Ik moest gelijk denken aan de Galleria degli Uffizi in Florence, Ben er op een zwoele zomeravond (want 's avonds open) geweest en was onder de indruk van al die schitterende schilderijen die ik daarvoor alleen maar kende uit de geschiedenisles oid)
Kun je het Forum Romanum in Rome ook een museum noemen?
[Dit bericht is gewijzigd door Mappy op 03-06-2003 13:42]
quote:De enigste waar ik ben geweest.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:35 schreef Renard het volgende:
Vaticaan Museum (Sixtijnse Kapel)
-edit: nieuw vanaf hier-
Het volgende is ook aan te raden (beide in Oslo):
- Nasjonalgalleriet (http://www.nasjonalgalleriet.no)
Erg veel verschillende schilderijen hier, maar ook andere kunst. "De schreeuw" van Edvard Munch is voor velen een hoogtepunt, maar persoonlijk vind ik het werk van Thomas Fearnley mooier om naar te kijken.
- Munch museum (http://www.edvard-munch.com)
Dit museum bevat uitsluitend schilderijen van Edvard Munch. Vooral als je in een depressieve bui bent is dit museum erg aan te raden. Mijn favorieten:
en
In Noorwegen zijn overigens ook alle musea waarvan de staat eigenaar is gratis.
[Dit bericht is gewijzigd door Fogel op 03-06-2003 19:07]
Maar ook het Holocaust museum daar was behoorlijk indrukwekkend, maar ik werd er wel erg neerslachtig van. Dus om daar nou voor je plezier een middag rond te lopen...niet echt.
De toegang is ook nog eens gratis.
quote:Goeie tip, dat klinkt als een museum waar ik wel eens naar toe wil. Ik hoorde overigens dat in Engeland alle musea gratis zijn?
Op dinsdag 3 juni 2003 16:52 schreef ELPablo het volgende:
Voor wie van moderne kunst houdt: De Tate Modern te Londen. Gigantisch museum gevestigd in een omgebouwde electriciteitscentrale van begin vorige eeuw. Zeven verdiepingen en een duizelingwekkende vloeropervlakte. Alles is er te zien: van Cezanne tot Picasso, van Mondriaan tot Warhol.De toegang is ook nog eens gratis.
quote:Alleen de musea die in staatshanden zijn geloof ik.
Op dinsdag 3 juni 2003 17:08 schreef Ripley het volgende:[..]
Goeie tip, dat klinkt als een museum waar ik wel eens naar toe wil. Ik hoorde overigens dat in Engeland alle musea gratis zijn?
quote:Net als in de Verenigde Staten.
Op dinsdag 3 juni 2003 18:12 schreef freako het volgende:Alleen de musea die in staatshanden zijn geloof ik.
Deden ze dat in Nederland ook maar eens.
quote:Bedoel je die in Manhattan? SoHo? Venetie? Bilbao? Los Angelos?
Op dinsdag 3 juni 2003 13:35 schreef rogiernota het volgende:
Gugenheim
quote:Musea in de VS zijn niet gratis. Ze hebben vaak wel een bepaald moment waarop je mag betalen wat jij wilt. Dat kan dus ook niks zijn. Maar de rest van de tijd geldt er een gewone entreeprijs. Zo is het iig in NYC.
Op dinsdag 3 juni 2003 18:14 schreef Isabeau het volgende:
Net als in de Verenigde Staten.Deden ze dat in Nederland ook maar eens.
Om toch wat te noemen: het Palais de Tokyo in Parijs. Een gebouw waaruit het hele interieur is gehakt. De littekens van dat sloopwerk zijn totaal niet hersteld en in een dus erg rauwe omgeving wordt hedendaagse kunst tentoongesteld. Korte exposities, zodat er elke keer wel iets nieuws te zien is. Je kunt er trouwens ook redelijk goedkoop eten en de openingstijden zijn ook zo lekker: van 12 tot 12.
Ook mooi in Parijs: Fondation Cartier. Ontzettend mooi gebouw (Jean Nouvel) met wisselende tentoonstellingen hedendaagse kunst, die vervolgens vaak de hele wereld over gaan omdat de kwaliteit vaak gewoon erg goed is.
Voordeel van beiden is ook dat de meeste toeristen ze niet kennen en het er dus redelijk rustig is (in tegenstelling tot het Musee d'Orsay - wat een ramp!).
jah tis een museum, maar denk ik niet wat er met dit topic bedoeld wordt
quote:En bovendien gesloten.
Op dinsdag 3 juni 2003 23:11 schreef bruut het volgende:
MoMA
Een feest om rond te lopen, veel leuke stukken te zien, en ook nog divers: foto's, schilderijen maar ook sculptuur.
al schijnt de dependence in Queens ook wel ok te zijn
quote:Is verhuisd
Op dinsdag 3 juni 2003 23:11 schreef bruut het volgende:
MoMA
Een feest om rond te lopen, veel leuke stukken te zien, en ook nog divers: foto's, schilderijen maar ook sculptuur.
Musea in NY zijn inderdaad niet gratis, alle musea in Washington DC echter wel (echte staatsmusea in Washington).
Ook zijn veel van mijn favorieten (gelukkig) nog steeds in kerken te zien.
Het leukste isTe Papa Tongarewa het Nationale museum van Nieuw Zeeland. Ontzettend veel dingen te zien over de geschiedenis van het land, heel informatief en ook gewoon nog heel leuk en helemaal niet saai.
Toegang is gratis en dit is het absolute hoogtepunt van Wellington (waar verder dus helemaal niets aan is!).
Het Museu Maritim in Barcelona. Was volgens de Lonely Planet een aanrader en ik heb me daar zeker ook een paar uur vermaakt. Het is een oude scheepswerf waar dus een museum van is gemaakt. Leuk ook met allemaal bewegende dingen enzo.
Toegang was niet gratis maar je kreeg wel korting met je ANWB pasje.
En mn favoriet is het niet, maar wel degene die het meeste indruk heeft gemaakt: het Tuol Sleng Museum in Phnom Penh, Cambodja. Ook wel het Genocide museum genoemd. Het gebouw waar het museum zit was ooit een school, is ten tijde van het Pol Pot regimge omgebouwd tot gevangenis waar letterlijk duizenden mensen zijn vermoord. In sommige van de cellen zie je de bloedspetters nog op de vloer liggen..... De rondleiding die ik daar kreeg was ook een een vrouw die zelf ten tijde van datzelfde Rode Kmer regime was gemarteld.
Ik sta niet snel met de mond vol tanden, maar toen wist ik echt niets meer te zeggen! Krijg er nog steeds koude rillingen van.
Entree was een paar dollar.
Wel weer erg leuk was het Palacio Real in Madrid. Een deel van het koninklijk paleis wat dus open is voor publiek. Ik geloof dat het zo'n 50 vertrekken zijn en het is erg leuk om te zien. In totaal zijn er 2800 kamers in het paleis en je kunt dus een aantal vertrekken bekijken en de oude Farmacia Real, en de Aremria Real. Die laatst is wel leuk voor alle harnassen die daar dus staan.
Toegang was ronde de 5 euro geloof ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |