quote:geen enkel probleem
Op dinsdag 3 februari 2004 16:33 schreef Angeles het volgende:
Hoe lang kun je port bewaren? Ik heb een aangebroken fles, vorige week vrijdag heb ik stoofpeertjes in port gemaakt, maar ik heb nog ongeveer de helft over en wij drinken eigenlijk geen port.Misschien wil ik vrijdag weer stoofpeertjes maken, kan ik dan gewoon het restant gebruiken? Het staat met een kurk erop, maar niet in de koelkast.
quote:Ja, maar zijn ze versgemaakt dan niet lekkerder?
Op dinsdag 3 februari 2004 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:geen enkel probleem
trouwens, kan je niet beter een grote hoeveelheid stoofperen tegelijker tijd maken?
Je kan ze prima invriezen en ook wecken.
Ik vond het ook niet vervelend om ze te maken en ik was heel tevreden over het resultaat.
quote:Ik maak ze altijd in grote hoeveelheden, verpak ze goed en vries ze in. En als je ze weckt, dan kan het zelfs zijn dat ze nog beter gaan smaken, doordat de kruiden (kaneel) de suiker en de peer meer tijd hebben een mooie smaak te ontwikkelen.
Op dinsdag 3 februari 2004 16:47 schreef Angeles het volgende:[..]
Ja, maar zijn ze versgemaakt dan niet lekkerder?
Ik vond het ook niet vervelend om ze te maken en ik was heel tevreden over het resultaat.
Hij is nu al lekker! Morgen maak ik er Kip-kerrie-soep van.
Het is ook niet te vergelijken met een boullionblokje. Alhoewel dat voor de snelle soep wel een betere oplossing is...
Heb wel 5 a 6 liter water gebruikt, en heb maar 1,5 liter over.
Wat doe ik met het vlees? Eruit pulken en in de soep doen? Of heeft dat zijn kracht verloren aan de boullion?
quote:Heb je nog uitleg bij dat wecken? Want hier heb ik altijd het probleem met stoofpeertjes dat mijn vriezertje mijn kookkunsten niet allemaal aan kan. Moet altijd eerst de vriezer een eind leeg eten voordat ik uitgebreid een grote hoeveelheid van iets kan maken. Dus dat wecken lijkt me ideaal maar ben bang dat het mis gaat omdat ik niet precies weet hoe het moet en het zou zonde zijn als al die lekkere stoofpeertjes bederven.
Op dinsdag 3 februari 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ik maak ze altijd in grote hoeveelheden, verpak ze goed en vries ze in. En als je ze weckt, dan kan het zelfs zijn dat ze nog beter gaan smaken, doordat de kruiden (kaneel) de suiker en de peer meer tijd hebben een mooie smaak te ontwikkelen.
Dit is ook het geval als je dingen inlegt in azijn bv, of op alcohol zet.
quote:die ansjovis truuk is goed he?
Op dinsdag 3 februari 2004 21:40 schreef Oblivion het volgende:
Nu, de boullion is klaar!
Moet er wel even bij schrijven, dat ik er geen prei en geen peen in heb gedaan.
Kikkoman haalde weinig uit, maar de ansjovis is uitstekend!Hij is nu al lekker! Morgen maak ik er Kip-kerrie-soep van.
Het is ook niet te vergelijken met een boullionblokje. Alhoewel dat voor de snelle soep wel een betere oplossing is...![]()
Heb wel 5 a 6 liter water gebruikt, en heb maar 1,5 liter over.
![]()
Wat doe ik met het vlees? Eruit pulken en in de soep doen? Of heeft dat zijn kracht verloren aan de boullion?
quote:neem weckpotten, of van die grote albert hein huismerk mayonaise potten, of welke potten dan ook met van die metalen deksels,
Op dinsdag 3 februari 2004 22:07 schreef p_iglet het volgende:[..]
Heb je nog uitleg bij dat wecken? Want hier heb ik altijd het probleem met stoofpeertjes dat mijn vriezertje mijn kookkunsten niet allemaal aan kan. Moet altijd eerst de vriezer een eind leeg eten voordat ik uitgebreid een grote hoeveelheid van iets kan maken. Dus dat wecken lijkt me ideaal maar ben bang dat het mis gaat omdat ik niet precies weet hoe het moet en het zou zonde zijn als al die lekkere stoofpeertjes bederven.
quote:Okay dat gaan we dus bij de eerstvolgende keer stoofpeertjes maken uitproberen. Weckpotten dat zijn toch die glazen dingen met zo'n rubbertje ertussen (*me voelt zich nu erg n00b). Voldoet de xenos versie dan ook? Want die hebben er erg makkelijke kleine formaatjes daarvan. Anders word het toch maar eens dingen in potjes kopen of de halve familie potten laten sparen.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
neem weckpotten, of van die grote albert hein huismerk mayonaise potten, of welke potten dan ook met van die metalen deksels,
doe daar de peren in en vul het op met het stoofsap.
Indien je niet genoeg hebt, suiker en water erbij vullen.
Vervolgens deksels erop en in een grote pan met water doen, aan de kook brengen en minstens een half uur tegen de kook aanhouden.
niet koken maar er tegen aan hangen, beter een 45 minuten.
De inhoud van de potten is nu volkomen steriel en alle enzymen kapot.
Op een donkere plek vrijwel onbeperkt houdbaar, en mits de deksels ploppen bij het openen zelfs na jaren nog te eten.
quote:Nee, die xenos dingen zijn niet goed.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:09 schreef p_iglet het volgende:[..]
Okay dat gaan we dus bij de eerstvolgende keer stoofpeertjes maken uitproberen. Weckpotten dat zijn toch die glazen dingen met zo'n rubbertje ertussen (*me voelt zich nu erg n00b). Voldoet de xenos versie dan ook? Want die hebben er erg makkelijke kleine formaatjes daarvan. Anders word het toch maar eens dingen in potjes kopen of de halve familie potten laten sparen.
quote:die potten met rubbertjes zijn weckpotten, maar die bij de xenos zijn slechte imitaties.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:25 schreef p_iglet het volgende:
Okay prima dan ga ik op zoek daarnaar, maar waarvoor zijn dan die potten met rubbertjes? Want volgens mij had mijn oma die vroeger ook staan met vruchten en/of jam ofzo
quote:wecken is echt leuk, net als inmaken (zelf uitjes in het zuur maken, olijven inleggen) jam maken, of confit de canard
Op dinsdag 3 februari 2004 23:54 schreef p_iglet het volgende:
Okay nu snap ik het, dat weck een merk was kwam ik idd door ebay.de al achter. Ik zal eens hard op zoek gaan. En hopen op ebay.nl of marktplaats ofzo. Duitsland ligt niet echt om de hoek, maar die dingen lijken me toch verrekte handig.
Thx voor je reacties.
quote:kijk ook op fancy fairs, kringloopwinkels, kerkbazaars.
Op dinsdag 3 februari 2004 23:54 schreef p_iglet het volgende:
Okay nu snap ik het, dat weck een merk was kwam ik idd door ebay.de al achter. Ik zal eens hard op zoek gaan. En hopen op ebay.nl of marktplaats ofzo. Duitsland ligt niet echt om de hoek, maar die dingen lijken me toch verrekte handig.
Thx voor je reacties.
[Dit bericht is gewijzigd door Tristessa op 04-02-2004 00:16]
quote:Vegetarische Boullion is eigenlijk een contradictie in termen.
Op woensdag 4 februari 2004 00:09 schreef Tristessa het volgende:
-edit-
Laat maar. Ik heb mijn antwoord al..
You cannot beat the real thing!!!
je kan ook blokjes gebruiken, dat klopt, maar das pas echt smerig
Je bent een soepkip!! Al zingend met zoonlief door Appie.
quote:RAAAAH
Op woensdag 4 februari 2004 00:38 schreef Oblivion het volgende:
*kuch* Klein detail... Ik heb wel een maiskip gebruikt, want de soepkippen waren op bij Appie...![]()
Je bent een soepkip!! Al zingend met zoonlief door Appie.
quote:wil je een hele bout braden?
Op woensdag 4 februari 2004 09:53 schreef Lucille het volgende:
Zeg Piet, heb je nog een recept voor reebout?
quote:Ik zou hem zelf ook ik stukken hakken. Maar wat zijn nu de beste methodes, is dat braden en dan stoven (zoals ik ook met konijn doe) of heb je andere lekkere tips?
Op woensdag 4 februari 2004 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
wil je een hele bout braden?
voor of achtebout?
Ik zou hem persoonlijk uitbenen, een hele bout is nooit zo lekker klaar te maken.
quote:voor of achterbout?
Op woensdag 4 februari 2004 10:07 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik zou hem zelf ook ik stukken hakken. Maar wat zijn nu de beste methodes, is dat braden en dan stoven (zoals ik ook met konijn doe) of heb je andere lekkere tips?
quote:heb hier Zelf destilleren en likeurbereiden wat neergezet over fruitlikeuren, hoe Tante Mara ze maakt.
Op woensdag 4 februari 2004 10:26 schreef Kwark het volgende:
Het Piet, weet je misschien ook hoe je zelf likeur kunt maken?
quote:Ik weet dat mijn vader weleens zelf koffielikeur maakt door een zooi koffiebonen, bruine basterdsuiker en vanille twee maanden te laten wellen in vodka of jenever. Is prachtig helder en smaakt perfect
Op woensdag 4 februari 2004 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
heb hier Zelf destilleren en likeurbereiden wat neergezet over fruitlikeuren, hoe Tante Mara ze maakt.
Heb er zelf nooit veel mee gedaan, omdat hier nog nooit blanke alcohol voor likeurtjes in de winkel heb gezien. In Italie en andere meditaraine landen zie je dat wel.
heb wel eens chocolade likeur gemaakt,
een reep chocolade in cognac ingelegt, suiker erbij en maanden laten staan.
Het resultaat zag er niet mooi uit, en was eigenlijk mislukt, het smaakte wel aardig.
Probleem is hierbij ook dat experimenteren erg duur wordt.
Kijk, als ik uien in het zuur inleg om dat te proberen, dan kost dat een paar euro, en wat werk, mislukt het, hups weg ermee,
maar likeuren word al gelijk een veelvoud en ik vind het niet een heel erg intressant gebied.
Fruit inleggen in alcohol word al intressanter, omdat je het niet zo snel verknalt, maar dan moet je weer aan neutraal smakende alcohol komen, en ook brandewijn is niet goedkoop.
Vodka is toch blank en neutraal van smaak?
quote:je kan ze naar mijn smaak beter door losgeslagen eiwit (geen geel erdoor) halen en dan door wat bloem, of rijstbloem, halen en dan frituren. Dan wordt het meer tempura.
Op woensdag 4 februari 2004 17:53 schreef biawa het volgende:
Hoe moet je inktvisringen paneren? En ik bedoel niet van dan dat kruimelige paneer, maar zo'n deegachtig paneer dat er omheen zit als je ze kant-en-klaar koopt.
Met als basis de zelfgetrokken kippenboullion.
Was echt heerlijk! Enne mijn vent heeft wel 2 borden op!
Met als commentaar: Smaakt toch heel anders!! En hij heeft gelijk.
Heb de boullion netjes geportioneerd en ingevroren, de rest ervan dus.
Volgende week komt dat recept van de mergpijpjes aan te pas, en die liggen al in de vriezer...
quote:You Cannot beat the real thing!!
Op woensdag 4 februari 2004 19:07 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb vandaag een heerlijke kip-kerrie (masala) soep gemaakt!Met als basis de zelfgetrokken kippenboullion.
![]()
Was echt heerlijk! Enne mijn vent heeft wel 2 borden op!
Met als commentaar: Smaakt toch heel anders!! En hij heeft gelijk.Heb de boullion netjes geportioneerd en ingevroren, de rest ervan dus.
Volgende week komt dat recept van de mergpijpjes aan te pas, en die liggen al in de vriezer...
quote:Ik voel me even een beetje dom, maar hoever is losgeslagen? Dat het al wit is?
Op woensdag 4 februari 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
je kan ze naar mijn smaak beter door losgeslagen eiwit (geen geel erdoor) halen en dan door wat bloem, of rijstbloem, halen en dan frituren.
quote:Oh, eh het eiwit en het eigeel scheiden, en dan het eiwit in een kommetje doen en even met een vork of garde slaan tot het zijn structuur kwijt is, je hoeft hem niet lang te slaan, gaat erom dat de gelei achtige structuur wat weg is, de klontjes eruit dus.
Op woensdag 4 februari 2004 20:37 schreef biawa het volgende:[..]
Ik voel me even een beetje dom, maar hoever is losgeslagen? Dat het al wit is?
Heb je nog tips voor spitskool.
Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij. Eigenlijk best saai, dus.
Moet wel warm, geen salade, want hebben er al een salade bij.
BVD
Gia
Ik heb verse basillicum gekocht. Waar kan ik het allemaal in doen?
quote:Als ik Piet ff mag helpen: uitje fruiten, spek erbij (ontbijtspek in flintertjes of spekkies uit een bakje) en ff meebakken. Kool erbij en verder klaar maken zoals je het normaal ook doet. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Nu ik geen vlees meer eet maak ik het op zijn indiaas met aardappeltjes en masala
Op donderdag 5 februari 2004 13:12 schreef Gia het volgende:Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij.
BVD
Gia
quote:Bedankt, maar oudste houdt niet zo van ui.
Op donderdag 5 februari 2004 16:19 schreef Spindizzy het volgende:[..]
Als ik Piet ff mag helpen: uitje fruiten, spek erbij (ontbijtspek in flintertjes of spekkies uit een bakje) en ff meebakken. Kool erbij en verder klaar maken zoals je het normaal ook doet. Zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Nu ik geen vlees meer eet maak ik het op zijn indiaas met aardappeltjes en masala
Maareh, hoe doe je dat dan met die aardappeltjes en wat is massala?
Wilde vandaag namelijk ook iets anders doen met de aardappelen.
We eten er overigens zigeunerschnitzels bij.
Je zou een stamppotje kunnen bouwen? Misschien met wat nootjes of champignons?
quote:Heb ik allemaal niet in huis, helaas, maar klinkt goed.
Op donderdag 5 februari 2004 16:46 schreef Spindizzy het volgende:
Kunt de ui gerust weglaten. Masala is hindoestaanse kerrie.Je zou een stamppotje kunnen bouwen? Misschien met wat nootjes of champignons?
Ga nu maar voor gekruide aardappelschijfjes. Wat ik met de kool aanvang weet ik nog niet. Misschien eens wat kruiden uitproberen of zo.
bedankt voor je geweldige topic! Wij gaan morgen je jachtschotel maken. Is hertengoulash gewoon in de supermarkt te krijgen?
quote:Geen idee, de supermarkten hier in duitsland wel, ga anders naar een poulier.
Op donderdag 5 februari 2004 17:28 schreef Laura 2000 het volgende:
Hej Piet,bedankt voor je geweldige topic! Wij gaan morgen je jachtschotel maken. Is hertengoulash gewoon in de supermarkt te krijgen?
quote:Vooral in pesto, maar het is ook lekker met wat plakjes rijpe tomaat en van die italiaanse buffelkaas, hoe heet ie ook al weer...
Op donderdag 5 februari 2004 16:09 schreef Kylee het volgende:
Piet,Ik heb verse basillicum gekocht. Waar kan ik het allemaal in doen?
quote:een grote pan op het vuur met olie, een hele geschilde ui, peen, stuk prei (heel laten) en op laag vuur laten smoren met een deksel er op, is niet erg als ze een beetje aanbranden.
Op donderdag 5 februari 2004 12:06 schreef Sorbootje het volgende:
Hoe maak jij mosselen het liefst klaar Piet?
Deze dan zo eten.
Zonder sausjes, alleen wat boter en brood erbij, lekker, lekker
quote:zal het een nakijken, heb het jaaaaaren niet gegeten.
Op donderdag 5 februari 2004 13:12 schreef Gia het volgende:
Moet eerlijk bekennen dat ik niet het hele topic heb gelezen, dus als dit al gevraagd is, zeg je het maar.Heb je nog tips voor spitskool.
Ik doe dat gewoonlijk koken in een bodempje water en dan beetje boter erbij. Eigenlijk best saai, dus.
Moet wel warm, geen salade, want hebben er al een salade bij.
BVD
Gia
quote:Mozarella
Op donderdag 5 februari 2004 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Vooral in pesto, maar het is ook lekker met wat plakjes rijpe tomaat en van die italiaanse buffelkaas, hoe heet ie ook al weer...
maar ook lekker bij vis, op pizza,
En nog ff over die mosselen, de open exemplaren daar moet je op tikken zodat ze sluiten. Maar de mosselen die al meteen dicht zijn, zijn die dan goed of juist niet?
quote:Als je stevig dichtzitten, ja, als ze erg zwaar zijn, zit er waarschijnlijk klei in.
Op donderdag 5 februari 2004 18:00 schreef Kwark het volgende:[..]
Mozarella
.
En nog ff over die mosselen, de open exemplaren daar moet je op tikken zodat ze sluiten. Maar de mosselen die al meteen dicht zijn, zijn die dan goed of juist niet?
quote:Zie dit topic!
Op zaterdag 31 januari 2004 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
water aan de kook brengen dat het goed kookt, en dan roeren zodat het draait in de pan, dan laag zetten, en een ei erin breken, door het draaien van het water gaat het ei naar het midden en eventuele uitlopers draaien eromheen. als het wit gestolt is, kan je het uitnemen.
quote:Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!
Op woensdag 4 februari 2004 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
- inktvisringenuitleg -
quote:Dank, Dank
Op zondag 8 februari 2004 12:39 schreef biawa het volgende:[..]
Ik heb het gisterenavond volgens de eerste methode gedaan (eiwit en bloem) en het smaakte erg lekker. Echt tien keer beter dan die taaie kant-en-klaar dingen, deze waren lekker mals!
Maar het was dus erg lekker!
quote:Paard is minstens zo lekker als kweekhert, dus niets mis mee.
Op zondag 8 februari 2004 13:25 schreef Laura 2000 het volgende:
Onze jachtschotel was prima gelukt Piet!
Alleen hadden ze bij ons in de supermarkt geen hertengoulash en waren we te lui om naar de poelier te gaan... we hebben dus maar paardengoulash genomen.Maar het was dus erg lekker!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |