Schepen en de elementen14 april 1912 ten tijde van haar eerste reis, was de RMS Titanic, het grootste passagiersschip ter wereld. Er was geen orkaan of storm voor nodig om het schip te doen zinken![]()
In de nacht van 14 april 1912 voer de Titanic langs de zandbanken van Newfoundland en namen de twee matrozen in het kraaiennest 30 seconden voor de ramp een grote ijsberg waar, die zich recht voor de boeg bevond. Eerste stuurman William Murdoch beval het schip een scherpe bocht naar links te maken, en liet de stoommachines stoppen en vervolgens in de tegengestelde richting werken. De ijsberg schraapte langs de rechterzijde (stuurboord), hierbij werd niet zoals aanvankelijk werd gedacht en wat veel filmmakers suggereren de romp opengereten, - iets wat zelfs het hardste ijs niet zou kunnen aanrichten met deze snelheid - maar werd wel de romp over een lengte van ca. 75 meter beschadigd in de vorm van een serie kleine scheurtjes waardoor vijf van de waterdichte compartimenten langzaam vol begonnen te lopen. Het gewicht van het water in die vijf compartimenten zorgde ervoor dat de Titanic begon te hellen, waardoor het water over de waterdichte schotten in de andere compartimenten kon stromen. Kapitein Smith beval het schip te stoppen. Na een inspectie van de schade was het duidelijk dat het schip zou zinken, en kort na middernacht werden de eerste reddingsboten gereed gemaakt.
De Titanic raakte de ijsberg op 14 april 1912 om 23.40. De volgende dag om 02.20 uur zonk het naar de bodem van de zee.
In totaal overleefden 706 van de 2223 opvarenden de ramp. De meeste slachtoffers stierven aan onderkoeling. Twee van de te water gelaten reddingsboten (4 en 14) gingen terug om overlevenden te zoeken en redden zes mensen. In de andere boten besloot men niet terug te keren, bang om alsnog te zinken door het enorme aantal mensen dat zou proberen aan te klampen of door de zuiging van de zinkende Titanic naar beneden gezogen te worden (proefondervindelijk onderzoek heeft echter recent aangetoond dat er helemaal geen zuiging was).
bronnen en meer info:wikipediaDe ramp met de TitanicIn 1997 kwam er een film over de Titanic uit
![]()
De film kreeg veertien Academy Awardnominaties en won er elf van:
28 september 1994, OostzeeDe M/S Estonia vertrok op 27 september 1994 met vertraging rond 19.15 uur vanuit de haven van Tallinn en zette koers naar Stockholm. De aankomst in Stockholm was voor de volgende ochtend rond 9.30 uur gepland. Wat er die nacht gebeurde kan door verklaringen van overlevenden enigszins gereconstrueerd worden.
De veerboot Estonia aan de kade in Stockholm, Zweden. Twee jaar na de aankoop door Estline verging de veerboot in de Oostzee waarbij ten minste 850 mensen om het leven kwamen. ![]()
Bij zware zeegang drong ergens na middernacht water binnen op het autodek van de Estonia. Hoe dit precies kwam is tot op heden niet met 100% zekerheid te zeggen, maar zeer waarschijnlijk is de boegklep afgebroken, door de enorme krachten die er op kwamen te staan door de metershoge golven. Het schip maakte hierdoor slagzij en zonk aansluitend binnen een half uur. Korte tijd na de eerste noodoproep om 1.22 uur, die door enkele in de buurt varende Finse veerboten werd opgevangen en beantwoord, werd het radiocontact verbroken en om 1.55 uur verdween de Estonia van de radarschermen op de andere schepen.
Omdat de ramp gebeurde in een relatief druk bevaren stuk van de Oostzee, was al na ongeveer een uur de Mariella, een veerboot van Viking Line, ter plekke. Ook werden (relatief laat) helikopters ingezet bij de reddingswerkzaamheden. Hoge golven en sterke wind maakten deze reddingswerkzaamheden extra moeilijk waardoor in totaal slechts 137 mensen het ongeluk overleefden. De meeste slachtoffers vielen door onderkoeling op open zee of in de reddingsvlotten of door verdrinking in het schip; omdat het schip zo snel ten onder ging hadden zij geen tijd uit het schip te vluchten.
bronnen en meer info:Wikipedia De ramp met de 'Estonia'Lijst van de grootste scheepsrampen
Bermuda Driehoek![]()
De Bermuda Driehoek, ook wel 'Duivelsdriehoek' genoemd, is een denkbeeldig gebied aan de zuidoost kust van de Verenigde Staten. De Bermuda Driehoek staat bekend om het feit dat in dit gebied vele kleine boten, vliegtuigen en schepen op een onverklaarbare manier zijn vergaan. De punten van de Bermuda Driehoek liggen tussen de Bermuda Eilanden, Miami (VS) en San Juan (Puerto Rico).
Als oorzaak voor de verdwijningen werden opgevoerd grote zeemonsters zoals reuzeninktvissen (kraken), een geheimzinnige dimensie waardoor schepen en vliegtuigen in een andere wereld of tijd terecht kwamen, ontvoeringen door buitenaardse wezens en UFO's maar ook een wetenschappelijk aanvaard natuurverschijnsel als methaangasexplosies op de zeebodem.
In de afgelopen 100 jaar zijn in de Bermudadriehoek zo'n 1000 mensen om het leven gekomen. Dat zijn maar 10 slachtoffers per jaar voor dit zeegebied. Eerlijk gezegd niet erg veel in vergelijking met onze eigen Noordzee. Het gaat ook niet om het aantal maar om de manier waarop deze mensen aan hun einde zijn gekomen.
De Bermuda Driehoek is een van de twee plaatsen op aarde waar het magnetische kompas wijst naar het echte noorden. Normaal gesproken wijst de naald van een kompas naar het magnetische noorden. Het verschil tussen deze twee verschijnselen wordt ook wel kompasvariatie genoemd en kan oplopen tot een afwijking van 20 graden. Als deze kompasafwijking niet gecompenseerd wordt, kan een voertuig ver uit koers raken.
Bermuda driehoek![]()
Hier nog enkele plaatjes
MSC Napoli maakt Slagzij na een zware Januari storm
Tricolor: aanvaring in dichte mist
De bedoeling van dit topic is, om het zo compleet mogelijk te maken. Dus alle (wat betreft schepen en elementen) info is welkom.