quote:Ik vraag me af wat Donner eigenlijk slikt wat zijn functie beīnvloedt. Ráre ideeën houdt ie er op na met zijn opvattingen ("BOE!") en wordt al snel geīntimideert door een collega-minister (Duitsland).
DEN HAAG - Minister Donner van Justitie wil het versturen van ongewenste e-mails (spam) niet juridisch strafbaar maken. Spam is bestuursrechtelijk verboden volgens de nieuwe telecommunicatiewet, maar D66 en PvdA wilden het ook via justitie verbieden.Donner deed zijn uitspraak dinsdag tijdens het debat over aanpassing van de richtlijn elektronische handel in de Tweede Kamer. Volgens hem is een verbod op spam voldoende geregeld in de telecommunicatiewet. De Tweede kamer nam deze dinsdag aan en de wet gaat nu ter goedkeuring naar de Eerste Kamer.
Boete
In de wet staat dat de verzender van e-mails moet kunnen aantonen dat de ontvanger daarom heeft gevraagd. Als dat niet zo is, kan de toezichthouder Opta een boete opleggen van maximaal 4500 euro. PvdA en D66 wilden het versturen van spam echter ook juridisch strafbaar maken. "Dan heb je een extra stok achter de deur omdat een spam-verstuurder dan bijvoorbeeld ook een gevangenisstraf kan krijgen", zei D66-woordvoerster Van der Laan.
Een apart meldpunt voor spam, ook een wens van D66 en PvdA, ziet Donner niet zitten. Dat is volgens hem namelijk een taak voor de Opta (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit). De instantie liet dinsdag echter weten geen klachten van consumenten te zullen behandelen. "Maar we gaan wel optreden tegen bedrijven die spam versturen", aldus een woordvoerder van de Opta.
'Overbelast'
Van der Laan is bang dat de Opta overbelast gaat raken. "Het lijkt alsof minister Donner alles over de schutting naar Economische Zaken gooit, ik ben heel benieuwd hoe minister Brinkhorst (EZ) hierover denkt."
Volgende week dinsdag wordt in de Tweede Kamer gestemd over de richtlijn.
Bron: Nu.nl
Áls ze daadwerkelijk opgespoord kunnen worden met de nu zo softe maatregel...
Een jarenlange verblijf in de Thaise gevangenis is nog de mildste straf die spammers mogen krijgen IMO.
-edit: bron plus typo verbeterd-
quote:Mwah, de bestuurder van het bedrijf is verantwoordelijk voor de daden van het bedrijf. De vaak verouderde wetten en regels die er nu zijn schrikken de nietsontziende spammers toch niet af, dus wmb kunnen bestuurders čn werknemers net zo strafbaar gemaakt worden.
Op woensdag 5 november 2003 11:37 schreef Lithion het volgende:
Probleem is dat er vaak BV's achter zitten wat het buitengewoon moeilijk maakt om een persoon juridisch te vervolgen. Het bedrijf kun je nog wel een boete opleggen, maar je kunt niet zomaar een bestuurder van het bedrijf oppakken en veroordelen. Het zou dan ook een vrij nutteloze zet zijn om het in het strafrecht op te nemen imo.
Donner zal zelf wel een spammer zijn, al die streng gereformeerde CDA'ers schijnen stiekem kinky darkroombezoekers te zijn die hun onderdrukkende conservatieve relgieuze leer op sexslaven afreageren en er een pr0nzaak op nahouden, waar veel voor gespamd moet worden voor de handel.
quote:Hoeveel verdient een beetje spammer eigenlijk?
Op woensdag 5 november 2003 11:31 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat is 4500 euro voor iemand die gigantisch veel verdient aan het versturen van spam? Zolang het bij financiële straffen blijft - en de Opta kan volgens mij geen andere straf opleggen - gaat een spammer vrolijk verder.
quote:Als ik zie wat voor idiote spam ik in mn mailbox krijg, kan ik me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die er op reageert, laat staan dat er daadwerkelijk iets verkocht wordt. Volgens mij zit het echte geld in het verkopen van (lijsten van) email-adressen.
Op woensdag 5 november 2003 14:17 schreef freako het volgende:[..]
Hoeveel verdient een beetje spammer eigenlijk?
Volgens mij vind donner het gewoon erg leuk om de emails met subject: FOR REAL ->18 years farmer girl get fucked for real by 24 inch horse cock <- .....
Mischien kunnen we leuke emailtjes naar donner verzenden over een 24 inch.... website.
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&q=minister+donner+email
quote:Dat is op wereldschaal neem ik aan? De OPTA kan sowieso alleen Nederlanders aanpakken. Als dat alleen maar kleine vissen zijn, moeten boetes voldoende zijn.
Op woensdag 5 november 2003 14:58 schreef Monus het volgende:
Het echte geld zit bij de (ongeveer) 150 personen die (ongeveer) 90% van de spam verzend.
quote:Je kunt niet veel anders doen tegen een BV.
Op woensdag 5 november 2003 15:02 schreef freako het volgende:
Dat is op wereldschaal neem ik aan? De OPTA kan sowieso alleen Nederlanders aanpakken. Als dat alleen maar kleine vissen zijn, moeten boetes voldoende zijn.
quote:Oh ja, niet persoonlijk aansprakelijk. Je hebt gelijk.
Op woensdag 5 november 2003 15:06 schreef Lithion het volgende:[..]
Je kunt niet veel anders doen tegen een BV.
quote:Ben het met je eens dat een boete voldoende is. Maar vind maximaal 4500 te weinig, dit zou gerust max 4500 per verstuurd mailtje mogen worden. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Op woensdag 5 november 2003 15:02 schreef freako het volgende:[..]
Dat is op wereldschaal neem ik aan? De OPTA kan sowieso alleen Nederlanders aanpakken. Als dat alleen maar kleine vissen zijn, moeten boetes voldoende zijn.
Of dit veel helpt, boete of juridisch strafbaar, denk ik niet. Meeste spam komt toch uit het buitenland.
Of Donner wat slikt denk ik niet maar zou mischien wel eens goed voor hem zijn. Donner komt bij mij heel erg over of hij net weg is gelopen van de set van "Toen was geluk heel gewoon". Weg met die jaren 50 bekrompenheid.
quote:Zal ik je een hoop tijd en moeite besparen?
Op woensdag 5 november 2003 15:18 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind een (forse) boeten vooraslnog wel als een goede straf. Zorg eerst maar dat je de 'daders' kunt vinden/pakken. Als blijkt dat het na verloop van tijd niet werkt, dan kan altijd nog besloten worden om te proberen op juridische grond mensen te straffen
Het werkt niet..
quote:Dit is op wereld schaal maar die mensen gebruiken servers verspreid over de hele wereld (en ik hoop niet dat nederland een vluchthaven voor die personen gaat worden). 1/3 van alle trafic in de wereld is veroorzaakt bij die 150 personen.
Op woensdag 5 november 2003 15:02 schreef freako het volgende:[..]
Ik denk ook dat een boete van $1.000 ze wel afschikt.
Voor mij donner is rechts CDA tuig met 21 inch normen en waarden.
quote:Dat zijn bijna allemaal 1 persoons bedrijven. en de meensten hebben een crimineel verleden.
Je kunt niet veel anders doen tegen een BV.
quote:Het vinden/pakken niet? Of het verminderen van SPAM?
Op woensdag 5 november 2003 15:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Zal ik je een hoop tijd en moeite besparen?
Het werkt niet..
quote:Boetes. Jij wilt het een tijdje aanzien en pas als het niet blijkt te werken gaan kijken naar strafrechtelijke maatregelen. Ik vertel je nu alvast, dat dit soort peanuts-boetes niet werken.
Op woensdag 5 november 2003 15:33 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het vinden/pakken niet? Of het verminderen van SPAM?
quote:Weet je dat zeker? Dat bedrijfje van die Bevelander was namelijk een BV meen ik. In ieder geval zou ik zelf als ik spam zou willen versturen er voor zorgen dat het onder een BV gebeurt.
Op woensdag 5 november 2003 15:33 schreef Monus het volgende:
Dat zijn bijna allemaal 1 persoons bedrijven. en de meensten hebben een crimineel verleden.
quote:Ja, dat weet ik zeker. Al die 150 zijn algemeen bekent op het net.
Op woensdag 5 november 2003 15:37 schreef Lithion het volgende:[..]
Weet je dat zeker? Dat bedrijfje van die Bevelander was namelijk een BV meen ik. In ieder geval zou ik zelf als ik spam zou willen versturen er voor zorgen dat het onder een BV gebeurt.
.
En hier is een leuk artikel over 1.
http://www.freep.com/money/tech/mwend22_20021122.htm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |