abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1852856
mijn stelling:

Punk is een loze bedreiging

redenaties:
1)omdat tegenwoordige de meeste punks(net als vroeger) meer geven om bierdrinken en lol hebben, dan om het daadwerkelijke idee van punk(verzet bieden tegen de gevestigde orde).

2)omdat men al punker nooit serieus genomen word, dit vanwege het extreme uiterlijk en het aantal drop-out punks die na het studeren, of na 5 jaar werken in de fabriek zich "normaal" gaan gedragen.

3)omdat er nogal vaak tegenstrijdig heden worden opgevoerd(punks die tegen coca cola zijn maar wel interbrew bier drinken) en veel punkers bezig zijn met iets wat ze niet weten, ze staan nergens voor, ze hebbben geen standpunten.

4)de muziek speelt een belangerijke rol in de punkscene, nu is het feit dat daar dus veel politiek ideeen uit naar boven komen, en deze door vele punkliefhebbers op handen gedragen worden, zij volgen hierdoor net als "de massa" gewoon een ander schaap, en de oogkleppen zijn te groot om te zien waarmee, of waarin ze verzeild zijn geraakt.

ik weet dat het bovenstaande verhaal generaliseerend is, en voor veel "scenes" geld, met als verschil dat de punkscene zichzelf graag ziet als een verbetering van de huidige wereld. het is dus niet de bedoeling mensen hiermee aan te vallen.

in afwachting op de reacties,

Roy

dinsdag 9 oktober 2001 @ 12:52:34 #2
5687 RobzQ
21st Century Schizoid Man
pi_1852907
Wat wil je hier nou mee zeggen?

Het moge duidelijk zijn dat punk in 2001 niet meer hetzelfde is als de punk in begin jaren 80.

Je kan het beter hebben over de anti-globalisten in het algemeen, een deel daarvan is punk. Maar er zitten net zo goed housers, rappers, skaters enz enz bij.

http://www.zqcentral.com - Nieuws, links, events, reviews, columns, forum
pi_1852939
ik snap wat je bedoelt en ben het zeker met je eens.

maar ik vraag mij af of de muziek dan nog punk genoemd moet worden.

aangezien het inhoudsloos is. en vroeger punk een statement was.

R.

dinsdag 9 oktober 2001 @ 13:08:56 #5
13973 ranja
image means nothing
pi_1853090
Ik wist niet dat punk een bedreiging was....

Ik hou van de (70/80 punk) muziek en teksten (met name Dead kennedys), maar kleed me er niet naar (waarom zou ik?) en hou ook van heel veel andere stijlen...

Voor commentaar over wat tegenwoordig punk genoemd wordt verwijs ik naar dat andere topic.

dinsdag 9 oktober 2001 @ 13:09:53 #6
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_1853098
Dat is hetzelfde als zeggen dat alle allochtonen criminelen zijn. Das ook niet zo, maar wel de indruk die je krijgt van de media.
  dinsdag 9 oktober 2001 @ 13:12:31 #7
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1853117
of alle mensen die veel op inet zitten computer-nerds zijn, of alle moslims terrorist
pi_1853120
Punk is een levensstijl. Ik hou zelf van de muziek, maar behoor toch zeker niet tot de punkers. Punk is over het algemeen naast wat baldadigheid nooit echt een bedreiging geweest.

Als je het hebt over anarchisten, waarvan een deel ook uit punkers bestaan, dan ben ik het niet met je eens. Want deze hebben nog wel degelijk een actieve achterban.

pi_1853132
Tsjaa, tegenwoordig is het meeste goed geregeld, waarom er dan nog tegen aanschoppen he?

Maarja, was het vroeger nog echt "Fuck the world, ik in me eentje doe wat ik zelf wil", nu is het echt "Unite and Fight". Kijk maar naar Pennywise, zongen ze vroeger altijd in het Ik perspectief, nu is het in het wij perspectief geschreven. En, tsja, het is nog steeds een en al corruptie bij de Amerikaanse authoriteiten als ik die lui van het Pennywise forum mag geloven.

Hier in Nederland is de punk nogal dood ja, niet zoals het vroeger was iig. Immers, waar kunnen wij dan nog tegen aan schoppen?

pi_1853210
Ik sta trouwens wel achter de woorden van Pennywise. Then again, ik weet niks van de situatie af dus eigenlijk heb je wel gelijk over dat je zei dat de hedendaagse normale punkers gewoon een ander schaap (in dit geval Pennywise) volgen.

Maar ach, aan de andere kant denk ik ook weer van... het is maar muziek. Hele vette muziek!

pi_1853267
ik ben het wel met je eens, xobelix!

ik denk dat de term punk ondertussen tweeledig uit te leggen is... Ten eerste is er de muziek. Hard, snel etc. je kent het wel.
Ten tweede zijn er de 'punk'idealen.

Deze 2 worden vaak gecombineerd, maar in 20 jaar punk is het wel uit elkaar gegroeid. Er zijn bands die alleen de muziek nog maken en er zijn ook bands/acts die alleen de idealen hebben. Wat mij betreft zijn beide punk! Hoewel ik wel de idealen eigenlijk de ECHTe punk vind en de muziek de verpakking. In die zin zouden we dus punk (als NoFX en dat soort bands), slechts punkmuziek (qua muzikale stijl) moeten noemen.

en let's face it: waren de Sex Pistols echt boos en echt punk? No way, Malcolm McLaren mat hun een image aan, ze zaten op een major etc.

'n dag nie gekankâhd is 'n dag nie geleif
  dinsdag 9 oktober 2001 @ 13:30:33 #12
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1853271
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:24 schreef =HellFire= het volgende:
Ik sta trouwens wel achter de woorden van Pennywise. Then again, ik weet niks van de situatie af dus eigenlijk heb je wel gelijk over dat je zei dat de hedendaagse normale punkers gewoon een ander schaap (in dit geval Pennywise) volgen.
Toch is pennywise e.d. geen punk meer te noemen! het maakt deel uit van een nwe muziekstroming geend op de oude punk. Maar ik mis nog altijd de woede en de aggressie die in de oude punk doorklinkt, het boos zijn op de wereld. dat geld niet meer voor de neo-punk-rock-shit! Dat zijn allemaal ruikeluiszoontjes die het wel tof vinden om hun stekeltjes groen te verfen enzo... (no offence meant; als je het leuk vind moet je het doen, maar noem het dan geen PUNK)
PUNK is a way of life! Het is niet de muziek die het punk maakt het is een manier van doen en laten die iets punk maakt!
  dinsdag 9 oktober 2001 @ 13:31:44 #13
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1853286
Sex pistols waren zeker geen punk! Maar bands als de Angelic Upstarts, 4 Skins, e.d. meer!
pi_1853306
The Exploited. Dat is echt britse punk in hart en nieren. Die hebben nog dezelfde boodschap en menen het nog net zo erg als vroeger.
pi_1853307
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:30 schreef Lantald het volgende:

[..]

Toch is pennywise e.d. geen punk meer te noemen! het maakt deel uit van een nwe muziekstroming geend op de oude punk. Maar ik mis nog altijd de woede en de aggressie die in de oude punk doorklinkt, het boos zijn op de wereld. dat geld niet meer voor de neo-punk-rock-shit! Dat zijn allemaal ruikeluiszoontjes die het wel tof vinden om hun stekeltjes groen te verfen enzo... (no offence meant; als je het leuk vind moet je het doen, maar noem het dan geen PUNK)
PUNK is a way of life! Het is niet de muziek die het punk maakt het is een manier van doen en laten die iets punk maakt!

Agreed. Maar Pennywise zijn toch wel een van de enige bands die nog ECHT duidelijk laten merken hoe zij erover denken!

En het is meer punkrock ja.

dinsdag 9 oktober 2001 @ 13:35:52 #16
9296 Bass
Godsamme, relaxed !
pi_1853325
Ik luister veel punk/hardcore, en dat politieke gedeelte is alleen om met reden rotzooi te trappen
people are aware and shall not be bothered
pi_1853373
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:33 schreef razta het volgende:
The Exploited. Dat is echt britse punk in hart en nieren. Die hebben nog dezelfde boodschap en menen het nog net zo erg als vroeger.
Dead Kennedys!! tenminste Jello Biafra dan... die andere gasten zijn net zulke geldwolven als de gemiddelde Amerikaanse olie-magnaat...
Jello wou zijn politieke idealen tenminste ECHT uiten en heeft zich kandidaat gesteld voor het burgemeesterschap van SF of LA (weet nie meer)... Dan had 'ie overigens ineens compromissen gaan sluiten, maar hij wou er tenminste wat mee doen! Het waren niet alleen loze kreten bij hem!
pi_1853412
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:35 schreef Bass het volgende:
Ik luister veel punk/hardcore, en dat politieke gedeelte is alleen om met reden rotzooi te trappen
bull!!
pi_1853453
Het is niet echt rotzooi trappen, uiteraard willen ze ook wel dat mensen er anders over gaan nadenken etc.

Ze schoppen ergens tegen aan, maar doen dat wel met argumenten om het zo maar eens te zeggen.

dinsdag 9 oktober 2001 @ 13:50:15 #20
13973 ranja
image means nothing
pi_1853493
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:40 schreef TrashNSk8 het volgende:

[..]

Dead Kennedys!! tenminste Jello Biafra dan... (...) Het waren niet alleen loze kreten bij hem!

Het maakt bij hem ook niet uit bij welke band hij zit, hij is en blijft gewoon punk. Met de Dead kennedys natuurlijk met dingen als 'california über alles of 'stars and stripes of corruption', met Lard (muziek door ministry) met dingen als 'drugsraid at 4 am' of dat nummer met die drilboor (cd ligt thuis), of met Mojo Nixon op de country tour ('will the foetus be aborted?'), met NoMeansNo ('Jesus was a terrorist'), hij blijft gewoon goed bezig...
Persoonlijk hou ik niet zo van de engelse anarchistische punkbands als Exploited of Crass... volgens mij heb ik een voorkeur voor het amerikaanse (daar valt ook veel meer te schoppen natuurlijk) met ook bv. MDC
pi_1853633
Punk is nooit bedoeld als bedreiging: het is bedreigend ervaren. Het punk als gevaarlijk zien zegt meer over de mensen die er bang voor zijn/waren dan over punk zelf. Punk heeft de maatschappij wat dat betreft een spiegel voor gehouden. Juist door het contrast ziet men een maatschappij vol benepen burgers die zo gewoon mogelijk willen doen. Zich zogenaamd aanpassen in hun eveneens lelijke standaard-kleding, met hun tvgids als fanzine in huis liggen te dweilen onder het genot van te veel bier, lallen en brallen en ongenuanceerde uitspraken doen, boeren en winden laten en als ze in groepen zijn de beest uit hangen bij keiharde inhoudsloze stampmuziek. De hele mensheid is een bedreiging. Punk, opvallend exponent daarvan, toont dit aan. Dat op zich is genoeg statement.
pi_1853706
Nog iets:
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 12:46 schreef xobelix het volgende:
...
4)de muziek speelt een belangerijke rol in de punkscene, nu is het feit dat daar dus veel politiek ideeen uit naar boven komen, en deze door vele punkliefhebbers op handen gedragen worden, zij volgen hierdoor net als "de massa" gewoon een ander schaap, en de oogkleppen zijn te groot om te zien waarmee, of waarin ze verzeild zijn geraakt.
...
Waarom post je trouwens dit topic in Muziek?
Niet echt slim als je een politieke of levensbeschouwelijke stelling wilt innemen.
Het stoort mij al weken dat punk-onderwerpen over mode, anarchisme, filosofie en zelfs punkgrappen allemaal in een en t zelfde forum, zelfs in 1 topic worden samengedreven.
Als punk meer is dan muziek: kom 's uit dat muzikale verdomhoekje. Punks gedraag je als een echte fokker en durf overal de diskussie aan te gaan!!!
pi_1853716
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:50 schreef ranja het volgende:

[..]

Het maakt bij hem ook niet uit bij welke band hij zit, hij is en blijft gewoon punk. Met de Dead kennedys natuurlijk met dingen als 'california über alles of 'stars and stripes of corruption', met Lard (muziek door ministry) met dingen als 'drugsraid at 4 am' of dat nummer met die drilboor (cd ligt thuis), of met Mojo Nixon op de country tour ('will the foetus be aborted?'), met NoMeansNo ('Jesus was a terrorist'), hij blijft gewoon goed bezig...
Persoonlijk hou ik niet zo van de engelse anarchistische punkbands als Exploited of Crass... volgens mij heb ik een voorkeur voor het amerikaanse (daar valt ook veel meer te schoppen natuurlijk) met ook bv. MDC

me too (nazi punks fuck off!)... meer het amerikaanse dan het engelse, hoewel er tegenwoordig wel weer hele vette engelse bands zijn!
EN jello rules! Punt! iemand nog bij zijn spoken word geweest? (in die door pepsi gesponsorde zaal in tilburg *oeps*)
  dinsdag 9 oktober 2001 @ 14:18:08 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_1853797
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 14:10 schreef TrashNSk8 het volgende:
(in die door pepsi gesponsorde zaal in tilburg *oeps*)
Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen he... niet geweest trouwens
pi_1854285
quote:
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:30 schreef Lantald het volgende:

[..]

LoL.. ik ben rijkeluiszoontje met groene stekeltjes
ik vat het ook niet op als een aanval.. ik stop mezelf ook niet in het hokje punk eigenlijk.. daar wordt ik in gestopt... ik zie mezelf ook niet als punk.. zie mezelf zowiezo niet in hokjes maja..

ik zie heus wel dat ik niet eens lijk op de 'echte', originele punkers... maar dat probeer ik ook helemaal niet..

het gaat mij om de muziek, niet om de politieke standpunten daarbij. dat ik het vaak/soms eens ben met die standpunten of me er in kan vinden, is niet waarom ik naar punkmuziek luister.

misschien/misschien krijg ik ook reacties op dat punktopic.. ik zeg net dat ik mezelf geen punk noem, maar open wel een topic over punk.. dat is gewoon meer voor de makkelijkheid... het topic gaat over muziek die onder het genre punk vallen en niet over de standpunten.. als het over de politieke standpunten zou gaan zou ik het niet in muziek zetten.. maar het topic staat in muziek dus hebben we het ook over de muziek in dat topic. (nouja.. dat is de bedoeling )

[Dit bericht is gewijzigd door iroQuai op 09-10-2001 14:58]

http://www.punksquad.nl - Het eerste Nederlandse online punk magazine - Sinds 2000
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')