quote:niet meer
Op dinsdag 5 augustus 2003 01:50 schreef Haarbalpasta het volgende:
welke Fok!ker heeft op zijn pctje het programmatje van SETI staan om hen te helpen met het opsporen van mogelijk buitenaards bestaan?
Toen ging ik kijken op de site hoeveel er gedaan waren, en toen bleek dat ik echt een miniem deel deed...
Deed 40 uur over 1 pakket, en had er 12 gedaan ofzo. Toen zag ik mensen die duizenden pakketten deden...
Heb toen maar gelijk het programma eraf geflikkerd.
Hoppa, vind ik zomaar weer een achilleshiel.
Kortom : doettus ff uitleggen voor de leekjes onder ons. . Screenshotjes erbij misschien?
quote:SETI@Home is een project van radio SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence).
Op dinsdag 5 augustus 2003 10:45 schreef MUUS het volgende:
Okay, dat progje zoekt dus radiosignalen, right?
Hoe weet je dan of dat iets "E.T.'s" is of niet gewoon het radiosignaal van de buren?
Krijg je een melding als er iets vreemds gevonden is? (Ik neem aan dat er geen alien in beeld komt zwaaien, dus wat merk je er dan van?)
En wat zijn die units?Kortom : doettus ff uitleggen voor de leekjes onder ons.
. Screenshotjes erbij misschien?
Radio SETI analyseert massale hoeveelheden data die door verschillende (radio) telescopen opgevangen worden. Om deze data tot in detail te kunnen analyseren is een verschrikkelijke hoeveelheid computerkracht nodig. Omdat het te duur is om hiervoor supercomputers in te zetten hebben de mensen van SETI ervoor gekozen om de duizenden computers die thuis op "screensaver-mode" staan, in te zetten voor het radio SETI project.
Je installeert een SETI@Home screensaver. Op het moment dat je niets doet met je computer (en hij dus op screensaver-mode gaat) haalt de SETI@Home screensaver data op van SETI en begint met de analyse hiervan. Zodra je computer hiermee klaar is, stuurt deze het resultaat terug en haalt weer nieuwe data. Deze kleine stukjes data worden "units" genoemd.
quote:Je krijgt units thuis gestuurd, wat eigenlijk 300K aan radiogolven is. Het programmaatje laat hier wat formules op los om zaken zoals zwevingen en pieken te herkennen. Er zijn manieren om te bepalen of signalen boven een bepaalde grens zijn en niet van de aarde afkomstig zijn. Er wordt bijvoorbeeld gelet op herhalende patronen en zwevingen, die dan weer te maken hebben met de bewegingen van de aarde. Als je unit uitgerekend is, worden de resultaten teruggestuurd naar een server. Daar staan dan bijvoorbeeld zaken in zoals sterkste piek en Gaussians (verschuivingen in signaalsterkte dacht ik).
Op dinsdag 5 augustus 2003 10:45 schreef MUUS het volgende:
Okay, dat progje zoekt dus radiosignalen, right?
Hoe weet je dan of dat iets "E.T.'s" is of niet gewoon het radiosignaal van de buren?
Krijg je een melding als er iets vreemds gevonden is? (Ik neem aan dat er geen alien in beeld komt zwaaien, dus wat merk je er dan van?)
En wat zijn die units?Kortom : doettus ff uitleggen voor de leekjes onder ons.
. Screenshotjes erbij misschien?
Als er een signaal gevonden wordt, dan wordt het nogeens nagerekend en wordt er gekeken of het interessante signaal opnieuw kan worden opgevangen (van elke unit si bekend waar hij vandaan kwam en wanneer). Mocht het leiden tot de ontdekking van ET, dan wordt je vermeld als mede-ontdekker. Eeuwige roem zeg maar.
* freud is inmiddels aan de 1300 units of zo, op 1 pc-tje.
Maarre, dat ding gaat dus aan de slag als jij niks op je pc aan het doen bent, want dan komt die screensaver op. Alleen zag ik ook zo'n tekst-versie op die site staan (die blijkbaar sneller is en als je echt voor de cijfers gaat, is die beter). Werkt dat hetzelfde? Dus ook pas als je je pc met rust laat?
En die First Contact 71, heeft die dan al 6632 keer een ET-signaal gehad? En ik vraag me af waarom deze persoon een pc heeft, aangezien hij/zij er blijkbaar toch bijna niet achter zit
quote:Pas als je je PC een paar min met rust laat, zodat je geen performance verlies hebt.
Op dinsdag 5 augustus 2003 11:53 schreef MUUS het volgende:
Heren, jullie leggen het zo goed uit, dat zelfs een computer-gehandicapte zoals ik het snap..
Maarre, dat ding gaat dus aan de slag als jij niks op je pc aan het doen bent, want dan komt die screensaver op. Alleen zag ik ook zo'n tekst-versie op die site staan (die blijkbaar sneller is en als je echt voor de cijfers gaat, is die beter). Werkt dat hetzelfde? Dus ook pas als je je pc met rust laat?
quote:Sommige mensen doen het erom, om zoveel mogelijk SETI-packeds te decoden.Sommige mensen hebben ook een netwerk thuis, zoals ik... soms staat een PC bij mij een half jaar niks te doen.
En die First Contact 71, heeft die dan al 6632 keer een ET-signaal gehad? En ik vraag me af waarom deze persoon een pc heeft, aangezien hij/zij er blijkbaar toch bijna niet achter zit
quote:Die gebruikt niet gebruikte rekenkracht. Als je bezig bent op je computer wordt niet alle processorkracht gebruikt (bij winxp rechtsklik op taakbalk, kies taakbeheer en tabblad prestaties waar je een CPU diagrammetje ziet. Hier wordt weergegeven hoeveel capaciteit je op dit moment verbruikt). Op het moment dat je dat programmaatje draait staat hij continu op 100%, alle rekenkracht die je niet nodig hebt neemt hij dan in. Houdt er wel rekening mee dat je computer dan flink warmer wordt (met dit weer zeker) en dat het als hij veel aanstaat ook nog de nodige stroom meer kost.
Op dinsdag 5 augustus 2003 11:53 schreef MUUS het volgende:
Heren, jullie leggen het zo goed uit, dat zelfs een computer-gehandicapte zoals ik het snap..
Needless to say heb ik het proggie dus niet op mijn pc staan, maar misschien dat ik 'm er binnenkort eens op gooi. (Als het minder warm is --> heb ik geleerd van contra .)
Dit heeft me namelijk wel nieuwsgierig gemaakt. .
Ik dank u, heren, voor uw geduldige uitleg.
quote:MUUS heeft de smaak te pakken hoor
Op dinsdag 5 augustus 2003 12:16 schreef MUUS het volgende:
Ik snap het gewoon weer allemaal! Het moet niet gekker worden..
Needless to say heb ik het proggie dus niet op mijn pc staan, maar misschien dat ik 'm er binnenkort eens op gooi. (Als het minder warm is --> heb ik geleerd van contra
.)
Dit heeft me namelijk wel nieuwsgierig gemaakt..
quote:Je weet dat we van je houden
Ik dank u, heren, voor uw geduldige uitleg.
quote:Wat een processorkracht daar over de hele wereld achter zit, wil je niet weten.
Op dinsdag 5 augustus 2003 12:24 schreef Grunnie het volgende:
Heb het ook maar weer eens geinstalleerdna het lezen van dit topic
Ik had "al" 709 pakketjes in 7319 uur
afgeleverd en ik verwacht dat daar wel weer een paar bij gaan komen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |