abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juni 2003 @ 13:24:51 #1
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_10850120
Even de tegenhanger, als ie al bestaat hoor ik het wel.

Ik moest gelijk denken aan de Galleria degli Uffizi in Florence, Ben er op een zwoele zomeravond (want 's avonds open) geweest en was onder de indruk van al die schitterende schilderijen die ik daarvoor alleen maar kende uit de geschiedenisles oid)

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_10850448
Gugenheim
You scumbag, you maggot, you cheap lousy faggot, happy christmas your arse, I pray God it's our last...
pi_10850459
Vaticaan Museum (Sixtijnse Kapel)
  dinsdag 3 juni 2003 @ 13:41:03 #4
30511 Mappy
Piramide van Austerlitz
pi_10850591
Musée d'Orsay in Parijs. Vol met impressionistische schilderijen.

Kun je het Forum Romanum in Rome ook een museum noemen?

[Dit bericht is gewijzigd door Mappy op 03-06-2003 13:42]

pi_10850609
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 13:35 schreef Renard het volgende:
Vaticaan Museum (Sixtijnse Kapel)
De enigste waar ik ben geweest.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  Moderator dinsdag 3 juni 2003 @ 13:44:36 #6
45833 crew  Fogel
pi_10850701
Het zoologische museum in Oslo. Het is een erg onbekend universiteitsmuseum met een zeer grote collectie opgezette dieren.

-edit: nieuw vanaf hier-

Het volgende is ook aan te raden (beide in Oslo):
- Nasjonalgalleriet (http://www.nasjonalgalleriet.no)
Erg veel verschillende schilderijen hier, maar ook andere kunst. "De schreeuw" van Edvard Munch is voor velen een hoogtepunt, maar persoonlijk vind ik het werk van Thomas Fearnley mooier om naar te kijken.

- Munch museum (http://www.edvard-munch.com)
Dit museum bevat uitsluitend schilderijen van Edvard Munch. Vooral als je in een depressieve bui bent is dit museum erg aan te raden. Mijn favorieten:

en

In Noorwegen zijn overigens ook alle musea waarvan de staat eigenaar is gratis.

[Dit bericht is gewijzigd door Fogel op 03-06-2003 19:07]

I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_10852857
Air and Space museum in Washington DC heeft erg veel indruk op me gemaakt. Wilde al bijna een beroepsswitch naar piloot/astronaut maken

Maar ook het Holocaust museum daar was behoorlijk indrukwekkend, maar ik werd er wel erg neerslachtig van. Dus om daar nou voor je plezier een middag rond te lopen...niet echt.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_10855248
Voor wie van moderne kunst houdt: De Tate Modern te Londen. Gigantisch museum gevestigd in een omgebouwde electriciteitscentrale van begin vorige eeuw. Zeven verdiepingen en een duizelingwekkende vloeropervlakte. Alles is er te zien: van Cezanne tot Picasso, van Mondriaan tot Warhol.

De toegang is ook nog eens gratis.

"I'm a reasonable man, get off my case"
  dinsdag 3 juni 2003 @ 17:08:00 #9
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_10855669
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 16:52 schreef ELPablo het volgende:
Voor wie van moderne kunst houdt: De Tate Modern te Londen. Gigantisch museum gevestigd in een omgebouwde electriciteitscentrale van begin vorige eeuw. Zeven verdiepingen en een duizelingwekkende vloeropervlakte. Alles is er te zien: van Cezanne tot Picasso, van Mondriaan tot Warhol.

De toegang is ook nog eens gratis.

Goeie tip, dat klinkt als een museum waar ik wel eens naar toe wil. Ik hoorde overigens dat in Engeland alle musea gratis zijn?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 18:12:40 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_10857735
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 17:08 schreef Ripley het volgende:

[..]

Goeie tip, dat klinkt als een museum waar ik wel eens naar toe wil. Ik hoorde overigens dat in Engeland alle musea gratis zijn?

Alleen de musea die in staatshanden zijn geloof ik.
pi_10857788
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 18:12 schreef freako het volgende:

Alleen de musea die in staatshanden zijn geloof ik.

Net als in de Verenigde Staten.

Deden ze dat in Nederland ook maar eens.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_10865683
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 13:35 schreef rogiernota het volgende:
Gugenheim
Bedoel je die in Manhattan? SoHo? Venetie? Bilbao? Los Angelos?
pi_10865743
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 18:14 schreef Isabeau het volgende:
Net als in de Verenigde Staten.

Deden ze dat in Nederland ook maar eens.

Musea in de VS zijn niet gratis. Ze hebben vaak wel een bepaald moment waarop je mag betalen wat jij wilt. Dat kan dus ook niks zijn. Maar de rest van de tijd geldt er een gewone entreeprijs. Zo is het iig in NYC.
pi_10865782
Mooiste/vreemdste museum in Europo is w.m.b. het Dali Museum in Figueres (spanje, vlak onder grens met Frankrijk)
Je moet natuurlijk wel van Dali houden, maar zelfs het gebouw is door hem zelf ontworpen. En als klap op de vuurpijl ligt meneer Dali begraven in een van de expositiezalen in de kelder!
pi_10865993
Ik vind het heel moeilijk om een favoriet museum aan te geven in het buitenland. Je bent er vaak maar één keertje en er zijn zoveel verschillende soorten musea en aspecten waarop je ze kunt beoordelen.

Om toch wat te noemen: het Palais de Tokyo in Parijs. Een gebouw waaruit het hele interieur is gehakt. De littekens van dat sloopwerk zijn totaal niet hersteld en in een dus erg rauwe omgeving wordt hedendaagse kunst tentoongesteld. Korte exposities, zodat er elke keer wel iets nieuws te zien is. Je kunt er trouwens ook redelijk goedkoop eten en de openingstijden zijn ook zo lekker: van 12 tot 12.

Ook mooi in Parijs: Fondation Cartier. Ontzettend mooi gebouw (Jean Nouvel) met wisselende tentoonstellingen hedendaagse kunst, die vervolgens vaak de hele wereld over gaan omdat de kwaliteit vaak gewoon erg goed is.

Voordeel van beiden is ook dat de meeste toeristen ze niet kennen en het er dus redelijk rustig is (in tegenstelling tot het Musee d'Orsay - wat een ramp!).

pi_10866312
MoMA
Een feest om rond te lopen, veel leuke stukken te zien, en ook nog divers: foto's, schilderijen maar ook sculptuur.
pi_10866358
Pompeii

jah tis een museum, maar denk ik niet wat er met dit topic bedoeld wordt

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_10866767
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:11 schreef bruut het volgende:
MoMA
Een feest om rond te lopen, veel leuke stukken te zien, en ook nog divers: foto's, schilderijen maar ook sculptuur.
En bovendien gesloten.

al schijnt de dependence in Queens ook wel ok te zijn

dinsdag 3 juni 2003 @ 23:30:20 #19
49957 Swami_Twelvinchalami
Spiritual lovemachine.
pi_10866842
Het British Museum
(in London)
De man. Het kapsel. Het charisma. De stem. De brede borstkas. De swami. Eén brok liefde. Warm en puur. Heb mij lief.
Fotoboek.
pi_10866894
Tate Modern is idd erg cool, maar ik vond 't British Museum nog een stuk gaver, da's echt een museum zoals 't hoort te zijn.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_10873069
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 23:11 schreef bruut het volgende:
MoMA
Is verhuisd Toen ik er was hadden ze oa een tentoonstelling met maquette hoe het zou worden.

Musea in NY zijn inderdaad niet gratis, alle musea in Washington DC echter wel (echte staatsmusea in Washington).

pi_10873442
Ik ga met topicstarter mee en kies voor de Uffizi...omdat ik gewoon gek ben op de vroege Renaissance. In dat kader ook: Museo di S. Marco en Bargello (Florence). Verder de Accademia in Venetië, vanwege Bellini.

Ook zijn veel van mijn favorieten (gelukkig) nog steeds in kerken te zien.

pi_10873861
Ow!! Maar dat zijn er wel een paar!

Het leukste isTe Papa Tongarewa het Nationale museum van Nieuw Zeeland. Ontzettend veel dingen te zien over de geschiedenis van het land, heel informatief en ook gewoon nog heel leuk en helemaal niet saai.
Toegang is gratis en dit is het absolute hoogtepunt van Wellington (waar verder dus helemaal niets aan is!).

Het Museu Maritim in Barcelona. Was volgens de Lonely Planet een aanrader en ik heb me daar zeker ook een paar uur vermaakt. Het is een oude scheepswerf waar dus een museum van is gemaakt. Leuk ook met allemaal bewegende dingen enzo.
Toegang was niet gratis maar je kreeg wel korting met je ANWB pasje.

En mn favoriet is het niet, maar wel degene die het meeste indruk heeft gemaakt: het Tuol Sleng Museum in Phnom Penh, Cambodja. Ook wel het Genocide museum genoemd. Het gebouw waar het museum zit was ooit een school, is ten tijde van het Pol Pot regimge omgebouwd tot gevangenis waar letterlijk duizenden mensen zijn vermoord. In sommige van de cellen zie je de bloedspetters nog op de vloer liggen..... De rondleiding die ik daar kreeg was ook een een vrouw die zelf ten tijde van datzelfde Rode Kmer regime was gemarteld.
Ik sta niet snel met de mond vol tanden, maar toen wist ik echt niets meer te zeggen! Krijg er nog steeds koude rillingen van.
Entree was een paar dollar.

Wel weer erg leuk was het Palacio Real in Madrid. Een deel van het koninklijk paleis wat dus open is voor publiek. Ik geloof dat het zo'n 50 vertrekken zijn en het is erg leuk om te zien. In totaal zijn er 2800 kamers in het paleis en je kunt dus een aantal vertrekken bekijken en de oude Farmacia Real, en de Aremria Real. Die laatst is wel leuk voor alle harnassen die daar dus staan.
Toegang was ronde de 5 euro geloof ik.

woensdag 4 juni 2003 @ 12:53:45 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_10875433
Ik heb zelf het meest genoten van het Belvedere in Wenen (het deel met de werken uit de 19e/20e eeuw dan, dat Barok doet me niet zoveel), helemaal omdat er toen net een grote Klimt-tentoonstelling was.
  donderdag 5 juni 2003 @ 12:14:13 #25
36038 Shaman
retro-progressief
pi_10901536
Het Museu de Art Contemporani de Barcelona (gebouw ontworpen door R. Meier) is zeker de moeite waard
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')