de kardinalen met vinrot zagen er al niet al te best uit bij die dierenwinkel en dat was dus mijn eigen stomme fout. daar heb ik zeker van geleerd en ik kijk nu eerst goed of ik tekenen van ziektes kan zien bij de vissen die ik koop.
de oto met schimmel is waarschijnlijk bij het vervoer beschadigt maar zag er nog wel goed uit toen ik hem in mijn bak plaatste, 2 dagen later zag ik een grote plek op zijn flank...
de panda meervallen met huidwormen zagen er perfect gezond uit in de bak van de speciaalzaak. ik ben er alweer een keer teruggeweest en ze vertelden mij dat de panda's wildvang waren en dus wel een verhoogt risico hadden op meegebrachte parasieten. nu moet je ook goed kijken wil je die kleine witte wormpjes van ongeveer 1mm zien op een wit lichaam en in de meeste zaken hebben ze niet zulk sterk licht boven de bakken hangen wat het moeilijker maakt om die wormpjes te ontdekken...
quote:doe ik eigenlijk ook nooit, omdat ik tot voorkort maar 1 verwarming had, nu ga ik het de volgende keer misschien wel doen.
Op donderdag 3 juli 2003 17:12 schreef moussy het volgende:
Waarom plaatst jij je vissen niet eerst in quarantaine? Vooral als je al ziet dat ze niet helemaal lekker zijn.
Maar uhm Leipo666? hoe merk je dat een vis huidwormpjes heeft als je die witte wormpjes niet goed ziet?
Doen die beestjes verder nog iets?
quote:Ik moet bekennen ik plaats ze zelf ook nooit in quarantaine. Het is tot nu oe altijd goed gegaan. Volgende keer toch maar eens doen als ik dit zo lees. Heeft iemadn hier wel een ziektes gekregen door levend voer. En tijd terug ging ik mijn kweekbak (toen nog met ancistrus) schoonmaken. Er kwamen allemaal van die wormen (geen muggenlarven) uit die zich aan het raam vastzuigden. Iemand enig idee wat dit kon zijn. Komt dit door ht levende voer en is het schadelijk?
Op donderdag 3 juli 2003 17:12 schreef moussy het volgende:
Waarom plaatst jij je vissen niet eerst in quarantaine? Vooral als je al ziet dat ze niet helemaal lekker zijn.
huidwormen irriteren de vis dus je ziet ze zichzelf schuren aan planten en de bodem. nu zitten ze bij mijn panda's ook op de ogen waar je ze zeer duidelijk ziet zitten als ze weer eens op mijn algenmagneet liggen
quote:mijn vissen schuren zich ook weleens, ik dacht dat dat kwam door de waterkwaliteit, of door de buikwaterzucht...toch maar eens controleren...
Op donderdag 3 juli 2003 17:34 schreef Leipo666 het volgende:
quarantaine zou inderdaad ook wel handig zijn.
dit is mijn eerste aquarium en blijkbaar leer ik alles de moeilijke manier
ik heb alleen jammer genoeg geen extra aquarium dus ik zou het met een drijvende bak in mijn aquarium moeten doen (waar nu dus die 3 panda's inzitten), plus dat ik voorlopig totaal geen vissen ga kopen. eerst maar alle ziektes genezen en dan een paar maanden laten draaien en kijken hoe het gaat. nu ben ik steeds net van de ene ziekte af krijg ik weer een andere
ik ben dus zeker van als ik in de toekomst vissen koop om die in quarantaine te zetten voordat ze mijn hoofdbak ingaan.
huidwormen irriteren de vis dus je ziet ze zichzelf schuren aan planten en de bodem. nu zitten ze bij mijn panda's ook op de ogen waar je ze zeer duidelijk ziet zitten als ze weer eens op mijn algenmagneet liggen
quote:witte stip hebben ze zeker weten niet, en huidwormen als zijnde kleine witte wormpjes kan ik niet ontdekken, dus dat zullen ze ook wel niet hebben.
Op donderdag 3 juli 2003 17:40 schreef Leipo666 het volgende:
schuren kan meerdere oorzaken hebben (bij witte stip doen ze het ook bijv), maar het kan natuurlijk nooit kwaad om te controleren
Dan houd ik het toch op buikwaterzucht, t wordt gelukkig al minder, vorige week schuurden ze zichzelf allemaal veel meer. (net na het verversen, misschien dat ik er te weinig water bereider bij had gedaan ofzo )
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:03 schreef Chen het volgende:
Waarom open je dit topic als de vroige gesloten is
[Dit bericht is gewijzigd door B03S op 03-07-2003 18:08]
quote:Een quarantaine bak is en bak die totaal op zichzelf staan is. Anders heeft het écht geen nut. Geen drijfbakjes, geen bakken die op 1 en dezelfde pomp staan enz enz.
Op donderdag 3 juli 2003 17:34 schreef Leipo666 het volgende:
quarantaine zou inderdaad ook wel handig zijn.
dit is mijn eerste aquarium en blijkbaar leer ik alles de moeilijke manier
ik heb alleen jammer genoeg geen extra aquarium dus ik zou het met een drijvende bak in mijn aquarium moeten doen (waar nu dus die 3 panda's inzitten), plus dat ik voorlopig totaal geen vissen ga kopen. eerst maar alle ziektes genezen en dan een paar maanden laten draaien en kijken hoe het gaat. nu ben ik steeds net van de ene ziekte af krijg ik weer een andere
ik ben dus zeker van als ik in de toekomst vissen koop om die in quarantaine te zetten voordat ze mijn hoofdbak ingaan.
Ik hoop dat je nu met deze toestanden geen vissen meer koopt waar je over twijfeld??
Probeer je vissen anders even wat extra vitaminen en mineralen te geven door wat easylife toe te voegen aan het water. Zo kan je de weerstand even wat opkrikken. Nog een tip (nee ik heb geen aandelen) gebruik dit ook als je nieuwe vissen in je bak zet.
quote:Geldt dit ook als je waterververst? ik gooi dan een paar druppels Optima erbij. Da's toch hetzelfde?
Op donderdag 3 juli 2003 18:16 schreef moussy het volgende:[..]
Een quarantaine bak is en bak die totaal op zichzelf staan is. Anders heeft het écht geen nut. Geen drijfbakjes, geen bakken die op 1 en dezelfde pomp staan enz enz.
Ik hoop dat je nu met deze toestanden geen vissen meer koopt waar je over twijfeld??
Probeer je vissen anders even wat extra vitaminen en mineralen te geven door wat easylife toe te voegen aan het water. Zo kan je de weerstand even wat opkrikken. Nog een tip (nee ik heb geen aandelen) gebruik dit ook als je nieuwe vissen in je bak zet.
quote:ik geef ze eigenlijk nooit vitaminen en mineralen, is dat echt heel erg nodig?
Op donderdag 3 juli 2003 18:24 schreef Terrah het volgende:[..]
Geldt dit ook als je waterververst? ik gooi dan een paar druppels Optima erbij. Da's toch hetzelfde?
en nog een vraagje? wat voeren jullie je vissen zoal?
ik 5 dagen in de week vlokken, 1 dag diepvriesvoer en 1 rustdag.
Volgens boekjes geef ik ze veel te veel vlokken, maar ik heb er eigenlijk nooit last van gehad.
quote:Optima ken ik niet. Ik gebruik alleen easylife omdat daar dus die vitaminen, spoorelementen en mineralen extra in zitten.
Op donderdag 3 juli 2003 18:24 schreef Terrah het volgende:[..]
Geldt dit ook als je waterververst? ik gooi dan een paar druppels Optima erbij. Da's toch hetzelfde?
Over het voeren. Hier wordt alleen diepvriesvoer gevoerd met af en toe een rust dag. Van te veel vlokvoer kunnen ze die rare dikke plof-buiken krijgen.
quote:het bakje wat ik gebruik drijft alleenin mijn aquarium zodat de temperatuur van het water hoog genoeg blijft (heb geen andere verwarming). het bakje is voor de rest helemaal dicht en er is dus geen contact tussen het water van het aquarium en het bakje. dit zodat ik alleen medicijnen hoef te gebruiken in het bakje en niet in het gehele aquarium.
Op donderdag 3 juli 2003 18:16 schreef moussy het volgende:[..]
Een quarantaine bak is en bak die totaal op zichzelf staan is. Anders heeft het écht geen nut. Geen drijfbakjes, geen bakken die op 1 en dezelfde pomp staan enz enz.
ik haal regelmatig wat water uit het bakje wat ik weggooi en vul het bakje dan weer aan met water uit het aquarium.
dit zou toch voldoende moeten zijn als quarantaine bakje? ik snap namelijk wel dat je geen broedbakjes die vol zitten met gaten moet gebruiken omdat je dan als nog geen quarantaine hebt
quote:die dikke plofbuiken, kan dat zijn wat ik aanzie voor buikwaterzucht? dus uitstaande schubben en dikke buikjes gevolgd door een halfrottende dode vis?
Op donderdag 3 juli 2003 18:36 schreef moussy het volgende:[..]
Optima ken ik niet. Ik gebruik alleen easylife omdat daar dus die vitaminen, spoorelementen en mineralen extra in zitten.
Over het voeren. Hier wordt alleen diepvriesvoer gevoerd met af en toe een rust dag. Van te veel vlokvoer kunnen ze die rare dikke plof-buiken krijgen.
quote:En dat kan je dus beter niet doen, omdat je vissen in je bak ook neit helemaal lekker zijn. Dan kan je beter een gedeelte verversen met kraanwater en watervoorbereider.
Op donderdag 3 juli 2003 18:42 schreef Leipo666 het volgende:[..]
ik haal regelmatig wat water uit het bakje wat ik weggooi en vul het bakje dan weer aan met water uit het aquarium.
quote:hebben de vissen genoeg ruimte om te zwemmen? en wordt het water gefilterd? Anders zou t alleen maar een verkeerde uitwerking kunnen hebben...
Op donderdag 3 juli 2003 18:42 schreef Leipo666 het volgende:[..]
het bakje wat ik gebruik drijft alleenin mijn aquarium zodat de temperatuur van het water hoog genoeg blijft (heb geen andere verwarming). het bakje is voor de rest helemaal dicht en er is dus geen contact tussen het water van het aquarium en het bakje. dit zodat ik alleen medicijnen hoef te gebruiken in het bakje en niet in het gehele aquarium.
dit zou toch voldoende moeten zijn als quarantaine bakje? ik snap namelijk wel dat je geen broedbakjes die vol zitten met gaten moet gebruiken omdat je dan als nog geen quarantaine hebt
quote:Is moeilijk te zeggen, maar het zou kunnen.
Op donderdag 3 juli 2003 18:43 schreef akkien het volgende:[..]
die dikke plofbuiken, kan dat zijn wat ik aanzie voor buikwaterzucht? dus uitstaande schubben en dikke buikjes gevolgd door een halfrottende dode vis?
Ik vind buikwaterzucht toch al iets waar ik geen hoogte van krijg. Het ene boek zegt dat het besmettelijk is en het andere boek zegt weer van niet.. het enige wat ik wel zeker weet is dat áls het buikwaterzucht is, je vissen het 9 van de 10x niet overleven.
quote:ik heb eerst een kuur gedaan met medicijnen voor die huidwormen in de gehele bak, toen pas heb ik de panda's apart genomen omdat die het nog wel hebben. elke vis behalve de panda's tonen geen enkele symptonen meer van huidwormen die ze daarvoor wel hadden. ze zouden dus gezond moeten zijn (en mochten ze het wel hebben dan worden die huidwormen vermoord door de medicijnen in het quarantaine bakje).
Op donderdag 3 juli 2003 18:44 schreef moussy het volgende:
En dat kan je dus beter niet doen, omdat je vissen in je bak ook neit helemaal lekker zijn. Dan kan je beter een gedeelte verversen met kraanwater en watervoorbereider.
quote:het bakje is 20*10*15cm wat genoeg zou moeten zijn voor 3 daagjes met 3 panda's van ongeveer 3 cm lang. het water wordt niet gefilterd daarom ververs ik elke dag het water voor 90% met water uit het grote aquarium.
Op donderdag 3 juli 2003 18:44 schreef akkien het volgende:
hebben de vissen genoeg ruimte om te zwemmen? en wordt het water gefilterd? Anders zou t alleen maar een verkeerde uitwerking kunnen hebben...
quote:mn visje is ook dood, maar dat t niet besmettelijk is zou opzich best kunnen kloppen, dat verklaart dan weer waarom er maar 1 visje last van had...
Op donderdag 3 juli 2003 18:50 schreef moussy het volgende:[..]
Is moeilijk te zeggen, maar het zou kunnen.
Ik vind buikwaterzucht toch al iets waar ik geen hoogte van krijg. Het ene boek zegt dat het besmettelijk is en het andere boek zegt weer van niet.. het enige wat ik wel zeker weet is dat áls het buikwaterzucht is, je vissen het 9 van de 10x niet overleven.
quote:Je vergeet je vinrot en je gouramie met stippen en je platy met een verrotte bek (volgens mij schimmel)
Op donderdag 3 juli 2003 18:51 schreef Leipo666 het volgende:[..]
ik heb eerst een kuur gedaan met medicijnen voor die huidwormen in de gehele bak, toen pas heb ik de panda's apart genomen omdat die het nog wel hebben. elke vis behalve de panda's tonen geen enkele symptonen meer van huidwormen die ze daarvoor wel hadden. ze zouden dus gezond moeten zijn (en mochten ze het wel hebben dan worden die huidwormen vermoord door de medicijnen in het quarantaine bakje).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |