ik ben hier nieuw en ik vroeg me af of er hier fans zijn van The Who...
ik zal even wat over de band en hun releases vertellen voor de leken:
The Who is een van de grootste bands uit engeland in de jaren 60 en 70. Ze hebben veel hits gehad, maar merkwaardig genoeg nooit een nummer 1 single...
De reden waarom The Who mijn favouriete band is o.a. dat zij een hele sterke backing hebben. Ze hadden én de beste bassist ooit én de beste drummer ooit. Daarnaast was pete een genie, zowel als songwriter als gitarist. En hun zanger is (nog steeds) een van de beste rock-zangers ter wereld).
Dit klinkt allemaal misschien erg ongeloofwaaridg, maar je moet eens naar ze luisteren, dan begrijp je wat ik bedoel.
De band is gevormd in het begin van de jaren 60 als 'The High Numbers'. De band bestond toen uit Pete Townshend (songwriter/gitaar), Roger Daltrey (zanger), John Entwistle (bassist) en een of andere drummer. Die drummer werd vervanger door Keith Moon en de band werd The Who genoemd.
In 1965 kregen ze een platen-contract. de bandleden waren toen tussen de 18 en 20 jaar (krezip-leeftijd zeg maar). Ze kregen veel pers-aandacht doordat ze bij ieder optreden hun instrumenten kapot sloegen (dat was toen nog origineel, ze waren de eersten).
In het einde van dat jaar brachten ze hun eerste LP uit (The Who Sings My Generation). Het jaar daarop brachten ze hun tweede cd uit (A Quick One). Daarop stond o.a. 'A Quick One, While He's Away'. Dat was pete's eerste poging tot het schrijven van een rock-opera (een serie rocksongs die samen een verhaal vertellen). Weer een jaar later (1967) bracht The Who haar 3e album uit (The Who Sell Out). Na het matige succes van A Quick One kreeg deze cd meer aandacht. Tussen de dromerige liedjes staan radio-jingles van Radio One en ook enkele zelfbedachte.
Het grote succes komt echter pas in 1969. In dit jaar wordt het album TOMMY gereleased. Dit is een volwaardige rockopera op dubbel-LP. Amerika begint nu ook wakker te worden en The Who maakt een grote wereld-tour waarbij ze steeds de hele opera spelen. Ze ontwikkelen zich tot de beste live-band van hun generatie.
Van deze tour is het live-album LIVE AT LEEDS gemaakt, dit wordt door veel mensen gezien als een van de beste live-albums ooit.
Na het succes van Tommy heeft Pete Townshend een nieuw idee The Lifehouse: een concept-album / live-album / musical / film. Ik zal er niet te diep op ingaan, maar zijn ideeen waren te ingewikkeld om uit te werken, dus zijn de nummers die hij had geschreven gewoon opgenomen. Daaruit ontstond WHO'S NEXT (1971). dit album wordt het ultieme who album genoemd en door critici in de top 10 aller tijden geplaatst. Daarnaast is het ook het eerste album ooit waarop synthesizers en rock gecombineerd worden.
Pete's droom van The Lifehouse is echter nog niet over.. in de jaren erna zal hij nog veel nummers schrijven voor dit project.
In 1973 brengt The Who haar volgende concept album uit: Quadrophenia. Dit dubbel-album vertaald het verhaal over de mod-generatie in 1964-65 in london.
In 1974 begint The Who aan de verfilming van Tommy. Ook wordt er in dat jaar een compilatie-album uitgebracht (Odds & Sods). In 1975 wordt de film van Tommy uitgebracht.
The Who als band gaat rond 75 door een moeilijke tijd.. Pete raakt in zijn (vroege)mid-life crisis en de band denkt erover om te stoppen. Dit doen ze gelukkig niet en aan het eind van het jaar brengen ze een nieuw album uit (The Who By Numbers).
In de jaren erna gaat het nog steeds niet super binnen the who. Zeker niet met keith moon, hij is aan de drugs en zijn conditie wordt te slecht om nog te kunnen drummen als hij vroeger deed.
In 1978 brengen ze Who Are You uit, waarop volop ge-experimenteerd wordt met 80's electronica. Voor de release van het album overlijd Keith Moon aan een overdosis.
The Who ging door en trokken Kenney Jones (ex Small Faces) aan als nieuwe drummer. Zijn drum-stijl is, vergeleken met die van keith, erg saai. en ze kregen in het begin dan ook veel kritiek.
In 1979 wordt Quadrophenia verfilmd en uitgebracht.
In 1981 en 1982 brengt The Who nog twee redelijke albums uit (met kenney op drums). In 1982 besluiten ze om ermee te stoppen en doen ze een grote afscheidstour door amerika en canada.
Ze werken in de jaren 80 hard aan hun solo-carrieres, maar het blijft kriebelen. dus komen ze in 1989 weer bij elkaar. Sindsdien doen ze om te paar jaar een tour. Volgend jaar komen ze waarschijnlijk weer naar nederland.
nou, lekker warrig verhaaltje is dat geworden...
als je interesse hebt in The Who, kun je het beste de volgende albums luisteren/kopen: Live At Leeds, Who's Next, Quadrophenia, My Generation-The Best Of.
Download tips: Pinball Wizard, My Generation, Baba O'riley, Won't Get Fooled Again, I Can See For Miles...
Die gozer was geloof ik verslaafd aan flipperen
Net als ik
ik ben hier nieuw en ik vroeg me af of er hier fans zijn van The Who...
Of er hier who fans zijn?
jazeker, waarschijnlijk de grootste ook...
Ik ben al vrijwel m'n hele leven groot who fan, om precies te zijn.
er is weinig wat ik niet weet, gelezen, gehoord of gezien heb wat met deze band en vooral PT (...) te maken heeft.
Leuk om dit op mijn nieuwssit-je te zien.
Mail me als je who-muziek, plaatjes, filmpjes, interviews, enzenzenz zoekt.
Ik heb inmiddels een aardig archief van alle lp's, cds's, video's, cassette's,DVD's en een arsenaal aan bootlegs. Eigenlijk is er weinig wat ik niet heb.
Hanso
"If you hear more rumours you can just forget them too...
fools start rumours and none of them are true"
[Dit bericht is gewijzigd door hanso op 18-02-2001 05:32]
quote:Lees ook z'n boek (korte verhalen) 'Horse's Neck' eens. Niet geniaal, wel goed.
Op 18 februari 2001 02:10 schreef waspman het volgende:
Daarnaast was pete een genie, zowel als songwriter als gitarist.
Wat vind je dan trouwens van Face Dances en It's Hard? Ow dat had je al verteld.
Btw nog wat downloadtips: 1921, Cut my hair en Tattoo.
Ik zou eigenlijk nog een complete Live at Leeds-willen zien.. met de hele Tommy-cyclus erbij. Die schijnen er wel te zijn maar natuurlijk niet officiëel.
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 18-02-2001 09:36]
Mooie muziek !!
quote:dat was hun 2e single... in 1965...
Op 18 februari 2001 06:01 schreef fondaco het volgende:
Naar mijn beste weten was hun eerste hit reeds in 1963 of 1964: Anyway, Anyhow, Anwhere (hoop in de goeie volgorde.) Met een voor die tijd opzienbarende "hard" instrumentaal middengedeelte.
quote:Op "Live at the Isle of Wight 1970" staat een bijna complete Tommy.
Op 18 februari 2001 09:27 schreef Theeboon het volgende:
Ik zou eigenlijk nog een complete Live at Leeds-willen zien.. met de hele Tommy-cyclus erbij. Die schijnen er wel te zijn maar natuurlijk niet officiëel.
KICK ASS !!
quote:Om ze vervolgens tegen het plafond kapot te rammen?
Op 18 februari 2001 23:42 schreef lzandman het volgende:
Dus kocht de bassist telkens een complete nieuwe bas van dat merk, zodat hij op Rotosounds kon spelen
Ik zou 'm niet op m'n hoofd willen krijgen...
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 19-02-2001 09:13]
Wat mij betreft is het hoogtepunt in hun carriere de Rock Opera "Quadrophenia" hoewel de meesten dit zullen tegenspreken en Tommy als favoriet aandragen.
Verder zijn er nog talloze wereldnummers van hen. Baba O Reilly, You, noem ze maar op. Ik heb niet alles van ze, maar toch wel een boel.
Ik heb ze een paar jaar terug gezien toen ze Quadrophenia in Ahoy speelden. Errug goed. En voor de die hards: Niet alleen Townshend heeft respectabele solo platen gemaakt. Ook Daltrey kan er wat van. In ieder geval vond ik "Under A Raging Moon" een erg goeie plaat.
The Who kan niet stuk.
voor de fans: www.quadrophenia.net
quote:Entwistle was de enige die niet meedeed aan die 'ram-je-instrument-naar-de-klote-spellen' geloof ik
Op 19 februari 2001 01:46 schreef risk one het volgende:
Om ze vervolgens tegen het plafond kapot te rammen?
quote:In een interview vertelde hij dat hij altijd expres goedkope gitaren kocht, omdat ze toch na ieder optreden kapotgeslagen werden. Hij heeft zelfs een een gitaar laten bouwen, die hij met een mechanisme uit elkaar kon laten vallen. Later was die 'kapotte' gitaar makkelijk weer in elkaar te zettten. Maar het bleek toch niet zo praktisch en echt te lijken. Daarom schakelde hij weer over op echte gitaren
Op 19 februari 2001 08:50 schreef Zanderrr het volgende:
Of nog pijnlijker: In de Woodstock-film is te zien hoe Pete Townshend zijn Gibson SG zó het publiek insmijt. (Zonde van zo'n mooie gitaar...).
quote:Maar dat is toch geen SG? Dat is een Les Paul!
[Dit bericht is gewijzigd door lzandman op 19-02-2001 12:04]
quote:
Op 19 februari 2001 12:03 schreef lzandman het volgende:
Maar dat is toch geen SG? Dat is een Les Paul!
En het eehm... PT Signature model :
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 19-02-2001 12:27]
quote:kijk eens op www.plato.nl
Op 19 februari 2001 12:37 schreef Theeboon het volgende:
Heeft iemand z'n 6cd's tellende Lifehouse project? Is alleen te bestellen via www.eelpie.com
en hij heeft ook een enkel album uitgebracht met nummers uit die box..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |