Naar mijn mening wordt het tijd voor een fundamenteel debat over de vrijheid van onderwijs die nu nog geldt in Nederland. En dan doel ik uiteraard op het bestaan van scholen op religieuze grondslag. Een relikwie uit het verzuilde Nederland, het is echter niet meer van deze tijd dat kinderen van jongs af aan op school worden geindoctrineerd in de geloofsovertuiging van hun ouders. Komt de integratie met andere geloven ook niet ten goede.
Onderwijs dient openbaar te zijn, als ouders het belangrijk vinden dat hun kinderen ook iets meekrijgen van het geloof dan moet dat maar via een zondags-, zaterdagochtend- of woensdagmiddagschool.
quote:
Artikel 23 GrondwetArtikel 23 van de Grondwet gaat over de verantwoordelijkheid van de regering voor het onderwijs. Ook de vrijheid van onderwijs is in dit artikel gewaarborgd, evenals de eerbiediging van godsdienst en levensovertuiging en hiermee samenhangend garanties voor de bekostiging.
Artikel 23, lid 1
Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering.Artikel 23, lid 2
Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.Artikel 23, lid 3
Het openbaar onderwijs wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.Artikel 23, lid 4
In elke gemeente wordt van overheidswege voldoend openbaar algemeen vormend lager onderwijs gegeven in een genoegzaam aantal scholen. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven.Artikel 23, lid 5
De eisen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten dele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming, voor zover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting.Artikel 23, lid 6
Deze eisen worden voor het algemeen vormend lager onderwijs zodanig geregeld, dat de deugdelijkheid van het geheel uit de openbare kas bekostigd bijzonder onderwijs en van het openbaar onderwijs even afdoende wordt gewaarborgd. Bij die regeling wordt met name de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de keuze der leermiddelen en de aanstelling der onderwijzers geėerbiedigd.Artikel 23, lid 7
Het bijzonder algemeen vormend lager onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, wordt naar dezelfde maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. De wet stelt de voorwaarden vast, waarop voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs bijdragen uit de openbare kas worden verleend.Artikel 23, lid 8
De regering doet jaarlijks van de staat van het onderwijs verslag aan de Staten-Generaal.http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g3dmc0ye
Terwijl in het Nederlandse onderwijs nog steeds 1001 andere belangen gaan boven die essentiele vraag. Ons onderwijs is bepaald langs economische en religieuze paden en derhalve gewoon kind-onvriendelijk.
Mee eens dus. Het hele onderwijs moet herzien worden en daarbij moet het kind voorop staan en niet wat goedkoper is of wat religieuze groeperingen willen.
Ik hoorde pas dat er ieder jaar 40.000 kinderen blijven zitten. Die moeten een heel jaar overdoen, terwijl het meerendeel ook binnen twee maanden op het gewenste niveau zou kunnen zitten. Maar omdat wij om economische redenen het onderwijs in jaren hebben verdeeld zijn 40.000 kinderen een heel jaar kwijt. Met certificaten zou je dit op kunnen lossen, net zoals nu bijv. in het MBO.
quote:Helemaal mee eens. Helaas zal dat met deze regering niet lukken want het CDA begint nu al te miepen.
Op maandag 10 november 2003 10:40 schreef Kozzmic het volgende:
N.a.v. de discussie in VVD: Moslimscholen hard aanpakken..Naar mijn mening wordt het tijd voor een fundamenteel debat over de vrijheid van onderwijs die nu nog geldt in Nederland. En dan doel ik uiteraard op het bestaan van scholen op religieuze grondslag. Een relikwie uit het verzuilde Nederland, het is echter niet meer van deze tijd dat kinderen van jongs af aan op school worden geindoctrineerd in de geloofsovertuiging van hun ouders. Komt de integratie met andere geloven ook niet ten goede.
Onderwijs dient openbaar te zijn, als ouders het belangrijk vinden dat hun kinderen ook iets meekrijgen van het geloof dan moet dat maar via een zondags-, zaterdagochtend- of woensdagmiddagschool.
quote:Ohja, dat wilde ik eigenlijk ook nog in mijn openingspost vermelden.
Op maandag 10 november 2003 11:17 schreef FreedonNadd het volgende:[..]
Helemaal mee eens. Helaas zal dat met deze regering niet lukken want het CDA begint nu al te miepen.
Politiek gezien lijkt er gewoon een meerderheid te zijn voor afschaffing. PvdA en VVD zijn partijen die hier fundamenteel voor zijn. Echter omdat ze kennelijk het CDA niet tegen het hoofd willen stoten durven ze het niet op de politieke agenda te zetten??!
Het initiatief lijkt te moeten komen van LPF, SP, GL en D66, maar ik ben benieuwd welke standpunten PvdA en VVD zullen innemen indien er een debat komt in het parlement. Als er al een debat komt...
quote:Helaas heeft een Grondwetswijziging iets meer steun nodig dan een gewoon wetsvoorstel.
Op maandag 10 november 2003 11:30 schreef FreedonNadd het volgende:
Het CDA sprak laatst toch al bijna het onacceptabel uit mbt een VVd-voorstel. Denk dat ze de regering hierop laten vallen als VVD dit voorstel steunt. Maar PVDA, LPF, Gr-Li, SP kunnen het alsnog indienen. Dan onder de noemer dualisme zullen waarschijnlijk Wilders, Ayaan Hirsi Ali en nog wat VVD'ers voorstemmen voor de kamermeerderheid.
quote:http://www.overheid.nl/home/zowerktdeoverheid/hoewerktdemocratie/grondwet/
Een wijziging van de Grondwet moet zowel door de Eerste als Tweede Kamer twee keer worden goedgekeurd. De eerste keer wordt de wijziging als een gewoon wetsvoorstel behandeld. Na ontbinding van de Tweede Kamer en nieuwe verkiezingen wordt het voorstel opnieuw aan beide Kamers voorgelegd, waarbij geen wijzigingen meer kunnen worden aangebracht en zelfs een tweederde meerderheid vereist is.
quote:Christelijke partijen hebben momenteel net niet eenderde van het aantal zetels (44 + 3 + 2). Nu zal er daarin bij volgende verkiezingen wel wat verschuiving optreden, maar steun van PvdA en VVD lijkt toch wel essentieel.
Op maandag 10 november 2003 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Helaas heeft een Grondwetswijziging iets meer steun nodig dan een gewoon wetsvoorstel.
[..]http://www.overheid.nl/home/zowerktdeoverheid/hoewerktdemocratie/grondwet/
quote:Deden ze hier maar wat meer aan
Op maandag 10 november 2003 10:42 schreef Kozzmic het volgende:
Als achtergrondinfo, artikel 23 van de Grondwet...
[..]
Artikel 23, lid 1
Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering.
Verder heb ik geen problemen met vrijheid van onderwijs. Dit zolang de kwaliteit maar gewaarborgt wordt.
quote:Na de verkiezingen zal het CDA ook niet meer zo groot zijn waarschijnlijk gezien de peilingen
Op maandag 10 november 2003 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Helaas heeft een Grondwetswijziging iets meer steun nodig dan een gewoon wetsvoorstel.
[..]http://www.overheid.nl/home/zowerktdeoverheid/hoewerktdemocratie/grondwet/
quote:Volgens mij is de VVD niet voor afschaffing van vrije keuze van onderwijs, om het maar eens liberaal te omschrijven
Op maandag 10 november 2003 11:25 schreef Kozzmic het volgende:
Politiek gezien lijkt er gewoon een meerderheid te zijn voor afschaffing. PvdA en VVD zijn partijen die hier fundamenteel voor zijn.
quote:
Van Aartsen benadrukte dinsdag dat de VVD niet wil tornen aan artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs wordt gewaarborgd. ,,Wij beginnen geen kruistocht tegen het bijzonder onderwijs.''
quote:Contradictio in Terminis
Op maandag 10 november 2003 11:46 schreef du_ke het volgende:Verder heb ik geen problemen met vrijheid van onderwijs. Dit zolang de kwaliteit maar gewaarborgt wordt.
quote:
Op maandag 10 november 2003 10:40 schreef Kozzmic het volgende:het is echter niet meer van deze tijd dat kinderen van jongs af aan op school worden geindoctrineerd in de geloofsovertuiging van hun ouders.
quote:Dat is vaak nu al het enige verschil met openbare scholen, het uurtje levensbeschouwingsles, op de eigen schoolbesturen na dan. Dat is dus meestal ook de reden om juist je kinderen naar een bijzondere school te sturen. Het overgrote deel van de bijzondere scholen functioneert uitstekend. Wat heeft het dan voor nut om alle scholen maar openbaar te maken? Ik zie dan ook geen enkele reden om van het bijzondere onderwijs af te stappen.
quote:Precies. Ik snap ook niet waarom het ''niet van deze tijd'' zou zijn, lauwe dooddoener.
Op maandag 10 november 2003 13:18 schreef freako het volgende:
[..]Dat is vaak nu al het enige verschil met openbare scholen, het uurtje levensbeschouwingsles, op de eigen schoolbesturen na dan. Dat is dus meestal ook de reden om juist je kinderen naar een bijzondere school te sturen. Het overgrote deel van de bijzondere scholen functioneert uitstekend. Wat heeft het dan voor nut om alle scholen maar openbaar te maken? Ik zie dan ook geen enkele reden om van het bijzondere onderwijs af te stappen.
quote:Of je laat de onderwijsinspectie wat strikter controleren.
Op maandag 10 november 2003 13:40 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:Dat is weliswaar een kleine minderheid, die desondanks aangepakt dient te worden, en dat kan alleen maar adequaat door de bijzondere scholen af te schaffen. Of die scholen dan islamitisch, joods of gereformeerd zijn doet niet ter zake.
En het is wel een verplichting, gelovige ouders verplichten hun onwetend kroos tot deze geloofsindoctrinatie.
quote:Waarom een systeem veranderen wat goed werkt? Bijzondere scholen draaien nu goed, er is een duidelijke behoefte aan bij ouders.
Op maandag 10 november 2003 13:46 schreef Kozzmic het volgende:
Als het verschil niet meer is dan een uurtje godsdienstles in de week dan kan het inderdaad net zo goed helemaal afgeschaft worden.
quote:Verbied dan zondagsscholen, of kerkgang voor kinderen, als die "geloofsindoctrinatie" je dwars zit.
En het is wel een verplichting, gelovige ouders verplichten hun onwetend kroos tot deze geloofsindoctrinatie.
quote:Ik denk dat de VVD vrijwillige keuze wil stimuleren. Het subsideren van het bijzonder onderwijs is denk ik niet helemaal in lijn met het terugdringenvan de overheid
Op maandag 10 november 2003 13:13 schreef prinsrob het volgende:[..]
Volgens mij is de VVD niet voor afschaffing van vrije keuze van onderwijs, om het maar eens liberaal te omschrijven
. Zonder gekheid: volgens mij is de VVD behalve een beetje liberaal vooral conservatief, helemaal op dit punt. Een willikeurige googlequote (vvd artikel 23 onderwijs als zoektermen):
[..]
Ik denk dat die quote bedoeld is vanwege de huidige coalitie en dat ze het CDA niet willen opstoken.
quote:Een bijzondere school krijgt volgens exact dezelfde normen geld van het ministerie als een openbare school, dus een bezuinigingsmaatregel zal het niet zijn.
Op maandag 10 november 2003 14:31 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ik denk dat de VVD vrijwillige keuze wil stimuleren. Het subsideren van het bijzonder onderwijs is denk ik niet helemaal in lijn met het terugdringenvan de overheid
.
Hier op de openbare school had eens een Marokkaans jongetje slaande ruzie met een Nederlands meisje. Het meisje kreeg straf, maar het jongetje niet, want het jong kon er niks aan doen, hoorde nu eenmaal bij zijn cultuur.
Dus, openbare scholen, ja, maar dan met gelijke rechten en plichten voor iedereen, zonder rekening te houden met culturele of religieuze achtergronden.
Geloven doe je maar thuis of in het gebedshuis.
quote:Ik zie dat jij niet op een bijzondere school zat
Op maandag 10 november 2003 13:18 schreef freako het volgende:[..]
. Het is niet verplicht om naar een bijzondere school te gaan.
[..]Dat is vaak nu al het enige verschil met openbare scholen, het uurtje levensbeschouwingsles, op de eigen schoolbesturen na dan. Dat is dus meestal ook de reden om juist je kinderen naar een bijzondere school te sturen. Het overgrote deel van de bijzondere scholen functioneert uitstekend. Wat heeft het dan voor nut om alle scholen maar openbaar te maken? Ik zie dan ook geen enkele reden om van het bijzondere onderwijs af te stappen.
Een Christelijke school kent zeker wel invloed van het geloof. Het blijft daarbij niet tot een uurtje in de week (wat overigens alleen het eigen geloof is en niet een orientatie).
Op mijn lagere school kreeg je elke morgen een half uur een verhaal te horen uit een Christelijk blad. Dit was dan gebaseerd op het bijbelsverhaal van die dag. Acht jaar lang elke dag zo'n verhaal noem ik gewoon indoctrinatie. Daarnaast zijn er per jaar zo'n 2-3 vieringen waarbij het Christendom centraal staat. De leerlingen moeten dit instuderen en zijn zo lang tijd bezig met het geloof.
Al deze tijd is direct verbonden met het geloof (ongeveer 5 uur per week minstens). Ik vind dit niet kunnen. Onderwijs hoort neutraal te zijn. Iedereen moet een goede basis aangeleerd krijgen waar die persoon mee verder kan in het leven.
Er is genoeg tijd om leerlingen met het geloof in aanraking te laten komen buiten de school tijd.
oh, en het smerigste is nog wel dat ze al die Christelijk waarden je onbewust bijbrengen. Zoals gezegt ben je nog maar een kind, je weet niet beter.
Ik denk niet dat de VVD deze periode voor moet stemmen. De plannen voor hervorming van het huidige kabinet zijn daarvoor te belangrijk. De volgende kabinetsperiode zonder het CDA kunnen ze het er wel doordrukken (Christenen )
quote:Geen commentaar
Op maandag 10 november 2003 11:46 schreef du_ke het volgende:[..]
Deden ze hier maar wat meer aan
.
Verder heb ik geen problemen met vrijheid van onderwijs. Dit zolang de kwaliteit maar gewaarborgt wordt.
Dit laatste is de kern van het huidige artikel, het staat in lid 7. De rest van het artikel bestond voor het grootste deel al veel langer.
De vrijheid van onderwijs, waar iedereen het over heeft, is in feite de vrijheid van burgers om onderwijs te geven. Zie daarvoor lid 2: het geven van onderwijs is vrij, dan volgen een aantal voorwaarden.
Moslimverenigingen en weet ik wat kunnen dus scholen stichten zoveel ze willen, mits ze maar de onderwijsinspectie toelaten en hun leraren geen strafblad hebben en een onderwijsakte hebben. Het is opmerkelijk dat juist VVD-ster Hirsi Ali hier beperkingen aan wil stellen, omdat juist de liberalen altijd gepleit hebben voor vrijheid om onderwijs te geven. Dat is dacht ik al geregeld in 1848, voor die tijd was er binnen gemeenten een vergunningenstelsel, waarbij gemeenten de oprichting van scholen konden weigeren.
De overheid kan dus de oprichting van moslimscholen volgens de Grondwet niet weigeren, wel kunnen ze de financiering stopzetten. Maar op zich maakt dat niet uit, er zijn wellicht genoeg rijke moslims die zo'n school wel willen financieren (en vervolgens behoorlijk wat invloed kunnen uitoefenen). De vraag is of dat zo gunstig is voor de tere kinderzieltjes op die scholen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |