#ANONIEM | maandag 26 maart 2007 @ 22:15 |
Schepen en de elementen 14 april 1912 ten tijde van haar eerste reis, was de RMS Titanic, het grootste passagiersschip ter wereld. Er was geen orkaan of storm voor nodig om het schip te doen zinken ![]() In de nacht van 14 april 1912 voer de Titanic langs de zandbanken van Newfoundland en namen de twee matrozen in het kraaiennest 30 seconden voor de ramp een grote ijsberg waar, die zich recht voor de boeg bevond. Eerste stuurman William Murdoch beval het schip een scherpe bocht naar links te maken, en liet de stoommachines stoppen en vervolgens in de tegengestelde richting werken. De ijsberg schraapte langs de rechterzijde (stuurboord), hierbij werd niet zoals aanvankelijk werd gedacht en wat veel filmmakers suggereren de romp opengereten, - iets wat zelfs het hardste ijs niet zou kunnen aanrichten met deze snelheid - maar werd wel de romp over een lengte van ca. 75 meter beschadigd in de vorm van een serie kleine scheurtjes waardoor vijf van de waterdichte compartimenten langzaam vol begonnen te lopen. Het gewicht van het water in die vijf compartimenten zorgde ervoor dat de Titanic begon te hellen, waardoor het water over de waterdichte schotten in de andere compartimenten kon stromen. Kapitein Smith beval het schip te stoppen. Na een inspectie van de schade was het duidelijk dat het schip zou zinken, en kort na middernacht werden de eerste reddingsboten gereed gemaakt. De Titanic raakte de ijsberg op 14 april 1912 om 23.40. De volgende dag om 02.20 uur zonk het naar de bodem van de zee. In totaal overleefden 706 van de 2223 opvarenden de ramp. De meeste slachtoffers stierven aan onderkoeling. Twee van de te water gelaten reddingsboten (4 en 14) gingen terug om overlevenden te zoeken en redden zes mensen. In de andere boten besloot men niet terug te keren, bang om alsnog te zinken door het enorme aantal mensen dat zou proberen aan te klampen of door de zuiging van de zinkende Titanic naar beneden gezogen te worden (proefondervindelijk onderzoek heeft echter recent aangetoond dat er helemaal geen zuiging was). bronnen en meer info: wikipedia De ramp met de Titanic In 1997 kwam er een film over de Titanic uit ![]() De film kreeg veertien Academy Awardnominaties en won er elf van: ![]() 28 september 1994, Oostzee De M/S Estonia vertrok op 27 september 1994 met vertraging rond 19.15 uur vanuit de haven van Tallinn en zette koers naar Stockholm. De aankomst in Stockholm was voor de volgende ochtend rond 9.30 uur gepland. Wat er die nacht gebeurde kan door verklaringen van overlevenden enigszins gereconstrueerd worden. De veerboot Estonia aan de kade in Stockholm, Zweden. Twee jaar na de aankoop door Estline verging de veerboot in de Oostzee waarbij ten minste 850 mensen om het leven kwamen. ![]() Bij zware zeegang drong ergens na middernacht water binnen op het autodek van de Estonia. Hoe dit precies kwam is tot op heden niet met 100% zekerheid te zeggen, maar zeer waarschijnlijk is de boegklep afgebroken, door de enorme krachten die er op kwamen te staan door de metershoge golven. Het schip maakte hierdoor slagzij en zonk aansluitend binnen een half uur. Korte tijd na de eerste noodoproep om 1.22 uur, die door enkele in de buurt varende Finse veerboten werd opgevangen en beantwoord, werd het radiocontact verbroken en om 1.55 uur verdween de Estonia van de radarschermen op de andere schepen. Omdat de ramp gebeurde in een relatief druk bevaren stuk van de Oostzee, was al na ongeveer een uur de Mariella, een veerboot van Viking Line, ter plekke. Ook werden (relatief laat) helikopters ingezet bij de reddingswerkzaamheden. Hoge golven en sterke wind maakten deze reddingswerkzaamheden extra moeilijk waardoor in totaal slechts 137 mensen het ongeluk overleefden. De meeste slachtoffers vielen door onderkoeling op open zee of in de reddingsvlotten of door verdrinking in het schip; omdat het schip zo snel ten onder ging hadden zij geen tijd uit het schip te vluchten. bronnen en meer info: Wikipedia De ramp met de 'Estonia' Lijst van de grootste scheepsrampen ![]() Bermuda Driehoek ![]() De Bermuda Driehoek, ook wel 'Duivelsdriehoek' genoemd, is een denkbeeldig gebied aan de zuidoost kust van de Verenigde Staten. De Bermuda Driehoek staat bekend om het feit dat in dit gebied vele kleine boten, vliegtuigen en schepen op een onverklaarbare manier zijn vergaan. De punten van de Bermuda Driehoek liggen tussen de Bermuda Eilanden, Miami (VS) en San Juan (Puerto Rico). Als oorzaak voor de verdwijningen werden opgevoerd grote zeemonsters zoals reuzeninktvissen (kraken), een geheimzinnige dimensie waardoor schepen en vliegtuigen in een andere wereld of tijd terecht kwamen, ontvoeringen door buitenaardse wezens en UFO's maar ook een wetenschappelijk aanvaard natuurverschijnsel als methaangasexplosies op de zeebodem. In de afgelopen 100 jaar zijn in de Bermudadriehoek zo'n 1000 mensen om het leven gekomen. Dat zijn maar 10 slachtoffers per jaar voor dit zeegebied. Eerlijk gezegd niet erg veel in vergelijking met onze eigen Noordzee. Het gaat ook niet om het aantal maar om de manier waarop deze mensen aan hun einde zijn gekomen. De Bermuda Driehoek is een van de twee plaatsen op aarde waar het magnetische kompas wijst naar het echte noorden. Normaal gesproken wijst de naald van een kompas naar het magnetische noorden. Het verschil tussen deze twee verschijnselen wordt ook wel kompasvariatie genoemd en kan oplopen tot een afwijking van 20 graden. Als deze kompasafwijking niet gecompenseerd wordt, kan een voertuig ver uit koers raken. Bermuda driehoek ![]() Hier nog enkele plaatjes MSC Napoli maakt Slagzij na een zware Januari storm ![]() Tricolor: aanvaring in dichte mist ![]() De bedoeling van dit topic is, om het zo compleet mogelijk te maken. Dus alle (wat betreft schepen en elementen) info is welkom. | |
Paaskonijn | maandag 26 maart 2007 @ 22:20 |
Hip ![]() | |
bijdehand | maandag 26 maart 2007 @ 22:28 |
quote:Keihip man ![]() | |
#ANONIEM | maandag 26 maart 2007 @ 22:42 |
Een bijdehand paaskonijn ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 27 maart 2007 @ 19:53 |
De Flying Enterprise![]() Kerstmis 1951. In een zware storm, volgens het Polygoonjournaal de hevigste in 25 jaar, raakt een Amerikaans vrachtschip op de Atlantische Oceaan in grote problemen. De 'Flying Enterprise' is vanuit Hamburg op weg naar New York, als er op Tweede Kerstdag een harde knal aan dek klinkt. Er blijkt een enorme scheur in de romp van het schip te zijn geslagen. De Deense kapitein Kurt Carlsen probeert het gat te dichten, maar zonder succes. Door het aanhoudende geweld van de golven wordt de scheur steeds groter en het duurt niet lang voor de Flying Enterprise water begint te maken. Het schip helt over naar een kant, waardoor de lading gevaarlijk begint te schuiven. Op 28 december kan Carlsen niet anders dan een SOS uitzenden. | |
sanni | woensdag 28 maart 2007 @ 17:02 |
keigaaf dit | |
#ANONIEM | zondag 25 november 2007 @ 20:51 |
Op ongeveer 880 kilometer ten zuiden van Vuurland is het cruiseschip Explorer afgelopen vrijdag waarschijnlijk op een ijsberg gelopen en inmiddels gezonken. Deze foto is gepubliceerd in de NRC van zaterdag en is afkomstig van het persbureau AP. Saillant detail: met een oppervlakte van 16,7 miljoen km2 bereikte de ijsbedekking van het Antarctische zee-ijs in september de grootste omvang sedert het begin van de satellietwaarnemingen in 1979.![]() Jan Visser Alle opvarenden cruiseschip in Chili SANTIAGO - Twee dagen na de ondergang van het cruiseschip MS Explorer bij Antarctica zijn zondag alle 154 opvarenden, onder wie zeventien Nederlanders, overgevlogen naar het Chileense vasteland. Ze zaten na de ramp met het schip vast op de Chileense basis Eduardo Frei op Antarctica. Harde wind en slecht zicht verhinderde eerder de evacuatie. Een Hercules-transportvliegtuig van de Chileense luchtmacht heeft de opvarenden in twee vluchten naar Punta Arenas in het uiterste zuiden van Chili gevlogen. De eerste 77 evacués, onder wie de Nederlanders, kwamen daar zaterdagavond al aan. De tweede groep arriveerde in de loop van zondagochtend. Ijsschotsen De 38-jaar oude Explorer, eigendom van de Canadese reisorganisatie G.A.P. Adventures, zonk vrijdag nadat het schip een dag eerder ijsschotsen had geraakt en water maakte. Het schip was toen een week onderweg op een 19-daagse reis, waarin de route werd gevolgd die ontdekkingsreiziger Ernest Henry Shackleton van 1914 tot 1916 aflegde. Ook Shackleton kwam destijds vast te zitten in het ijs, waarop zijn schip zonk. De ontdekkingsreiziger en zijn 28-koppige bemanning kwamen ook veilig thuis. NU.nl [ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2007 20:56:10 ] | |
Ared | donderdag 29 november 2007 @ 12:04 |
quote:Hm, je kunt zeggen wat je wilt, maar zo'n reconstructie van Shackleton's reis is misschien net iets te authentiek. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 februari 2008 @ 08:23 |
Schepen in de problemen voor Britse kust (Novum/Ap) - Helikopters van de Britse luchtmacht en kustwacht hebben 37 opvarenden gered van twee schepen die in stormachtig weer waren vastgelopen voor de noordwestkust van Groot-Brittannië. Een derde schip raakte vrijdagavond in moeilijkheden bij de Scilly-eilanden, voor de zuidwestkust van Engeland. Het vrachtschip verloor een deel van zijn lading en de Royal Air Force werd gevraagd een gewond bemanningslid van boord te halen. Eerder vrijdag haalden helikopters veertien Spaanse opvarenden van een trawler die bij St. Kilda op de rotsen was gelopen. Twee bemanningsleden moesten met onderkoelingsverschijnselen worden opgenomen in een ziekenhuis. Donderdagavond en vrijdagochtend waren al vier passagiers en negentien bemanningsleden van een veerboot gehaald die in de Ierse Zee aan de grond was gelopen. Het schip raakte in moeilijkheden toen auto's op het dek door de hoge golfslag begonnen te schuiven. bron: DAG | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2008 @ 07:33 |
Kolossaal schip gestrand bij Maasvlakte (Novum) - Een schip van bijna 250 meter lang is zaterdagochtend gestrand bij de Maasvlakte in Rotterdam. Kort na middernacht raakte het op drift om ruim twee uur later te stranden. Door nog onbekende oorzaak waren de ankers losgeraakt. De gezagvoerder heeft laten weten dat de situatie stabiel is en dat de bemanning aan boord blijft, meldt de kustwacht. Reddingsboten uit Hoek van Holland en Stellendam rukten uit na de melding van het losgeslagen schip, dat onder de vlag van Saint Vincent en de Grenadines vaart. Ook het Kustwachtvaartuig 'Waker' en een helikopter van de marine werden ingezet, maar volgens de kustwacht konden zij niets uitrichten. Wel is een berginspecteur aan boord afgezet. 'Zhen Hua 10' is geladen met containerkranen. Bij daglicht -het is inmiddels laag water- zal worden onderzocht hoe het zogenoemde zwareladingschip geborgen kan worden. Dag ![]() Gestrand megaschip wordt zondag geborgen (Novum) - Het kolossale schip dat is vastgelopen voor de Maasvlakte bij Rotterdam, wordt zondag geborgen. Door de stand van het water kunnen sleepboten niet dicht genoeg in de buurt komen, zegt een woordvoerder van Kustwachtcentrum Den Helder. De woordvoerder vermoedt dat het 244 meter lange schip vrijdagnacht door de sterke wind is losgeslagen. "Het schip is een enorme windvanger en waarschijnlijk zijn de ankers losgeraakt. De bemanning is het daarna niet gelukt de motoren te starten." Het schip heeft twee uur rondgedobberd en is toen vastgelopen in het zand voor de Maasvlakte. De 'Zhen Hua 10' vervoert containerkranen. De bevelvoerder van het schip, dat onder de vlag van de Caribische eilandengroep Saint Vincent en de Grenadines vaart, houdt de bemanning aan boord. Ook is een bergingsdeskundige afgezet door een helikopter. Deze denkt dat de boot zondag in veilige haven gebracht kan worden. Ander scheepsverkeer ondervindt geen hinder van het schip; het ligt buiten vaste vaarroutes. Dag | |
Fredo55 | zondag 3 februari 2008 @ 12:16 |
Een enorme windvanger, dat ken je wel zeggen ja! ![]() | |
basst2005 | zondag 3 februari 2008 @ 16:25 |
quote:Nog een foto (Alleen de kranen hebben hier een andere kleur...): Fotograaf: B. van der Velden | |
Fredo55 | zondag 3 februari 2008 @ 18:02 |
1e poging vlottrekken is mislukt, vannacht word er een nieuwe poging gedaan als het vloed is. Het schip zit met zijn schroef vast in het zand, kabel van een van de sleepboten is gebroken. Op het strand bij de slufter was het zaterdag en zondagmiddag erg druk. Honderden belangstellenden trotseerden de koude wind om de Zhen Hua 10 te zien. ![]() | |
Fredo55 | maandag 4 februari 2008 @ 15:24 |
Vanncht is het wederom mislukt, opnieuw schoten de kettingen los. Rijnmond: quote: quote: | |
#ANONIEM | maandag 4 februari 2008 @ 20:03 |
Gestrand schip komt voorzichtig in beweging (Novum) - De sleepboten die het voor Rotterdam vastgelopen vrachtschip proberen vlot te trekken, boeken vooruitgang. Het kolossale schip bij de Maasvlakte is veertig graden gedraaid, meldt Kustwachtcentrum Den Helder. Drie havensleepboten hebben zondag geprobeerd het 244 meter lange vrachtschip los te krijgen. Dat lukte niet doordat de sleepkabels het begaven. Maandag bood een Duitse zeesleper met tweehonderd ton trekkracht extra hulp, maar ook met die extra trekkracht raakte het schip niet los. Maandagavond 22.00 uur gaan de sleepboten opnieuw op volle kracht proberen het schip los te trekken. Dan is de stand van het water gunstig, zegt de woordvoerder van bergingsbedrijf Smit-Tak. Het mega-schip is vrijdagnacht vermoedelijk door zware storm losgeslagen. De ankers raakten los en de Chinese bemanning kreeg de motoren niet aan de praat. Nadat het twee uur heeft rondgedobberd raakte het vast in het zand voor de Maasvlakte. De 'Zhen Sua 10' is geladen met containerkranen Bron: Dag | |
#ANONIEM | maandag 10 maart 2008 @ 21:12 |
Storm zorgt voor overlast in Frankrijk en Engeland Storm heeft in Groot-Brittannië en in het westen van Frankrijk voor overlast gezorgd. Vliegverkeer, maar ook trein- en wegverkeer kampten met flinke vertragingen. Op zee zijn schepen in de problemen geraakt. Een Zweedse schip raakte stuurloos bij het eiland Wight. Een Nederlands vrachtschip liep vast bij Sables-d'Olonne, voor de Franse kust. De haven van Dover werd kort afgesloten. ![]() De storm die het Verenigd Koninkrijk teistert, is de zwaarste van deze winter. De regering hield met het oog op de storm zondagavond al crisisberaad. Ook in België is het vliegverkeer maandag flink verstoord. Enkele vluchten werden geannuleerd of omgeleid. Zelfs de website van de luchthaven is uitgevallen wegens overbelasting. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 10 maart 2008 @ 21:20 |
Nederlands schip strandt op Franse kust (DAG)![]() foto telegraaf Een Nederlands vrachtschip is maandagochtend in een zware storm aan de grond gelopen bij de Franse badplaats Sables-d'Olonne, bij La Rochelle. De 88 meter lange Artemis vervoerde geen lading en werd bij het naderen van de haven uit koers geblazen. De zeskoppige bemanning is ongedeerd en blijft aan boord tot er maandagavond bij hoog water een poging kan worden ondernomen om het schip los te trekken. De Franse brandweer moest maandag honderden keren uitrukken om ondergelopen huizen leeg te pompen en afgerukte takken op te ruimen. De meteorologische dienst bestempelde de storm, die het gehele noordwesten van het land teistert, als een van het op één na hoogste niveau. De storm zorgde ook in Engeland en Wales voor grote overlast. Bomen en elektriciteitspalen waaiden er om als gevolg van windstoten met snelheden tot 130 kilometer per uur. Ruim elfduizend mensen kwamen zonder stroom te zitten. De bevolking werd geadviseerd om zich niet te dicht bij de kust te begeven. Een vloedniveau dat anderhalve meter hoger ligt dan gemiddeld zorgt in combinatie met hoge golven die tegen de kust beuken voor een zeer gevaarlijke situatie, waarschuwde de Environment Agency. Deze omstandigheden houden volgens het overheidsorgaan nog tot woensdag aan. Een Zweedse tanker met een lading olie en gas raakte in het Kanaal voor de kust van het eiland Wight door zwaar weer in problemen. Sleepboten zijn naar de plek gestuurd om het schip naar zijn bestemming aan de Engelse zuidkust te slepen. | |
#ANONIEM | woensdag 12 maart 2008 @ 20:19 |
Nu of nooit voor vastgelopen schip Het Nederlandse schip dat maandag in stormweer vastgelopen is voor de kust van Frankrijk wordt, als alles goedloopt, vanavond bevrijd uit haar benarde positie. Mocht dit niet lukken dan ziet de toekomst er treurig uit voor het schip. Het lege schip, Artemis, probeerde maandag de haven van Les Sable d'Olonne in Bretagne binnen te varen, maar raakte door een zware storm uit koers en liep vast op het strand. Vanavond Het vlottrekken is nog niet gelukt, maar er is vooruitgang te melden, aldus rederij Amasus Shipping uit Delfzijl, de beheerder van de 90 meter lange kustvaarder. De vooruitgang is te vinden in het feit dat er inmiddels een sterke kabelverbinding van de Artemis naar een sleepboot tot stand gekomen is. Vanochtend heeft de sleepboot met behulp van deze verbinding tijdens de vloed het vastgelopen schip 40 graden weten te draaien, waardoor het achtersteven nu richting zee wijst. Het is nu wachten op de vloed. Vanavond tussen 18.00 en 19.00 uur wordt de hoogste waterstand bereikt en wordt het schip hopelijk vlot weer het water in getrokken. Burgemeester Mocht het vlottrekken onverhoopt niet lukken, dan ziet de toekomst van de Artemis er somber uit. De volgende poging om het schip te bevrijden zou pas over een maand, tijdens de eerstevolgende springvloed, plaats kunnen gaan vinden. De burgemeester van Les Sable d'Olonne heeft echter geen trek in een schip dat langdurig op zijn strand bivakkeert. Hij zit midden in een campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Eén van de speerpunten uit zijn campagne is een schoon strand. Om geloofwaardig te blijven richting zijn potentiële kiezers heeft hij beloofd het schip in stukken te snijden en in delen af te voeren, mocht de actie van vandaag mislukken. Bron:Nu.nl/WeerOnline | |
Frutsel | woensdag 12 maart 2008 @ 20:31 |
Andrea Doria dat deze er nog nie bij stond ![]() ![]() Italiaans cruiseschip dat door de mist vlak voor de amerikaanse kust in botsing komt met de 'stockholm' http://home.scarlet.be/jo(...)amp_andrea_doria.htm ![]() Officiële website http://portal.pomorska-so(...)drea%20doria%203.jpg | |
#ANONIEM | woensdag 12 maart 2008 @ 21:16 |
quote:Nu staat ie er tussen. ![]() quote:Het lijkt me een sterk verhaal dat die burgemeester het schip laat slopen. Dat is ook niet zo snel gebeurd. Mooie toeristische attractie. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2008 21:20:15 ] | |
Adelante | woensdag 12 maart 2008 @ 21:25 |
momenteel wel, maar denk dattie van de zomer er liever betalende badgasten kwijt wil ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 20 maart 2008 @ 20:29 |
Het is toch nog gelukt ![]() quote: [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2008 20:30:35 ] | |
Ared | woensdag 28 mei 2008 @ 12:44 |
quote:bron | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juni 2008 @ 15:20 |
38 mensen overleven bootramp Een onbekend aantal lichamen is aangespoeld. ![]() Door: DAG Slechts 38 van de ruim achthonderd opvarenden van een veerboot die zaterdag tijdens een tyfoon voor de kust van de Filipijnen kapseisde zijn tot nu toe gered. Een onbekend aantal lichamen is aangespoeld. Achtentwintig overlevenden hadden langer dan een etmaal op zee gedreven voor ze werden gevonden. Reddingswerkers overwogen maandag een gat in het schip te maken, in de hoop overlevenden te vinden. Het dodental van de tyfoon, die aan land tot overstromingen leidde, stond maandag op 163. ![]() Princess of the Stars De vrijdagavond uitgevaren veerboot, de Princess of the Stars, liep zaterdag aan het eind van de morgen voor de kust van het eiland Sibuyan aan de grond en sloeg niet veel later om. Het duurde ruim een dag voor een reddingsboot erin slaagde de hoge golven te trotseren en bij het schip aankwam. Reddingswerkers zoeken de zee af naar overlevenden, maar zijn nog niet in de veerboot geweest. Familieleden van passagiers zijn kwaad omdat het schip uit mocht varen terwijl er een tyfoon in aantocht was. De Princess of Stars zou van de hoofdstad Manilla naar Cebu varen, een reis van twintig uur. Hoeveel mensen er precies aan boord waren is niet duidelijk. Aanvankelijk werd melding gemaakt van 747 passagiers en bemanningsleden, maar later werd gezegd dat er ongeveer honderd mensen meer aan boord waren. ![]() | |
Ared | woensdag 6 mei 2009 @ 17:34 |
Oh, dit moet toch het meest ironische bericht van het jaar zijn... Met een zeilboot een CO2-neutrale reis naar Groenland maken, om bewustwording over het klimaat bij o.a. scholen te promoten, en dan gered moeten worden door een olietanker ![]() quote:bron: BBC | |
#ANONIEM | woensdag 10 juni 2009 @ 22:31 |
Tanker vastgelopen op strand Vlissingen Op het strand van Vlissingen is een uur geleden een groot schip vastgelopen. Het gaat om de lege gasolietanker Akti-n van ruim 180 meter lang die onder Liberiaanse vlag vaart. De tanker wilde de Westerschelde opvaren waarna het schip voor de boulevard van Vlissingen vastliep. Sleepboten proberen de tanker weer in de vaargeul te trekken. ![]() NOS | |
#ANONIEM | zondag 4 april 2010 @ 11:31 |
Vrees voor milieuramp Barrier Reef Een Chinees kolenschip is aan de grond gelopen bij het Great Barrier Reef, een groot koraalrif voor de kust van het noordoosten van Australië. Australische regeringsfunctionarissen vrezen dat het schip in tweeën breekt en dat dan een milieuramp ontstaat. Volgens Anna Bligh, premier van de Australische staat Queensland is het schip er niet best aan toe. Een bergingsmaatschappij gaat onderzoeken of het schip nog kan worden gered. Het 200 meter lange kolenschip Shen Neng I liep zaterdag vast op een zandbank 70 kilometer van de oostkust van Great Keppel Island, dat net buiten het Great Barrier Reef ligt. Het schip was met 65.000 ton kolen op weg van de Australische haven Gladstone naar China. Ook heeft de Shen Neng I 950 ton olie aan boord. Volgens Australische functionarissen is er wat olie uit het schip gelekt, maar gaat het niet om grote hoeveelheden. Het Great Barrier Reef is een duizenden kilometers lang koraalrif. Het gebied staat op de Werelderfgoedlijst van VN-organisatie Unesco en herbergt duizenden dier- en plantensoorten. Ze gebruiken het koraal als voedsel en als schuilplaats tegen roofdieren. Vorig jaar sloegen Australische wetenschappers alarm over het rif. Ze stelden dat door de klimaatverandering de aangroei van nieuw koraal op het rif stagneerde. Telegraaf | |
#ANONIEM | vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:08 |
Grote natuurramp dreigt in Nieuw-Zeeland![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
kebabkever | vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:33 |
Goed topic:D | |
-CRASH- | vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:09 |
Volgende spinoffs zijn mogelijk: Auto's en motoren en de elementen Vliegtuigen en de elementen | |
#ANONIEM | vrijdag 16 december 2011 @ 06:23 |
Russisch schip in nood bij Zuidpool WELLINGTON - Een Russische vissersboot met 32 opvarenden is in problemen gekomen bij de Zuidpool. Het schip, de 55 meter lange Sparta, maakt water en helt over. De dichtstbijzijnde ijsbreker doet er enkele dagen over om het schip te bereiken. Dat hebben de scheepvaartautoriteiten in Nieuw-Zeeland vrijdag (lokale tijd) bekendgemaakt. Maritime New Zealand ontving in de nacht van donderdag op vrijdag een noodoproep van de Sparta. Enkele opvarenden zijn uit voorzorg afgezet op het poolijs. De achterblijvers proberen het water weg te pompen. Telegraaf | |
#ANONIEM | zaterdag 17 december 2011 @ 19:33 |
Days before icebreaker can assist striken Sparta
| |
#ANONIEM | zaterdag 17 december 2011 @ 19:35 |
#ANONIEM | zondag 18 december 2011 @ 10:04 |
Russisch booreiland zinkt: 2 doden In het oosten van Rusland is een booreiland gekapseisd en gezonken. Aan boord waren 67 bemanningsleden. Zeker twee mensen zijn omgekomen, veertien zijn gered, de anderen worden vermist. Het ongeluk gebeurde 200 kilometer uit de kust van het Russische eiland Sachalin. Het booreiland werd versleept door een ijsbreker toen het in een storm omsloeg en zonk. Omdat er op dat moment niet naar olie werd geboord, is de verwachting dat het ongeluk betrekkelijk weinig schade oplevert voor het milieu. nos | |
#ANONIEM | woensdag 28 december 2011 @ 09:36 |
Russisch schip bevrijd uit poolijs Het Russische vissersschip dat bijna twee weken vastzat in het ijs bij de Zuidpool, vaart weer. Een ijsbreker heeft het schip begeleid naar open zee. Half december botste het schip Sparta op een ijsschots, waarbij een gat in de boeg ontstond. De bemanning slaagde er gisteren in om het schip te repareren. Door de hulp van een Zuid-Koreaanse ijsbreker lukte het om de boeg van het schip boven de waterlijn te krijgen, zodat het gat kon worden gedicht. De verwachting is dat het schip met 32 bemanningsleden nu op eigen kracht naar Nieuw-Zeeland vaart. Dat is ongeveer 3700 kilometer verder. http://nos.nl/artikel/325(...)ijd-uit-poolijs.html | |
-CRASH- | zondag 8 januari 2012 @ 20:48 |
#ANONIEM | woensdag 11 januari 2012 @ 08:54 |
Doden op zinkend schip Zuidpool Bij een brand op een Koreaans vissersschip dat bij Antarctica ligt, zijn drie bemanningsleden omgekomen. Het Zuid-Koreaanse schip kwam vannacht in de problemen en is nu aan het zinken. Twee andere schepen hebben 37 bemanningsleden kunnen evacueren. De drie omgekomen vissers waren in hun slaaphut en konden niet worden gered. Zeven mensen raakten gewond. Ze liepen brandwonden op. Twee van hen zijn er slecht aan toe. Ze worden zo snel mogelijk overgedragen aan het Amerikaanse onderzoeksschip Nathaniel B. Palmer, dat nu hun kant opvaart. Vliegtuig De Nathaniel B. Palmer heeft betere medische faciliteiten en kan de slachtoffers naar de McMurdo-basis op Antarctica brengen. Vandaaruit kunnen ze met een vliegtuig worden overgebracht naar Nieuw-Zeeland. Het ongeluk gebeurde in de Rosszee waar vorige maand ook een Russisch schip in de problemen kwam. Door het vele ijs in de zee bij Antarctica konden andere schepen de bemanning pas na 12 dagen bereiken. nos | |
#ANONIEM | zaterdag 14 januari 2012 @ 09:53 |
Doden bij ongeluk met cruiseschip Bij een ongeluk met een cruiseschip voor de kust van Italië zijn zeker zes doden en dertien gewonden gevallen. Verder worden vier mensen vermist. Het schip, de Costa Concordia, liep gisteravond mogelijk op een zandbank bij het eiland Giglio in de Tyrreense Zee en maakte slagzij. Sommige mensen sprongen in paniek in de koude zee. Harde knal Er waren ongeveer 4200 mensen aan boord van het schip. Nog niet alle opvarenden zijn geëvacueerd. De laatste mensen worden met helikopters van boord gehaald. De meeste passagiers zijn met reddingsboten naar Giglio gebracht, waar ze zijn opgevangen in scholen, hotels en een kerk. Een van hen vertelde dat tijdens het diner een harde knal klonk, de lichten uitvielen en het schip krakend tot stilstand kwam. De bijna 300 meter lange Costa Concordia was gisteravond vanuit de stad Civitavecchia vertrokken voor een cruise over de Middellandse Zee. Op het schip zouden Italiaanse, Franse en Duitse toeristen hebben gezeten. nos | |
#ANONIEM | zaterdag 21 januari 2012 @ 15:10 |
Lostrekpoging Aztec Maiden begonnen WIJK AAN ZEE - Een nieuwe poging om het schip Aztec Maiden los te trekken is zaterdagmiddag tegen 13.00 uur begonnen. De poging verloopt niet zonder problemen. De kabel tussen het schip en een van de twee boten die het moeten vlottrekken, is gebroken. Bergers proberen deze kabel nu te herstellen. Ondertussen gaat de andere boot gewoon door met trekken. Volgens bergingsbedrijf Svitzer is nog niet te zeggen of het dit keer lukt de Aztec Maiden los te krijgen. Vrijdagochtend Het vrachtschip strandde vrijdagochtend voor de kust bij Wijk aan Zee. In de nacht van vrijdag op zaterdag mislukte ook al een poging het schip vlot te trekken doordat een kabel brak. De huidige poging begon goed. Bergers wisten het vaartuig al vrij snel met de kop in de richting van de open zee te trekken. Honderden mensen staan op het strand om het schouwspel te bekijken. De Aztec Maiden vertrok in de nacht van donderdag op vrijdag uit de haven van Amsterdam. Het schip had een plek gevonden op de ankerplaats voor de kust, maar het anker ging krabben (schuiven over de zeebodem). Files Wijk aan Zee is zaterdagmiddag vrijwel niet meer te bereiken. De ANWB meldt een flinke file vanaf Beverwijk. Het heeft er alle schijn van dat mensen de bergingspoging van het voor de kust gestrande schip Aztec Maiden willen zien. Honderden mensen staan op het strand. nu.nl | |
Frutsel | woensdag 25 januari 2012 @ 15:36 |
#ANONIEM | woensdag 11 april 2012 @ 19:08 |
NL schip in problemen bij Zuidpool Een Nederlands schip met toeristen ligt met pech voor anker bij Zuid-Georgië, een Brits eiland bij Antarctica. Dat meldt reisorganisatie Inezia Tours. De Plancius was bezig aan een rondreis van Zuid-Argentinië naar Antarctica, met Kaapverdië als eindbestemming. Aan boord zijn zo'n twintig Nederlanders. Volgens Inezia Tours functioneert de motor van het schip niet meer en is het zeer onwaarschijnlijk dat het probleem ter plaatse kan worden verholpen. Wel zou de verwarming nog functioneren en is er nog genoeg eten en drinken aan boord. Van boord De reisorganisatie zegt dat de reder waarschijnlijk een schip naar Zuid-Georgië zal sturen om de passagiers van boord te halen. Ze worden dan bijvoorbeeld naar Argentinië, Chili of Uruguay gebracht. Zuid-Georgië beschikt niet over een vliegveld. NOS [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2012 19:08:46 ] |