abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 maart 2007 @ 17:37:42 #1
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_47756815
Hiep hoi, de zomer komt er weer aan, heel leuk allemaal en die zon is natuurlijk fantastisch maar niet altijd.
Mijn computer/slaapkamer zit aan de zonkant van het huis én we hebben een plat dak én we hebben enkelglas op de bovenverdieping.
Er zitten zo'n 5 raampjes in mijn kamer, dus alles bij elkaar tikt dat qua warmte hard aan!

Het is dus ook in de zomer kneiterwarm op mijn kamer, en dat is niet te doen. Vooral niet omdat ik een aantal uur per week thuiswerk achter de PC, en natuurlijk ook aardig wat vrije tijd (en slaaptijd) doorbreng op die kamer.
quote:
Ik ben dus op zoek naar een airco met de volgende vereisten:
  • Goed genoeg voor een kamer van zo'n 35m3
  • Relatief goedkoop, ik zat te denken rond de 200 euro ergens (omdat hij niet zo'n supergrote ruimte hoeft te koelen moet dat toch wel ergens te doen zijn.
  • Een echte airco, niet zo'n ijsblokjes of 'luchtkoeler' geval waar ik wel eens van hoor
  • Niet al te luidruchtig, ik ben wel wat gewend met een pc die dag en nacht aan heeft gestaan vroegah, maar het moet wel een constant (niet irritant) geluid zijn.
  • Graag niet al te superveel stroomverbruik, natuurlijk is een airco niet zuinig maar ik wil mijn ouders niet opzadelen met stroomrekeningen van weet ik hoeveel.
  • Natuurlijk moet dit geen V&A topic worden, het gaat mij om tips, wat moet ik wel doen en wat niet. Evt kan ik hier een paar modelletjes plaatsen welke mij danwel nieuw danwel 2e hands opvallen.
    Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
      donderdag 29 maart 2007 @ 11:36:22 #2
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_47784211
    Schopje naar K&W
    So we just called him Fred
    pi_47788469
    MLP

tip: doe overdag je ramen dicht! en blindeer ze!
      zondag 1 april 2007 @ 17:59:51 #4
    98700 cygnusx
    Manisch Positief
    pi_47898018
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 13:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
    MLP

Je begrijpt vast wel dat ik overdag niet in een pikkedonkere kamer wil werken.
    pi_47898168
    quote:
    Op zondag 1 april 2007 17:59 schreef cygnusx het volgende:

[..]

Je begrijpt vast wel dat ik overdag niet in een pikkedonkere kamer wil werken.
    wat is er mis met een lampje aan doen? das nog goedkoper dan je Airco :p
      zondag 1 april 2007 @ 18:19:55 #6
    98700 cygnusx
    Manisch Positief
    pi_47898566
    quote:
    Op zondag 1 april 2007 18:05 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

wat is er mis met een lampje aan doen? das nog goedkoper dan je Airco :p
    ja nou ja, dat werkt alsnog niet goed genoeg.
    ik heb mn zinnen al gezet op een airco. nu alleen nog tips.
    pi_47900160
    Je bedoelt een split airco (met zo'n bak aan de gevel)?
    Dat gaat je zeker niet lukken voor 200 euro.
    Zelfs een goede verrijdbare airco die weinig lawaai maakt, is al een stuk duurder.
      zondag 1 april 2007 @ 19:13:52 #8
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_47900205
    een airco voor 200 euro die aan al je eisen voldoet bestaat niet....
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_47932190
    http://www.chigoairco.nl/

Kijk maar op marktplaats, er worden er genoeg aangeboden voor 200 euro.
    Tevens worden ze bij diverse bouwmarkten verkocht.

Letop: Ga er niet vanuit dat deze units jaren ongestoord draaien, met deze prijzen moet je ze vergelijken met wegwerpproducten.
    Ook het geluidsniveau ligt vaak wat hoger en er zal hoogstwaarschijnlijk geen "inverter"techniek inzitten.
    (ofwel de unit gaat aan of uit en moduleerd dus niet)
    pi_47936776
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 17:45 schreef klipper het volgende:
    http://www.chigoairco.nl/

Kijk maar op marktplaats, er worden er genoeg aangeboden voor 200 euro.
    Tevens worden ze bij diverse bouwmarkten verkocht.

Letop: Ga er niet vanuit dat deze units jaren ongestoord draaien, met deze prijzen moet je ze vergelijken met wegwerpproducten.
    Ook het geluidsniveau ligt vaak wat hoger en er zal hoogstwaarschijnlijk geen "inverter"techniek inzitten.
    (ofwel de unit gaat aan of uit en moduleerd dus niet)
    oh die zien er wel simpel uit om te monteren :-P
    pi_47940607
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 19:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

oh die zien er wel simpel uit om te monteren :-P
    Ach je moet maar zo bedenken, voor deze prijzen kun je je haast geen buil vallen, en daarbij mocht ie binnen een paar jaar defect zijn dan nog ben je goedkoper uit. ( sterker nog je kan hem minstens 6 keer vervangen in verhouding met verschillende betere merken)
    pi_47941083
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 21:13 schreef klipper het volgende:

[..]

Ach je moet maar zo bedenken, voor deze prijzen kun je je haast geen buil vallen, en daarbij mocht ie binnen een paar jaar defect zijn dan nog ben je goedkoper uit. ( sterker nog je kan hem minstens 6 keer vervangen in verhouding met verschillende betere merken)
    dat is zeker zo

alleen t moet ook leuk blijven voor de buren he..
    pi_47945867
    Ik heb een Climatronic met buis van Amcor gekocht voor 145 euro via marktplaats 9000 BTU meen ik, 840 Watt. Werkt prima. Wel heel veel lamwaai.

't liefst had ik een splitunit, maar die zijn +1000 euro.
    En die goedkope splitunits.. Ik denk dat de buren dat niet leuk vinden. Die buiten unit moet of op het dak, maar je kan het niet maken zo'n goedkope in de tuin te zetten.
    pi_47947262
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 22:58 schreef KonnieKipke het volgende:
    Ik heb een Climatronic met buis van Amcor gekocht voor 145 euro via marktplaats 9000 BTU meen ik, 840 Watt. Werkt prima. Wel heel veel lamwaai.

En die goedkope splitunits.. Ik denk dat de buren dat niet leuk vinden. Die buiten unit moet of op het dak, maar je kan het niet maken zo'n goedkope in de tuin te zetten.
    plat dak FTW :-) alleen dr zijn buren xD
    pi_48080158
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 13:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
    MLP

ik heb een flat onder een plat dak en ramen blinderen en geen licht binnen laten helpt echt niet hoor. Misschien wel bij een woning maar niet bij een flat/kamer onder een plat dak waar de hele dag de zon vol op staat. Leuke tip, dat wel maar ik heb het al eens een tijdje geprobeerd en het hielp niet echt. Dus ik moet eigenlijk ook een airco, voor zo'n 200 a 300 euro. Ook geen koeler, maar een echte zoals Cyg al zegt. Mijn kamer is 5 bij 5 dus voor dat geld moet dat ook kunnen, denk ik.
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
    pi_48080268
    quote:
    Op maandag 2 april 2007 22:58 schreef KonnieKipke het volgende:

nja plat dak heb ik onder mn raam, maar ik denk dat de buren welke aan de andere kant van t plat dak zitten het toch minder geslaagt vinden dan
    quote:
    Op vrijdag 6 april 2007 14:44 schreef sieske het volgende:

[..]

ik heb een flat onder een plat dak en ramen blinderen en geen licht binnen laten helpt echt niet hoor. Misschien wel bij een woning maar niet bij een flat/kamer onder een plat dak waar de hele dag de zon vol op staat. Leuke tip, dat wel maar ik heb het al eens een tijdje geprobeerd en het hielp niet echt. Dus ik moet eigenlijk ook een airco, voor zo'n 200 a 300 euro. Ook geen koeler, maar een echte zoals Cyg al zegt. Mijn kamer is 5 bij 5 dus voor dat geld moet dat ook kunnen, denk ik.
    platdak is idd altijd warm, zeker als je er geen grind oid op hebt liggen
      maandag 9 april 2007 @ 00:59:22 #17
    98700 cygnusx
    Manisch Positief
    pi_48134370
    Ik heb er al eentje gekocht ondertussen.
    De Delonghi NF-170.
    Degelijk apparaat, met garantie nog zelfs, afstandsbediening, 7000 btu (meer dan genoeg dus).

Alleen een beetje lawaaierig (alsof je een pc met wat fans naast je koelkast zet) maar met een beetje muziek aan oid is dat niet te horen.
    Voor zover ik heb kunnen meten tot nu toe koelt ie goed, maar het is natuurlijk nog geen 30+ temperatuur geweest...

Ohja, ik heb hem nu met zn voorkant zo'n 20cm van mijn kast af staan. Oftewel, hij blaast tegen mijn kast aan (en dan verspreid het dus)... Mijn vraag, is dit erg? en, zou hij (dmv de thermostaat) daardoor telkens koelen/stoppen/koelen/stoppen omdat hij de koude lucht zelf terugkrijgt?
    pi_48137605
    ik heb zelf een binnen/buiten -unit die was afgelopen zomer erg redelijk en koelde goed.
    koste ons uitgerekend op de heetste dag 10 euro om hem 12 uur te laten draaien.

dus dat viel mee en zeker omdat we thuis werken waren we productiever dan zonder dus meer winst en die 10 euro is er uit.

ik adviseer een binnen/buiten -unit
    Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
    pi_48257760
    de installateur van mijn nieuwe ketel heeft mij een maxixool-split unit aangeraden. Nu heb ik op de site gekeken, hij raadde mij een classic aan maar die is 200 euro duurder. Nu heb ik een design gezien, is dus 200 eurootjes goedkoper, ziet er mooier uit (wat ik wel belamngerijk vind ik mijn huiskamer) en ik wil die eigenlijk wel hebben. Is ook groot genoeg voor mijn huiskamer, ik heb geen airco nodig voor de rest van het huis dus dat lijkt me wel wat eigenlijk. Ik zweet weg in mijn kamer en dat gedurende ongeveer 3 maanden. (gem. temperatuur 30 graden). Maar ik vraag me af hoeveel stroom zo'n airco gaat gebruiken. Zal dat veel schelen op de eindafrekening? Hij gaat dus wel gedurende minstens 2 maanden gem. 10 uur per dag aanstaan. Er staat: koelvermogen 2600 watt maarja dat zegt mij niets.
    Het nadeel vind ik wel dat de installatiekosten zo ontiegelijk hoog zijn. Nou kan dat ook wel zelf, zeggen collega's maar dat geldt dus niet voor mij hè. En trouwens, hij moet gevacumeerd worden en dat kan ik al helemaal niet, volgens mijn installatiemonteur bedragen de kosten ongeveer 500 voor de airco en 500 voor installeren, duurt ongeveer halve dag. Dat moet toch ook wel ergens goedkoper kunnen? Heeft iemand ervaring met een bedrijf dat dat goed en goedkoop doet?
    Ik kan dat dus echt niet zelf installeren, en ik vraag ook niet zomaar een vriend/collega om te helpen. Dalijk wordt er iets niet goed gedaan (vacumeren) en zit ik te kijken met een kapotte airco die natuurlijk niet onder garantie valt omdat het niet deugdelijk geinstalleerd is!
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
    pi_48259159
    daar is een reken formule voor die heb ik thuis.
    pi_48263860
    Een 'echte' fatsoendelijke airco kost toch wel iets meer dan ¤200,-.

Die werkt met een unit buiten en eentje binnen. Energiekosten zijn veelal goedkoper dan een verwarming. Een airco kan namelijk ook verwarmen. Maar het ligt natuurlijk aan het type dat je wilt aanschaffen.
    Holler
    pi_48264221
    een collega van me heeft zo''n combi geval en die was goed koper uit dan met een HR-ketel.
      vrijdag 13 april 2007 @ 15:42:18 #23
    167723 sanni
    Acima de seu
    pi_48295385
    quote:
    Op donderdag 12 april 2007 19:01 schreef R-Alph het volgende:

Die werkt met een unit buiten en eentje binnen. Energiekosten zijn veelal goedkoper dan een verwarming. Een airco kan namelijk ook verwarmen. Maar het ligt natuurlijk aan het type dat je wilt aanschaffen.
    Oh je bedoelt die rijdende dingen met die slang/buis naar buiten. Ik ken ze en heb gehoord dat het koelen ook wel meevalt als je de ramen gewoon wagenwijd open laat staan. De oplossing schijnt te zijn dat je een manier moet vinden om die slang/buis zo vast te zetten dat het helemaal afgesloten is van de rest van de kamer en er geen warme lucht naar binnen kan komen. Ik zel heb sinds kort een airco laten installeren in mijn slaapkamer en studie en het is een zegen kan ik je vertellen straks in de zomer.
    pi_48592846
    Nou de kogel is door de kerk.
    Dit jaar neem ik dus ook airco.
    Het word een multi-split unit.
    Ofwel 1 buiten unit met 4 binnen units.
    Ik heb gekozen voor Daikin, mede omdat deze gewoon fluisterstil is en deze een electronisch expansieventiel heeft in de buitenunit.
    Wat veel beter is dan een mechanisch expansieventiel of dat deze in de binnen unit zit.
    Ook vind ik het wel een voordeel dat je de buiten unit s`nachts 3 decibel lager kan laten draaien ( dan hebben buren er ook geen last van als ze met open ramen slapen.)

Nu nog even afwachten wanneer hij binnenkomt.
    pi_48605023
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 11:55 schreef klipper het volgende:
    Ik heb gekozen voor Daikin, mede omdat deze gewoon fluisterstil is en deze een electronisch expansieventiel heeft in de buitenunit.
    Wat veel beter is dan een mechanisch expansieventiel of dat deze in de binnen unit zit.
    Ook vind ik het wel een voordeel dat je de buiten unit s`nachts 3 decibel lager kan laten draaien ( dan hebben buren er ook geen last van als ze met open ramen slapen.)

en hoeveel mag dat kosten? want daar is men ook benieuwd na natuurlijk
    pi_48608916
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 17:17 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

en hoeveel mag dat kosten? want daar is men ook benieuwd na natuurlijk
    Een ruime 4000 euro, maar dit is natuurlijk absoluut geen prijsvergelijking voor de gewone consument.
    Deze krijgt de unit niet tegen inkoopsprijs.

Maar het is natuurlijk niet voor niets de stilste airco.
    pi_48687925
    quote:
    Op vrijdag 13 april 2007 15:42 schreef sanni het volgende:

[..]

Oh je bedoelt die rijdende dingen met die slang/buis naar buiten. Ik ken ze en heb gehoord dat het koelen ook wel meevalt als je de ramen gewoon wagenwijd open laat staan. De oplossing schijnt te zijn dat je een manier moet vinden om die slang/buis zo vast te zetten dat het helemaal afgesloten is van de rest van de kamer en er geen warme lucht naar binnen kan komen. Ik zel heb sinds kort een airco laten installeren in mijn slaapkamer en studie en het is een zegen kan ik je vertellen straks in de zomer.[afbeelding]
    Nee bedoel echte modules die aan de wand worden bevestigd en waarin een buitenunit het 'echte' werk doet. Deze zijn vele male krachtiger dan een rijdende airco namelijk. Daarnaast heb je niet veel geluidsoverlast omdat het apparaat dat het meeste lawaai maakt buiten staat.
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 11:55 schreef klipper het volgende:

Tof Ik moet zeggen dat het ook erg relaxt is. We hebben thuis sinds kort ook in de slaapkamers en woonkamer airco hangen. Toevallig op dit moment ook aanstaan omdat de warmte bij ons in huis echt blijft hangen. Zelf hebben we overal LG's hangen. Die units hebben een speciale nachtfunctie waarbij langzaam wordt gekoeld zodat je er zelf ook geen last van hebt.
    Holler
    pi_48701103
    quote:
    Op vrijdag 6 april 2007 14:44 schreef sieske het volgende:

[..]

Hoe heb je geblindeerd: aan de binnenkant of aan de buitenkant?
    Als de zon namelijk op je raam komt dan heb je de warmte al binnen, je moet iets van buiten voor je raam hangen zodat de zon daarop schijnt.
    Bij de Xenos krijg je van die goedkope bamboe afrol zonnewering die kun je gemakkelijk buiten ertegen hangen.
    De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
    pi_48702259
    lukt het voor jou om op het dak te komen ? zo ja zou je misschien een laagje water op het dak kunnen zetten ter isolatie.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')