abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin maandag 2 juli 2001 @ 15:23:24 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1128146
Onze nationale held heeft het na 300 en nogwat jaar eindelijk voor elkaar.
Een eigen expositie in Chatham UK.
Waarom in Chatham?
Omdat daar een aardig staaltje is uitgevoerd door onze held.
In 1667 voer de Ruyter de Medway op.
Een 14 ton zware ketting, gespannen over de rivier, kon de zeeheld niet stoppen.
Hij bezorgde de Britten een van de zwaarste nederlagen in hun maritieme geschiedenis.
15 Schepen gingen op de werf in vlammen op of werden tot zinken gebracht.
De nederlaag werd compleet met het enteren van de Royal Charles, een oorlogsschip dat zonder slag of stoot kon worden veroverd en als oorlogsbuit werd meegevoerd.

Welnu, in Chatham hebben ze een museum geopend op de Historic Dockyard waar meer dan 4 eeuwen schepen voor de marine zijn gebouwd.
Wat is er nog meer te zien?
Historische oorlogsschepen, een model van de Victory etc, etc etc,
kijk ook op deze link
www.chdt.org.uk

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er met de Royal Charles gebeurd is.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 2 juli 2001 @ 16:27:36 #2
8038 Rhadida
Lalala lepel
pi_1128527
Juist Michiel is onze volksheld, vandaar dt ik ook mee mag delen in de glorie
Kwee nou nooit wat ik hier neer moet zetten....
  maandag 2 juli 2001 @ 17:24:54 #3
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_1128885
De Brit Samuel Pepys schreef die dag in z'n dagboek : "Bij God, ik geloof dat de duivel Hollanders schijt". .
Haalt gelijk bij rechter.
  maandag 2 juli 2001 @ 19:11:13 #4
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_1129512
de glorieuze 17e eeuw .. daar hebbende hollanders hun bekendheid aan te danken ..en daarom worden we zowat in elk land geaccepteerd, door ons aanpassings vermogen en de handelsgeest ..
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_1129621

een wel heel bekende Zeeuw...
hier nog wat info over de goede man...

Iedereen is uniek, behalve ik
pi_1129710
Mijn favoriete periode uit de Nederlandse geschiedenis en mijn geschiedenisheld
pi_1131149
quote:
Op maandag 02 juli 2001 15:23 schreef yvonne het volgende:

Een 14 ton zware ketting, gespannen over de rivier, kon de zeeheld niet stoppen.

Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.

Maar ik wil het topic verder niet verpesten hoor.

[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
  Admin dinsdag 3 juli 2001 @ 00:28:12 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1131545
quote:
Op maandag 02 juli 2001 23:29 schreef Guus het volgende:

[..]

Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.

Dat doe je niet, ik was eik helemaal niet op de hoogte hoe ze die ketting nu hadden ontweken,
zo dus
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

dinsdag 3 juli 2001 @ 12:12:37 #9
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1134056
Yvonne! Een topic over Michiel de Ruyter, mijn grootste held, mijn centrum in de geschiedenis.... Ha! Ik kan dit topic in mijn eentje vullen...ff alles lezen
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  Admin dinsdag 3 juli 2001 @ 12:15:19 #10
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1134069
Ga alsjeblieft je gang, leef je uit

dinsdag 3 juli 2001 @ 12:21:25 #11
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1134089
quote:
Op maandag 02 juli 2001 15:23 schreef yvonne het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd wat er met de Royal Charles gebeurd is.
Cornelis Tromp wilde hem als buit meenemen, maar De Ruyter vond het een last en wilde geen schepen uit de eskaders laten vertrekken, dus liet hij de Royal Charles in de brand steken. Tromp is hier erg boos over geweest en heeft bij de admiraliteit zelfs een klacht over De Ruyter ingediend, omdat hij meende dat De Ruyter jaloers op hem was en dat soort dingen. Omdat De Ruyter de grote held was en daarnaast nog eens persoonlijke vriend van Johan de Witt en Tromp Oranjegezind was, werd Tromp ontslagen. De verbittering tussen De Ruyter en Tromp heeft hevig. Pas in 1673 werd Tromp na een groeiende schaarste aan admiraals (ze gingen dood ) weer in actieve dienst opgenomen als luitenant-admiraal. Prins Willem III bombardeerde De Ruyter tot de nieuwe rang van luitenant-admiraal-generaal, waardoor er voor het eerst in de geschiedenis van de Republiek één man het commando over Staats Vloot had die geen Oranje was. Dit zette kwaad bloed bij Tromp. Willem III, die beide mannen erg nodig had, zag in dat het niks zou worden voordat de mannen met elkaar zouden verzoenen. Met bemiddeling lukte de prins dat, vooral nadat hij (gemeend of niet) in het geheim Tromp had beloofd dat indien De Ruyter door ziekte of sterfte zijn taak niet meer kon uitoeferen, Tromp hem zou vervangen.

Een stukje van de Royale Charles hangt trouwens in een museum. Kweenie hoe dat stuk van een schip heet...het naambordje zogezegd dat deel van de spiegel was.

Genoeg achtergrond info zo?

There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  dinsdag 3 juli 2001 @ 12:34:24 #12
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1134147
quote:
Op maandag 02 juli 2001 23:29 schreef Guus het volgende:

[..]

De actie werd geleid door Van Brakel, die eerder nog een flinke opdonder van De Ruyter had gekregen omdat de bemanning van Van Brakel's schip "De Vreede" zich aan plundering schuldig had gemaakt. Het was echter de brander "Pro Patria" onder Jan Daniëlz van den Rijn die als eerste door ketting kwam. Die Schot zal dan wel onder hem gediend hebben

"ketting" moeten jullie trouwens niet te letterlijk zien. Het was een versperring van trossen, palen, vlotten enz. die aan elkaar gebonden over de Medway gespannen waren.

Admin dinsdag 3 juli 2001 @ 12:42:59 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_1134188
*deeply impressed*

dinsdag 3 juli 2001 @ 12:44:13 #14
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1134197
Wat veel mensen trouwens niet weten is dat er aanslagen op De Ruyter's leven zijn gepleegd!
Dit kwam namelijk zo; na het rampjaar en een aantal verliezen van de Staatse Vloot kreeg De Ruyter als opperbevelhebber de schuld. Op een bepaald moment belde een man aan bij De Ruyter's huis. De Ruyter's bediende deed open en de man aan de deur zei dat hij een bewonderaar was een vereerd zou zijn als hij de admiraal mocht spreken. De Ruyter die niet de beroerste was kwam naar beneden waarop de man hem met een mes te lijf ging. Als de bediende toen niet vlug een houten trapje had gepakt om de man mee neer te slaan was De Ruyter die dag waarschijnlijk overleden. De Ruyter, inmiddels al een oude man en compleet overrompeld door het feit dat iemand hem zou willen vermoorden zag geen kans zelf voldoende te reageren. De Ruyter had echt zijn leven aan zijn bediende te danken.
Justitie in A'dam heeft nog naar de dader gezocht, maar die is ontsnapt.

Dit was trouwens niet het eerste incident rond De Ruyter's persoon. Eerder had een boze menigte zich rond De Ruyter's huis verzamelt met de bedoeling het pand te plunderen. De Ruyter was er zelf niet, maar zijn gezin wel. Gelukkig voor De Ruyter's vrouw Anna woonde verderop in de straat een kapitein van de stadswacht die gealarmeerd kon worden en vervolgens zijn peleton en extra hulp kon inschakelen. Binnen de kortste tijd was de menigte omsingelt door tientallen musketiers en piekeniers. De burgemeesters van Amsterdam, inmiddels op de hoogte, hadden een aantal ruiters gestuurd en een wachtschip dat toevallig voorbij voer richtte zijn 6 kanonnen, geladen met schroot, op de meningte. Needless to say bedaarde deze wel

De Ruyter zei hier later over: "Ick en weet nyet waer de valsche menschen soodanych connen versynnen daer alles te contrary de vloodt noch in goeden staet bijeen is. Het is mij leedt dat daer sulcke menschen in ons lyeve vaderlant sijn dye sulken quaden vertrouwen op mijn hebben, daer ick het nochtans met goet en bloedt anders betoone" (toch is dat Nederlands van toen mooi )

Kort na dit incident heeft Willem III een persoon biljet van bescherming aan De Ruyter's huis laten nagelen, waardoor geflipt Orangisten ook intoomden. Het biljet kwam echter pas na 3 weken aan, daar de postmaatschappij toen al kut was.

[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 03-07-2001 12:49]

dinsdag 3 juli 2001 @ 12:46:10 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1134207
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 12:42 schreef yvonne het volgende:
*deeply impressed*
Er zijn 2 mensen waar je me zelfs midden in de nacht voor wakker kan maken om te bespreken en dat zijn Michiel de Ruyter en prins Maurits

Het leuke is dat De Ruyter nog in zijn jonge jaren onder prins Maurits gediend heeft in het Staatse Leger. Dit was zo rond 1621, 1623

pi_1134735
en hoe zit 't met die Blauw Geruite Kiel?
  dinsdag 3 juli 2001 @ 14:48:31 #17
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1134917
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 14:15 schreef bixister het volgende:
en hoe zit 't met die Blauw Geruite Kiel?
Da's waarschijnlijk gewoon fictie. Er is geen bewijs gevonden dat De Ruyter in z'n leven ooit een blauw geruite kiel heeft gedragen. Waarschijnlijk is dat gewoon creatieve vrijheid van de dichter geweest, wat een beetje uit de hand gelopen is.
  dinsdag 3 juli 2001 @ 14:56:59 #18
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1134961
Heb trouwens nog een leuk gedichtje vna Johannes Antonides van der Goes in mijn De Ruyter tempeltje () aangetroffen:

De Teems

De Britze wolven, uitgelaten
In breidelooze razerny,
Verbranden Neêrlands koopvaardy,
En blakren Holland in zijn gaten,
En zetten, tegen krijgsverbant,
't Onnoosle Schelling in een brant.

Helt Michael, van edlen toren
Ontstoken, blaekt van ongedult
Om tierannie, zonder schult,
Den armen dorpeling beschoren,
En wenscht, door heldenmoet met lof,
Haer trotsheit neêr te treên in 't stof.

Zoo rukt hy, met een bosch van kielen
Den Teemsstroom op, in 't ingewant
En aengezicht van 's vijands land,
Maer niet ten plaag van arme zielen:
Dat voegt geen oorlogsleeu vol moet,
Maer winterwolven heet na bloet.

Hy sluit den stroommond zelfs van buiten.
En hout den Watergod in toom.
Daer Gent, die zeemard, sonder schroom,
En van geen driest gewelt te stuiten,
Het ondier, met ons bloet gemest,
Verworgt en foltert in zijn nest.

*sniff*, mooi he?

pi_1137010

Spekkie voor Witchfynder's bekkie!!!
btw is jouw werkstuk over 17e-eeuwse militaire revolutie al af?

Konečne je vsetko tak, ako má byť.
  dinsdag 3 juli 2001 @ 22:32:45 #20
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1137769
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 20:27 schreef Vahlto_II het volgende:

btw is jouw werkstuk over 17e-eeuwse militaire revolutie al af?

Nee nog niet En ook al gaat het voornamelijk over de Nassause hervormingen, ik maak wel een uitstapje naar mijn geliefde 18de eeuw hoor
  dinsdag 3 juli 2001 @ 22:36:26 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_1137792
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 12:46 schreef Witchfynder het volgende:
Er zijn 2 mensen waar je me zelfs midden in de nacht voor wakker kan maken om te bespreken en dat zijn Michiel de Ruyter en prins Maurits
Nationalist!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 3 juli 2001 @ 22:37:07 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_1137797
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 20:27 schreef Vahlto_II het volgende:

Exsquuueeeeese me
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 3 juli 2001 @ 23:01:14 #23
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1137954
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 12:44 schreef Witchfynder het volgende:
Wat veel mensen trouwens niet weten...
Leuk topic. Leuk verhaal ook.
quote:
De Ruyter zei hier later over: "Ick en weet nyet waer de valsche menschen soodanych connen versynnen daer alles te contrary de vloodt noch in goeden staet bijeen is. Het is mij leedt dat daer sulcke menschen in ons lyeve vaderlant sijn dye sulken quaden vertrouwen op mijn hebben, daer ick het nochtans met goet en bloedt anders betoone"
Mooi gesproken. Michiel zag er ook best goed uit voor die tijd:

En nu waakt hij over Vlissingen, Zeeland en de rest van ons lieve vaderland.

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  woensdag 4 juli 2001 @ 09:33:41 #24
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1139629
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 22:36 schreef speknek het volgende:

[..]

Nationalist!

Leve 't lieve vaderland!
  woensdag 4 juli 2001 @ 09:38:49 #25
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1139642
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 23:01 schreef PingPong het volgende:

[..]

Leuk topic. Leuk verhaal ook.
[..]

Ik doe mijn best
quote:
Mooi gesproken. Michiel zag er ook best goed uit voor die tijd:

[afbeelding]

Je hebt alleen wel een van de lelijkste prenten van em gepost. Deze is uit de jaren 1650, laten zouden er veel mooie schilderijen van hem gemaakt worden. Typisch was trouwens dat toen hij en Engel na dat Chatham gebeuren schilderijen van zich lieten maken die van Engel groter waren. Bewijst wel hoe bescheiden Michiel was en dat zijn zoon niet op alle vlakken op zijn vader leek
quote:
En nu waakt hij over Vlissingen, Zeeland en de rest van ons lieve vaderland.
Yep, samen met Maarten Tromp, Piet Heyn, Witte de With, Aert van Nes en alle andere helden die ons vaderland ooit voortgebracht heeft. Joh, soms denk ik dat Julius Civillis er nog rondhangt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')