quote:shit
Op maandag 15 september 2003 14:14 schreef MUUS het volgende:[..]
28 september is er al een paranormaal beurs-meeting.
quote:Dit lijkt mij een goed idee, ik ken nml. nogal wat mensen die heel erg graag mee willen na wat ik ze verteld heb over afgelopen zaterdagnacht.
Op maandag 15 september 2003 13:23 schreef iteejer het volgende:
wat betreft die volgende meeting:
-als er inderdaad een grote belangstelling dreigt te ontstaan, lijkt het me beter om een derde solse-gat meet te plannen voor de dan 'newbies'. en dat kan ook al op korte termijn wat mij betreft.
quote:
Op maandag 15 september 2003 13:23 schreef iteejer het volgende:
wat betreft die volgende meeting:
-anderen mee: het lijkt me handig om dit in principe beperkt te houden tot de groep die de vorige keer ook al mee was. tenzij de 'nieuwe' bezoekers goed gemotiveerd zijn, en vanuit gemeende belangstelling meewillen wil ik ervoor pleiten de groep beperkt te houden van omvang.
quote:
Op maandag 15 september 2003 13:51 schreef iteejer het volgende:
---------------------
Op maandag 15 september 2003 13:38 schreef Vampira-spike het volgende:
Bedankt voor de tip Iteejer, ik heb ook wel belangstelling....
-------------------Niemand zal jouw interesse hierin betwijfelen
dus
wees welkom
quote:Jammer dat het niet eerder kan, voelde er wel wat voor om weer terug te gaan. Mocht de rest wel 20-21 sept terug willen gaan dan ga ik graag mee.
Op maandag 15 september 2003 14:24 schreef Ravenous het volgende:[..]
shit
....4-5 okt?
[Dit bericht is gewijzigd door Viperdesign op 15-09-2003 15:39]
quote:Vorige deeltje, staan foto's en ervaringen.
Op maandag 15 september 2003 14:39 schreef MarkzMan_X het volgende:
Waar kan ik die foto's van jullie vinden?
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:39 schreef MUUS het volgende:
Ik voel er persoonlijk weinig voor om ook nog eens een groepje "kennissen van" mee te gaan slepen. Wij weten helemaal niet wat voor personen dat zijn en we willen de groep juist klein houden i.v.m. de rust.
quote:Hou het voor meeting #2 bij de personen die de vorige keer mee zijn gegaan, en eventueel, gemotiveerde fokkers.
Op maandag 15 september 2003 14:40 schreef Lord Dreamer het volgende:[..]
Jep I agree with that !
quote:Hoe het klooster erbij gestaan heeft is niet bekend. In één van de legenden wordt gemeld dat degene die het eerst ontdekte dat er iets mis was, een meisje van het dorp Putten was dat er zoals iedere ochtend heen ging om eieren te brengen. Ze kwam toen via een weggetje en zag dat er slechts een gapend gat was, waar eerst dat klooster stond.
Op maandag 15 september 2003 14:07 schreef Ravenous het volgende:
Jullie weten dus hoe het klooster er bij heeft gestaan. Ik zoek me rot op het internet, maar daar valt weinig te vinden als ik zoek op Sols(ch)e Gat. Ik wil sowieso graag meer research doen naar de geschiedenis. Heeft er uberhaupt een klooster gestaan of is dit een deel van de legende (verzinsel?/deels verzinsel?). Wie heeft er voor mij een goede boekentip?
quote:Kom maar vaak genoeg naar plekken als het Solse Gat. Vroeger of later ga je dat echt wel merken
Dit is dus precies de reden waarom dit soort zaken mij trekken. Ik wil graag overtuigd worden. Al zou ik iets meemaken wat ik niet hard zou kunnen maken. Voor mezelf heb ik dan toch het gevoel dat ik soms verder moet kijken dan alles wat binnen wetenschappelijk verklaarbare grenzen ligt.
quote:Moeilijjk. Ik ben genegen er niet in te geloven. Niet als afzonderlijk fenomeen. Wél als iets dat via menselijke energie tot stand kan komen.
dus je geloofd ook niet in Poltergeists?
quote:Die foto's zijn geheel mislukt. Digitale ruispatronen, je zou er een patroon-herkenning op los kunnen laten. Dat wil ik voor de volledigheid nog wel doen, al denk ik niet dat er veel uit zal komen.
Maar waarom heb je dan zelf foto's gemaakt? (en laat je die ons nog zien overigens?) Als iets (een entiteit) aanwezig zou zijn dan zou ik toch eerder geloven wat de camera ziet dan iets wat ik met mijn eigen ogen zou waarnemen. Verbeelding speelt hier ook een grote rol in. Dus in principe als ik uit zou moeten gaan wat jij zegt zou ik alleen kunnen uitgaan van gevoel. Dat zit al dwars bij mij, want wie zegt mij niet dat jullie allemaal een hele grote fantasie hebben. (don't take it personal pls) En wat zijn orbs nou exact? Die zijn toch wel altijd (wat solse Gat betreft in grote getalle) aanwezig op dit soort plekken.
Mensen die bv in rook de toekomst kunnen zien, werken net zo. Ik heb met vele gesproken, en allemaal hadden ze dergelijke concepten: de rook (of de schitteringen in een bol of de patronen in as, etc) lieten ineens herkenbare beelden zien, en die vertelden ze. Dus een vertaling van die 'subjectieve en onbewuste informatie' naar een woord- en beeldtaal die wél objectief en communiceerbaar is.
Das iets anders dan afgaan op gevoel.
quote:Oh ja, ik geloof ook wel dat dat zou kunnen. Mijn eerdere verhaal was wat ongenuanceerd en gesimplificeerd, anders begint men weer te kakelen dat men het niet snapt etc
Hoe zit het dan met al die meetapperatuur die mensen hebben om geesten te detecteren?(ghosthunters?) Of vind je dat allemaal BS?Er zijn toch mensen die anders geloven. Nml. dat 'geesten' toch een bepaalde vorm van energie zijn/hebben.
quote:Dat is idd het probleem. Maar uiteindelijk is je eigen waarneming je enige referentie. We zitten ingebakken in een wereldbeeld dat die eigen waarneming naar achteren drukt, en je de 'groepsovertuiging' als waar doet ervaren.
Wanneer komt het punt dat zintuigen zich niet meer laten beinvloeden door factoren van buitenaf? Hoe weet je zeker dat je ogen je al dan niet in drievoud hebben begdrogen? Je bent daar op die plek, je ziet "iets" (en de anderen zagen het ook), associeert het gelijk met het meest waarschijnlijke en je lichaam reageert erop (je voelt iets). Begrijp mij niet verkeerd, ik verklaar jullie niet voor gek. Ik kan er alleen niks mee.
Daarbij komt de vraag, wat 'fantasie' is. Het is een filosofisch vraagstuk of het uberhaupt mogelijk is, iets te denken wat niet kan.
Zeker als je uitgaat van het strikt materiele model, dus dat je aanneemt dat er slechts de materie is, die via één of andere kronkel tot bewustzijn heeft geleid, is dat vreemd. Hoe kan zoiets dan iets gaan verzinnen wat niet kan? Dan zouden de eigen grenzen toch al ingebouwd moeten zijn in de materi zelf?
quote:Zeker als je bedenkt dat dat 'bewustmakingsproces' van onbewuste beelden via toevalspatronen grote paralellen vertoont met linker- en rechter-hersenhelft communicatie. Ook daar heb ik duidelijke aanwijzingen in gevonden, ook in eigen onderzoek ernaar.
el zeer interessante offtop trouwens
quote:Zal best, maar als je als groepje geconcentreerd aan het kijken bent, en ineens scharrelt er een camera-nerd door het gat, hetzij in persoon hetzij in de vorm van allerlei flitslichten, gaat dat toch wel ten koste van je concentratie en gewaarwordingenwil heel graag gaan voor de ervaring, ik ga niet lopen cameraklooien want daar heb ik toch geen verstand van. Daar heb ik Shark.Bait voor
Die bollen/orbs zijn mijns inziens gewoon standaard foto reflectie/stof deeltjes die licht weerkaatsen/vuiltjes op de lens.
Die "mist" however, dat is interessanter.
Hebben jullie ook vreemde dingen gehoord?
quote:Daarom dus ook een meet voor 'nieuwelingen'. Mede-doelstelling achter het uberhaupt beginnen van dit forum was een breder bewustzijn te bevorderen voor dit soort fenomenen.
Op maandag 15 september 2003 14:39 schreef MUUS het volgende:
Ik voel er persoonlijk weinig voor om ook nog eens een groepje "kennissen van" mee te gaan slepen. Wij weten helemaal niet wat voor personen dat zijn en we willen de groep juist klein houden i.v.m. de rust.
quote:Yep
Op maandag 15 september 2003 14:44 schreef yvonne het volgende:
Meeting 2 voor lui van verleden week,
meeting 3 meteen plannen voor de grote groep belangstellenden.
En een kinder ding in de herfstvakantie.
Dus voor ouders en kinderen.
Zoiets?
quote:Ik "ken" Iteejer van een mailforum, de tip kreeg ik daar, ik lurk erg veel en zeg doorgaans alleen wat als er sprake is van toegevoegde waarde
Op maandag 15 september 2003 14:33 schreef Lord Dreamer het volgende:
in het kader van deze uitspraken zou je kunne concluderen dat Vampire-Spike een zeer goed gemotiveerd persoon zou moeten zijn die in truth misschien of veel lurkt of onder een andere naam post. Maar niettemin als Iteejer je welkom heet, dan ben ik de laatste die zou zeggen dat je niet welkom bent
quote:Ik kan deze maand niet, volgeboekt...
Op maandag 15 september 2003 12:16 schreef Viperdesign het volgende:
20-21 September Solse Gat. #2Lord Dreamer
Vampira-spike
De parabeurs is 27-28 september in Rijswijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Vampira-spike op 15-09-2003 15:18]
quote:Je hoeft je niet te verantwoorden hoor.
Op maandag 15 september 2003 15:13 schreef Vampira-spike het volgende:
Ik "ken" Iteejer van een mailforum, de tip kreeg ik daar, ik lurk erg veel en zeg doorgaans alleen wat als er sprake is van toegevoegde waarde. Lul-verhaaltjes zijn er al zat. maarre wat betreft enties... Ervaring zat, motivatie genoeg
quote:Ach een intro is altijd leuk toch?
Op maandag 15 september 2003 15:18 schreef iteejer het volgende:Je hoeft je niet te verantwoorden hoor.
Je bent gewoon uitgenodigd, bij de bekenden-meet en/of bij de 'newbie'-meet
quote:http://sxs.demon.nl/SG2003/
Op maandag 15 september 2003 14:39 schreef MarkzMan_X het volgende:
Waar kan ik die foto's van jullie vinden?
quote:Zeker een intro is altijd leuk, maar iteejer weet dat ik hem graag mag plagen
Op maandag 15 september 2003 15:19 schreef Vampira-spike het volgende:[..]
Ach een intro is altijd leuk toch?
u is van harte welkom
quote:U is daar blij mee....
Op maandag 15 september 2003 15:39 schreef Lord Dreamer het volgende:Zeker een intro is altijd leuk, maar iteejer weet dat ik hem graag mag plagen
u is van harte welkom
quote:LDtjuh vindt plagen leuk
Op maandag 15 september 2003 15:53 schreef iteejer het volgende:
Ik spoor niet, maar dat is normaal
quote:
Sagen & Legendes; De legendes van het Solsche Gat
Ten noorden van de provinciale weg Putten-Otterlo, nabij het dorp Garderen, ligt temidden van eeuwenoude beuken in het Sprielderbos, een brede inzinking van 40 bij 20 meter. Een bekoorlijk plekje, geliefd bij omwonende Veluwers en bij vakantiegasten uit binnen- en buitenland.Deze grote kuil, misschien ontstaan bij de bouw van de eerste dorpswoningen van Drie, staat bekend als het Solsche Gat. Een plaats waar in vroeger tijden de Germaanse volksstammen hun godin Sol de offers kwamen aanbieden. Hier ook stichtten de eerste Christenen een kapelletje, dat echter reeds lang verdwenen was toen men onder het nabijgelegen Drie een nieuwe bouwde.
Het Solsche Gat was in de Middeleeuwen een uitwijkplaats voor de bewoners van Putten, toen rondtrekkende roversbenden het dorp in brand staken. Minstens twee maal in de geschiedenis vluchtten de boeren de bossen in. Later werd het Solsche Gat de verzamelplaats van de zigeuners, die er hun tenten opsloegen en vandaar strooptochten ondernamen.
Geesten waren rond in het Solsche Gat
Hier ook vonden vroeger de beroemde klopjachten plaats op heidenen, die hetzij bewoners van het verre land waren, dan wel hun geloof op andere wijzen beleden dan het door de overheid gewenst werd geacht. In latere tijden was het Solsche Gat vaak de vergaderplaats van de maelmannen van het Sprielderbos, die onder het oude geboomte hun belangen behartigden. Geen wonder, dat het Solsche Gat door zijn mysterieuze oorsprong een bron werd voor sagevorming, die zich alle eeuwen heen tot op heden wist te handhaven. Talrijk zijn de legendes, die in omloop zijn.
Het verzonken klooster.
Toen de Frankische koning Clovius zich tot het Christelijke geloof bekeerde, beval hij zijn onderdanen hetzelfde te doen. Dat gebod gold in het bijzonder de priesters van de vele heiligdommen, die in zijn rijk waren gevestigd. Niet iedereen kon zich daarmede verenigen en zo ontstond er in dat Frankische rijk de eerste geloofsonrust. Er waren priesters, die heimelijk dieper de bossen introkken en daar hun oude zonnendiensten voortzetten. Anderen daarintegen, vooral veel jongeren, namen opgewekt het nieuwe geloof aan en verkondigden dat aan alle bewoners van de streken waarheen zij werden uitgezonden. Hoe stond dat met de priesters van het heilige woud rond 't Sol bij Thri (Drie)? Hun opperpriester besloot te blijven en het nieuwe geloof te aanvaarden. Hij gaf zijn priesters de opdracht de oude offerplaats te reinigen van al wat nog aan Sol herinnerde. En toen de evangelieverkondigers door Liafwin, apostel der Veluwe, uitgezonderd van Wardlo (Garderen), 't Sol bereikten, vonden zij daar de priesters bereid het nieuwe geloof uit te dragen. Zij stichtten een kappel en een klein klooster. In de avonduren, als het werk rustte, werden zij onderwezen in al hetgeen de Bijbel leerde. Enkele jaren gingen voorbij en de vroegere priesters toonden zich goede monniken. Zij onderwezen de bewoners van Wardlo, Puthen, de Pol en Sprielre en hielpen bij ziekte en stervensnood.'t Oude geloof
Op zekere dag stierf de abt Johannes. Zijn medemonniken bleken niet zo vast in het christelijke geloof te zijn, zoals zij zich steeds hadden voorgedaan. Zij vereerden in het geheim de erediensten van de zonnegod nog steeds. Uit het midden kozen zij zich nu een nieuwe opperpriester en hoewel zij hun pijen aanhielden, gedroegen zij zich weer als vroeger. Hun drinkgelagen werden weldra weer in de hele streek berucht. De bewoners van Wardlo, Puthen, Sprielre, Thri en de Pol werden door hen uitgebuit en in plaats van zieken te bezoeken, dwongen zij de mensen nu een groot deel van de opbrengst van akkerbouw en vee af te staan. Zo gingen maanden voorbij en bij het naderen van de winter besloten de ontaarde monniken weer het midwinterfeest te vieren. Ze zongen de oude zonnenliederen en het gerstebier vloeide rijkelijk. De duisternis viel in en boven het Sprielderwoud was een prachtige sterrenhemel zichtbaar. Maar plotseling klonk het gerommel van een naderend onheil. De dorpelingen schrokken op en zagen dat een zware onweersbui uit het "niets" was opgekomen. Met bange harten kropen zij weg in hun schamele hutten.
Het Solsche GatTerwijl het klokje van het klooster luidde, brak plotseling een orkaan los en scherpe bliksemflitsen doorkliefden de lucht. De regen stroomde neer en het gedonder echode door het woud. Toen klonk een zware slag en terwijl de aarde beefde trok de duisternis weg. Het werd stil en een prachtige sterrenhemel werd weer zichtbaar.
De andere dag trokken de bewoners van Wardlo, Sprielre, Thri en Puthen Het Sprielderwoud in en vonden het klooster niet meer. Van de palissaden van hout en aardewal was niets meer te vinden. De vroegere Solsche offerplaats was een diepe kuil geworden, brokkelig en precies waar eens de palissaden hadden gestaan, lagen nu hellingen van het Solsche Gat. Het godsgericht had gesproken. De zware eiken waren gewoon naar beneden gezonken en lieten hun bladerdak over de plaats des onheils hangen. En men zegt dat de dorpelingen nog lang ter middernacht het kloosterklokje hebben gehoord. Wie zich dan in het duistere woud waagden zag in het Solsche Gat een rij van monniken schuifelen en hoorden gezangen opklinken, vol spijt en rouwbeklag..................
Dan ineens schiet de sterrenhemel door en is de kuil weer stil, somber en verlaten.
De vermoorde koopmanHet was omstreeks het jaar 1205, toen een Saksische koopman de jaarmarkt in Tricht (Utrecht) bezocht en met een zwaar beladen mars naar 't Sticht getogen was. Hij had daar goede zaken gedaan en keerde nu te voet, met een lege mars, doch met een welgevulde buidel terug naar zijn vaderland. De koopman had daarbij zijn weg gekozen via Amersfoort naar Putten, met de bedoeling vandaar Staverden te bezoeken en zo verder naar Zutphen te reizen op weg naar zijn vaderland. Onder Putten dwaalde hij in de bossen en hij kwam al wandelend bij het Solsche Gat aan. Hier besloot hij enige tijd te rusten en het meegebrachte voedsel, gekocht in de herberg "De Kruuk" te nuttigen. Nauwelijks gezeten hoorde hij een belhamel naderen en zag weldra de driefscheper uit Putten met zijn kudde schapen verschijnen. De herder, Teunisz was zijn naam, zette zich naast de marskramer in het gras neer en weldra ging het gesprek over oorlog en vrede, over nijverheid en handel, kortom over alles waarin mannen ook toen reeds belangstelden. De marskramer vertelde argeloos dat hij uitstekende zaken had kunnen doen in de bisschopsstad en nu met een grote buidel huiswaarts kon keren. De driefscheper hoorde de oude man aan en langzamerhand verscheen er een flikkering in zijn ogen, die weinig goeds voorspelde. Nog had de koopman daar weinig erg in.
Maar nauwelijks maakte hij zich gereed zijn weg te vervolgen, die hem door de herder was uitgelegd, of deze door hebzucht bezeten, sprong hem op de rug en stak hem met een vlijmscherp mes overhoop. Hij rukte de buidel tussen de kleren uit. De goudstukken rammelden tussen de vingers. Zijn hond, die gromde en de dode besnuffelde, werd met een harde schop verwijderd. Snel groef de scheper een kuil en smeet het lijk van de koopman erin. Nadat de schapen bij elkaar gedreven waren, verliet hij het bos.
Welstand
Niemand in Putten begreep hoe scheper Teunisz, tot voorheen nog schapen van een ander hoedend, nu zo snel tot welstand gekomen. Hij had een eigen kudde aangeschaft en in het dorp een boerderijtje laten bouwen. Op zekere dag stierf de scheper na slechts enkele dagen ziek te zijn geweest. Een vreemde ziekte sloopte zijn gestel. Teunisz was een geziene dorpeling geworden, zodat bijna het gehele dorp uitliep om de man een laatste eer te bewijzen. In de kerk werd een uitvaartdienst gehouden en op het kerkhof werd het stoffelijk overschot van de scheper teraardebesteld met alle eer aan een gezien dorpsgenoot verplicht. Zou ooit het mysterie van zijn leven geopenbaard worden?
Vreemd keken de dorpelingen op, toen de andere dag het graf was opengewoeld en de lijkkist recht overeind stond. Angstig en bedeesd vroegen zij zich af, wat dat te beduiden had. De doodgraver was niet bang en begroef de kist opnieuw.Maar toen de volgende dag het kerkhof weer hetzelfde beeld vertoonde, kreeg ook hij de schrik in de benen. Weg, weg van dat vreemde graf. Spoedig van de schrik hersteld, ging hij mijnheer pastoor om raad vragen. Deze kreeg een ingeving wat hem te doen stond. Voor een landbouwslede werden twee jonge trekossen gespannen, die zonder bestuurder hun weg zouden moeten vinden. De kist werd op de slede geplaatst en 't was of de duivel de dieren op de hielen zat. Ze sloegen op de vlucht en begaven zich de bossen in. De boeren en de geestelijke konden de ossen nauwelijks bijhouden. Een merkwaardige stoet verscheen bij 't Solsche Gat, waar de ossen nog snuivend en briesend stonden te wachten. Mijnheer pastoor gaf last op deze plaats het lijk te begraven. En nu werd het stoffelijk overschot gevonden van de vermoorde koopman. Zijn half vergane buidel lag erbij.
Geen rustNu gingen de ogen van de dorpelingen open en begrepen zij hoe Teunisz tot zijn welstand was gekomen. Zijn lijk werd in het gat geworpen en de stoffelijke resten van de Saks meegenomen naar het dorp, waar het met alle eer werd begraven in gewijde aarde. De rust op het kerkhof en in het dorp was weergekeerd. Maar in het Sprielderbos klonk des nachts het klaaglijk geroep van de scheper, wiens geest nu ronddoolt door het Solsche Gat, omdat zijn ziel geen rust meer kan vinden en wacht op de jongste dag............
Wanneer men in het donkerste uur van de nacht rond het Solsche Gat vertoeft, hoort men de schepersstem en klinkt zacht de bel van de belhamel. Schimmen lopen door de diepe kuil, het zijn de schapen van de scheper, die hem nu nog vergezellen, omdat hem 't anders moeilijk zou zijn. Een korte blaf weerklinkt...... Het is de hond, waarna alles weer in nevelen opgaat...........
De laeck weghHet moet zo'n duizend jaar geleden zijn gebeurd. het dorp Puthen (Putten) bestond nog maar uit een stuk of vijf boerderijen. En vlak daarbij lagen de buurtschappen De Brink en De Pol, samen niet veel groter. Maar De Pol was eigenlijk veel kleiner. Ook de boerenhuizen waren kleiner van formaat. Daartussen lagen de kotten voor schapen en varkens. De dorpers en buurters hadden het er wel naar hun zin. Ze waren weliswaar niet rijk, maar ze verbouwden op de Eng toch heel wat veldgewassen. En dat deed het jagersvolk dat zich in het Puthreholt, het Sprielreholt en het Speulderwolt had gevestigd vaak naar de markt gaan. Daar deden zij gewiekst als ze waren goede zaken; de dorpers en de buurters overigens ook niet uitgesloten.. Ze konden het dan ook wel goed met elkaar vinden. Men vond de jagers een ruw volkje, maar ze werden in de bossen wel geduld. De jagers, waren dus bosbewoners en leefden in kleine, schamele tenten, tussen de bomen gespannen gedroogde huiden. Maar dat was heus niet altijd hun schuld.
De pol brandMaar op een morgen, het was al klaar dag, gebeurde er iets, wat de streek nooit meer zou vergeten. Het was die dag dat er zwervers waren gesignaleerd. Dorpers, buurters en jagers hadden het niet op hen begrepen. Het was een zeer ruw onbeschoft volk, ze hadden geen moraal of goede zeden. Ze geloofden niet in Donar, Wodan, Irmin, Thri en andere Germaanse goden. Waar ze zaten in het oerwoud was nog niet bekend. Maar misschien trokken ze ook wel om hun streek heen. Maar neen, het zal rond acht uur zijn geweest, dat boer Claes, plotseling twee jonge zwervers zag wegdraven met een aantal schapen bij zich. In woede stoof de boer er op af, zag de dunne twijg niet, die de zwervers op het pad hadden aangebracht en kwakte met z'n zware lichaam op de grond en verloor het bewustzijn...........
Brand, brand, ging de roep door de buurtschap De Pol. Geen wonder, want toen de zwervers met de schapen verdwenen hadden ze nog net een boerderijtje in brand kunnen steken. De boerderijtjes die allemaal van leem, takken en heideplaggen waren opgebouwd, waren vooral bij droog en winderig weer snel een prooi van vuur. Voordat boer Claes was bijgekomen was de buurt al een smeulende puinhoop, waar mens en dier verdwaasd doorheen liepen.
Klopjacht
De dofheid was na felle uitspraken van boer Claes spoedig verdwenen en besloten werd een klopjacht te houden. Ook de dorpers en de Brink-buurters zouden van de partij zijn. Spoedig drongen de boeren het woud in. Het duurde ook lang voordat de boeren bij het beekje de Laeck kwamen. Ze besloten halt te houden en enkelen begaven zich te rusten, toen plotseling een der jonge boeren geritsel had gehoord en op korte afstand van hem een zwerver had waargenomen in de beek. Op zijn vreugde kreet rende de man door de beek weg. Goede raad was duur. De oudere boeren voelde er niet veel voor zo maar het Sprielderholt in te stappen. Het was hun eigendom niet en ze hadden aan de bewoners van Huenen en Sprielre toch goede buurtgenoten. Ze zouden een hunner eerst naar Sprielre sturen om toestemming te vragen. Maar de jongeren konden niet wachten en renden met haatgevoelens de zwerver na. Ten zuiden aan het beekje lag verscholen tussen zwaar eikengeboomte een plas die het Solsche Meertje werd genoemd. Hier hadden de zwervers hun onderkomen gemaakt. Dat waren holen in de grond. Met takken goed afgedekt en vaak zelfs door jagers niet te vinden. Nog voor dat de zwerver in een der holen was verdwenen rukte men hem aan de benen weer terug het bos in. Men ondervroeg hem maar de man die wel wat gewend was gaf geen antwoord. Dat werd de jongeren te dol en ze trokken en sleurden hem aan de haren in het rond. Dat gebeurde niet bepaald zachtzinnig. De man sloeg door en vertelde waar de schapen waren, en ook de holen wees hij aan.
Wraak, wraak...
Het waren voornamelijk de buurters van De Pol die in wilde woede ontstaken en de holen verwoestten, waarbij man, vrouw of kind, niets bespaard bleef. Toen de boosheid wat bedaard was togen de buurters en de dorpers weer terug, naar de bewoonde wereld.
Tegen de avond naderde vanuit de richting Thri een klein groepje zwervers het kampje. Ze waren ontdaan toen ze de verwoestingen zagen. En zworen wraak bij het zien van de doden. Maar hoe zou zij die wraak over de dorpers en buurters kunnen uitroepen.....? Eén van hen, Ewoud genaamd, zoon van de hoofdman, wist het. Ze zouden met z'n allen in de bootjes het meertje op gaan, en dan de Germaanse goden vervloeken en na een drinkgelag de bewoners van het dorp Puthen en de buurtschap De Pol over de klink jagen.... Aldus werd besloten. In een ritueel feest werden eerst de doden te rusten gelegd op het nabij gelegen veld. Daarna werden hierop heuvels aangebracht. Vervolgens werd het geheel met een bierfeest afgesloten. Maar al zo vaak heeft de geschiedenis geleerd, dat bij veel drinken van gerstenat, de geest behoorlijk beneveld raakt. Dat was ook het geval bij de zwervers, die met hun benevelde koppen besloten dat het uur der wrake was gekomen.
De Laeck is weg
Men ging met bootjes het meer op. Ewoud de jonge hoofdman, zou daar de toverformules uitspreken en dan zou men met de bootjes het beekje de Laeck afvaren om de dorpers en buurters een snelle maar doeltreffende les te leren.. Ewoud stond midden in het bootje, toen hij de wraakroep uitschreeuwde. Blijkbaar te dronken wist hij niet goed meer wat hij deed. Nauwelijks had hij de woorden uitgesproken, of een ontzettend onweer brak los. Het Sprielreholt daverde van donderslagen, die steeds maar opnieuw met bliksemflitsen werden afgewisseld. Toen sloeg de bliksem in. Hij trof het bootje van Ewoud, en in de golfslag die daarbij ontstonden sloegen alle bootjes om. Het hemelvuur was zo heet, dat binnen enkele minuten het water verdampte. Het Solsche Meertje was verdwenen, en daarmee ook het beekje....
Het Solsche GatToen enkele dagen later een oude jager die het vreselijke gebeuren alles met eigen ogen had waargenomen, met zijn volk nog eens naar het beekje en het meertje gingen kijken, was een en ander al aardig opgedroogd. Maar als je in de kleine bron die over was gebleven met een tak ging porren, drongen kwalijke dampen omhoog, die knetterend branden als je er vuur bij hield. Dat was hemelvuur en dus gevaarlijk.....
De LaeckweghDe maelmannen van het Puthreholt, het Sprielreholt en het Speulderwolt besloten van het voormalig beekje maar een zandweg te maken. Dat kon best als grens dienst doen. Zo ontstond de Laeckwegh. Maar de maelmannen van het Puthreholt kwamen er toch niet zo gemakkelijk vanaf. Vanwege hun aandeel in de verwoesting van het zwerverskamp moesten zij als noordelijke grens met de Irminloseheide, een traa graven, want hier was niet alleen het beekje verdwenen, maar ook de bedding.
GrubbenbeeckeEen honderdtal jaren later, toen boer Grubben op zijn erfje aan de Irminlose heide, een waterplaats ging graven voor zijn schapen, ontdekte hij per toeval het verloren beekje weer. Het lag enige meters diep verzonken in de bodem. Maar nauwelijks was het beekwater bevrijd of het vloeide weer rijkelijk naar de zee. Boer Grubben had nu niet alleen goed drinkwater voor mens en dier, maar tevens voldoende water om met een waterval molens in beweging te brengen, waarmee hij het koren kon malen. Veel buurtgenoten hebben daarvan kunnen profiteren. De beek werd alras de Grubbenbeecke genoemd, en diende later ook nog tot energiebron voor de vervaardiging van papier.
[Dit bericht is gewijzigd door Lynx666 op 15-09-2003 16:12]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |