quote:bron: Trouw
UWV-affaire / De Geus informeerde Kamer onjuist
Inrichtingskosten hoofdkantoor uitkeringsinstantie UWV 'zorgwekkend hoog
van onze redactie politiek
2004-02-17 - lezersreacties op dit artikel (7)DEN HAAG - Minister De Geus dreigt in politieke problemen te komen, omdat hij de Kamer ,,onjuist, althans onvolledig'' heeft geïnformeerd over de 'zorgwekkend' hoge inrichtingskosten van het Amsterdamse hoofdkantoor La Guardia Plaza van de uitkeringsinstantie UWV. De CDA-minister van sociale zaken betuigde hiervoor gisteren zijn spijt.
De Geus eist het opstappen van UWV-voorzitter Joustra en de vice-voorzitter, omdat zijn vertrouwen in hen is geschonden. Die weigerden dat gisteravond nog. De UWV-top stelt dat zij de minister niet onjuist hebben geinformeerd.Volgens de bewindsman heeft hij niet overwogen af te treden. Hij voorziet wel dat hij zwaar onder vuur komt te liggen in het parlement. ,,Het zal een stevig debat worden, maar ik heb mij goed geprepareerd en ik zie er niet tegen op'', aldus De Geus.
De minister reageerde hiermee gisteren op het onafhankelijke onderzoek dat oud-PvdA-politicus Wim Meijer de afgelopen maanden heeft verricht naar de UWV-kwestie. De Tweede Kamer constateerde vorig jaar tot drie keer toe dat de informatie die ze van de minister kregen over de bouwkosten van het UWV-kantoor, rammelde. De Geus hield steeds vol dat het gebouw niet onnodig duur werd. Hij baseerde zich hiervoor op gegevens die hij van de UWV-top had ontvangen. Gisteren moest hij toegeven, na het rapport van Meijer, dat die informatie niet klopte.
Meijer constateert dat ,,in een knullig'' bouwproces de kosten van het gebouw tussen de 25 en 50 procent duurder zijn uitgevallen. Van een paleisachtige inrichting is geen sprake. ,,Maar voor een gemiddelde kwaliteit kantoor is zeer veel betaald'', aldus Meijer gisteren.
In november vorig jaar doorzagen hoge UWV-medewerkers en accountants al dat inderdaad de minister niet goed was geïnformeerd. De vierkante-meterprijs voor de inrichting klopte niet, omdat een parkeergarage bleek te zijn meegerekend als kantoor. Die fout werd niet aan De Geus doorgegeven. De Geus: ,,Ik had vertrouwen in de UWV. Daardoor heb ik de Tweede Kamer verkeerde informatie gegeven en daarvoor bied ik mijn verontschuldigingen aan.'' Hij geeft ook toe dat hij achteraf bezien veel te laat een onafhankelijk onderzoek instelde.
De Tweede Kamer reageert geschokt op de uitkomsten van het onderzoek. Ze eist het aftreden van de UWV-top, maar de positie van De Geus is nog niet duidelijk. VVD-kamerlid Aptroot vindt dat de minister ,,zich zeer amateuristisch'' heeft opgesteld. GroenLinks wil verder strafrechtelijk onderzoek.
De excuus-cultuur is terug van (maar heel even) weggeweest. Vreemd dat we nu de mensen die er toen zo tegen ageerden niet meer horen. Was de verontwaardiging dan toch selectief, of kunnen mensen zonder hulp van Pim geen verbanden leggen?
quote:in de trant van: Hoe kan dat nou onafhankelijk zijn?
De minister reageerde hiermee gisteren op het onafhankelijke onderzoek dat oud-PvdA-politicus Wim Meijer
quote:Als de Geus de kamer bewust had voorgelogen had je gelijk gehad. Maar hij wist niet dat er tegen hem gelogen werd.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:07 schreef Parabola het volgende:
De excuus-cultuur is terug van (maar heel even) weggeweest. Vreemd dat we nu de mensen die er toen zo tegen ageerden niet meer horen. Was de verontwaardiging dan toch selectief, of kunnen mensen zonder hulp van Pim geen verbanden leggen?
quote:Fortuyn liep te hoop tegen de excuus-cultuur. Ministers die een fout maakten, sorry zeiden en vervolgens lekker bleven zitten.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:08 schreef Predojevic het volgende:
Wat heeft Fortuyn te schaften met De Geus
Is het politieke geheugen zo kort?
quote:Dan snap ik nog niet wat hij met deze affaire te maken heeft
Op dinsdag 17 februari 2004 11:14 schreef Parabola het volgende:[..]
Fortuyn liep te hoop tegen de excuus-cultuur. Ministers die een fout maakten, sorry zeiden en vervolgens lekker bleven zitten.
Is het politieke geheugen zo kort?
quote:Wat een onzin. Het gaat om ministeriële verantwoordelijkheid. Hij hoort de feiten te kennen en deze aan de kamer te presenteren, anders disfunctioneert hij als minister. Het verschuilen achter liegende ambtenaren is net zo goed onder van de excuus-cultuur. De minister is verantwoordelijk voor de daden van zijn ambtenaren, en deze minister vertikt het om die verantwoordelijkheid te nemen.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:09 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Als de Geus de kamer bewust had voorgelogen had je gelijk gehad. Maar hij wist niet dat er tegen hem gelogen werd.
quote:Hoe kan hij de feiten kennen als hem "feiten" worden verteld die leugens blijken te zijn?
Op dinsdag 17 februari 2004 11:17 schreef Parabola het volgende:[..]
Wat een onzin. Het gaat om ministeriële verantwoordelijkheid. Hij hoort de feiten te kennen en deze aan de kamer te presenteren, anders disfunctioneert hij als minister. Het verschuilen achter liegende ambtenaren is net zo goed onder van de excuus-cultuur. De minister is verantwoordelijk voor de daden van zijn ambtenaren, en deze minister vertikt het om die verantwoordelijkheid te nemen.
quote:Wat bedoel je met die gaap-smiley? Dat je het niet begrijpt omdat je nog niet helemaal wakker bent? Neem eerst een douche en een bakje koffie en lees dan nog eens.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:16 schreef Predojevic het volgende:[..]
Dan snap ik nog niet wat hij met deze affaire te maken heeft
En als je het dan nog niet vat? Dat geeft toch niet? Dan laat je dat zinnetje buiten beschouwing en reageer je op de rest van de post. Of je reageert niet.
quote:Er zijn genoeg geluiden uit de Kamer en de Maatschappij gekomen, dat hij voorgelogen werd. Als hij daar geen actie op onderneemt, is hij er dus verantwoordelijk voor.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:17 schreef Predojevic het volgende:[..]
Hoe kan hij de feiten kennen als hem "feiten" worden verteld die leugens blijken te zijn?
quote:Dan heeft de minister dus geen controle over zijn ambtelijk apparaat en disfunctioneert hij.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:17 schreef Predojevic het volgende:[..]
Hoe kan hij de feiten kennen als hem "feiten" worden verteld die leugens blijken te zijn?
quote:Het gaat hier om De Geus en het UWV en de liegende ambtenaren. Fortuyn heeft er weinig mee te maken, maar dat zie jij anders dus ik vermoed dat jij nog half in dromenland bent
Op dinsdag 17 februari 2004 11:19 schreef Parabola het volgende:[..]
Wat bedoel je met die gaap-smiley? Dat je het niet begrijpt omdat je nog niet helemaal wakker bent? Neem eerst een douche en een bakje koffie en lees dan nog eens.
En als je het dan nog niet vat? Dat geeft toch niet? Dan laat je dat zinnetje buiten beschouwing en reageer je op de rest van de post. Of je reageert niet.
quote:Dat geeft toch iets aan over jouw werkelijkheidsbeleving. Wellicht helpt een minder paranoia-houding je aan een wat ander verwachtingspatroon?
Op dinsdag 17 februari 2004 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik wacht op de eerste reactie op:
[..]in de trant van: Hoe kan dat nou onafhankelijk zijn?
quote:Pim had deze problemen tussen neus en lippen door opgelost. Hij was de man die alle problemen in dit land op had kunnen en moeten lossen.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:20 schreef Predojevic het volgende:[..]
Het gaat hier om De Geus en het UWV en de liegende ambtenaren. Fortuyn heeft er weinig mee te maken, maar dat zie jij anders dus ik vermoed dat jij nog half in dromenland bent
Je dan beroepen op de informatie die je zgn. door ambtenaren is verstrekt in plaats van je gewone gezonde verstand te gebruiken, vind ik dan persoonlijk zeer zwak.
quote:Ook zou één omissie in de informatievoorziening nu niet meteen gelijk willen schakelen met 'geen controle over zijn ambtelijke apparaat'. Vanwaar deze zwart-wit boutade? De man entameert geen rel zoals destijds op justitie het geval was tussen de PG Docters van Leeuwen en minister Sorgdrager.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:20 schreef Parabola het volgende:[..]
Dan heeft de minister dus geen controle over zijn ambtelijk apparaat en disfunctioneert hij.
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 17-02-2004 11:38]
Neemt niet weg dat sorry zeggen en dan gewoonweg verder gaan bullshit is naar mijn mening. Je moet het oprecht menen en willen inzien dat het echt je fout was. Gewoon sorry en daarmee is de kous af vind ik belachelijk.
Die knakker van UWV was op het journaal trouwens ook tot op het idiote defensief vond ik. Loopt een beetje te mekkeren dat het interieur past aan de mensen die naar het UWV kantoor komen. Zag je toch een filmpje met een inrichting a la super lounge. Nu weet ik pas echt dat mensen met een uitkering in luxe leven, als dat past bij de mensen.
Wel balen dat deze ambtenaren gingen over mijn ene maand uitkering en deze gewoon weigeren. Ik heb het er maar bij laten zitten. Kunnen ze weer een bankje van betalen denk ik maar zo.
quote:Ja spotten met onze grote roerganger en inspirator
Op dinsdag 17 februari 2004 11:30 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ik wou serieus reageren, totdat ik dit stukje las
.
quote:Ach, ik vind het wel leuk om te zien dat hetgeen zogenaamd 'objectieve en eerlijke' users precies hetzelfde doen als hetgeen ze anderen altijd verwijten.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:32 schreef Parabola het volgende:[..]
Goed om te weten hoe ik jou voortaan bij een discussie weg kan houden.
On-topic: van mij mag hij weg indien het echt duidelijke nalatigheid is geweest. Is het dat niet, dan hoeft dat niet persee aangezien de voorzitters vh UWV verantwoordelijk voor dit wanbeleid waren en die moeten ook oprotten. Niets excuuscultuur dus. Maar wel een leuke doch mislukte poging
quote:Al eens een rechtszaal van binnen gezien?
Op dinsdag 17 februari 2004 11:27 schreef Maerycke het volgende:
De hele aanwezigheid van rapportages (tot op televisie aan toe) had natuurlijk wel een kleine indicatie kunnen zijn van het feit dat er toch wel enigszins iets aan de hand is. Gemarmerde vloeren behoren niet echt tot de standaardinrichting van een gemiddeld overheidsgebouw.
quote:Meteen al argwanend publiek je eigen mensen veroordelen zonder dat je voldoende op de hoogte bent vind ik nog veel zwakker. Wel ben ik met je eens dat de man meer had kunnen doen om op de hoogte te komen van wat daadwerkelijk speelde. Ik vind deze rel echter niet van het kaliber Sorgdrager.
Je dan beroepen op de informatie die je zgn. door ambtenaren is verstrekt in plaats van je gewone gezonde verstand te gebruiken, vind ik dan persoonlijk zeer zwak.
quote:Niet naar de PI gekeken?
Op dinsdag 17 februari 2004 11:35 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Ach, ik vind het wel leuk om te zien dat hetgeen zogenaamd 'objectieve en eerlijke' users precies hetzelfde doen als hetgeen ze anderen altijd verwijten.
quote:Je zult mij ook niet horen zeggen dat De Geus als enige zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Maar hij moet wel zijn verantwoordelijkheid nemen.
On-topic: van mij mag hij weg indien het echt duidelijke nalatigheid is geweest. Is het dat niet, dan hoeft dat niet persee aangezien de voorzitters vh UWV verantwoordelijk voor dit wanbeleid waren en die moeten ook oprotten. Niets excuuscultuur dus. Maar wel een leuke doch mislukte poging
quote:Ben het wel met je eens dat dit een peanuts-aanleiding is. Van mij hoeft ie ook niet per se weg. Wat me echter wel stoort is het signaal dat ie afgeeft: mijn fout niet, soprry, en weer lekker verder. Daarnaast is het zijn tweede sorry (ik maak de koppeling niet mee, sorry beginnersfoutje) dat speelt ook mee.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:33 schreef sjun het volgende:[..]
Ook zou één omissie in de informatievoorziening nu niet meteen gelijk willen schakelen met 'geen controle over zijn ambtelijke apparaat'. Vanwaar deze zwart-wit boutade? De man entameert geen rel zoals destijds op justitie het geval was tussen de PG Docters van Leeuwen en minister Sorgdrager.
quote:Hij denkt dat omdat Fortuyn overal een zegje over had dat Fortuyn nu de redder van ons land had kunnen zijn. Fortuyn heeft inderdaad geen fuck met deze hele zaak te maken, niet om de minste reden dat hij dood is.
Op dinsdag 17 februari 2004 11:20 schreef Predojevic het volgende:[..]
Het gaat hier om De Geus en het UWV en de liegende ambtenaren. Fortuyn heeft er weinig mee te maken, maar dat zie jij anders dus ik vermoed dat jij nog half in dromenland bent
TS: Ik heb ook een zegje over de politiek, betekend dat dan dat ik er ook mee te maken heb? Het is circulaire logica waar niks van klopt.
quote:Fortuyn heeft er gewoon niets mee te maken, of moet ik Kok er ook bij gaan halen?
Op dinsdag 17 februari 2004 11:51 schreef BloodRayne het volgende:[..]
Hij denkt dat omdat Fortuyn overal een zegje over had dat Fortuyn nu de redder van ons land had kunnen zijn. Fortuyn heeft inderdaad geen fuck met deze hele zaak te maken, niet om de minste reden dat hij dood is.
TS: Ik heb ook een zegje over de politiek, betekend dat dan dat ik er ook mee te maken heb? Het is circulaire logica waar niks van klopt.
quote:Vergeet niet:
Op dinsdag 17 februari 2004 11:45 schreef Parabola het volgende:Daarnaast is het zijn tweede sorry (ik maak de koppeling niet mee, sorry beginnersfoutje) dat speelt ook mee.
quote:van een tijdje geleden.
'Uitspraken De Geus bijna minachting parlement'DEN HAAG - Minister De Geus balanceerde zaterdag op het randje van minachting van het parlement, toen hij voor de radiomicrofoon zei dat Tweede-Kamerleden hun werk niet goed doen. ChristenUnie-fractievoorzitter Rouvoet neemt De Geus de uitspraken kwalijk en zint op stappen.
Maar het is vooral de UWV die hier fout zit. Maar de Geus had beter kunnen weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |