abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16680147
quote:
LR werft wethouder via dagbladen

ROTTERDAM Leefbaar Rotterdam heeft in drie kranten een personeelsadvertentie geplaatst voor de vacature die vrij is gekomen na het vertrek van wethouder De Faria. De advertentie is verschenen in het Algemeen Dagblad, het Rotterdams Dagblad en staat vanmiddag in de NRC.

Volgens LR-woordvoerder Reijkersz is de advertentie een onderdeel van de nieuwe politiek die de vermoorde leider Pim Fortuyn voorstond. Hij twijfelt niet aan de kwaliteit van de raadsleden. Wel hoopt hij via de advertentie de beste kandidaat te vinden voor de lege post.

De Faria stapte op 13 januari op na een vertrouwensbreuk met de raadsfractie.

bron: TT

Nieuwe politiek of puur onvermogen een geschikte kandidaat te vinden? Naar mijn mening het laatste, ik zet ook vraagtekens bij deze wijze van kandidaten werven. Een wethouder is wel het (lokale) gezicht van een partij, en de wethoudersfunctie is geen normale baan.

Ben toch benieuwd of ze iemand gaan vinden, misschien dat die ene ex-wethouder uit Amsterdam te porren is.

pi_16680213
Jeemig, verbazingwekkend.

Ik ging er vanuit dat ze een paar goede kandidaten op het oog hadden. Maar ze hebben dus een wethouder weggestuurd die echt niet onhoudbaar was zonder een alternatief achter de hand te hebben. Of dat nou behoorlijk bestuur is, ik waag het te betwijfelen.

En zo'n advertentie. Ik weet niet wat daar nieuwe politiek aan is? Dat iedereen een kans maakt? Fijn hoor

donderdag 29 januari 2004 @ 11:13:32 #3
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_16680491
quote:
Nieuwe politiek of puur onvermogen een geschikte kandidaat te vinden? Naar mijn mening het laatste, ik zet ook vraagtekens bij deze wijze van kandidaten werven.
En dan voor het gemak vergeten dat de PvdA voor elke kamerverkiezing ook in dagbladen kamerleden werft?

Goedkoop LR bashen dus

pi_16680558
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 11:13 schreef ExTec het volgende:

[..]

En dan voor het gemak vergeten dat de PvdA voor elke kamerverkiezing ook in dagbladen kamerleden werft?

Goedkoop LR bashen dus

Die twee zaken kun je niet met elkaar vergelijken natuurlijk. Er werd een oproep gedaan voor mensen om zich aan te melden voor het kamerlidmaatschap, daar werd uit geselecteerd. Dat is toch wat anders dan deze ene functie met super veel verantwoordelijkheden. Het gaat om het thema van LR en daar kunnen ze geen geschikte eigen kandidaat voor vinden?

Ik vond die actie van de PvdA trouwens ook voor discussie vatbaar, maar je kunt hem niet vergelijken met deze.

donderdag 29 januari 2004 @ 11:21:03 #5
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_16680685
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 11:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Die twee zaken kun je niet met elkaar vergelijken natuurlijk. Er werd een oproep gedaan voor mensen om zich aan te melden voor het kamerlidmaatschap, daar werd uit geselecteerd. Dat is toch wat anders dan deze ene functie met super veel verantwoordelijkheden. Het gaat om het thema van LR en daar kunnen ze geen geschikte eigen kandidaat voor vinden?

Ik vond die actie van de PvdA trouwens ook voor discussie vatbaar, maar je kunt hem niet vergelijken met deze.

Natuurlijk is dat wat anders! De ene partij zijn immers je linkse vrienden, die nooit mis kunnen doen, en LR kunnen per definitie niks goed doen!

Voor iedereen: het betreft beide functies voor het openbaar bestuur. T'zou beide partijen sieren als ze dit idd uit eigen gelederen kunnen vullen.

Dat lukt ze alletwee niet. Daar kun je over discuzeuren, maar exclusief naar LR wijzen als ware hun de enige die dit niet goed doen, is nogal goedkoop.

edit: zo is het niet persoonlijk

[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 29-01-2004 22:16]

pi_16681476
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 10:59 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Nieuwe politiek of puur onvermogen een geschikte kandidaat te vinden? Naar mijn mening het laatste, ik zet ook vraagtekens bij deze wijze van kandidaten werven. Een wethouder is wel het (lokale) gezicht van een partij, en de wethoudersfunctie is geen normale baan.

Ben toch benieuwd of ze iemand gaan vinden, misschien dat die ene ex-wethouder uit Amsterdam te porren is.

Ik denk dat ze een betere kans maken om iemand te vinden als ze hier op het forum zouden zoeken. Kost ook een stuk minder.
pi_16685122
Keurige advertentie, geheel in lijn met het nieuwe dualistische stelsel waarin de wethouder niet meer per definitie uit de eigen fractie hoeft te komen. Wie daar bezwaar tegen heeft zit een paar jaar te laat te discussiëren.
  donderdag 29 januari 2004 @ 14:13:06 #8
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_16685178
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 11:01 schreef SCH het volgende:
Jeemig, verbazingwekkend.

Ik ging er vanuit dat ze een paar goede kandidaten op het oog hadden. Maar ze hebben dus een wethouder weggestuurd die echt niet onhoudbaar was zonder een alternatief achter de hand te hebben. Of dat nou behoorlijk bestuur is, ik waag het te betwijfelen.

En zo'n advertentie. Ik weet niet wat daar nieuwe politiek aan is? Dat iedereen een kans maakt? Fijn hoor

Ach, ik denk dat ze heus wel een paar man op het oog hebben, maar goed, zo'n advertentie staat leuk voor de kiezers en zo. Acht het hoogst onwaarschijnlijk dat de nieuwe wethouder uiteindelijk n.a.v. de advertentie heeft gereageerd.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_16690900
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 11:23 schreef SCH het volgende:
Zout toch op, Extec. Ga er eens in houdelijk op in. Als je beter zou opletten weet je dat ik allesbehalve een fan van de PvdA ben en dat al helemaal geen linkse partij wil noemen.

Reageer gewoon man.

Dit is inhoudelijk wil je zeggen?
  donderdag 29 januari 2004 @ 17:35:57 #10
74080 Goodluck
Het was me een waar genoegen!
pi_16691112
quote:

[..]

Dus als een partij betrokkenheid toont door een "wethouder uit het veld" te willen aantrekken is dat onvermogen ?

En ja, natuurlijk zouden ze bij de PvdA wel een geschikte kandidaat binnen het baantjesjagersnetwerk vinden.

donderdag 29 januari 2004 @ 17:40:28 #11
10090 waspman
life is sweet
pi_16691254
er is een vacature.. inern is geen geschikte kandidaat te vinden, dus plaatsen ze een advertentie in de krant...

heel bizar inderdaad

pi_16691332
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 17:35 schreef Goodluck het volgende:

[..]

Dus als een partij betrokkenheid toont door een "wethouder uit het veld" te willen aantrekken is dat onvermogen ?

Het is vooral vreemd. Eerst een wethouder wegsturen op een zeer belangrijke post en er dan nog een behoorlijke tijd over doen om een nieuw iemand te vinden. De beslissing om De Faria weg te sturen kwam niet heel plotseling, het verbaast me dat er nog eerder actie in is ondernomen.

En ik snap niet wat je bedoelt met het woord betrokkenheid. Is een advertentie zetten dan betrokkenheid tonen? Ik heb niet zoveel met al dit soort D66-achtige vernieuwingsdrang, maar als er een goede kandidaat uitkomt dan hoor je mij niet meer.

pi_16696338
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 17:40 schreef waspman het volgende:
er is een vacature.. inern is geen geschikte kandidaat te vinden, dus plaatsen ze een advertentie in de krant...

heel bizar inderdaad

Nou, ik zou het ook niet doen, maar als er een kandidaat uitrolt... Er dienen zich nu wel mensen aan en die kun je gaan screenen en beoordelen. Als er dan een geschikte vent of vrouw op die post terecht komt... wat is het probleem dan?
  vrijdag 30 januari 2004 @ 09:08:29 #14
81021 Marejada
ik zal dansen op je graf
pi_16707965
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 20:40 schreef Afdruiprek het volgende:

[..]

Nou, ik zou het ook niet doen, maar als er een kandidaat uitrolt... Er dienen zich nu wel mensen aan en die kun je gaan screenen en beoordelen. Als er dan een geschikte vent of vrouw op die post terecht komt... wat is het probleem dan?

Het belangrijkste probleem vind ik dat een wethouder mensen die op hem/ haar stemmen vertegenwoordigd, in priciepe zou ik zeggen dat een wethouder alleen weggestuurd mag worden als de kiezers het hiermee eens zijn, natuurlijk zorgt dit voor een te langdurige procedure maar iemand weg te sturen alvorens een GESCHIKTE kandidaat op het oog te hebben, is natuurlijk erg vreemd. Als er nu ook nog eens iemand op zo'n op een dubieuze manier vrijgekomen post gezet wordt waar niet eens iemand op gestemd heeft kan je moeilijk nog spreken van volksvertegenwoordeging en is dat niet waar het in een democratie om draait?
tot je wakker wordt
pi_16710313
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 14:11 schreef dvr het volgende:
Keurige advertentie, geheel in lijn met het nieuwe dualistische stelsel waarin de wethouder niet meer per definitie uit de eigen fractie hoeft te komen. Wie daar bezwaar tegen heeft zit een paar jaar te laat te discussiëren.
Inderdaad en ik denk dat het zelfs een verbetering zou zijn, iemand die op kwalificaties wordt aangenomen en niet op zijn/haar netwerk of kwaliteit als baantjesjager.

Laten we eerlijk zijn, hoe goed is de gemiddelde politicus nu echt als het om zo'n functie gaat? Zou de gemiddelde politicus aan de kwalificaties voldoen?

vrijdag 30 januari 2004 @ 11:27:24 #16
73633 Het_Vijfde_Wiel
Mining Once & 4ever
pi_16710672
Een wethouder vertegenwoordigt niet de kiezer, dat doet de gemeenteraad, en die kun je dus ook niet wegsturen.

Dit onvermogen om een geschikte wethouder tekent denk ik de hele LPF/Leefbaar-beweging. Twee jaar geleden was de naam Leefbaar hot, maar inmiddels blijkt dat dat niet van lange duur geweest is. het is veel te snel gegaan, een goed kader ontbreekt volledig en veel te veel idioten hebben zich bij Leefbaar aangesloten (partijen als Leefbaar den Haag en Leefbaar Leiden bestaan echt uit randdebielen). Gevolg is dat geen weldenkend mens met deze groeperingen geassociëerd wil worden, en daardoor wordt het ontzettend moeilijk om een geschikte wethouder te vinden..

Soms is het beter iets moois te verliezen, Beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad.
  vrijdag 30 januari 2004 @ 11:43:47 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16711151
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 11:14 schreef drexciya het volgende:

[..]

Inderdaad en ik denk dat het zelfs een verbetering zou zijn, iemand die op kwalificaties wordt aangenomen en niet op zijn/haar netwerk of kwaliteit als baantjesjager.

Zo'n advertentie trekt alleen maar meer baantjesjagers.
En een politiek netwerk hebben is helemaal niet negatief. Het zou juist erg kunnen helpen bij het uitvoeren van zijn beleid.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 30 januari 2004 @ 11:45:39 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16711213
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 09:08 schreef Marejada het volgende:

[..]

Het belangrijkste probleem vind ik dat een wethouder mensen die op hem/ haar stemmen vertegenwoordigd, in priciepe zou ik zeggen dat een wethouder alleen weggestuurd mag worden als de kiezers het hiermee eens zijn, natuurlijk zorgt dit voor een te langdurige procedure maar iemand weg te sturen alvorens een GESCHIKTE kandidaat op het oog te hebben, is natuurlijk erg vreemd. Als er nu ook nog eens iemand op zo'n op een dubieuze manier vrijgekomen post gezet wordt waar niet eens iemand op gestemd heeft kan je moeilijk nog spreken van volksvertegenwoordeging en is dat niet waar het in een democratie om draait?

Het is je bekend dat sinds vorig jaar de wethouders niet meer zitting hebben in de gemeenteraad en ook niet meer uit de raad afkomstig hoeven te zijn om wethouder te worden? Hetzelfde systeem is altijd al gebruikt bij het benoemen van ministers, en ik heb nog nooit gehoord dat ministers niet weggestuurd werden omdat de kiezer dat niet wilde. Had er dan eerst een motie van wantrouwen aangenomen moeten worden? De hele oppositie had voorgestemd en LR ook. Misschien zelfs VVD en CDA ook. De gemeenteraad heeft nou eenmaal een vrij beperkt aantal leden, en het is blijkbaar lastig om uit de 25(?) gemeenteraadsleden van de coalitie een nieuwe wethouder te kiezen. Maar het is inderdaad slordig dat ze geen kandidaat klaar hadden staan.
  vrijdag 30 januari 2004 @ 11:51:40 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16711353
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 11:45 schreef freako het volgende:

Maar het is inderdaad slordig dat ze geen kandidaat klaar hadden staan.

Als je kijkt naar de oorzaak van het wegsturen, dan is het idd erg vreemd dat er geen opvolger was. Bij Rob Oudkerk was dat anders, want die kon publiekelijk niet meer functioneren. Hier was het een intern conflict, waarbij je dat bij voorkeur intern moet oplossen. De raadfractie had geen vertrouwen meer omdat ze dachten dat De Faria slecht zou zijn voor het imago van de partij. Het uitblijven van een snelle opvolger helpt dan ook niet.
pi_16791582
De meeste wethouders vinden hun baan wel normaal?
  zondag 1 februari 2004 @ 21:17:31 #21
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16792126

Bron

Nog een voorbeeld.

pi_16793541
Even solliciteren, de eisen zullen LPF kennende toch niet zo hoog zijn.
pi_17221813
quote:
Zeventig sollicitaties voor wethouderszetel Rotterdam

ROTTERDAM - Leefbaar Rotterdam heeft ongeveer zeventig reacties gekregen op de advertentie eind januari waarmee de partij belangstellenden zoekt om wethouder in Rotterdam te worden.

Van alle inzendingen beschouwt fractievoorzitter Sörensen er vijftig als serieus. 'Er zitten een paar kanjers bij. Het wordt heel moeilijk kiezen', aldus Sörensen maandag.

Leefbaar Rotterdam (LR) is op zoek naar een opvolger voor Rabella de Faria, de wethouder veiligheid en volksgezondheid, die 13 januari aftrad vanwege een vertrouwensbreuk met het fractiebestuur.

De partij kondigde direct aan dat het de tijd zou nemen om een opvolger te vinden. 'We gaan dit keer echt niet over een nacht ijs, we nemen de tijd. De sollicitatiecommissie is nu aan het werk en uiteindelijk beslist de fractie', meldde Sörensen. Hij verwacht pas medio maart bekend te kunnen maken wie de nieuwe wethouder wordt namens LR.

Met de advertentie hoopte LR kandidaten aan te spreken die zich bijna twee jaar geleden achter Fortuyn schaarden. 'Rotterdam is toch het bastion van Fortuyn. Als iemand iets van Fortuyns ideeën wil realiseren, moet hij hier zijn', aldus LR. Aangevoerd door Pim Fortuyn werd LR bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2002 in een klap de grootste partij in Rotterdam.

De reacties op de ontstane wethoudersvacature steunen Sörensen in zijn plannen om met Leefbaar Rotterdam in de landelijke politiek te gaan. ,,Uit het hele land hebben mensen gereageerd en dat is heel handig als je landelijk wilt gaan. De sollicitaties geven aan dat wat wij hier doen in het hele land met belangstelling wordt gevolgd.''

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1076914204989.html

pi_17222528
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Aan de ene kant kan ik begrijpen dat een partij die zo'n groeistuip heeft (gehad) naar onorthodoxe middelen moet grijpen om functies te vullen. Zolang de selectie zorgvuldig is, zie ik daar eigenlijk geen bezwaar tegen.

Aan de andere kant werpt het een extra raar licht op het afzetten van De Faria, dat toch al met raadselen was omgeven. Ze had niet echt iets fout gedaan, maar de fractie had geen vertrouwen dat ze het beleid op zou pakken met de vaart de LR voor ogen had, of woorden van gelijke strekking. Dan verwacht je dat de partij nog wel een zwaargewicht op de achterhand heeft. Die blijkt er nu niet te zijn, en dat vind ik raar.

Hypothese: LR had wel een opvolger voor De Faria in gedachten, maar die haakte af

Slaapt winter
en zomer
pi_17224236
quote:

[..]

Nieuwe politiek of puur onvermogen een geschikte kandidaat te vinden?

Gezien de manier waarop LR met de wethouder De Faria is omgesprongen zou een potentiele kandidaat zich nog wel eens extra mogen bedenken. Als je niet bevalt sta je voor je het weet bij het grof vuil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')