quote:Ik vind dit dus ECHT gestoord he. De artiesten en platenmaatschappijen zijn het eens geworden met XS4ALL en dan is het BUMA/STEMRA (ze mogen van mij al die klootzakken afschieten) die dus weer heibel maakt.
=====================================================================
3. MP3s XS4ALL niet auteursrechtvrij
=====================================================================Het online zetten van de muziek die werd gespeeld tijdens het auteursrechtvrije festival van internetprovider XS4ALL op 11 oktober, wil maar niet vlotten.
XS4ALL had met de artiesten, waaronder de Osdorp Posse, Eboman en Chuck D. van Public Enemy en hun platenmaatschappijen afgesproken dat de registratie van de optredens achteraf gratis gedownload kon worden.
Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra dreigt echter roet in het eten te gooien door 20 cent per nummer per download te eisen. Aangezien het vele uren muziek betreft, kan het verschuldigde bedrag flink oplopen. Op haar website zegt de provider:
"De MP3's zijn inmiddels klaar. De artiesten en de betrokken platenmaatschappijen zijn akkoord gegaan met de geluidskwaliteit. Eerder gingen zowel artiesten als betrokken platenmaatschappijen al akkoord met het feit dat de tracks van de optredens in MP3 vorm ter beschikking zullen worden gesteld. XS4ALL plaatst de MP3's echter nog niet op de website. We zijn nog in gesprek met Buma/Stemra over de rechten".
Doordat de artiesten aangesloten zijn bij de Buma/Stemra, hebben zij zich ook verplicht om de inning van verschuldigde rechten door de Buma/Stemra te laten doen. Buma/Stemra stelt zich op het standpunt dat artiesten niet op eigen initiatief mogen bepalen over welke werken wel of geen rechten hoeven te worden afgedragen. Artiesten die werken gratis ter beschikking willen stellen, zien zich nu voor het probleem geplaatst dat Buma/Stemra geen maatwerk kan leveren. Bovendien kunnen artiesten geen andere organisatie kiezen voor de inning van hun rechten aangezien Buma/Stemra het feitelijke monopolie hiervoor in Nederland bezit. Daarmee lijkt Buma/Stemra een rem te zetten op initiatieven waarbij op een andere en innovatieve wijze met auteursrecht wordt omgegaan.
Auteursrechtvrij festival
http://www.xs4all.nl/c-free/download.html
Alleen omdat ze zo'n monopolitiepositie hebben kunnen ze dus zoiets flikken; dit alles uit niets anders dan economische doeleinden.
Ik op heel dat BUMA/STEMRA, bah. Muziek is belangrijk in deze wereld. Ze misbruiken gewoon hun machtspositie, echt, ik word misselijk van ze.
ALS een mod eraan zat te denken deze te verplaatsen dan graag naar GC want dit gaat vooral om het hele idee eromheen: een bedrijf dat een voet tussen de deur zet omdat het macht heeft en uit is op economisch gewin, terwijl de producenten (artiesten en platenmaatschappijen in dit geval) hun stem hebben toegezegd.
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 22:12 schreef DonStefano het volgende:
Serieus, als Bin Laden en z'n mannen nog es een aanslag willen plegen, hoop ik echt dat ze het kantoor van Buma Stemra uitkiezen....stelletje friggin' losers
quote:Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan dat BUMA/STEMRA.
Op donderdag 30 oktober 2003 00:56 schreef Steijn het volgende:
Ik begreep van Dr_Crouton een keer dat zijn ouders in de zaak ouderwetse chinese muziek wilden draaien. De CD's worden volledig in China gemaakt (opname, persen enzo) en ook de muzikanten zijn Chinezen. Toch kregen ze een brief in de bus van BUMA/Stemra in bus of ze rechten wilden afdragen omdat ze het in de zaak draaiden. Maar alles gebeurt in china dus BUMA/Stemra heeft geen enkele banden met de platenmaatschappij of muzikanten. Het is dus belachelijk dat ze om rechtenafdracht vragen. BUMA/Stemra heeft voor mij alle geloofwaardigheid verloren. Uitzuigers zijn het
Ik zoek het teefoonnummer van ze. Ik eis recht op mijn deel aangezien ik ook een MP3 heb. Al 10 keer gedownload.
quote:
HET ZIJN TOCH MIJN EIGEN NUMMERS? (november 2001)
Onze band heeft in eigen beheer een cd gemaakt met nummers die we allemaal zelf hebben geschreven. We lieten 500 cd's maken. Via de perserij kregen we te horen dat we ook geld moeten afdragen aan Buma-Stemra. Is dat niet vreemd als het je eigen muziek is? Ja, dat is inderdaad gek. En het is nog erger, want als je een jaar later je auteursgelden krijgt uitgekeerd blijken er 12,5 procent administratiekosten vanaf getrokken te zijn. Bovendien worden jou auteursgelden ook nog eens opgeteld bij je belastbaar inkomen. Natuurlijk kun je daar de betaalde rechten weer vanaf trekken, maar het is een hoop boekhouden om niks.
quote:en Brein!
Op woensdag 29 oktober 2003 22:12 schreef DonStefano het volgende:
Serieus, als Bin Laden en z'n mannen nog es een aanslag willen plegen, hoop ik echt dat ze het kantoor van Buma Stemra uitkiezen....stelletje friggin' losers
quote:En Reprorecht. (heffing op fotocopie)
Op vrijdag 31 oktober 2003 09:25 schreef MikeyMo het volgende:[..]
en Brein!
quote:dat is sick. Wat een nazi's
Op vrijdag 31 oktober 2003 09:21 schreef Zander het volgende:
Buma/Stemra houdt er nog wel meer rare regeltjes op na. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om bij het persen van een cd in eigen beheer auteursrecht te betalen over je eigen composities. Belachelijk, eigenlijk:
[..]
Wie/wat geeft ze in godsnaam dit recht
Ik vraag me dat laatste ook af. Zander, zou je hier meer informatie over kunnen geven? Op welke mogelijke manier kunnen zij geld vragen voor iets dat niet van hun is en niets met hun te maken heeft?
wellicht krijg ik hier binnenkort mee te maken
quote:Daar ben ik nu ook eens heel benieuwd naar, zelfs als je in een zaaltje buitenlandse bandjes (die nog geen eens een cd uit hebben) laat spelen die helemaal niets met Buma te maken hebt moet je er nog aan betalen.
Op woensdag 5 november 2003 18:08 schreef Heliospan het volgende:
*klein kickje*Op welke mogelijke manier kunnen zij geld vragen voor iets dat niet van hun is en niets met hun te maken heeft?
wellicht krijg ik hier binnenkort mee te maken
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 09:21 schreef Zander het volgende:
Buma/Stemra houdt er nog wel meer rare regeltjes op na. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om bij het persen van een cd in eigen beheer auteursrecht te betalen over je eigen composities. Belachelijk, eigenlijk:
[..]
Ok, 14 euro valt wel mee (vergeleken met de andere kosten), maar het slaat gewoon nergens op. We doen er niks illegaals mee. En je kan het geld ook niet terug eisen.
quote:Ik had dus in reactie op het schrijven van BUMA/Stemra een brief terug geschreven dat ze die claim maar in hun reet mochten stoppen. Op een nettere wijze dan.
Op donderdag 30 oktober 2003 00:56 schreef Steijn het volgende:
Ik begreep van Dr_Crouton een keer dat zijn ouders in de zaak ouderwetse chinese muziek wilden draaien. De CD's worden volledig in China gemaakt (opname, persen enzo) en ook de muzikanten zijn Chinezen. Toch kregen ze een brief in de bus van BUMA/Stemra in bus of ze rechten wilden afdragen omdat ze het in de zaak draaiden. Maar alles gebeurt in china dus BUMA/Stemra heeft geen enkele banden met de platenmaatschappij of muzikanten. Het is dus belachelijk dat ze om rechtenafdracht vragen. BUMA/Stemra heeft voor mij alle geloofwaardigheid verloren. Uitzuigers zijn het
Maffia, dat schoot me als eerste te binnen. BUMA/Stemra is niet geloofwaardig en maakt zichzelf belachelijk. Opheffen die bende.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |