abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13385462
ik zie velen hier roepen dat het heelal oneindig is. ikzelf ben een echte leek op het gebied van astronomie, dus ik vroeg me af hoe jullie weten dat het heelal oneindig is. het zal vast wel bewezen zijn, ik wil alleen graag weten hoe. ik heb vaak genoeg gehoord dat we met de huidige telescopen slechts een fractie van het universum kunnen zien. mijn vraag is dan, hoe weten we dan hoever het doorloopt?

ik heb net een boek van plato gelezen, waarin hij aanvoert dat god (of wat dan ook) tijdens het scheppen van het heelal meetkundig te werk ging. wat dus automatisch zou betekenen dat het heelal een grens heeft. ook zei hij dat de heelal de vorm van een perfecte cirkel had en dat buiten die cirkel niets was, omdat het niet nodig was. die cirkel (het heelal) was het lichaam van god en daarbuiten bestond niets. en toch is het neit oneindig.

maar goed, dat terzijde. wie kan mij beknopt de theorie over de oneindigheid van het heelal uitleggen?

pi_13385487
voor ons simpele zielen is het oneindig.
pi_13385514
hoe zou het moeten eindigen?
met een dikke muur? wat is er dan achter die muur, etc...
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
  dinsdag 23 september 2003 @ 15:21:57 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_13385569
ik zou het zelf ook als een soort bol of cirkel zien.

vergelijk met de mensen voor de 15e eeuw, die waren ervan overtuigd dat de aarde plat was. wij zijn ervan overtuigd dat het heelal oneindig groot is, misschien dat over een paar eeuwen blijkt dat als je maar lang genoeg een kant opgaat weer bij het begin uitkomt..

geen onderbouwing, gewoon een gutfeeling

pi_13385578
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:20 schreef infinity123 het volgende:
misschien is het net als bij pac-man, ga je helemaal naar rechts kom je weer aan de linkerkant uit
pi_13385603
bekijk het zo: niets is ook iets
pi_13385627
de oneindigheid van het heelal heeft te maken met het bestaan van meerdere dimensies. door die meerdere dimensies kun je het heelal niet 'uit' en is er geen einde maar heeft het wel een eindige omvang. stel het je voor als een bol zoals de aarde, als je maar lang genoeg rechtdoor fietst kom je weer terug op hetzelfde punt. met dat verschil dat wanneer je van je route afwijkt (maar wel altijd een rechte lijn aanhoudt) je ook weer terug komt op hetzelfde punt. dit door het bestaan van meerdere dimensies.
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 23 september 2003 @ 15:24:18 #8
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_13385633
jah vraag ik me ook al jaren af
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
  dinsdag 23 september 2003 @ 15:25:44 #9
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_13385668
als het helal oneindig zou zijn, met dezelfde hoeveelheid sterren per kubieke lichtjaren als hier "in de buurt" , zou de hele hemel vanaf de aarder er als 1 witte vlakte uit zien, wat dus niet zo is.
pi_13385677
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:20 schreef infinity123 het volgende:
dat heb ik me ook vaak genoeg afgevraagd. maar aangezien plato zo verschrikkelijk intelligent was én een ingewijde, wil ik liever de atronomische theorie goed kennen voor ik de zijne verwerp. het kan zijn dat het heelal eindig is en dat er toch niets achter is, maar dat is een hele moeilijke theorie en ik acht mezelfniet bevoegd die hier uit te leggen.
pi_13385716
het heelal zet toch ook de heletijd uit.. hoe kan het dan uitzetten als er een einde is?
pi_13385724
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:24 schreef shivo het volgende:
de oneindigheid van het heelal heeft te maken met het bestaan van meerdere dimensies. door die meerdere dimensies kun je het heelal niet 'uit' en is er geen einde maar heeft het wel een eindige omvang. stel het je voor als een bol zoals de aarde, als je maar lang genoeg rechtdoor fietst kom je weer terug op hetzelfde punt. met dat verschil dat wanneer je van je route afwijkt (maar wel altijd een rechte lijn aanhoudt) je ook weer terug komt op hetzelfde punt. dit door het bestaan van meerdere dimensies.
is het bestaan van meerdere dimensies bewezen?
pi_13385780
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:27 schreef armania het volgende:
het heelal zet toch ook de heletijd uit.. hoe kan het dan uitzetten als er een einde is?
ik heb niets aan losse anekdotes. kent iemand hier de hele theorie?
want hoe kan het heelal uitzetten als het in het huidige formaat al oneindig groot is? oneindig keer 2 is toch nog steeds oneindig? dus als het heelal oneindig is, kan het niet groeien. logisch of dom?
  dinsdag 23 september 2003 @ 15:30:06 #14
64523 seweso
inventor of woovi
pi_13385784
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:18 schreef dalai_lama het volgende:
...
maar goed, dat terzijde. wie kan mij beknopt de theorie over de oneindigheid van het heelal uitleggen?
eigenlijk is het heel simpel: niets bestaat niet, dus een eindig heelal is onmogelijk omdat je daarbuiten niets zit, behalve als dat niets toch stiekem iets is waardoor het heelal toch weer oneinig is.
  dinsdag 23 september 2003 @ 15:31:33 #15
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13385815
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:27 schreef armania het volgende:
of andersom, als het al oneindig groot is, hoe kan het dan in godsnaam uitzetten?
pi_13385852
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:30 schreef seweso het volgende:

[..]

eigenlijk is het heel simpel: niets bestaat niet, dus een eindig heelal is onmogelijk omdat je daarbuiten niets zit, behalve als dat niets toch stiekem iets is waardoor het heelal toch weer oneinig is.

waarom bestaat niets niet dan? en hoezo wordt het heelal weer oneindig als dat niet toch iets is? want wie zegt me dat dat niets wat toch iets is een onderdeel van het heelal is en niet iets wat buiten het heelal hoort?
tenzij het heelal slechts een synoniem voor 'alles' is, wat zou betekenen dat god het heelal is.
pi_13385858
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:25 schreef bioslock het volgende:
als het helal oneindig zou zijn, met dezelfde hoeveelheid sterren per kubieke lichtjaren als hier "in de buurt" , zou de hele hemel vanaf de aarder er als 1 witte vlakte uit zien, wat dus niet zo is.
waarom? er kunnen toch sterren bestaan die zover staan dat we daarvan geen licht opvangen?
Denk aan de duim :)
pi_13385862
het heelal is niet oneindig. het heelal wordt steeds groter, dus kan het niet oneindig zijn.

bron van deze wijsheid: discovery channel

Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
pi_13385899
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:25 schreef bioslock het volgende:
als het heelal oneindig zou zijn, met dezelfde hoeveelheid sterren per kubieke lichtjaren als hier "in de buurt" , zou de hele hemel vanaf de aarder er als 1 witte vlakte uit zien, wat dus niet zo is.
daar hebben natuurlkundigen alweer een antwoord op, de zogenaamde black matter, beter vertaald zwarte materie ofwel zwarte kledder.
ik weet er het fijne niet vanaf maar het is met onze huidige techniek niet aan te toen maar oefent wel zwaartekracht uit.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_13385953
het heelal moet inderdaad eindig zijn, anders kan simpelweg de theorie van uitbreiden en het inkrimpen van het heelal niet bestaan. maar achter de 'grens' van het heelal is het 'het niets'. precies hetzelfde als voor de oerknal, anti-materie dus. voor de gewonen mens een moeilijke theorie om te bevatten.
"Don't fear that life will end...fear that life never begins"
pi_13385959
bij het begin van het heelal zat alles ineengepakt in een soort grote massa, die uiteindelijk ontplofte waardoor dus ook de zon ontstond (waar wij dus weer uitkwamen) en aangezien er in de ruimte geen luchtweerstand is, kunnen al deze brokstukken en planeten maar door blijven gaan in het oneindige. behalve natuurlijk als verschillende zwaartekrachten elkaar gaan opheffen zoals in ons zonnestelsel. het probleem is alleen dat ons brein niet in verschillende dimensies kan denken: ofterwel je kan het oneindige gewoon niet voorstellen, dus kan je je ook niet voorstellen of bedenken hoe het eruit ziet na het einde van het heelal..
pi_13385963
het heelal moet inderdaad eindig zijn, anders kan simpelweg de theorie van uitbreiden en het inkrimpen van het heelal niet bestaan. maar achter de 'grens' van het heelal is het 'het niets'. precies hetzelfde als voor de oerknal, anti-materie dus. voor de gewone mens een moeilijke theorie om te bevatten.
"Don't fear that life will end...fear that life never begins"
pi_13386006
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:36 schreef lord_of_moria het volgende:
het heelal moet inderdaad eindig zijn, anders kan simpelweg de theorie van uitbreiden en het inkrimpen van het heelal niet bestaan. maar achter de 'grens' van het heelal is het 'het niets'. precies hetzelfde als voor de oerknal, anti-materie dus. voor de gewonen mens een moeilijke theorie om te bevatten.
dus plato had gelijk?
  dinsdag 23 september 2003 @ 15:38:42 #24
64523 seweso
inventor of woovi
pi_13386024
quote:
op dinsdag 23 september 2003 15:32 schreef dalai_lama het volgende:

[..]

waarom bestaat niets niet dan? en hoezo wordt het heelal weer oneindig als dat niet toch iets is? want wie zegt me dat dat niets wat toch iets is een onderdeel van het heelal is en niet iets wat buiten het heelal hoort?
tenzij het heelal slechts een synoniem voor 'alles' is, wat zou betekenen dat god het heelal is.

voor mij is idd heelal == alles == god == oneindig == best wel leuk
pi_13386059
nooit mib gezien????
wij zitten in een hele mooi knikker of in een kluisje (mib2)
en dat gaat zo oneindig door
blegh of iets boeiends??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')