abonnement Unibet Coolblue
pi_13173784
Naar aanleiding van het referendum in Zweden gisteren kun je eigenlijk maar tot één conclusie komen ten aanzien van de Europese Grondwet; die gaat er voorlopig niet komen.

Het lukt politici gewoon domweg niet om de burgers te overtuigen van de Europese idee. Daar zijn niet in de laatste plaats die politici zelf schuldig aan. Want in plaats dat ze Europa presenteren als een groots project dat een steeds verdere samenwerking tussen de volkeren van Europa tot doel heeft (zo staat het in het Verdrag van Rome) zijn ze bang. Bang dat mensen dat een te groot idee vinden. En dus gaan ze zitten neuzelen over 'handelsvoordelen', 'groei van de economie' en 'geen wisselkosten'. Allemaal argumenten waar de gemiddelde burger niet veel snapt, maar vooral ook geen enkele voeling mee heeft.

Stop daar nog bij dat politici op nationaal vlak vooral alle positieve resultaten uit Europa op willen eisen als een 'overwinning op Europa' en alle minder positieve resultaten (die ze zelf vaak veroorzaken) afschrijven als bedilzucht van 'bureaucraten in Brussel' en je hebt het beeld compleet. De EU komt in de hoofden van de mensen alleen maar voor als iets wat negatief is. Waar ook niks goeds van kan komen.

Dat beeld is zo sterk dat het helemaal niet meer uitmaakt voor de mensen dat het nog nooit zo lang achterelkaar vrede is geweest in Europa en dat de waarden en normen van de Europeanen in zodanige mate overeenkomen dat ze de moeite van het verdedigen waard zijn. Een verdediging die alleen kan als er een sterk Europa is dat zich tot doel stelt een baken van mensenrechten en vrijheid te zijn.

Mijn conclusie is dat zolang politici niet aandurven om het echt over Europa te hebben, en dus de dood van de natie-staat gaan voorspellen, zal het volk nooit voor méér Europa kiezen. En met een tiental referenda die allemaal 'ja' moeten zeggen tegen alweer zo'n technisch stuk Europese wetgeving, zie ik het niet gebeuren. Die Grondwet voor Europa zoals die er nu ligt is een doodgeboren kindje. Na de uitbreiding moddert de EU gewoon voort tot het echt niet meer kan.

  maandag 15 september 2003 @ 05:35:30 #2
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_13173875
Ik denk dat de liefde wel eerder kan opbloeien. Als de Tweede Pijler (Gemeenschappelijk Buitenlands en VeiligheidsBeleid, Maastricht) eindelijk van de grond komt kan de EU meer een vuist maken op internationaal vlak.
Enige probleem is dat dan eerst die grondwet erdoor moet, en het daarna in de praktijk nog wel een aantal jaar duurt voordat het GBVB een feit is (laat staan een eventuele militaire implementatie, al dan niet ter vervanging van de NAVO).
Toch zie ik dat eerder gebeuren dan een keiharde afschaffing van de natie-staat binnen Europa.
pi_13174100
' En dus gaan ze zitten neuzelen over 'handelsvoordelen', 'groei van de economie' en 'geen wisselkosten'. Allemaal argumenten waar de gemiddelde burger niet veel snapt, maar vooral ook geen enkele voeling mee heeft. '...

Dat zijn nu juist de populistische argumenten die de burger snapt.
Wat de burger niet snapt is hoe beslissingen die voor hem belangrijk zijn worden genomen.
De transparantie is in Brussel erg ver weg en de Nederlandse overheid geeft amper voorlichting over beleid en voorstellen in de EU.
Wij lezen pas achteraf hoe iets is besloten.. de gemiddelde Nederlander weet niet eens wie wat doet in Brussel.
Door deze situatie ontstaat er steeds meer wantrouwen ipv vertrouwen, iets wat je gisteren zag in Zweden.
Ik hoorde Wouter Bos zeggen dat de discussie over een quota voor Rotterdam niet gevoerd kan worden omdat achter de schermen daar ' in Europa ' al over gesproken wordt ... waarom kunnen wij die 'discussie' niet volgen ? Wie spreekt daarover en wat zijn de argumenten ?
De Europese grondwet. de president van Europa, een Europees leger ect., allemaal onderwerpen die blijkbaar in Nederland worden doodgezwegen en af en toe opduiken als er weer eens wat onenigheid is.

Democratie ... het is allemaal schone schijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 15-09-2003 14:32]

pi_13174159
Ik denk dat de landen van de benelux weer een voortrekkersrol moeten gaan spelen en zich moeten gaan bezighouden met een gemeenschappelijk buitenlands beleid, net zoals ze een voortrekkersrol hebben gespeeld in de creatie van EU.

Moest engeland uit de Eu worden geflikkerd wegens continue obstructie en tegenwerking, nou, erg zou ik dat niet vinden...

pi_13176143
Nou ja, je ziet het al aan een topic als dit. De Grondwet voor Europa zou eigenlijk iets moeten zijn dat iedereen aangaat. Het zou de wet moeten worden die bepaalt hoe we in Europa met elkaar omgaan, wat onze gegarandeerde burgerrechten zijn.

Maar nauwelijks een hond die er reageert. Ik voorzie wel dat er in de komende tijd de felle tegenstanders van de EU verhaaltjes de wereld in gaan slingeren over dat mensen tegen de EU moeten zijn omdat de EU een stelletje bureaucraten in Brussel is. Een grote leugen, maar mensen geloven het.

Overigens, iedereen kan precies bijhouden wat er door wie wordt bediscussieerd in de EU organen, maar de pers in de meeste landen doet ook net alsof die discussies er niet zijn. Tot ze een keer een onzinvehaal kunnen afdrukken over de curvatuur van de banaan.

pi_13180619
Maar jij gaat dus tegen de Grondwet stemmen?
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_13180723
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:24 schreef Meneer_Aart het volgende:
Maar jij gaat dus tegen de Grondwet stemmen?
Nou, dat wordt dus een heel moeilijke keuze volgend jaar. Ik vind de Grondwet een wanproduct van magistrale afmetingen. Als ik mijn hart zou volgen zou ik het belonen met een hartgrondig 'nee'. Maar daar staat tegenover dat ik wel vindt dat de EU zich moet ontwikkelen tot een federale staat, en daarvoor biedt deze grondwet - vermoedelijk - marginaal betere kansen.

Tough call dus.

pi_13180839
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:24 schreef Meneer_Aart het volgende:
Maar jij gaat dus tegen de Grondwet stemmen?
Ja

Als er uiteindelijk een Europese grondwet is, kunnen de binnenlandse grenzen eindelijk helemaal afgeschaft gaan worden en is een Europese supermacht mogelijk die een fatsoenlijk tegenwicht geeft aan de VS

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13180866
Europese eenwording tegen Amerika is een slechte motivatie.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13180897
' ..over dat mensen tegen de EU moeten zijn omdat de EU een stelletje bureaucraten in Brussel is. Een grote leugen, maar mensen geloven het. ' ..

Gelijk hebben ze, en volgend jaar komt er weer een clubje uit de grote ruif vreten

  maandag 15 september 2003 @ 14:35:43 #11
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13180898
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:33 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Ja

Als er uiteindelijk een Europese grondwet is, kunnen de binnenlandse grenzen eindelijk helemaal afgeschaft gaan worden en is een Europese supermacht mogelijk die een fatsoenlijk tegenwicht geeft aan de VS


En daarom stem je nee?
  maandag 15 september 2003 @ 14:41:32 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13181058
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:28 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nou, dat wordt dus een heel moeilijke keuze volgend jaar. Ik vind de Grondwet een wanproduct van magistrale afmetingen. Als ik mijn hart zou volgen zou ik het belonen met een hartgrondig 'nee'. Maar daar staat tegenover dat ik wel vindt dat de EU zich moet ontwikkelen tot een federale staat, en daarvoor biedt deze grondwet - vermoedelijk - marginaal betere kansen.

Tough call dus.


Ik zit met hetzelfde dilemma. . Bovendien had ik mezelf na het referendum in Groningen voorgenomen om uberhaupt nooit meer te gaan stemmen voor een referendum, omdat het instrument me niet aanstaat.
pi_13181201
Tegen de grondwet.

Wat kan zo'n Europese grondwet nu meer dan een Nederlandse grondwet? Zo'n grondwet zal de invloed van Nederland alleen maar doen verminderen en die van Duitsland en Frankrijk doen groeien.

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 15 september 2003 @ 14:53:05 #14
1234 HiZ
Istanbullu
pi_13181336
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:47 schreef Tikorev het volgende:
Tegen de grondwet.

Wat kan zo'n Europese grondwet nu meer dan een Nederlandse grondwet? Zo'n grondwet zal de invloed van Nederland alleen maar doen verminderen en die van Duitsland en Frankrijk doen groeien.


Nog weer zo'n dombo, wat voor invloed denk jij dat Nederland heeft zonder de EU? Kun je het een beetje inschatten voor een land dat in 1815 werd gecreëerd omdat de Russische tsaar het graag wilde en in 1830 in twee stukken werd verdeeld omdat de Engelsen dat wel handig vonden?

Verder heeft het de nazi's nog geen 5 dagen gekost om de zaak helemaal over te nemen en hadden we zonder de VS nu allemaal gewoon Duits gesproken en waren we de Westgau geweest of zo.

pi_13181381
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:34 schreef tvlxd het volgende:
Europese eenwording tegen Amerika is een slechte motivatie.
het is slechts een van de vele voordelen.Maar een stabiel machtsblok is onmisbaar in de toekomst
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13181465
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:54 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

het is slechts een van de vele voordelen.Maar een stabiel machtsblok is onmisbaar in de toekomst


Apparte landen kunnen nooit zo'n tegengewicht leveren zoals de EU dat zou kunnen als een federale staat... Dat lijkt me dus een zeer goede reden, op voorwaarde dat het buitenlandse beleid gelijk loopt natuurlijk..
pi_13181613
Hoewel ik mezelf niet zie als de "gemiddelde burger" ben ik ook niet echt te porren voor de 'Verenigde Staten van Europa'. In het nationale rechtsbestel zijn bijvoorbeeld allerlei checks and balances ingebouwd om een balans te houden. Denk bijvoorbeeld maar aan de grondwet en de wijzigingsprocedure die daarbij hoort. Maar Europese regels zijn van een "hogere orde" dan die nationale regels en kunnen dus zonder tussenkomst van de Nederlandse burger onze grondwet overrulen. Daar word ik toch echt niet vrolijk van, vooral als je ziet dat de grote landen zoals Frankrijk en Duitsland toch al snel het beleid kunnen bepalen en lak hebben aan andere landen (dat blijkt ook maar weer uit de begrotinstekorten).

Natuurlijk is het mooi dat er al een lange tijd vrede is in Europa en dat Europese normen en waarden van een hoogstaand niveau zijn. Maar dat heeft op zich niet zo veel met politieke eenwording te maken. De politiek heeft namelijk vrij weinig invloed op de normen en waarden is maar weer gebleken, na "normen-en-waarden-debatten" en weet ik wat niet nog meer, zijn we nu echt verder dan twee jaar geleden? Nope. En oorlog in ("oud" zoals Rumsfeld zou zeggen) Europa zie ik niet zo snel gebeuren.

pi_13181699
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:53 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nog weer zo'n dombo,


Wat een arrogantie. Iemand deelt je mening niet en meteen is ie weer dom
quote:
wat voor invloed denk jij dat Nederland heeft zonder de EU? Kun je het een beetje inschatten voor een land dat in 1815 werd gecreëerd omdat de Russische tsaar het graag wilde en in 1830 in twee stukken werd verdeeld omdat de Engelsen dat wel handig vonden?
EU? Het ging toch om de grondwet

Willen we nu in Nederland bepaalde maatregelen nemen waar de grondwet voor veranderd moet worden hebben we daar tweederde van de Nederlanders voor nodig. Met zo'n Europese grondwet hebben we tweederde van Europa nodig. Met zo'n wet kunnen wij in Nederland dus niet meer zelf bepalen hoe wij willen leven, maar zijn we uitgeleverd aan de rest van Europa. Kortom, een verlies van invloed.

quote:
Verder heeft het de nazi's nog geen 5 dagen gekost om de zaak helemaal over te nemen en hadden we zonder de VS nu allemaal gewoon Duits gesproken en waren we de Westgau geweest of zo.
En met een Europese grondwet worden onze legers plotseling veel sterker ofzo?

Volgens mij hebben we voor onze veiligheid de NAVO....

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13181825
quote:
Op maandag 15 september 2003 14:53 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nog weer zo'n dombo, wat voor invloed denk jij dat Nederland heeft zonder de EU? Kun je het een beetje inschatten voor een land dat in 1815 werd gecreëerd omdat de Russische tsaar het graag wilde en in 1830 in twee stukken werd verdeeld omdat de Engelsen dat wel handig vonden?

Verder heeft het de nazi's nog geen 5 dagen gekost om de zaak helemaal over te nemen en hadden we zonder de VS nu allemaal gewoon Duits gesproken en waren we de Westgau geweest of zo.


It is much easier to be critical than to be correct.
  maandag 15 september 2003 @ 15:28:28 #20
1234 HiZ
Istanbullu
pi_13182260
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:03 schreef ZeroVince het volgende:
Hoewel ik mezelf niet zie als de "gemiddelde burger" ben ik ook niet echt te porren voor de 'Verenigde Staten van Europa'. In het nationale rechtsbestel zijn bijvoorbeeld allerlei checks and balances ingebouwd om een balans te houden.
Heb je het betreffende document al eens bekeken? Uit deze zin blijkt het in ieder geval niet. In de voorgestelde Grondwet zitten niet alleen checks and balances, maar zelfs hardere garanties tegen een federatie die de rechten van de lidstaten probeert uit te kleden. Iets wat de Constitution for the USA niet heeft kunnen voorkomen.
quote:
Denk bijvoorbeeld maar aan de grondwet en de wijzigingsprocedure die daarbij hoort.
De wijzigingsprocedure van deze Grondwet zijn nog veel zwaarder, want je moet alle lidstaten mee weten te krijgen.
quote:
Maar Europese regels zijn van een "hogere orde" dan die nationale regels en kunnen dus zonder tussenkomst van de Nederlandse burger onze grondwet overrulen.
Dat kunnen ze nu dus ook al, en hebben ze altijd gekund. Maar nu er voor de invoering van de Grondwet een referendum wordt gehouden kun je ervanuitgaan dat er een precedent is geschapen voor komende wijzigingen van de Grondwet.
quote:
Daar word ik toch echt niet vrolijk van, vooral als je ziet dat de grote landen zoals Frankrijk en Duitsland toch al snel het beleid kunnen bepalen en lak hebben aan andere landen (dat blijkt ook maar weer uit de begrotinstekorten).
Het leuke is dus juist dat ook dit weer niet waar is, een groot land als Duitsland heeft zich de euro op laten dringen. En het andere grote land Frankrijk het pact. Frankrijk probeert zich daar nu onderuit te wurmen. Maar blijkt de grenzen ondertussen wel bereikt te hebben. Frankrijk realiseert zich (zie beloftes afgelopen vrijdag) dat de regels ook voor hun gelden.
quote:
Natuurlijk is het mooi dat er al een lange tijd vrede is in Europa en dat Europese normen en waarden van een hoogstaand niveau zijn. Maar dat heeft op zich niet zo veel met politieke eenwording te maken. De politiek heeft namelijk vrij weinig invloed op de normen en waarden is maar weer gebleken, na "normen-en-waarden-debatten" en weet ik wat niet nog meer, zijn we nu echt verder dan twee jaar geleden? Nope. En oorlog in ("oud" zoals Rumsfeld zou zeggen) Europa zie ik niet zo snel gebeuren.
Wat een geklets zeg, en natuurlijk zal er niet zo snel een oorlog komen tussen de landen in de EU. Daar heeft namelijk 50 jaar integratie wel voor gezorgd. Staat tegenover dat Joegoslavie ook na 60 jaar uitelkaar is gespat in een bad van bloed. Vrede in Europa is nog altijd geen vanzelfsprekendheid, daar moet je wat voor doen.
  maandag 15 september 2003 @ 15:31:03 #21
1234 HiZ
Istanbullu
pi_13182330
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:06 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Wat een arrogantie. Iemand deelt je mening niet en meteen is ie weer dom
[..]

EU? Het ging toch om de grondwet

Willen we nu in Nederland bepaalde maatregelen nemen waar de grondwet voor veranderd moet worden hebben we daar tweederde van de Nederlanders voor nodig. Met zo'n Europese grondwet hebben we tweederde van Europa nodig. Met zo'n wet kunnen wij in Nederland dus niet meer zelf bepalen hoe wij willen leven, maar zijn we uitgeleverd aan de rest van Europa. Kortom, een verlies van invloed.
[..]

En met een Europese grondwet worden onze legers plotseling veel sterker ofzo?

Volgens mij hebben we voor onze veiligheid de NAVO....


Ja, iedereen die de combinatie 'nederlandse onafhankelijkheid' of woorden van gelijke strekking gebruikt en daar zijn mening op baseert is een dombo. Want er bestaat niet zo iets dergelijks als een nederlandse onafhankelijkheid.

Er zijn zat goede redenen om te vinden dat deze voorgestelde grondwet niet goed is. Maar de bewering dat nederland het zonder de EU wel beter kan doen hoort daar niet bij.

  maandag 15 september 2003 @ 15:37:17 #22
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_13182504
Gaat het topic nou over het voor of tegen de Europese Grondwet zijn, of over de manier waarop de "Europese Gedachte" wortel moet schieten?
pi_13182537
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:37 schreef Krush het volgende:
Gaat het topic nou over het voor of tegen de Europese Grondwet zijn, of over de manier waarop de "Europese Gedachte" wortel moet schieten?
kun je die 2 zaken dan los van elkaar zien?
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  maandag 15 september 2003 @ 15:57:29 #24
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_13183056
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:38 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

kun je die 2 zaken dan los van elkaar zien?


Ja en nee. Voor of tegen de Grondwet stemmen doe je (als het goed is) vooral op basis van rationele argumenten.
Die zogenaamde Europese Gedachte is toch meer een gevoel wat de meeste Europeanen moeten hebben, willen ze ooit voor afschaffing van hun eigen natie-staat zijn.

TS stelde aan de orde dat er te weinig "reclame" is gemaakt door de Europese leiders en dat mensen daarom geen "wij-gevoel" hebben (en dus wel tegen de grondwet zullen stemmen). Dat roept een probleem op, want zonder wij-gevoel geen grondwet, maar zonder grondwet geen wij-gevoel.

Volgens mij ging het TS impliciet om de vraag hoe dit probleem omzeild moet worden, terwijl het topic verzandt in een stapel voor- en tegenargumenten mbt de Europese Grondwet. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten

  maandag 15 september 2003 @ 16:10:20 #25
1234 HiZ
Istanbullu
pi_13183438
quote:
Op maandag 15 september 2003 15:57 schreef Krush het volgende:

[..]

Ja en nee. Voor of tegen de Grondwet stemmen doe je (als het goed is) vooral op basis van rationele argumenten.
Die zogenaamde Europese Gedachte is toch meer een gevoel wat de meeste Europeanen moeten hebben, willen ze ooit voor afschaffing van hun eigen natie-staat zijn.

TS stelde aan de orde dat er te weinig "reclame" is gemaakt door de Europese leiders en dat mensen daarom geen "wij-gevoel" hebben (en dus wel tegen de grondwet zullen stemmen). Dat roept een probleem op, want zonder wij-gevoel geen grondwet, maar zonder grondwet geen wij-gevoel.

Volgens mij ging het TS impliciet om de vraag hoe dit probleem omzeild moet worden, terwijl het topic verzandt in een stapel voor- en tegenargumenten mbt de Europese Grondwet. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten


De twee zijn niet te scheiden, de Europese Grondwet als verschijnsel is een uiting van de Europese gedachte geheel los van de inhoud van die grondwet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')