ik heb net een boek van plato gelezen, waarin hij aanvoert dat god (of wat dan ook) tijdens het scheppen van het heelal meetkundig te werk ging. wat dus automatisch zou betekenen dat het heelal een grens heeft. ook zei hij dat de heelal de vorm van een perfecte cirkel had en dat buiten die cirkel niets was, omdat het niet nodig was. die cirkel (het heelal) was het lichaam van god en daarbuiten bestond niets. en toch is het neit oneindig.
maar goed, dat terzijde. wie kan mij beknopt de theorie over de oneindigheid van het heelal uitleggen?
vergelijk met de mensen voor de 15e eeuw, die waren ervan overtuigd dat de aarde plat was. wij zijn ervan overtuigd dat het heelal oneindig groot is, misschien dat over een paar eeuwen blijkt dat als je maar lang genoeg een kant opgaat weer bij het begin uitkomt..
geen onderbouwing, gewoon een gutfeeling
quote:misschien is het net als bij pac-man, ga je helemaal naar rechts kom je weer aan de linkerkant uit
op dinsdag 23 september 2003 15:20 schreef infinity123 het volgende:
hoe zou het moeten eindigen?
met een dikke muur? wat is er dan achter die muur, etc...
quote:dat heb ik me ook vaak genoeg afgevraagd. maar aangezien plato zo verschrikkelijk intelligent was én een ingewijde, wil ik liever de atronomische theorie goed kennen voor ik de zijne verwerp. het kan zijn dat het heelal eindig is en dat er toch niets achter is, maar dat is een hele moeilijke theorie en ik acht mezelfniet bevoegd die hier uit te leggen.
op dinsdag 23 september 2003 15:20 schreef infinity123 het volgende:
hoe zou het moeten eindigen?
met een dikke muur? wat is er dan achter die muur, etc...
quote:is het bestaan van meerdere dimensies bewezen?
op dinsdag 23 september 2003 15:24 schreef shivo het volgende:
de oneindigheid van het heelal heeft te maken met het bestaan van meerdere dimensies. door die meerdere dimensies kun je het heelal niet 'uit' en is er geen einde maar heeft het wel een eindige omvang. stel het je voor als een bol zoals de aarde, als je maar lang genoeg rechtdoor fietst kom je weer terug op hetzelfde punt. met dat verschil dat wanneer je van je route afwijkt (maar wel altijd een rechte lijn aanhoudt) je ook weer terug komt op hetzelfde punt. dit door het bestaan van meerdere dimensies.
quote:ik heb niets aan losse anekdotes. kent iemand hier de hele theorie?
op dinsdag 23 september 2003 15:27 schreef armania het volgende:
het heelal zet toch ook de heletijd uit.. hoe kan het dan uitzetten als er een einde is?
quote:eigenlijk is het heel simpel: niets bestaat niet, dus een eindig heelal is onmogelijk omdat je daarbuiten niets zit, behalve als dat niets toch stiekem iets is waardoor het heelal toch weer oneinig is.
op dinsdag 23 september 2003 15:18 schreef dalai_lama het volgende:
...
maar goed, dat terzijde. wie kan mij beknopt de theorie over de oneindigheid van het heelal uitleggen?
quote:of andersom, als het al oneindig groot is, hoe kan het dan in godsnaam uitzetten?
op dinsdag 23 september 2003 15:27 schreef armania het volgende:
het heelal zet toch ook de heletijd uit.. hoe kan het dan uitzetten als er een einde is?
quote:waarom bestaat niets niet dan? en hoezo wordt het heelal weer oneindig als dat niet toch iets is? want wie zegt me dat dat niets wat toch iets is een onderdeel van het heelal is en niet iets wat buiten het heelal hoort?
op dinsdag 23 september 2003 15:30 schreef seweso het volgende:[..]
eigenlijk is het heel simpel: niets bestaat niet, dus een eindig heelal is onmogelijk omdat je daarbuiten niets zit, behalve als dat niets toch stiekem iets is waardoor het heelal toch weer oneinig is.
quote:waarom? er kunnen toch sterren bestaan die zover staan dat we daarvan geen licht opvangen?
op dinsdag 23 september 2003 15:25 schreef bioslock het volgende:
als het helal oneindig zou zijn, met dezelfde hoeveelheid sterren per kubieke lichtjaren als hier "in de buurt" , zou de hele hemel vanaf de aarder er als 1 witte vlakte uit zien, wat dus niet zo is.
bron van deze wijsheid: discovery channel
quote:daar hebben natuurlkundigen alweer een antwoord op, de zogenaamde black matter, beter vertaald zwarte materie ofwel zwarte kledder.
op dinsdag 23 september 2003 15:25 schreef bioslock het volgende:
als het heelal oneindig zou zijn, met dezelfde hoeveelheid sterren per kubieke lichtjaren als hier "in de buurt" , zou de hele hemel vanaf de aarder er als 1 witte vlakte uit zien, wat dus niet zo is.
quote:dus plato had gelijk?
op dinsdag 23 september 2003 15:36 schreef lord_of_moria het volgende:
het heelal moet inderdaad eindig zijn, anders kan simpelweg de theorie van uitbreiden en het inkrimpen van het heelal niet bestaan. maar achter de 'grens' van het heelal is het 'het niets'. precies hetzelfde als voor de oerknal, anti-materie dus. voor de gewonen mens een moeilijke theorie om te bevatten.
quote:voor mij is idd heelal == alles == god == oneindig == best wel leuk
op dinsdag 23 september 2003 15:32 schreef dalai_lama het volgende:[..]
waarom bestaat niets niet dan? en hoezo wordt het heelal weer oneindig als dat niet toch iets is? want wie zegt me dat dat niets wat toch iets is een onderdeel van het heelal is en niet iets wat buiten het heelal hoort?
tenzij het heelal slechts een synoniem voor 'alles' is, wat zou betekenen dat god het heelal is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |