quote:Nou, dat verhaal over de spijsvertering, dat wordt in Spanje altijd tegen kinderen gezegd als ze gaan zwemmen. En ik heb het net even opgezocht, en het heeft niet direct met je spijsversting te maken, maar meer met temperatuurverschillen in je lichaam, ofzoiets.
Op zaterdag 6 september 2003 18:59 schreef Devilnl het volgende:[..]
Want anders.. ?? wat gebeurt er dan..?? iig met je spijsvertering gedoe dan..
NOu ja, nou weet ik het ook niet meer. In ieder geval, het zal wel waar zijn want ik heb het in Spanje bij meerdere zwembaden op een bord zien staan.
ik ben Amaranta, maar ik zit bij Mex, en ik heb dit even onder zijn naam gepost
[Dit bericht is gewijzigd door Mex_ op 06-09-2003 20:04]
quote:Alchohol is een afvalstof van bacterieen. Zo maken ze drankt, door gist te laten opeten door bacterien, en de afvalstof van de bactierien is het alcohol.
Op zaterdag 26 juli 2003 12:46 schreef sushi-nori het volgende:
Alcohol is een lichaamseigen stof.Ik weet niet waar precies maar in een of andere klier in je lichaam komt het voor als een soort tussen-stof bij de productie van iets anders.
quote:ik heb wel een idee.
Op woensdag 3 september 2003 23:41 schreef sushi-nori het volgende:
Wist je dat..Het verhaal wat ik hier eerder las, dat als meerdere vrouwen langere tijd bij elkaar in huis wonen, hun menstruatie synchroniseert, is ook waar.
Het is een paar jaar geleden nog uitgebreid onderzocht, en het blijkt dat vrouwen vlak voor hun menstruatie via hun okselzweet een hormoon verspreiden dat bij andere vrouwen de menstruatie vertraagd, en vlak na hun menstruatie een hormoon verspreiden dat de menstruatie bespoedigd. Met computersimulaties is aangetoond dat dit systeem er na enkele maanden toe leidt dat de periodes van samenlevende vrouwen gelijk gaan lopen. Waar dit toe dient.. geen idee.
quote:Ik denk dat het eerder andersom is. Vroeger in de tijd van de holbewoners had je misschien maar 1 man op misschien wel 20 vrouwen. En die vrouwen wilden altijd sex. Daarom waren de vrouwen allemaal tegelijk ongesteld, zodat de arme man even een weekje kon bijkomen...
Op zondag 7 september 2003 14:24 schreef Salvad0R het volgende:ik heb wel een idee.
vroegah, toen alles betah was, was er zon kudde mensen. met 20 vrouwtjes en 5 mannetjes.
dan was er zo elke maand een voortplantingsnacht, zodat die 5 mannetjes de vrouwtjes konden nemen terwijl ze tegelijk vruchtbaah waren.
Sim-pel.
Wist je dat tussen jou en ieder ander mens op de wereld maar maximaal zes schakels staan in de vorm van iemand die je kent, die weer iemand kent, die weer iemand kent, die weer iemand kent, die weer iemand kent, die weer iemand kent en dat dit verschijnsel wordt geduid met 'the law of six degrees of separation'?
quote:Zo zie je maar weer dat niet alles tegenwoordig beter is.
Op zondag 7 september 2003 15:00 schreef Djeez het volgende:
Ik denk dat het eerder andersom is. Vroeger in de tijd van de holbewoners had je misschien maar 1 man op misschien wel 20 vrouwen. En die vrouwen wilden altijd sex.
quote:wist je dat dit dikke bullshit is en dat linkshandige een betere versie zijn van de mens ?
Op zondag 27 juli 2003 00:21 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wisten jullie al dat linkshandigen 5 jaar eerder sterven dan rechtshandigen?
Dreunende hoofdpijn. Pijnscheuten in het achterhoofd na bewegingen. Oren suizen. Geluiden van buiten, zoals het bruisen van een anti-hoofdpijntablet, zijn onnatuurlijk hard. Smaak alsof een kat in de mond heeft liggen jongen. Gore adem. Tong en keel voelen aan als perkament. Hart steekt. Diarree. Verlangen om alles eens lekker uit te kotsen. Maagzuur brandt de strot uit. Duizelingen. Handen trillen. Bloeddoorlopen ogen.
