abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 09:58:19 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12474886
van de week was het weer eens in het nieuws: een oud bejaard mannetje van 88 die vroeger bij de SS heeft gezeten was ontmaskerd. Gelijk ging men kijken of men dit heerschap nog kon vervolgen voor zijn vermoedelijke oorlogsmisdaden uit de periode dat Hitler het voor het zeggen had in Duitsland.

Ik vind dat altijd maar een beetje zielig: zo'n oud mannetje, hoogbejaard en waarschijnlijk niet zo ver meer van een natuurlijke dood verwijderd die nu nog in ene geconfronteerd wordt met zijn eventuele daden uit de 2e wereldoorlog. Van mij hoeven ze nu niet meer te jagen op misdadigers uit de 2e wereldoorlog, wat heeft het nou voor nut om nu nog iemand in de gevangenis te willen stoppen om misdaden die destijds zijn gepleegd?

1. zo'n persoon is al hoogbejaard en doet nu heen vlieg kwaad meer. Het is iig geen gevaar voor de maatschappij meer
2. we hebben al te weinig ruimte in onze gevangenissen, waarom die kostbare ruimte gebruiken voor een dergelijk iemand?

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_12474903
Ze hebben spijt van hun verleden.

Het is vooral een kwestie van vergeven.

Ik vind eigenlijk dat ze moeten genieten van hun oude dag.

Maar, ja, wie ben ik om dat te oordelen.

pi_12474909
Een proces (evt. schijn) is altijd leuk voor de nabestaanden, meer nut kan ik me niet bedenken eerlijk gezegd.
If consequences dictate my course of action I should play GOD and shoot you myself.[br] I'm very tired of waiting. I should kick you,beat you, fuck you, and then shoot you in your fucking head.
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:02:08 #4
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_12474915
Ik vind wel dat je ze eventueel moet berechten, maar dat ze, als ze schuldig worden bevonden, hun straf niet meer uit hoeven te zitten.
Think of how stupid the average person is...and then realise that half of them is even more stupid than that!
pi_12474930
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:01 schreef Grayburn het volgende:
Een proces (evt. schijn) is altijd leuk voor de nabestaanden, meer nut kan ik me niet bedenken eerlijk gezegd.
Waarom zou je dat doen?

Laat die man van zijn oude dag genieten.

Hij heeft dan wel misdaden begaan, maar het was ook oorlog. .

pi_12474936
van de ene kant geef ik jullie wel gelijk, ze doen helemaal niemand meer kwaad en zullen over niet al te lange tijd toch wel sterven.

Van de andere kant vind ik niet dat je met dit soort zaken weg mag komen, ook niet als je pas op je 80ste gepakt wordt. Maar ja, een simpele soldaat nu nog vervolgen is ook weer zoiets, maar een kampbeul of officieren zijn toch mensen die heel wat meer bloed aan hun handen hebben kleven....

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:04:56 #7
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12474938
een gevaar voor de maatschappij zijn ze allang niet meer, en onder dat mom worden de meeste criminelen toch achter slot en grendel gezet.

Overigens viel het me op dat de stichting van Simon Wiesenthal de laatste jaren voornamelijk in het nieuws kwamen als ze weer eens een Ulli Kneudelbaum van 78 hadden ontdekt die nu voornamelijk bezig is met schapenhoeden in een klein alpendorpje, maar die vroeger een jood heeft vermoord, hadden gevonden en hem achter tralies wilden zetten.

Tja, gelukkige zagen ze zelf ook in dat het nu niet zoveel zin meer heeft om oud-ss'rs e.d. op te sporen.

[..]
pi_12474943
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:02 schreef Boomrups het volgende:
Ik vind wel dat je ze eventueel moet berechten, maar dat ze, als ze schuldig worden bevonden, hun straf niet meer uit hoeven te zitten.
Daar zit wat in.

Heeft het dan nog zin een proces te aanspannen, ik denk het niet. Sorry als ik het fout heb.

zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:05:50 #9
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_12474948
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:01 schreef Grayburn het volgende:
Men straft om het gedrag van de misdadiger aan te passen, niet voor genoegdoening, plezier of keiharde orgasme's van treurende nabestaanden.

Aangezien deze man inmiddels niet meer in staat is tot herhaling, en dat waarschijnlijk ook absoluut niet zou willen, kan er niets aan verbeterd worden.

Down[br]Under
pi_12474953
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:04 schreef Extremini het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen?

Om de nabestaanden van c.q. gedupeerden zelf nog enig gevoel van rechtvaardigheid te geven. Het welzijn van een (ex)nazi zal mij verder worst wezen.
If consequences dictate my course of action I should play GOD and shoot you myself.[br] I'm very tired of waiting. I should kick you,beat you, fuck you, and then shoot you in your fucking head.
pi_12474961
oorlogsmisdaden zijn uit den boze..hoe zou een van jullie het vinden als je opa of misschien vader vermoord zou worden door een willekeurig persoon in oorlogstijd en daarvoor langdurig is gemarteld ??
dan zouden jullie ook willen dat die man ook al is het 100 jaar na dato vervolgd werd.
dan zeggen jullie ook niet laat hem lekker genieten van ze oude dag..
misschien stof tot nadenken
deze mensen hebben zeer veel op hun geweten martelingen joden vervolging misschien zelfs geholpen deze mensen de gaskamer in te jagen..
succes met dit te overdenken
pi_12474966
Gewoon een proces hij/zij moet weten dat misdaden tegen de
menselijkheid nooit verjaren en vergeten worden.

Over of er een straf aan vast moet zitten weet ik niet maar een proces vind ik zeker nodig al is het alleen maar als voorbeeld voor andere voortvluchtige misdadigers

Een dag niet gedownload, is een dag niet geleefd...
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:08:16 #13
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_12474967
Het gaat vooral om de afschrikwekkende werking: Als je heult met de vijanden van Nederland, dan berechten we je, en stoppen je in de bak. Maakt niet uit hoe lang geleden, je zult de rest van je leven geen rust meer kennen.

Ik vind dat een goede zaak. Als we over 10 jaar bezet worden door Sri Lanka dan denkt iemand wel na over het heulen met de bezetter. Je de rest van je leven moeten verstoppen is geen pretje. Oude bejaarde man of niet.

- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:08:31 #14
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12474968
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:04 schreef Vision het volgende:
van de ene kant geef ik jullie wel gelijk, ze doen helemaal niemand meer kwaad en zullen over niet al te lange tijd toch wel sterven.

Van de andere kant vind ik niet dat je met dit soort zaken weg mag komen, ook niet als je pas op je 80ste gepakt wordt. Maar ja, een simpele soldaat nu nog vervolgen is ook weer zoiets, maar een kampbeul of officieren zijn toch mensen die heel wat meer bloed aan hun handen hebben kleven....

tja, ik snap de frustratie, en alleen de wraakzuchtigen die die tijd hebben meegemaakt zullen dit soort acties kunnen waarderen. Mara heeft het na al die tijd nog wel zin om zo wraakzuchtig te zijn. Moet je op een gegeven moment het verleden niet laten voor wat het is?

een kampbeul of een officier moeten in principe gestraft worden, maar je kan ook afvragen of meer dan 50 jaar ondergedoken zitten, met de angst ontdekt te worden, niet een straf op zich is.

[..]
pi_12474979
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:04 schreef Extremini het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen?

Laat die man van zijn oude dag genieten.

Hij heeft dan wel misdaden begaan, maar het was ook oorlog. .

Ja, dat zeg jij. Maar heb jij de 2e wereldoorlog meegemaakt? Heb jij gezien wat voor verschrikkelijke dingen die SS'ers gedaan hebben? Dat was de ergste soort. Ik kan me als nabestaande erg goed voorstellen dat je zo iemand toch nog wilt berechten. Niks zieligs aan!
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_12475002
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:02 schreef Boomrups het volgende:
Dan kun je net zo goed geen proces opstarten, want dat is dan gewoon een wassen neus

Ik ben wel voorstander van berechting, m.i. mag geen enkele misdaad verjaren en vooral niet voor tuig van het ergste soort.

Dit onderdeel is tijdelijk gesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden.[br][br]Wij vragen hiervoor uw begrip.[br][br]De directie
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:14:03 #17
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12475005
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:07 schreef Whiteshark het volgende:
oorlogsmisdaden zijn uit den boze..hoe zou een van jullie het vinden als je opa of misschien vader vermoord zou worden door een willekeurig persoon in oorlogstijd en daarvoor langdurig is gemarteld ??
dan zouden jullie ook willen dat die man ook al is het 100 jaar na dato vervolgd werd.
dan zeggen jullie ook niet laat hem lekker genieten van ze oude dag..
misschien stof tot nadenken
deze mensen hebben zeer veel op hun geweten martelingen joden vervolging misschien zelfs geholpen deze mensen de gaskamer in te jagen..
succes met dit te overdenken
Nogmaals, ik zie het nu het van dure processen en kostbare celtuimte gebruiken om een oud mannetje in z'n laatste jaartjes te gaan vervolgen.

Ja, sommigen hebben dat op hun geweten, dat kan niemand meer terugdraaien. Maar ja, wat wil je dan. Zo'n mannetje met rollator en al nog even een jaar of 3 de gevangenis insturen totdat hij een een kist ligt? Wat is de werkelijke meerwaarde daar nou van behalve dat de nabestaanden van evt slachtoffers een zucht van opluchting kunnen slaken.

Dan nog, hoeveel zou het nu nog uitmaken voor nabestaanden als iemand waarvan ze niet eens wisten dat hij nog leefde totdat hij ontdekt werd alsnog werd bestraft?

[..]
pi_12475007
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:09 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]

Ja, dat zeg jij. Maar heb jij de 2e wereldoorlog meegemaakt? Heb jij gezien wat voor verschrikkelijke dingen die SS'ers gedaan hebben? Dat was de ergste soort. Ik kan me als nabestaande erg goed voorstellen dat je zo iemand toch nog wilt berechten. Niks zieligs aan!

Ik heb de 2e wereldoorlog inderdaad niet meegemaakt.

Maar, als je ze veoordeelt, de hoogbejaarde oorlogmidadigers zijn dan al zo oud dat ze al vroeg doodgaan als ze in de gevangenis belanden.

Bovendien zijn ze geen gevaar voor de maatschappij.

Op dat punt heeft de nabestaande alleen profijt als ie veroordeeld wordt tot gevangenisstraf, niet de maatschappij.

Maar, goed, ik begrijp je wel, het spijt me als ik je beledigd hebt over mijn mening.

pi_12475023
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 09:58 schreef MikeyMo het volgende:
van de week was het weer eens in het nieuws: een oud bejaard mannetje van 88 die vroeger bij de SS heeft gezeten was ontmaskerd. Gelijk ging men kijken of men dit heerschap nog kon vervolgen voor zijn vermoedelijke oorlogsmisdaden uit de periode dat Hitler het voor het zeggen had in Duitsland.

Ik vind dat altijd maar een beetje zielig: zo'n oud mannetje, hoogbejaard en waarschijnlijk niet zo ver meer van een natuurlijke dood verwijderd die nu nog in ene geconfronteerd wordt met zijn eventuele daden uit de 2e wereldoorlog. Van mij hoeven ze nu niet meer te jagen op misdadigers uit de 2e wereldoorlog, wat heeft het nou voor nut om nu nog iemand in de gevangenis te willen stoppen om misdaden die destijds zijn gepleegd?

1. zo'n persoon is al hoogbejaard en doet nu heen vlieg kwaad meer. Het is iig geen gevaar voor de maatschappij meer
2. we hebben al te weinig ruimte in onze gevangenissen, waarom die kostbare ruimte gebruiken voor een dergelijk iemand?

Oorlogsmisdaden zijn de enige misdaden waarvan ik vind dat de doodstraf op zijn plaats is. Vraag is: ook zoveel jaar na dato? Niet denk ik. Wel dienen deze heren gewoon berecht te worden. Het leed dat zij aanrichtten verjaard nooit. Vraag daar weer bij is: kun je nog spreken van accurate bewijsvoering? Antwoord: dat zal het proces dan uitwijzen...
I´m back.
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:22:28 #20
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12475081
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Oorlogsmisdaden zijn de enige misdaden waarvan ik vind dat de doodstraf op zijn plaats is. Vraag is: ook zoveel jaar na dato? Niet denk ik. Wel dienen deze heren gewoon berecht te worden. Het leed dat zij aanrichtten verjaard nooit. Vraag daar weer bij is: kun je nog spreken van accurate bewijsvoering? Antwoord: dat zal het proces dan uitwijzen...

Ja, je hebt gelijk... maar ik zit een beetje met dat verjaren. Men heeft gelijk als men zegt het verjaard nooit, maar moet je meer dan 60 jaar na dato nog steeds op zoek gaan naar mensen die in die periode misdaden hebben gepleegd en dat ook geprobeerd hebben achter zich te laten?

Deze mensen zullen ook niet trots op hun daden zin geweest achteraf, en ze hebben na de oorlog een ondergedoken leven moeten leiden om niet opgepakt te worden. Moeten we ze dan 60 jaar na dato nog steeds vervolgen voor hun daden? Waarschijnlijk hebbenz e zich 60 jaar lang als normale burgers gedragen, een gevaar zijn ze dus allang niet meer.

[..]
pi_12475087
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Juist!
pi_12475088
NEE! Niet vervolgen, gewoon met rust laten. Je geeft al aan hoogbejaard.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:24:18 #23
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12475102
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:00 schreef Extremini het volgende:
Ze hebben spijt van hun verleden.
Bron?
Mein Koran. Humorloze mensen zouden verboden moeten worden.
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 10:24:46 #24
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12475106
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:23 schreef pro_jeex het volgende:
Hij heeft ook al aan oorlogsmisdadigers. Vervolgen die hap, dit soort zieke mensen moeten berecht worden.
Mein Koran. Humorloze mensen zouden verboden moeten worden.
pi_12475113
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 10:23 schreef pro_jeex het volgende:
En wat als een hoogbejaarde iemand vermoord, berechten we hem dan ook niet
Dit onderdeel is tijdelijk gesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden.[br][br]Wij vragen hiervoor uw begrip.[br][br]De directie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')