Uitgegeven: 26 augustus 2003 22:13
DEN HAAG - De regeringsfracties in Tweede Kamer zijn verdeeld over de vraag of bijstandsmoeders met jonge kinderen een sollicitatieplicht moeten krijgen. In de huidige bijstandswet zijn alleenstaande ouders met kinderen tot vijf jaar daarvan nog vrijgesteld. Maar volgens de nieuwe wet, die de Kamer deze week behandelt, gaat de sollicitatieplicht voor iedereen gelden.
Grootste regeringsfractie CDA vindt dat de huidige vrijstelling moet blijven, net als de SP, de ChristenUnie en de SGP. Maar de coalitiepartners VVD en D66 willen wel een sollicitatieplicht voor iedereen, mits aan een aantal voorwaarden, zoals kinderopvang, is voldaan. Zij steunen een voorstel van PvdA-kamerlid Noorman, zo kondigden zij dinsdag aan. Ook GroenLinks staat achter het PvdA-voorstel."
bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=195618&c=11
Moeilijk onderwerp! Ben benieuwd naar jullie reacties!
Mijn stelling: Het is terecht dat bijstandsmoeders verplicht moeten solliciteren mits aan bepaalde voorwaarden, zoals kinderopvang, is voldaan.
- Er wordt meer gewerkt, kinderopvang en werk van de moeder, dus goed voor de economie.
- De moeder raakt niet in een sociaal isolement als ze gaat werken.
- Iedereen moet werken voor z'n geld, ook alleenstaande moeders.
En dus is de moeder de aan gewezen persoon om die opvoeding te regelen tot na de pubertijd lijkt mij .
En zeker als het kind maar 1 ouder heeft zo als in dit geval .
Zulke mensen verplict aan het werk zetten vind ik te ver gaan.
quote:Je spreekt jeself tegen want bijstandsmoeders met jonge kinderen dat zijn dus Alleenstaande moeders .
Op woensdag 27 augustus 2003 02:21 schreef MaartenGrendel het volgende:
Alleenstaande moeders mogen wmb eerst hun kind(eren) opvoeden, en als ze daarnaast nog tijd hebben om te werken, geen probleem.Zulke mensen verplict aan het werk zetten vind ik te ver gaan.
Edit :
Ik heb je posting verkeerd gelezen .
Ik ben het natuurlijk met je eens .
Sorry voor het ongemak .
Edit :
[Dit bericht is gewijzigd door MMXMMX op 27-08-2003 03:33]
Overigens ben ik verrast dat dit voorstel van de PvdA komt.
quote:Waarom raak je als je weer probeert aan het werk te komen in een sociaal isolement?
Op woensdag 27 augustus 2003 02:14 schreef Coenass het volgende:
- De moeder raakt niet in een sociaal isolement als ze gaat werken.
[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 27-08-2003 02:28]
Er zijn meer werkzoekenden dan banen als ik de media zo volg de laatste jaren .
En dan hebben jullie er geen moeite mee als we een groep moeders die hun tijd veel beter kunnen besteden aan het opvoeden van hun kinderen ook nog eens op die arbeidsmarkt gaan dumpen
quote:Ze kunnen toch (net zoals Cronus oppert) part-time gaan werken?
Op woensdag 27 augustus 2003 02:23 schreef MMXMMX het volgende:[..]
Je spreekt jeself tegen want bijstandsmoeders met jonge kinderen dat zijn dus Alleenstaande moeders .
quote:Waarom als ik vragen mag ?
Op woensdag 27 augustus 2003 02:29 schreef MaartenGrendel het volgende:[..]
Ze kunnen toch (net zoals Cronus oppert) part-time gaan werken?
Volgens mij is de maatschapij veel beter gediend met goed opgevoede kinderen die hun opleiding afmaken onder toeziend oog van hun moeder .
En daar komt bij dat part-time werk net zo zeldzaam is al diamant .
[Dit bericht is gewijzigd door MMXMMX op 27-08-2003 02:33]
quote:Ik denk dat zij weinig concurrentie zullen gaan vormen, ze zijn meestal laag opgeleid, en hebben meer nadelen voor werkgevers (behoefte is juist hoog opgeleid en de technische kanten ook dacht ik) bv. niet altijd beschikbaar etc. dan andere arbeidsgeschikten
Op woensdag 27 augustus 2003 02:27 schreef MMXMMX het volgende:
Waar willen jullie al die banen vandaan halen ?Er zijn meer werkzoekenden dan banen als ik de media zo volg de laatste jaren .
En dan hebben jullie er geen moeite mee als we een groep moeders die hun tijd veel beter kunnen besteden aan het opvoeden van hun kinderen ook nog eens op die arbeidsmarkt gaan dumpen
[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 27-08-2003 02:36]
quote:Dan kan de overheid best wel het één en ander bespreken met werkgevers. Aan de werkgelegenheid is eventueel dus nog wel iets te doen.
Op woensdag 27 augustus 2003 02:32 schreef MMXMMX het volgende:[..]
Waarom als ik vragen mag ?
Volgens mij is de maatschapij veel beter gediend met goed opgevoede kinderen die hun opleiding afmaken onder toeziend oog van hun moeder .
En daar komt bij dat part-time werk net zo zeldzaam is al diamant .
Als de moeder bijvoorbeeld part-time gaat werken, is het heel goed mogelijk weg te zijn als de kinderen op school zitten, en thuis te zijn om het kind weer van school te halen. Dit deed mijn moeder vroeger ook en dat ging gewoon prima.
quote:Nogmaals mijn vraag .
Op woensdag 27 augustus 2003 02:35 schreef Cronus het volgende:[..]
Dan kan de overheid best wel het één en ander bespreken met werkgevers. Aan de werkgelegenheid is eventueel dus nog wel iets te doen.
Als de moeder bijvoorbeeld part-time gaat werken, is het heel goed mogelijk weg te zijn als de kinderen op school zitten, en thuis te zijn om het kind weer van school te halen. Dit deed mijn moeder vroeger ook en dat ging gewoon prima.
WAAROM ? zo veel moeite doen om die moeders bij kinderen onder de 5 jaar weg te trekken ?
quote:Bijstandsmoeders kunnen óók hun steentje bijdragen aan de economie. Het heeft geen zin als het groepje werkende Nederlanders wat nu nog over is ook maar weer voor die doelgroep moet gaan betalen. We zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsfonds. Wie kan werken, doet dat gewoon, tenzij je er zelf voor kiest en natuurlijk geen uitkering hebt.
Op woensdag 27 augustus 2003 02:37 schreef MMXMMX het volgende:[..]
Nogmaals mijn vraag .
WAAROM ? zo veel moeite doen om die moeders bij kinderen onder de 5 jaar weg te trekken ?
quote:Ik ben het ook niet eens met dit overheidsvoorstel, laat dat duidelijk zijn (en laat de VVD eens met een goed argument komen ipv dat het "asociaal zou zijn als deze mensen niet zouden gaan werken"
Op woensdag 27 augustus 2003 02:37 schreef MMXMMX het volgende:[..]
Nogmaals mijn vraag .
Natuurlijk moeten kinderen de grootst mogelijke aandacht van hun moeder krijgen, vooral als ze nog jong zijn.
Maar wat ik bedoel is dat als een alleenstaande moeder zelf wil gaan werken, en de opvoeding van haar kind(eren) daarbij niet in het gedrang komt ze de vrijheid moet hebben om daarvoor te kunnen kiezen.
Dus: alleenstaande moeders NIET verplichten een baan te zoeken, maar ze wel de mogelijkheden geven een baan te zoeken wanneer ze willen gaan werken.
quote:Als die bijstandsmoeder haar werk goed doet en dus een goed opgevoed kind met een redelijk diploma afleverd zonder strafblad .
Op woensdag 27 augustus 2003 02:40 schreef Cronus het volgende:[..]
Bijstandsmoeders kunnen óók hun steentje bijdragen aan de economie. Het heeft geen zin als het groepje werkende Nederlanders wat nu nog over is ook maar weer voor die doelgroep moet gaan betalen. We zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsfonds. Wie kan werken, doet dat gewoon, tenzij je er zelf voor kiest en natuurlijk geen uitkering hebt.
Dan draagt zij een behoorlijk steentje aan de economie bij en dat is mijn mening .
quote:Wie zegt dan dat dat niet gebeurt als het kind gewoon genoeg moederliefde krijgt? De echte problemen zitten hem in de ouders die beiden echt full-time gaan werken, waardoor het kind in de kou staat, maar daar ben ik ook tegen. Part-time werken en een kind goed opvoeden kan prima tegelijk.
Op woensdag 27 augustus 2003 02:43 schreef MMXMMX het volgende:[..]
Als die bijstandsmoeder haar werk goed doet en dus een goed opgevoed kind met een redelijk diploma afleverd zonder strafblad .
Dan draagt zij een behoorlijk steentje aan de economie bij en dat is mijn mening .
quote:12 uur per week is toch geen probleem, of wel? Dat is toch de norm die het C.B.S. hanteert wanneer je werk hebt
Op woensdag 27 augustus 2003 02:42 schreef MaartenGrendel het volgende:[..]
Ik ben het ook niet eens met dit overheidsvoorstel, laat dat duidelijk zijn (en laat de VVD eens met een goed argument komen ipv dat het "asociaal zou zijn als deze mensen niet zouden gaan werken"
![]()
)
Natuurlijk moeten kinderen de grootst mogelijke aandacht van hun moeder krijgen, vooral als ze nog jong zijn.
Maar wat ik bedoel is dat als een alleenstaande moeder zelf wil gaan werken, en de opvoeding van haar kind(eren) daarbij niet in het gedrang komt ze de vrijheid moet hebben om daarvoor te kunnen kiezen.
Dus: alleenstaande moeders NIET verplichten een baan te zoeken, maar ze wel de mogelijkheden geven een baan te zoeken wanneer ze willen gaan werken.
quote:Hhahaha betaalbare kinderopvang zie ik niet gebeuren .
Op woensdag 27 augustus 2003 02:47 schreef gelly het volgende:
Als de overheid zorgt voor betaalbare kinderopvang, geen probleem.
Ja het is maar net betaalbaar voor 2 verdieners en zelfs die klagen over de hooge kosten .
Maar ik denk dat die bijstandsmoeder dan gewoon een lening af kan sluiten voor de kinderopvang of zo iets ze vinden er vast wel wat op bij de VVD .
Het zijn trouwens vaak de 2 verdieners die hun kinderen dumpen bij de bijstandmoeders omdat de kinderopvang veel duurder is dan een zwart werkende bijstandmoeder .
quote:Dat zeg ik, maar als de kinderopvang wel betaalbaar zou zijn dan zouden bijstandsmoeders idd een sollicitatieplicht moeten krijgen.
Op woensdag 27 augustus 2003 02:51 schreef MMXMMX het volgende:[..]
Hhahaha betaalbare kinderopvang zie ik niet gebeuren .
Ja het is maar net betaalbaar voor 2 verdieners en zelfs die klagen over de hooge kosten .
quote:Onzin, de VVD wil net als D'66 dat er aan die voorwaarden voldaan moet worden.
Maar ik denk dat die bijstandsmoeder dan gewoon een lening af kan sluiten voor de kinderopvang of zo iets ze vinden er vast wel wat op bij de VVD .
quote:Wie zegt dat werkende moeders geen goede opvoeding kunnen geven, heb je daar een bron van ? Het is net zo onzinnig om te stellen dat niet-werkende moeders goed opgevoede kinderen afleveren.
Op woensdag 27 augustus 2003 02:57 schreef BladE-l----- het volgende:
Door hun kinderen een goede opvoeding te geven leveren bijstandsmoeders al een grotere bijdrage aan de economie dan wanneer ze aan het werk zouden zijn als schoonmaakster oid.
quote:Omdat iedereen die kan werken niet thuis hoeft te zitten op kosten van de gemeenschap. Een huisman- of vrouw krijgt ook geen uitkering, dat brengt de partner op.
Waarom wordt hier opeens zo moeilijk over gedaan tegenover een paar honderdduizend werklozen?
quote:Ben het helemaal met je eens .
Op woensdag 27 augustus 2003 02:57 schreef BladE-l----- het volgende:
Door hun kinderen een goede opvoeding te geven leveren bijstandsmoeders al een grotere bijdrage aan de economie dan wanneer ze aan het werk zouden zijn als schoonmaakster oid.
Hun kinderen beginnen al vanuit een achterstandspositie vanwege het lage inkomen van hun moeder, een hecht gezin is dan een betere stimulans voor een kind dan wanneer moeders een paar tientjes per maand extra ontvangen maar alle voordeeltjes van de bijstand mislopen en er daarnaast ook niet kunnen zijn om hun kinderen op te voeden.
We hebben het trouwens over zo'n 3000 gezinnen.
Waarom wordt hier opeens zo moeilijk over gedaan tegenover een paar honderdduizend werklozen?
Ik probeer ff je laatste vraag te beantwoorden doormiddel van een gokje .
Als die vrouw gaat werken dan hoeft de geschijden man ineens geen alimentatie meer te betalen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |