abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:15:46 #1
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_16300326
quote:
Een man die in een woning in Den Haag wilde inbreken, is daar gedood door messteken van een getuige. Dit meldde de politie vandaag. De inbreker wilde binnendringen in een woning aan de Laakkade. Toen hij echter binnen was, werd hij betrapt door een buurman. Deze sprak de dader aan, waarna de indringer de buurman aanviel. Het tweetal raakte in gevecht waarbij de indringer diverse malen op de man instak met een mes.

De indringer wist te vluchten, maar werd op de hielen gezeten door de buurman, die zelf ook een mes had getrokken. Buiten wist de buurman de indringer te steken, waarna de indringer later overleed aan deze messteek. De buurman is naar het ziekenhuis gebracht.

Meer informatie is er nog niet aldus een woordvoerder van de politie.

bron: de FP

Hoe kan je dit nou goedkeuren. Okee, de inbreker was erg fout bezig, en verdiende ook een pak slaag, maar die buurman had de politie moeten bellen, ipv de man doodsteken..

Beetje dubbel gevoel heb ik echter wel, De buurman mag van mij lekker lang brommen in de cel, en de inbreker was stom bezig en het is eigenlijk zijn stomme fout...

Wat vindt men hiervan?

pi_16300351
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:15 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

bron: de FP

Hoe kan je dit nou goedkeuren. Okee, de inbreker was erg fout bezig, en verdiende ook een pak slaag, maar die buurman had de politie moeten bellen, ipv de man doodsteken..

Leer lezen. De buurman werd aangevallen
BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
pi_16300398
Als iemand mij lek prikt met een mes, dan schroom ik me niet om hem ook met een mes te lijf te gaan hoor. Als hij dan dood gaat eraan, dat is dan zijn probleem.
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:18:41 #4
45511 TimmyAsd
pi_16300423
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:16 schreef Kaensterle het volgende:

[..]

waarna de inbreker naar buiten vluchte, de buurman ging er achteraan en stak hem alsnog dood. Over leren lezen gesproken
pi_16300449
quote:

[..]

en jij mag ook leren lezen
idd de buurman werd in eerste instantie aangevallen met een mes
later heeft deze persoon( in mijn ogen volledig terecht) ook de "vermeende"inbreken geprikt
pi_16300465
Of had hij de inbreker in zijn been moeten steken, zodat hij niet weg kon rennen .
pi_16300467
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:18 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

waarna de inbreker naar buiten vluchte, de buurman ging er achteraan en stak hem alsnog dood. Over leren lezen gesproken

Ik geef 'm groot gelijk. Het is toch maar een inbreker. Risico van 't vak.
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:19:37 #8
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_16300469
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:18 schreef TimmyAsd het volgende:

Nou, ik zou er geen probleem van maken. Gevalletje uit de hand gelopen noodweer.

Wie kaatst..

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:20:08 #9
67385 ROG
Go on, say it.
pi_16300491
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:18 schreef Lexie het volgende:
Als iemand mij lek prikt met een mes, dan schroom ik me niet om hem ook met een mes te lijf te gaan hoor. Als hij dan dood gaat eraan, dat is dan zijn probleem.
pi_16300493
Al had die getuige die inbreker neergeschoten dan nog kan het onder noodweer of noodweerexces vallen. De inbreker steekt eerst meerdere malen in op de getuige deze steekt daarna terug en de inbreker overlijdt. Jammer voor de inbreker.
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:20:31 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_16300501
quote:

[..]

Is dat dan geen noodweer?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:20:55 #12
15600 BB-King
Long live the King!
pi_16300519
Maar buurman, wat doet u nu?

Goede actie!!

Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:21:37 #13
45511 TimmyAsd
pi_16300555
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:19 schreef robh het volgende:

[..]

Nou, ik zou er geen probleem van maken. Gevalletje uit de hand gelopen noodweer.

Wie kaatst..

dit was duidelijk geen noodweer als je er nog achteraan gata rennen..

maar wie kaatst kan idd de bal terug verw88, en dat laat me verder dan ook koud...

donderdag 15 januari 2004 @ 23:22:25 #14
45511 TimmyAsd
pi_16300587
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:20 schreef FreedonNadd het volgende:
Al had die getuige die inbreker neergeschoten dan nog kan het onder noodweer of noodweerexces vallen. De inbreker steekt eerst meerdere malen in op de getuige deze steekt daarna terug en de inbreker overlijdt. Jammer voor de inbreker.
de buurman ging achter de inbreker aan.. das geen noodweer lijkt me zo...
pi_16300610
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:21 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

maar wie kaatst kan idd de bal terug verw88, en dat laat me verder dan ook koud...

Als ie er nog achteraan is gerend is het inderdaad geen noodweer meer maar kan het nog wel onder noodweerexces vallen. Dan is de dader niet strafbaar door psychische omstandigheden.
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:23:24 #16
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_16300620
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:21 schreef TimmyAsd het volgende:

Ik weet niet in wat voor toestand die buurman verkeerde, maar ik kan me heel goed een rode waas voorstellen.. En ja, dan zou ik er ook achteraan gaan.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_16300628
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:22 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

de buurman ging achter de inbreker aan.. das geen noodweer lijkt me zo...

Noodweerexces.
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:23:47 #18
45511 TimmyAsd
pi_16300638
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:23 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Als ie er nog achteraan is gerend is het inderdaad geen noodweer meer maar kan het nog wel onder noodweerexces vallen. Dan is de dader niet strafbaar door psychische omstandigheden.

wat is noodweerexces?
pi_16300642
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:18 schreef Lexie het volgende:
kut, daar loop ik dan met mijn plastic wegwerpbestek...
too drunk to fok!
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:24:46 #20
45511 TimmyAsd
pi_16300677
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:23 schreef robh het volgende:

[..]

Ik weet niet in wat voor toestand die buurman verkeerde, maar ik kan me heel goed een rode waas voorstellen.. En ja, dan zou ik er ook achteraan gaan.

maar dan de gevolgen van dien accepteren... cel dus..
pi_16300708
eigen schuld dikke bult enzo

ik kan er geen medelijden mee hebben. Die buurman is bijna vermoord, en als zoiets je overkomt ga je denk ik niet echt kalm nadenken over wat je gaat doen. De buurman heeft teruggestoken en eigenlijk vind ik het ook wel begrijpelijk...

pi_16300755
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:23 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

wat is noodweerexces?

Noodweer (art. 41 lid 1 Sr).

Een feit gepleegd ter noodzakelijke verdediging van zijn eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen een ogenblikkelijk wederrechtelijke aanranding, blijft wegens noodweer straffeloos (rechtvaardigingsgrond).

In de bewoordingen 'geboden door de noodzakelijke verdediging' komen de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit tot uitdrukking waaraan moet zijn voldaan wil een beroep op noodweer slagen. Aan de eis van proportionaliteit is voldaan wanneer er een evenwicht bestaat in de verhouding tussen het gekozen verdedigingsmiddel en het aangerande rechtsbelang. Aan de eis van subsidiariteit is voldaan wanneer geen riskanter verdedigingsmiddel gekozen is dan strikt genomen vereist was en daarvan gebruik gemaakt is op een wijze die niet verder ging dan voor de verdediging nodig was.

- Noodweerexces (art. 41 lid 2 Sr).

Ontbreekt in een geval van noodweer de proportionaliteit en subsidiariteit tussen de wederrechtelijke aanranding en de reactie daarop omdat de aangerande overreageert onder invloed van een hevige gemoedsbeweging (bijvoorbeeld een politieagent wordt in het nauw gedreven door een met een kapmes zwaaiende en dreigende man en schiet met zijn dienstpistool waardoor de man gedood wordt, terwijl hij de aanvaller ook met enkele gerichte klappen van zijn wapenstok onschadelijk had kunnen maken ware hij door de dreiging met het kapmes niet doodsbang geworden), dan is er sprake van noodweerexces. Het feit is strafbaar maar is niet verwijtbaar. De dader is dus niet strafbaar (schulduitsluitingsgrond).

bron: http://www.luiss.it/erasmuslaw/olanda/olanda4.htm
Beknopte maar redelijk goede uitleg van Strafrecht I.

[Dit bericht is gewijzigd door FreedonNadd op 15-01-2004 23:28]

pi_16300782
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:23 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

wat is noodweerexces?

Zelfverdediging maar daarbij "te ver gaan" doordat je in paniek bent of op een andere manier erg emotioneel.
pi_16300795
waar haal ik zo'n buurman? kan er nog wel 1 gebruiken!

hulde aan de buurman!

pi_16300797
Wel een bikkel dan die buurman, als hij met een paar steekwonden een inbreker achternagaat, hem inhaalt, en hem ook nog even neersteekt.

*applaus* .

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')