Spelregels ongewijzigd: blijf ontopic, post serieuze inhoudelijke reakties, speel niet op de man/vrouw, post nieuwsberichten en copy/past geen ellenlange elders gevonden "feiten" of plaatjes en probeer herhaling van zetten te vermijden.
* Probeer oplossingsgericht te denken en te discussiëren.
quote:Sabotage, dus aanslag misschien??
Doden door gasexplosie in Tel Aviv
TEL AVIV - In de Israëlische stad Tel Aviv zijn maandag zeker vijf mensen om het leven gekomen als gevolg van een gasexplosie. Een van de slachtoffers is een vijfjarig meisje. Ook een hoogzwangere vrouw en een bejaarde vrouw kwamen om toen een gasballon waarop een fornuis stond aangesloten maandagochtend ontplofte.Zeker drie mensen worden nog vermist, zo meldde de website van de Israëlische krant Haaretz. Het twee verdiepingen hoge gebouw in de wijk Hatikva stortte als gevolg van de explosie geheel in. In de flat woonden veel buitenlandse werknemers.
quote:Nou dat lijkt me een beetje overdreven ( dit kan ook in Den Haag gebeuren zeg maar). Uitsluiten kan ik het niet, sabotage komt ook niet altijd aan het licht, maar ik vind het een beetje snel gedacht ...
Op maandag 30 juni 2003 12:01 schreef schatje het volgende:[..]
Sabotage, dus aanslag misschien??
- edit - een bijwoord weggehaald, je kunt ook overdrijven natuurlijk met je uitdrukkingen
quote:of een ongeluk, lijkt me erg voorbarig om nu al van een aanslag te spreken, er ontploffen wel vaker gasdingen
Op maandag 30 juni 2003 12:01 schreef schatje het volgende:
Vervolg van [centraal topic] Israël/Palestina discussie, # 30Spelregels ongewijzigd: blijf ontopic, post serieuze inhoudelijke reakties, speel niet op de man/vrouw, post nieuwsberichten en copy/past geen ellenlange elders gevonden "feiten" of plaatjes en probeer herhaling van zetten te vermijden.
* Probeer oplossingsgericht te denken en te discussiëren.
[..]Sabotage, dus aanslag misschien??
Het keerpunt kwam met een telefoontje, om 02.00 uur 's morgens, naar een hotelkamer in de Syrische hoofdstad Damascus. Blijf nog een dag, vroeg Hamas-leider Khaled Mashal aan de onderhandelaars die hem nachtenlang en onder een uitgebreide vismaaltijd tevergeefs hadden proberen over te halen de aanslagen op Israëliërs te staken.
De onderhandelaars van Yasser Arafats Fatah, de grote rivaal van Hamas, bleven en kregen te horen dat de islamitische strijdgroepen na tien maanden van uitputtende en herhaaldelijk afgebroken onderhandelingen eindelijk klaar waren om een besluit te nemen.
Zes dagen later, op 25 juni, stelde Mashal een voorstel op voor een bestand van drie maanden en stuurde dat aan zijn onderhandelingspartner Marwan Barghouti van Fatah. Barghouti, een leider van de Palestijnse opstand die in Israël gevangen zit, had de onderhandelingen grotendeels geleid vanuit de zwaarbewaakte vleugel van de Israëlische Ramle-gevangenis. Hij deed dat via boodschappen die zijn advocaat Khader Shkirat op kreukelige blocnotevellen neerkrabbelde. Shkirat reisde maandenlang op en neer tussen Israël en het huis van Mashal in Damascus.
De Egyptische inlichtingendienst was ook bij de onderhandelingen betrokken, terwijl de Palestijnse premier Mahmoud Abbas aparte - en uiteindelijk onvruchtbare - onderhandelingen voerde met Hamas-leiders in Gaza.
Door de 33 maanden oude intifada zondag op te schorten - en mogelijk te beëindigen - lijken de Palestijnen weer het pad te zijn ingeslagen naar een eigen staat, zoals die in de routekaart voor vrede in 2005 wordt voorzien. Israël denkt dat de moslimgroepen de boel belazeren. Maar Palestijnse onderhandelaars achten het mogelijk dat Hamas en de Islamitische Jihad de bakens willen verzetten, van strijd naar overleving.
De ommekeer bij Hamas tekent zich af in de briefwisseling tussen Barghouti en Mashal - beiden veertigers, beiden opkomende sterren in hun beweging, maar met tegengestelde opvattingen. Barghouti erkent Israël, Mashal niet. Hamas heeft zijn doel om de joodse staat te vernietigen nooit opgegeven, terwijl Fatah zich erop richt de Israëliërs met geweld van de Westoever en uit Gaza te verwijderen.
In een boodschap van medio juni brengt Barghouti Mashal onder ogen dat de gebeurtenissen sinds 11 september, met name de oorlogen in Afghanistan en Irak, landen en bewegingen hebben verwoest, met de achterliggende boodschap dat de militante moslims een zelfde lot beschoren kan zijn. Hij onderstreept ook dat de Palestijnen niet verantwoordelijk moeten worden gesteld voor het mislukken van de routekaart. We moeten gezamenlijk snelle actie ondernemen, zegt Barghouti, die in Israël terechtstaat voor zijn veronderstelde rol bij de dood van 26 Israëliërs, tegen Mashal, hoofd van het politbureau van Hamas en een van de machtigste mannen in de organisatie. Mashal geeft toe dat Hamas, na zorgvuldige analyse van de huidige situatie en de gevaarlijke gevolgen voor het Palestijnse volk een wapenstilstand moet overwegen, zo blijkt uit de aantekeningen van Shkirat.
De stroom boodschappen - Barghouti dicteert de zijne vanachter een schot in de bezoekersruimte van de gevangenis - werd vorige week afgesloten met een beslissende, vier dagen durende onderhandelingsronde in Damascus.
De stemming was hartelijk, vaak opgewekt, zegt Ahmed Ghneim, een van de gezanten van Fatah naast Shkirat en de Palestijnse parlementariër Kadoura Fares. Toen het trio op 16 juni van de Westoever in Damascus aankwam werd het ten huize van een andere Hamas-leider, Moussa Abu Marzouk, op gegrilde vis en salades getrakteerd. Maar op de derde dag, zegt Ghneim, begonnen we het gevoel te krijgen dat de broeders niet klaar waren. Mashal, die ook wel Abu Walid wordt genoemd, begon de zitting met een monoloog over het belang van het verzet en zei dat Hamas het voorstel van Fatah bestudeerde. Toen verloor Ghneim zijn geduld. Ik zei tegen hem 'Mijn broeder Abu Walid, je hebt tegen de Egyptenaren gezegd dat je gaat studeren, je hebt tegen ons gezegd dat je gaat studeren. Wat wil je, een doctorsgraad?' Daarop was de bebaarde Mashal in lachen uitgebarsten.
Ghneim zegt dat de gezanten van Fatah daarna hun misschien wel sterkste argument naar voren brachten: Als Hamas niet nu, vanuit een betrekkelijk sterke positie, een staakt-het-vuren accepteerde, dan zou het daar in een later stadium wel eens toe kunnen worden gedwongen. De bijeenkomst eindigde desondanks zonder akkoord. Ghneim en zijn collega's zagen het niet meer zitten en maakten zich op om de volgende dag vroeg uit Damascus te vertrekken. Om 02.00 uur 's morgens, vier uur voor het geplande vertrek, begon in Ghneims hotelkamer de telefoon te rinkelen. Mashal was aan de lijn. Ik hoor dat jullie morgen vertrekken, citeert Ghneim hem. Ik zei: 'dat is zo'. Mashal antwoordde: Ik zou heel graag willen dat jullie nog één dag blijven. Er is iets belangrijks dat ik met jullie wil bespreken'.
Op die laatste bijeenkomst gaf Mashal te kennen dat hij en de andere Hamas-leiders aan al hun studieverplichtingen hadden voldaan. Maar wat de uitkomst was zei hij nog steeds niet, aldus Ghneim.
Op 25 juni stuurde Mashal een ontwerp-bestandsakkoord naar Barghouti, waarin stond dat Hamas bereid was de militaire operaties tegen de zionistische bezetting voor drie maanden op te schorten. Er werden ook eisen genoemd, waaronder stopzetting van de militaire operaties van Israël en de vrijlating van gevangenen. Deze werden echter niet als voorwaarde gesteld aan een bestand.
Het nieuws dat een bestand dat in de maak was, woensdag gebracht door The Associated Press, scheen de Hamas-leiders in de Gazastrook te verrassen. Sommigen ontkenden met klem dat het waar was, wat erop leek te wijzen dat Mashal en zijn collega's in Damascus de zaak grotendeels buiten de groep in Gaza om hadden bekokstoofd. Later zeiden Hamas-functionarissen in Gaza dat Mashal de leiders daar, met name Hamas-oprichter sjeik Ahmed Yassin, wel degelijk op de hoogte had gehouden. Vreemd blijft dat dezelfde Hamas-leiders in Gaza premier Abbas en hoge Egyptische inlichtingenfunctionarissen kort tevoren met lege handen hadden weggestuurd.
Het besluit van Mashal om een bestand af te kondigen lijkt deels ingegeven door de wens van Hamas een rol te krijgen in de Palestijnse regering, zeker nu de Verenigde Staten de Arabische wereld en Europa onder druk zetten om de geldkraan naar Hamas dicht te draaien. Barghouti wil volgens Shkirat zo snel mogelijk met Hamas en de Islamitische Jihad gaan onderhandelen over een machtsdeling.
Mashal, een op de Westoever geboren leraar natuurkunde, was zelf niet voor commentaar bereikbaar. Israël heeft hem er in het verleden van beschuldigd zelfmoordaanslagen te hebben georganiseerd. In 1997 hebben agenten van de Israëlische geheime dienst Mossad hem in Jordanië met gifpijltjes beschoten. Hij overleefde de aanslag omdat koning Hussein van Jordanië Israël dwong een tegengif te sturen.
De eerste contacten over een bestand begonnen in augustus vorig jaar op instigatie van Mohammed Rashid, een economisch adviseur van Arafat. Hamas wilde dat Barghouti bij de onderhandelingen zou worden betrokken, kennelijk om te zorgen dat de Martelarenbrigades van Al Aqsa, de met Fatah verbonden militie waarmee Barghouti contact had, ook opgenomen zouden worden in een deal. Hamas, de Islamitische Jihad en de Martelarenbrigades van Al Aqsa zijn verantwoordelijk voor de meeste aanslagen en schietpartijen die de afgelopen drie jaar aan 800 Israëliërs het leven hebben gekost. In dezelfde periode zijn meer dan 2.400 Palestijnen omgebracht.
Egypte werd erbij gehaald als sponsor, om de steun van de Arabische wereld te garanderen en in de hoop dat dat Israël zou bewegen de gerichte aanvallen op militante Palestijnen te staken.
Er waren veel onderbrekingen, waaronder de oorlog in Irak - Hamas legde het overleg stil om de uitkomst af te wachten - en Israëls poging om eerder deze maand Hamas-woordvoerder Abdel Aziz Rantisi in Gaza te vermoorden. Er waren onderbrekingen, maar de gesprekken gingen steeds weer door, aldus Shkirat.
slot maw0569/iv/mv
[Copyright 2003, Novum Nieuws / Associated Press]
(mooi inzicht, om te lezen hoe dat proces werkt)
quote:
Op maandag 30 juni 2003 12:01 schreef schatje het volgende:Sabotage, dus aanslag misschien??
quote:(nieuws.nl)
Oorzaak van de instorting was een gasexplosie. In het pand woonden volgens reddingswerkers veel gastarbeiders.
quote:Nou, dat gaat lekker dan.
Road worker killed after Palestinian truceBEIT HANOUN, Gaza (CNN) -- A road worker was killed Monday in the West Bank -- a day after some Palestinian militant groups declared a cease-fire against Israeli targets.
The Al Aqsa Martyrs Brigades claimed responsibility for the killing, which came as Israeli troops were dismantling checkpoints and Palestinian security officials were taking control of northern Gaza.
[...]
But sources in Al Aqsa said they did not agree with the cease-fire and took responsibility for the shooting of a driver on a road crew near the village of Yabed, near Jenin.
Rescue officials identified the driver as Christo Radkov, 46, a Bulgarian construction worker.
Israel has not commented on the killing or whether it will affect security initiatives in the West Bank and Gaza.
quote:hmz ... als we nu om geld hadden gewed dan was ik rijk Chadi
Op maandag 30 juni 2003 16:04 schreef Disorder het volgende:[..]
Nou, dat gaat lekker dan.
mwah slechte zaak natuurlijk maar het is toch een vrij marginaal incident met 1 enkele dode, als Israel nu met grof geschut retalieert zou ik er niet blij mee zijn maar ik neem aan dat ze het onder het tapijt gaan schuiven
quote:JIJ naar Israel op vakantie...
Op maandag 30 juni 2003 16:12 schreef Chadi het volgende:
tjah hoop echt dat dit wat wordt kan ik tenminste een keer naar Israel op vakantie zonder het risico te lopen dat ze me niet motten omdat ik Arabisch ben.
quote:waarom niet?
Op maandag 30 juni 2003 16:16 schreef Koos Voos het volgende:[..]
JIJ naar Israel op vakantie...
quote:zeker weten maar als Al Aqsa het opeist zal het geen aanslag tegen buitenlandse migranten zijn denk ik
Op maandag 30 juni 2003 16:33 schreef Blommetje het volgende:
'gelukkig' is de overledene zelf geen Israelier maar een Roemeen. Dat is niet fijn voor hem maar beter voor het proces dan als de dode een Israelier zou zijn!
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=30158
Raar he? Kritiek op Israel staat weereens zogenaamd gelijk aan "antisemitisme".
Nou, als ik werkelijk "antisemiet" was geweest, dan had het me ook geen fuck gescheeld dat Vanunu nog altijd wegkwijnt in de gevangenis. Nou, het kan mij dus wel schelen. Free Mordechai Vanunu!
Iedereen die de makers van die uitstekende documentaire "antisemitisme" kan stront eten, wat mij betreft.
De waarheid kun je nooit lang blijven onderdrukken!
We wachten gewoon even op de volgende terroristische aktie.. lang kan het nooit duren, wellicht behaagt het de BBC dan om de Israelische kant ook eens te belichten...
JERUZALEM - De Israëlische autoriteiten hebben besloten "alle banden door te snijden" met de Britse zender BBC. De zender zou Israël "demoniseren" en reportages hebben uitgezonden die "grenzen aan antisemitisme", aldus een regeringswoordvoerder.
[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 30-06-2003 23:16]
quote:eenzijdig?? wat hadden ze volgens jou moeten laten zien dan om het niet eenzijdig te maken?
Op maandag 30 juni 2003 23:07 schreef Koos Voos het volgende:
Nou antisemitisme.. laten we zeggen wel een beetje eenzijdig.We wachten gewoon even op de volgende terroristische aktie.. lang kan het nooit duren, wellicht behaagt het de BBC dan om de Israelische kant ook eens te belichten...
JERUZALEM - De Israëlische autoriteiten hebben besloten "alle banden door te snijden" met de Britse zender BBC. De zender zou Israël "demoniseren" en reportages hebben uitgezonden die "grenzen aan antisemitisme", aldus een regeringswoordvoerder.
Ik hoor niemand protesteren over eenzijdigheid als ze het hebben over de dreiging van Noord Korea of over Iran of over Irak vroeger als ze het toen over hun wapens hadden of WMD. Het is gewoon en feit dat Israel die Nukes bezit . De VS zegt daar niks van dus moet je ook niet ouwehoeren als een buurland ze wil hebben omdat een vijand een paar kilometer verder ze ook heeft.
quote:Mooi dan moeten ze ook niet zeuren als buren van deze landen dit soort wapens aan gaan schaffen. Des te erger is het voor de VS om d emond nu wel open te doen want hadden ze dat eerder gedaan dan was dit niet nodig geweest.
Op dinsdag 1 juli 2003 09:41 schreef BAZZA het volgende:
De VS zeurde er ook niet over bij Pakistan en India zolang ze het bezit maar niet openbaar maakten, dus opzich is dat niet echt hypocriet.
quote:om te beginnen het moment dat de kogels de 'slachtoffers' raken de camera's staan er boven op iedere keer maar zodra er schoten gelost werden werd het een fadeout met wat insinuaties
Op dinsdag 1 juli 2003 09:28 schreef Chadi het volgende:[..]
eenzijdig?? wat hadden ze volgens jou moeten laten zien dan om het niet eenzijdig te maken?
leuk voor de kleine kinderen maar zo kan ik ook documantaires maken
quote:LOL!!
Ik hoor niemand protesteren over eenzijdigheid als ze het hebben over de dreiging van Noord Korea of over Iran of over Irak vroeger als ze het toen over hun wapens hadden of WMD. Het is gewoon en feit dat Israel die Nukes bezit . De VS zegt daar niks van dus moet je ook niet ouwehoeren als een buurland ze wil hebben omdat een vijand een paar kilometer verder ze ook heeft.
Je hoort niemand protesteren over het buitenlandbeleid van de VS?
onder een steen geslapen de afgelopen ofzoiets??
quote:dan gaat het over een andere documantaire ... het worden er ook zoveel de laatste tijd ik raak confused
Op dinsdag 1 juli 2003 13:08 schreef Chadi het volgende:
het ging over de WMD van Israel , volgens mij niks met schieten te maken hoor
quote:Tjah de wereld schrikt opeens wakker van waar ze al die tijd hun ogen voor hebben dicht gedaan.
Op dinsdag 1 juli 2003 13:10 schreef sp3c het volgende:[..]
dan gaat het over een andere documantaire ... het worden er ook zoveel de laatste tijd ik raak confused
Deze ging om een joodse ex-medewerker, Mordechai Vanunu van het Israelische Atoom programma die naar buiten kwam met het verhaal een aantal jaren terug. Hij werd vanuit Europa gekidnapt en naar Israel verscheept. BBC zond die docu over de WMD van Israel uit. Ging ook over chemische en biologische wapens zoals die op de EL AL toestel die in de Bijlmer storte.
quote:
In opdracht van het Israëlische ministerie van binnenlandse zaken zijn bulldozers dinsdag in alle vroegte in de stad Nazareth begonnen met de sloop van de funderingen van een moskee, waarvan de bouw tot grote spanningen tussen christenen en moslims heeft geleid.De moskee werd pal naast de Maria Boodschap-basiliek gebouwd, waar volgens de christelijke overlevering de aartsengel Gabriel aan Maria de komst van Jezus aankondigde. Moslims wilden op de plek een moskee bouwen omdat er een islamitische leider begraven ligt.
Nazareth is de grootste overwegend Arabische stad in Israël. De overheid stond de bouw van de Shihab al-Din moskee oogluikend toe, maar omdat er nooit formeel een bouwvergunning was afgegeven, gelastte een Israëlische rechtbank in maart dat de reeds gevorderde bouwwerken moesten worden afgebroken.
De slopers deden hun werk onder bescherming van een grote politiemacht. Verscheidene mensen werden gearresteerd toen zij de sloop probeerden te beletten.
Israëlische soldaten schieten Palestijn dood op Westoever 01-07-2003
quote:
Israëlische soldaten hebben dinsdag een Palestijn doodgeschoten die een controlepost van het leger in het noorden van de Westoever beschoot. Dat heeft het leger bekendgemaakt.Bronnen bij de Palestijnse politie zeiden dat het slachtoffer een 20-jarige man was.
Het was het tweede geweldsincident in Palestijns gebied sinds de drie grootste Palestijnse strijdgroepen zondag een tijdelijk bestand afkondigden. Maandag werd op de Westoever een Bulgaarse gastarbeider doodgeschoten die voor een Israëlisch wegenbouwproject werkte. De verantwoordelijkheid voor de moord is opgeëist door afvallige leden van de Martelarenbrigades van Al Aqsa.
Dit helpt ook niet echt.
over het tweed ehet schijnt volgens sommige bronnen dat die man ook heeft geschoten of als eerste het vuur heeft geopend op ze dan is er maar 1 tegen reactie mogelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |