abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47780333
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 08:33 schreef osho het volgende:

[..]

even googlen en jawel.... http://www1.tip.nl/~t961736/henoch.htm

wat meer info nog http://home.hetnet.nl/~kolos/overhenoch.htm

het boek van (h)enoch lijkt vooral gebruikt te worden in de ethiopische kerk.
na nog wat meer googlen ':') lijkt het erop dat het verhaal over het buigen van satan niet uit het boek van enoch komt, maar uit het ook apocriefe boek van adam en eva.

ja, er zijn nogal wat verschillende apocriefe boeken die dan weer niks in de bijbel te zoeken hebben blijkbaar
pi_47781151
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 09:23 schreef osho het volgende:

[..]

na nog wat meer googlen ':') lijkt het erop dat het verhaal over het buigen van satan niet uit het boek van enoch komt, maar uit het ook apocriefe boek van adam en eva.

ja, er zijn nogal wat verschillende apocriefe boeken die dan weer niks in de bijbel te zoeken hebben blijkbaar
Wat is apocrief?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  donderdag 29 maart 2007 @ 10:00:19 #128
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47781230
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 09:57 schreef Burakius het volgende:

[..]

Wat is apocrief?
In deze context gaat het over de boeken die in de Bijbel opgenomen hadden kunnen worden, maar het om een of andere reden niet hebben gered.
pi_47781452
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 07:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat geldt niet voor alle christelijke stromingen. Een clubje als de SGP kan ik bijvoorbeeld bitter weinig liefde bij ontdekken.
[..]
Hoe (hard) heb je geprobeerd dit te ontdekken?
quote:
Ook bij christenen zijn daar wel verschillende gradaties in. Het lijkt er op alsof in de tijd van de Romeinse overheersing dit ontzag heel anders was bij de Joden. In het OT werd godvrezend ook vrij letterlijk bedoeld (wees vooral bang van God). In het NT lijkt dat helemaal weg te zijn en lijkt de God waar je vooral bang voor moet zijn plaats gemaakt te hebben voor een God die zijn liefde geeft.
Zoals ik het zie gaf God zijn liefde (en trouw) ook al in het OT. In het NT wordt het alleen veel explicieter benoemd.
‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’
pi_47781470
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 01:24 schreef Leven het volgende:

[..]

ok, duidelijk.
Mooi.
quote:
Wat mij tot nu toe opvalt is dat (zoals ik het zie) moslims het hebben van ontzag voor God veel verder doorvoeren dan christenen. Alles wat ook maar heel in de verte afbreuk zou kunnen doen aan God, is verwerpelijk. Bijvoorbeeld dat God behoeftig is doordat Hij een relatie met ons wil of zoals dit, dat wij naar Zijn beeld zijn geschapen en daarbij in enig opzicht op Hem zouden lijken. Het voetstuk waar jullie God op hebben staan is (denk ik) hoger dan bij ons. Correct me if i'm wrong!
Defineer 'jullie' en defineer 'ons', je snapt wel dat wanneer je Christenen en Moslims mee zegt dat je het daarmee niet dekt, veel stromingen in de Islamitische/Christelijke wereld kijken anders naar God, inderdaad, in de Soerah die ik hierboven heb gequote staat dat God zich zelfgenoeg is, op geen enkel manier aan geen enkel iets behoeftig. We zijn niet naar zijn zelfbeeld geschapen, wel hebben we eigenschappen van hem gekregen, verstand, wil, kennis, moraal etc, etc.
quote:
Bij christenen is liefde denk ik de belangrijkste motivatie om Gods wil te doen en niet ontzag. Hoewel ik beaam dat we ontzag voor God moeten hebben, is voor mij dat voetstuk te hoog. Het komt niet overeen met (naar ik geloof) wie God voor ons wil zijn en hoe Hij met ons om wil gaan.

komt dit bekend voor, of zit ik onzin uit te kramen.
Ik weet niet of je de vergelijking kunt maken, gezien de meeste Judea-Christelijke overleveringen ook terug te vinden is in de Koran/Hadith. Er zijn dan ook een paar voorbeelden te geven in hadiths waar Allah zelf het woord neemt:
quote:
"O Mijn dienaren, Ik heb voor Mijzelf onrecht verboden en heb dat onder jullie ook verboden gemaakt. Doe elkaar dan ook geen onrecht aan.
quote:
"O zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je Mij om vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam , als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij dan onder ogen zou komen, zoder Mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat ( dwz de aarde)."
En het eerste wat Allah 'opschreef' was voor de schepping:
quote:
Mijn genade zal mijn woede overwinnen.
Dus ik weet niet in hoeverre het jouw vragen beantwoord, Allah is ook in de Koran liefde, genade en barmhartigheid, er staat dan ook in de Koran Allah zal uw verdiende loon ten volle uit betalen of het nu goed of slecht is.
pi_47781552
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

In deze context gaat het over de boeken die in de Bijbel opgenomen hadden kunnen worden, maar het om een of andere reden niet hebben gered.
Die zijn niet opgenomen? door wie is het dan geschreven?? Was de Bijbel nou niet samengesteld door verhalen van Apostelen ?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_47781615
@ Crazytaxi,

Er is geen enkel referentie in Islamitische bronnen van een periode van ongeveer 1428 jaar waarin ook maar één aanwijzing is dat Mohammed iets heeft overgenomen van de Bijbel, bij elke overlevering was er wel iemand bij, dus het is niet meer dan een niet-islamische aanname voor kritiek.

- En vereren moslims niet de vrijdag zoals een Sabbat, is een beetje krom de vergelijking, moslims mogen de hele dag door wel werken, douchen etc. Het is enkel het gebed waarin even gestopt moet worden met je dagelijkse bezigheden.
pi_47781789
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:12 schreef Burakius het volgende:

[..]

Die zijn niet opgenomen? door wie is het dan geschreven?? Was de Bijbel nou niet samengesteld door verhalen van Apostelen ?
Er waren tientallen evangelien. Op een gegeven moment vond men dit te veel en besloot men om er een paar uit te kiezen. Men legde alles op een grote tafel, schudde aan de tafelpoten en toevallig bleven er 4 over en die vormen nu de Bijbel. Zo missen we bijvoorbeeld ook een Barnabas: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Barnabas

Ook een apocrief geschrift dus.
  donderdag 29 maart 2007 @ 10:23:17 #134
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47781874
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:08 schreef Leven het volgende:

Hoe (hard) heb je geprobeerd dit te ontdekken?
Ik heb er geen levenstaak van gemaakt, daar heb je gelijk aan. Wel ben ik uitsluitend afgegaan op wat de partij zelf zegt over haar visie.
quote:
Zoals ik het zie gaf God zijn liefde (en trouw) ook al in het OT. In het NT wordt het alleen veel explicieter benoemd.
Het ging me er meer om dat in het NT God geen gezag door angst meer lijkt te wensen of voeden en in het OT (nog) wel.
  donderdag 29 maart 2007 @ 10:24:59 #135
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_47781938
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:12 schreef Burakius het volgende:

[..]

De Bijbel bestaat uit 66 boeken. Van veel boeken is de auteur onduidelijk, al is de auteur soms bekend. Dit geldt voor de apocriefe boeken net zo. De Bijbel die we nu kennen is ooit samengesteld door het Vaticaan (meen ik), waarbij besloten is om sommige boeken wel en sommige boeken niet op te nemen.
pi_47782078
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

De Bijbel bestaat uit 66 boeken. Van veel boeken is de auteur onduidelijk, al is de auteur soms bekend. Dit geldt voor de apocriefe boeken net zo. De Bijbel die we nu kennen is ooit samengesteld door het Vaticaan (meen ik), waarbij besloten is om sommige boeken wel en sommige boeken niet op te nemen.
ja maar wie heb het dan opgeschreven .. en 'verzonnen' om het even zo in deze context te zeggen. niet beledigend bedoeld he!
Want in de Islam is het duidelijk. Allah-->Gabriël--> Muhammad --> Haviz
pi_47782123
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:09 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mooi.
[..]

Defineer 'jullie' en defineer 'ons', je snapt wel dat wanneer je Christenen en Moslims mee zegt dat je het daarmee niet dekt, veel stromingen in de Islamitische/Christelijke wereld kijken anders naar God, inderdaad, in de Soerah die ik hierboven heb gequote staat dat God zich zelfgenoeg is, op geen enkel manier aan geen enkel iets behoeftig. We zijn niet naar zijn zelfbeeld geschapen, wel hebben we eigenschappen van hem gekregen, verstand, wil, kennis, moraal etc, etc.
[..]

Ik weet niet of je de vergelijking kunt maken, gezien de meeste Judea-Christelijke overleveringen ook terug te vinden is in de Koran/Hadith. Er zijn dan ook een paar voorbeelden te geven in hadiths waar Allah zelf het woord neemt:
[..]

[..]

En het eerste wat Allah 'opschreef' was voor de schepping:
[..]

Dus ik weet niet in hoeverre het jouw vragen beantwoord, Allah is ook in de Koran liefde, genade en barmhartigheid, er staat dan ook in de Koran Allah zal uw verdiende loon ten volle uit betalen of het nu goed of slecht is.
Ik weet dat ik gegeneraliseerd heb, maar het gaat me nu dan ook om de grote lijnen. Voor mij helpt het om eerst de grote lijnen inzichtelijk te krijgen en vanuit daar verder te kijken. Ik bedoelde niet te zeggen, dat Allah niet ook liefde is, maar dat de motivatie van "de moslim" (tussen aanhalingstekens want je hebt gelijk "de moslim" bestaat net zomin als "de christen") om Zijn wil te doen voornamelijk uit ontzag lijkt te komen.
pi_47782166
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:30 schreef Burakius het volgende:

[..]

ja maar wie heb het dan opgeschreven .. en 'verzonnen' om het even zo in deze context te zeggen. niet beledigend bedoeld he!
quote:
Want in de Islam is het duidelijk. Allah-->Gabriël--> Muhammad --> Haviz Koran.
pi_47782191
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]
Muhammad(vzmh) kon niet schrijven ..

Dus er zitten Haviz in die tussenstap
pi_47782299
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:31 schreef Leven het volgende:

[..]

Ik weet dat ik gegeneraliseerd heb, maar het gaat me nu dan ook om de grote lijnen. Voor mij helpt het om eerst de grote lijnen inzichtelijk te krijgen en vanuit daar verder te kijken. Ik bedoelde niet te zeggen, dat Allah niet ook liefde is, maar dat de motivatie van "de moslim" (tussen aanhalingstekens want je hebt gelijk "de moslim" bestaat net zomin als "de christen") om Zijn wil te doen voornamelijk uit ontzag lijkt te komen.
Mja, maar weet je wat het is, het is of de één of de ander, of zij liefde of zijn woede, dus dan ga je tuurlijk streven naar zijn liefde, het vrezen van Allah in de Islam is erg ironisch, uitleg er van is dan ook:
quote:
"Er is geen persoon bij wie ik toevlucht kan zoeken van U dan bij U. "
Dus zelfs in zijn woede vergeeft hij je, zoals in de hadith een paar posts boven, alles behalve afgoderij.
pi_47782348
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:34 schreef Burakius het volgende:

[..]

Muhammad(vzmh) kon niet schrijven ..

Dus er zitten Haviz in die tussenstap
Mohammed as. was de eerste hafiz, alles wat hij zei werd ook direct op geschreven dus bestond de Koran ook al meteen, al was het nog niet als bundel gevormd.
pi_47782373
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mohammed as. was de eerste hafiz, alles wat hij zei werd ook direct op geschreven dus bestond de Koran ook al meteen, al was het nog niet als bundel gevormd.
Uiteraard Uiteraard nee oke dan heb je gelijk
pi_47782563
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:23 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb er geen levenstaak van gemaakt, daar heb je gelijk aan. Wel ben ik uitsluitend afgegaan op wat de partij zelf zegt over haar visie.
[..]
ik moet toegeven dat ik die visie helemaal niet ken wat staat daar over liefde/liefhebben dan en wat zegt de sgp daarover?
quote:
Het ging me er meer om dat in het NT God geen gezag door angst meer lijkt te wensen of voeden en in het OT (nog) wel.
In het OT staat meer over Gods toorn, wat angst bij mensen oproept, maar of dat ook betekent dat God toen Zijn gezag ook daadwerkelijk heeft willen vestigen op die angst... ik weet het echt niet. Ik ga daar zeker verder over nadenken, dus bedankt hiervoor.
pi_47783275
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mja, maar weet je wat het is, het is of de één of de ander, of zij liefde of zijn woede, dus dan ga je tuurlijk streven naar zijn liefde, het vrezen van Allah in de Islam is erg ironisch, uitleg er van is dan ook:
[..]

Dus zelfs in zijn woede vergeeft hij je, zoals in de hadith een paar posts boven, alles behalve afgoderij.
dit: "Er is geen persoon bij wie ik toevlucht kan zoeken van U dan bij U. " vind ik echt heel mooi.

Ik kan verder alleen maar uitleggen hoe het volgens mij werkt met de motivatie vanuit de liefde voor God bij christenen, misschien dat je daarmee begrijpt waarom het verschil me zo opvalt. Het gaat er niet om Zijn liefde te zoeken, uit angst voor zijn woede. Als je christen wordt geeft God je de Heilige Geest. Hoe meer je daarvan vervult raakt, hoe beter Hij zijn werk kan doen. Hij geeft je Zijn liefde en je wordt a.h.w. ook een doorgeefluikje van Zijn liefde. Hoe meer je die liefde leert (her)kennen, hoe minder "zin" om zonde te doen.
pi_47783339
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:30 schreef Burakius het volgende:

[..]

Want in de Islam is het duidelijk. Allah-->Gabriël--> Muhammad --> Haviz
Christenen geloven dat God (door Zijn Heilige Geest) hierin geleid heeft.
pi_47783581
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:09 schreef Leven het volgende:

[..]

dit: "Er is geen persoon bij wie ik toevlucht kan zoeken van U dan bij U. " vind ik echt heel mooi.

Ik kan verder alleen maar uitleggen hoe het volgens mij werkt met de motivatie vanuit de liefde voor God bij christenen, misschien dat je daarmee begrijpt waarom het verschil me zo opvalt. Het gaat er niet om Zijn liefde te zoeken, uit angst voor zijn woede. Als je christen wordt geeft God je de Heilige Geest. Hoe meer je daarvan vervult raakt, hoe beter Hij zijn werk kan doen. Hij geeft je Zijn liefde en je wordt a.h.w. ook een doorgeefluikje van Zijn liefde. Hoe meer je die liefde leert (her)kennen, hoe minder "zin" om zonde te doen.
Daar ben ik het ook met je eens, zo is er ook een hadith dat spreekt over wanneer je een stap tot Allah zet hij twee stappen richting jou zet, wanneer je een hand lengte strekt hij een armlengte strekt etc, dus het komt inderdaad wel van twee kanten.
pi_47784027
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daar ben ik het ook met je eens, zo is er ook een hadith dat spreekt over wanneer je een stap tot Allah zet hij twee stappen richting jou zet, wanneer je een hand lengte strekt hij een armlengte strekt etc, dus het komt inderdaad wel van twee kanten.
gaat dit niet meer over Zijn barmhartigheid?

Heeft volgens jou mijn beeld dat in de Islam de liefde ondergeschikt is aan ontzag puur te maken met mijn onwetendheid, of zit er ook ergens een kern van waarheid in?
pi_47784377
Leven, zonder je te willen beledigen, maar ik denk dat de factor onwetendheid een grote rol speelt. Ontzag is zeker een punt, maar zeker niet ondergeschikt aan barmhartigheid. Even neuzen in de verzen leert ons als dat barmhartigheid een zeer grote rol speelt.
pi_47784413
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:31 schreef Leven het volgende:

[..]

gaat dit niet meer over Zijn barmhartigheid?

Heeft volgens jou mijn beeld dat in de Islam de liefde ondergeschikt is aan ontzag puur te maken met mijn onwetendheid, of zit er ook ergens een kern van waarheid in?
Ik weet niet waarom je dat denkt, onwetendheid, weet ik niet, zou ik eerst al je kennis over de Islam moeten weten, ik denk wel dat je je op een bepaalde gedeelte teveel gefocust hebt .
  donderdag 29 maart 2007 @ 11:47:35 #150
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_47784700
Dit is niet persoonlijk bedoeld (misschien wel voor een Burakius en KB), maar de verkeerde kennis onder moslims over het ontstaan van de bijbel is weer groot... ik kan ook allerlei bronnen aanroepen over het ontstaan van de koran die jullie op z'n minst tegen de borst zullen stoten. Net zoals jullie geloven dat het boek ontstaan is onder God's supervisie, geloven christenen dat ook bij hun bijbel, direct of indirect, God werkt door mensen heen.

Voor de rest ga ik niet mee in deze discussie, ik vind het vooral tekenend op welke manier het ontstaan van de bijbel geschiedenis wordt verdraaid door sommige die zelf beter zouden moeten weten.

Niet zo vriendelijke groeten.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')