Klopt dat dit een fabel is? Want veel mensen zeggen van niet... :S
En nee, Amerikanen zullen van z'n lang zal z'n leven geen nederlands gaan praten... En niet alleen omdat ze het niet willen maar ook omdat ze het fysiek niet kunnen
quote:Kort nadat de Engelsen Amerika hadden ingenomen, of in elk geval het Nederlandse gedeelte (Nieuw Amsterdam etc), zou er een stemming gehouden zijn over wat de Amerikaanse voertaal moest gaan worden, Nederlands of Engels. De keuze voor Engels zou slechts met enkele stemmen verschil behaald zijn.
Op donderdag 17 juli 2003 04:27 schreef RedDevil085 het volgende:
Ik snap de vraag niet helemaal... 1 stem verschil?
Althans, dat is het verhaal
quote:Volgens mij ging de keuze tussen Engels en Duits.
Op donderdag 17 juli 2003 04:31 schreef Leshy het volgende:[..]
Kort nadat de Engelsen Amerika hadden ingenomen, of in elk geval het Nederlandse gedeelte (Nieuw Amsterdam etc), zou er een stemming gehouden zijn over wat de Amerikaanse voertaal moest gaan worden, Nederlands of Engels. De keuze voor Engels zou slechts met enkele stemmen verschil behaald zijn.
quote:Neeeeeeeej, NL en UK
Op donderdag 17 juli 2003 05:54 schreef Lestat het volgende:[..]
Volgens mij ging de keuze tussen Engels en Duits.
Duitsland was geen kolonizerend land in die tijd.
quote:Damn geen geschiedenis gehad zeker. Engeland heeft dat deel verovert door met een vloot oorlogsschepen en kanonnen voor de kust te hangen (ze waren zelf niet of zwak bewapend). Vervolgens heeft Nederland als wraakactie toen Suriname verovert en een deel van Brazilië ook geloof ik.
Op donderdag 17 juli 2003 08:10 schreef Reus het volgende:
Damn geen geschiedenis gehad zeker. Nederland was eigenaar van een deel van amerika en hebben het verkocht aan de engelsen omdat ze d88 dat america nooit wat ging worden. Maar er werd natuurlijk al nederlands gesproken. Na verloop van tijd kwam er steeds meer engels en moest er besloten worden wat de voertaal zou worden.
Toen de oorlog afgelopen was (na de Ruyter's befaamde zeiltocht over de thames) waren de Engelsen verslagen en mocht Nederland de vredesvoorwaarden bepalen, toen is er besloten om het Noord Amerikaanse gedeelte niet terug te eisen en het zuid amerikaanse gedeelte te behouden, dit heeft ons qua inkomsten meer opgelevert dan New York ooit zou doen (zou toch wel onafhankelijk zijn geworden met de rest van noord amerika.
Even geen tijd om met wat diepgravender links te komen of Israel's Dutch Republic erbij te pakken.
tijdlijn 1648 <=> 1702
quote:Duits klopt overigens wel..aan het einde van de negentiende eeuw heeft het Congres met een zeer smalle marge bepaald dat Engels de voertaal zou worden.
Op donderdag 17 juli 2003 08:06 schreef Skimmer het volgende:
En voor de mensen die het steeds over Duits hebben... hoe komen de bewoners van kolonien er bij om een taal te spreken die door niet een van de kolonisten van origine gesproken wordt?Duitsland was geen kolonizerend land in die tijd.
quote:Bijna. Ze spreken een vorm van het platduits/Nedersaksisch, wat in Noord-Duitsland en in Noord- en Oost-Nederland wordt gesproken (Gronings, Drents, Twents). Dat is zowel verwant aan het Duits als aan het Nederlands, en erkend als minderheidstaal.
Op donderdag 17 juli 2003 06:52 schreef Disorder het volgende:
De Amish spreken geloof ik een taal dat een mengsel is van Duits en Nederlands.
quote:Niet alleen de Amerikanen hoor. Toen ik in Wenen stage liep moest ik een keer de secretaresse uit de brand helpen omdat ze bij het installeren van een fax "Dutch" als taal had gekozen, in de veronderstelling dat dat "Deutsch" was.
Op donderdag 17 juli 2003 16:01 schreef Da_Ripper het volgende:
plus de amerikanen denken dat duits een ned. taal is of andersom
quote:Urban legend, ten eerste de VS heeft nog steeds geen officieele voertaal dat vast gelegd is in een wet ofzo.
Op donderdag 17 juli 2003 15:37 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Duits klopt overigens wel..aan het einde van de negentiende eeuw heeft het Congres met een zeer smalle marge bepaald dat Engels de voertaal zou worden.
Maar dat was iets later dan deze stemming.
En dat van het Duits is een mythe, een kleine groep virgina duitsers wou dat er ook een Duitse vertaling gepubliceerd werd naast het Engels, voor publicaties als wetten en statuten zo dat ook de Duits sprekende Amerikaanen ze konden lezen, dit werd met een stem verworpen 41-42.
quote:Ik heb dus gelijk?
Op donderdag 17 juli 2003 19:13 schreef piston het volgende:[..]
Urban legend, ten eerste de VS heeft nog steeds geen officieele voertaal dat vast gelegd is in een wet ofzo.
En dat van het Duits is een mythe, een kleine groep virgina duitsers wou dat er ook een Duitse vertaling gepubliceerd werd naast het Engels, voor publicaties als wetten en statuten zo dat ook de Duits sprekende Amerikaanen ze konden lezen, dit werd met een stem verworpen 41-42.
quote:Ik denk dat er een verschil ligt tussen voertaal en officiele taal.
Op donderdag 17 juli 2003 19:13 schreef piston het volgende:[..]
Urban legend, ten eerste de VS heeft nog steeds geen officieele voertaal dat vast gelegd is in een wet ofzo.
quote:Ik geloof er niks van. In Zuid-Afrika hebben ze dat ook niet gedaan terwijl de Kaapkolonie veel groter was en er véél meer Nederlanders woonden (de zogenaamde Boeren).
Op donderdag 17 juli 2003 04:31 schreef Leshy het volgende:[..]
Kort nadat de Engelsen Amerika hadden ingenomen, of in elk geval het Nederlandse gedeelte (Nieuw Amsterdam etc), zou er een stemming gehouden zijn over wat de Amerikaanse voertaal moest gaan worden, Nederlands of Engels. De keuze voor Engels zou slechts met enkele stemmen verschil behaald zijn.
quote:Later hebben ze dat ook nog eens met Frans geprobeerd.
Op vrijdag 18 juli 2003 10:55 schreef Akkersloot het volgende:
Tsaar Peter de Grote van Rusland was zo Nederland-minded dat hij nog had overwogen om het Nederlands als voertaal in te voeren .
quote:Afrikaans is anders wel een van de officiele talen van Zuid-Afrika.
Op vrijdag 18 juli 2003 11:41 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Ik geloof er niks van. In Zuid-Afrika hebben ze dat ook niet gedaan terwijl de Kaapkolonie veel groter was en er véél meer Nederlanders woonden (de zogenaamde Boeren).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |