![]()
Ik las net een stukkie over Tiger Woods en dacht: laat ik nu maar effe een topic over The Masters openen. De tradtionele eerste Major van het seizoen staat voor volgende week al weer op het programma.
Het toernooi wordt van 5 tot en met 8 april gehouden op de wereldberoemde Augusta National GC, in de Amerikaanse staat Georgia. Er wordt gestreden om het beroemde groene colbertje, dat in de prijsuitreiking door de uittredend kampioen aan de nieuwe kampioen wordt overhandigd.
Augusta National, vanuit de helikopter:![]()
De recordkampioen op Augusta is de legendarische Jack Nicklaus. Hij won 6 titels. Tiger Woods en Arnold Palmer wonnen er ieder 4.
Voor eigen publiek waren de Amerikanen het vaakst succesvol, maar met name in de jaren 80 en 90 timmerden de Europeanen aan de weg. Verder wonnen er ook golfers uit Canada, Fiji en Zuid - Afrika dit toernooi. De huidige kampioen is Phil Mickelson uit de Verenigde Staten.
Een erelijst met winnaars kun je hier vinden:
http://www.masters.org/en_US/history/records/champions.htmlDe Nederlanders hebben niet vaak kunnen deelnemen. The Masters is een invitatietoernooi met zeer strenge deelname-eisen. De top 50 van de wereld, alle oud-kampioenen, de Major - winnaars van de vorige vijf jaren, de top 16 van de vorige Masters, de Amerikaanse en Britse Amateurkampioenen en nog wat meer mogen deelnemen aan dit toernooi.
Voor zover mij bekend is mocht namens Nederland alleen Rolf Muntz als Amerikaans of Brits Amateurkampioen eens meedoen aan dit toernooi.
Wie zijn de favorieten voor dit jaar?
![]()
Tiger Woods is wat mij betreft wel dé te kloppen man. Winnaar van de laatste twee Majors, nummer 1 van de wereld. Dit seizoen heeft Woods weliswaar wat wisselvallig gepresteerd. Zo won hij het meest recente toernooi, maar het toernooi daarvoor speelde hij echt twee heel matige rondes.
Maar Tiger zou Tiger niet zijn als hij niet constant op zoek is naar verbeteringen en zijn spel bijschaaft. Ik heb weinig twijfel dat we in Augusta de beste Tiger zullen zien. En als hij op zijn absolute top speelt en weinig fouten maakt, moet een ander wel héél briljant spelen om hem te kloppen.
![]()
Phil Mickelson is dit seizoen ook niet altijd even stabiel voor de dag gekomen. Maar in Augsuta speelt hij eigenlijk altijd wel erg sterk en hij is natuurlijk de titelverdediger. Dat geeft hem wellicht wat extra's.
![]()
Jim Furyk is de huidige nummer 2 van de wereld. Deze Amerikaan is een steengoede golfer die al eens een Major won (US Open), maar toch altijd een beetje in de schaduw staat van Tiger en Phil. Een Masters - titel zou hem misschien de erkenning geven die hij verdient.
![]()
Vijay Singh. Deze soms ietwat norse man uit Fiji (voormalig nummer 1 van de wereld en winnaar van drie Majors) heeft op Augusta ook een uitstekende staat van dienst. Hij won het toernooi in 2000 en zat vaak in de top 10. Op de Bay Hill Invitational, die hij won, was hij in superieure vorm, dus Vijay is een taaie klant op Augusta.
![]()
Good old Ernie Els heb ik de laatste tijd weinig in actie gezien, maar hij is toch een man voor de Majors. Ondanks vele ereplaatsen heeft de Zuid - Afrikaan dit toernooi nog nooit gewonnen. Hij wil toch nog eens the green jacket aan zijn garderobe toevoegen.
![]()
De Zweed Henrik Stenson is de coming man van de Europeanen. Vorig jaar maakte hij de winnende putt in de Ryder Cup en sindsdien gaat het crescendo. Dit jaar won hij al het WK Matchplay en de Dubai Desert Classic en op de wereldranglijst is hij opgestuwd naar plek 6. Om een Major-titel heeft hij voorlopig nog niet echt kunnen meestrijden, maar hij wil zich zeker van zijn beste kant laten zien op The Masters.
Uiteraard zijn er veel meer kanshebbers, maar daar kom ik eventueel later op terug.
Wie o wie wint The Green Jacket?
![]()
Tot slot nog even de officiele site voor alle info en achtergronden:
http://www.masters.org/en_US/index.html