"AMSTERDAM - De ludieke en hilarische nieuwjaarstoespraak bij Ajax van cabaretier Freek de Jonge is bij trainer-coach Ronald Koeman volledig verkeerd gevallen. Volgens de oud-international was de gedenkwaardigde speech, zondag in Amsterdam, kwetsend, beledigend en respectloos.
Koeman vindt dat de clubleiding pijnlijk heeft gefaald door het traditionele betoog aan De Jonge over te laten en niet aan een bestuurs- of directielid.
Foeteren
"Spelers, trainers en de technisch directeur werden met een grap heel negatief neergezet", foeterde Koeman in de microfoon van radio Noord-Holland. "Zelfs oud-voorzitter Van Praag kreeg ervan langs. Dat neem ik De Jonge niet eens echt kwalijk. Daarmee is hij tenslotte groot geworden. Maar ik neem het wel de leiding van Ajax kwalijk. Zij bepaalt wie de toespraak houdt."
De Jonge sprak zondag schertsend ondermeer van een gebrek aan professionaliteit en een warrig aankoopbeleid bij Ajax. Koeman kon er niet om lachen. "Buiten Ajax mogen ze denken en zeggen wat ze willen. Dat kun je toch niet tegenhouden, maar intern moet je de eigen mensen beschermen. Die moet je beschermen en niet beschadigen zoals De Jonge heeft gedaan."
'Haantjesgedrag'
Koeman heeft zijn pittige kritiek aan algemeen directeur Arie van Eijden kenbaar gemaakt. Later deze week praten beiden verder. Het idee om Freek de Jonge te vragen voor de nieuwjaarstoespraak was afkomstig van de nieuwe Ajax-voorzitter John Jaakke, die het tijd vond voor een frisse wind. Hij zei dat het afgelopen moest zijn van het 'haantjesgedrag' van de voetbalvoorzitters, die tijdens de nieuwjaarstoespraak zo nodig hard moeten uithalen naar van alles en nog wat.
"Ik dacht dat De Jonge een Ajacied was", mokte Koeman. "Maar dat heb ik in zijn speech niet kunnen horen.""
Beetje zelfspot is goed..... jammer dat Koeman daar niet tegen kan.
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 07:50 schreef Master-JiP het volgende:
ben geen ajax-fan maar wel een fan van freek en kan de hunor waarderen. Netzoals de humor die freek heeft om feyenoord af te zeiken! (Terwijl ik feyenoorder ben!)
Omdat de titel pakkend is laat ik 'm even zo, maar zodra het te veel over specifiek Ajax gaat verander ik 'm in "Voetbal en zelfspot".
Meer ontopic: ik vind het als Ajacied wel humor hoor, maar kan me aan de andere kant voorstellen dat Koeman zich enigszins gepikeerd voelt. Grappen over je professionaliteit kunnen verkeerd vallen (ooit ook elders wel meegemaakt, buiten voetbal om).
quote:Was net op het nieuws (3FM)
Op woensdag 21 januari 2004 08:27 schreef sqlsmurft het volgende:
Heeft iemand Koeman dit horen zeggen in die microfoon
Ik kan me dit bijna niet voorstellen.
Zelf heb ik ook een pesthekel aan Freek de Jonge, maar dan om de redenen dat ik hem uberhaupt niet grappig vind.
Huilie
Dat 'ie snel op z'n teentjes is getrapt wist ik, maar ik had gehoopt dat 'ie alleen tactisch een bord voor z'n kop had
Wat een zeurpiet die Koeman, laat 'm zich op het voetbal concentreren.
(ik niet, maar heb het wel eens meegemaakt bij anderen, en het schijnt best hard aan te komen als het van mensen komt waar je het niet van verwacht)
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 21-01-2004 09:16]
In ieder geval, ik heb gedeeltes op Radio 1 gehoord (van Freek) en vond het zelf wel aardig.
Maar wat heeft Freek dan gezegd, is zijn toespraak ergens te lezen of de grappen waar Koeman zich zo aan stoort!
quote:dingen als: "als de spelers van Ajax niet snel beter presteren, kunnen ze beter meteen oprotten naar Barcelona"
Op woensdag 21 januari 2004 10:14 schreef SCH het volgende:Die Koeman.
Maar wat heeft Freek dan gezegd, is zijn toespraak ergens te lezen of de grappen waar Koeman zich zo aan stoort!
k zal ff zoeken of er ergens wat te vinden is
quote:Van een cabaretier kan zoiets natuurlijk ook niet verwachten...
Op woensdag 21 januari 2004 08:57 schreef Doc het volgende:
(ik niet, maar heb het wel eens meegemaakt bij anderen, en het schijnt best hard aan te komen als het van mensen komt waar je het niet van verwacht)
Ik vond het wel een goeie, harde, kritische toespraak. Zelf kritiek is prima, het houdt je een spiegel voor...
Een van de beste vond ik : Ik doe deze toespraak niet voor het geld maar uit clubliefde, dat zouden meer 1ste elftal spelers ook eens moeten doen.
So true... broodvoetballers die niets weten van onderlinge rivaliteit tussen bv Ajax en F'noord bv...
quote:Nou Doc, ik wel. En soms is het leuk, en soms lach je als een boer met kiespijn.
Op woensdag 21 januari 2004 08:57 schreef Doc het volgende:
Wie van de mensen die hier nu roepen dat Koeman een huilie is, is wel eens in het openbaar bespot om de kwaliteit van het werk dat-ie deed?(ik niet, maar heb het wel eens meegemaakt bij anderen, en het schijnt best hard aan te komen als het van mensen komt waar je het niet van verwacht)
En van Freek kan je dat wel verwachten - en moet je dat juist willen - dus vooralsnog vind ik het een wat vreemde reactie van Koeman. Maar het hangt er vanaf wat er gezegd is, als het echt nare persoonlijke dingen zijn, is het anders.
Ik vind het wel sterk van Ajax dat ze juist iemand hebben uitgenodigd die ook een beetje scherp en sarcastisch kan zijn en niet alleen maar brave en lieve dingen zegt. Jammer dat Koeman zo reageert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |