abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2961683
Ik weet niet of dit onderwerp hier thuis hoort, maar ik heb 'm maar in dit sub-forum gezet.

Als Praktische Opdracht voor Economie, heb ik gekozen voor de fusie of overname van bedrijven. De opdracht die hier bij hoort is dat ik een fusie of overname van de laatste vijf jaar moet bespreken (wat zijn de oorzaken, wat zijn de gevolgen, voordelen en nadelen etc.)

Nu is mijn vraag dus:
Weten jullie nog fusies of overnames die plaatsgevonden hebben in de afgelopen vijf jaar? Nog belangrijker is, welke fusies of overnames zijn het meest interessant om te gebruiken voor een Praktische Opdracht als deze.

Ik las vanochtend in de krant dat de fusie tussen KLM en British Airways waarschijnlijk toch haalbaar zou zijn, maar dat het nog niet zeker is. Verder leek mij de fusie van Daimler-Benz van een aantal jaar geleden mij ook interessant. Of Libertel dat nu Vodafone heet.

Wat zijn jullie suggesties?

maandag 28 januari 2002 @ 14:12:51 #2
545 dop
:copyright: dop
pi_2961905
getronics nam wang over
ahold nam alles over wat maar suppermarkt was
numico nam rexall sundown over
fortis nam stad roterdam over
hoogovens ging op in de corus groep
libertel doet het met vodafoon
unit4 doet het met agresso
van ommeren doet het met pakhoed
tiscali nam wol over
asml nam silicon vally group over

kies eens een leuke zou ik zeggen een die je kent
waar veel over is geschreven

als je een leuk en lang succes verhaal wilt zou je eens moeten kijken naar HAL trust de oude holland america lijn

vergeet ik toch van der moolen holding
ook een mooi succes verhaal van jaren

[Dit bericht is gewijzigd door dop op 28-01-2002 14:20]

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_2961965
Wat dacht je van Vendex KBB, LANDIS die Detron(?) overnam en natuurlijk de baggermaatschappij die is ontstaan uit HBG en Ballast-Nedam (en Boskalis die er nog tussen zat).
De laatste is natuurlijk heel recent en misschien interessant.

Verders Corus (Hoogovens met BS), De BOER Unigro met Laurus dat Laurus werd, Volker Wessels Stevin uit Volker Stevin en Kondor Wessels en zo zijn er nog tal, ook waarvan de fusie afgeketst.

Suc6

The more I learn, the less I understand
pi_2961987
m'n moeder is bezig met de fusie tussen de VU Amsterdam en Windesheim maar die is niet echt interessant he?
  maandag 28 januari 2002 @ 14:25:29 #5
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2962077
quote:
Op maandag 28 januari 2002 14:17 schreef Architect het volgende:
Wat dacht je van Vendex KBB, LANDIS die Detron(?) overnam en natuurlijk de baggermaatschappij die is ontstaan uit HBG en Ballast-Nedam (en Boskalis die er nog tussen zat).
De laatste is natuurlijk heel recent en misschien interessant.

Verders Corus (Hoogovens met BS), De BOER Unigro met Laurus dat Laurus werd, Volker Wessels Stevin uit Volker Stevin en Kondor Wessels en zo zijn er nog tal, ook waarvan de fusie afgeketst.

Suc6

HBG en Ballast Nedam is inderdaad heel interessant, maar is in de strikte zin geen fusie. Die twee zijn een Joint-Venture aangegaan. HBG en Boskalis hebben wel heel lang over een fusie (op basis van gelijkwaardigheid) gesproken, maar die heeft geen doorgang gevonden, tot ongenoegen van een groot aantal aandeelhouders HBG. Laatste uitspraak hierover was vorige week maandag.
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_2962333
Ik zat net opeens te denken, dat het "leuker" is om een fusie of overname te nemen waarvan verwacht werd dat het er alleen maar beter van zou worden, maar uiteindelijk volledig de mist in ging. Volgens mij is Bmw samen met Rover daar een voorbeeld van.
  maandag 28 januari 2002 @ 15:18:15 #7
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_2962737
Ik werkte bij een bedrijf dat Infot*ch heette en dat overgenomen werd door het amerikaanse A.D.P.. Na enige jaren uitgemolken te zijn is dit onderdeel afgestoten en verkocht aan CTB.

Ondertussen zijn we met een klein clubje een spinoff begonnen en kijken we die hele shit vanaf de zijlijn aan. Tja, ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik wilde het gewoon even kwijt

De mensen zijn gek geworden
pi_2963890
In de bankwereld zitten wel een aantal bekende fusies zoals:
ING (postbank+ing)
Fortis (AMEV & VSB & Generale)
Rabobank (Boerenleenbank & Raffeisenbank)
ABN/Amro (Abn bank, Amro bank)
  maandag 28 januari 2002 @ 16:41:53 #9
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2963921
quote:
Op maandag 28 januari 2002 16:40 schreef weerdo het volgende:
In de bankwereld zitten wel een aantal bekende fusies zoals:
ING (postbank+ing)
Fortis (AMEV & VSB & Generale)
Rabobank (Boerenleenbank & Raffeisenbank)
ABN/Amro (Abn bank, Amro bank)
Het moeten fusies van de laatste vijf jaar zijn...
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
  maandag 28 januari 2002 @ 16:44:47 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_2963968
Libertel was altijd al vodafone... Dutchtone is trouwens Orange (wat weer van france telecom is volgens mij.)
[KNE]-Mod
pi_2979243
Ook aardig: "fusie" Wessanen en Bols tot BolsWessanen, kun je genoeg over schrijven lijkt me...
"If you didn't win today, you can always win tomorrow"
pi_2981718
quote:
Op maandag 28 januari 2002 16:41 schreef Scipio het volgende:

Het moeten fusies van de laatste vijf jaar zijn...

Fortis is niet zo oud..
  woensdag 30 januari 2002 @ 08:55:01 #13
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_2982802
Microsoft? Of hebben die jongens en meisjes nog nooit wat overgenomen
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  woensdag 30 januari 2002 @ 08:59:31 #14
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2982828
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 00:48 schreef weerdo het volgende:
Fortis is niet zo oud..
Je hebt helemaal gelijk. De fusie van AMEV en VSB tot Fortis was volgens mij al begin jaren '90, maar de fusie tussen Fortis en Generale was eind jaren '90 (volgens mij in '99). Dat is wel een leuke fusie, zeker als je ABN Amro erbij betrekt!
pi_2986232
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 08:59 schreef Scipio het volgende:
Je hebt helemaal gelijk. De fusie van AMEV en VSB tot Fortis was volgens mij al begin jaren '90, maar de fusie tussen Fortis en Generale was eind jaren '90 (volgens mij in '99). Dat is wel een leuke fusie, zeker als je ABN Amro erbij betrekt!
ABN Amro heeft niet zoveel met Fortis te maken. De combo: belgische bank, nederlandse bank, Nederlandse verzekeringsmaatschappij, belgische verzekeringsmaatschappij is wel cool. En het is inderdaad vrij recent (Ik werkte bij Fortis toen dit speelde) en er zal op het Internet over deze fusie ook wel wat info terug te vinden zijn.
  woensdag 30 januari 2002 @ 14:42:38 #16
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2986383
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 14:36 schreef weerdo het volgende:
ABN Amro heeft niet zoveel met Fortis te maken. De combo: belgische bank, nederlandse bank, Nederlandse verzekeringsmaatschappij, belgische verzekeringsmaatschappij is wel cool. En het is inderdaad vrij recent (Ik werkte bij Fortis toen dit speelde) en er zal op het Internet over deze fusie ook wel wat info terug te vinden zijn.
Ik doelde op het vijandige bod dat ABN op Generale uitbracht ten tijde van de fusie(besprekingen) van Fortis en Generale.
pi_2987890
in de quote staat en leuk stukje over Lost Boys project Esther mischien is dat iets voor je?
Het zweedse huwlijk fidessa van papa Mol kan een leuk stukje worden
Pluk de dag voordat iemand anders het doet ;-)
pi_3013356
Ik heb uiteindelijk toch maar gekozen voor Chrysler-Daimler. Misschien afgezaagd, maar erg veel over te vinden en er valt veel over te schrijven.
  vrijdag 1 februari 2002 @ 23:54:53 #19
18821 boezzzel
I don't sleep, I dream
pi_3017044
Hier in zeeland is er een instelling voor gehandicapten gefuseerd met een grotere instelling, dit alles onder veel poeha en alle bijbehorende troep. Nu is dat al vrij snel zo hard misgelopen dat directie niet meer op de 2e locatie mochten komen (de opgenomen instelling), er verbonden van verontruste ouders zijn gekomen, de inspectie meerdere malen grootschaling onderzoek heeft gedaan, en er op een zeker moment kamervragen over zijn gesteld zelfs! Is een klerezooi geworden, echt niet te geloven. Na een jaar of 2 emmeren en tobben heeft een interimdireteur ervoor gezorgd dat de kleinste instelling naar een andere instelling is overgedragen.
Op zich wel een boeiend verloop! (en is allemaal zeker binnen de tijdslimiet gebeurd)
*ik eet geen vlees, daar zitten dode dieren in*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')