abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 juli 2003 @ 11:50:00 #26
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_12110216
maar gaat een goede techniek en een mooie foto niet vaak samen? lijkt mij wel, eerlijkgezegd....

off-topic: The Stranglers - Golden Brown

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 30 juli 2003 @ 11:54:45 #27
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_12110353
supertramp-school

mooie foto was dat op die l.p.hoes!

Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  woensdag 30 juli 2003 @ 12:07:24 #28
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12110729
quote:
-Probeer fotobewerkingen zoveel mogelijk te beperken, dit is een fotowedstrijd, geen Photoshop-wedstrijd. Levels, crops e.d. zijn uiteraard geen enkel probleem, bewerkingen die daadwerkelijk het karakter van de foto aantasten zijn dat wel.
ik vind eigenlijk wel dat er strenger naar de bovenstaande regel gekeken moet worden, alleen auto-level en auto-contrast zou je moeten mogen toestaan. de foto zo puur mogelijk houden, het gaat immers om je fotografeerkunsten, niet om je photoshopkunsten?

de foto van bijvoorbeeld koraalduivel vind ik al te ver gaan.. (tenzij de originele foto ook deze kleuren heeft natuurlijk) ook die foto van TheMarco (vast verkeerd geschreven, excuses) van die oude Kever (auto) die hij van kleur had verandert vond ik veeel te ver gaan. (ik weet dat die niet meedoet, maar voor het idee)

misschien ben ik wel een zeikerd hoor, maar het lijkt me goed om daar voor de volgende wedstrijd eens over na te denken.

enneh, waar kan ik stemmen?

- roomijs met stukjes melkchocolade is lekker!
  woensdag 30 juli 2003 @ 12:18:15 #29
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_12111061
waar je kunt stemmen? in het stem-topic natuurlijk
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 30 juli 2003 @ 12:33:32 #30
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12111531
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 12:18 schreef Abbadon het volgende:
waar je kunt stemmen? in het stem-topic natuurlijk
i feel am stupid
  woensdag 30 juli 2003 @ 12:37:07 #31
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_12111641
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 12:33 schreef iemoe het volgende:

[..]

i feel am stupid

ik verwacht wel minimaal 1 punt voor mijn onmisbare assistentie
  woensdag 30 juli 2003 @ 12:47:50 #32
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12111938
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 12:37 schreef Abbadon het volgende:

[..]

ik verwacht wel minimaal 1 punt voor mijn onmisbare assistentie

te laat..

maareh, ik had boven mijn uitermate stomme vraag nog wel een serieuze post. graag zou ik wel willen weten hoe de andere deelnemers daarover denken?

woensdag 30 juli 2003 @ 12:52:52 #33
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_12112062
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 12:47 schreef iemoe het volgende:

[..]

te laat..

maareh, ik had boven mijn uitermate stomme vraag nog wel een serieuze post. graag zou ik wel willen weten hoe de andere deelnemers daarover denken?

Ik vind het niet storend (heb het zelf gebruikt), zolang je maar niet voorwerpen gaat plaatsen en of verwijderen, maar sfeer creëeren dmv een kleurspoeling of een kadertje vind ik geen probleem.
Vergeet niet, je kunt zoveel bewerken dat je het vaak amper of niet meer ziet, zeker niet als je ook nog eens terug gaat naar 550 pixels (wat hier vereist is), dat is alleen maar markt voor nieuwe ellerlange discussie's.
Overigens analoog en dan inscannen is ook niet voor iedereen even mooi mogelijk, dus die willen dan ook graag corrigeren, ik maak me er dus niet al te druk over.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 30 juli 2003 @ 12:55:42 #34
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_12112132
Ik ben het niet eens met de opmerking over dat PS gebruik afkeurenswaardig zou zijn. Vroeger (en nog steeds trouwens) werden er in de doka ook allerhande trucs toegepast om foto's te retoucheren of zelfs allerlei effects toe te voegen. Photoshop is niets anders dan de digitale variant daarvan. Ik kan me voorstellen dat als een foto er niet meer als een foto maar meer als een of ander digitaal kunstwerk overkomt dit te ver gaat maar om even het voorbeeld van mijn van kleur veranderde auto aan te pakken: hier zie ik geen probleem in. Het is nog steeds een foto van een auto en als ik er niet bij had gezegd dat ik hem van kleur had veranderd dan had niemand het geweten.

Vroeger werden ook zwartwitfoto's bijvoorbeeld gedeeltelijk ingekleurd met ecoline. Wat is daar verkeerd aan is dan mijn vraag?

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  woensdag 30 juli 2003 @ 12:56:04 #35
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_12112142
Tsjah, het ligt er natuurlijk aan in hoeverre de foto bewerkt is. Die foto van Koraalduivel is volgens mij een sepia-foto die hij wat geler heeft gemaakt. Voor een fotowedstrijd is het natuurlijk wat eerlijker als je er niets aan veranderd, maar ik denk dat het in dit geval niets uitmaakt.

Maar als jij een foto zo gaat bewerken, dat het karakter ervan veranderd, wordt het een ander verhaal natuurlijk. (helaas is dat niet altijd te achterhalen)

Ik kijk meer naar de compositie van het geheel, dan naar bijvoorbeeld de kleuren, maar ook daar valt mee te rommelen natuurlijk. Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik uitsneden ook een beetje flauw...Je hebt die foto nou eenmaal zo genomen.

Aan de foto die ik nu ingezonden heb, heb ik niets gedaan behalve een zwart kadertje eromheen gezet. Maar ik kan het me best voorstellen als mensen iets met de brightness of contrast willen rommelen. Het moet natuurlijk niet teveel worden.

Ik denk persoonlijk dat je meer plezier hebt van het winnen met een foto waar je niets aan gedaan hebt, dan dat je wint met een foto waar je uren mee aan het spelen bent geweest.

(Ergens in de slowchat van het vorige fotospel staat wel een leuk voorbeeld, de foto van pjerderdy (schrijf ik dat zo goed?) Daar is nog een hoop heibel mee geweest. Ik had de foto 3 punten gegeven, maar toen ik erachter kwam hoe het orgineel was, had ik daar een beetje spijt van...Dat is dus echt té veel)

Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  woensdag 30 juli 2003 @ 13:03:11 #36
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12112374
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 12:55 schreef TheMarco het volgende:
Ik ben het niet eens met de opmerking over dat PS gebruik afkeurenswaardig zou zijn. Vroeger (en nog steeds trouwens) werden er in de doka ook allerhande trucs toegepast om foto's te retoucheren of zelfs allerlei effects toe te voegen. Photoshop is niets anders dan de digitale variant daarvan. Ik kan me voorstellen dat als een foto er niet meer als een foto maar meer als een of ander digitaal kunstwerk overkomt dit te ver gaat maar om even het voorbeeld van mijn van kleur veranderde auto aan te pakken: hier zie ik geen probleem in.

op zich is het natuurlijk niet verkeerd, maar we doen dit natuurlijk in een soort van wedstrijd en daarin moet je regels hebben. mij lijkt het veel knapper om een geweldige pure foto te maken dan een middelmatige foto die je met photoshop opkalefatert (is dat een woord?). ik keur het gebruik in het algemeen niet af, maar in deze wedstrijd!

quote:
Het is nog steeds een foto van een auto en als ik er niet bij had gezegd dat ik hem van kleur had veranderd dan had niemand het geweten.
ja, maar ik denk dat we wel uit moeten gaan van de eerlijkheid van de deelnemers... als jij bewust de boel loopt te verkloten .. tja ..

waarom had je ook alweer de kleur verandertd?

quote:
Vroeger werden ook zwartwitfoto's bijvoorbeeld gedeeltelijk ingekleurd met ecoline. Wat is daar verkeerd aan is dan mijn vraag?
heeft natuurlijk geen ruk met deze fotowedstrijd te maken.

[Dit bericht is gewijzigd door iemoe op 30-07-2003 13:11]

woensdag 30 juli 2003 @ 13:06:37 #37
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12112471
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 12:56 schreef Offy het volgende:
Tsjah, het ligt er natuurlijk aan in hoeverre de foto bewerkt is. Die foto van Koraalduivel is volgens mij een sepia-foto die hij wat geler heeft gemaakt. Voor een fotowedstrijd is het natuurlijk wat eerlijker als je er niets aan veranderd, maar ik denk dat het in dit geval niets uitmaakt.
kan best zijn dat die foto origineel ook zo geel is hoor, ik haal die alleen even aan als voorbeeld.
quote:
Maar als jij een foto zo gaat bewerken, dat het karakter ervan veranderd, wordt het een ander verhaal natuurlijk. (helaas is dat niet altijd te achterhalen)
is ook zo en naar mijn mening verandert het karakter van de foto als je er andere kleuren in gaat stoppen. inderdaad is het vrijwel niet te achterhalen (zoals met de foto van TheMarco), maar zoals ik al zei: we moeten toch uitgaan van de eerlijkheid van de deelnemers.
quote:
Ik denk persoonlijk dat je meer plezier hebt van het winnen met een foto waar je niets aan gedaan hebt, dan dat je wint met een foto waar je uren mee aan het spelen bent geweest.
my thoughts exactly, het gaat om je fotografiekunsten. niet om je photoshopkunsten
  woensdag 30 juli 2003 @ 13:46:58 #38
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_12113692
Ik heb zelf niet zoveel problemen met een kleurspoeling eigenlijk, zolang het maar binnen beperken blijft. Verschilt van geval tot geval eigenlijk.

Ik vind ook dat er 3 stemmen moeten worden gegeven voordat het meetelt trouwens

Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  woensdag 30 juli 2003 @ 13:53:33 #39
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_12113880
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 13:46 schreef Dagobert het volgende:
Ik heb zelf niet zoveel problemen met een kleurspoeling eigenlijk, zolang het maar binnen beperken blijft. Verschilt van geval tot geval eigenlijk.

Inderdaad. Als je alleen de 3 punten voor de nummer 1 neerzet geef je in feite aan dat je te lui bent om even door de foto's te lopen en netjes te stemmen. Gewoon afkeuren zou ik zeggen.
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  woensdag 30 juli 2003 @ 14:00:59 #40
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12114042
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 13:46 schreef Dagobert het volgende:

toch blijf ik erbij dat je, naar mijn mening, een foto zo puur mogelijk zou moeten insturen. ik neem tenminste aan dat het om de fotografie gaat, niet om de photoshopkunsten? om nog maar even de foto van de Kever van TheMarco te nemen, is een erg mooie foto alleen door het rood maken van de auto is het gewoon een andere foto geworden. @TheMarco: jouw foto puur even als voorbeeld, niks persoonlijks

als de originele foto erg mooi is, is er toch geen reden om kleuren te veranderen?

woensdag 30 juli 2003 @ 14:02:41 #41
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12114085
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 13:53 schreef TheMarco het volgende:

[..]

Inderdaad. Als je alleen de 3 punten voor de nummer 1 neerzet geef je in feite aan dat je te lui bent om even door de foto's te lopen en netjes te stemmen. Gewoon afkeuren zou ik zeggen.

klinkt niet onlogisch, maar houden we dan genoeg geldige stemmen over?
  woensdag 30 juli 2003 @ 14:05:57 #42
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_12114169
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:00 schreef iemoe het volgende:

[..]

toch blijf ik erbij dat je, naar mijn mening, een foto zo puur mogelijk zou moeten insturen. ik neem tenminste aan dat het om de fotografie gaat, niet om de photoshopkunsten? om nog maar even de foto van de Kever van TheMarco te nemen, is een erg mooie foto alleen door het rood maken van de auto is het gewoon een andere foto geworden. @TheMarco: jouw foto puur even als voorbeeld, niks persoonlijks

als de originele foto erg mooi is, is er toch geen reden om kleuren te veranderen?

Tja.... das lastig eigenlijk. Even een stukje zwartwit maken wil in het echt niet en hele schilderijen worden ook niet echt vaak meer gedaan. Stukje kleur erop kan dan nog wel imho. Net als sepia dat in de analoge doka ook bruikbaar is. Het is alleen hier lastig om het verschil te zien tussen mensen die "stoer" willen overkomen met hun gekleurde foto en mensen die er echt bij hebben nagedacht. Wat dat betreft zouden we het dan ook best kunnen verbieden natuurlijk. Misschien maar ff wachten totdat er nog wat meer mensen een mening geven
  woensdag 30 juli 2003 @ 14:08:49 #43
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_12114242
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:02 schreef iemoe het volgende:

[..]

klinkt niet onlogisch, maar houden we dan genoeg geldige stemmen over?

er zijn twee mensen op dit moment die alleen 1 ding gezegd hebben, dan zijn er dus nog zoveelenveertig over, lijkt me niks mis mee

En als de personen in kwestie willen mogen ze best alsnog 3 foto's van punten voorzien

pi_12114262
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 01:16 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Da's Ultravox

Ow ja.

"The more you live, the more you love" heette dat hitje.

woensdag 30 juli 2003 @ 14:16:37 #45
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12114447
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:05 schreef Dagobert het volgende:

[..]

Tja.... das lastig eigenlijk. Even een stukje zwartwit maken wil in het echt niet en hele schilderijen worden ook niet echt vaak meer gedaan. Stukje kleur erop kan dan nog wel imho. Net als sepia dat in de analoge doka ook bruikbaar is.

tuurlijk is het lastig en je moet ergens een grens trekken (en tegelijkertijd moet het ook leuk blijven). wat ik me alleen afvraag, is of we die grens niet wat scherper moeten stellen? dus het stukje nabewerking van de foto eruit knallen, zodat de fotografie zelf (belichting, compositie etc) voor zeker 95% de mooiheid van de foto bepaalt.
quote:
Het is alleen hier lastig om het verschil te zien tussen mensen die "stoer" willen overkomen met hun gekleurde foto en mensen die er echt bij hebben nagedacht.
mwoah .. het verschil tussen iemand die stoer doet en iemand die het echt kan, zie je volgens mij wel hoor..

mijn eigen foto is natuurlijk te simpel voor woorden (en te donker), maar da's omdat ie in ongeveer 3 minuten gemaakt is nadat ik dit topic vond en deze 'wedstrijd' me wel leuk leek.

voor een volgend onderwerp ga ik wel beter m'n best doen, ook m'n huis uit enzo.

quote:
Wat dat betreft zouden we het dan ook best kunnen verbieden natuurlijk. Misschien maar ff wachten totdat er nog wat meer mensen een mening geven
tuurlijk, het blijft een democratie .. althans, soort van
  woensdag 30 juli 2003 @ 14:17:26 #46
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12114467
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 14:08 schreef Dagobert het volgende:

[..]

er zijn twee mensen op dit moment die alleen 1 ding gezegd hebben, dan zijn er dus nog zoveelenveertig over, lijkt me niks mis mee

En als de personen in kwestie willen mogen ze best alsnog 3 foto's van punten voorzien

lijkt mij dan een goede regel, alleen volledig ingevulde stemformulieren worden in behandeling genomen.
  woensdag 30 juli 2003 @ 15:41:27 #47
17533 KidPaddle
Kunst is overgewaardeerd.
pi_12116874
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 12:56 schreef Offy het volgende:
Tsjah, het ligt er natuurlijk aan in hoeverre de foto bewerkt is. Die foto van Koraalduivel is volgens mij een sepia-foto die hij wat geler heeft gemaakt. Voor een fotowedstrijd is het natuurlijk wat eerlijker als je er niets aan veranderd, .....
Bullsh*t.. je moest eens weten hoeveel correctie er gebeurt als jij je fotorolletje naar de HEMA brengt. Dat zou dan ook niet mogen??
Alle bewerkingen vind ik toegestaan, zolang de basis een foto is (en geen 3D rendering bijvoorbeeld).

da's mijn mening

http://marcof.net
pi_12117021
Geen bewerkingen? Heb je al eens aan je fotocamera gedacht. Je fotocamera bewerkt je foto's ook. Denk maar aan de zwart-wit of sepia instellingen, de kleuren worden in de camera bewerkt. Bovendien heeft de ene camera nou eenmaal meer mogelijkheden, zouden we dan camera's die te professioneel overkomen moeten schrappen en het gebruiken van meer dan 3x zoom verbieden?

Maar als je een helemaal gelijke wedstrijd wil hebben moet je iedereen dezelfde camera geven, op dezelfde plaats droppen en iedereen dezelfde tijd gunnen. Kortom: onmogelijk.

Bewerkingen moeten kunnen, maar er zijn grensen voor een wedstrijd zoals het creëren van een beeld. Door bijvoorbeeld eerst een mooie blauwe lucht te schieten, een leuke meid en een leuk onderwerp. En dan vervolgens die dingen gaan samenvoegen. Dan is het meer een tweedimensionale ontwerp wedstrijd. Zolang je geen onnatuurlijke dingen gaat doen met je foto die meer te maken hebben met tweedimensionale vormgeving vind ik dat alles wel moet kunnen, een kleurtje, levels, contrast, helderheid, enz... Tja, en het karakter van een foto? dat vind ik maar een vaag begrip, net als de grens tussen wel een ander karakter en geen ander karakter.

En even over mijn foto. Het is inderdaad een sepia-opname die iets meer geel heeft gekregen in een zeker programma. Maar eigenlijk is het dus een foto die eerst is opgepoetst door mijn polarizer daarna door mijn camera en toen ook nog door Photoshop.

Photoshop moet de fotografische kwaliteiten van een fotograaf aanvullen en niet vervangen.

woensdag 30 juli 2003 @ 15:46:39 #49
38305 iemoe
~Cruising Voodoo Doll~
pi_12117048
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:41 schreef KidPaddle het volgende:

[..]

Bullsh*t.. je moest eens weten hoeveel correctie er gebeurt als jij je fotorolletje naar de HEMA brengt. Dat zou dan ook niet mogen??

ah, de HEMA vervangt ook kleuren door andere kleuren om de foto mooier te maken etc.?

volgens mij heb je het hele punt niet begrepen.

quote:
Alle bewerkingen vind ik toegestaan, zolang de basis een foto is (en geen 3D rendering bijvoorbeeld).
maar vindt je niet dat het element fotografie in de wedstrijd veel minder belangrijk wordt dan het zou moeten zijn in een fotowedstrijd?
quote:
da's mijn mening
en daar zijn we blij mee
  woensdag 30 juli 2003 @ 15:54:43 #50
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_12117307
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 15:41 schreef KidPaddle het volgende:

[..]

da's mijn mening

Een sepia-foto geel maken is geen correctie. Ik heb de HEMA dat ook nooit zien doen. Jammer dat je mijn laatste zin eraf knipt, waarin ik zeg dat het mij niet uit maakt
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')