering als degenen die dat wel moeten? Dan is techniek ook helemaal niets voor je.
Gelukkig weten ze in het buitenland technici beter op waarde te schatten
![]()
Respect, zowel vanuit de overheid, het bedrijfsleven als de burger, is daar je deel. Je loon ligt veel hoger en de economieen zijn ook veel meer gericht op innovatie, wetenschap en techniek. Dus: Nederland
![]()
Veel succes nog, Plaskerk. Misschien kom je dan net ietsje verder dan een of andere trieste campagne om technici aan te trekken...
Laat je trouwens niet wijs maken dat alfa's beter zijn in taal, presenteren, managen of dergelijke zaken: een goede beta heeft daar geen speciale opleiding voor nodig. Ik durf mijn taal-, presentatie- en schrijfvaardigheid naast die van welke alfa dan ook te leggen en geef leiding aan 12 mensen. Die alfa studies zijn eerder lachwekkend... ik moet de eerste alfa nog tegenkomen die iets van techniek snapt, maar een technicus heeft zich alle vereisten voor zo'n alfa baantje binnen een week eigen gemaakt.
Dit betekent trouwens niet dat alfa's niet nodig zijn, of dat beta's betere mensen zijn, maar wat meer waardering lijkt me wel op z'n plaats aangezien het beeld nu precies andersom is.
[ Bericht 3% gewijzigd door StefanP op 01-04-2007 04:05:51 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn