abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47771824

A. Toen ik voor het eerst mijn huidige flatwoning introk liet het verf aan het plafond
al een beetje los. Nu 2 jaar later is het erger geworden. Ik ben wil de komende
dagen dat loslatende verf afsteken en opnieuw het plafond (wit) te gaan verven.

Vraag is, hoe kan ik het beste dat loslatende verf wegsteken/weghalen? Het bladdert als een gek.
Afentoe laat er een stuk los en valt dat op de grind
Vrige eigenaar heeft ws. verkeerde verf gebruikt of er is in de tussentijd waterschade geweest.
Niet overal laat het nog los trouwens. Het ziet er gewoon niet uit.

1.Welke verf moet ik gebruiken om het plafond juist te gaan verven? Latex?

ZIjn er nog dingen die ik kan doen om het plafond na afsteken goed voorte bereiden voor het verven?
Ik heb welleens gehoord amioniak maar weet niet zeker.

B. Op 2 witte muren zijn toen door een vriend beklad/begraffitiet met een "piece" (tekening met spuitbussen)
Deze wil ik weghalen. Hoe kan ik deze het beste weghalen? Ofjuister zo vaag mogelijk maken zodat,
als de muren beschilder je er niks meer van ziet?
Als ik brak als een stuk metaal was het gelijk over. Nu lijd ik al 20 jaar.
  donderdag 29 maart 2007 @ 08:31:13 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47779490
Met een plamuurmes? Of met verfafbijt. Eventueel met een schuurpapiertje moet ook werken.

Latex is inderdaad de juiste verf.

Schoonmaken met ammoniak of St. Marcs om te ontvetten.

Je zou het eerst met een grijze grondverf kunnen proberen om het te dekken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47779736
Als het erg afbladert zou ik het met een schuurpapiertje doen.

Ik heb bij ons in het toilet het plafond en de muur ook afgestoken met met een plamuurmes steek je wel eens mis (in de andere muur of te diep

We hebben ook alles met latex gedaan, huismerk van de praxis geloof ik. Dit werkt prima als de muur dezelfde kleur heeft. Echter dekt dit erg slecht over donkere vlakken en dat zou ik ook niet doen. Goeie tip van sanger.
Trotse mamma :)
pi_47779779
Ik verwacht dat er op het plafond witkalk of veegvast zit. Probeer eens met een natte vinger of het afgeeft op je vinger? Als dat zo is, dat is er iets van veegvast of witkalk op gesmeerd de laatste keer. Daar kun je niet zomaar latex overheen zetten. Of je hebt een voorstrijk nodig die de huidige laag fixeert, of je moet alles er afsteken en daarna goed schrobben. Ontvetten bij voorkeur met St. Marc ipv Ammonia.

Dat symbool op je muur zou ik eerst proberen weg te schuren, met de hand, en heel voorzichtig. Als dat niet gaat, dan zou ik de hele muur in een dekkende grijze latex zetten, en vervolgens wit maken.
pi_47786700
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 08:55 schreef Marsepein het volgende:
Ik verwacht dat er op het plafond witkalk of veegvast zit. Probeer eens met een natte vinger of het afgeeft op je vinger? Als dat zo is, dat is er iets van veegvast of witkalk op gesmeerd de laatste keer. Daar kun je niet zomaar latex overheen zetten.
Is het niet logischer dat het afbladdert omdat de vorige bewoner dit juist wél heeft geprobeerd? Dan kun je eigenlijk alleen maar de latexverf afsteken en dan al het overgebleven witkalk / veegvast met veel water van het plafond schrobben.
En o ja, als je latex-verf over veegvast wil smeren, dan heb je echt wel iets beters nodig dan gewoon voorstrijkmiddel.
pi_47786849
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Is het niet logischer dat het afbladdert omdat de vorige bewoner dit juist wél heeft geprobeerd? Dan kun je eigenlijk alleen maar de latexverf afsteken en dan al het overgebleven witkalk / veegvast met veel water van het plafond schrobben.
En o ja, als je latex-verf over veegvast wil smeren, dan heb je echt wel iets beters nodig dan gewoon voorstrijkmiddel.
Ik zeg ook niet dat je een gewoon voorstrijk moet nemen, maar een voorstrijk die de kalklaag of veegvast laag fixeert. En ja die zijn er

En het maakt niet uit wat er nu opzit, of wat er als laatste opgesmeerd is, het hecht niet en moet er dus af.
pi_47794387
Neem als voorstrijkmiddel Stuckprimer van Knauf, die gele.. echt perfect spul zet je alles mee vast. Ik had ook last van een bladderend plafond (Latex over veegvast) Nu is ie helemaal strak. Koop niet die fixeertroep van Alablastine dat is troep.
pi_47855170
Hai, ik was alweer vergeten dat ik dit topic opende.
Bedankt voor de tips!

Ik heb gekeken. En kan nou niet met zekerheid zeggen of er wat vanaf komt als ik er met een natte
vinger over strijk (kale gedeelte). Er komt wel "wat" vanaf (Beetje krijtig)

Anyhoe, wat moet ik nu precies doen? Ik ontkom er zeker niet aan om
1. alles afte steken
2. veegvast wegte schrobben
3. schoonmaken met st marcs?

pff..

edit: "Stuckprimer gebruiken over de veegvast/witkalk laag heen? Of moet ik die kalklaag alsnog eerst
weghalen?

Dank.
pi_47856015
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 10:47 schreef Lipton-Anubis het volgende:
Hai, ik was alweer vergeten dat ik dit topic opende.
Bedankt voor de tips!

Ik heb gekeken. En kan nou niet met zekerheid zeggen of er wat vanaf komt als ik er met een natte
vinger over strijk (kale gedeelte). Er komt wel "wat" vanaf (Beetje krijtig)

Anyhoe, wat moet ik nu precies doen? Ik ontkom er zeker niet aan om
1. alles afte steken
2. veegvast wegte schrobben
3. schoonmaken met st marcs?

pff..

edit: "Stuckprimer gebruiken over de veegvast/witkalk laag heen? Of moet ik die kalklaag alsnog eerst
weghalen?

Dank.
Uit http://www.praxis.nl/upload/42552c0102b136533a0155ea.pdf
quote:
Als je met een andere soort verf dan veegvast aan de slag gaat en er wel al een laag veegvast op de te verven ondergrond is aangebracht (te herkennen aan het afgeven als je er met een natte vinger over een gaat), moet je deze verwijderen met een doek en schoon water. Andere verfsoorten hechten namelijk niet op deze poederondergrond. Ook kun je de laag insmeren met behanglijm en de veegvast, na het inweken, voorzichtig wegsteken met een plamuurmes. Een andere mogelijkheid is de bestaande laag veegvast te fixeren met een isoleermiddel.
pi_47856076
ok. off naar de praxis gaat.

is het trouwens een beetje een kutklus om een plafond van 5x3.van veegvast te schonen?

bedankt voor je reactie
pi_47856110
Ja, dat is een 'minderprettige' klus. De hele tijd boven je hoofd werken, je krijgt er zere schouders van en een zere nek. Maar wat is er beter dan na afloop op een stoel te gaan zitten, biertje erbij en dan gewoon 10 minuten staren naar het plafond. voldoening
pi_47856728
Je kunt ook proberen om het met de plantenspuit kletsnat te maken, en dan (na even laten intrekken) met de ramenwisser erover. Daarmee moet het meeste al eraf komen. De restjes kun je dan met een spons (en ook weer veel water) eraf wassen.
pi_47856799
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 11:38 schreef Marsepein het volgende:
Ja, dat is een 'minderprettige' klus. De hele tijd boven je hoofd werken, je krijgt er zere schouders van en een zere nek. Maar wat is er beter dan na afloop op een stoel te gaan zitten, biertje erbij en dan gewoon 10 minuten staren naar het plafond. voldoening

Ja dat weet ik.

Wat ik nu moet hebben is dus wat oude theedoeken/emmer water en een plamuurmes en evt. wat schuurpapier.
toch?
Zodra ik klaar ben met de vloer ga ik toch echt beginnen.
pi_47856877
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:02 schreef Igen het volgende:
Je kunt ook proberen om het met de plantenspuit kletsnat te maken, en dan (na even laten intrekken) met de ramenwisser erover. Daarmee moet het meeste al eraf komen. De restjes kun je dan met een spons (en ook weer veel water) eraf wassen.
Dank
pi_47903621
Ik ben gister en vandaag aan en af bezig geweest et het afsteken van dat verf.
Er zitten alleen een aantal stukjes erg vast. Het meeste krijg ik wel weg door het nat te maken en
ff later alsnog met een plamuurmes weg te halen. Maar ik moet er niet aan denken de rest
van het plafond ook op deze manier te moeten doen.
Zijn er geen middelen die verf losweken of anderszijds dit werkje makkelijker kunnen maken?
pi_47909617
Insmeren met behangplaksel en 'even' laten zitten (Hoe lang 'even' is weet ik niet, gewoon wat verschillende tijden proberen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')