abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2062149
een oud doemscenario: de mensheid onderworpen door robots en dergelijke, ooit door hem zelf ontworpen, maar boven hem uitgegroeid

vandaag ontving ik een uitnodiging (zoals vermoedelijk half it-end nederland ) voor een ontbijt in een sfeervolle omgeving, waarbij een oracle-figuur ons van alles zou gaan vertellen. (ik ga niet - nog geinteresseerden? )
een voorbeeld wat men aanhaalde was een auto, die op internet aangesloten was via zijn gsm. en die via een boordcomputer bijhield wanneer het tijd was voor een volgende beurt, de garage een bericht stuurde, en in samenhang met de persoonlijke agenda van de berijder automatisch een afspraak plaatste bij die garage.

stel nou es dat meer apparaten dat zo doen - worden we dan langzaamaan niet geconfronteerd met een woud van apparatuur, die ons leven gaat bepalen? en een web spint van met elkaar samenhangende afspraken? en het zo steeds moeilijker maakt er aan te ontsnappen - want als je niet komt voor die beurt, houdt die garage er rekening mee, en zul je dus toch voor die verloren tijd moeten betalen etc.

ik zie het er echt van komen dat we binnen niet al te lange tijd onszelf aardig klem laten zetten door die technologie.
nu zijn het nog domme automaten.
maar stel dat men inderdaad iets van een intelligentie weet te ontwikkelen op computers - wat zal er dan allemaal niet kunnen gebeuren?

pi_2062212
Die intelligentie zal altijd afhangen van hoe intelligent de mens het maakt. Zolang een machine geen emoties kent is er niets aan de hand.
pi_2062221
quote:
Op donderdag 01 november 2001 20:30 schreef gelly het volgende:
Die intelligentie zal altijd afhangen van hoe intelligent de mens het maakt. Zolang een machine geen emoties kent is er niets aan de hand.
Waarom is er dan niets aan de hand? Als een machine emoties heeft, heeft een machine ook de mogelijkheid om soort van gevoel voor normen en waarden te ontwikkelen. Als dat ontbreekt heb je dus een hersenloos intelligent ding dat zonder wroeging een mens of een andere intelligentie kan doden.
pi_2062320
apparaten zullen alleen gemaakt worden als mensen dat nuttig vinden.. Ik denk dus niet dat het ooit fout gaat...

(voor dat dit soort projecten echt werkelijkheid worden moet er een grote vraag voor zijn en dat komt voorlopig nig niet)

pi_2062883
het gebruik van mobiele apparatuur is nu al te erg, de hele wereld zou in elkaar storten zonder al die snufjes.

R.

pi_2063524
quote:
Op donderdag 01 november 2001 20:44 schreef OZz het volgende:
apparaten zullen alleen gemaakt worden als mensen dat nuttig vinden.. Ik denk dus niet dat het ooit fout gaat...

(voor dat dit soort projecten echt werkelijkheid worden moet er een grote vraag voor zijn en dat komt voorlopig nig niet)

dit project is er al. en wat dacht je van de nieuwste generatie hp-laserprinters, die zelf bij de (groot)handel nieuwe toners etc besteld via internet, als die op raakt?
pi_2064117
quote:
Op donderdag 01 november 2001 20:32 schreef Seborik het volgende:

[..]

Waarom is er dan niets aan de hand? Als een machine emoties heeft, heeft een machine ook de mogelijkheid om soort van gevoel voor normen en waarden te ontwikkelen. Als dat ontbreekt heb je dus een hersenloos intelligent ding dat zonder wroeging een mens of een andere intelligentie kan doden.

inderdaad, dat is 1 kant van de zaak. een andere kant is, dat er zienswijzen bestaan die stellen dat emoties, gevoel en bewustzijn een automatisch gevolg zijn van een zeer grote complexiteit.
een hersencel heeft zelf geen intelleigentie. het grote samenspel van al die cellen wel.
die auto die zelf zijn beurt regelt, heeft ook geen intelligentie. maar wat gebeurt er als er netwerken ontstaan van miljoenen van dergelijke dingen, die ook nog es een leerfunctie hebben?

persoonlijk geloof ik in het concept van een onstoffelijk leven, iets spiritueels, dat zich van de hersenen bedient.
zou dat leven zich dan ook van andere artificiele neurale netwerken kunnen bedienen?

otaku-san, wat denk jij hiervan? dit is toch min of meer jouw werkgebied?

vrijdag 2 november 2001 @ 08:15:06 #8
17689 Wodewick
Wome is youw fwiend
pi_2064230
quote:
ik zie het er echt van komen dat we binnen niet al te lange tijd onszelf aardig klem laten zetten door die technologie.
Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar we zijn nu al zo afhankelijk van bepaalde apparaten dat we onszelf klem hebben laten zetten zonder dat we het in de gaten hebben. Stel bijvoorbeeld eens dat vanaf vandaag de stroom een weekje uitvalt. Dit lijkt me voor onze westerse wereld een rampscenario:
* geen communicatie, want de telefooncentrales liggen plat net als de TV en radiozenders (om nog maar te zwijgen over internet), kranten kunnen niet gesdrukt worden
* Geen werk, zonder stroom geen werkende machines, en slechts een enkele boswachter en straatveger is onafhankelijk van machines in zijn werk
* Geen gezondheidszorg: veel, heel veel afhankelijkheden van machines in de gezondheidszorg, met als een van de voornaamsten de ijskast voor het bewaren van medicijnen en voedsel (zie volgende punt). Reanimatie is niet meer mogelijk, evenals hartbewaking. Daarbij kan een patient die in nood verkeert niet meer even snel bellen of op zo'n noodknop drukken. Ok, het kan wel, maar er gebeurt niets.
* Voedsel: zoals net genoemd, eens van de meest belangrijkste apparaten in de wereld is de voedsel preservator Mr. Fridge. Zonder de koelkast houdt veel voedsel zich minder lang. Aangezien we niet autarkisch (zelf-voorziend op alle gebieden) zijn, betekent dat dat we vaker voor vers eten naar de winkel moeten. OOk daar zit een probleem, zie volgende punt
* Transport: zonder stroom geen transport. Af- en aanvoer van producten, halffabrikaten en grondstoffen valt stil, waardoor schaarste ontstaat. Door schaarste kunnen mensen gaan hamsteren en in slechtere omstandigheden plunderen. Dit is bij practisch elke ramp te zien.
* En de belangrijkste: geen geld! Geld is vandaag de dag een digitaal gegeven dat staat (of valt) bij het vertrouwen van de consument (inclusief bedrijven). De financiele onderbouwing (de goudvoorraad) is lang niet meer voldoende om grootschalige problemen op te vangen.

Er zullen vast nog wel een aantal gebieden zijn,zoals hygiene, watervoorziening, ontspanning, bescherming van de publieke orde etc die ik niet genoemd heb, maar ga ervan uit dat als vandaag de stroom uitvalt in een groot gedeelte van de westerse wereld, en dat enige tijd aanhoudt, in Laden (en andere anti westerse personen) in hun vuistje zullen lachen.

Welease Wogew![br][i]Sir, we have no Roger[/i][br]Well than, welease Wodewick!
  vrijdag 2 november 2001 @ 08:35:12 #9
17689 Wodewick
Wome is youw fwiend
pi_2064298
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 06:59 schreef iteejer het volgende:

[..]

inderdaad, dat is 1 kant van de zaak. een andere kant is, dat er zienswijzen bestaan die stellen dat emoties, gevoel en bewustzijn een automatisch gevolg zijn van een zeer grote complexiteit.
een hersencel heeft zelf geen intelleigentie. het grote samenspel van al die cellen wel.
die auto die zelf zijn beurt regelt, heeft ook geen intelligentie. maar wat gebeurt er als er netwerken ontstaan van miljoenen van dergelijke dingen, die ook nog es een leerfunctie hebben?

persoonlijk geloof ik in het concept van een onstoffelijk leven, iets spiritueels, dat zich van de hersenen bedient.
zou dat leven zich dan ook van andere artificiele neurale netwerken kunnen bedienen?

otaku-san, wat denk jij hiervan? dit is toch min of meer jouw werkgebied?

Je bent dus een dualist. Er is volgens jou iets wat zich bediend van de "mens" waardoor hij/zij "mens" wordt. Een scheiding tussen lichaam en geest. De (klassieke) vraag sinds Descartes is dan hoe je ooit achter de drijfveren van deze homunculus kan komen. Dit alles nog even afgezien van het feit of er zoiets als een homunculus bestaat.

Hier zit nl het belangrijkste punt van jouw vraag: volgens welke "logica" en regels zal een nieuwe vorm van intelligentie (evt machinaal) bewegen, wat is de drijfveer achter het nieuwe "leven"? Is dat hetzelfde als de drijfveer die de mens heeft, of is dat een compleet andere?

In de lijn van jouw opinie verwacht je dat een compex neuraal netwerk ook door homunculi gebruikt kan worden als "expressie" medium. Als dit dezelfde homunculi zijn, KAN dit betekenen dat zo'n complex neuraal netwerk dezelfde drijfveren heeft, maar dat is geenzins zeker. Wie zegt jouw homunculi wel met de mens voorheeft wat er nu uitkomt? Misschien is de mens als expressie medium niet geschikt voor wat een homunculus wil, en zo'n neuraal netwerk in een apparaat wel!

Om terug te komen op je originele punt, dat machines ons leven bepalen: het ligt er maar net aan hoe wij ze maken! Zolang er menselijk interactie nodig is om een keuze te maken uit alternatieven, zolang hoef je je geen zorgen te maken. Als je geen keuze meer hebt, dan houd je vrijheid op. En om ervoor te zorgen dat je altijd kan kiezen, is het belangrijk om machines, apparaten en software dusdanig te ontwikkelen dat er altijd keuzes mogelijk zijn

vrijdag 2 november 2001 @ 08:38:07 #10
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_2064310
Als je sommige ambtenaren bij een gemeentehuis vervangt door automaten.. Je bent dan nog steeds een nummer, maar je wordt wellicht sneller geholpen.
The Internets, I needs it..
  vrijdag 2 november 2001 @ 09:38:53 #11
17689 Wodewick
Wome is youw fwiend
pi_2064551
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 08:38 schreef Dr_Crouton het volgende:
Als je sommige ambtenaren bij een gemeentehuis vervangt door automaten.. Je bent dan nog steeds een nummer, maar je wordt wellicht sneller geholpen.
Tenzij ze door ambtenaren geprogrammeerd zijn
pi_2065821
het vervelende is dat de maatschappij zich aanpast aan de apparaten, vroeger kon er nog eens wat geregeld worden voor de mensen om het makkelijker te maken zijn er regels op gesteld. deze worden verwerkt in de computer en daarbij is dan de enige mogelijkheid nog maar 0 of 1 alles is zwart wit geworden en de maatschappij krijgt ook steeds minder grijswaarden.

R.

vrijdag 2 november 2001 @ 16:13:46 #13
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_2068104
quote:
Op donderdag 01 november 2001 20:23 schreef iteejer het volgende:
een oud doemscenario: de mensheid onderworpen door robots en dergelijke, ooit door hem zelf ontworpen, maar boven hem uitgegroeid

vandaag ontving ik een uitnodiging (zoals vermoedelijk half it-end nederland ) voor een ontbijt in een sfeervolle omgeving, waarbij een oracle-figuur ons van alles zou gaan vertellen. (ik ga niet - nog geinteresseerden? )
een voorbeeld wat men aanhaalde was een auto, die op internet aangesloten was via zijn gsm. en die via een boordcomputer bijhield wanneer het tijd was voor een volgende beurt, de garage een bericht stuurde, en in samenhang met de persoonlijke agenda van de berijder automatisch een afspraak plaatste bij die garage.

stel nou es dat meer apparaten dat zo doen - worden we dan langzaamaan niet geconfronteerd met een woud van apparatuur, die ons leven gaat bepalen? en een web spint van met elkaar samenhangende afspraken? en het zo steeds moeilijker maakt er aan te ontsnappen - want als je niet komt voor die beurt, houdt die garage er rekening mee, en zul je dus toch voor die verloren tijd moeten betalen etc.

nu zijn het nog domme automaten.
maar stel dat men inderdaad iets van een intelligentie weet te ontwikkelen op computers - wat zal er dan allemaal niet kunnen gebeuren?

Welke oracle figuur gaat wat vertellen ?? Altijd leuk uitjes...
[KNE]-Mod
  vrijdag 2 november 2001 @ 16:20:46 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_2068122
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 12:01 schreef xobelix het volgende:
het vervelende is dat de maatschappij zich aanpast aan de apparaten, vroeger kon er nog eens wat geregeld worden voor de mensen om het makkelijker te maken zijn er regels op gesteld. deze worden verwerkt in de computer en daarbij is dan de enige mogelijkheid nog maar 0 of 1 alles is zwart wit geworden en de maatschappij krijgt ook steeds minder grijswaarden.

R.

Erg leuke beeldspraak enzo maar 1 en 0 heeft zilf op microcode niveau niets meer met zwart/wit te maken. Als er 2 bij elkaar gooit heb je al meer mogelijkheden.

Het is inderdaad zo dat mensen zich gaan instellen op apparaten. Vond je vroeger iemand met een mobiel nog een patserige yup, nu heeft bijna iedereen zo'n ding. (Ik ook hoor.) Ik denk dat het niet zo erg is dat we steeds meer door apparaten beheerst gaan worden. Vroeger werdt ons leven beheerst door de hele dag jagen/eten zoeken en koken, en afg en toe eens een stammenoorlog. Steeds wordt ons leven beheerst door de drang tot overleven, met steeds geavanceerder middelen, we mogen 'blij' zijn dat we nu tenminste leuk spelletjes kunnen spelen.

Wel moet je natuurlijk gaan oppassen dat je niet alleen aan je apparatuur blijft kleven. Interactie met de medemens is noodzakelijk denk ik. Wel zal ook dit steeds meer via een kabeltje of zender gaan.

[KNE]-Mod
pi_2068256
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 06:59 schreef iteejer het volgende:

[..]

een netwerk van denkende auto's is misschien nog niet zo erg, maar bijvoorbeeld een denkend netwerk van computers of andere communicatiemiddelen wel. computers zouden andere netwerken over kunnen nemen om als hun armen en benen te dienen.
quote:
Daar geloof ik niet echt in, ik heb wel het idee dat je een kunstmatige intelligentie kunt ontwikkelen.
pi_2069518
wat betreft je eerste reply: wat je noemt zijn essentiele onderdelen van onze huidige maatschappelijke organisatie. en als die uitvallen, zijn we de klos. inderdaad zijn we daar ook zeer afhankelijk van.
mijn voorbeeld van de 'denkende' auto ging nog een stapje verder: daar worden niet alleen onze omstandigheden, (en daarmee indirect onze activiteiten) geregeld, maar ook zeer direct onze concrete dagelijkse bezigheden bepaald.
waar we eerst onze collectieve vrijheid kwijt waren, kunnen we ook onze individuele vrijheid kwijtraken.
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 08:35 schreef Wodewick het volgende:
Je bent dus een dualist. Er is volgens jou iets wat zich bediend van de "mens" waardoor hij/zij "mens" wordt. Een scheiding tussen lichaam en geest.
weet niet of dat alleen voldoende is om een dualist te zijn. maar ik heb er niks op tegen. inderdaad - een mens dat leeft, is iets heel anders dan een mens die dat niet meer doet. bij het overlijden zie je dat vaak gewoon duidelijk gebeuren, zoals ik zelf meerdere malen heb moeten meemaken.
quote:
Hier zit nl het belangrijkste punt van jouw vraag: volgens welke "logica" en regels zal een nieuwe vorm van intelligentie (evt machinaal) bewegen, wat is de drijfveer achter het nieuwe "leven"? Is dat hetzelfde als de drijfveer die de mens heeft, of is dat een compleet andere?
onze lichamelijkheid is tijdens ons leven dermate dominant, dat we (in ieder geval in de huidige tijd) nauwelijks enig idee kunnen hebben van wat onze 'geest' nou precies wil. alles is gecentreerd rond ons lichamelijke bestaan, naar mijn mening omdat het denken, het rationele, een lichamelijke functie is.
quote:
In de lijn van jouw opinie verwacht je dat een compex neuraal netwerk ook door homunculi gebruikt kan worden als "expressie" medium. Als dit dezelfde homunculi zijn, KAN dit betekenen dat zo'n complex neuraal netwerk dezelfde drijfveren heeft, maar dat is geenzins zeker. Wie zegt jouw homunculi wel met de mens voorheeft wat er nu uitkomt? Misschien is de mens als expressie medium niet geschikt voor wat een homunculus wil, en zo'n neuraal netwerk in een apparaat wel!
nee dat geloof ik niet. ik geloof dat er een dermate wederzijdse aanpassing bestaat tussen lichaam en geest, dat beide niet zonder elkaar kunnen.
op welke manier zou een geest moeten interfacen met een neuraal netwerk? en waarom zou dat kunnen? alleen maar omdat een bepaalde graad van complexiteit aanwezig is, zoals velen tegenwoordig suggereren? daar geloof ik niet in.
en wat de 'geest' nou precies wil - wie zegt dat het concept 'wil' nog wel van toepassing is bij geesten?

(ik gebruik opzettelijk niet het begrip 'homunculus - enerzijds omdat wellicht anderen dat niet direct volgen, maar met name omdat ik niet wil aansluiten bij een paradigma waar ik het op essentiele punten mee oneens ben)

quote:
Om terug te komen op je originele punt, dat machines ons leven bepalen: het ligt er maar net aan hoe wij ze maken! Zolang er menselijk interactie nodig is om een keuze te maken uit alternatieven, zolang hoef je je geen zorgen te maken. Als je geen keuze meer hebt, dan houd je vrijheid op. En om ervoor te zorgen dat je altijd kan kiezen, is het belangrijk om machines, apparaten en software dusdanig te ontwikkelen dat er altijd keuzes mogelijk zijn
de auto die in samenwerking met de agenda's van de garage en jouzelf een afspraak plant, berooft je toch aardig van je vrijheid..

[Dit bericht is gewijzigd door iteejer op 02-11-2001 22:56]

pi_2070781
quote:
Op donderdag 01 november 2001 22:59 schreef iteejer het volgende:

[..]

dit project is er al. en wat dacht je van de nieuwste generatie hp-laserprinters, die zelf bij de (groot)handel nieuwe toners etc besteld via internet, als die op raakt?

Ummm... dit is nog altijd helemaal door mensen voorgeprogrammeerd. Die printer is niet intelligent hoor.
Een dergelijk apparaat zal nooit op eigen initiatief iets anders doen dan dat hem verteld (=geprogrammeerd) is te doen.
pi_2073088
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 16:20 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Erg leuke beeldspraak enzo maar 1 en 0 heeft zilf op microcode niveau niets meer met zwart/wit te maken. Als er 2 bij elkaar gooit heb je al meer mogelijkheden.

ja maar zo complex zijn onze geweldige mobiele telefoons nog niet

ik trouwens ook niet..

R.

pi_2074519
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 22:26 schreef 6502 het volgende:
Ummm... dit is nog altijd helemaal door mensen voorgeprogrammeerd. Die printer is niet intelligent hoor.
Een dergelijk apparaat zal nooit op eigen initiatief iets anders doen dan dat hem verteld (=geprogrammeerd) is te doen.
uiteraard. maar WEL op het door hem gekozen tijdstip. net als die auto. en wat als er nou een heleboel van die op zichzelf simpele apparaten komen? die onderling gaan overleggen? printers die gaan 'informeren' bij andere printers of ze ook al bijna nieuwe toner hebben, en zo ja, die dan gelijk meebestellen ivm extra korting bij grotere aantallen?

een individuele hersencel is ook zo slim niet. neurotransmitters al helemaal niet. toch vormen zij met zijn allen ons brein. en juist degenen die niet in een geest geloven, zouden dan toch verontrust moeten worden als naar analogie van ons brein met zijn miljoenen cellen er ook iets dergelijks gebeurt op grotere schaal? want als ons brein niets anders is dan een uiterst complex samenwerkingsverband van een enorm aantal 'beslissings-elementjes', waar ligt dan wat de werking betreft het verschil tussen ons brein en een groot netwerk van allerlei apparaatjes die onderling communiceren, zich op elkaar afstemmen, en zelfs kunnen leren?

† In Memoriam † zaterdag 3 november 2001 @ 13:16:17 #20
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_2074720
Ik geloof niet in intelligente of zelfbewuste computers.

Wel zie je sinds het OO denken dat er meer intelligent aandoend gedrag kunt modelleren.
Bv die auto en de garage en je agenda. Dat is idd te doen.

Je kan heel veel bereiken met bv agent technologie.
Het CIBIT heeft een model gemaakt van het traject Arnhem - Utrecht. Ze hebben agents gemaakt die stonden voor perrons, wissels, treinen en baanvakken. Die moesten onderhandelen om storingen zo efficient op te lossen. Steeds werd er een nieuw plan berekend. Treinen die een paar keer moesten wachten kregen baal punten en daardoor meer prioriteit.

Het model bewees dat met deze techniek de efficientie toeneemt. Meer treinen reden op tijd.
Juist plannen, beoordelen en samenstellen zijn typisch ingewikkelde taken waar kennis technologie heel brijkbaar is.
Maar het is geen intelligentie.
Zelfs een lerend neuraal netwerk is heel beperkt en moet steeds van buiten een bevestiging krijgen dat een conclusie goed is. Op grond daarvan worden gewichten van de knooppunten in dat netwerk bijgesteld volgens een bepaalde formule en dat noemen we leren.

CIBIT heeft den Haag vorogesteld om zoiets ook voor snelwegen te maken.
In wezen is de begrenzer al een stap in die richting en het is al eerder voorgesteld op de snelwegen de bestuurder uit te schakelen zodat er efficienter gebruik gemaakt kon worden van de capaciteit van snelwegen.
Dat kan verwezenlijkt worden, maar het is een politieke beslissing en het is niet de machine die overneemt.
Waar de machine taken krijgen zijn dat gedefineerde taken waarbuiten die machines niets kunnen.

The future is after you
pi_2075187
bedankt voor je reactie otaku-san nee het is geen intelligent gedrag inderdaad, het zijn geautomatiseerde maar voorspelbare procedures met enkele interne beslissings-momenten. doch die proces-automatisering neemt ons mensen wel steeds meer beslissingen uit handen, tot wij een radertje zijn in het geheel wat weinig meer te vertellen heeft. naarmate er meer van dergelijke processen op elkaar ingespeeld raken, wordt de speelruimte van de mens er tussen wel steeds kleiner.
maar, waar begint dan datgene wat wij intelligentie noemen? bij hoeveel hersencellen? bij welke graad van complexiteit? hoe complexer, hoe breder - hoe eerder er oplossingen gegenereerd kunnen worden die iets in zich hebben van wat wij 'creativiteit' plegen te noemen

geloof jij in een geest?

pi_2075364
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 12:44 schreef iteejer het volgende:

[..]

uiteraard. maar WEL op het door hem gekozen tijdstip. net als die auto.

Nee, op een tijdstip dat hem door mensen verteld is te kiezen. Ze hadden dat ding ook zo kunnen programmeren dat hij een toner ging bestellen als de cartridge helemaal vol was. Zou je het dan ook een intelligent apparaat noemen? Wat ik uit jouw reacties opmaak wel, hij kiest immers zelf het tijdstip (hoewel...).
quote:
en wat als er nou een heleboel van die op zichzelf simpele apparaten komen? die onderling gaan overleggen? printers die gaan 'informeren' bij andere printers of ze ook al bijna nieuwe toner hebben, en zo ja, die dan gelijk meebestellen ivm extra korting bij grotere aantallen?
Dat onderling overleggen zullen ze alleen doen als ze geprogrammeerd zijn om onderling te overleggen. Zou op zich niet eens zo'n gek idee zijn eigenlijk. Maar ook dan zullen de printers het uitsluitend hebben over of de toner leeg is en indien nodig het bestellen. Iets anders kunnen ze eenvoudigweg niet. Ze zullen nooit uit zichzelf gaan bespreken hoe ze de macht van de mens over kunnen nemen.
quote:
een individuele hersencel is ook zo slim niet.
Maar kan nog altijd heel veel meer dan de transistors zoals wij ze in computers gebruiken. Met analoge schakelingen kom je trouwens al gelijk een stuk dichter in de buurt van 'natuurlijk' gedrag, zoals robotjes die met een brein van iets van 10 analoog gebruikte transistoren een weg kunnen vinden in een doolhof met moeilijk begaanbaar terrein waar een robot gestuurd door een computer met tientallen miljoenen digitaal gebruikte transistoren niet doorheen komt.
quote:
neurotransmitters al helemaal niet. toch vormen zij met zijn allen ons brein. en juist degenen die niet in een geest geloven, zouden dan toch verontrust moeten worden als naar analogie van ons brein met zijn miljoenen cellen er ook iets dergelijks gebeurt op grotere schaal?
Nou... eigenlijk gebeurt dat dus nog niet. De meeste computers kunnen maar enkele hersencellen nabootsen in real-time. Met de technieken die op dit moment gebruikt worden voor 'slimme' apparaten is het niet mogelijk om een apparaat te maken dat iets kan doen waarvoor hij niet vooraf is geprogrammeerd.
quote:
want als ons brein niets anders is dan een uiterst complex samenwerkingsverband van een enorm aantal 'beslissings-elementjes', waar ligt dan wat de werking betreft het verschil tussen ons brein en een groot netwerk van allerlei apparaatjes die onderling communiceren, zich op elkaar afstemmen, en zelfs kunnen leren?
Dat is er niet. Maar die apparaatjes waar jij het over hebt zijn niet te vergelijken met apparaten die op dit moment op de markt gebracht zijn. Computers zoals we ze nu kennen zullen nooit de mens kunnen overheersen. Ze kunnen een groot deel uitmaken van het leven van de mens en daar ook een grote invloed op hebben. Maar de mens als slaaf van de computer is op dit moment pure science-fiction.
Dat wil echter niet zeggen dat het theoretisch onmogelijk is. Maar dan hebben we het wel over andere technologie dan die we nu gebruiken. Dwz compleet anders geprogrammeerd dan de huidige software. Daar wordt ook al een behoorlijk tijdje onderzoek naar gedaan, trouwens...
  † In Memoriam † zaterdag 3 november 2001 @ 15:51:59 #23
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_2075611
Vroeger kon je precies voorspellen wat een programma zou doen. Nu worden er echt geen psd's meer gemaakt.
Dat is er om studentjes mee te pesten.

Toen we kennis systemen gingen bouwen werd de uitkomst van een programma nog wel vast gelegd, maar de wijze waarop die uitkomst tot stand zou komen, lag niet meer vast.

Met agent technologie heb je zelfstandige objecten met eigen doelen die onderling samenwerken of onderhandelen met als gevolg dat de uitkomst niet langer te voorspellen is.
Een voorbeeld voor de toepassing van agents is heel lang geweest e-sales.
Stel er zijn tich veilingen waar ze allemaal iets verkopen wat jij wilt hebben. Je stuurt naar iedere veiling een agent van je , die onderling contact houden en zo het goedkoopste exemplaar proberen te kopen namens jou.
Dat zal zeker nog wel eens gebeuren.
De agent technologie staat nog in de kinder schoenen, maar wordt zeker het volgende grote verandering op wat er met computers en netwerken mogelijk is. En ook dan lijkt het weer op toegenomen inttelligentie. Simpelweg omdat een agent een doel heeft en dat zelfstandig probeerd te bereiken.

Nee ik geloof niet in geest.

We hebben het er al eens eerder over gehad, ik geloof niet dat we een goed beeld hebben van de werkelijkheid.
De medische wetenschap werkt heel goed, maar negeerd dingen die er niet in passen. Onverklaarbaar, maar zo is het nu eenmaal.
Neem nu acupunctuur, het is meetbaar, het blijkt te werken en toch past het absoluut niet in het huidige medische paradigma. Ook de verschijnselen die jij noemt passen daar niet in. Dat zou de medisch wetenschap een doorn in het vlees moeten zijn.
Voor mij is dat geen aanleiding om met vervangende verklaringen te komen die echter niets verklaren.
Ik zit te wachten op een paar stevige paradigma shifts

The future is after you
  zaterdag 3 november 2001 @ 15:57:11 #24
16156 M_THE_MAN
Last, Best Hope For Mankind
pi_2075650
machines worden nu nog gewoon geprogrammeerd, ze zullen dus niets doen wat hun niet van te voren verteld is. op die manier zou een machine dus niets op eigen houtje gaan doen.
maar een machine met A.I. kan dit dus wel en daarom zijn deze juist zo gevaarlijk; omdat ze onberekenbaar zijn.
maar zolang er maar gewoon een grote rode 'uit' knop op zit, is er niks aan de hand.
Don't drink and drive, you might spill your drink...
  † In Memoriam † zaterdag 3 november 2001 @ 16:03:33 #25
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_2075702
quote:
Op zaterdag 03 november 2001 15:57 schreef M_THE_MAN het volgende:
machines worden nu nog gewoon geprogrammeerd, ze zullen dus niets doen wat hun niet van te voren verteld is. op die manier zou een machine dus niets op eigen houtje gaan doen.
maar een machine met A.I. kan dit dus wel en daarom zijn deze juist zo gevaarlijk; omdat ze onberekenbaar zijn.
maar zolang er maar gewoon een grote rode 'uit' knop op zit, is er niks aan de hand.
Sorry maar er zit geen uitknop op het internet.

Lees de cyberpunk romans eens, die man had visie.

The future is after you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')