abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15136633
AMSTERDAM - Wethouder Rob Oudkerk (Jeugd) is in gesprek met de Nationale Bond van Kermisbedrijfhouders (Bovak) om een grote groep Marokkaanse jongeren werk te verschaffen. Doordat ze kunnen aanhaken bij de vele kermiskaravanen in Nederland, vindt Amsterdam mogelijk een bestemming voor veel werkloze jongeren.

Op de kermissen zou plaats zijn voor een groep van drie- tot vierduizend jongens, schat de Amsterdamse kermisondernemer Frans Stuy. Door middel van zogeheten opstapbanen kan de gemeente een bijdrage leveren aan hun salariëring. Volgens voorzitter Bertus Donks van Bovak is het aantal arbeidsplaatsen afhankelijk van de belangstelling van kermisexploitanten die hij daar binnenkort over zal raadplegen. Kermisbedrijven zijn waarschijnlijk wel in voor het plan, omdat ze in hun moeilijke economische positie graag goedkoop personeel aannemen. Nu doen zij vooral een beroep op Oost-Europeanen.

In het al door de broers Jan en Frans Stuy op kermissen in Osdorp en op het Mercatorplein beproefde concept kunnen de jongeren volgens Donks helpen bij het opbouwen en afbreken van de attracties en de kaartverkoop. Al drie jaar schakelen de broers Stuy in samenwerking met het stadsdeel De Baarsjes dertig Marokkaanse jongens in bij de kermis op het Mercatorplein. Bovendien zijn naar schatting van Frans Stuy al zo'n dertig jongens aan het werk voor kermisexploitanten in de rest van het land.

In een reactie laat een woordvoerder weten dat Oudkerk zeer ingenomen is met de samenwerking met de Amsterdamse kermisondernemers. ''Er zijn in Amsterdam genoeg jongeren die werk kunnen gebruiken, of dat nu Marokkaanse jongeren zijn of niet. Het werkt goed, dus waarom zouden we hen niet breder inzetten?'' Wel tekent hij aan dat de plannen Amsterdamse jongeren over heel Nederland in te zetten op kermissen, nog erg pril zijn.

''Of het te realiseren is, valt nog te bezien,'' zegt ook Donks. ''Dat ligt behalve aan de exploitanten aan de interesse van de jongeren.'' Wel noemt hij het kermisvak erg leerzaam. ''Techniek en klantvriendelijkheid spelen een belangrijke rol. En je moet bereid zijn te werken terwijl andere mensen feestvieren.''

Een belangrijk voordeel is volgens Stuy dat de jongens voor even uit Amsterdam verdwijnen. Gedurende het kermisseizoen zijn ze niet onder de negatieve invloed van hun vrienden en het grote-stadsmilieu.
bron:Parool

Typisch weer zo'n Rob O - PvdA plannetje.... wat een mafkees, stuur ze met de kermis mee, dan hebben wij er geen last van...

pi_15138826
kom op zeg, beetje meer respect mag wel. dit lijkt me een goed plan. afgezien dat ik erg moest lachen om 'vrouw met baard' hoor. ik vind het aanzetten tot arbeid persoonlijk een erg positief geluid. meer van dit soort initiatieven graag. zolang het maar niet door oudkerk (banaanmarkt) geregeld gaat worden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  FOK!fotograaf donderdag 4 december 2003 @ 12:12:33 #3
18921 freud
Who's John Galt?
pi_15141586
Mja, ik moest toch echt aan andere taferelen denken als ik 'kermis' en 'groep marokkanen' in één zin hoor... Maar goed, als het werkt en ze kunnen gewoon aan het werk, why not? Als er maar geen subsidie aan besteed wordt.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_15142397
quote:
Op donderdag 4 december 2003 12:12 schreef freud het volgende:
Als er maar geen subsidie aan besteed wordt.
Idd, ja Waarom zouden we daar uberhaupt iets aandoen, we moeten gewoon een strenger beleid voeren. Ik zal er toch ook achteraan moeten. Nu zit de regering hun achter de broek met banen. Dit is mij nog niet gebeurd. Kijk naar Eindhoven, gaan ze ook streng op die jeugd in. En Rotterdam niet te vergeten. gewoon een veel harder beleid.
Who the fuck is General Failure, and what's he doing on my disk??
  donderdag 4 december 2003 @ 13:03:17 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_15142950
Heeft er een keer iemand een plan om Marokkanen aan werk te helpen, is het weer niet goed. .

Het lijkt mij juist wel een goed plan. Bovendien werken ze 's avonds, dus daarna hebben ze ook geen puf meer om uit stelen te gaan. .

pi_15144145
Ik heb alle (15) 'leuke' reacties verwijdert. Als je niet inhoudelijk kan reageren reageer dan helemaal niet.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')