Wie bovenstaande symptomen niet herkent is een gelukkig en/of wijs mens en stopt dus maar met lezen (ja ja, geloof je het zelf?).
Nu we als echte drinkers onder elkaar zijn, kunnen we het eens hebben over de enige vijand van de gezonde innemer: de kater. Het is toch eigenlijk een schandaal dat er wel raketten naar de maan worden geschoten, maar dat de wetenschap nog steeds niet in staat is iets tegen een zorgvuldig gekweekte kater te doen. Toch geeft het Dordts Horeca- & Kroegenboek wat tips en recepten die min of meer helpen.
Hoe een kater te voorkomen? Er is slechts één echte tip die voor 100% zeker helpt: niet drinken.
Maar ook de volgende raadgevingen kunnen het leed wellicht verzachten:
drink per uur niet meer dan ongeveer 30 gram alcohol van 45%. Dat is het maximale wat een lichaam in een uur kan opnemen
zorg dat u meer dan 120 kilo weegt. Dikke mensen kunnen alcohol beter verdragen
eet voordat u aan de rol gaat veel vettig of olieachtig voedsel. Daardoor wordt de alcohol vertraagd in het lichaam opgenomen
bouw het alcoholgebruik op. Eerst zwak-alcoholische dranken, daarna wat sterker; niet andersom. Niet voor niets luiden de spreekwoorden: bier na wijn geeft venijn en wijn na bier geeft plezier
een kater heeft onder andere te maken met uitdroging, hoe vreemd dat ook mag klinken. Drink om uitdroging te voorkomen tijdens of na het alcoholgebruik wat water, melk of nog beter, vruchtensappen.
Maar laten we er nu eens vanuit gaan dat u al die wijze raad niet opgevolgd heeft. Dat u 's morgens toch wakker wordt met een bonkende hoofdpijn. Voor zover de toestand dat toelaat gaat u toch zitten piekeren over hoe die hoofdpijn in de toekomst te vermijden. En aangezien hoofdpijn na overmatig alcoholgebruik niet aan rangen en standen is gebonden, hebben ook beroemdheden zich daarmee beziggehouden. En dat is weer een schrale troost voor de wat gewonere stervelingen.
De schrijver Kingsley Amis bijvoorbeeld meende een probaat middel gevonden te hebben: bedrijf in de morgen direct de liefde; zo krachtig mogelijk. Maar met een echte kater kan dat zelfs te veel zijn.
De filmster W.C. Fields, een begenadigd innemer, had zelden last van een kater. Hij had altijd een heupflesje met zijn eigen recept bij zich: een martini bestaande uit 1 deel vermouth, 4 delen gin en 1 olijf. Elk uur van de dag innemen.
Dean Martin, berucht om zijn drankgebruik, had een wat minder verhullend advies: blijf dronken.
Elisabeth Taylor danste in haar jonge jaren door het nachtelijk leven, met alle ochtendproblemen van dien. Haar recept moet dus serieus genomen worden. Let vooral op het laatste ingrediënt: 1 deciliter koude bouillon met veel zout en peper, sap van een citroen, mespuntje mosterd, 'net genoeg' wodka. In een glas met ijsblokjes opdienen.
Een ander probaat middel dat gegarandeerd werkt: men neme het sap van twee maatjes whisky. In één teug opdrinken.
De Amerikaanse komiek Robert Benchley wist niets te bedenken tegen zijn hoofdpijn: Er bestaat geen middel tegen een kater, behalve de dood.
Ook Raspoetin, de door zijn orgiën bekende Russische monnik, had een eigen recept. De ingrediënten beloven een goede werking: vitaminen in de mosselen en in de olijven, en een deeltje haar van de hond (zie verder) in de wodka : 1 1/2 borrel glas wodka, 3 borrelglazen mosselsap, 1 olijf.
Een kater is gewoon een kreet van pijn van het lichaam en daar moet naar geluisterd worden. Uit de wat serieuzere vakliteratuur een tip, gebaseerd op de wetenschap dat een aantal lichaamscellen weer langzaam moeten wennen aan een alcoholloos bestaan en dat een aantal vitaminen door alcohol wordt afgebroken: drink voor het naar bed gaan twee glazen water en neem een behoorlijke hoeveelheid vitamine A, B1, C en D, en wat kalk-, magnesium- en kaliumtabletten.
De beroemdste anti-katermiddelen, die ook nog goed werken, zijn allemaal gebaseerd op 'het haar van de hond'. Die uitdrukking komt voor het eerst voor in een gedicht van de Engelsman John Heywood uit 1546: Ik bid u, geef mij en mijn vriend, een haar van de hond die ons gisteren beet. Met andere woorden, bestrijd het resultaat met de oorzaak.
Enkele recepten:
Hair of the Dog: twee delen whisky, drie delen dikke room, een deel honing. Goed schudden in een cocktailshaker (als men tenminste tegen het lawaai bestand is) en over veel ijs in een glas schenken. Snel opdrinken.
Prairie Oyster: 30 cc alcoholische drank mixen met een theelepel worchestersauce en een mespuntje peper. Uitschenken over een eierdooier die na verwijdering van het eiwit is achtergebleven. Opdrinken zonder de dooier te breken.
Bloody Mary. Eén van de vele recepten voor dit wellicht beroemdste drankje ter wereld: 1 1/2 borrelglas gekoelde wodka, 2 glazen gekoelde tomatensap, scheutje worchestersauce, zout, selderij en zwarte peper naar smaak, tabasco naar wens. Goed schudden en in een cocktailglas schenken.
Een glas bier: vitaminen en alcohol, de ideale combinatie. Sommige notoire innemers zweren zelfs bij verschaald bier, maar er zijn natuurlijk grenzen aan wat een mens in die omstandigheden kan verdragen.
Een belangrijke tip: zorg dat u een lotgenoot treft. Gedeelde smart is halve smart. Beterschap.
quote:Jaja, en linkshandigen kunnen zeker ook heeeeeeeeeeel goed spellen?
Op zondag 7 september 2003 17:19 schreef Kondros het volgende:
wist je dat dit dikke bullshit is en dat linkshandige een betere versie zijn van de mens ?
[...] En binne zoveel 1000den.. als het zelfs niet meer is... jaren zulle er alleen linkshandige zijn
Neeeh....ban mij niet!
Het is echt waar!
Zou daar de wurgsex vandaan komen?
quote:Bannen die man !
Op zondag 7 september 2003 18:30 schreef Captain_Chaos het volgende:
Dat een vent die zich verhangt een zaadlozing krijgt?Neeeh....ban mij niet!
Het is echt waar!
Zou daar de wurgsex vandaan komen?
quote:Echt dus niet hehh, de sartorius is maar een kleine spier, die loopt van de punt van je bekken (anterior superior illiaca spinae) naar het scheenbeen (tibia)! En heeft niks met je kont te maken. Er werd gezegd dat de grote bilspier, kleermakersspier (=sartorius) heet, maar dat was gewoon fout!
Op zaterdag 6 september 2003 18:04 schreef Asclepius het volgende:[..]
M. sartorius
De gluteus maximus is iig wel de grooste spier, ff opgezocht!!!
Edit: reactie aangepast
[Dit bericht is gewijzigd door franske19 op 07-09-2003 19:19]
quote:Je was me net voor heb ff me reactie aangepast vond hem namelijk wat lullig klinken, maar Bewegingswetenschappen is volledig gericht op het bewegen van het menselijk lichaam, spieren, botten en gewrichten. Ja wij gebruiken ook Sobotta, en heb al vaak tentamens gehad (ook in vivo) waarin we alle spieren en botten moesten kunnen palperen, benoemen (functie, origo en insertio) en methoden om ze aan te spannen.
Op zondag 7 september 2003 19:19 schreef Korneel het volgende:
franske die denkt dat geneeskunde studenten het niet weten? Geneeskunde studenten hebben 3 of 4 boeken met alleen maar spieren en die boeken zijn niet dun, lees DIK.. Ik zou me toch iets voorzichtiger uitdrukken als ik jou was, met je 'bewegingswetenschappen' zo'n heerlijke nieuwerwetse studie...
edit: typo
[Dit bericht is gewijzigd door franske19 op 07-09-2003 19:29]
quote:Ik dacht dat dat te maken heeft met dat er veel bloed naar je maag en darmen gaat om je eten te verteren. Als je gaat zwemmen krijgen je speiren dus te weinig bloed en krijg je kramp. En kramp krijgen tijdens het zwemmen kan fataal zijn.
Op zaterdag 6 september 2003 20:04 schreef Mex_ het volgende:[..]
Nou, dat verhaal over de spijsvertering, dat wordt in Spanje altijd tegen kinderen gezegd als ze gaan zwemmen. En ik heb het net even opgezocht, en het heeft niet direct met je spijsversting te maken, maar meer met temperatuurverschillen in je lichaam, ofzoiets.
En dat je dan dus je bewustzijn kan verliezen, waardoor je weer kan verdrinken.NOu ja, nou weet ik het ook niet meer. In ieder geval, het zal wel waar zijn want ik heb het in Spanje bij meerdere zwembaden op een bord zien staan.
ik ben Amaranta, maar ik zit bij Mex, en ik heb dit even onder zijn naam gepost
maar misschien heb ik het wel mis hoor
quote:Klinkt op zich wel logisch, maar het is ook weer zo dat tijdens inspanning de bloedtoevoer na de spijverteringsorganen afneemt!
Op zondag 7 september 2003 19:24 schreef octopussy het volgende:[..]
Ik dacht dat dat te maken heeft met dat er veel bloed naar je maag en darmen gaat om je eten te verteren. Als je gaat zwemmen krijgen je speiren dus te weinig bloed en krijg je kramp. En kramp krijgen tijdens het zwemmen kan fataal zijn.
maar misschien heb ik het wel mis hoor
quote:me2
Op vrijdag 25 juli 2003 19:22 schreef DuchessX het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Op vrijdag 25 juli 2003 19:11 schreef UndergroundWorldWide het volgende:als je supersnel met je ogen van links naar rechts kijkt, dat je tong automatisch in je mond heen en weer gaat?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------* probeert
![]()
quote:een echte student weet dan dat he Sobotta is en niet Sabotta, beetje jammer, maar laten we die in de categorie typo's gooien.
Op zondag 7 september 2003 19:22 schreef franske19 het volgende:[..]
Je was me net voor heb ff me reactie aangepast vond hem namelijk wat lullig klinken, maar Bewegingswetenschappen is volledig gericht op het bewegen van het menselijk lichaam, spieren, botten en gewrichten. Ja wij gebruiken ook Sabotta, en heb al vaak tentamens gehad (ook in vivo) waarin we alle spieren en botten moesten kunnen palperen, benoemen (functie, origo en insertio) en methoden om ze aan te spannen.
Dit komt doordat in het midden van je gezichtsveld (maar dan aan achterkant van je oog) vooral dingetjes (kegeltjes?) zitten die de kleur opvangen en aan de buitenkant zijn het meer dingetjes (rondjes?) die alleen zwart wit meten.
Omdat zwart wit (of lichtsterkte) minder lichtsterkte nodig heeft dan kleur kun je dus sterren in je ooghoeken helderder zien. En als je er goed naar gaat kijken dan zie je ze minder. Probeer maar eens.
verhaal is misschien hier en daar ietwat onduidelijk doordat ik niet weet hoe het allemaal ook alweer heet.
quote:Ik weet niet hoe groot jou voeten dan zijn.
Op vrijdag 25 juli 2003 19:13 schreef XcUZ_Me het volgende:
...je voeten ongeveer even groot zijn als je onderarmen...
Ik weet wel dat als je je armen wijd strekt (zoals het mannetje van Spa), dat dat ongeveer je lengte is.
quote:Kan t wel hoor
Op zondag 27 juli 2003 10:13 schreef InTrePidIvity het volgende:
... je niet tegelijkertijd door je neus en je mond kan ademen.
Super topic dit overigens, lig hier in een deuk achter de pc en iedereen in de woonkamer hier kijkt me aan van .
quote:Kegeltjes en staafjes..dat was het
Op zondag 7 september 2003 19:44 schreef Echoes het volgende:
s'nachts zie je sterren in je ooghoeken 'beter'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |