abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2004 @ 16:45:28 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16852505
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:33 schreef Angeles het volgende:
Hoe lang kun je port bewaren? Ik heb een aangebroken fles, vorige week vrijdag heb ik stoofpeertjes in port gemaakt, maar ik heb nog ongeveer de helft over en wij drinken eigenlijk geen port.

Misschien wil ik vrijdag weer stoofpeertjes maken, kan ik dan gewoon het restant gebruiken? Het staat met een kurk erop, maar niet in de koelkast.

geen enkel probleem
trouwens, kan je niet beter een grote hoeveelheid stoofperen tegelijker tijd maken?
Je kan ze prima invriezen en ook wecken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_16852585
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:

geen enkel probleem
trouwens, kan je niet beter een grote hoeveelheid stoofperen tegelijker tijd maken?
Je kan ze prima invriezen en ook wecken.

Ja, maar zijn ze versgemaakt dan niet lekkerder?

Ik vond het ook niet vervelend om ze te maken en ik was heel tevreden over het resultaat.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  dinsdag 3 februari 2004 @ 16:50:02 #153
45206 Pietverdriet
pi_16852673
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:47 schreef Angeles het volgende:

[..]

Ja, maar zijn ze versgemaakt dan niet lekkerder?

Ik vond het ook niet vervelend om ze te maken en ik was heel tevreden over het resultaat.

Ik maak ze altijd in grote hoeveelheden, verpak ze goed en vries ze in. En als je ze weckt, dan kan het zelfs zijn dat ze nog beter gaan smaken, doordat de kruiden (kaneel) de suiker en de peer meer tijd hebben een mooie smaak te ontwikkelen.
Dit is ook het geval als je dingen inlegt in azijn bv, of op alcohol zet.
pi_16861863
Nu, de boullion is klaar!
Moet er wel even bij schrijven, dat ik er geen prei en geen peen in heb gedaan.
Kikkoman haalde weinig uit, maar de ansjovis is uitstekend!

Hij is nu al lekker! Morgen maak ik er Kip-kerrie-soep van.
Het is ook niet te vergelijken met een boullionblokje. Alhoewel dat voor de snelle soep wel een betere oplossing is...

Heb wel 5 a 6 liter water gebruikt, en heb maar 1,5 liter over.

Wat doe ik met het vlees? Eruit pulken en in de soep doen? Of heeft dat zijn kracht verloren aan de boullion?

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_16862782
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik maak ze altijd in grote hoeveelheden, verpak ze goed en vries ze in. En als je ze weckt, dan kan het zelfs zijn dat ze nog beter gaan smaken, doordat de kruiden (kaneel) de suiker en de peer meer tijd hebben een mooie smaak te ontwikkelen.
Dit is ook het geval als je dingen inlegt in azijn bv, of op alcohol zet.

Heb je nog uitleg bij dat wecken? Want hier heb ik altijd het probleem met stoofpeertjes dat mijn vriezertje mijn kookkunsten niet allemaal aan kan. Moet altijd eerst de vriezer een eind leeg eten voordat ik uitgebreid een grote hoeveelheid van iets kan maken. Dus dat wecken lijkt me ideaal maar ben bang dat het mis gaat omdat ik niet precies weet hoe het moet en het zou zonde zijn als al die lekkere stoofpeertjes bederven.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 22:58:19 #156
45206 Pietverdriet
pi_16864590
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 21:40 schreef Oblivion het volgende:
Nu, de boullion is klaar!
Moet er wel even bij schrijven, dat ik er geen prei en geen peen in heb gedaan.
Kikkoman haalde weinig uit, maar de ansjovis is uitstekend!

Hij is nu al lekker! Morgen maak ik er Kip-kerrie-soep van.
Het is ook niet te vergelijken met een boullionblokje. Alhoewel dat voor de snelle soep wel een betere oplossing is...

Heb wel 5 a 6 liter water gebruikt, en heb maar 1,5 liter over.

Wat doe ik met het vlees? Eruit pulken en in de soep doen? Of heeft dat zijn kracht verloren aan de boullion?

die ansjovis truuk is goed he?
Dat gaat terug op de romeinse keuken (garum) en je kan ook vissaus gebruiken (vietnamees of thais)
de ansjovisjes werken als smaakversterker,
Het vlees heeft zijn smaak afgestaan aan de boullion, maar je de voedingswaarde niet, en je dan het prima gebruiken om er soepvlees van te maken, of door de vleesmolen te halen, eitje erdoor, wat merg en kruiden en er balletjes van te draaien.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:04:36 #157
45206 Pietverdriet
pi_16864804
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 22:07 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Heb je nog uitleg bij dat wecken? Want hier heb ik altijd het probleem met stoofpeertjes dat mijn vriezertje mijn kookkunsten niet allemaal aan kan. Moet altijd eerst de vriezer een eind leeg eten voordat ik uitgebreid een grote hoeveelheid van iets kan maken. Dus dat wecken lijkt me ideaal maar ben bang dat het mis gaat omdat ik niet precies weet hoe het moet en het zou zonde zijn als al die lekkere stoofpeertjes bederven.

neem weckpotten, of van die grote albert hein huismerk mayonaise potten, of welke potten dan ook met van die metalen deksels,
doe daar de peren in en vul het op met het stoofsap.
Indien je niet genoeg hebt, suiker en water erbij vullen.
Vervolgens deksels erop en in een grote pan met water doen, aan de kook brengen en minstens een half uur tegen de kook aanhouden.
niet koken maar er tegen aan hangen, beter een 45 minuten.
De inhoud van de potten is nu volkomen steriel en alle enzymen kapot.
Op een donkere plek vrijwel onbeperkt houdbaar, en mits de deksels ploppen bij het openen zelfs na jaren nog te eten.
pi_16864982
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

neem weckpotten, of van die grote albert hein huismerk mayonaise potten, of welke potten dan ook met van die metalen deksels,
doe daar de peren in en vul het op met het stoofsap.
Indien je niet genoeg hebt, suiker en water erbij vullen.
Vervolgens deksels erop en in een grote pan met water doen, aan de kook brengen en minstens een half uur tegen de kook aanhouden.
niet koken maar er tegen aan hangen, beter een 45 minuten.
De inhoud van de potten is nu volkomen steriel en alle enzymen kapot.
Op een donkere plek vrijwel onbeperkt houdbaar, en mits de deksels ploppen bij het openen zelfs na jaren nog te eten.

Okay dat gaan we dus bij de eerstvolgende keer stoofpeertjes maken uitproberen. Weckpotten dat zijn toch die glazen dingen met zo'n rubbertje ertussen (*me voelt zich nu erg n00b). Voldoet de xenos versie dan ook? Want die hebben er erg makkelijke kleine formaatjes daarvan. Anders word het toch maar eens dingen in potjes kopen of de halve familie potten laten sparen.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:20:58 #159
45206 Pietverdriet
pi_16865377
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:09 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Okay dat gaan we dus bij de eerstvolgende keer stoofpeertjes maken uitproberen. Weckpotten dat zijn toch die glazen dingen met zo'n rubbertje ertussen (*me voelt zich nu erg n00b). Voldoet de xenos versie dan ook? Want die hebben er erg makkelijke kleine formaatjes daarvan. Anders word het toch maar eens dingen in potjes kopen of de halve familie potten laten sparen.

Nee, die xenos dingen zijn niet goed.
Kijk op vlooienmarkten of op eban naar echte weckpotten, of gebruik jampotten, augurkenpotten, mayonaisepotten.
Zolang ze een metalen schroefdeksel hebben is het okay.
Of, als je het wilt doen op de echt ouderwetse manier, dan doe je het in een glazen of aardewerken pot, en dan dek je het af met een laag (2 cm ongeveer) met vet.
Dat is een hele ouderwetse manier, het nadeel is dat als je het vet breekt de boel moet opmaken, en het is messie, een beetje rommelig.
Maar dit is een methode die men vroeger, voordat de weckfles opkwam opkwam.
Vlees en fruit, groenten werden zo bewaard voor de winter.
pi_16865509
Okay prima dan ga ik op zoek daarnaar, maar waarvoor zijn dan die potten met rubbertjes? Want volgens mij had mijn oma die vroeger ook staan met vruchten en/of jam ofzo
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:52:29 #161
45206 Pietverdriet
pi_16866377
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:25 schreef p_iglet het volgende:
Okay prima dan ga ik op zoek daarnaar, maar waarvoor zijn dan die potten met rubbertjes? Want volgens mij had mijn oma die vroeger ook staan met vruchten en/of jam ofzo
die potten met rubbertjes zijn weckpotten, maar die bij de xenos zijn slechte imitaties.
Weck is een gewoon merk trouwens, doe maar eens een search op www.ebay.de
pi_16866448
Okay nu snap ik het, dat weck een merk was kwam ik idd door ebay.de al achter. Ik zal eens hard op zoek gaan. En hopen op ebay.nl of marktplaats ofzo. Duitsland ligt niet echt om de hoek, maar die dingen lijken me toch verrekte handig.
Thx voor je reacties.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:59:40 #163
45206 Pietverdriet
pi_16866620
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:54 schreef p_iglet het volgende:
Okay nu snap ik het, dat weck een merk was kwam ik idd door ebay.de al achter. Ik zal eens hard op zoek gaan. En hopen op ebay.nl of marktplaats ofzo. Duitsland ligt niet echt om de hoek, maar die dingen lijken me toch verrekte handig.
Thx voor je reacties.
wecken is echt leuk, net als inmaken (zelf uitjes in het zuur maken, olijven inleggen) jam maken, of confit de canard
  woensdag 4 februari 2004 @ 00:01:17 #164
45206 Pietverdriet
pi_16866686
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:54 schreef p_iglet het volgende:
Thx voor je reacties.
kijk ook op fancy fairs, kringloopwinkels, kerkbazaars.
pi_16866972
-edit-
Laat maar. Ik heb mijn antwoord al. .

[Dit bericht is gewijzigd door Tristessa op 04-02-2004 00:16]

woensdag 4 februari 2004 @ 00:26:14 #166
45206 Pietverdriet
pi_16867400
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 00:09 schreef Tristessa het volgende:
-edit-
Laat maar. Ik heb mijn antwoord al. .
Vegetarische Boullion is eigenlijk een contradictie in termen.
Boullion is vleesextract, of visextract, met kruiden en groenten.
als je het zonder vlees wilt doen zal je aangewezen zijn op een groente en kruidennat. Je kan gefermenteerde plantaardige eiwitten gebruiken, marmite, (echte) soyasaus, maar het blijft nep.

You cannot beat the real thing!!!
je kan ook blokjes gebruiken, dat klopt, maar das pas echt smerig

pi_16867671
*kuch* Klein detail... Ik heb wel een maiskip gebruikt, want de soepkippen waren op bij Appie...

Je bent een soepkip!! Al zingend met zoonlief door Appie.

woensdag 4 februari 2004 @ 00:40:54 #168
45206 Pietverdriet
pi_16867726
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 00:38 schreef Oblivion het volgende:
*kuch* Klein detail... Ik heb wel een maiskip gebruikt, want de soepkippen waren op bij Appie...

Je bent een soepkip!! Al zingend met zoonlief door Appie.

RAAAAH
KRRRRRAAAAKRRAASSSS, SOEPKIP!!!
(eukalipta de heks)
pi_16872484
Zeg Piet, heb je nog een recept voor reebout?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 4 februari 2004 @ 09:55:55 #170
45206 Pietverdriet
pi_16872520
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 09:53 schreef Lucille het volgende:
Zeg Piet, heb je nog een recept voor reebout?
wil je een hele bout braden?
voor of achtebout?
Ik zou hem persoonlijk uitbenen, een hele bout is nooit zo lekker klaar te maken.
pi_16872716
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

wil je een hele bout braden?
voor of achtebout?
Ik zou hem persoonlijk uitbenen, een hele bout is nooit zo lekker klaar te maken.

Ik zou hem zelf ook ik stukken hakken. Maar wat zijn nu de beste methodes, is dat braden en dan stoven (zoals ik ook met konijn doe) of heb je andere lekkere tips?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 4 februari 2004 @ 10:17:38 #172
45206 Pietverdriet
pi_16872887
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 10:07 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik zou hem zelf ook ik stukken hakken. Maar wat zijn nu de beste methodes, is dat braden en dan stoven (zoals ik ook met konijn doe) of heb je andere lekkere tips?

voor of achterbout?
voorbout is beter voor reepepers, achter is beter als biefstukken.
  woensdag 4 februari 2004 @ 10:26:14 #173
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16873045
Het Piet, weet je misschien ook hoe je zelf likeur kunt maken?
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  woensdag 4 februari 2004 @ 10:36:54 #174
45206 Pietverdriet
pi_16873269
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 10:26 schreef Kwark het volgende:
Het Piet, weet je misschien ook hoe je zelf likeur kunt maken?
heb hier Zelf destilleren en likeurbereiden wat neergezet over fruitlikeuren, hoe Tante Mara ze maakt.
Heb er zelf nooit veel mee gedaan, omdat hier nog nooit blanke alcohol voor likeurtjes in de winkel heb gezien. In Italie en andere meditaraine landen zie je dat wel.
heb wel eens chocolade likeur gemaakt,
een reep chocolade in cognac ingelegt, suiker erbij en maanden laten staan.
Het resultaat zag er niet mooi uit, en was eigenlijk mislukt, het smaakte wel aardig.
Probleem is hierbij ook dat experimenteren erg duur wordt.
Kijk, als ik uien in het zuur inleg om dat te proberen, dan kost dat een paar euro, en wat werk, mislukt het, hups weg ermee,
maar likeuren word al gelijk een veelvoud en ik vind het niet een heel erg intressant gebied.
Fruit inleggen in alcohol word al intressanter, omdat je het niet zo snel verknalt, maar dan moet je weer aan neutraal smakende alcohol komen, en ook brandewijn is niet goedkoop.
  woensdag 4 februari 2004 @ 14:28:13 #175
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16880326
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

heb hier Zelf destilleren en likeurbereiden wat neergezet over fruitlikeuren, hoe Tante Mara ze maakt.
Heb er zelf nooit veel mee gedaan, omdat hier nog nooit blanke alcohol voor likeurtjes in de winkel heb gezien. In Italie en andere meditaraine landen zie je dat wel.
heb wel eens chocolade likeur gemaakt,
een reep chocolade in cognac ingelegt, suiker erbij en maanden laten staan.
Het resultaat zag er niet mooi uit, en was eigenlijk mislukt, het smaakte wel aardig.
Probleem is hierbij ook dat experimenteren erg duur wordt.
Kijk, als ik uien in het zuur inleg om dat te proberen, dan kost dat een paar euro, en wat werk, mislukt het, hups weg ermee,
maar likeuren word al gelijk een veelvoud en ik vind het niet een heel erg intressant gebied.
Fruit inleggen in alcohol word al intressanter, omdat je het niet zo snel verknalt, maar dan moet je weer aan neutraal smakende alcohol komen, en ook brandewijn is niet goedkoop.

Ik weet dat mijn vader weleens zelf koffielikeur maakt door een zooi koffiebonen, bruine basterdsuiker en vanille twee maanden te laten wellen in vodka of jenever. Is prachtig helder en smaakt perfect .

Vodka is toch blank en neutraal van smaak?

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_16886687
Hoe moet je inktvisringen paneren? En ik bedoel niet van dan dat kruimelige paneer, maar zo'n deegachtig paneer dat er omheen zit als je ze kant-en-klaar koopt.
  woensdag 4 februari 2004 @ 18:07:08 #177
45206 Pietverdriet
pi_16887014
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 17:53 schreef biawa het volgende:
Hoe moet je inktvisringen paneren? En ik bedoel niet van dan dat kruimelige paneer, maar zo'n deegachtig paneer dat er omheen zit als je ze kant-en-klaar koopt.
je kan ze naar mijn smaak beter door losgeslagen eiwit (geen geel erdoor) halen en dan door wat bloem, of rijstbloem, halen en dan frituren. Dan wordt het meer tempura.
Je kan ook een bierbeslag maken
Met bloem en bier een beslag maken, met wat zout en peper op smaak brengen.
verder de boel met sauzen enzo moet je zelf weten,
Ik heb persoonlijk het liefst het eerste, met een paar stukken citroen erbij
pi_16888501
Ik heb vandaag een heerlijke kip-kerrie (masala) soep gemaakt!

Met als basis de zelfgetrokken kippenboullion.
Was echt heerlijk! Enne mijn vent heeft wel 2 borden op!
Met als commentaar: Smaakt toch heel anders!! En hij heeft gelijk.

Heb de boullion netjes geportioneerd en ingevroren, de rest ervan dus.

Volgende week komt dat recept van de mergpijpjes aan te pas, en die liggen al in de vriezer...

woensdag 4 februari 2004 @ 19:53:43 #179
45206 Pietverdriet
pi_16889882
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 19:07 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb vandaag een heerlijke kip-kerrie (masala) soep gemaakt!

Met als basis de zelfgetrokken kippenboullion.
Was echt heerlijk! Enne mijn vent heeft wel 2 borden op!
Met als commentaar: Smaakt toch heel anders!! En hij heeft gelijk.

Heb de boullion netjes geportioneerd en ingevroren, de rest ervan dus.

Volgende week komt dat recept van de mergpijpjes aan te pas, en die liggen al in de vriezer...

You Cannot beat the real thing!!
pi_16891252
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
je kan ze naar mijn smaak beter door losgeslagen eiwit (geen geel erdoor) halen en dan door wat bloem, of rijstbloem, halen en dan frituren.
Ik voel me even een beetje dom, maar hoever is losgeslagen? Dat het al wit is?
  woensdag 4 februari 2004 @ 21:46:32 #181
45206 Pietverdriet
pi_16894470
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 20:37 schreef biawa het volgende:

[..]

Ik voel me even een beetje dom, maar hoever is losgeslagen? Dat het al wit is?

Oh, eh het eiwit en het eigeel scheiden, en dan het eiwit in een kommetje doen en even met een vork of garde slaan tot het zijn structuur kwijt is, je hoeft hem niet lang te slaan, gaat erom dat de gelei achtige structuur wat weg is, de klontjes eruit dus.
pi_16907380
Hoe maak jij mosselen het liefst klaar Piet?
  donderdag 5 februari 2004 @ 13:12:37 #183
3542 Gia
User under construction
pi_16909334
Moet eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb gelezen, dus als dit al gevraagd is, zeg je het maar.

Heb je nog tips voor spitskool.

Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij. Eigenlijk best saai, dus.

Moet wel warm, geen salade, want hebben er al een salade bij.

BVD
Gia

pi_16914699
Piet,

Ik heb verse basillicum gekocht. Waar kan ik het allemaal in doen?

Ik leef niet online ik leef echt....zonder fok bevalt me heel goed voel me als mens completer en ben van het gezeik en getreiter af.
  donderdag 5 februari 2004 @ 16:19:00 #185
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_16915000
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 13:12 schreef Gia het volgende:

Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij.

BVD
Gia

Als ik Piet ff mag helpen: uitje fruiten, spek erbij (ontbijtspek in flintertjes of spekkies uit een bakje) en ff meebakken. Kool erbij en verder klaar maken zoals je het normaal ook doet. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Nu ik geen vlees meer eet maak ik het op zijn indiaas met aardappeltjes en masala
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  donderdag 5 februari 2004 @ 16:23:31 #186
3542 Gia
User under construction
pi_16915161
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:19 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Als ik Piet ff mag helpen: uitje fruiten, spek erbij (ontbijtspek in flintertjes of spekkies uit een bakje) en ff meebakken. Kool erbij en verder klaar maken zoals je het normaal ook doet. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Nu ik geen vlees meer eet maak ik het op zijn indiaas met aardappeltjes en masala

Bedankt, maar oudste houdt niet zo van ui.

Maareh, hoe doe je dat dan met die aardappeltjes en wat is massala?
Wilde vandaag namelijk ook iets anders doen met de aardappelen.

We eten er overigens zigeunerschnitzels bij.

donderdag 5 februari 2004 @ 16:46:00 #187
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_16915855
Kunt de ui gerust weglaten. Masala is hindoestaanse kerrie.

Je zou een stamppotje kunnen bouwen? Misschien met wat nootjes of champignons?

Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  donderdag 5 februari 2004 @ 16:55:17 #188
3542 Gia
User under construction
pi_16916134
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:46 schreef Spindizzy het volgende:
Kunt de ui gerust weglaten. Masala is hindoestaanse kerrie.

Je zou een stamppotje kunnen bouwen? Misschien met wat nootjes of champignons?

Heb ik allemaal niet in huis, helaas, maar klinkt goed.

Ga nu maar voor gekruide aardappelschijfjes. Wat ik met de kool aanvang weet ik nog niet. Misschien eens wat kruiden uitproberen of zo.

pi_16917466
Hej Piet,

bedankt voor je geweldige topic! Wij gaan morgen je jachtschotel maken. Is hertengoulash gewoon in de supermarkt te krijgen?

donderdag 5 februari 2004 @ 17:44:33 #190
45206 Pietverdriet
pi_16918094
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 17:28 schreef Laura 2000 het volgende:
Hej Piet,

bedankt voor je geweldige topic! Wij gaan morgen je jachtschotel maken. Is hertengoulash gewoon in de supermarkt te krijgen?

Geen idee, de supermarkten hier in duitsland wel, ga anders naar een poulier.
  donderdag 5 februari 2004 @ 17:47:16 #191
45206 Pietverdriet
pi_16918209
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:09 schreef Kylee het volgende:
Piet,

Ik heb verse basillicum gekocht. Waar kan ik het allemaal in doen?

Vooral in pesto, maar het is ook lekker met wat plakjes rijpe tomaat en van die italiaanse buffelkaas, hoe heet ie ook al weer...
maar ook lekker bij vis, op pizza,
  donderdag 5 februari 2004 @ 17:53:06 #192
45206 Pietverdriet
pi_16918384
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 12:06 schreef Sorbootje het volgende:
Hoe maak jij mosselen het liefst klaar Piet?
een grote pan op het vuur met olie, een hele geschilde ui, peen, stuk prei (heel laten) en op laag vuur laten smoren met een deksel er op, is niet erg als ze een beetje aanbranden.
Je maakt de mosselen schoon en die een beetje open staan, daar tik je ff op met de achterkant van een mes. Als de mossel sluit dan leeft ie nog en issie goed.
Je doet als de groenten in de pan na een kwartier, 20 minuten hun aromas de keuken vullen, dan doe je de mosselsen in de pan, en een fles witte wijn erbij (droge)
Het vuur nu heel hoog, en af en toe een keer schudden.
De mossels zijn gaar als ze allemaal open staan.

Deze dan zo eten.
Zonder sausjes, alleen wat boter en brood erbij, lekker, lekker

donderdag 5 februari 2004 @ 17:54:22 #193
45206 Pietverdriet
pi_16918412
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 13:12 schreef Gia het volgende:
Moet eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb gelezen, dus als dit al gevraagd is, zeg je het maar.

Heb je nog tips voor spitskool.

Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij. Eigenlijk best saai, dus.

Moet wel warm, geen salade, want hebben er al een salade bij.

BVD
Gia

zal het een nakijken, heb het jaaaaaren niet gegeten.
  donderdag 5 februari 2004 @ 18:00:47 #194
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_16918598
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vooral in pesto, maar het is ook lekker met wat plakjes rijpe tomaat en van die italiaanse buffelkaas, hoe heet ie ook al weer...
maar ook lekker bij vis, op pizza,

Mozarella .

En nog ff over die mosselen, de open exemplaren daar moet je op tikken zodat ze sluiten. Maar de mosselen die al meteen dicht zijn, zijn die dan goed of juist niet?

donderdag 5 februari 2004 @ 18:17:14 #195
45206 Pietverdriet
pi_16919090
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 18:00 schreef Kwark het volgende:

[..]

Mozarella .

En nog ff over die mosselen, de open exemplaren daar moet je op tikken zodat ze sluiten. Maar de mosselen die al meteen dicht zijn, zijn die dan goed of juist niet?

Als je stevig dichtzitten, ja, als ze erg zwaar zijn, zit er waarschijnlijk klei in.
En geen kapotte gebruiken
  zaterdag 7 februari 2004 @ 15:02:25 #196
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_16971261
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

water aan de kook brengen dat het goed kookt, en dan roeren zodat het draait in de pan, dan laag zetten, en een ei erin breken, door het draaien van het water gaat het ei naar het midden en eventuele uitlopers draaien eromheen. als het wit gestolt is, kan je het uitnemen.

Zie dit topic!
pi_16995277
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
- inktvisringenuitleg -
Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!
  zondag 8 februari 2004 @ 12:50:27 #198
45206 Pietverdriet
pi_16995593
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:39 schreef biawa het volgende:

[..]

Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!

Dank, Dank
maar vrees dat het ook aan je Intvis ligt, en niet alleen aan de methode.
Je kan deze methode voor ieder zeebeest gebruiken, trouwens.
pi_16996697
Onze jachtschotel was prima gelukt Piet!
Alleen hadden ze bij ons in de supermarkt geen hertengoulash en waren we te lui om naar de poelier te gaan... we hebben dus maar paardengoulash genomen.

Maar het was dus erg lekker!

zondag 8 februari 2004 @ 13:28:40 #200
45206 Pietverdriet
pi_16996779
quote:
Op zondag 8 februari 2004 13:25 schreef Laura 2000 het volgende:
Onze jachtschotel was prima gelukt Piet!
Alleen hadden ze bij ons in de supermarkt geen hertengoulash en waren we te lui om naar de poelier te gaan... we hebben dus maar paardengoulash genomen.

Maar het was dus erg lekker!

Paard is minstens zo lekker als kweekhert, dus niets mis mee.
Ik persoonlijk vind een paardebiefstuk ook eigenlijk lekkerder als een runderbiefstuk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')