abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16277845
Bron: De Telegraaf
quote:
Als leerkracht ben je vogelvrij

AMSTERDAM - Het schokkende schooldrama op het Terra College in Den Haag is in ons land weliswaar het eerste met dodelijke afloop voor een leerkracht, maar geweld op scholen is aan de orde van de dag. Veel leraren zijn feitelijk niet eens verbaasd. "Politici die nu nog durven stellen dat dit het werk van een gestoorde leerling is en dat dit niet snel nog een keer zal gebeuren, hebben geen idee van het aantal leerlingen die met dezelfde problemen kampen als de dader van deze aanslag", zegt een ervaren docent van het Terra College.

De man, die twintig jaar voor de klas staat, vindt de situatie dusdanig alarmerend dat hij het spreekverbod van zijn schooldirectie negeert. Hij wil wel vertellen over het moeilijke werk als docent, maar niet met zijn naam in de krant. "Dan komen er hoe dan ook leerlingen verhaal halen. Ik heb genoeg toestanden meegemaakt. Het wordt absoluut steeds erger. Het is grotendeels een allochtonenprobleem. Over het algemeen krijgen deze kinderen van huis uit weinig mee, en dat uit zich op school." "Als leerkracht ben je af en toe vogelvrij. Leerlingen kunnen zich bij ons heel veel permitteren voor ze van school worden verwijderd. Zelf ben ik ook enkele malen bedreigd. 'Jij gaat dood!' of 'Ik wacht je buiten wel op!' wordt je dan meegedeeld, op een toon die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het ziekteverzuim op onze school is mede door dit soort situaties schrikbarend hoog, maar geen enkele instantie die daar lering uit trekt."

Ziekmelden

"De directie steunt je bovendien op geen enkele wijze na zo'n bedreiging. Je moet zelf dreigen dat je ziek naar huis gaat als de betreffende leerling toch je lokaal weer wordt ingestuurd. Dit is momenteel ons enige middel. Collega's die wel dit soort leerlingen bij de directie afleveren, komen diezelfde leerling een uur later weer doodleuk in de gangen tegen. De hele toestand is dan afgedaan met een waarschuwing."

Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisterenelk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.
"Van vechtpartijen tussen groepen Marokkaanse en Antilliaanse leerlingen kijken we al niet meer op. Er is de laatste tijd zeker al drie keer zwaar vuurwerk afgestoken in de kantine tijdens de pauze, maar daar wordt niets tegen gedaan. Soms vliegen de stoelen door de kantine. Leerlingen die niet op onze school staan ingeschreven, komen de school binnen om ruzies te beslechten en andere leerlingen in elkaar te slaan. Je auto moet je ver van school vandaan parkeren, want het aantal auto's van collega's dat is beschadigd tijdens schooltaken is niet meer op de vingers van twee handen te tellen. En als het niet gebeurt bij school, dan zoeken leerlingen je thuis wel op en spuiten je wagen daar geheel onder de verf. Dat is vorige week nog gebeurd bij een collega."

Degenen die menen dat die tragische gebeurtenis een incident was en dat de etnische achtergrond van de dader niet van belang is, moeten zich diep schamen. Wat hebben ze een lol, alle knuffelretoriek werd weer eens uit de kast gehaald, alle halve waarheden werden weer eens gedebiteerd, handenwrijvend zijn de politiek-correcte leugens weer eens over iedereen uitgekotst. En dat allemaal over de rug van een dode die getuige zijn lot op het Terra College meer gebaat zou zijn geweest bij een keiharde aanpak in plaats van hypocriet gezever in de marge. Ik betrap mezelf op een enorme gêne over wat hier door sommigen wordt uitgekraamd.
Gelukkig, de eer- en schaamtecultuur is eindelijk doorgebroken in het land
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 10:46:43 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_16277893
'gekleurde' openingspost
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 15 januari 2004 @ 10:46:54 #3
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_16277895
SLOTJE

heb ik 10 minuten geleden ook al geprobeerd...

pi_16277929
iedereen lult maar wat en er gebeurd niks.. ik zou niet weten wat er zou moeten gebeuren maar zolang het volk niet iets onderneemd blijft het erger worden.. en zolang je niks er aan doet is het je eigen schuld.. je vraagt er bijna om.
Deal with it; rock 'n roll
pi_16277938
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:46 schreef sp3c het volgende:
'gekleurde' openingspost
hoezo gekleurd ?

Hij verteld over hoe híj het ziet, over zijn gevoelens ( en schaamte ).

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_16277944
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:46 schreef sp3c het volgende:
'gekleurde' openingspost
Als hier een slotje op komt dan is het nog erger gesteld met fok! dan ik dacht.
  donderdag 15 januari 2004 @ 10:49:29 #7
45511 TimmyAsd
pi_16277955
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:49 schreef Breinwas het volgende:

[..]

Als hier een slotje op komt dan is het nog erger gesteld met fok! dan ik dacht.

ik heb het ook al geprobeerd.. maar het is dubbel...
pi_16277971
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:48 schreef Mirage het volgende:

[..]

hoezo gekleurd ?

Ik vertel hoe ik het zie, in alle objectiviteit ..... aannemende dat dat artikel van de wakkere krant van NL op waarheid berust.
  donderdag 15 januari 2004 @ 10:50:33 #10
45511 TimmyAsd
pi_16277998
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:50 schreef TimmyAsd het volgende:
"Leraren zijn vogelvrij"
deze is gesloten

Cultiveren volgende generatie scholieren
hij kan dus in dit topic

tja, zo lang de zoekfunctie van fok! is uitgeschakeld, wordt het lastig de postings te raadplegen.
  donderdag 15 januari 2004 @ 10:52:04 #12
4086 4]-[ Highlander
Zie jij ook dubbel? :P
pi_16278006
Ik kijk hier ook allang niet meer van op. En dit is echt niet iets dat pas kort speelt. Toen ik nog op de middelbare school zat (lol, 8 jaar geleden ofzo) heb ik meegemaakt dat mensen uit mijn klas werden neergestoken net buiten het schoolplein door vrienden van iemand van dezelfde school.
Ik heb docenten neergeslagen zien worden door mensen die er niet eens op school zaten
pi_16278024
quote:
DEN HAAG - "Het wordt nooit als vroeger. Ik hoor nog steeds het geschreeuw en kan er bijna niet meer van slapen", vertelt de 17-jarige Hafize. Ze komt net uit het Terra College aan de Beresteinlaan waar de scholieren donderdag opnieuw bij elkaar komen.

Zij en haar vriendinnen Hatice (15) en Cagla (14) kenden Murat goed. Ze hadden het nooit van hem verwacht. "Ik ken hem al zeven jaar. Het was een heel goede jongen die goede cijfers haalde op school. Hij ging alleen met de verkeerde vrienden om. Meestal was het een heel rustige jongen, maar soms was hij wel agressief", aldus Hafize.

Hafize heeft vorig jaar nog economieles gehad van meester Van Wieren. De meisjes zeggen dat hij op school zeer geliefd was. Ze hebben op school nog nooit eerder leerlingen met wapens gezien. "Het is een hele strenge school met hele strenge regels en er hangen ook camera's."

De vriendinnen hebben geen enkel idee waarom de jongen ruzie had met Van Wieren en waarom hij hem heeft neergeschoten. Ze denken wel dat hij stoned was op het moment dat hij de leraar neerschoot. Ook weten ze dat hij wel eens harddrugs zoals XTC gebruikte.

Gekwetst

Even buiten de school staat een grote groep "vrienden" van Murat die verwensingen roepen naar een cameraploeg die even verderop staat. De leerlingen zijn boos over de manier waarop Murat afgeschilderd wordt in de media. Volgens een van hen zou Murat nooit zo maar iemand hebben neergeschoten en zou Van Wieren hem hebben gekwetst met een opmerking over zijn vader die in de gevangenis zou zitten.

Bron

Kortom hij kon er niks aan doen.
Duidelijk gevalletje van een lieve jongen die niemand wat aan doet en dan ben je dus onschuldig. Zeker als die docent beetje grappig loopt te doen.
Tsja dan is het toch allemaal logisch en verklaarbaar Toch Toch
niet he.... maar ja die gast van het Mercatorplein was ook een engel
[url=http://www.watbenjedan.nl]Prutser[/url]
  donderdag 15 januari 2004 @ 10:55:39 #14
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_16278082
Niet alleen de openingspost was 'gekleurd' de dader ook en daar gaat de posting over. Mag je deze gebeurtenis als een incident afdoen met knuffelretoriek of moeten we ons realiseren dat de integratie is mislukt.

Deze gast is zo ongeveer een profikiller: loopr rond met pistool, zet het iemand aan de slaap zet en afdrukt zonder te twijfelen.

Dat zo'n loser binnen 2 jaar weer op straat staat volgens het jeugdrecht is diep triest. Misschien ben jij de volgende die een kogel inzijn kop krijgt, gewoon omdat je hem aankeek of zo!

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_16278147
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:50 schreef Breinwas het volgende:

[..]

Ik vertel hoe ik het zie, in alle objectiviteit .....

Dat heet dus subjectief. Dus wel degelijk gekleurd.
pi_16278215
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:55 schreef MetalMessiah het volgende:
Niet alleen de openingspost was 'gekleurd' de dader ook en daar gaat de posting over. Mag je deze gebeurtenis als een incident afdoen met knuffelretoriek of moeten we ons realiseren dat de integratie is mislukt.

Deze gast is zo ongeveer een profikiller: loopr rond met pistool, zet het iemand aan de slaap zet en afdrukt zonder te twijfelen.

Dat zo'n loser binnen 2 jaar weer op straat staat volgens het jeugdrecht is diep triest. Misschien ben jij de volgende die een kogel inzijn kop krijgt, gewoon omdat je hem aankeek of zo!

Ik mag toch hopen dat hij als volwassene berecht wordt.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 15 januari 2004 @ 11:01:17 #17
45511 TimmyAsd
pi_16278232
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 11:00 schreef Mirage het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat hij als volwassene berecht wordt.

ik neem aan van niet..
pi_16278268
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:55 schreef MetalMessiah het volgende:

Check your sources. Je kunt niet alles zo zwart-wit schetsen zoals jij het graag zou willen zien. Het is niet of als incident zien of realiseren dat de integratie is mislukt. Het is wel degelijk een incident, want jij kunt mij niet vertellen dat dit elke week gebeurt of zelfs elke maand of zelfs elk jaar. Maar zo doe je het wel doen overkomen.

Die gozer is natuurlijk ook geen profkiller, hij heeft niet eens een strafblad. Pistool werd niet tegen het hoofd gedrukt, de afstand was ongeveer 2 meter.

Bovendien is het natuurlijk je reinste BS dat hij binnen 2 jaar vrij zou zijn. Hij zal niet worden berecht volgens het jeugdrecht.

Denk dus eerst na voordat je hier iets komt lopen schreeuwen. Kom met feiten, ipv dat zielige vertoon.

pi_16278372
Naief.
quote:
Leerlingen nemen het op voor Murat
DEN HAAG (ANP) - Enkele tientallen leerlingen staan donderdagochtend voor het Terra College aan de Beresteinlaan en nemen het massaal op voor Murat. Ze hebben op een autoraam een groot papier geplakt waarop staat Murat we love you. Ook roepen ze: Wij willen Murat en We love you Murat. Om hun leuzen bij te staan, slaan ze op autos.

Ze zijn erg boos dat Murat zo slecht wordt afgeschilderd. Volgens hen heeft Van Wieren het zelf uitgelokt. Elke pauze sprak Van Wieren hem aan.

Murat heeft op alle manieren geprobeerd om zijn problemen op te lossen, maar iedereen heeft een grens, zegt een van hen.

De scholieren zijn van plan om vrijdag tijdens de herdenkingsdienst op de school grote fotos van Murat mee te nemen. Hij was onze man en deed geen vlieg kwaad. Volgens de leerlingen was dit de enige optie voor Murat. Als hij van school af zou gaan, zou hij al zijn vrienden achterlaten. We hopen dat hij snel weer vrij komt.

[b][url=http://mitglied.lycos.de/mindistortion/movies/freedomawaits.swf]FREEDOM[/url][/b]
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 11:08:39 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_16278393
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:48 schreef Mirage het volgende:

[..]

hoezo gekleurd ?

omdat de goede man zelf handenwrijfend debiteerde voor de uitgekotste, hypocriete, boomknuffelretoriek binnen de marge.

althans dat leid ik uit de verhalen af die er nu bekend zijn hij was parlementslid en wilde die kinderen helpen dmv ze te knuffelen enzo

om er dan een martelaar van de tegenovergestelde zaak van te maken vind ik op zijn minst gekleurd ja, klinkt een beetje als 'zie je nu wel hij heeft het fout en nu istie dood wat een lul!'

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_16278426
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 11:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Die gozer is natuurlijk ook geen profkiller, hij heeft niet eens een strafblad. Pistool werd niet tegen het hoofd gedrukt, de afstand was ongeveer 2 meter.

Heeft het OM dat al naar buiten gebracht dan dat deze jongen geen strafblad heeft? Ik ben het in ieder geval nog nergens tegengekomen ook niet dat hij wel een strafblad had overigens. Dus dit is volgens mij een compleet onbekend iets.
pi_16278432
Even een iets andere reactie, die hier toch wel wat mee te maken heeft. Dit las ik in een reactie op de frontpage:

"Waarom moeten er in Nederland eerst veel te veel (1 is al teveel) dingen zoals geweldpleging, moord etc gebeuren voordat men eindelijk eens inziet dat er wat moet worden gebeuren."

Kijk, vrijheid betekent in feite dat je JEZELF in de hand houdt. De Nederlandse overheid gaat er in eerste instantie van uit dat een willekeurige inwoner van Nederland NIET waanzinnig is, niet 'zijn nest vervuilt', en zelf dus moraal heeft, NADENKT OVER DE GEVOLGEN voordat hij iets doet en ZICH KAN VERPLAATSEN IN ANDERE MENSEN, dwz. zich voor kan stellen wat zijn actie voor zijn mogelijke slachtoffer betekent.

En dat is niet iets waar de overheid of iemand anders iets aan kan doen, dit is iets dat door opvoeding en ervaringen in het leven beinvloedt wordt. Het is dus ook iets waar je alleen ZELF invloed op hebt. Je moet er dus ook ZELF aan werken.

En je kunt helemaal niemand anders de schuld geven dan JEZELF of je OUDERS als jij je niet kan inleven in iemand anders.

Dus het antwoord op de gequote 'waarom' vraag is eigenlijk een wedervraag: "waarom zijn er *altijd* maar weer mensen die het verpesten voor iedereen?". En eigenlijk nog een tweede vraag er achteraan: "waarom zijn er tegenwoordig zoveel meer mensen die het verpesten voor iedereen?". En een derde vraag die je jezelf aan de hand van de feiten wel mag stellen: "waarom zijn het toch zoveel allochtone jongeren of jongeren van allochtone ouders die het verpesten voor iedereen?".

Gecombineerd met de constatering dat mee kunnen leven en mee kunnen voelen met een ander mens voor een groot deel door opvoeding en ervaring (je eigen interpratie van wat je allemaal overkomt tijdens je leven) bepaald wordt, kom ik toch echt tot de conclusie dat veel allochtone ouders hun kinderen (voor Nederland) verkeerde normen en waarden aanleren waardoor hun kinderen ontsporen. Met andere woorden: er is iets mis met de opvoeding.

Voor de hand liggende conlcusie, natuurlijk, maar dit keer dus onderbouwd, en dus het begin van een discussie.

pi_16278455
quote:
Murat voelde zich in zijn eer aangetast
Door Tuncay Çinibulak

DEN HAAG - Resul Kaya, familievriend en voogd van Murat, maakt een verslagen indruk.,,Ik kan nog steeds niet begrijpen, hoe hij gekomen is aan dat wapen, waarvan hij zegt dat-ie het op straat heeft gekocht, zegt hij. ,,We hadden een prima band met elkaar. Hij vertelde mij alles, maar dit?

Hij steekt een sigaret op en gaat verder. ,,Laat ik één ding meteen voorop stellen, zegt Kaya. ,,Niemand kan de dood van de leraar goedpraten. Maar Murat vertelde mij dat Van Wieren weinig rekening hield met zijn trots. Van Wieren was erg bevooroordeeld ten opzichte van Murat. Hij heeft Murat verscheidene malen in de klas vernederd. Hij stelde Murat verantwoordelijk voor alles wat er mis was op school. Hij haalde hem zomaar uit de klas en ondervroeg hem. Murat vond dat vreselijk. Hij werd verschillende keren voor de hele klas voor schut gezet en daardoor voelde hij zich in zijn eer aangetast. Maar dat hij hem daarvoor zou doodschieten, gaat mijn verstand te boven.

Een schoolgenote van Murat bracht Kaya op de hoogte van de schietpartij. ,,Ik zakte ineen, vertelt hij rustig. ,,Toen ben ik als een gek naar Murat op zoek gegaan. Hij was nergens te bekennen en zijn vrienden lieten niets los. Toen heb ik een aantal van hen zwaar onder druk gezet. Een van hen verte

lde mij toen waar Murat zat. Die vriend heeft hem toen opgebeld en zei dat hij hem wilde ontmoeten. Ik ging natuurlijk mee. Toen Murat mij zag, durfde hij mij niet eens in mijn ogen te kijken. Hij maakte een heel verwarde indruk. Hij was bleek en helemaal ingestort.Kaya weet het niet zeker, maar hij vermoedt dat Murat al veel eerder een vuurwapen had. ,,Nadat zijn vader drie maanden geleden gevangen werd gezet wegens diens aandeel in een schietpartij in Dordrecht, vond hij dat verschrikkelijk. Het is in een Turks gezin een regel dat als de vader wegvalt de oudste zoon zijn plaats inneemt. Vanaf dat moment gedroeg Murat zich serieuzer en meer volwassen. Het leek er echt op dat het gezin de draad weer oppakte en dat alles weer normaal begon te worden. En dan gebeurt er zoiets... Murat had professionele hulp moeten krijgen, betoogde voogd Kaya eerder op de dag in een uitzending van de regionale omroep RTV West. ,,De school had moeten zien dat hij met problemen kampte en had het schietincident kunnen voorkomen. ,,Als professionele hulp achterwege blijft, kan zoiets gebeuren

quote:
Murat zag je steeds verder afglijden
DEN HAAG (GPD) - Een onverlichte portiekflat in de Rozenburgstraat in de Haagse Schilderswijk. Achter de deur van nummer 93 woonde de 16-jarige Murat D.Hier kent iedereen Murat. ,,Een lieve jongen, een goede jongen, maar je zag hem de laatste tijd afglijden. Het ging duidelijk niet goed met hem, vertelt een voormalige buurjongen.

Leerlingen zoeken troost bij elkaar.
(Foto ANP)

Murat woonde zijn hele leven in deze buurt. Toen hij 3 was, draaide zijn vader voor negen jaar de gevangenis in, veroordeeld voor moord in Duitsland. Murat ging in Den Haag naar de basisschool De Driesprong. ,,Een slimme leerling, het kostte hem niet zoveel moeite, vertelt zijn goede vriend Ali Coskun (18).

Murat was een gewone Turkse jongen, met één belangrijk verschil: het gemis van zijn vader. Pas op zijn 13e zou hij met hem worden herenigd.Zijn vader dreef, eenmaal weer op vrije voeten, een bar. ,,Murat mocht daar ook komen drinken. Dat is heel ongebruikelijk in onze cultuur, aldus de zus van Ali.

In de wijk valt te horen dat Murats vader zacht gezegd een vrije jongen was. Hij reed met mooie autos door de buurt, had altijd geld in overvloed en gaf dat ook aan Murat. Maar het ging de opgroeiende jongen, inmiddels beland op het Simon Stevincollege, op school niet echt slecht. Murat was een gepassioneerd voetballer. Hij speelde centrale middenvelder bij Kranenburg B1 en wordt door iedereen omschreven als groot talent.Het leven van Murat kwam weer totaal op zijn kop te staan toen zijn vader drie maanden geleden werd veroordeeld voor, zoals in de wijk wordt verteld, het neerschieten van een zware jongen uit het Turkse criminele milieu in Dordrecht. Wederom verdwijnt hij voor lange tijd achter de tralies. Murats moeder blijft achter met de zorg voor de twee meisjes en twee jongens. Murat is de oudste en moet de vaderrol overnemen. Resul Kaya wordt aangewezen als voogd.

Thuis begint Murat de boel te commanderen, vertelt een huisvriendin. ,,Hij gaf regelmatig een grote mond. Kom hier met eten, dat soort dingen. Het is wellicht een eerste teken dat het mis aan het gaan is. Dat zou versterkt zijn door verkeerde vrienden. Murat gaat drinken en xtc gebruiken. Die combinatie lijkt bij hem nog harder aan te komen dan bij anderen: van de mix raakt hij totaal van de wereld.Hem hangt een schorsing van school boven het hoofd. Hij zou te vaak te laat zijn gekomen en een paar keer betrapt zijn bij het blowen op het toilet. Ali: ,,Toen heeft hij al gezegd: die vent gaat er aan. Maar er zijn wel eens meer jongens die iets zeggen. Maar alleen al het feit dat die schorsing dreigde was een aantasting van zijn eer. Daar tillen wij Turken heel zwaar aan. Een buurmeisje van Murat vertelt dat Murat bovendien opgestookt is door zijn vrienden.Voor zijn daad zou Murat zich moed hebben ingedronken met een fles whisky, in combinatie met xtc: de al eerder genoemde fatale cocktail. Om kwart over 1 rent hij de kantine van het Terra College binnen. De leerlingen kijken verschrikt op en denken in eerste instantie dat Murat een grap maakt. Tot hij de trekker overhaalt en zijn slachtoffer ineenzakt.

[b][url=http://mitglied.lycos.de/mindistortion/movies/freedomawaits.swf]FREEDOM[/url][/b]
  donderdag 15 januari 2004 @ 11:11:51 #24
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_16278461
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 11:07 schreef DarkChroom het volgende:
Naief.
[..]
Walgelijk is een beter woord.

Gatverdamme zeg.

donderdag 15 januari 2004 @ 11:12:50 #25
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_16278479
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 11:11 schreef DarkChroom het volgende:
Hij steekt een sigaret op en gaat verder. ,,Laat ik één ding meteen voorop stellen, zegt Kaya. ,,Niemand kan de dood van de leraar goedpraten. Maar Murat vertelde mij dat Van Wieren weinig rekening hield met zijn trots. Van Wieren was erg bevooroordeeld ten opzichte van Murat. Hij heeft Murat verscheidene malen in de klas vernederd. Hij stelde Murat verantwoordelijk voor alles wat er mis was op school. Hij haalde hem zomaar uit de klas en ondervroeg hem. Murat vond dat vreselijk. Hij werd verschillende keren voor de hele klas voor schut gezet en daardoor voelde hij zich in zijn eer aangetast. Maar dat hij hem daarvoor zou doodschieten, gaat mijn verstand te boven.
Eercultuur... .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')