abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:33:08 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172447
[Centraal] De Ramadan is weer bezig-topic

Deze vraag staat nog

quote:
Op maandag 27 oktober 2003 13:59 schreef SunChaser het volgende:
Volgend jaar valt de Ramadan in augustus. Dit jaar hadden we een hittegolf en was het gevaarlijk als je te weinig dronk. Hoe moet het dan? Wel werken maar niet mogen drinken?
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:33:52 #2
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172472
Milagro's post:
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:32 schreef milagro het volgende:

[..]

Hij vind muziek des duivels.
Zoals ze de Taliban dat ook vond.

Het lijkt mij, dat populaire muziek net zo goed, indien mogelijk, niet beluisterd dient te worden, tijdens de vasten uren.

Of zijn er, buiten dit even, ook speciale uitzonderingen, als je je in een Westerse omgeving bevindt of beroepsmatig, waar soms puur praktisch gezien het niet mogelijk is niet te vasten.

Ik kan me zo voorstellen dat een hartchirurg niet duizelig vanwege een lege maag om 16.00 aan een hartoperatie kan beginnen.

Om maar eens wat te noemen.
En nu niet miepen over schedules omgooien, hij is de enige beschilbare arts op dat moment.
En niet ziek.

maandag 27 oktober 2003 @ 14:35:57 #3
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172526
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:33 schreef SunChaser het volgende:

Deze vraag staat nog
[..]

Had ik je allang antwoord op gegeven
Normaal zing ik de sterren van de hemel
pi_14172536
quote:

Deze vraag staat nog
[..]

Die vraag is reeds beantwoord, moet je ff terug lezen.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:36:53 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172555
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:35 schreef toska het volgende:

[..]

Had ik je allang antwoord op gegeven

Ja, maar jij bent geen moslim.
pi_14172561
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:27 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Omdat je het in je "hersenen" opneemt?

Overigens is het naar mijn weten niet verboden om als moslim naar muziek te luisteren. Het komt bij mij over alsof je denkt dat de Islam een godsdienst is van veel geboden en verboden.

Lieverd, ik denk niets, dat is Imam Fawaz's interpretatie van de Islam,
En aangezien ik hier meerdere malen lees "vraag het aan de Imam..."
blijkt dat dus niet in alle gevallen even verstandig.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_14172583
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:36 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Die vraag is reeds beantwoord, moet je ff terug lezen.

Dus een hartchirurg ,duizelig van de honger, mag een operatie uitvoeren

Wat verantwoord

pi_14172632
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:38 schreef milagro het volgende:

[..]

Wat verantwoord

Mag wel, maar ik denk niet dat ie het zou doen. Verantwoordelijkheid moet je zelf nemen natuurlijk.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 27 oktober 2003 @ 14:41:11 #9
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172642
Ik vind het een beetje zeurderig worden nu, iedereen die aan de ramadan meedoet , doet dit uit vrije wil en dat is iets tussen diegene en Allah. Als je ziek wordt van de ramadan hoef je het niet vol te houden , ook is het niet zo dat anderen zich aan moeten passen aan degene die vast. Degene die vast zal zich aanpassen aan de rest, Zo is het ook met het 5 keer per dag bidden, als je dat niet lukt (omdat je net bezig bent met een openhart operatie) mag je daarna gewoon 2 of 3 keer achter elkaar bidden.

Zo kan je ook het vasten *afkopen* door een maaltijd aan de armen te schenken (kort uitgelegd)

maandag 27 oktober 2003 @ 14:43:04 #10
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172682
quote:

[..]

Wat verantwoord

Nee een hartchirurg zal niet opereren als hij weet dat hijniet 100% fit is.

Niet zo snel oordelen

pi_14172693
als oprechte fundie wil ik dat de muziek wereldwijd wordt afgeschaft
pi_14172766
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mag wel, maar ik denk niet dat ie het zou doen. Verantwoordelijkheid moet je zelf nemen natuurlijk.

Tuurlijk, maar ik vraag me dus, serieuze interesse, af , stel dat hij de enige aanwezige is, en het is spoed, wat dan?

Mag hij dan eerst iets nemen, druivensuiker voor mijn part, een slok sinaasappelsap, iets waardoor de eerste duizeligheid verdwijnt zonder dat zijn voorafgaande vastentijd als ongeldig te boek komt staan?

pi_14172807
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:43 schreef toska het volgende:

[..]

Nee een hartchirurg zal niet opereren als hij weet dat hijniet 100% fit is.

Niet zo snel oordelen

ik oordeel niet te snel, ProJeex zegt dat hij dan met een lege maag en duizeligheid moet opereren en dat is allesbehalve verantwoord dan, vind je niet?

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 27-10-2003 14:49]

pi_14172820
quote:

[..]

Wat verantwoord

Ja dat is verantwoord, als ie meent van niet, dan moet ie verlof nemen. Ik ben ook op m'n werk.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 14:52:20 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14172900
Uit eerste deel.
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:02 schreef toska het volgende:

Dan heb je pech maar als je er ziek van wordt mag je stoppen met vasten en het later inhalen

Maar dan is het kwaad dus al geschied. Ben je inmiddels uitgedroogd en heb je hoofdpijn enz enz.

Marokkanen in de bouw bv of andere gevaarlijke beroepen, zoals vrachtwagenchauffeur, da's levensgevaarlijk.

pi_14172907
Milagro? Heb jij het over Imam El Fawaz van de Assoenah-moskee in Den Haag ? Want dat is opzich geen verkeerde imam.
  maandag 27 oktober 2003 @ 14:52:36 #17
28560 toska
Let's All Chant
pi_14172908
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:49 schreef milagro het volgende:

[..]

ik oordeel niet te snel, ProJeex zegt dat hij dan met een lege maag en duizeligheid moet opereren en dat is allesbehalve verantwoord dan, vind je niet?

Ja das onverantwoord, je mag een ander niet in gevaar brengen , niet als vastende moslim en gewoon in de zorgsector ook niet.
pi_14172929
quote:

Deze vraag staat nog
[..]

Het begin van de vastenmaand ramadan valt volgend jaar op 15 okt. en loopt tot 13 november. Elk jaar begint het 11 dagen eerder.
Wat muziek betreft, is het ronduit belachelijk dat er mensen zijn die denken dat het verboden is. Er zijn inderdaad figuren die dit denken, maar die kan je gewoon niet serieus nemen. Trouwens wat is muziek, moet je je dan ook afvragen.
Want de ezan (oproep tot het bidden) wordt op zangerige toon voorgedragen. Maar ik kan het me wel voorstellen dat er moslims zijn die bepaalde muzieksoorten zoals Korn / Limp Bizkit / Slipknot verachtelijk vinden, omdat deze oproepen tot gewelddadigheden, dit is in strijd met de Islam.
quote:

[..]

Wat verantwoord

Het is natuurlijk altijd eigen verantwoordelijkheid. Iemand die het zo ver geschopt heeft als hartchirurg weet heus wel wat verantwoordelijkheid is. Maar ik denk dat het een erg kleine kans is, dat iemand die een (spoed)hartoperatie moet ondergaan, in de vastenmaand terecht komt bij een vastende islamitische hartchirurg.
Trouwens, een hartchirurg die zich onwel voelt, zal wel 3 x nadenken voordat die aan een operatie begint.
Als je zo gaat denken ken ik er nog wel een paar, voor 't zelfde geld zit je bij een katholieke hartchirurg, middenin de vastenmaand, die kans is groter, aangezien die 40 dagen duurt.

[Dit bericht is gewijzigd door Cajun op 27-10-2003 14:59]

pi_14173130
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:52 schreef pro_jeex het volgende:
Milagro? Heb jij het over Imam El Fawaz van de Assoenah-moskee in Den Haag ? Want dat is opzich geen verkeerde imam.
Dat vind ik dus wel
Zijn zoontje mag niet eens hier komen spelen, want ik ben niet getrouwd , geen moslim en dus zondig.
Dat kreeg ik regelmatig van zijn zoontje te horen

Zijn vrouw mag niet alleen over straat, alleen om boodschappen te doen en dan onder begeleiding van zoon (ze spreekt geen Nederlands) en de man heeft wel meer rare ideeén over vrouwen en wat al dan niet zondig zou zijn, als je zijn preken hoort...

Op ouderavonden schitterde hij en zijn gade door afwezigheid.
Zo ook op het afscheidsmusical van groep 8, waar zijn zoon met Allah's gratie aan mee mocht doen, zolang hij zelf maar niet zong
Die jongen had een glansrol als speaker, maar niemand van zijn familie heeft hem willen zien, dat gunnen ze dat joch dus gewoon niet blijkbaar.
Schoolreisjes?
Obada mag niet mee.

Ik heb zelden zo'n lieve jongen gezien (dat spreekt dan wel weer voor de ouders Fawaz) die zo hunkert naar vriendjes en aandacht, als Obada.
Het is gewoon ontroerend zoals hij iedere keer weer helemaal met ons mee oploopt, vraagt of hij meemag , en werkelijk niet weg te slaan is meer

En onderussen citeert hij te pas en te onpas de Koran

pi_14173228
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:01 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat vind ik dus wel
Zijn zoontje mag niet eens hier komen spelen, want ik ben niet getrouwd , geen moslim en dus zondig.
Dat kreeg ik regelmatig van zijn zoontje te horen

Zijn vrouw mag niet alleen over straat, alleen om boodschappen te doen en dan onder begeleiding van zoon (ze spreekt geen Nederlands) en de man heeft wel meer rare ideeén over vrouwen en wat al dan niet zondig zou zijn, als je zijn preken hoort...

Versta jij zijn preken dan? Ieder heeft zo z'n opvattingen over vrouwen, dat is ook zijn goedrecht.
quote:
Ik heb zelden zo'n lieve jongen gezien (dat spreekt dan wel weer voor de ouders Fawaz) die zo hunkert naar vriendjes en aandacht, als Obada.
Het is gewoon ontroerend zoals hij iedere keer weer helemaal met ons mee oploopt, vraagt of hij meemag , en werkelijk niet weg te slaan is meer

En onderussen citeert hij te pas en te onpas de Koran

Als ie ie dat doet, dan komt het vast wel goed met hem.
pi_14173329
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:53 schreef Cajun het volgende:

[..]

Het begin van de vastenmaand ramadan valt volgend jaar op 15 okt. en loopt tot 13 november. Elk jaar begint het 11 dagen eerder.
Wat muziek betreft, is het ronduit belachelijk dat er mensen zijn die denken dat het verboden is. Er zijn inderdaad figuren die dit denken, maar die kan je gewoon niet serieus nemen. Trouwens wat is muziek, moet je je dan ook afvragen.
Want de ezan (oproep tot het bidden) wordt op zangerige toon voorgedragen. Maar ik kan het me wel voorstellen dat er moslims zijn die bepaalde muzieksoorten zoals Korn / Limp Bizkit / Slipknot verachtelijk vinden, omdat deze oproepen tot gewelddadigheden, dit is in strijd met de Islam.
[..]

Het is natuurlijk altijd eigen verantwoordelijkheid. Iemand die het zo ver geschopt heeft als hartchirurg weet heus wel wat verantwoordelijkheid is. Maar ik denk dat het een erg kleine kans is, dat iemand die een (spoed)hartoperatie moet ondergaan, in de vastenmaand terecht komt bij een vastende islamitische hartchirurg.
Trouwens, een hartchirurg die zich onwel voelt, zal wel 3 x nadenken voordat die aan een operatie begint.
Als je zo gaat denken ken ik er nog wel een paar, voor 't zelfde geld zit je bij een katholieke hartchirurg, middenin de vastenmaand, die kans is groter, aangezien die 40 dagen duurt.

Het gaat niet om of het vaak voor zou komen of niet.
Het gaat om de uitzondering, of die in bepaalde gevallen wel gemaakt mag worden, ik geef dus slechts een voorbeeld.
Ik heb het dan dus over onverwachte situaties.
ProJeex stelde dat een chirurg dan maar "met een lege maag" moet opereren.

Het zou m.i. unfair zijn als jouw vastenperiode, op het allerlaatste moment door onvoorzien, onontkoombare omstandigheden te niet gedaan zou worden.

We hebben het hier niet over katholieken en hun vastenmaand, dus die laat ik gaarne in dit topic links liggen

pi_14173411
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:09 schreef milagro het volgende:

[..]

Het gaat niet om of het vaak voor zou komen of niet.
Het gaat om de uitzondering, of die in bepaalde gevallen wel gemaakt mag worden, ik geef dus slechts een voorbeeld.
Ik heb het dan dus over onverwachte situaties.
ProJeex stelde dat een chirurg dan maar "met een lege maag" moet opereren.

Het zou m.i. unfair zijn als jouw vastenperiode, op het allerlaatste moment door onvoorzien, onontkoombare omstandigheden te niet gedaan zou worden.

We hebben het hier niet over katholieken en hun vastenmaand, dus die laat ik gaarne in dit topic links liggen

Volgens de Islam moet je je medemens helpen, dat heeft een veel hogere prioriteit dan je eigen belang. Dus ook in dit geval. Je moet dan dus alles in staat stellen om die man/vrouw zo goed mogelijk te helpen. Als je daartoe je vasten moet breken, dan moet je dat doen.
pi_14173421
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:09 schreef milagro het volgende:

Pro_Jeex stelde dat een chirurg dan maar "met een lege maag" moet opereren.

Ik stelt dat inderdaad, maar als de chirurg dat niet wil doen, dan moet ie verlof nemen. Kijk je moet prioriteiten stellen.
pi_14173423
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:05 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Versta jij zijn preken dan? Ieder heeft zo z'n opvattingen over vrouwen, dat is ook zijn goedrecht.
[..]

Als ie ie dat doet, dan komt het vast wel goed met hem.

Ik heb ze gehoord en gelezen, enkele dan, en ik hoor van zijn zoontje meer dan genoeg over zijn vaders ideeën, wat de rechten maar vooral de plichten van een vrouw zijn, volgens hem.

Jij vraagt of ik die Imam bedoel en zegt vervolgens dat hij wel meevalt qua opvattingen, en ik antwoord dus dat ik dat NIET vind.
Een corrigerende tik voor een ongehoorzame vrouw goedkeuren, haar verbieden bezoek te ontvangen zonder 's mans toestemming, haar geen bezigheden buitenshuis gunnen (werk, vereniging, buurthuis) , noem ik nu niet bepaald vrouwvriendelijk.

Ik zeg nergens dat het hem niet vrij staat die mening te hebben.

pi_14173505
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:13 schreef Cajun het volgende:

[..]

Volgens de Islam moet je je medemens helpen, dat heeft een veel hogere prioriteit dan je eigen belang. Dus ook in dit geval. Je moet dan dus alles in staat stellen om die man/vrouw zo goed mogelijk te helpen. Als je daartoe je vasten moet breken, dan moet je dat doen.

en dat beloont Allah niet door dat "verbreken" door de vingers te zien, zoals hij dat met zieken, jonge kinderen en menstruerende vrouwen, wel doet.

dat vind ik niet tof van Allah, red je een mensenleven , tellen die 20 dagen vasten die je al achter de rug niet mee ..

pi_14173521
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:14 schreef milagro het volgende:

Ik heb ze gehoord en gelezen, enkele dan, en ik hoor van zijn zoontje meer dan genoeg over zijn vaders ideeën, wat de rechten maar vooral de plichten van een vrouw zijn, volgens hem.

Dat is dan een punt waar jij over valt. Maar de Islam of de Heilige Koran, gaat over wat meer dan alleen vrouwen hoor. Die man en vrouw moet zelf weten als hun zo willen leven.
quote:
Jij vraagt of ik die Imam bedoel en zegt vervolgens dat hij wel meevalt qua opvattingen, en ik antwoord dus dat ik dat NIET vind.
Een corrigerende tik voor een ongehoorzame vrouw goedkeuren, haar verbieden bezoek te ontvangen zonder 's mans toestemming, haar geen bezigheden buitenshuis gunnen (werk, vereniging, buurthuis) , noem ik nu niet bepaald vrouwvriendelijk.

Ik zeg nergens dat het hem niet vrij staat die mening te hebben.

Ik gaf aan dat ik het wel een goede Imam vind. Jij vind het niet vrouwvriendelijk, ik zie het anders. De man probeert z'n vrouw gewoon te beschermen tegen problemen en kwaadwillende mensen. Ik vind dat absoluut niet vrouwonvriendelijk. Ik ben het op die punten grotendeels ook wel met hem eens.

[Dit bericht is gewijzigd door pro_jeex op 27-10-2003 15:19]

pi_14173611
Ja, vrouwen dienen betutteld te worden, en kunnen en mogen zelf niet uitmaken waar, wanneer en of ze beschermd dienen te worden of willen worden.
Bij een vriendin op bezoek gaan of thuis ontvangen is natuurlijk bijzonder riskant.

Great

pi_14173640
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:17 schreef milagro het volgende:

[..]

en dat beloont Allah niet door dat "verbreken" door de vingers te zien, zoals hij dat met zieken, jonge kinderen en menstruerende vrouwen, wel doet.

dat vind ik niet tof van Allah, red je een mensenleven , tellen die 20 dagen vasten die je al achter de rug niet mee ..

Lezen is een vak, recht voor je uitstaren ook zo te zien. Het is niet voor het eerst gezegd, maar ik vertel het je nog maar weer een keer.

Mocht jij onverhoopt je vasten moeten verbreken, dan kun je die dagen die je hebt verbroken, een andere keer inhalen. Nix geen addertjes onder het gras.

pi_14173695
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Lezen is een vak, recht voor je uitstaren ook zo te zien. Het is niet voor het eerst gezegd, maar ik vertel het je nog maar weer een keer.

Mocht jij onverhoopt je vasten moeten verbreken, dan kun je die dagen die je hebt verbroken, een andere keer inhalen. Nix geen addertjes onder het gras.

dus die verloren dagen alleen inhalen bedoel je?
de dagen die je gevast hebt blijven staan?
pi_14173725
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:25 schreef milagro het volgende:

[..]

dus die verloren dagen alleen inhalen bedoel je?
de dagen die je gevast hebt blijven staan?

Precies
pi_14173888
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:30 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
ff voor de leuk:

[afbeelding]

Dus mensen die niet aan rammadam doen zijn duivels?
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  maandag 27 oktober 2003 @ 15:32:53 #33
30560 2Mini
Official Logo
pi_14173904
ik ben vandaag begonnen
Camera 1... 1!
pi_14173906
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:26 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Precies

Okay en hoever mag dat gaan.

Ik bedoel als je 1 week vast en dan 1 dag niet, en dan weer 4 dagen wel en dan een halve dag niet..dat lijkt me niet de bedoeling, zelfs als dat door onvoorziene onoverkoombare zaken nodig is.

Ik neem aan dat 'de uitdaging' de aaneengeslotenheid van de periode is.

Als de periode doorbroken wordt door een enkele dag, door force majeur, en je volgens jou dan die ene dag dan mag inhalen op een later tijdstip, waarom mag je dan niet dat vasten "doorbreken" met de inname van 1 enkel noodzakelijk pilletje, iets dat de honger niet stilt, geen voldoening geeft op de korte termijn, en die "verloren" tijd compenseren door dan bijvoorbeeld een extra dag te vasten?

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 15:35:58 #35
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14173986
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:18 schreef pro_jeex het volgende:
De man probeert z'n vrouw gewoon te beschermen tegen problemen en kwaadwillende mensen.
En intussen mag hij wel vreemdgaan met Nederlandse vrouwen?

Heb gewerkt met Moslims, de mannen gingen 's avonds lekker stappen en achter de vrouwen aan terwijl de eigen vrouw thuisbleef.

pi_14174039
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:35 schreef SunChaser het volgende:

[..]

En intussen mag hij wel vreemdgaan met Nederlandse vrouwen?

Heb gewerkt met Moslims, de mannen gingen 's avonds lekker stappen en achter de vrouwen aan terwijl de eigen vrouw thuisbleef.

dat zijn dan natuurlijk geen moslims , Sunnie, snap dat dan

een moslim zou dat nooit doen.

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 15:38:57 #37
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14174065
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:38 schreef milagro het volgende:
dat zijn dan natuurlijk geen moslims , Sunnie, snap dat dan
een moslim zou dat nooit doen.
Dan zijn er minder moslims in Nederland dan ik dacht.
pi_14174194
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:38 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dan zijn er minder moslims in Nederland dan ik dacht.

ik heb het vroeger nog schreinender meegemaakt

ik had een Turks vriendje, die bleek getrouwd te zijn

als ik bij hem thuis kwam, sloot hij zijn vrouw op in de slaapkamer..
serieus waar.
(dat heb ik dus later vernomen, hè )

zij was dus ofwel zo bang dat ze geen geluid maakte, ofwel hij had haar gekneveld of zo.

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 15:49:49 #39
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14174364
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:43 schreef milagro het volgende:
ik had een Turks vriendje, die bleek getrouwd te zijn
Een oud-klasgenootje van me had precies hetzelfde. Het kwam uit toen zowel zij als zijn echte vrouw beiden moesten bevallen. Dat gebeurde zo'n beetje tegelijk, dus kon hij niet bij allebei zijn.

Ik geloof dat ze hem later nog gevraagd heeft nog een kind bij haar te verwekken, zodat het broertje of zusje dezelfde vader zou hebben.

Anyway, laten we niet teveel afdwalen van de ramadan.

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 27-10-2003 15:50]

pi_14174534
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:32 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

Dus mensen die niet aan rammadam doen zijn duivels?

Wow. Dat je bepaalde teksten niet begreep dat had ik wel door, maar dat je zelfs plaatjes niet meer begrijpt ....
  maandag 27 oktober 2003 @ 15:58:59 #41
28560 toska
Let's All Chant
pi_14174564
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:49 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Een oud-klasgenootje van me had precies hetzelfde. Het kwam uit toen zowel zij als zijn echte vrouw beiden moesten bevallen. Dat gebeurde zo'n beetje tegelijk, dus kon hij niet bij allebei zijn.

Ik geloof dat ze hem later nog gevraagd heeft nog een kind bij haar te verwekken, zodat het broertje of zusje dezelfde vader zou hebben.

Anyway, laten we niet teveel afdwalen van de ramadan.

Dr worden geen moslimpjes verwekt tijdens de ramadan
pi_14174583
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:32 schreef milagro het volgende:

[..]

Okay en hoever mag dat gaan.

Ik bedoel als je 1 week vast en dan 1 dag niet, en dan weer 4 dagen wel en dan een halve dag niet..dat lijkt me niet de bedoeling, zelfs als dat door onvoorziene onoverkoombare zaken nodig is.

Als de periode doorbroken wordt door een enkele dag, door force majeur, en je volgens jou dan die ene dag dan mag inhalen op een later tijdstip, waarom mag je dan niet dat vasten "doorbreken" met de inname van 1 enkel noodzakelijk pilletje, iets dat de honger niet stilt, geen voldoening geeft op de korte termijn, en die "verloren" tijd compenseren door dan bijvoorbeeld een extra dag te vasten?

Een halve dag vasten kan niet. Die dag zul je dan ook compleet moeten inhalen. Dat geldt voor alle dagen die je mist. Als je een week mist, moet je dit dus ook in zijn geheel inhalen. Enzovoorts. Als jij niet verder kan leven zonder elke dag dat pilletje te nemen, dan hoef je ook niet te vasten. Dan kun je een arme blij maken met een maaltijd. Is dat niet barmhartig?
pi_14174586
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:57 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wow. Dat je bepaalde teksten niet begreep dat had ik wel door, maar dat je zelfs plaatjes niet meer begrijpt ....

leg het maar uit dan.

ik zie dat de gelovige, de ware, die dus vast, niet vatbaar is voor de duivel, en dat de duivel daarom zijn biezen pakt.

komt feitelijk op hetzelfde neer dus

pi_14174608
quote:

[..]

Wat Allah wel of niet door de vingers ziet, daar gaan jij noch ik over. De chirurg waar jij het over hebt zal zijn eigen keuzes moeten maken en met die keuze en de gevolgen moeten leven.
  maandag 27 oktober 2003 @ 16:04:15 #45
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14174644
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:14 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Ik stelt dat inderdaad, maar als de chirurg dat niet wil doen, dan moet ie verlof nemen. Kijk je moet prioriteiten stellen.

Het lijkt me, in het oog van barmhartigheid dat het helpen van een medemens ver boven dat staat dan je eigen belang. Elke keuze om egoistisch met alleen jezelf bezig te zijn lijkt me dan ook zeer bezwaarlijk in de ogen van Allah op de dag des oordeels. Of is de Islam een egoistisch geloof?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_14174648
dat wil nog niet zeggen dat de duivel iedere ongelovige pakt Milagro... dat kun je toch zelf wel afleiden ?
God put a smile upon your face
pi_14174656
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:32 schreef milagro het volgende:
Pst.. je hoeft alleen overdag te vasten, er is geen sprake van een onafgebroken periode van een maand van vasten. De vasten wordt elke dag bij het vallen van de avond verbroken.
pi_14174666
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:00 schreef milagro het volgende:

[..]

leg het maar uit dan.

ik zie dat de gelovige, de ware, die dus vast, niet vatbaar is voor de duivel, en dat de duivel daarom zijn biezen pakt.

komt feitelijk op hetzelfde neer dus

Als tedje of jij je als de duivel ziet, dan komt dat daarop neer ja. Maar ik neem aan dat je jezelf liever als gewoon mens ziet.

De prent is bedoelt voor moslims in de vastenmaand. Een gewone buitenstaander, ook een andere gelovige, zou de humor hier wel van moeten kunnen waarderen. Mensen die waarschijnlijk compleet zonder geloof zijn, die zullen het wel niet begrijpen. Het gaat om de duivel en sommige mensen associëren hem met zichzelf, terwijl het toch echt alleen om de duivel gaat. De misopvatting zegt toch meer over de persoon in kwestie.

pi_14174772
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wat Allah wel of niet door de vingers ziet, daar gaan jij noch ik over. De chirurg waar jij het over hebt zal zijn eigen keuzes moeten maken en met die keuze en de gevolgen moeten leven.

Dus wat loopt iedereen dan te miepen over medicijnen, want ik weet zeker dat het niet zo nauw omschreven staat in de Koran.
Men neemt dus aan dat medicatie niet mag.

Men neemt dus aan dat verloren vasten tijd ingehaald mag worden?
Want als dat mag, waarom dan zo moeilijk doen over 1 pil, die op geen enkele wijze feitelijk het vasten verstoord.

Ik vind het meer ridicuul dat verloren tijd ingehaald mag worden op die wijze, dan dat er moeilijk gedaan wordt, al dan niet later op de dags des oordeels, over medicatie.
Want is er sprake van 1 of 2 verloren dagen, wat is dan in Godsnaam de "uitdaging" .. dat heeft toch niets meer met intentie en de grote gedachte erachter te maken, maar is mierenneuken over door menselijke interpretatie van blijkbaar niet geheel duidelijke regeltjes, als ik zo de posts hier lees.

pi_14174816
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

Pst.. je hoeft alleen overdag te vasten, er is geen sprake van een onafgebroken periode van een maand van vasten. De vasten wordt elke dag bij het vallen van de avond verbroken.

Precies.
Maar medicatie dien je soms op gezette tijden te nemen.
Dus ook overdag.

Wat doet dat af aan de overige uren dat je je keurig aan de regels houdt.
Een pil stilt geen honger, vereenvoudigt het vasten niet.

Maar men mag wel een dag of wat inhalen omdat men ziek was of ongesteld of in een situatie als de arts waar ik over sprak.

Dat vind ik dus heel krom.

pi_14174844
De uitdaging is, zoals ik het geleerd heb, het ervaren hoe het is om een hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, te moeten leven zonder voedsel.

De bedoeling is, dat dit mensen aan het denken zet over hoe armen die geen eten hebben eraan toe zijn. Dit moet dan weer leiden tot barmhartigheid t.a.v. de armen.

Vandaar dat je in plaats van zelf te hongeren, als dat niet lukt, de honger van een ander mag stillen.

pi_14174870
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Als tedje of jij je als de duivel ziet, dan komt dat daarop neer ja. Maar ik neem aan dat je jezelf liever als gewoon mens ziet.

De prent is bedoelt voor moslims in de vastenmaand. Een gewone buitenstaander, ook een andere gelovige, zou de humor hier wel van moeten kunnen waarderen. Mensen die waarschijnlijk compleet zonder geloof zijn, die zullen het wel niet begrijpen. Het gaat om de duivel en sommige mensen associëren hem met zichzelf, terwijl het toch echt alleen om de duivel gaat. De misopvatting zegt toch meer over de persoon in kwestie.

Over niet lezen gesproken

Mijn uitleg is dat een ware gelovige vast.
En de duivel heeft geen vat op de ware gelovige en pakt zijn biezen.

Waar zie jij in die uitleg dat ik me met de duivel vereenzelvig?

Als mijn uitleg niet klopt, leg het me maar uit dan

maandag 27 oktober 2003 @ 16:16:01 #53
28560 toska
Let's All Chant
pi_14174885
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:14 schreef ZozoVII het volgende:
De uitdaging is, zoals ik het geleerd heb, het ervaren hoe het is om een hele dag, van zonsopgang tot zonsondergang, te moeten leven zonder voedsel.

De bedoeling is, dat dit mensen aan het denken zet over hoe armen die geen eten hebben eraan toe zijn. Dit moet dan weer leiden tot barmhartigheid t.a.v. de armen.

Vandaar dat je in plaats van zelf te hongeren, als dat niet lukt, de honger van een ander mag stillen.

kort en krachtig
pi_14174906
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:10 schreef milagro het volgende:

[..]

Dus wat loopt iedereen dan te miepen over medicijnen, want ik weet zeker dat het niet zo nauw omschreven staat in de Koran.

Want als dat mag, waarom dan zo moeilijk doen over 1 pil, die op geen enkele wijze feitelijk het vasten verstoord.

Ik vind het meer ridicuul dat verloren tijd ingehaald mag worden op die wijze, dan dat er moeilijk gedaan wordt, al dan niet later op de dags des oordeels, over medicatie.
Want is er sprake van 1 of 2 verloren dagen, wat is dan in Godsnaam de "uitdaging" .. dat heeft toch niets meer met intentie en de grote gedachte erachter te maken, maar is mierenneuken over door menselijke interpretatie van blijkbaar niet geheel duidelijke regeltjes, als ik zo de posts hier lees.

Zoals jij het doet voorkomen is het hele geloof gebaseerd op aannames. Dit is natuurlijk weer niet juist. Er zijn wel degelijk regels geschreven, waarin staat uitgelegd wat wel mag en wat niet, net als in de Bijbel. Sommige van die regels zijn voor verschillende interpretaties vatbaar, maar de geleerden zijn er al jaren/eeuwen over uit dat een medicijn wél je vasten verbreekt waardoor je het zult moeten inhalen.

Jouw verhaal over je medicatie is ook tig malen onderuit gehaald en toch blijf je sommige posts negeren om daarna weer terug te keren met jezelfde ridicule opvattingen.

De regels staan vast, je hebt je hieraan te houden. Doe je dit niet, dan veroordeelt niemand je. Dat is alleen aan Allah. Dus nogmaals, voor de vierde keer, maar dan speciaal en alleen voor jou. Moet jij medicijnen nemen om normaal te kunnen functioneren, dan mag je niet vasten. Of op andere dagen inhalen. Of de armen aan hun maaltijd helpen als aflossing.

Dat is niet krom, dat is zo recht als maar kan.

pi_14174916
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:14 schreef ZozoVII het volgende:

Als dat de uitdaging is, als het daar om gaat, wat maakt 1 pilletje dan uit, als je voor de rest de gehele dag niets tot je neemt en 1 zo'n pilletje de honger of dorst op geen enkele wijze wegneemt.
pi_14174930
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:58 schreef toska het volgende:

[..]

Dr worden geen moslimpjes verwekt tijdens de ramadan

Ow nee?
pi_14174956
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:15 schreef milagro het volgende:

[..]

Over niet lezen gesproken

Mijn uitleg is dat een ware gelovige vast.
En de duivel heeft geen vat op de ware gelovige en pakt zijn biezen.

Waar zie jij in die uitleg dat ik me met de duivel vereenzelvig?

Als mijn uitleg niet klopt, leg het me maar uit dan

Waar sloeg je eerdere opmerking over het plaatje dan op, als ik vragen mag?
pi_14174976
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:17 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Zoals jij het doet voorkomen is het hele geloof gebaseerd op aannames. Dit is natuurlijk weer niet juist. Er zijn wel degelijk regels geschreven, waarin staat uitgelegd wat wel mag en wat niet, net als in de Bijbel. Sommige van die regels zijn voor verschillende interpretaties vatbaar, maar de geleerden zijn er al jaren/eeuwen over uit dat een medicijn wél je vasten verbreekt waardoor je het zult moeten inhalen.

Jouw verhaal over je medicatie is ook tig malen onderuit gehaald en toch blijf je sommige posts negeren om daarna weer terug te keren met jezelfde ridicule opvattingen.

De regels staan vast, je hebt je hieraan te houden. Doe je dit niet, dan veroordeelt niemand je. Dat is alleen aan Allah. Dus nogmaals, voor de vierde keer, maar dan speciaal en alleen voor jou. Moet jij medicijnen nemen om normaal te kunnen functioneren, dan mag je niet vasten. Of op andere dagen inhalen. Of de armen aan hun maaltijd helpen als aflossing.

Dat is niet krom, dat is zo recht als maar kan.

Geef mij de quote aan de Koran maar, waar staat dat medicatie het vasten doorbreekt en waar inhalen van 1 dag op een later tijdstip van waarde is en waarom.
pi_14174978
quote:
de geleerden zijn er al jaren/eeuwen over uit
[offtopic]
kijk, das nou handig als je christen bent- dan ben je je eigen bijbelgeleerde!
[/offtopic]

Vele eeuwen en jaren geleden bestond er nog niet zoiets als medicatie die je op gezette tijden in moest nemen.
Ik denk echt dat die medicatie niet als voedsel beschouwd zal worden: 't is toch de bedoeling dat je door niet eten je situatie leert waarderen, niet dat je door niet eten het loodje legt!
* ZozoVII wil toch betere uitleg

pi_14174980
quote:

[..]

Dit heb ik al meer dan eens genoemd. Ervanuitgaande dat iemand die medicijnen slikt ziek is (waarom anders medicijnen), dan mag die persoon niet vasten. De vraag of je medicijnen tijdens de vasten dan wel of niet kunt slikken komt dan helemaal niet aan de orde. Je vast namelijk niet, en je medicijnen innemen kunnen dus ook de vasten nog feitelijk, noch theoretisch breken.
quote:
De regel is eigenlijk wel heel erg duidelijk, wie moslim is vast tijdens de Ramadan, tenzij hij of zij ziek is op op reis. Dan mag er later worden gevast. Voor de moslim die niet ziek is of op reis blijft dus alleen de vraag over; voldoe ik aan mijn plicht om te vasten tijdens deze maand of niet. Een inhalen van niet-gevastte dagen bestaat niet voor de gezonde moslim die niet op reis is. Die leeft met de gevolgen van de keuze die hij gemaakt heeft. En wat die gevolgen zijn weet niemand. Punt uit. Simpele regel die makkelijk is te begrijpen.

Voor ingewikkelde regels moet je bij de Mohammedanen zijn, die regelen alles op de meest duistere en ingewikkelde manier. Met Islam heeft dat echter weinig te maken.

pi_14174991
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 14:53 schreef Cajun het volgende:
Er is een verschil tussen bijvoorbeeld anasheed en zang/dans/snaarinstrumenten. Anasheed zijn vaak liederen ter aanbidding van Allah die worden gezongen op maat van bijvoorbeeld een trommel. Je weet wel, zo een cirkelvormig hout ding war een berenvel is overgetrokken. Vaak met de hand beslagen.
pi_14175000
quote:

[..]

Ik weet niet hoe Allah zal oordelen over zijn mensen, aangezien dat niet mogelijk is uit ons standpunt. De chirurg handelt naar zijn eigen mening, uit beroepsoverweging en logisch handelen, verbreekt hij zijn vasten, om iemand te redden. Allah zal hem hierom heus niet straffen. De chirurg kan op een later tijdstip zijn vasten inhalen.
quote:

[..]

In de Koran staat dat zieken niet hoeven te vasten, iemand die medicatie nodig heeft, hoort onder dat kopje. Mijn moeder is diabetespatiënt, en moet op bepaalde tijden eten. Zij hoeft dus niet te vasten.
Het inhalen van 'verloren' vastendagen heeft alleen toepassing op degenen die het vasten hebben verbroken door overmacht.
Dus als jij vindt dat je vandaag niet hoeft te vasten, want dat doe ik wel over 5 weken, dan ben je volgens de Islam fout bezig.
pi_14175001
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Waar sloeg je eerdere opmerking over het plaatje dan op, als ik vragen mag?

welke eerder opmerking

ik herhaal wat ik net ook zei.

pi_14175055
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:20 schreef HiZ het volgende:
Voor ingewikkelde regels moet je bij de Mohammedanen zijn, die regelen alles op de meest duistere en ingewikkelde manier. Met Islam heeft dat echter weinig te maken.
Heb het alsjeblieft niet over Mohammedanen, die mensen hebben zowiezo niks met de Islam te maken, ik vraag me zelfs af of ze wel bestaan. Mohammedanen zijn aanbidders van de profeet Mohammed, in vergelijking met wat Jezus is voor Christenen. In de Islam mag Mohammed niet vereert worden, want Mohammed was een profeet.
  maandag 27 oktober 2003 @ 16:25:33 #65
28560 toska
Let's All Chant
pi_14175056
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:17 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ow nee?

Ik bedoelde tijdens de periode dat er gevast moet worden dus overdag
pi_14175060
quote:
Voor ingewikkelde regels moet je bij de Mohammedanen zijn
Volgens mij is deze aanduiding Middeleeuws- moslims zijn mensen van de Islam, de "overgave", en Mohammed heeft niet de status van God, wordt niet aanbeden en staat in hun religie niet centraal!

Ik neem aan dat God pro-life is en dus niet wil dat iemand door de Ramadan zou sterven. Dan zal het op de Laatste Dag ook wel meevallen met zijn oordeel w.b. dit punt oh nee roken is tijdens ramadan verboden * ZozoVII stampt sigaar weer uit

pi_14175075
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:21 schreef Cajun het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe Allah zal oordelen over zijn mensen, aangezien dat niet mogelijk is uit ons standpunt. De chirurg handelt naar zijn eigen mening, uit beroepsoverweging en logisch handelen, verbreekt hij zijn vasten, om iemand te redden. Allah zal hem hierom heus niet straffen. De chirurg kan op een later tijdstip zijn vasten inhalen.

Nee, kan hij niet. Hij kan het wel ''afkopen'' omdat hij het vanwege zijn moeilijke keuze niet kon volhouden.
quote:
In de Koran staat dat zieken niet hoeven te vasten, iemand die medicatie nodig heeft, hoort onder dat kopje. Mijn moeder is diabetespatiënt, en moet op bepaalde tijden eten. Zij hoeft dus niet te vasten.
Het inhalen van 'verloren' vastendagen heeft alleen toepassing op degenen die het vasten hebben verbroken door overmacht.
Dus als jij vindt dat je vandaag niet hoeft te vasten, want dat doe ik wel over 5 weken, dan ben je volgens de Islam fout bezig.
Als overmacht betekent; ziek zijn of op reis, dan heb je gelijk, voor alle overige gevallen niet.
pi_14175111
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:26 schreef HiZ het volgende:
Als overmacht betekent; ziek zijn of op reis, dan heb je gelijk, voor alle overige gevallen niet.
Maar medicijnen innemen betekent niet meteen dat je ziek bent
  maandag 27 oktober 2003 @ 16:28:56 #69
28560 toska
Let's All Chant
pi_14175123
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, kan hij niet. Hij kan het wel ''afkopen'' omdat hij het vanwege zijn moeilijke keuze niet kon volhouden.
[..]

We kunnen het blijven uitleggen maar als er niet geluisterd wordt , ik hou er mee op iig.
pi_14175128
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:20 schreef milagro het volgende:

[..]

Geef mij de quote aan de Koran maar, waar staat dat medicatie het vasten doorbreekt en waar inhalen van 1 dag op een later tijdstip van waarde is en waarom.

Ben ik een korangeleerde? Vraag het aan de imam in je buurt, als je werkelijk zo geïnteresseerd bent in de islam. Ik denk eerder andersom, maar laat ik daar geen uitspraken over doen.
pi_14175134
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:25 schreef Cajun het volgende:

[..]

Heb het alsjeblieft niet over Mohammedanen, die mensen hebben zowiezo niks met de Islam te maken, ik vraag me zelfs af of ze wel bestaan. Mohammedanen zijn aanbidders van de profeet Mohammed, in vergelijking met wat Jezus is voor Christenen. In de Islam mag Mohammed niet vereert worden, want Mohammed was een profeet.

Ik heb het liever wel over Mohammedanen, want daar lopen er nogal veel van rond die zich moslim noemen. En dat is voor niet-moslims verwarrend.

Voor mij betekent Mohammedaan; iemand die de Hadith sprookjesboeken volgt als leidraad voor zijn leven.

pi_14175161
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dit heb ik al meer dan eens genoemd. Ervanuitgaande dat iemand die medicijnen slikt ziek is (waarom anders medicijnen), dan mag die persoon niet vasten. De vraag of je medicijnen tijdens de vasten dan wel of niet kunt slikken komt dan helemaal niet aan de orde. Je vast namelijk niet, en je medicijnen innemen kunnen dus ook de vasten nog feitelijk, noch theoretisch breken.
[..]

De regel is eigenlijk wel heel erg duidelijk, wie moslim is vast tijdens de Ramadan, tenzij hij of zij ziek is op op reis. Dan mag er later worden gevast. Voor de moslim die niet ziek is of op reis blijft dus alleen de vraag over; voldoe ik aan mijn plicht om te vasten tijdens deze maand of niet. Een inhalen van niet-gevastte dagen bestaat niet voor de gezonde moslim die niet op reis is. Die leeft met de gevolgen van de keuze die hij gemaakt heeft. En wat die gevolgen zijn weet niemand. Punt uit. Simpele regel die makkelijk is te begrijpen.

Kijk ik begrijp dat regels regels zijn.
En men kan dan eventueel nog discussieren over de interpretatie ervan.

Maar ik zie gewoon een bepaalde inconsequentheid.
Als het gaat om de intentie van afzien, voelen wat de armlastige voelt, dan zie ik niet in waarom een medicijn innemen daar afbreuk aan doet.

Wel als je ondanks medicatie, bedlegerig bent, weinig energie hebt of anderszins gehandicaptm dan kun je je het niet permiteren om te vasten en zou je indien toch geprobeerd, je gezondheid benadelen en het ws ook niet volhouden.

Ik slik medicijnen ter voorkoming van dergelijke toestanden en zou gewoon overdag zonder eten en drinken kunnen, dat ondermijnt mijn gezondheid niet, ik kan immers na zonsondergang aan mijn vitamines en energie komen weer, mij net als ieder ander opladen voor de komende dag.
Ik ben ziek, maar niet ziekziek , zeg maar

pi_14175166
quote:
Niet over Ramadan maar: wat Jezus is voor christenen is absoluut anders dan wat Mohammed is voor moslims! Christenen aanbidden niet én Jezus én God, maar ín Jezus aanbidden zij God.

moest ik effe kwijt

maandag 27 oktober 2003 @ 16:31:39 #74
28560 toska
Let's All Chant
pi_14175177
Het innemen van medicatie gaat door de mond , naar maag , bloedbaan, das dus niet vasten!

Plus alle eerdere opmerkingen die gemaakt zijn over mensen die medicatie nodig hebben........

Nu ben ik weg

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:31:46 #75
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175180
Wie in deze discussie is eigenlijk allemaal moslim en al of niet aan het vasten?
pi_14175185
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:20 schreef ZozoVII het volgende:

[..]

[offtopic]
kijk, das nou handig als je christen bent- dan ben je je eigen bijbelgeleerde!
[/offtopic]

Vele eeuwen en jaren geleden bestond er nog niet zoiets als medicatie die je op gezette tijden in moest nemen.
Ik denk echt dat die medicatie niet als voedsel beschouwd zal worden: 't is toch de bedoeling dat je door niet eten je situatie leert waarderen, niet dat je door niet eten het loodje legt!
* ZozoVII wil toch betere uitleg

"En een vitamine pilletje dan? Anders voel ik me zo slap de hele dag"

Al die onzin gaat dus niet op. De regels zijn simpel. Er komt niets, maar dan ook niets in je maag terecht. Als dit wel zo is, dan telt je hele dag niet en mag je deze later inhalen. Je hoeft het niet eens te zijn met deze regels, maar het zijn wel de regels. Geen discussie over mogelijk. Niemand dwingt je ook ergens toe. Je bent alleen voor jezelf verantwoordelijk op de Dag de Oordeels.

pi_14175198
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:28 schreef Youssef het volgende:

[..]

Maar medicijnen innemen betekent niet meteen dat je ziek bent

Heb jij ook maar een enkel voorbeeld van iemand die medicijnen slikt maar die niet ziek is ?
pi_14175205
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ben ik een korangeleerde? Vraag het aan de imam in je buurt, als je werkelijk zo geïnteresseerd bent in de islam. Ik denk eerder andersom, maar laat ik daar geen uitspraken over doen.

Met jou praat ikniet meer dan.
Als ik verdorie geen interess had, zat ik hierniet al uren te posten.

Men ziet graag dat men zich verdiept in de cultuur en het geloof van de ander en ja, dat roept vragen op en die stel ik.
Ik begrijp dingen niet en probeer ze te begrijpen.
Heel jammer dat jij dat als negatief beschouwt, tegelijkertijd ook wel typerend weer.

pi_14175210
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Heb jij ook maar een enkel voorbeeld van iemand die medicijnen slikt maar die niet ziek is ?

Milagro
pi_14175212
Ik heb wel wat dorst en honger, maar nog ff volhouden en dan even wat eten. De zon gaat straks onder.
  maandag 27 oktober 2003 @ 16:34:25 #81
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14175216
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:31 schreef toska het volgende:
Het innemen van medicatie gaat door de mond , naar maag , bloedbaan, das dus niet vasten!

Plus alle eerdere opmerkingen die gemaakt zijn over mensen die medicatie nodig hebben........

Nu ben ik weg

aan de zetpil dan maar
pi_14175237
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:22 schreef milagro het volgende:

[..]

welke eerder opmerking

ik herhaal wat ik net ook zei.

Owkee, dan het volgende:

Wat was je punt met je opmerking?

pi_14175258
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:31 schreef SunChaser het volgende:
Wie in deze discussie is eigenlijk allemaal moslim en al of niet aan het vasten?
het is in ieder geval duidelijk dat de aanwezige moslims het ook niet helemaal eens zijn met elkaar.

dus ook niet vreemd, dat ik als ongelovige zoveel vragen heb, lijkt me

jammer dat het als negatief wordt opgevat.

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:37:20 #84
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175261
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er zijn genoeg ziektes die onder controle worden gehouden door regelmatig een pil te slikken, bv, ochtend middag avond. Dan wordt men niet ziek en kan men gewoon functioneren. Maar die pil moet wel worden ingenomen.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:39:09 #85
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175301
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:37 schreef milagro het volgende:

dus ook niet vreemd, dat ik als ongelovige zoveel vragen heb, lijkt me

jammer dat het als negatief wordt opgevat.

Ik heb ook best vragen. Ik ben wel gelovig, maar niet Moslim, en ben best geinteresseerd in bepaalde aspecten van de ramadan.

Is het btw rammadan of ramadan?

pi_14175305
In de ramadan eten veel moslims, al dan niet Marokkanen vaak Harira. Harira is een oranjege soep en toen ik me moeder vroeg waarom dat zo was zei ze dat het kwam omdat Harira bijna alles bevat wat je nodig hebt aan vitamines en andere. Ik weet niet of het zo is, maar ik dacht... ik doe eens een mededeling
pi_14175352
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:30 schreef milagro het volgende:

[..]

Kijk ik begrijp dat regels regels zijn.
En men kan dan eventueel nog discussieren over de interpretatie ervan.

Maar ik zie gewoon een bepaalde inconsequentheid.
Als het gaat om de intentie van afzien, voelen wat de armlastige voelt, dan zie ik niet in waarom een medicijn innemen daar afbreuk aan doet.

Wel als je ondanks medicatie, bedlegerig bent, weinig energie hebt of anderszins gehandicaptm dan kun je je het niet permiteren om te vasten en zou je indien toch geprobeerd, je gezondheid benadelen en het ws ook niet volhouden.

Ik slik medicijnen ter voorkoming van dergelijke toestanden en zou gewoon overdag zonder eten en drinken kunnen, dat ondermijnt mijn gezondheid niet, ik kan immers na zonsondergang aan mijn vitamines en energie komen weer, mij net als ieder ander opladen voor de komende dag.
Ik ben ziek, maar niet ziekziek , zeg maar

Die inconsequentie zit niet in de regels maar in pogingen om aan die regels extra regels toe te voegen. En dat is precies wat Mohammedanen doen; die raken vervolgens verstrikt in discussies of je wel of geen medicijnen mag slikken want die willen niet zomaar aannemen dat ziek, ziek betekent. Daar schrijven ze dan een boek over waarna uiteindelijk niemand meer weet hoe het nu zit, en dan roepen ze ''vraag het maar aan de imam''. Ik zou er bijna bijschrijven ''Mission Accomplished''.

Als je de Islam daarentegen serieus neemt, dan weet je dat ook dit een gewetensvraag is. Wat is jouw intentie; of je echt ziek bent dat weet je zelf het best, net zo goed als je weet of je een hoofdpijntje gebruikt om een dagje te spijbelen of dat het echt niet gaat. Ik kan deze hele maand naar Istanbul gaan. Ben ik dan op reis? Mijn hoofdadres is niet in Istanbul, ik kan makkelijk een redenering opzetten dat ik als ik in mijn vakantiehuis ben eigenlijk op reis ben en dus niet hoef te vasten. Voor mijzelf weet ik dan echt wel of ik goed of fout bezig ben. En naast mijzelf hoef ik dat goed of fout bezig zijn alleen te verantwoorden tegenover God.

Elke keer dat je een regel volgt of niet gaat het over dezelfde vraag; probeer ik het goede te doen of niet.

pi_14175353
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:39 schreef Youssef het volgende:
In de ramadan eten veel moslims, al dan niet Marokkanen vaak Harira. Harira is een oranjege soep en toen ik me moeder vroeg waarom dat zo was zei ze dat het kwam omdat Harira bijna alles bevat wat je nodig hebt aan vitamines en andere. Ik weet niet of het zo is, maar ik dacht... ik doe eens een mededeling
Heb je daar een receptje van?
pi_14175356
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Owkee, dan het volgende:

Wat was je punt met je opmerking?

laatste reactie op jouw posts, want ik ben volgens jou negatief bezig.

Jij zegt dat Tedje de grap niet vat.
Ik gaf mijn uitleg, die feitelijk op het zelfde neer komt.
Des duivels immers, betekent niet dat je jezelf de duivel waant, begrijp je

En dan kom jij weer met dat omgelovigen en niet oprecht geinteresseerden als ik, wat dus al niet klopt, zo'n grap verkeerd (willen) uitleggen en zichzelf als de duivel zien, wat dan weer genoeg over ons zou zeggen (al weet ik niet wat).

pi_14175379
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:37 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Er zijn genoeg ziektes die onder controle worden gehouden door regelmatig een pil te slikken, bv, ochtend middag avond. Dan wordt men niet ziek en kan men gewoon functioneren. Maar die pil moet wel worden ingenomen.

Maar je zegt zelf al dat de ziekte onder controle moet worden gehouden door de medicijnen. Dus ben je ziek.
  maandag 27 oktober 2003 @ 16:43:29 #91
28799 cimbom
just kidding
pi_14175390
Harira? Ik weet niet maar wij hebben wel mercimek (ik wet niet het Nederlanse woord ervoor, mischien KirmiziBeyaz weet het).

Speciaal voor milagro : weet je wat je mag van mij die pil toch nemen, ik zal het niemand vertellen.

pi_14175405
Ik hoorde net dat er geen seks mag plaatsvinden tijdens de Ramadan
Waar slaat dat nou weer op?
pi_14175411
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:41 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Heb je daar een receptje van?

Ik ben egienlijk wel benieuwd naar het verhaal achter je naam

Harira 1
Harira 2
Harira 3
Harira, overige recepten

[Dit bericht is gewijzigd door Youssef op 27-10-2003 16:45]

pi_14175416
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:33 schreef milagro het volgende:

[..]

Met jou praat ikniet meer dan.
Als ik verdorie geen interess had, zat ik hierniet al uren te posten.

Men ziet graag dat men zich verdiept in de cultuur en het geloof van de ander en ja, dat roept vragen op en die stel ik.
Ik begrijp dingen niet en probeer ze te begrijpen.
Heel jammer dat jij dat als negatief beschouwt, tegelijkertijd ook wel typerend weer.

Wel weer typerend dat je een discussie uit de weg gaat als je niets meer te melden hebt. En dat je alleen wil discussieren met korangeleerden is natuurlijk je reinste bs. Dan kun je net zo goed uit dit topic stappen, want die zul je hier niet vinden. Ik kan het alleen niet helpen dat ik bij sommige mensen, ook bij jou, het idee heb dat ze bewust naar bepaalde informatie vissen om dit in een verkeerd daglicht te kunnen plaatsen.

Als je niet met mij wilt praten, voor mij geen punt. Genoeg anderen die wel discussiewaardig zijn voor mij. Nu ben ik er ook vandoor. Mag alweer bijna werken na zo'n hele dag hard werken.

pi_14175429
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:43 schreef cimbom het volgende:
Harira? Ik weet niet maar wij hebben wel mercimek (ik wet niet het Nederlanse woord ervoor, mischien KirmiziBeyaz weet het).

Speciaal voor milagro : weet je wat je mag van mij die pil toch nemen, ik zal het niemand vertellen.

Linzensoep.
pi_14175449
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:44 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik hoorde net dat er geen seks mag plaatsvinden tijdens de Ramadan
Waar slaat dat nou weer op?
Niet waar.
pi_14175465
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:43 schreef cimbom het volgende:

Volgens mij bestaat er geen mercimek. Die overheerlijke soep is volgens door en voor Turken gemaakt Niet dat anderen soms niet mogen proeven. Zo gemeen zijn Turken nou ook weer niet.
pi_14175488
Als er tijdens de Ramadan geen seks mag plaatsvinden, dan mag je jezelf ook niet bevredigen toch?
Of valt zelfbevreding niet onder seks...
pi_14175495
quote:
Ik ben geen praktiserend moslim, maar ik geloof wel in bepaalde aspecten van de Islam. Mijn ouders zijn wel praktiserend moslim, alleen mijn vader vast, mijn moeder is diabetespatient.
Milagro, natuurlijk heb je vragen, alleen vatten sommigen deze verkeerd op, omdat er een negatief ondertoontje aan zit, misschien.
De Koran beschrijft regels, maar deze zijn voor elke interpretatie vatbaar. Deze regels vatten sommigen op als leidraad, anderen weer als letterlijk. Als je kijkt naar de onderliggende gedachte van de Ramadan, dan kun je denk ik wel voor je eigen beslissen hoe je deze in wilt vullen.
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:20 schreef milagro het volgende:

[..]

Vraag alsjeblieft niet naar quote's uit de Koran, zoals ik al eerder heb gezegd, deze zijn voor meerdere interpretatie's vatbaar. En niks staat letterlijk in de Koran, sommige dingen worden afgeleid van bepaalde passage's.
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:31 schreef toska het volgende:

Nu ben ik weg

Zoals al eerder gezegd, zieken hoeven niet te vasten.
pi_14175496
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:41 schreef HiZ het volgende:

[..]

Die inconsequentie zit niet in de regels maar in pogingen om aan die regels extra regels toe te voegen. En dat is precies wat Mohammedanen doen; die raken vervolgens verstrikt in discussies of je wel of geen medicijnen mag slikken want die willen niet zomaar aannemen dat ziek, ziek betekent. Daar schrijven ze dan een boek over waarna uiteindelijk niemand meer weet hoe het nu zit, en dan roepen ze ''vraag het maar aan de imam''. Ik zou er bijna bijschrijven ''Mission Accomplished''.

Als je de Islam daarentegen serieus neemt, dan weet je dat ook dit een gewetensvraag is. Wat is jouw intentie; of je echt ziek bent dat weet je zelf het best, net zo goed als je weet of je een hoofdpijntje gebruikt om een dagje te spijbelen of dat het echt niet gaat. Ik kan deze hele maand naar Istanbul gaan. Ben ik dan op reis? Mijn hoofdadres is niet in Istanbul, ik kan makkelijk een redenering opzetten dat ik als ik in mijn vakantiehuis ben eigenlijk op reis ben en dus niet hoef te vasten. Voor mijzelf weet ik dan echt wel of ik goed of fout bezig ben. En naast mijzelf hoef ik dat goed of fout bezig zijn alleen te verantwoorden tegenover God.

Elke keer dat je een regel volgt of niet gaat het over dezelfde vraag; probeer ik het goede te doen of niet.

Okay, nog even dan

Het gaat dus vooral om EIGEN verantwoordelijkheid in deze (binnen de grenzen van het redelijke).

Als ik nu na beraad met mijzelf, mijn geweten tot de conclusie kom, dat ik met mijn vasten, de gehele periode ononderbroken, behalve door 1 pil, toch aan de intentie voldoe ( ik onthoud mij van eten en drinken gelijk armlastigen en gebruik de tijd voor bezinning, reflectie) dan is het niet aan andere moslims daar een oordeel over te vellen.

Ik merk op de dag des oordeels wel of ik daar goed aan gedaan heb.
(iets wat ik wel verwacht, Allah kijkt immers naar het grotere plaatje, lijkt mij).

Ik zou graag weten waar de regels wat betreft het vasten te vinden.
Ik wil dat wel eens lezen.
Welk Koranvers is dat.
Ik heb de Koran geboekmarkt, maar geen idee waar in de Koran het te zoeken.

pi_14175506
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat er geen mercimek. Die overheerlijke soep is volgens door en voor Turken gemaakt Niet dat anderen soms niet mogen proeven. Zo gemeen zijn Turken nou ook weer niet.

Overdrijven we niet een beetje? In Istanbul wordt mercimek ook wel aangeduid als ''boerenontbijt'' .
pi_14175508
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

Maar je zegt zelf al dat de ziekte onder controle moet worden gehouden door de medicijnen. Dus ben je ziek.

Dus als jij verongelukt (niet dat ik het je gun ) en je moet voor de rest van je leven pillen slikken terwijl je gezond bent dan doe je voortaan geen ramadan meer? Jouw keuze hoor , maar ik zou het wel weten.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:49:52 #103
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175513
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:42 schreef HiZ het volgende:
Ja, maar niet te ziek om aan een ramadan deel te nemen. Manisch-Depressieve mensen bv moeten een aantal pillen per dag slikken om geen last van hun ziekte te hebben en kunnen dus gewoon vasten.

Maar dan moeten ze wel een pil met water innemen. Ik zie niet in waarom je dan de ramadan niet naar behoren uitvoert.

pi_14175514
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:46 schreef HiZ het volgende:

[..]

Niet waar.

Ik hoorde het toch echt in het nieuws van rtl4...
pi_14175549
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:48 schreef Cajun het volgende:

[..]

Vraag alsjeblieft niet naar quote's uit de Koran, zoals ik al eerder heb gezegd, deze zijn voor meerdere interpretatie's vatbaar. En niks staat letterlijk in de Koran, sommige dingen worden afgeleid van bepaalde passage's.
[..]

Hoe weet je dan of je je aan de regels houdt?

Wie zegt jou wat hoe te interpreteren?

Als de regels zou nauwkeurig nageleefd dienen te worden, moeten ze dus wel ergens, niet voor kromme interpretatie vatbaar, in de Koran staan.

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:51:38 #106
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175552
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:48 schreef ilona-scuderia het volgende:
Als er tijdens de Ramadan geen seks mag plaatsvinden, dan mag je jezelf ook niet bevredigen toch?
Of valt zelfbevreding niet onder seks...
Zo erg is dat toch niet? Als het goed is werk je overdag of ga je naar school. In de ochtend of avond kun je dus sex hebben.
pi_14175614
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:49 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dus als jij verongelukt (niet dat ik het je gun ) en je moet voor de rest van je leven pillen slikken terwijl je gezond bent dan doe je voortaan geen ramadan meer? Jouw keuze hoor , maar ik zou het wel weten.

Dus ik zou volgens jou 'mogen' vasten met een geldig resultaat.
En volgens Hiz niet.
En ik heb nog een paar lichte variaties hier gezien.

En in de Koran schijnt het niet duidelijk te staan.

Lastig, hoor

pi_14175616
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:44 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ik ben egienlijk wel benieuwd naar het verhaal achter je naam

Harira 1
Harira 2
Harira 3
Harira, overige recepten

Ik ga voor de vegetarische.

Dank je!

maandag 27 oktober 2003 @ 16:53:49 #109
28799 cimbom
just kidding
pi_14175617
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:49 schreef ilona-scuderia het volgende:

[..]

Ik hoorde het toch echt in het nieuws van rtl4...

Klopt, maar alleen niet TIJDENS vasten..
En niet zoals je zei tijdens Ramadan
pi_14175638
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:48 schreef milagro het volgende:

[..]

Okay, nog even dan

Het gaat dus vooral om EIGEN verantwoordelijkheid in deze (binnen de grenzen van het redelijke).

Als ik nu na beraad met mijzelf, mijn geweten tot de conclusie kom, dat ik met mijn vasten, de gehele periode ononderbroken, behalve door 1 pil, toch aan de intentie voldoe ( ik onthoud mij van eten en drinken gelijk armlastigen en gebruik de tijd voor bezinning, reflectie) dan is het niet aan andere moslims daar een oordeel over te vellen.

Ben je ziek dan vast je niet, neem je de pil dan vast je niet. Have your choice.
quote:
(iets wat ik wel verwacht, Allah kijkt immers naar het grotere plaatje, lijkt mij).
Ja, maar het grotere plaatje omvat in deze niet dat je gevast hebt. Wellicht wel dat je gepoogd hebt tegen Gods woord in te gaan door te vasten terwijl je eigenlijk wel wist dat je ziek was.
quote:
Welk Koranvers is dat.
2:183 2:184 2:185 2:186 en 2:187
pi_14175665
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:51 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Zo erg is dat toch niet? Als het goed is werk je overdag of ga je naar school. In de ochtend of avond kun je dus sex hebben.

Ik vind dat je gewoon een maand geen sex moet hebben en ook geen masturbatie.
Moet je kijken hoe fijn dat is als je dan na een maand weer in elkaars armen ligt.
Maar das mijn opvatting. Je legt gewoon even de aardse verleidingen naast je neer.

[Dit bericht is gewijzigd door pro_jeex op 27-10-2003 16:57]

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:55:59 #112
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175674
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:49 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dus als jij verongelukt (niet dat ik het je gun )

En met zulke smiley's verpest je zelf discussie's waar niet-moslims oprecht zijn geinteresseerd in een onderwerp als de ramadan.
pi_14175716
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:53 schreef milagro het volgende:

[..]

Dus ik zou volgens jou 'mogen' vasten met een geldig resultaat.
En volgens Hiz niet.
En ik heb nog een paar lichte variaties hier gezien.

En in de Koran schijnt het niet duidelijk te staan.

Lastig, hoor

Als je vasten je gezondheid niet schaadt, dan mag je vasten! Hoe je het zou doen als je wel pillen MOET slikken overdag weet ik niet, maar daar zou ik geleerden raad voor vragen. Ik kan bijvoorbeeld begrijpen dat een 20-jarige op die manier die jij zegt graag wil vasten, omdat de Ramadan erg bijzonder voor hem is/kan zijn.

Maar daar zou ik dus wel eerst veel onderzoek naar doen.

pi_14175723
Ok, ik begrijp het
Ik heb wel respect voor de Ramadan, ik zou het zelf niet kunnen...
  maandag 27 oktober 2003 @ 16:57:50 #115
28560 toska
Let's All Chant
pi_14175725
quote:
Ik niet
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:57:59 #116
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175726
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:55 schreef pro_jeex het volgende:

Moet je kijken hoe fijn dat is als je dan na een maand weer in elkaars armen ligt.

Dat slaat echt nergens op. Dan mag je ook geen TV kijken of radio luisteren, of met de auto of onder de douche, weet je na een maand hoe fijn het ook weer was.

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 27-10-2003 16:58]

pi_14175735
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:55 schreef SunChaser het volgende:

[..]

En met zulke smiley's verpest je zelf discussie's waar niet-moslims oprecht zijn geinteresseerd in een onderwerp als de ramadan.

Wat een gezeik Dat maakt de discussie wat losser en misschien wel gezelliger
  maandag 27 oktober 2003 @ 16:58:33 #118
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14175751
Dus volgens de Koran is het zo dat als je een medicijn neemt dat je automatisch ziek bent en dus niet hoeft te ramadannen.. of is dit een interpretatie?
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 16:58:48 #119
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175759
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:58 schreef Youssef het volgende:

[..]

Wat een gezeik Dat maakt de discussie wat losser en misschien wel gezelliger

Ow. oke. Doe ik ff mee!
pi_14175779
quote:
IK ben aan het vasten, het zit er bijna weer op voor vandaag
pi_14175782
quote:
183. O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.

184. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft.

185. De maand Ramadaan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie onder u ziek of op reis is, een aantal andere dagen. Allah wenst gemak voor u en geen ongemak, en opdat gij het aantal zult voltooien en opdat gij Allah's grootheid zult prijzen, omdat Hij u terecht heeft geleid en opdat gij dankbaar zult zijn.

186. En wanneer Mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: "Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept." Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen worden.

187. Het is u veroorloofd, om op de nacht van het vasten tot uw vrouwen in te gaan. Zij zijn een gewaad voor u en gij zijt haar een gewaad. Allah weet, dat gij onrechtvaardig hebt gehandeld tegenover uzelf en heeft Zich met barmhartigheid tot u gewend en u verlichting geschonken. Daarom moogt gij nu tot haar ingaan en betrachten, hetgeen Allah u heeft verordend; en eet en drinkt, totdat bij de dageraad de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad. Voltooit dan het vasten tot het vallen van de avond. En verbreng uw tijd niet met uw vrouwen wanneer u in de Moskeeën ??? houdt. Dit zijn de beperkingen van Allah - dus nadert deze niet. Zo zet Allah zijn geboden uiteen voor de mensen, opdat zij vroom zullen zijn.

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:00:10 #122
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175794
Hiz, kan het gewoon niet zijn dat jouw Koerdische vriend gewoon wat extremer over zulke dingen nadenkt dan de gemiddelde moslim?
pi_14175801
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:48 schreef milagro het volgende:

[..]

Okay, nog even dan

Welk Koranvers is dat.

Ik denk dat je het hebt begrepen!
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:51 schreef milagro het volgende:

[..]

Hoe weet je dan of je je aan de regels houdt?

Wie zegt jou wat hoe te interpreteren?

Als de regels zou nauwkeurig nageleefd dienen te worden, moeten ze dus wel ergens, niet voor kromme interpretatie vatbaar, in de Koran staan.

Alleen Allah kan over jouw daden oordelen, uiteindelijk. Het is geheel aan jezelf om beslissingen te nemen. Als je intensief de Koran heb bestudeerd, en je beslissingen daarop baseert binnen het rationele en etische, dan moet je dat dus zelf weten. Geen een moslim weet of hij/zij een goede moslim is, maar probeert zich zo goed mogelijk te gedragen als een, in de hoop dat hij/zij het goed doet.
pi_14175803
Mijn broer en schoonzusje vasten, knap hoor...
pi_14175804
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:57 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dat slaat echt nergens op. Dan mag je ook geen TV kijken of radio luisteren, of met de auto of onder de douche, weet je na een maand hoe fijn het ook weer was.

Zou kunnen, maar ik zie dat dus anders.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:01:15 #126
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175831
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:59 schreef pro_jeex het volgende:
IK ben aan het vasten, het zit er bijna weer op voor vandaag
Als je je verslikt of een kriebelhoest hebt, mag je dan ook geen glaasje water?
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:01:53 #127
28560 toska
Let's All Chant
pi_14175853
Ben ik hier de enige niet moslim die het wel begrijpt?
pi_14175855
Hier zijn overigens wat artikelen te vinden over het vasten.
pi_14175861
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:58 schreef Re het volgende:
Dus volgens de Koran is het zo dat als je een medicijn neemt dat je automatisch ziek bent en dus niet hoeft te ramadannen.. of is dit een interpretatie?
Nee, de Koran heeft het volledig niet over medicijnen. De Koran stelt slechts dat wie ziek is niet vast.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:03:15 #130
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175887
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:01 schreef toska het volgende:
Ben ik hier de enige niet moslim die het wel begrijpt?
Het gaat niet alleen om het begrijpen van de reden tot vasten, maar ook om het begrijpen van sommige keuzes.
pi_14175888
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:55 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Maar das mijn opvatting. Je legt gewoon even de aardse verleidingen naast je neer.

Ook met je rechterhand he!
Maar even serieus, ik vast ook wel op mijn eigen manier. Ik geef wat meer geld aan goede doelen, en onthoud mij van bepaalde lusten. Ik geef meer aandacht aan vrienden en familiegenoten.
pi_14175889
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:01 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Jeetje zeg he, een beetje logisch nadenken is toch wel van toepassing? Dat ligt natuurlijk geheel aan de situatie, als jij het vol kan houden zonder dood te gaan dan hoef je natuurlijk geen glaasje water te hebben, als je denkt dood te gaan kan je natuurlijk beter een glaasje water nemen.
pi_14175918
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:00 schreef SunChaser het volgende:
Hiz, kan het gewoon niet zijn dat jouw Koerdische vriend gewoon wat extremer over zulke dingen nadenkt dan de gemiddelde moslim?
Ik ben bang dat je je vergist; mijn Koerdische vriend is protestants-christelijk. Ik ben moslim.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:04:39 #134
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175922
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:03 schreef Cajun het volgende:

geef meer aandacht aan vrienden en familiegenoten.

Kun je dat niet beter altijd doen?
pi_14175944
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:01 schreef SunChaser het volgende:

[..]

IK geef eerlijk toe, dat ik een behoorlijk droge bek heb, maar de zon is met 20 minuten ongeveer onder, dus dan ga ik wat drinken enzo.

pi_14175951
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:31 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

"En een vitamine pilletje dan? Anders voel ik me zo slap de hele dag"

Al die onzin gaat dus niet op. De regels zijn simpel. Er komt niets, maar dan ook niets in je maag terecht. Als dit wel zo is, dan telt je hele dag niet en mag je deze later inhalen. Je hoeft het niet eens te zijn met deze regels, maar het zijn wel de regels. Geen discussie over mogelijk. Niemand dwingt je ook ergens toe. Je bent alleen voor jezelf verantwoordelijk op de Dag de Oordeels.

Ik zou die stelling wat relativeren. Als jij er voor kunt zorgen dat er niks in je maag terecht komt, dan wil ik je wel eens onderzoeken. Dat is natuurlijk onmogelijk.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:05:46 #137
28560 toska
Let's All Chant
pi_14175953
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:04 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja , ja ja ja je wordt vermoeiend
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:05:52 #138
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14175956
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:02 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, de Koran heeft het volledig niet over medicijnen. De Koran stelt slechts dat wie ziek is niet vast.

Dat snap ik, maar de oorspronkelijke discussie ging over medicijn gebruik met blijkbaar de stelling, gebruik je medicijnen dan ben je ziek. Ik wil alleen weten wat de definitie volgens de Koran is van ziekte
pi_14175957
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 16:58 schreef Re het volgende:

wat mij betreft wel.

Ik zie hetzelfde met Jehova's, die geen bloedtransfusies nemen, omdat het zo in de Openbaring zou staan "Gij zult geen bloed tot u nemen" of iets in die trant.

Maar als ik die passages lees, haal ik dat er niet uit, in die zin dat ik denk dat zij het over bloeddrinken hebben'.
Bloedtransfusies waren immers niet bepaald aan de orde van de dag toen.

Zo ook met de Koran.
Ik zie eten en drinken staan inderdaad.
En ziek zijn en reizen.
Maar ik kan daar niet uithalen of bijvoorbeeld een paracetamol tegen een knallende koppijn of Movicox ter voorkoming van daar ook onder zou vallen.
Ik ben 'ziek' , maar ervaar mijzelf niet als zieke en volledig in staat overdag te vasten.

pi_14175962
quote:

[..]

De ramadan is een moment van bezinning. Oftewel: vergeet en vergeef oude onenigheden en probeer opnieuw te beginnen. Het is natuurlijk beter om het altijd te doen.
pi_14175971
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:03 schreef Youssef het volgende:

[..]

Jeetje zeg he, een beetje logisch nadenken is toch wel van toepassing? Dat ligt natuurlijk geheel aan de situatie, als jij het vol kan houden zonder dood te gaan dan hoef je natuurlijk geen glaasje water te hebben, als je denkt dood te gaan kan je natuurlijk beter een glaasje water nemen.

Mooi antwoord.
pi_14175973
quote:

[..]

Doe ik ook altijd, maar wat extra aandacht in de Ramadan kan geen kwaad.
pi_14175989
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:05 schreef Re het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar de oorspronkelijke discussie ging over medicijn gebruik met blijkbaar de stelling, gebruik je medicijnen dan ben je ziek. Ik wil alleen weten wat de definitie volgens de Koran is van ziekte

Die definitie is er niet.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:07:34 #144
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14175995
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:06 schreef Youssef het volgende:

De ramadan is een moment van bezinning. Oftewel: vergeet en vergeef oude onenigheden en probeer opnieuw te beginnen. Het is natuurlijk beter om het altijd te doen.

Aangezien jij me nogal schijnt te haten, stuur me eens een mail, misschien komen we er samen uit.
pi_14176004
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:03 schreef Youssef het volgende:

[..]

en daarmee jouw vasten als niet meetellend maken..

(is natuurlijk geen ramp, je kunt het inhalen/afkopen, maar het gaat mij om de duidelijkheid in deze )

pi_14176013
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:05 schreef milagro het volgende:

[..]

wat mij betreft wel.

Ik zie hetzelfde met Jehova's, die geen bloedtransfusies nemen, omdat het zo in de Openbaring zou staan "Gij zult geen bloed tot u nemen" of iets in die trant.

Maar als ik die passages lees, haal ik dat er niet uit, in die zin dat ik denk dat zij het over bloeddrinken hebben'.

Zo ook met de Koran.
En ziek zijn en reizen.
Maar ik kan daar niet uithalen of bijvoorbeeld een paracetamol tegen een knallende koppijn of Movicox ter voorkoming van daar ook onder zou vallen.
Ik ben 'ziek' , maar ervaar mijzelf niet als zieke en volledig in staat overdag te vasten.

Als jij dus jezelf dus niet als ziek ervaart, dan ben je dat toch ook niet? Dus je kan wel zonder die paracetemolletje.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:08:30 #147
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176022
quote:

[..]

wat mij betreft wel.

Zo ook met de Koran.
En ziek zijn en reizen.

Het gaat niet om het zo streng en rigide toepassen van de regeltjes , het gaat om de gedachte die achter het vasten zit , het is dan ook iets tussen jou en Allah , begrijp dat nou eens
pi_14176023
quote:

Die middelen bestonden toen ook nog niet.
Vraag het even aan Imam Fawaz, die heeft wel een antwoord. Of El-Moumni.
pi_14176053
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:07 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Aangezien jij me nogal schijnt te haten, stuur me eens een mail, misschien komen we er samen uit.

Alleen al door zo een reactie kan ik je 'vergeven' hoor Gezien het feit dat ik altijd aardig kan doen tegen mensen. Maar jah, aangezien je ooit ontzettend arrogant overkwam (1 topic maar ) ben ik een soort tegen offensief begonnen
pi_14176057
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Die definitie is er niet.

Wie bepaalt dan of ik een zieke ben of iemand dat juist door medicatie voorkomt.

Ik ben nu dus geen zieke.
Ik kan niet tillen en bukken en rennen en sporten, maar ik kan wel niet eten zonder nadelige gevolgen

pi_14176070
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:08 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Maar of het nou een logische, goede of rationele is, dat is aan jouw om te beslissen. Een goede moslim neemt niets voor waar aan, maar doet zoveel mogelijk onderzoek, om te bekijken hoe hijzelf moet handelen.
pi_14176080
quote:

[..]

Een antwoord een trouw Mohammedaan waardig
pi_14176125
quote:

[..]

Als die middelen toen niet bestonden, hoe kun je dan uit een boek met regels in die periode opgeschreven, opmaken of iets wel of niet mag.

Voorbehoedsmiddelen mogen die eigenlijk
Staat ook niets over in.

Internetten?
Auto rijden?

Kulargument dus.

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:13:14 #154
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14176154
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:10 schreef Youssef het volgende:
Maar jah, aangezien je ooit ontzettend arrogant overkwam (1 topic maar ) ben ik een soort tegen offensief begonnen
Ik ben ook arrogant soms, of doe alsof. Ik neem het meeste op/tijdens Fok! niet zo serieus namelijk.

Ik heb dan aan niemand een hekel, de een mag ik wat meer dan de ander, so be it.

pi_14176169
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:10 schreef Cajun het volgende:

[..]

Maar of het nou een logische, goede of rationele is, dat is aan jouw om te beslissen. Een goede moslim neemt niets voor waar aan, maar doet zoveel mogelijk onderzoek, om te bekijken hoe hijzelf moet handelen.

Nou, Pro Jeex niet ,hoor, die oordeelt niet over regels en hun interpretatie, die laat dat aan de Imam over.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:14:40 #156
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176200
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:12 schreef milagro het volgende:

[..]

Als die middelen toen niet bestonden, hoe kun je dan uit een boek met regels in die periode opgeschreven, opmaken of iets wel of niet mag.

Staat ook niets over in.

Internetten?
Auto rijden?

Kulargument dus.

waarom zou je niet mogen internetten??????
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:14:49 #157
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14176207
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je je vergist; mijn Koerdische vriend is protestants-christelijk. Ik ben moslim.

Ow. Mijn fout. (weet ook pas sinds 1 week dat je een vrouw bent )

Vast jij dan wel?

pi_14176211
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:10 schreef HiZ het volgende:

[..]

Een antwoord een trouw Mohammedaan waardig

Mohammedanen zijn moslims die de Sunna als toegevoegde leidraad zien?
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:15:26 #159
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14176224
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:14 schreef toska het volgende:

[..]

Je consumeert als het ware lol en plezier.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:15:36 #160
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176229
En ik zei het al eerder Milagro , je hoeft de regel niet zo rigide te nemen
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:15:39 #161
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14176230
quote:

[..]

een overbodige luxe, niet echt waardig om je in te leven in een arm persoon
pi_14176242
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:12 schreef milagro het volgende:

[..]

Staat ook niets over in.

Internetten?
Auto rijden?

Kulargument dus.

Geen kulargument.
Hoe ik er dan achterkom? Vragen aan de Imam. *zucht*
pi_14176249
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:15 schreef Re het volgende:

[..]

http://www.al-islaam.com?

Waaaaaaaaaaaat!? HiZ een vrouw?

pi_14176254
quote:

[..]

dat zeg ikniet.
lezen.

hij geeft "dat (pillen) bestond toen nog niet" als reactie.

daar reageer ik op.

Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 17:16:40 #165
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14176257
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:15 schreef pro_jeex het volgende:
Vragen aan de Imam. *zucht*
Beslis je ook nog wel eens iets zelf?
pi_14176265
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:13 schreef milagro het volgende:

[..]

Nou, Pro Jeex niet ,hoor, die oordeelt niet over regels en hun interpretatie, die laat dat aan de Imam over.

Precies, mits dat mogelijk is uiteraard. Maar in principe dus wel. DIe heeft het beste met je voor.
pi_14176279
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:16 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja hoor, genoeg.
Maar geen grote religieuze vraagstukken, daar heb je speciale mensen voor, net zoals met alle dingen.

[Dit bericht is gewijzigd door pro_jeex op 27-10-2003 17:18]

maandag 27 oktober 2003 @ 17:17:37 #168
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176283
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:16 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Precies, mits dat mogelijk is uiteraard. Maar in principe dus wel. DIe heeft het beste met je voor.

Dat vind ik nogal onozel pro
pi_14176294
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:16 schreef SunChaser het volgende:

[..]

De imam heeft meer kennis dan hij. De imam kan dan ook aangeven welke Ayaats uit de Koran hierover gaan en welke Hadith hierover gaan. Daarmee hem overtuigende...
pi_14176308
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:15 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Geen kulargument.
Hoe ik er dan achterkom? Vragen aan de Imam. *zucht*

Dat bestond toen nog niet, is geen argument.
Er bestond zoveel toen nog niet, waar je in de Koran dus geen duidelijk antwoord op zult vinden, of het wel dan niet mag of bevoordelijk is.

En als ik hier hoor dat een verbod op (westerse) muziek kolder is, dan is vragen aan de Imam niet altijd erg zinvol, want blijkbaar praat ook die weleens poep.

pi_14176320
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:17 schreef Youssef het volgende:

[..]

De imam heeft meer kennis dan hij. De imam kan dan ook aangeven welke Ayaats uit de Koran hierover gaan en welke Hadith hierover gaan. Daarmee hem overtuigende...

En naar welke Imam dien ik te luisteren, als moslim?
De een zegt dit, de ander dat.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:19:35 #172
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176321
quote:

[..]

De Imans prediken nogal eens wat in hun straatje het beste uit komt
pi_14176366
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:15 schreef toska het volgende:
En ik zei het al eerder Milagro , je hoeft de regel niet zo rigide te nemen
wel blijkbaar, volgens Hiz.

pillen = ziek = niet vasten, klaar.

pi_14176404
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:17 schreef toska het volgende:

[..]

Dat vind ik nogal onozel pro

Dat mag je vinden. Maar een Imam is een geloofsdeskundige en dat ben ik niet. Als je een religieuze vraag zit, dan vraag je het aan hem.
Je vraagt toch ook niet de fietsmaker, hoe je een schaap moet slachten.
pi_14176426
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:15 schreef Re het volgende:

[..]

eigenlijk wel, net als tv kijken of zo.

maar ik neem aan dat het offer van niet eten en drinken als voldoende wordt beschouwd.

maandag 27 oktober 2003 @ 17:23:25 #176
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176435
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:21 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat klopt toch?

En vroeger had je geen pillen ,nu wel . De regel is ongeveer zo aangepast dat als je medicatie nodig hebt , dus *iets* dat je lichaam ingaat (hmz : ) dat je dan niet hoeft te vasten.

Zo misschien iets duidelijker?

pi_14176438
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:16 schreef Youssef het volgende:

[..]

http://www.al-islaam.com?

Waaaaaaaaaaaat!? HiZ een vrouw?

Nee, ik ben geen vrouw. Geen idee hoe hij aan dat idee komt.
pi_14176453
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:18 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat bestond toen nog niet, is geen argument.
Er bestond zoveel toen nog niet, waar je in de Koran dus geen duidelijk antwoord op zult vinden, of het wel dan niet mag of bevoordelijk is.

Het is wel een argument. Je kunt niet over iets schrijven wat nog niet bestaat, Milagro. Dus als het niet in de Koran staat of je kunt het niet vinden: Dan vraag je het de imam.
pi_14176466
quote:

[..]

Staat in de bijbel
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_14176472
quote:

[..]

Precies.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:25:18 #181
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176490
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:22 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Dat mag je vinden. Maar een Imam is een geloofsdeskundige en dat ben ik niet. Als je een religieuze vraag zit, dan vraag je het aan hem.

Nee , tuurlijk iet , maar een beetje zelf nadenken kan ook geen kwaad
pi_14176491
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:22 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

en wat hij zegt, trek jij nooit in twijfel?

als hij zegt dat je je vrouw binnen moet houden, dan doe jij dat?
als hij zegt dat als je vrouw niet gehoorzaamt , je haar een corrigerende tik moet geven dan doe jij dat?

jij wikt en weegt niet, je hebt geen eigen normen en waarden, geen geweten waar je dergelijke uitspraken aan toetst?

pi_14176532
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:21 schreef milagro het volgende:

[..]

In overeenstemming met je eigen geweten

Deze topic geeft trouwens wel mooi het verschil tussen moslims en Mohammedanen weer. Als het spannend wordt verwijzen de Mohammedanen altijd naar hun geestelijke leiders dat zijn een soort halfgoden voor ze.

pi_14176539
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:25 schreef milagro het volgende:

[..]

en wat hij zegt, trek jij nooit in twijfel?

als hij zegt dat je je vrouw binnen moet houden, dan doe jij dat?
als hij zegt dat als je vrouw niet gehoorzaamt , je haar een corrigerende tik moet geven dan doe jij dat?

jij wikt en weegt niet, je hebt geen eigen normen en waarden, geen geweten waar je dergelijke uitspraken aan toetst?

Hij zal zoiets wel moeten uitleggen aan de hand van iets.
pi_14176560
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:14 schreef milagro het volgende:

[..]

Mohammedanen zijn moslims die de Sunna als toegevoegde leidraad zien?

EN bij voorkeur religeuze leiders voor zich laten denken.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:27:35 #186
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176561
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Deze topic geeft trouwens wel mooi het verschil tussen moslims en Mohammedanen weer. Als het spannend wordt verwijzen de Mohammedanen altijd naar hun geestelijke leiders dat zijn een soort halfgoden voor ze.

Waar val ik onder?
pi_14176596
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:27 schreef toska het volgende:

[..]

Waar val ik onder?

Jij was toch gewoon zijdelings geinteresseerd? Qua uitspraken (als ik het overzicht een beetje goed in mijn hoofd heb) zit je een stuk dichter bij de Islam dan de Mohammedanen in dit topic.
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:30:09 #188
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176645
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:28 schreef HiZ het volgende:

[..]

Jij was toch gewoon zijdelings geinteresseerd? Qua uitspraken (als ik het overzicht een beetje goed in mijn hoofd heb) zit je een stuk dichter bij de Islam dan de Mohammedanen in dit topic.

Ja ik ben gewoon geintresseerd , wel leuk om te zien welke richting mijn ideeen uitgaan
pi_14176754
De zon is onder
pi_14176792
quote:

[..]

Nee geen halfgod, maar het zijn mensen die wijs zijn.
Is er iets mis mee dan?
  maandag 27 oktober 2003 @ 17:36:25 #191
28560 toska
Let's All Chant
pi_14176812
Eet smakelijk dames en heren , !
pi_14176947
quote:

Deze topic geeft trouwens wel mooi het verschil tussen moslims en Mohammedanen weer.

Je aanbidt God en niet Mohammed (vrede zij met hem). Mohammed (vrede zij met hem) was slechts de boodschapper en mens en zei ook dat hij dat was en dat hem geen goddelijke eigenschappen moesten worden toegedicht.
pi_14177061
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:36 schreef toska het volgende:
Eet smakelijk dames en heren , !
Het is hier anders nog licht hoor...
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
pi_14177094
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:24 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Het is wel een argument. Je kunt niet over iets schrijven wat nog niet bestaat, Milagro. Dus als het niet in de Koran staat of je kunt het niet vinden: Dan vraag je het de imam.

Vreemd, god is toch tijdloos en de koran volmaakt?
Dan had hij dit dus ook al lang geweten toen hij Gabriel opdracht gaf.
pi_14177154
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:44 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

Het is hier anders nog licht hoor...

17:21 is de zon onder gegaan

Bron: Teletekst pagina 718

pi_14177168
quote:

[..]

De Imam heeft tenslotte toch ook moeten wikken en wegen (+ geweten) om tot bepaalde conclusies te kunnen komen aan de hand van wat de Koran hem leert op de weg naar het Imamschap?
Daarom komen verschillende Imams tot verschillende conclusies.

Het is dus geen kwestie van de waarheid, maar van datgene wat jij kan velen zonder je geweten af te vallen.

Ik zou een Imam of andere geestelijke enkel zien als iemand die aanzet tot overdenking, bestudering van de teksten, ze je leert af te zetten tegen eigen ervaringen en gewetent en je daarbij van dienst kan zijn door zijn kennis van de Koran/Bijbel/Tora/etc.

Als je het woord van de Imam als waarheid gaat beschouwen, zonder eigen toetsing, en niet als iets wat je inzicht geeft en je vrij laat, vind ik het zeer gevaarlijk worden.

pi_14177188
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:45 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

Vreemd, god is toch tijdloos en de koran volmaakt?
Dan had hij dit dus ook al lang geweten toen hij Gabriel opdracht gaf.

Gabriel citeerde Mohammed (vrede zij met hem) de Heilige Koran, maar god heeft niet alles in 1 dag geschapen.
pi_14177277
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:48 schreef milagro het volgende:

Als je het woord van de Imam als waarheid gaat beschouwen, zonder eigen toetsing, en niet als iets wat je inzicht geeft en je vrij laat, vind ik het zeer gevaarlijk worden.

Dat is ook de bedoeling van de islam. Je mag niet blindeling iemand volgens. En zoals ik al eerder zei: de imam kan versregels en hadith geven die je zelf vervolgens kunt bestuderen.

Een tijdje geleden werd het volgende antwoord gevraagd:

quote:
Masturbatie. Als iemand hierdoor een ejuculatie krijg, dan wordt het vasten ongeldig. Men is echter niet gebonden aan Kaffaarah (boetedoening), omdat dit specifiek geldt voor geslachtsgemeenschap
pi_14177284
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:49 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Gabriel citeerde Mohammed (vrede zij met hem) de Heilige Koran, maar god heeft niet alles in 1 dag geschapen.

De wereld was al lang geschapen toen en god is tijdloos dus 1500 jaar in te toekomst kijken (wat voor hem nu is) is geen enkel probleem. Dus had hij dat moeten weten en alvast in het volmaakte boek moeten laten zetten. Anders is het immers niet volmaakt.
pi_14177319
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:48 schreef milagro het volgende:

Welk aspect vind je dan gevaarlijk?
pi_14177363
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:52 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dat is ook de bedoeling van de islam. Je mag niet blindeling iemand volgens. En zoals ik al eerder zei: de imam kan versregels en hadith geven die je zelf vervolgens kunt bestuderen.

Juist!
pi_14177398
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:52 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

De wereld was al lang geschapen toen en god is tijdloos dus 1500 jaar in te toekomst kijken (wat voor hem nu is) is geen enkel probleem. Dus had hij dat moeten weten en alvast in het volmaakte boek moeten laten zetten. Anders is het immers niet volmaakt.

Ik ga verder geen discussie voeren over de Heilige Koran. Want daar valt weinig over te discussieren mbt de volmaaktheid.
pi_14177439
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:52 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

Lekker belangrijk Tedje, maar daar gaan we het nu dus even niet over hebben
quote:
Vaccinaties die het voedsel en het drinken vervangen, zijn vaccinaties die voeden, maar de vaccinaties die niet voeden maken het vasten niet ongeldig ongeacht deze in een ader worden gegeven of in de spieren wordt ingespoten., omdat het geen eten of drinken zijn en ook niet de betekenis daarvan heeft.
(Bron: Wij Moslims -> http://www.al-islaam.com )
pi_14177507
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:53 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Welk aspect vind je dan gevaarlijk?

dat lijkt me duidelijk.
als jij de mening van 1 man klakkeloos aanneemt.

een Imam die zegt dat je je vrouw moet slaan (corrigerende tik) indien zij niet gehoorzaamt, vind ik bijvoorbeeld gevaarlijk, vooral als daar aan toegevoegd wordt, dat slaan acceptabel is zolang het maar niet tot bloedens toe is

dat heeft niets met de Islam te maken, lijkt mij of mag ik hopen, maar met de vrije interpretatie daarvan van 1 man.

pi_14177601
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:56 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Ik ga verder geen discussie voeren over de Heilige Koran. Want daar valt weinig over te discussieren mbt de volmaaktheid.

zolang je de Sunna maar buiten beschouwing laat niet, nee.
zover wil ik wel mee gaan.
pi_14178505
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:03 schreef milagro het volgende:

[..]

zolang je de Sunna maar buiten beschouwing laat niet, nee.
zover wil ik wel mee gaan.

Dit lijkt me een toepasselijke link

http://www.submission.org/had-sunna.html

pi_14178535
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:40 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Je aanbidt God en niet Mohammed (vrede zij met hem). Mohammed (vrede zij met hem) was slechts de boodschapper en mens en zei ook dat hij dat was en dat hem geen goddelijke eigenschappen moesten worden toegedicht.

Gewoon een mens, maar zijn naam normaal noemen kun je niet. Voor zover ik weet was zijn naam Mohammed, en niet '' Mohammed (vrede zij met hem)''. Alleen al in zo iets eenvoudigs laten jullie Mohammedanen blijken dat jullie geen moslims zijn.
pi_14178568
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:46 schreef HiZ het volgende:

[..]

Gewoon een mens, maar zijn naam normaal noemen kun je niet. Voor zover ik weet was zijn naam Mohammed, en niet '' Mohammed (vrede zij met hem)''. Alleen al in zo iets eenvoudigs laten jullie Mohammedanen blijken dat jullie geen moslims zijn.

pi_14178594
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:56 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

En vervolgens kijken Mohammedanen er helemaal niet meer naar en richten hun leven in op grond van de Hadith sprookjesboeken over het zogenaamde leven van Mohammed.
pi_14178634
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:49 schreef HiZ het volgende:

[..]

En vervolgens kijken Mohammedanen er helemaal niet meer naar en richten hun leven in op grond van de Hadith sprookjesboeken over het zogenaamde leven van Mohammed.

Wie ben jij om zo over andere te oordelen. Alleen God kan oordelen of iemand goed is of een moslim. Beetje arrogangte instelling van je.I(k kan zien dat je deze twee topics niet goed mijn posts hebt gelezen mbt de Hadith.

[Dit bericht is gewijzigd door pro_jeex op 27-10-2003 18:52]

pi_14178636
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:47 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

De waarheid doet pijn he?
pi_14178689
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ben jij god, dat jij zo over anderen kunt oordelen?
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:46 schreef HiZ het volgende:
Alleen al in zo iets eenvoudigs laten jullie Mohammedanen blijken dat jullie geen moslims zijn.
Maar goed. Ik zal niet over jou oordelen, aangezien dat niet aan mij is.Verder zal ik ook niet boos doen. Daar is het de tijd helemaal niet voor.
pi_14178740
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Inderdaad. De waarheid dat mensen zo verloren kunnen zijn. Hoe durf je zo over iemand te spreken die door de hemelen heeft mogen reizen op het gezag van Allah zelf! En je mag ons best slecht vinden vanwege het volgens van de Soennah, maar verzin daar dan niet telkens bij dat wij hem aanbidden.
pi_14179206
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:56 schreef Youssef het volgende:

[..]

Inderdaad. De waarheid dat mensen zo verloren kunnen zijn. Hoe durf je zo over iemand te spreken die door de hemelen heeft mogen reizen op het gezag van Allah zelf! En je mag ons best slecht vinden vanwege het volgens van de Soennah, maar verzin daar dan niet telkens bij dat wij hem aanbidden.

Precies, dat is precies wat Hij niet wou, Hem aanbidden. Hij is slechts de laatste boodschapper van God, maar wel een mens.
pi_14179561
Kan er nou niet normaal gediscussiëerd worden, we hebben het hier nog steeds over de ramadan, en niet over hoe fout of goed de Islam is.
Dus, voor degenen die gevast hebben, smaakte het avondeten lekkerder dan normaal.
pi_14179832
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 19:31 schreef Cajun het volgende:
Kan er nou niet normaal gediscussiëerd worden, we hebben het hier nog steeds over de ramadan, en niet over hoe fout of goed de Islam is.
Dus, voor degenen die gevast hebben, smaakte het avondeten lekkerder dan normaal.
Nou ik was blij , weer even wat te drinken, ik had nogal een droge mond.
pi_14180093
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:56 schreef Youssef het volgende:

[..]

Hoe ik dat durf ? Heel simpel, net zoals ik over ieder ander mens durf te praten. Maar jullie Mohammedanen raken altijd in een vreemd soort stuip als iemand ook maar suggereert dat hij maar een mens was.
  Redactie Frontpage maandag 27 oktober 2003 @ 19:59:52 #218
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_14180404
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 19:31 schreef Cajun het volgende:
Heb je gisteren toevallig NGC gekeken??

Daar werd 'De bedevaart naar Mekka' heel mooi in beeld gebracht.Een Amerikaanse vrouw werd tijdens die tocht ook gefilmd.

Op een gegeven zag je dat men met stenen ging gooien naar van die pilaren om de duivel te verjagen.De Saudisch hebben er zelfs speciale wegen voor aan moeten leggen; een ringweg maar dan met heel veel pelgrims.

Ontopic: Schatje vast niet .

pi_14180568
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 20:11 schreef schatje het volgende:
Mekka, stenen,
Had je ook die regen van stenen gezien? Mooi
pi_14181125
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 20:15 schreef Youssef het volgende:

[..]

Gemikt op een ongelovige vrouw?
pi_14181272
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 20:36 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

Gemikt op een ongelovige vrouw?

-50000 kortzichtig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_14181914
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 20:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

-50000 kortzichtig.

T zou een moslim kunnen zijn
pi_14182521
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 20:15 schreef Youssef het volgende:

[..]

Waarom 40 stenen??

De reden daarvan heb ik gemist.

pi_14182869
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 21:33 schreef schatje het volgende:

[..]

Waarom 40 stenen??

De reden daarvan heb ik gemist.

Je hebt het over dit toch?

40 stenen gooien bedoel je? Geen idee, ik zal het even vragen

edit: Het zijn er 49.

Op de eerste dag 7 op de grootste Djamarah.
Op de tweede dag op elke Djamarah 7 steentjes.
En op de derde dag weer op elke djamarah 7 steentjes.

En 7 is gewoon een islamitisch getal denk ik. Netzoals men bijvoorbeeld 7 rondje om de Ka'bah (dat zwarte ding midden in Mekka) moet lopen.

[Dit bericht is gewijzigd door Youssef op 27-10-2003 21:57]

pi_14183272
Knikkeren volgens de islam.
pi_14183451
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 21:47 schreef Youssef het volgende:

[..]

edit: Het zijn er 49.

Op de eerste dag 7 op de grootste Djamarah.
Op de tweede dag op elke Djamarah 7 steentjes.
En op de derde dag weer op elke djamarah 7 steentjes.

En 7 is gewoon een islamitisch getal denk ik. Netzoals men bijvoorbeeld 7 rondje om de Ka'bah (dat zwarte ding midden in Mekka) moet lopen.

Oké, bedankt voor de info .
pi_14187193
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:00 schreef milagro het volgende:

[..]

dat lijkt me duidelijk.
als jij de mening van 1 man klakkeloos aanneemt.

een Imam die zegt dat je je vrouw moet slaan (corrigerende tik) indien zij niet gehoorzaamt, vind ik bijvoorbeeld gevaarlijk, vooral als daar aan toegevoegd wordt, dat slaan acceptabel is zolang het maar niet tot bloedens toe is

dat heeft niets met de Islam te maken, lijkt mij of mag ik hopen, maar met de vrije interpretatie daarvan van 1 man.

Je weet heel goed dat er geen enkele balhaar naar die man luistert als hij zoiets roept.

Maar over dat eten zo veel krijg je trouwens niet naar binnen hoor. Kommetje soep en wat licht voedsel en vol zit je terwijl je ervoor denkt een olifant op te kunnen eten

pi_14189149
Zo en weer een ochtend begonnen.
Wordt weer een lange dag, maar ja je weet waar je het voor doet!
pi_14189159
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:13 schreef pro_jeex het volgende:
Zo en weer een ochtend begonnen.
Wordt weer een lange dag, maar ja je weet waar je het voor doet!
Ik mag me niet volproppen, ik heb ook nog een krant te doen

pi_14189167
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:15 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ik mag me niet volproppen, ik heb ook nog een krant te doen

Ik heb 2 boterhammetjes gegeten, daar doe je het voor.
pi_14189172
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:16 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Ik heb 2 boterhammetjes gegeten, daar doe je het voor.

Bruin brood met wordt
pi_14189204
Youssef... wordt je er nooit moe van je zelf te verdedigen

Je moet maar bedenken dat wij Nederlanders 50 jaar geleden (ook) nog onder het juk van het geloof bukte en we sinds eind jaren '60 zeiden, FUCK de kerk (dus niet het geloof!!!) "Wij" Nederlanders vinden het dus een beetje gek je door het geloof te laten lijden...

pi_14189342
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:23 schreef JohanFriso het volgende:

Je moet maar bedenken dat wij Nederlanders 50 jaar geleden (ook) nog onder het juk van het geloof bukte en we sinds eind jaren '60 zeiden, FUCK de kerk (dus niet het geloof!!!) "Wij" Nederlanders vinden het dus een beetje gek je door het geloof te laten lijden...

Dat kan, dat is jouw overtuiging.
pi_14189348
quote:
Nee hoor, ik keer tenslotte telkens terug alleen maar om die discussies. De een opent graag onzintopics in onzin, de ander wil graag discussiëren (verdedigen )
pi_14189354
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:41 schreef Youssef het volgende:

[..]

Nee hoor, ik keer tenslotte telkens terug alleen maar om die discussies. De een opent graag onzintopics in onzin, de ander wil graag discussiëren (verdedigen )

edit: Maareuh, eigenlijk word ik er soms WEL moe van.
pi_14189608
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:41 schreef Youssef het volgende:

edit: Maareuh, eigenlijk word ik er soms WEL moe van.

Jij bent nog een jonge gast, in Nederland geboren neem ik gemakshalve maar aan... Ouders respecteren is denk ik wat iedereen wel doet (behalve soms in de puberteit). Maar waarom klakeloos ook het geloof overnemen??? Tenzij je natuurlijk gelovig bent.

Als katholiek (christen) wordt je als baby ongevraagd gedoopt (plens water over je hoofd). Rondt je 8e jaar doe je de communie (vanaf dan mag je een stukje brood vreten die hostie heet) Op je 8e ben je nog niet wijs (geen levenservaring). Met je 12e jaar kun je het "heilige vormsel" doen. Ik denk dat je inderdaad rond die leeftijd kunt bepalen of je dit wilt of niet (bij een geloof horen) Ik heb er destijds voor gekozen om het "heilige vormsel" niet te doen. Maar ik kan die doop (plens water) en de communie niet ongedaan maken... (Zou ik wel willen)

Waar ik voor pleit is dat je als volwassen persoon je er voor kunt kiezen om tot een geloof te komen, maar om als baby of klein kind al opgedrongen te krijgen... etc.

pi_14189619
quote:

Ik ben ook een autochtone nederlander, dus spreek voor jezelf en niet namens mij of anderen.
pi_14189751
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 09:03 schreef pro_jeex het volgende:

Ik ben ook een autochtone nederlander, dus spreek voor jezelf en niet namens mij of anderen.

Niet zo mierenneuken, het verhaaltje boven je geeft precies aan wat ik in die paar korte zinnetjes bedoelde...
pi_14190880
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 09:10 schreef JohanFriso het volgende:

[..]

Niet zo mierenneuken, het verhaaltje boven je geeft precies aan wat ik in die paar korte zinnetjes bedoelde...

Nogmaals. Jij spreekt over dat "wij ' nederlands fuck tegen de kerk zeggen en dat is bullshit. Dat heb jij misschien gedaan, maar er zijn meer mensen dan jou alleen.
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 09:02 schreef JohanFriso het volgende:
Jij bent nog een jonge gast, in Nederland geboren neem ik gemakshalve maar aan... Ouders respecteren is denk ik wat iedereen wel doet (behalve soms in de puberteit). Maar waarom klakeloos ook het geloof overnemen??? Tenzij je natuurlijk gelovig bent.

Als katholiek (christen) wordt je als baby ongevraagd gedoopt (plens water over je hoofd). Rondt je 8e jaar doe je de communie (vanaf dan mag je een stukje brood vreten die hostie heet) Op je 8e ben je nog niet wijs (geen levenservaring). Met je 12e jaar kun je het "heilige vormsel" doen. Ik denk dat je inderdaad rond die leeftijd kunt bepalen of je dit wilt of niet (bij een geloof horen) Ik heb er destijds voor gekozen om het "heilige vormsel" niet te doen. Maar ik kan die doop (plens water) en de communie niet ongedaan maken... (Zou ik wel willen)

Waar ik voor pleit is dat je als volwassen persoon je er voor kunt kiezen om tot een geloof te komen, maar om als baby of klein kind al opgedrongen te krijgen... etc.

Je spreekt over opgedrongen geloof. Nou een verrassing dan voor jou, maar mijn moeder gelooft noch in god, noch in Allah. Dus mijn moeder heeft mij niets opgedrongen
pi_14191301
Lief, hè van die Hervormde kerk, dat die zijn kerk beschikbaar stelt voor moslims om te bidden tijdens de ramadan, wegens gebrek aan moskee

Ik vraag mij af, zou het andersom mogelijk zijn?
Of wordt dat als ontheiliging of zoiets gezien?

pi_14191344
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:26 schreef milagro het volgende:
Lief, hè van die Hervormde kerk, dat die zijn kerk beschikbaar stelt voor moslims om te bidden tijdens de ramadan, wegens gebrek aan moskee

Ik zeg niets

Goedemorgen Milagro

pi_14191416
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:26 schreef milagro het volgende:

Zover ik weet kun je alleen zitten in een kerk op bankjes of stoeltjes, in een moskee zit in iedereen op de grond. Hoe bidden die mensen in die kerk dan?

Dat is zoiets als je een Katholiek aanbiedt om te bidden in de moskee, alleen dan wel richting mekka in plaats van tegenover een kruis

[Dit bericht is gewijzigd door KirmiziBeyaz op 28-10-2003 10:38]

pi_14191891
Ik denk niet dat je zelf te veel naar een imam moet luisteren. Als je je geloof goed wilt uitvoeren kan je beter je zelf in de koran verdiepen. En tegenwoordig hoef je geen Arabisch te kennen om het te begrijpen. Ze zijn er in het nederlands en engels en nog veel meer talen.

Een ding wil ik wel kwijt wat er in de koran staat:
Ieder moslim moet een ander respecteren zo als hij of zij is ook zijn geloof.
Een man en vrouw zijn gelijk.
Een man moet goed voor zijn vrouw zorgen. Dat betekent dus niet dat hij haar mag slaan. Juist niet. Een man moet zijn vrouw goed bergeren.

Dit is altijd wat ik zeg over de islam. Want het is een mooi geloof. Alleen zijn er mensen die zelf hun regeltjes gaan verzinnen (of beter gezegt het verkeerd interperteren). En dat is fout (cq jammer)

Het vasten is een van de zuilen waar een moslim mee te maken heeft.
En als jij vanwege je werk niet kan vasten dan geeft dat niet.
Ik zelf vast ook niet vanwege mijn werk/studie.
Ik zelf vind dat ik er optimaal voor moet zijn. Ook voor het vasten. Ik vast op de dagen dat ik zeker weet dat ik het kan halen.
En als je medicijnen slikt. Dus je zou ze tijdens het vasten moeten nemen. Dan hoef je ook niet te vasten. Want je gezondheid gaat voor.
En daarnaast is het vasten een keuze. En geen verplichting.

Niet geschoten is altijd mis, nee heb je ja kun je krijgen
pi_14191976
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Zover ik weet kun je alleen zitten in een kerk op bankjes of stoeltjes, in een moskee zit in iedereen op de grond. Hoe bidden die mensen in die kerk dan?

Dat is zoiets als je een Katholiek aanbiedt om te bidden in de moskee, alleen dan wel richting mekka in plaats van tegenover een kruis

zucht..

de bankjes zijn er uit gehaald.
en Mekka ligt ook als je in een Hervormde kerk zit richting oosten, hoor.

er was geen gebedsruimte beschikbaar, die genoeg ruimte bood aan alle vastende moslims daar, dus bood de kerk hun gebedsruimte aan, waar de moslims daar de kerk zeer dankbaar voor zijn.

ik vraag mij af of het omgekeerd ook mogelijk zou zijn.
mag je als andersgelovige , in geval van 'gebdsruimtenood', bidden in een moskee.
oftewel zou eenmoskee hun ruimte beschikbaar stellen of mag dat niet omdat het ontheiliging zou betekenen?

vrij normale vraag, toch?

pi_14192228
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:58 schreef milagro het volgende:

[..]

zucht..

de bankjes zijn er uit gehaald.
en Mekka ligt ook als je in een Hervormde kerk zit richting oosten, hoor.

er was geen gebedsruimte beschikbaar, die genoeg ruimte bood aan alle vastende moslims daar, dus bood de kerk hun gebedsruimte aan, waar de moslims daar de kerk zeer dankbaar voor zijn.

ik vraag mij af of het omgekeerd ook mogelijk zou zijn.
mag je als andersgelovige , in geval van 'gebdsruimtenood', bidden in een moskee.
oftewel zou eenmoskee hun ruimte beschikbaar stellen of mag dat niet omdat het ontheiliging zou betekenen?

Ik zou het geen ontheiliging noemen, want een moskee is in tegenstelling tot een kerk zover ik weet geen heilige plaats. Het is simpelweg een gebedshuis. Waarschijnlijk zou het niet mogen, hoewel het dus geen ontheiliging zou betekenen aangezien het geen heilige plaats is in de zin zoals het is bij een kerk. Net zoals er regels zijn voor het vasten, zijn er ook regels voor een moskee. Zo wordt het ook niet geaccepteerd dat jij er in je minirok rondhuppelt of met je schoenen naar binnen gaat. Nu weet ik wel dat jij iemand bent die graag voor alles een reden wil weten, maar zo zijn de regels.

Overigens vind ik het een vreemd gegeven dat de kerk, speciaal voor die paar moslims die willen bidden, zijn bankjes verwijderd. Het zijn meestal vrij zware banken, die je niet even iedere keer terugzet en weer weghaalt. Is het zo dat die kerk wordt opgedoekt ofzo? Want ik kan me niet voorstellen dat de zondagsdienst daar op de grond plaatsvindt.

pi_14192286
Zwervers eten mee na eerste dag ramadan:
quote:
Amsterdamse zwervers deden zich gisteravond op de eerste dag van de ramadan tegoed aan dadels, broodjes, soep en koffie. Bij De Stichting Moskee in Amsterdam mochten de daklozen aanschuiven aan de iftar, de feestelijke maaltijd waarmee moslims het vasten verbreken.

Ramadan is voor moslims een periode van lichamelijke en geestelijke zuivering en een uiting van solidariteit met de armen. Een maand lang mogen zij tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten, drinken, roken en vrijen. In Nederland vasten ongeveer 800.000 moslims. Menig moskee fungeert de komende maand als een soort gaarkeuken.

Na zonsondergang gaat de imam voor in gebed en aansluitend wordt het eten opgediend voor zowel leden als gasten. De Stichting Moskee nodigt ook politici uit om een avond mee te eten. Ramadan eindigt op 26 november met het suikerfeest.

bron
  Moderator dinsdag 28 oktober 2003 @ 11:16:56 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_14192362
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:13 schreef schatje het volgende:
Zwervers eten mee na eerste dag ramadan:
[..]

bron

die multiculturele shit werkt wel lekker voor zwervers

gratis eten met kerst, gratis eten met ramaddan en ze hoeven zowieso nooit te werken

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_14192458
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik zou het geen ontheiliging noemen, want een moskee is in tegenstelling tot een kerk zover ik weet geen heilige plaats. Het is simpelweg een gebedshuis. Waarschijnlijk zou het niet mogen, hoewel het dus geen ontheiliging zou betekenen aangezien het geen heilige plaats is in de zin zoals het is bij een kerk. Net zoals er regels zijn voor het vasten, zijn er ook regels voor een moskee. Zo wordt het ook niet geaccepteerd dat jij er in je minirok rondhuppelt of met je schoenen naar binnen gaat. Nu weet ik wel dat jij iemand bent die graag voor alles een reden wil weten, maar zo zijn de regels.

Overigens vind ik het een vreemd gegeven dat de kerk, speciaal voor die paar moslims die willen bidden, zijn bankjes verwijderd. Het zijn meestal vrij zware banken, die je niet even iedere keer terugzet en weer weghaalt. Is het zo dat die kerk wordt opgedoekt ofzo? Want ik kan me niet voorstellen dat de zondagsdienst daar op de grond plaatsvindt.

wat ben je toch altijd aanvallend

nee ik hoef niet op ALLES een antwoord.

het lijkt me vrij normaal dat je je kleding aanpast.
ik ga ook niet in een spijkerbroek na een gala,
op een begrafenis ga ik in het zwart.
in een kerk trek ik geen sexy jurkje aan
in Italie kom je een kerk niet eens in als je je niet gepast kleed.
en ik respecteer dus de regels van het huis, de kerk, moskee waar ik te gast ben.

nee, die kerk wordt niet opgedoekt.
de zondagsdienst vind er gewoon plaats, op die ene dag moeten de moslims hun heil elders zoeken.
en banken of stoelen zijn gewoon verplaatsbaar natuurlijk, er vinden meer activiteiten plaats in kerken, dan kerkdiensten enkel.

ik vond het een heel mooi gebaar

pi_14192477
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:58 schreef milagro het volgende:
Hmm, jawel hoor.

Ik denk niet dat een moskee ontheiligd wordt. Dat legt Kirmizboy al uit. Je mag tenslotte overal je gebed verrichten. (thuis, op straat, op kantoor) Als dat ontheiligen zou zijn, zou het kunnen betekenen dat je nergens mag bidden. Een moskee is gewoon een gebouw waar het iig mogelijk is OM te bidden.

Zo heb je in een moskee ook de mogelijkheden tot een preekstoel en een microfoon oid. die het allemaal gemakkelijker maken. Maar ook een grote, SCHONE ruimte met tapijt die ook schoon moet blijven natuurlijk. Vandaar dat het daarom misschien lastiger ligt.

Bovendien worden er ook wel eens sportzalen afgehuurd om het gebed te verrichten. De profeet was namelijk gewoonlijk tijdens het suiker en slachtfeest niet in de moskee te bidden. Vandaar dat mensen dan een open ruimte huren (in Amerika soms op open grasvelden) om de Soennah te volgen. En je gaat me niet vertellen dat die plek eerst geheiligd moet worden.

En dat is hoe IK erover denk zonder iemand raad te plegen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')