Bij Amazon te bestellen:
Maar bij Moria zijn wat verschillende brochures in het Nederlands te krijgen:
Vrijmetselarij en Religie:
Illuminisme:
Ed
quote:
Op donderdag 18 oktober 2001 22:16 schreef hoogl298 het volgende:
Vrijmetselarij....
Ik heb me nou altijd al afgevraagd wat dat precies is. Het heeft in ieder geval niets met metselaars te maken.Na veel gezoek in de bibliotheek en boekenwinkels, fascineerde het mij steeds meer. Te meer omdat je over dit onderwerp nooit een eenduidig antwoord krijgt.
Je word juist door dit gebrek aan informatie steeds nieuwsgieriger. Ook las ik wel dat vrijmetselarij een uit de middeleeuwen stammend genootschap van architecten/bouwers is. Maar ik vraag me dan af wat dat nou met politici te maken heeft. Hun symbolen verwijzen zogenaamd ook naar de metselarij: passer en schietlood. Je wordt doorverwezen naar "alchemie"/"alchimie" en komt bij de arabische leer uit. Het blijft heel vaag.
Of je leest alleen maar over de gewone vrijmetselarij, maar nooit over de zgn. 33-graads vrijmetselarij waar bijvoorbeeld ons koningshuis toe behoord en vele invloedrijke politici.
Dat laatste is wat me momenteel het meest interesseert. Je hoort er nooit iets over en je leest er ook nooit iets over in de media.Wie weet mij meer te vertellen over dit onderwerp?
http://www.stelling.nl/vrijmetselarij/frame.html
Maar de site der sites over de VM is voor mij deze:
http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/
Ed
In mijn ogen niet.
MAAR, je moet wel enigszins religieus ingesteld zijn wil je je kunnen vinden in de vrijmetselarij.
ALS de vrijmetselarij een religie zou zijn, zou dat opzich al opzienbarend zijn voor christelijke, joodse of islamitische vrijmetselaars die er dus blijkbaar een tweede religie op na zouden houden.
Wat betreft de "opperbouwmeester des heelals".
Dat is een abstracte vorm van een godheid/godsbeeld waar eenieder van verschillende komaf zich in kan vinden, christen, moslim of (zoals ik) panheïst.
Wat betreft die "geloofsartikelen" vraag ik me af waar je nou precis op doelt.
Als je het hebt over de Ordewet heeft dit niets met geloof als zodanig te maken alswel de statutaire regels die in acht genomen dienen te worden.
En dat het gros van de geschiedenisboeken niet klopt of een verkeerd beld schetst kan iedereen met mij denk ik wel beamen.
[Dit bericht is gewijzigd door dr.Tesla op 28-03-2003 11:33]
Laat ik ten eerste zeggen dat ik vind dat het christendom (voornamelijk de r.k.-kerk) de duivel heeft gecreeerd om haar eigen dogma's in stand te houden om de massa dom te houden...
Waarom mag mocht Adam trouwens niet van de boom der kennis eten?
Kennis = macht?
Moest Adam dus afhankelijk blijven van God gewoonweg omdat kennis door Hem verboden was?
Ik zie satanisme (zoals al eerder in andere topics al eens is besproken) dus niet als iets wat met de duivel als zodanig te maken heeft als wel de instelling om zelf de kracht op te brengen om kennis te vergaren om tot je eigen waarheid te komen.
De gehele waarheid ligt imho ook niet in 1 boek zoals de Koran, Bijbel of een boek zoals die van Albert Pike.
ZOEK ZELF NAAR DE WAARHEID!!
De tijd van "DE voorgekauwde waarheid" hebben we hopelijk nu toch wel zo'n beetje achter ons liggen...
Kortom: het zou dus zo kunnen zijn dat de hoogste graden dit door hebben, en zich hier (wat betreft het christendom en het satanisme) wat eclectischer instellen.
Overigens dient men wel in het achterhoofd te houden dat er ongelofelijk veel verschillen in ritualen zijn over de gehele wereld, een eenvoudig beeld is er dus bij voorbaat al niet.
[Dit bericht is gewijzigd door dr.Tesla op 28-03-2003 11:39]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |