quote:Zie dit topic!
Op zaterdag 31 januari 2004 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
water aan de kook brengen dat het goed kookt, en dan roeren zodat het draait in de pan, dan laag zetten, en een ei erin breken, door het draaien van het water gaat het ei naar het midden en eventuele uitlopers draaien eromheen. als het wit gestolt is, kan je het uitnemen.
quote:Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!
Op woensdag 4 februari 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
- inktvisringenuitleg -
quote:Dank, Dank
Op zondag 8 februari 2004 12:39 schreef biawa het volgende:[..]
Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!
Maar het was dus erg lekker!
quote:Paard is minstens zo lekker als kweekhert, dus niets mis mee.
Op zondag 8 februari 2004 13:25 schreef Laura 2000 het volgende:
Onze jachtschotel was prima gelukt Piet!
Alleen hadden ze bij ons in de supermarkt geen hertengoulash en waren we te lui om naar de poelier te gaan... we hebben dus maar paardengoulash genomen.Maar het was dus erg lekker!
Dus wat kan ik er mee?
quote:Bakken?
Op zondag 8 februari 2004 15:56 schreef SuperRembo het volgende:
Voor de bolognesesaus van gister had ik kippelevertjes gekocht. Alleen was het wat te veel dus heb ik nu wat over.Dus wat kan ik er mee?
quote:Ongeveer 150 gram heb ik over. Pate is erg lekker, maar ik heb geen oven.
Op zondag 8 februari 2004 16:02 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Bakken?
Hoeveel is er over?
Met wat gehakt knoflook en kruiden in de blender. Allerlei dingen kun je nu toevoegen, paddestoelen, of granberries, of walnoten, whatever je lekker vind
Met meel en boter (of spekvet) een deeg maken, een vorm bekleden, de levervlees brij erin en in de oven bakken, en je hebt je eerste pate gemaakt.
quote:gewoon bakken.
Op zondag 8 februari 2004 16:15 schreef SuperRembo het volgende:[..]
Ongeveer 150 gram heb ik over. Pate is erg lekker, maar ik heb geen oven.
quote:Ok, gewoon bakken dus met wat ui, knoflook en paddestoelen.
Op zondag 8 februari 2004 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
gewoon bakken.
quote:Omdat het een portie saus was waar ik nu al 2 dagen van eet.
Waarom heb je die anderhalf ons niet mee door de saus gegooit? Das een handjevol.
quote:Spekkies erbij is ook lekker, niet te lang bakken,
Op zondag 8 februari 2004 16:52 schreef SuperRembo het volgende:[..]
Ok, gewoon bakken dus met wat ui, knoflook en paddestoelen.
Moet het kort of lang bakken?
quote:Behalve geen oven ook geen diepvries?
Omdat het een portie saus was waar ik nu al 2 dagen van eet.
quote:Kan je het ook in sausjes doen???? (kerrie,champignons saus etc).
Op donderdag 5 februari 2004 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Vooral in pesto, maar het is ook lekker met wat plakjes rijpe tomaat en van die italiaanse buffelkaas, hoe heet ie ook al weer...
maar ook lekker bij vis, op pizza,
quote:Een vol vriesvak
Op zondag 8 februari 2004 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Behalve geen oven ook geen diepvries?
quote:Sure, lekker, maar niet te lang meekoken
Op zondag 8 februari 2004 17:09 schreef Kylee het volgende:[..]
Kan je het ook in sausjes doen???? (kerrie,champignons saus etc).
Ik heb in een onbewaakt, en overmoedig ogenblik beloofd om dit weekend
een vloerbrood te bakken. Beloven is erg makkelijk, nu nog een goed recept. Zit er één in jouw receptenarsenaal?
quote:Valsspelen, wip ff over de grens en koop er een.
Op dinsdag 10 februari 2004 15:51 schreef Litman het volgende:
Beste Piet,Ik heb in een onbewaakt, en overmoedig ogenblik beloofd om dit weekend
een vloerbrood te bakken. Beloven is erg makkelijk, nu nog een goed recept.Zit er één in jouw receptenarsenaal?
quote:Ja ik had beter een turks brood kunnen beloven
Op dinsdag 10 februari 2004 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Valsspelen, wip ff over de grens en koop er een.
Edit, je zit in M(arr)okum, dat wordt dus niets.
Euh, koop een goed merk broodmix en volg de aanwijzingen op het pak?
pond volkoren tarwe meel
pond bloem
2 zakjes gedroogde gist (7 gr. p/st)
7 dl. water
2 desertlepels zout
kneden, uurtje laten staan op kamertemperatuur rijzen
kneden en half uur in 30 graden oven op bakplaat rijzen
half uur op 220 graden bakken
Zou dit lukken?
quote:Je kan er azijn van maken, das makkelijk, hoef je niets voor te doen. Je kan hem ook gewoon gebruiken voor saus, of soep,
Op dinsdag 10 februari 2004 16:19 schreef shmoopy het volgende:
Piet, ik heb hier een bijna volle fles witte wijn over van een feestje, kan ik daar nog wat mee behalve weggooien?
Ik hou er nl niet zo van, en misschien weet jij iets om er een azijn mee te maken ofzo?
quote:Moet wel lukken, alleen met de hand kneden is zwaar werk. Bovendien, gooi er wat zuurdesem door.
Op dinsdag 10 februari 2004 16:40 schreef Litman het volgende:[..]
Ja ik had beter een turks brood kunnen beloven
Ja, nee zonder broodmix wil ik het maken. Dit is mijn plan:
pond volkoren tarwe meel
pond bloem
2 zakjes gedroogde gist (7 gr. p/st)
7 dl. water
2 desertlepels zout
kneden, uurtje laten staan op kamertemperatuur rijzen
kneden en half uur in 30 graden oven op bakplaat rijzen
half uur op 220 graden bakkenZou dit lukken?
quote:Ben sterk! Waarom zuurdesem?
Op dinsdag 10 februari 2004 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Moet wel lukken, alleen met de hand kneden is zwaar werk. Bovendien, gooi er wat zuurdesem door.
quote:Omdat dat lekker is?
Op dinsdag 10 februari 2004 17:06 schreef Litman het volgende:[..]
Ben sterk! Waarom zuurdesem?
quote:Ok, zuurdesem lijkt me ook lekker. Zo'n Poolish ga ik een andere keer proberen, dat vind ik wel een leuk experiment!
Op dinsdag 10 februari 2004 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Omdat dat lekker is?
Wat je ook kan doen is al vanavond wat deeg maken (zeg maar 200 gram meel) met wat gist en dan wat natter, dit zet je weg op een koele plaats in huis, en dat laat je een paar dagen staan. Dit gooi je door de rest van het deeg. Deze Poolish (zo heet dat) is dan wat verzuurt, en geeft een mooie smaak aan je brood, veel brodiger, licht zurig, complexer.
Ik twijfel alleen of ik er nog wat boter door zal gooien, levert dat nog wat op positief/negatief?
Mijn dank is alvast groot Chef Verdriet!
quote:Een zuurdesem is eigenlijk hetzelfde als een poolish, maar dan zelfgemaakt..
Op dinsdag 10 februari 2004 17:53 schreef Litman het volgende:[..]
Ok, zuurdesem lijkt me ook lekker. Zo'n Poolish ga ik een andere keer proberen, dat vind ik wel een leuk experiment!
Ik twijfel alleen of ik er nog wat boter door zal gooien, levert dat nog wat op positief/negatief?
Mijn dank is alvast groot Chef Verdriet!
quote:Wil inderdaad vaker brood gaan bakken, en ga een stuk deeg bewaren om later met deze Poolish een brood te bakken.
Op dinsdag 10 februari 2004 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Een zuurdesem is eigenlijk hetzelfde als een poolish, maar dan zelfgemaakt..
Nee, geen boter, vet door het brood zorgt welliswaar voor een wat langere smeuigheid, maar dan kan je beter 1 eetlepel olijfolie gebruiken op een Kilo meel.
Oh, en als je vaker brood wilt bakken, neem dan een deel van je deeg en bewaar dat voor je volgende deeg, als je na een dag of 2 nog geen nieuw deeg maakt, vries het dan in (maar niet gelijk na het maken van het deeg, ff 2 dagen laten verderleven)
quote:Trouwens neem IPV het tarwe eens Roggemeel.
Op dinsdag 10 februari 2004 19:12 schreef Litman het volgende:[..]
Wil inderdaad vaker brood gaan bakken, en ga een stuk deeg bewaren om later met deze Poolish een brood te bakken.
Ik laat in het broodbak-in-oven-topic (bestaat dat) wel even weten hoe het smaakt.
Hoe maak ik rijst wat niet van die zeg maar losse korreltjes zijn maar meer van die plakrijst? Welke soort rijst is dit en maak je dit anders klaar en zo ja hoe?
quote:Pan op het vuur, scheut olijfolie er in, 1 eenheid rijst (ongekookt) er in en bakken tot de rijst glazig begint te worden, vuur niet hoog zetten, kan rustig doorbakken tot ie lichtbruin begint te kleuren, wel continu blijven roeren, dan 2 eenheden water erbij en vuur heel laag zetten deksel op te pan en laten staan tot al het water is opgenomen, met een houten spatel omroeren, en proeven, indien de rijst nog hard is. Halve eenheid water erbij en weer ff laten staan op de kleinste vlam.
Op woensdag 11 februari 2004 19:06 schreef ee-04 het volgende:
Hey Pietje of iemand anders die dit leest en het antwoord weet:Hoe maak ik rijst wat niet van die zeg maar losse korreltjes zijn maar meer van die plakrijst? Welke soort rijst is dit en maak je dit anders klaar en zo ja hoe?
Oh en een eenheid is een beker, kopje, kroes, whatever.
Ontopic :
Hoe doe je struisvogelbiefstuk lekkerst klaarmaken ?
quote:Door het weg te flikkeren?
Op vrijdag 13 februari 2004 22:35 schreef Joene het volgende:
Piet hoe maak ik mn vriendin klaar ?Ontopic :
Hoe doe je struisvogelbiefstuk lekkerst klaarmaken ?
quote:Biefstuk op kamertemperatuur laten komen voor het bakken
Op dinsdag 17 februari 2004 17:27 schreef Moonah het volgende:
Ah Piet! Je bent online!
Ik heb net retedure biologisch verantwoorde biefstuk gekocht.
Die wil ik natuurlijk niet verknallen.
Nu weet ik dat er een truukje is om met een pollepel (?) te kunnen voelen of het vlees al oké is. Maar bij mij is het een kwestie van klok en klepel.
Kun jij mij dat truukje verklappen? Of heb je een andere tip?
Ik hou van medium.
quote:Er staat op de verpakking dat het vee een natuurlijke en diervriendelijke verzorging heeft gehad. En dáár gaat het mij om (die ene keer in het jaar dat ik eens vlees eet).
Op dinsdag 17 februari 2004 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Biologische biefstuk zegt trouwens NIETS over de kwaliteit van het vlees, alleen maar dat er geen kunstmest op het gras gegooit is.
quote:Als je zuidamerikaans rundvlees koopt dan heeft dat beest tenminste ook nog lekker kunnen rondlopen. Nederlands natuurlijk en diervriendelijk houd altijd nog in dat ie in een weitje heeft gestaan..
Op dinsdag 17 februari 2004 17:44 schreef Moonah het volgende:[..]
Er staat op de verpakking dat het vee een natuurlijke en diervriendelijke verzorging heeft gehad. En dáár gaat het mij om (die ene keer in het jaar dat ik eens vlees eet).
Bedankt voor je advies!
Ja hoorquote:Op donderdag 26 februari 2004 10:09 schreef Knorretje het volgende:
mijn zussie is sinds kort op glutenvrij gezet, maar ze mist suasjes heel erg. Het eest eigenlijk stroganoff saus (ze maakte hem normaal gewoon uit zo'n pakje/zakje)
Weet je een smaakvolle, glutenvrije, goedkope oplossing voor haar ?
Ja, was lekker.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:23 schreef the-O het volgende:
En Piet, heb je in de downtijd de paëlla al een keer geprobeerd?
tnx ga ik volgende week met d'r proberen als ik daar ben. iig alvast bedankt namens zusliefquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja hoor
Sauce Stroganov is makkelijk te maken.
Snij een ui klein (of beter nog sjalotjes) en fruit deze op een laag vuur in boter (Boter is geen margarine) tot deze heerlijk goudbruin zijn. Dit kan ff duren, maar het is het waard. Voeg gesneden paddestoelen toe (die jij lekker vindt) en laat dit verder smoren. Blaadje salie, klontje fond (zie het langzaam klaarmaak topic) of wat boullion, glas witte wijn, zout en peper, rozemarijn.
Voeg op het laatst Ajvar (das een paprika conserve, bij iedere turkse winkel te koop) kappertjes en zure room toe.
Je ziet dat ik geen verse paprika gebruik, dat heeft 2 redenen
1) Ajvar is lekkerder omdat dit van een andere soort paprika gemaakt word dan die bittere blokken die je bij de groenteboer krijgt.
2) het is makkelijker en minder moeite
Ajvar is er in 2 soorten, pittig en mild. De milde is beter voor sausen, de pittige eerder iets als een bijlage bij gegrilled (lams)vlees
Om te binden, kan je (als je wilt binden) ook aardappelpuree poeder gebruiken.
Iets andersquote:Op donderdag 26 februari 2004 10:09 schreef Knorretje het volgende:
mijn zussie is sinds kort op glutenvrij gezet, maar ze mist suasjes heel erg. Het eest eigenlijk stroganoff saus (ze maakte hem normaal gewoon uit zo'n pakje/zakje)
Weet je een smaakvolle, glutenvrije, goedkope oplossing voor haar ?
ze zijn nog aan het kijken in hoeverre ze iets wel of niet kan hebben, maar het ging afgelopen weekend al fout met de hagelslag (dat was het enige wat ze dat weekend anders heeft gehad dan normaal). Dus ze durft het nu niet echt meer aan om kant en klare pakjes te kopen (ze zit vlak voor haar examens en ze kan anders niet naar school als het mis gaat)quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iets anders
een echte Glutenallergie is vrij zeldzaam, en erg extreem, die mensen gaan al gestrekt als ze rozijnen eten (waar vaak meel als scheidingsmiddel wordt gebruikt) In alternative kringen is het echter heeeeeel trendy om een (gluten) allergie te hebben, cq te worden aangepraat door een pendelzwendelaar.
Dit vind ik echt de meest briljante tip ever!quote:Op dinsdag 17 februari 2004 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Biefstuk op kamertemperatuur laten komen voor het bakken<br>Kruiden naar smaak maar NIET!!! herhaal: NIET!! zouten <br>pan met vet op temperatuur laten komen, tot lekker heet, bakken tot de biefstuk aanvoelt als of je met je vinger op het puntje van je kin drukt, dan is die medium. dus met je vingers voelen!!<br>Als ie aanvoelt als je wang issie rood, en als het puntje van je neus is ie well done.<br>er is ook een topic over, maar dat kan ik ff niet vinden<br>Biologische biefstuk zegt trouwens NIETS over de kwaliteit van het vlees, alleen maar dat er geen kunstmest op het gras gegooit is.
Kan dan ook stress gerelateerd zijn, en daarmee bedoel ik niet dat ze zich aansteld, stress voor bv examens of van een andere ingrijpende gebeurtenis kan allerlei lichamelijke klachten veroorzaken.quote:Op donderdag 26 februari 2004 15:13 schreef Knorretje het volgende:
Dus ze durft het nu niet echt meer aan om kant en klare pakjes te kopen (ze zit vlak voor haar examens en ze kan anders niet naar school als het mis gaat)
Goede vraag, ben ik zeer benieuwd naarquote:Op zondag 29 februari 2004 15:42 schreef Cynix ® het volgende:
Piet,
Hoe krijg ik 2 dagen oude pistoletjes weer 'vers' of iig eetbaar?
Die dingen zijn beton na een dagje bewaren.
Niet.quote:Op zondag 29 februari 2004 15:42 schreef Cynix ® het volgende:
Piet,
Hoe krijg ik 2 dagen oude pistoletjes weer 'vers' of iig eetbaar?
Die dingen zijn beton na een dagje bewaren.
Ik gebruik nooit blikjes juist om deze reden. Ik heb altijd van die Weckpotjes met ansjovis in olie erin. daar blijft het heel lang goed in. Een aangebroken blikje in een klein glazen potje (jampotje, sambal potje?) omvullen en dan met wat olijfolie opvullen tegen oxidatie.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 22:38 schreef Furby het volgende:
Zeg pietje, ik zie je al enkele keren zeggen dat je een ansjovis is een vijzel moet stampen als een soort van smaakmaker. Da's o.k. maar die dingen koop je niet per stuk bij de visboer en daarom : hoelang en hoe bewaar je de overgebleven ansjoviskes(Hoewel ik soms een heel blikje achter elkaar leegvis met een cocktail prikkertje
)
Ik heb er vanavond al een champignonsoep van gemaakt. Was echt heerlijk.quote:Op maandag 8 maart 2004 21:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat wil je gaan doen met de boullion?
Piet? Een runderboullion zonder vlees?quote:Op maandag 8 maart 2004 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Had je er vlees in?
Ja, we hadden het er over wat mis kon gaanquote:Op maandag 8 maart 2004 21:34 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Piet? Een runderboullion zonder vlees?![]()
Ik heb 2 mergpijpen, 1 schenkel en dan ook nog soepvlees!![]()
Nee, want ik heb die tweede fase nog niet gedaan.quote:Op maandag 8 maart 2004 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, we hadden het er over wat mis kon gaan
:-)
Is de boullion mooi helder geworden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |