Naar het Solse Gat
Wat is dat? Het Solse Gat??
quote:bron : Het solse gat.
Op maandag 25 december 2000 01:41 schreef Mr. Orange het volgende:
De sage luidt dat monniken in het daargelegen klooster heulden met de duivel. Tijdens een onweer zou de aarde zich geopend hebben en zou het klooster in de bodem verdwenen zijn. In een voetnoot staat het volgende.
Tot in de 19e eeuw werd op deze plek de Solsche kermis gehouden die na jaren van dronkemanstaferelen en messentrekkerij van overheidswege verboden werd. Vanaf de Germaansche tijd was het een plek van samenkomst. Bekend is dat op plekken waar voorheen heidense godsdienstplechtigheden werden gehouden, vaak kerken of kloosters gebouwd werden. Voor het laatst in 1910 (aldus de auteur) zijn er bouwfragmenten opgegraven.Ik ben er een paar geweest 's avonds, als je daar bent dan voel je iets raars.
Iemand daar wel eens geweest??
Met andere woorden een plek in het bos waar het eng is.
Wanneer is dat dan precies?
In de nacht van 13 op 14 september. a.s. zaterdag op zondag nacht dus
Preciese tijd moet nog worden afgesproken
Hoe kom ik daar?
Het makkelijkste is met de auto. Er zijn een aantal mensen die er al eerder zijn geweest. Er moet echter nog een centraal punt afgesproken worden. Misschien is het makkelijkste een NS station in de buurt. Bijvoorbeeld Putten
Voor de OV-ers onder ons. Station Putten is het dichtstbijzijnde NS station. De treinen hiernaartoe vertrekken om .17u en .47u (laatste trein 23:52u) vanaf station Amersfoort en om .21u en .51u vanaf Zwolle. (laatste trein om 22.51u en 0:00u). De eerste treinen vertrekken om 8:03u weer richting Zwolle en om 7:27u richting Amersfoort.
Onderling kan er natuurlijk ook wat afgesproken worden over ophalen en meerijden zodat we op een makkelijke plek kunnen afspreken
Voor meer informatie over de route verwijs ik door naar www.ns.nl of www.9292ov.nl en www.alh.nl voor de automobilisten onder ons.
Heb je ook een kaartje
Dit is dus de omgeving. De rode stip is het station van Putten. het grote bos rechts van Putten is het bos waar we naartoe gaan
Wie gaan er mee?
Iteejer
Yvonne
Lord Dreamer
Phoenixx
Tha_BlonT
Schorpioen
mvt
Bhorka
purplerose
Viperdesign
Lynx666
Mirage
cyberbull
Xitami
waarschijnlijk, maar moeten gewoon komen
MUUS
ChOas
en gelieve een update of ze wel of niet komen van :
swetzz en ET.
Danny en Knorretje jammer, helaas, komen niet.
Evil
En vergeet niet de volgende opmerkingen:
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 18:40 schreef iteejer het volgende:
Overigens nog even dit; het is een meet, een Fok-meet, maar ook een Truth-meet. Dat betekent dus dat de intentie niet in de eerste plaats bestaat uit het hebben van een ontspannen avondje gelal.Uiteraard is het de bedoeling dat het geellig en voor iedereen prettig is, maar een feestje in het bos moet het ook weer niet worden. Dit is bedoeld om het bos, de plek zelf, te ervaren.
Dit is dus NIET bedoeld om de meningen en het geroep van de mede-fokkers te ervaren.
Rust en kalmte worden dus als vanzelfsprekend verondersteld.
quote:Het mag dan ondertussen al weer wat natter zijn, maar alsnog deze waarschuwing : Wees verstandig met vuur
Op donderdag 24 juli 2003 18:32 schreef yvonne het volgende:
Nog even ter verduidelijking,
het is savonds/snachts,
er is GEEN openbaar vervoer,
het is NIET de bedoeling dat we daar gaan lopen gillen en schreeuwen in het bos, geen vuur en op de plek zelf, geen licht graag.
Wat je mee moet nemen, iets om op te zitten, bosgrond kan drassig zijn, zaklamp, goede schoenen, kleding die vuil mag en een goed humeur,
o, en vergeet ook niet, vanaf de parkeerplek is het een half uur door stappen, en op de terugweg kan dat langer zijn als we in het donker het verkeerde pad nemen
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 13:13 schreef iteejer het volgende:
Gaslampjes, waxinelichtjes, kaarsen, gaskachels - allemaal uiteraard absoluut verboden nu!Het is nog droger dan het al was, is niets aan regen gevallen daar.
heb een instructie-dvd gezien: de ondergrondse evenaals kurkdroge wortels gedragen zich als lonten. Dus ook al kun je een bovengronds beginnend fikkie doven, ondergronds kan het ineens 20 meter verderop naar boven komen.Als deze droogte zo blijft denk ik dat we niet moeten gaan.
[Dit bericht is gewijzigd door mvt op 09-09-2003 20:23]
Ik kan niet enzo maar dit is wel erg leuk.
quote:We rekenen nog steeds op je Static
Op maandag 21 juli 2003 14:38 schreef iteejer het volgende:[..]
Eén voordeel: ze hebben er geen trappen.
Ik voorzie dan ook voor jou geen problemen static
Onder voorbehoud dus.
Verzonken klooster in het Solse Gat
N.W. VELUWE - Waarnu het Solse Gat te vinden is, stond eeuwen geleden een imposant klooster. De prior en de broeders die daar woonden, spotten wat met strenge kloosterregels: ze leefden als heidenen en hadden hun ziel aan de duivel verkocht. De kloosterlingen leefden in overdaad en weelde; ze hadden de zonden ten troon verheven. 's Nachts kwamen meermalen heksen, toverknollen en boze geesten op bezoek en dan werd de zwarte mis, samenvatting van de satansdienst, gelezen. De wijn werd er bij emmers vol gedronken eb de gehele nacht brandden de ovens om de gerechten gereed te maken voor de enorme braspartijen. Er waren mensen, die laat naar huis terugkerend, bij het passeren van het klooster, binnen de muren ergelijke geruchten hadden gehoord en zo werd ook verteld hoe iedere nacht de vensters van alle kloostervertrekken verlicht werden als door een hels vuur.
In een kerstnacht, nu al eeuwen geleden, moet er volgens het verhaal een hevige storm boven de Noord Veluwe gewoed hebben en juist te middernacht klonk een verschrikkelijke donderslag, die de mensen de stuipen op het lijf joeg, want onweer in de winter was een grote zeldzaamheid, iets zeer bijzonders. Het bleef bij die ene vervaarlijke donderslag, maar storm en regen duurden nog lang voort. Eerst tegen de morgen nam het noodweer af.
Toen het goed en wel licht was, kwam een jonge, geheel ontstelde jongen het dorp Garderen binnenhollen en vertelde de kerkgangers opgewonden, hoe hij in het bos bij de Drie was geweest en dat het grote klooster filiaal verdwenen was. Op de plaats waar het gestaan had, was alleen nog maar een ijselijk diepe kuil te zien. De bomen er omheen lagen tegen de grond, afgeknapt als luciferhoutjes. toen dat nieuws zich als een lopend vuurtje had verspreid, liepen de dorpen leeg, want ieder wilde het wonder, natuurlijk een godsoordeel, zien. Van de statige toegangslaan tot het klooster was niet veel meer over, er was nog een met veldkeien geplaveid straatje te zien, meer niet: de aarde had zich voor het klooster en zijn zondige bewoners geopend en daarna weer gesloten.
Maar sinds die nacht komt nu en dan uit de diepte van het Solse Gat een geheimzinning gerucht. De klokken van het verzonken klooster beginnen op het middernachtelijk uur te luiden. En onder het spookachtig geluid komen de geesten van de monniken te voorschijn. Ze gaan gebogen rond het gat en prevelen droeve litanieën. Maar zodra de eerste zonnestraal als een gouden pijl over de nog slapende heide en de bossen snelt, vluchtende kloosterlingen plotseling jammerend weg in de donkere diepte van het Solse Gat.
Euh ... Ik vind de plek minder "eng/raar" dan wat ik hier uit de stukken lees. Misschien ligt dat aan mij omdat we er vroeger altijd speelden.
En goede avond kun je er iig vast wel hebben.
Veel plezier in het verder zo kanzloze putten ....
[Dit bericht is gewijzigd door XxPl0SiVe op 09-09-2003 19:28]
quote:Klinkt alsof ze het buskruit hadden uitgevonden
Op dinsdag 9 september 2003 16:55 schreef Reus het volgende:
Even het hele verhaal posten.Verzonken klooster in het Solse Gat
N.W. VELUWE - Waarnu het Solse Gat te vinden is, stond eeuwen geleden een imposant klooster. De prior en de broeders die daar woonden, spotten wat met strenge kloosterregels: ze leefden als heidenen en hadden hun ziel aan de duivel verkocht. De kloosterlingen leefden in overdaad en weelde; ze hadden de zonden ten troon verheven. 's Nachts kwamen meermalen heksen, toverknollen en boze geesten op bezoek en dan werd de zwarte mis, samenvatting van de satansdienst, gelezen. De wijn werd er bij emmers vol gedronken eb de gehele nacht brandden de ovens om de gerechten gereed te maken voor de enorme braspartijen. Er waren mensen, die laat naar huis terugkerend, bij het passeren van het klooster, binnen de muren ergelijke geruchten hadden gehoord en zo werd ook verteld hoe iedere nacht de vensters van alle kloostervertrekken verlicht werden als door een hels vuur.
In een kerstnacht, nu al eeuwen geleden, moet er volgens het verhaal een hevige storm boven de Noord Veluwe gewoed hebben en juist te middernacht klonk een verschrikkelijke donderslag, die de mensen de stuipen op het lijf joeg, want onweer in de winter was een grote zeldzaamheid, iets zeer bijzonders. Het bleef bij die ene vervaarlijke donderslag, maar storm en regen duurden nog lang voort. Eerst tegen de morgen nam het noodweer af.
Toen het goed en wel licht was, kwam een jonge, geheel ontstelde jongen het dorp Garderen binnenhollen en vertelde de kerkgangers opgewonden, hoe hij in het bos bij de Drie was geweest en dat het grote klooster filiaal verdwenen was. Op de plaats waar het gestaan had, was alleen nog maar een ijselijk diepe kuil te zien. De bomen er omheen lagen tegen de grond, afgeknapt als luciferhoutjes. toen dat nieuws zich als een lopend vuurtje had verspreid, liepen de dorpen leeg, want ieder wilde het wonder, natuurlijk een godsoordeel, zien. Van de statige toegangslaan tot het klooster was niet veel meer over, er was nog een met veldkeien geplaveid straatje te zien, meer niet: de aarde had zich voor het klooster en zijn zondige bewoners geopend en daarna weer gesloten.
Maar sinds die nacht komt nu en dan uit de diepte van het Solse Gat een geheimzinning gerucht. De klokken van het verzonken klooster beginnen op het middernachtelijk uur te luiden. En onder het spookachtig geluid komen de geesten van de monniken te voorschijn. Ze gaan gebogen rond het gat en prevelen droeve litanieën. Maar zodra de eerste zonnestraal als een gouden pijl over de nog slapende heide en de bossen snelt, vluchtende kloosterlingen plotseling jammerend weg in de donkere diepte van het Solse Gat.
Openbaar vervoer is geen optie. Tuurlijk is het mogelijk om per trein ergens te komen, maar ook dan zul je vervolgvervoer moeten regelen.
En bedenk ook dat de laatste trein terug niet gehaald zal worden, je zot dus tot in de ochtend vast dan!
In de praktijk duurt zo'n meet tot een uur of 2 a 3. Veel later echt niet want het wordt dan te koud; we zitten dar zonder kampeeruitrusting etc. En dan kun je dus wachten op een eerste trein die ergens om een uur of 7 gaat.
Handiger is het dus om met iemand mee te rijden. Even kijken wie er allemaal gaan, met een beetje geluk kun je meerijden.
Ik heb zelf al talrijke malen een hele tour door nederland kunnen maken; anderen kunnen dat ook hoor
De ontmoetingsplek aan de A1, bij wegrestaurant Tolnegen, lijkt me toch handiger dan een station. Putten is een klein station, weinig ruimte, boemeltreintjes etc. Tolnegen is inmiddels bekend, zou de derde keer worden daar.
De enkeling die onverhoopt dan toch met een trein komt, kan wel opgepikt worden toch?
quote:Heb je iets van een afslag # of iets in die geest? Ik denk namelijk dat ik er anders straal voorbij ga rijden
Op dinsdag 9 september 2003 20:47 schreef iteejer het volgende:
Wat betreft vervoer erheen:Openbaar vervoer is geen optie. Tuurlijk is het mogelijk om per trein ergens te komen, maar ook dan zul je vervolgvervoer moeten regelen.
En bedenk ook dat de laatste trein terug niet gehaald zal worden, je zot dus tot in de ochtend vast dan!In de praktijk duurt zo'n meet tot een uur of 2 a 3. Veel later echt niet want het wordt dan te koud; we zitten dar zonder kampeeruitrusting etc. En dan kun je dus wachten op een eerste trein die ergens om een uur of 7 gaat.
Handiger is het dus om met iemand mee te rijden. Even kijken wie er allemaal gaan, met een beetje geluk kun je meerijden.
Ik heb zelf al talrijke malen een hele tour door nederland kunnen maken; anderen kunnen dat ook hoorDe ontmoetingsplek aan de A1, bij wegrestaurant Tolnegen, lijkt me toch handiger dan een station. Putten is een klein station, weinig ruimte, boemeltreintjes etc. Tolnegen is inmiddels bekend, zou de derde keer worden daar.
De enkeling die onverhoopt dan toch met een trein komt, kan wel opgepikt worden toch?
quote:De afslag van het AC restaurant tol negen , het is nl een parkeer plaats en als ik het goed heb is het de 2e afslag op de A1 uit de richting amersfoort . Het kan gewoon niet missen.
Op dinsdag 9 september 2003 21:27 schreef Xitami het volgende:[..]
Heb je iets van een afslag # of iets in die geest? Ik denk namelijk dat ik er anders straal voorbij ga rijden
quote:Dat dacht je
Op dinsdag 9 september 2003 22:02 schreef Lord_Dreamer het volgende:[..]
De afslag van het AC restaurant tol negen , het is nl een parkeer plaats en als ik het goed heb is het de 2e afslag op de A1 uit de richting amersfoort . Het kan gewoon niet missen.
Mits routebeschrijvingen worden gegeven natuurlijk
quote:Wat lief!
Op woensdag 10 september 2003 09:47 schreef Bhorka het volgende:
Over vervoer gesproken.. Ik kan best half nederland afcrossen om mensen op te halen, geen enkel probleem meeMits routebeschrijvingen worden gegeven natuurlijk
quote:Als het kan een NS station ergens rond Amsterdam of richting het bos.
Op woensdag 10 september 2003 09:47 schreef Bhorka het volgende:
Over vervoer gesproken.. Ik kan best half nederland afcrossen om mensen op te halen, geen enkel probleem meeMits routebeschrijvingen worden gegeven natuurlijk
Voor mij makkelijke stations (tevens redelijk bereikbaar vd snelweg :
Verder bedenk ik me dat er natuurlijk geen trein terug gaat naar Grootebroek. Misschien dat iemand (met een auto) nog een slaapplek heeft?
edit: ik en mijn man ( Oversight ) denken dat we rond 21.33/ 22.03 op station Putten kunnen zijn.
Wie is er bereid om ons op dit tijdstip nog op te halen ? ...
quote:Maar, maar, euh, waar moet je vandaan komen
Op woensdag 10 september 2003 13:04 schreef Mirage het volgende:
tijdstip dat er naar het bos wordt getrokken ?edit: ik en mijn man ( Oversight ) denken dat we rond 21.33/ 22.03 op station Putten kunnen zijn.
Wie is er bereid om ons op dit tijdstip nog op te halen ? ...
Ik bedenk me opeens dat het dan al donker is als we het bos intrekken.
Dan ben ik dus nachtblind op de heen weg EN terug weg
quote:Op de A1, als je de afslag Barneveld gehad hebt, het bordje Tolnegen in de gaten houden, vlak voor Stroe.
Op woensdag 10 september 2003 09:38 schreef Xitami het volgende:[..]
Dat dacht je
Als het op kaartlezen aankomt dan denk ik dat ik eerder ergens in Limboland uitkom dan bij die afslag - maar het zal wel lukken denk ik.
quote:
Op donderdag 11 september 2003 06:53 schreef yvonne het volgende:[..]
Op de A1, als je de afslag Barneveld gehad hebt, het bordje Tolnegen in de gaten houden, vlak voor Stroe.
Lan niet missen
quote:Mits je uit de richting Amersfoort komt
Op donderdag 11 september 2003 07:14 schreef Xitami het volgende:[..]
quote:
Op woensdag 10 september 2003 12:33 schreef MUUS het volgende:[..]
Wat lief!
.
quote:Op de heenweg lijkt Breukelen mij een beter idee. En terug.. Grootebroek, waar ligt dat ookalweer
Op woensdag 10 september 2003 12:37 schreef mvt het volgende:Als het kan een NS station ergens rond Amsterdam of richting het bos.Voor mij makkelijke stations (tevens redelijk bereikbaar vd snelweg :
Amsterdam Sloterdijk, zichtbaar en bereikbaar vanaf de A10 west. de gehele zuidas, bereikbaar vanaf A10 Zuid Breukelen, bereikbaar vanaf de A2 Verder bedenk ik me dat er natuurlijk geen trein terug gaat naar Grootebroek. Misschien dat iemand (met een auto) nog een slaapplek heeft?
En het is voor mij ook redelijk belangrijk dat ik ongeveer het preciese tijdstip weet.. ivm andere afspraken enzo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |