quote:
De Comedytrain voor het eerst op tv
De VARA start vanavond met een vijf-delige serie programma's rond De Comedytrain, de stand-up comedyclub onder leiding van Jan Jaap van der Wal. Voor het eerst in het 15-jarig bestaan van de club zijn er opnamen voor tv gemaakt.
De Comedytrain, 15 jaar geleden opgericht door Raoul Heertje, is volgens de omroep het middelpunt en keurmerk van stand-up comedy in Nederland. Haar eigen thuishonk, Toomler in Amsterdam, is dé stand-up comedyclub van Nederland waar velen de basis leggen voor de stap naar de theaters in Nederland. Comedians als Hans Teeuwen, Theo Maassen, Sanne Wallis de Vries, Najib Amhali en Jan Jaap van der Wal leerden er de kneepjes van het vak en zijn er nog regelmatig te zien.
Voor de allereerste keer zijn er nu opnamen voor tv gemaakt in Toomler. Heertje was daar altijd tegen maar Van der Wal durft het aan. In de NRC zegt hij: Wat ik belangrijk vind, is dat het initiatief voor deze serie van de comedians zelf is gekomen. Dit is zo’n idee dat na afloop van een show ontstaat. Na een mooie avond, als het later en later wordt, zegt iemand: zou het niet mogelijk zijn om daar op de televisie eens iets mee te doen? Het was de drang om te laten zien wat hier gebeurt die de doorslag heeft gegeven.
Wij kunnen wel vinden dat we heel goed zijn, maar als je die voortrekkersrol wilt behouden, zal je toch dit soort dingen moeten doen. Omdat je merkt dat een heel groot tv-publiek langzamerhand gaat denken dat stand-up comedy hetzelfde is als – met alle respect – Jörgen Raymann of de Lama’s. Maar dat is onze smaak niet.
Wij zitten toch wat meer op de inhoud. Voor ons gaat het niet alleen maar om het lachen, maar in de eerste plaats om de persoonlijkheid van de comedian. Wij zijn geen Moppentoppers. Wat je nu op de televisie ziet, is vaak nogal inwisselbaar.
Heertje: Ik ben er nooit een voorstander van geweest. En ik blijf erbij dat het veel leuker is stand-up comedy te doen of te zien in een zaaltje dan op de televisie. Televisie is een plat medium. Maar ik vind wel dat Jan Jaap nu een goede reden heeft om toch eens iets met stand-up op de tv te proberen. (Medialog)
De optredende comedians zijn:
Zo. 25 maart Daniël Arends (winnaar Cameretten 2006)
Zo. 1 april Steef Cuijpers
Zo. 8 april Marc Scheepmaker
Zo. 15 april Sander van Opzeeland
Zo. 22 april Murth Mossel
NED3. 22.00. Elke zondag.
Ben benieuwd. Stand-up is vaak wel grappig.