abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14765067
Meerderheid Kamer tegen rookbeleid Hoogervorst
Gepost door Bart (veekeend) - woensdag 19 november 2003 @ 17:57 - Bron: Planet Internet
Een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen het plan van minister Hoogervorst van Volksgezondheid om maatregelen in te voeren om de horeca rookvrij te maken. CDA, VVD en LPF vinden dat het beleid van de VVD-minister te ver is doorgeschoten.

De partijen zijn van mening dat horecaondernemers de mogelijkheid moeten hebben om ventilatiesystemen in hun zaken te plaatsen, zodat er toch nog kan worden gerookt. Minister Hoogervorst gaf bij het begin van het debat aan dat hij hier niets voor voelt. Later deed hij de toezegging om onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen in de lucht van horecabedrijven waar afzuiginstallaties hangen.

In september meldden we jullie al dat het toen op hande zijnde rookverbod in de horeca van de baan zou zijn. De wettelijke maatregel die roken moest verbieden in cafés, restaurants en discotheken zou in 2005 ingaan. Minister Hoogervorst zag er vanaf na grote weerstand van de horeca. Een verbod zou leiden tot een verlies van 40.000 banen

Vanaf één januari 2004 heeft iedereen recht op een rookvrije werkplek. Behalve in de horeca en sportkantines, Hoogervorst heeft deze sectoren uitstel gegeven. Dit kan echter nog veranderen na het advies van de Gezondheidsraad.

Gelukkig! Mooi om te zien dat niet iedereen achter die absurde heksenjacht tegen rokers staat!!

woensdag 19 november 2003 @ 18:25:56 #2
67973 WebJaap
Crime Scene Investigator
pi_14765422

Belachelijk, zul je net in de rook van een ander zitten. Aantal dagen geleden geconstateerd dat meeroken veel slechter blijkt dan tot nu toe gebleken was.
Klote-kamer
Volgensmij ben ik dat al eens eerder vergeten...
Greening.nl
pi_14765704
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:25 schreef WebJaap het volgende:

Belachelijk, zul je net in de rook van een ander zitten. Aantal dagen geleden geconstateerd dat meeroken veel slechter blijkt dan tot nu toe gebleken was.
Klote-kamer
Hou nou eens op met dat onderzoekje van de anti-rooklobby. Er zijn tal van onderzoeken waaruit blijkt dat meeroken helemaal niet schadelijk is. Tevens is het beter de discussie te concentreren op het invoeren van deugdelijke ventilatie dan om de rokers te betuttelen.
pi_14765754
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:39 schreef raregek het volgende:

[..]

Hou nou eens op met dat onderzoekje van de anti-rooklobby. Er zijn tal van onderzoeken waaruit blijkt dat meeroken helemaal niet schadelijk is. Tevens is het beter de discussie te concentreren op het invoeren van deugdelijke ventilatie dan om de rokers te betuttelen.

Gesponserderde onderzoeken ja... Uit onafhankelijke onderzoeken is alleen maar gebleken dat mee-roken erg slecht is.
Maar goed, daar gaat dit niet om. Ik ben als niet-roker zeker voor een rookvrije plek, ook in de horeca, maar ik vind ook dat je rokers hun plekje niet kan ontnemen; je kan mensen nou eenmaal niet verplichten om niet te roken
Theories come and theories go. The frog remains
pi_14765859
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:41 schreef Bioman_1 het volgende:

[..]

Gesponserderde onderzoeken ja... Uit onafhankelijke onderzoeken is alleen maar gebleken dat mee-roken erg slecht is.
Maar goed, daar gaat dit niet om. Ik ben als niet-roker zeker voor een rookvrije plek, ook in de horeca, maar ik vind ook dat je rokers hun plekje niet kan ontnemen; je kan mensen nou eenmaal niet verplichten om niet te roken

WHO en gezondheidsraad e.d. zijn echt niet onafhankelijk hoor.

Maar inderdaad, das off-topic hier. Het is gewoon goed dat er gerookt mag blijven worden in de horeca, al zou ik het als roker ook zeker niet erg vinden wanneer het in restaurants verboden wordt. Maar cafe's horen gewoon blauw van de rook te staan.

pi_14765933
het hele rookverbod was al te omzeilen door je cafe of coffeeshop "club" te noemen. dan is het prive en mag iedereen lekker in de rook zitten en heeft de overheid niks meer te zeggen. overigens ik pleit voor cafe's waarin gerookt mag worden en niet-rokers cafe's. ik bepaal zelf wel of ik in een rokerig en gezellig cafe/restaurant mag, of dat ik naar een breiclub voor carapatienten ga.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_14765983
Maar ben jij, TS, ook voor rookvrije plekken??? Heb namelijk al (te) vaak van rokers gehoord dat de niet-rokers zich niet moeten aanstellen

[Dit bericht is gewijzigd door Bioman_1 op 19-11-2003 18:51]

pi_14766044
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:49 schreef Bioman_1 het volgende:
Maar iben jij, TS, ook voor rookvrije plekken??? Heb namelijk al (te) vaak van rokers gehoord dat de niet-rokers zich niet moeten aanstellen
Rookvrije ruimte in het cafe? Prima, maar ik denk dat iedereen dan toch in het veel gezelligere rookgedeelte komt staan hoor.
pi_14766115
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:51 schreef raregek het volgende:

[..]

Rookvrije ruimte in het cafe? Prima, maar ik denk dat iedereen dan toch in het veel gezelligere rookgedeelte komt staan hoor.

Is dit grappig bedoeld? Zo niet, waar slaat dat op!! Waarom denken veel rokers dat niet-rokers niet gezellig of leuk zijn! (net zoals vaak mensen die drinken, mensen die niet drinken ongezellig vinden)

En is het ook niet zo dat rookvrije plekken een stap in de goede richting zijn wat betreft het ontmoedigen van roken?

woensdag 19 november 2003 @ 18:57:21 #10
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_14766190
Ik kom altijd in een kroeg die niet zo groot is, dus daar is niet echt ruimte voor een niet roken gedeelte....
Dus zegt die cafe baas op zijn beurt weer; nou dan gaan jullie toch lekker buiten staan!

Kijken of de politie dat trekt als er tot diep in de nacht allemaal mensen op straat staan te paffen en daarbij de nodige lawaai overlast zullen maken...

Ik ben voor apparte niet rokers cafe's... Als je niet tegen die rook kan ga je toch lekker daarheen...

Tja en als ze dat niet willen hebben ze pech!
Ik denk zowieso dat de rokers cafe's toch gezelliger zullen zijn en dat de niet rokers cafes t nooit lang zullen volhouden (moch t zo lopen dan he) nee ik vind afzuig instalaties best maar verbieden.... nee
als je last hebt van de rook moet je er maar niet heen gaan, of er niet gaan werken!

Hoe gaan ze dat uberhaubt doen met coffeeshops?????????

☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_14766233
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:57 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Ik denk zowieso dat de rokers cafe's toch gezelliger zullen zijn ...
Aan jou dezelfde vraag. Waarom???
  woensdag 19 november 2003 @ 19:02:34 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_14766321
heel gek misschien maar roken en drinken horen thuis in een cafe.
  woensdag 19 november 2003 @ 19:03:47 #13
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_14766346
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:58 schreef Bioman_1 het volgende:

[..]

Persoonlijke ervaring denk ik.... Als je rokers gaat verbieden in hun vaste kroeg te roken worden ze allemaal sjaggie he.......
En bij een biertje hoort gewoon een sigaret (als je een roker bent dan)
Tja en als ik er niet meer mag roken kom ik er niet meer.... en als ik er niet ben is t minder gezelli!!!
Dus dat zijn al 2 redenen

meestal met bier drinken gaat t roken gewoon harder omdat dat zo lekker is!

En trouwens bij mij in de kroeg rookt 90% dus de meerderheid beslist!

woensdag 19 november 2003 @ 19:05:44 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_14766411
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:57 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Ik kom altijd in een kroeg die niet zo groot is, dus daar is niet echt ruimte voor een niet roken gedeelte....
Dus zegt die cafe baas op zijn beurt weer; nou dan gaan jullie toch lekker buiten staan!

Kijken of de politie dat trekt als er tot diep in de nacht allemaal mensen op straat staan te paffen en daarbij de nodige lawaai overlast zullen maken...

Ik ben voor apparte niet rokers cafe's... Als je niet tegen die rook kan ga je toch lekker daarheen...

Tja en als ze dat niet willen hebben ze pech!
Ik denk zowieso dat de rokers cafe's toch gezelliger zullen zijn en dat de niet rokers cafes t nooit lang zullen volhouden (moch t zo lopen dan he) nee ik vind afzuig instalaties best maar verbieden.... nee
als je last hebt van de rook moet je er maar niet heen gaan, of er niet gaan werken!

Hoe gaan ze dat uberhaubt doen met coffeeshops?????????

coffeeshops als vogt. ze willen niet dat de bediening in de rook moet werken. wij kunnen gewoon doorroken. dus bediening gaat achter glas met een afzuiger. en als de overheid nog verder gaat dan worden het noodgewongen maar wel wettelijk geregeld allemaal 'clubs'. zit je wel met je zak vol pasjes, maar mag je roken wat je wil. dit geldt dus ook voor cafe's.
  woensdag 19 november 2003 @ 19:08:22 #15
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_14766484
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:05 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

coffeeshops als vogt. ze willen niet dat de bediening in de rook moet werken. wij kunnen gewoon doorroken. dus bediening gaat achter glas met een afzuiger. en als de overheid nog verder gaat dan worden het noodgewongen maar wel wettelijk geregeld allemaal 'clubs'. zit je wel met je zak vol pasjes, maar mag je roken wat je wil. dit geldt dus ook voor cafe's.

ja maar dat slaat nergens op....
Als je glazen en kopjes van de tafel gaat halen.... wat dan??????
pi_14766489
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:03 schreef mrSPLIFFY het volgende:

[..]

Persoonlijke ervaring denk ik.... Als je rokers gaat verbieden in hun vaste kroeg te roken worden ze allemaal sjaggie he.......
En bij een biertje hoort gewoon een sigaret (als je een roker bent dan)
Tja en als ik er niet meer mag roken kom ik er niet meer.... en als ik er niet ben is t minder gezelli!!!
Dus dat zijn al 2 redenen

meestal met bier drinken gaat t roken gewoon harder omdat dat zo lekker is!

En trouwens bij mij in de kroeg rookt 90% dus de meerderheid beslist!

Ik vind ook zeker niet dat ze roken moeten verbieden. Ik ben een niet-roker, maar zeker geen anti-roker. Ik ben ook een van de weinigen in m'n stamkroeg die niet rookt (en nauwelijks drinkt), maar ik heb niet het idee dat ze mij daarom minder gezellig vinden ofzo

En roken verbieden in coffeeshops slaat idd nergens op. Das net zoiets als eten verbieden bij de McDonalds

[Dit bericht is gewijzigd door Bioman_1 op 19-11-2003 19:10]

pi_14766618
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:58 schreef Bioman_1 het volgende:

[..]

omdat heel veel mensen die naar het cafe gaan en niet roken vrienden hebben die wel roken en dus niet zo snel naar een niet roker cafe zullen gaan
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_14766655
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:08 schreef Bioman_1 het volgende:

[..]

Ik vind ook zeker niet dat ze roken moeten verbieden. Ik ben een niet-roker, maar zeker geen anti-roker. Ik ben ook een van de weinigen in m'n stamkroeg die niet rookt (en nauwelijks drinkt), maar ik heb niet het idee dat ze mij daarom minder gezellig vinden ofzo

En roken verbieden in coffeeshops slaat idd nergens op. Das net zoiets als eten verbieden bij de McDonalds

Eten bij de McDonalds ?

Gewoon verbieden dat roken.
Degene die zo voor roken is zijn meestal redelijk verslaafd aan dat spul ( alleen geven ze dat zelf niet toe ), dus je helpt hen er alleen maar mee.
En het is nog gezond voor de rest van de mensen ook.

Untill I awake - / - Elu Elensar
  woensdag 19 november 2003 @ 19:13:36 #19
62182 Georges
That's the shit
pi_14766671
Wederom een anti/pro rook topic
Is hier al niet genoeg over gediscussieerd?
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_14766679
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:11 schreef -Beestje- het volgende:

[..]

omdat heel veel mensen die naar het cafe gaan en niet roken vrienden hebben die wel roken en dus niet zo snel naar een niet roker cafe zullen gaan

Klopt. Om die reden zo ik idd ook gewoon naar een rokerscafe gaan, maar dat bedoelde ik niet.
Vaak hoor je dat rokers (en drinkers) niet-rokers (en niet-drinkers) als minder gezellig ervaren. Mijn vraag is waarom dat is. Andersom is dit namelijk, volgens mij, niet het geval
  woensdag 19 november 2003 @ 19:17:50 #21
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_14766801
quote:
Op woensdag 19 november 2003 18:45 schreef raregek het volgende:
WHO en gezondheidsraad e.d. zijn echt niet onafhankelijk hoor.
Van wie zijn ze volgens jou dan afhankelijk?
quote:
Het is gewoon goed dat er gerookt mag blijven worden in de horeca, al zou ik het als roker ook zeker niet erg vinden wanneer het in restaurants verboden wordt. Maar cafe's horen gewoon blauw van de rook te staan.
Het wordt tijd dat rokers eens met de neus op de feiten worden gedrukt. Veel rokers hebben absoluut geen idee wat de ware gevolgen van roken zijn. Vaak wordt het afgedaan met "en die uitstoot van co2 door fabrieken en auto's dan..." of "mijn opa is er 80 jaar mee geworden...". Dat het toenemende aantal dotterbehandelingen en open-hart operaties verband houdt met roken en meeroken, wordt gewoonweg genegeerd. Over de lijdensweg van een ziekte als longkanker wordt niet nagedacht. Pas op het moment dat men van dichtbij wordt geconfronteerd met de gevolgen van roken en meeroken, lijkt men wakker geschut te worden. Helaas is het dan vaak al te laat.

Jaren lang hebben rokers de niet-rokers genegeerd. Aan dat tijdperk is een einde gekomen. Het uitstel voor de invoer van een rookverbod in de horeca, is slechts tijdelijk. Er komt een moment dat ook zij overstag moeten.

pi_14766830
gelukkig dat die onzin niet doorgaat, dat zou heel horeca nederland kapot maken,
  woensdag 19 november 2003 @ 19:32:12 #23
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_14767254
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:18 schreef _The_General_ het volgende:
gelukkig dat die onzin niet doorgaat, dat zou heel horeca nederland kapot maken,
Dus de horeca is afhankelijk van een dodelijke verslaving. Dat lijkt me dan een erg ongezonde business.
  woensdag 19 november 2003 @ 19:42:23 #24
44118 srblackbird
Google is handig!
pi_14767537
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:32 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dus de horeca is afhankelijk van een dodelijke verslaving. Dat lijkt me dan een erg ongezonde business.

Jumps from perfectly good airplanes.
Dear aunt, let's set so double the killer delete select all
  woensdag 19 november 2003 @ 19:44:58 #25
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_14767592
Schopje POL
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo