abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 mei 2003 @ 22:12:31 #1
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_10204839
Vorig jaar ben ik samen met een vriend naar Ierland geweest en heb daar 3 weken rondgetrokken. Heel goed bevallen, zodat we nu iets soortgelijks willen doen in Oost-Europa.
Planning is om met de eigen auto te gaan (deden we in Ierland ook; beviel goed want je bent vrij) en buiten de grote steden te kamperen (misschien bij grote steden ook; weten we nog niet). Totale reisduur ongeveer 2 weken.

Wat we tot zover ruwweg hebben gepland qua route:

dag 1: Eindhoven/Maastricht (NL) - Berlijn (DL)
dag 2: Berlijn (DL)
dag 3: Berlijn (DL) - Poznan (Polen)
dag 4: Poznan (Polen) - Wroclaw (Polen)
dag 5: Wroclaw (Polen) - Katowice (incl. Auschwitz) (Polen)
dag 6: Katowice (Polen) - Krakow (Polen)
dag 7: Krakow (Polen) - Zakopane (Polen)
dag 8: Zakopane (Polen)
dag 9: Zakopane (Polen) - Budapest (Hongarije)
dag 10: Budapest (Hongarije)
dag 11: Budapest (Hongarije) - Bratislava (Slowakije)
dag 12: Bratislava (Slowakije) - Luhacovice (Tsjechië)
dag 13: Luhacovice (Tsjechië)
dag 14: Luhacovice (Tsjechië) - Brno (Tsjechië)
dag 15: Brno (Tsjechië) - Praag (Tsjechië)
dag 16: Praag (Tsjechië)
dag 17: Praag (Tsjechië) - Eindhoven/Maastricht (NL)

Zoals gezegd is dit bepaald geen gedetailleerde planning; tis de bedoeling om in de buurt van de genoemde plekken the places to be op te zoeken
Heeft iemand in het verleden een soortgelijke route gevolgd?
Wat zijn de echte toppers die we zeker niet mogen missen? (Praag ben ik al 2 keer geweest vorig jaar en Auschwitz slaan we zeker niet over).
Hoe zit het met campings in de genoemde landen? Veel vooraf boeken of is het te doen om er op de bonnefooi naar toe te rijden?
Ik las in de Lonely Planet van Europe dat de prijzen voor maaltijden bepaald niet hoog zijn, dus dat zal op zich wel goedkomen, hoop ik

Tips om de vakantie wat gedetailleerder uit te werken worden erg gewaardeerd
Laat ook ff wat horen als we in de geplande route plaatsen hebben opgenomen, die we zeker niet moeten bezoeken

Alvast bedankt

pi_10205829
Hoi Roel, de meeste plaatsen die je opnoemt heb ik zelf ook bezocht. Ik heb me eigenlijk vooral aan de traditionele monumentale bezienswaardigheden gehouden, dus gewoon de oude stad.
In de buurt van Poznan is een openluchtmuseum, een skansen, genaamd Biskupin. Het is de oudste nederzetting in Polen. Daar kun je zelf bier brouwen, papier maken, met pijl en boog schieten en andere middeleeuwse dingen bekijken.

Als je toch naar Krakow gaat, kan ik je wel aanraden de zoutmijn in Wieliczka te bezoeken. Je gaat een heel eind de grond in en wandelt daar door gangen, kapelletjes met een prachtige balzaal als klap op de vuurpijl.
Krakow zelf staat bekend om zijn vele cafe's in kelders, vooral aan het plein (Rynek) en omliggende straten. Jazz is hier populair. Ook de Wawel, het kasteel is de moeite waard. Veel mensen weten niet eens dat Polen een rijke geschiedenis heeft met een hele reeks koningen.

Op de Wawel-heuvel is dus het kasteel zelf, een kathedraal met koningsgraven, en de grot van de draak. De legende is namelijk dat er vroeger een draak in Krakow was die de bevolking erg tot last was omdat hij mens en dier opat. De koning loofde een beloning uit voor de dappere ridder die de draak zou doden, en er sneuvelden ridders bij bosjes.
Op een dag had szewczyk Dratewka, een schoenmakershulpje, een plan. Hij nam een stuk schapenwol en vulde het met zout zodat het op een mals schaapje leek. Hij zette het toen op de kade van de Wisla rivier. De draak at het op en kreeg toen zo'n ontzettende dorst dat hij uit de rivier begon te drinken. Hij dronk en dronk zoveel dat hij uiteindelijk plofte, en de stad was verlost.
De grot is trouwens ook lekker koel in de zomer!

Zakopane is ook best leuk, maar persoonlijk zou ik zeker een wandeltocht maken in de bergen. Je kunt een gedetailleerde kaart kopen met hoogtelijnen en gekleurde routes. Neem liefst een route die naar een herberg loopt, dan kun je daar iets drinken, of zelfs overnachten als je een lange tocht wilt maken. Er is ook een kabelbaan naar de berg Kasprowy Wierch, voor als je lui bent

De weg naar Zakopane uit Krakow is trouwens erg bochtig en verraderlijk, en vol met skigangers, maar in de zomer heb je daar geen last van. Dan is het een uurtje rijden.

Krynica is trouwens ook een leuk plaatsje. Het ligt ook in de bergen en is een kuuroord met vele soorten speciaal bronwater. Zuber is daarvan de stinkende variant, bah! Je kunt een kaartje kopen voor een of meerdere soorten. Er is ook een rodelbaantje waar je met een kabelbaan-treintje komt (geloof ik).

Bratislava ben ik ook geweest, maar alleen het centrum en daar kom je vanzelf. Wat is Luhacovice eigenlijk voor plaats? Brno ben ik niet geweest. Praag wel, dat is een prachtige stad! Er zijn zoveel mooie dingen te bezichtigen dat je eigenlijk geen tips nodig hebt, ik zou zeggen koop zo'n leuk boekje.

Er is de Joodse begraafplaats (indrukwekkend), de heuvel met het kasteel en de gothische kathedraal (let op de constructie die aan de buitenkant zit, om van binnen het grootse en magische gevoel te behouden), er is het gouden straatje met piepkleine huisjes, de Karelsbrug (het is leuk om op de toren te klimmen), het plein met de klok met bewegende poppetjes (het is ook leuk om naar al die toeristen te kijken die ieder uur weer met zn allen omhoog staan kijken), er is een museum vlak ernaast, het operagebouw is ook best mooi van binnen maar ik kan me voorstellen dat je daar geen tijd aan wilt verspillen, ikzelf vond het Alfons Mucha museum mooi, omdat ik erg van zijn stijl houd (jugendstil ofwel art deco), elementen hiervan zijn ook te zien in de hal van het treinstation... jeetje het is echt te veel om op te noemen!

Dat was wel zo'n beetje wat ik weet.. Btw als je door Oostenrijk gaat rijden moet je zo'n autobahnvignet kopen he.. In Tsjechie trouwens ook geloof ik. maar dat zie je vanzelf aan de grens.

Nou veel plezier, ik kan je verzekeren dat het een mooie reis wordt!

---edit--- ff de lay out wat leesbaarder gemaakt door wat extra enters toe te voegen! ---edit---

[Dit bericht is gewijzigd door Liejannuh op 14-05-2003 11:52]

zondag 4 mei 2003 @ 22:50:17 #3
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_10206003
Capry, wil je alsjeblieft wat extra enters in je post zetten?!
Het is een onwijze letterbij zo! Beetje meer wit kan geen kwaad bij een inhoudelijke post!
  zondag 4 mei 2003 @ 22:54:59 #4
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_10206139
Ik kan aanraden om bij het bezoek aan Auschwitz ook een bezoek aan Birkenau te brengen (bereikbaar vanaf Auschwitz); het kamp waar de joden uit Auschwitz vernietigd werden. Luguber en indrukwekkend.

Kutna Hora in Tjechië is misschien leuk om een tussenstop te maken op weg van Brno naar Praag. Hele mooie stad en een stuk minder toeristisch als Praag. Ik heb zelf vlak bij Praag het kasteel bij Karlstejn bezocht, vooral de route naar het kasteel en het uitzicht vanaf het kasteel zijn me bijgebleven.

Zijn jullie al eens in Wenen geweest? Vlakbij Bratislava en zou ik zeker bezoeken. Vanaf Wenen zou je weer naar Brno kunnen rijden.

Verder klinkt het ontzettend stoer allemaal!

zondag 4 mei 2003 @ 22:57:01 #5
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_10206195
quote:
Op zondag 4 mei 2003 22:44 schreef Capry het volgende:
- een lang maar nuttig verhaal -
Bedankt voor het hele verhaal, Capry!
Heel handig, die tips per plaats. Daar zullen we zeker rekening mee houden

Zakopane hadden we bewust al een dag extra ingepland, om inderdaad de bergen in te gaan. Dat gaat dus wel goedkomen
Luhacovice hadden we gepland omdat dat op de kaart in een mooi groen gebied lag. We moeten alleen ff uitvinden of daar iets te doen is natuurlijk, maat t zegt jou dus ook vrij weinig Zoek ik nog wel es op.

Praag is idd super! Ik ben er dus vorig jaar twee keer geweest. Errrug mooi. Ook geweest op de plekken die je noemde. Blijft indrukwekkend. Een prachtige stad als Maastricht ( ) is er he-le-maal niks bij.

Oostenrijk zullen we niet komen; we gaan via Hongarije, Slowaijke en Tsjechië terug naar Nederland.

Autobaanvignet zullen we zeker niet vergeten. Vorig jaar ging dat één keer mis, zeg maar ....
ik was uh ... als enige van de vier m'n uh ... paspoort vergeten
Toen hebben we eerst geprobeerd bij de grote grensovergang Tsjechië binnen te komen ... lukte (uiteraard) niet ... daarna nog een kleinere overgang geprobeerd, maar die was alleen voor lokaal volk, vertelden ze. Daarna een andere overgang geprobeerd, waar ze niet konden tellen. Drie paspoorten gegeven, vier personen in de auto. En toch konden we doorrijden
Maar zo reden we dus niet over de tolweg richting Praag (en vergaten dus het vignet). Op zich geen probleem.
Totdat ik op de terugweg iets te hard reed en we (midden op de snelweg) werden aangehouden ... ik geen paspoort bij me, te hard gereden én geen tolvignet ...
we hadden de euro's al in de aanslag en daarmee hebben we erger (financieel) leed kunnen voorkomen

Dus paspoort én tolvignet zal ik niet vergeten

zondag 4 mei 2003 @ 23:02:02 #6
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_10206330
quote:
Op zondag 4 mei 2003 22:54 schreef Northpole het volgende:
Ik kan aanraden om bij het bezoek aan Auschwitz ook een bezoek aan Birkenau te brengen (bereikbaar vanaf Auschwitz); het kamp waar de joden uit Auschwitz vernietigd werden. Luguber en indrukwekkend.
Moeten zeker ff kijken of we dat ook nog kunnen bezichtigen. Als we dan toch daar zijn, wil ik het natuurlijk wel zoveel mogelijk zien (hoe luguber het ook klinkt )
quote:
Kutna Hora in Tjechië is misschien leuk om een tussenstop te maken op weg van Brno naar Praag. Hele mooie stad en een stuk minder toeristisch als Praag. Ik heb zelf vlak bij Praag het kasteel bij Karlstejn bezocht, vooral de route naar het kasteel en het uitzicht vanaf het kasteel zijn me bijgebleven.
eens kijken of we daar nog langs kunnen gaan dan.
quote:
Zijn jullie al eens in Wenen geweest? Vlakbij Bratislava en zou ik zeker bezoeken. Vanaf Wenen zou je weer naar Brno kunnen rijden.
Hm ... eens kijken of we dat deze keer doen.
Anders hebben we misschien nu wat veel grote steden in een korte tijd. Zou zonde zijn om daardoor steden wat minder mooi en indrukwekkend te gaan vinden (grote-steden-moeheid bedoel ik )
Maar ik kan me goed voorstellen dat Wenen een erg mooie stad is
quote:
Verder klinkt het ontzettend stoer allemaal!
da's ook de bedoeling
en nu moet de vakantie zelf ook nog stoer verlopen

bedankt voor de tips in elk geval.

Méér zijn altijd welkom natuurlijk

pi_10305278
Ik hoor dat Bratislava niet zo'n geweldige stad is; alleen het centrum schijnt de moeite waard te zijn. Aangezien er toch al een aantal bijzonder mooie steden worden bezocht, kan Bratislava misschien beter worden overgeslagen.

Heeft iemand ervaringen met Bratislava?

Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed.
  vrijdag 9 mei 2003 @ 10:56:18 #8
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_10314709
Goed plan, mooie plaatsen! Heb zelf een aantal jaar geleden ongeveer dezelfde route gemaakt, maar dan per trein. Het eerste wat me wel opviel is dat jullie een erg strak schema hebben gepland; volgens mij zit je nu ongeveer elke dag in de auto naar de volgende bestemming. Da's toch niet echt vakantie? En bovendien, sommige plaatsjes leer je wat beter kennen als je er de tijd voor kunt nemen; het lijkt me niet dat je vakantie geslaagder is naar mate je meer plaatsen in minder tijd bezoekt
Maar om even wat tips te geven: als je vanuit Krakow met een georganiseerde tour naar Auschwitz gaat, breng je automatisch een bezoek aan Birkenau, dat ligt er maar 2 km vandaan ofzo. Zeker aan te raden, want je krijgt behalve een busreis (van een uurtje geloof ik) een goede rondleiding.
Bratislava is inderdaad niet de moeite waard; er zijn weinig mooie dingen te zien en de sfeer is..gewoon een beetje saai (tenzij Rikki en Wiske in Slowakije of Kuifje en de scepter van Ottokar je favoriete boeken zijn )
In Tsjechie moet je zeker proberen Cesky Krumlov te bezoeken, zo schilderachtig middeleeuws en centraal-europees zul je het nergens zien. Een klein dorpje in Bohemen, echt schitterend. Helaas is het wel wat toeristisch, maar als je er een paar nachten blijft zul je zien dat het 's avonds en 's ochtends vroeg veel rustiger en mooier is, omdat alle dagjesmensen (busladingen vol) er niet zijn.
Ook Hongarije heeft veel van die mooie plekjes, concentreer je niet teveel op de hoofdstad..
Goed initiatief iig, Midden-Europa is een van mijn favoriete bestemmingen
Als je nog meer wil weten, roep maar, anders veel plezier
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  vrijdag 9 mei 2003 @ 10:59:11 #9
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_10314767
Naar Polen hè, mijn tip: Neem een shotgun mee!!! Gekke gasten daaro, als je met meerdere auto´s gaat moet je in colonne rijden...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  vrijdag 9 mei 2003 @ 11:01:04 #10
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10314803
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 10:59 schreef dribbel79 het volgende:
Naar Polen hè, mijn tip: Neem een shotgun mee!!! Gekke gasten daaro, als je met meerdere auto´s gaat moet je in colonne rijden...
Ben je daar geweest? Aan zo'n reactie hebben we niet veel.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_10328690
Van deze route heb ik idd een flink stuk gezien, en hoewel er al een aantal leuke dingen tussen de tips hierboven zitten, zal ik eens kijken wat ik kan toevoegen:

* Er is reeds verhaald over Kutna Hora. Behalve dat het dus een prachtig en rustig stadje is, kun je in het mijnmeuseum door de graaftunnels lopen, vond ik erg cool. Mijn reisgenote niet, die is niet een van de dunste, en ze was bang dat ze er vast kwam te zitten. (de mijngangen waren 40 cm af en toe)
Kom je hier niet langs, probeer dan Cesky Krumlov. Even mooi stadje, en je kunt leuk kanoon in de rivier. Alleen dus hopen op het uitblijven van overstroming dit jaar, vorige jaar heeft dit veel schade aangericht.

* Brno in Tsjechie wordt als reisdoel nogal afgeraden, beetje saaie industriestad.

* Budapest: behalve dat het natuurlijk een prachtige stad is, verplicht ik je hierbij een ding: ga naar een badhuis. Zo mooi, zo heerlijk, alleen voor het badhuis zou ik al teruggaan. Wij namen het Szechenybad, maar als je man bent, kun je naar het Kellertbad, daar mochten geen vrouwen in. Jummie, lekker badderen en bubbelen in warme en koude en sulfer en mineralenbaden met schakende mannetjes in het water...

* Bratislava is heerlijk om een dagje te kijken in de vesting en de binnenstad, en om toeristen te ontlopen. Ik vond het ontluisterend om te zien hoe weinig toeristen er in een hoofdstad kunnen zijn. Na een dagje is het wel weer genoeg, zo veel is er idd niet te doen. Toen we na 3 dagen een Engelese gozer tegenkwamen zijn we direct maar een praatje begonnen, zo zagen we uit naar andere reizigers! De prijzen zijn hier ook gewoon super laag, toen we langs een restaurantje kwamen waar een glas wijn 2 gulden kostte, zijn we doorgelopen omdat dat wel erg duur was....

* Verder is Slowakije prachtig om te zien, met de uitlopers van de Karpaten, in het gebergte dat eh.. hoge Tartra heette. Naar het schijnt echter, het plan om hier heen te gaan werd verijdeld om te gaan zwemmen in het Balaton meer. Dit echter, raad ik weer af omdat je dan tussen Duitse Bildlezers met beperkte culturele bagage tegenkomt, zeg maar We wilden graag zwemmen omdat het zo warm was, wat lukte, maar de ambiance was minder. Ook schijn je tegenwoordig op te moeten passen, voor je het weet wordt je overreden door een bus

* Alles buiten Praag en Budapest spreekt men slecht Engels. Das op zich geen probleem, (met handen en voeten komt bijna overal) in zowel Slowakije en als in Tsjechie kwamen we veel mensen tegen die ALLES van je willen weten in de taal die ze wel spreken (vaak Duits). En het is ook gewoon hilarisch om met iemand Duits te oefenen die net 3 weken les had! En oja, buiten de hoofdsteden heerst af en toe nog wel eens een beetje Oostblok mentaliteit (burocratisch en niet echt vriendelijk, vooral bij het overheidpersoneel) Geduld en tolerantie zijn dan je keywoorden. Eenmaal, bij stationslockers met Russische gebruiksaanwijzing lukte me dat niet meer. Goed dat er toen geen Nederlands sprekende mensen in de buurt waren, ze hadden me aangegeven bij de bekende Bond tegen het Vloeken. Het oud Oosteuropese in een belendend loket (met jampotbril en wrat, ik verzin het niet) vertrok geen spier maar ik zag haar innerlijk een schaterlach uitslaan.

Dit laatste was echter een uitzondering, ik heb een geweldige tijd gehad en wens topicstarter dan ook heel veel plezier!

[Dit bericht is gewijzigd door marsterretje op 09-05-2003 21:28]

pi_10328707
Kolere, ik dacht een paar puntjes op te schrijven, wordt het half opstel...
  vrijdag 9 mei 2003 @ 21:31:36 #13
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_10328923
Dat is wel elke dag weer een typhusend.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_10329041
Dat is zeker waar ja. Mijn reistempo zal het dan ook niet zijn, maar de meeste mensen komen daar in de loop van 4 dagen wel achter.

En als je nu al weet dat je op 17 augustus in Poznan zal zijn is ook al niet zo spannen,d vind ik dan...

zondag 11 mei 2003 @ 13:32:40 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_10352541
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 10:59 schreef dribbel79 het volgende:
Ja lachen, een shotgun. Vinden ze leuk aan de grens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 mei 2003 @ 09:10:18 #16
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_10416409
bedankt voor de reacties tot zover

komend weekend gaan we waarschijnlijk alles "definitief" plannen, maar méér tips zijn natuurlijk welkom

woensdag 14 mei 2003 @ 12:41:53 #17
48774 Matthis
Voor een dag van morgen...
pi_10420794
in tsjechië kun je misschien nog Terezin (Teresiënstadt) bezoeken, een doorvoerkamp en ghetto van de nazi's in WO2.

Ook Karlovy Vary vind ik meer dan de moeite.

zoals gezegd in Praag zelf: het Mucha museum, de Petrin toren buiten de stad, misschien een voorstelling van de Laterna Magika. er is zooo veel te zien in Praha

Matthis Praha

Love is a color only the blind can see...
pi_10420860
wat absoluut wel een mooie toeristische trekpleister is is het Baltonimeer bij Siofok in Hongarije...is een uurtje rijden vanaf Budapest over de autobaan ( vergeet niet bij de grens vignetten te kopen, geldt sowieso voor Oostenrijk en Hongarije, 8 euro stuk! )
  woensdag 14 mei 2003 @ 14:47:17 #19
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_10424601
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:41 schreef Matthis het volgende:
in tsjechië kun je misschien nog Terezin (Teresiënstadt) bezoeken, een doorvoerkamp en ghetto van de nazi's in WO2.
daar ben ik in 1994 al geweest.
En ik las in de lonely planet dat het herstellen van de schade in therezin a.g.v. de overstromingen vorig jaar misschien wel tot 2006 gaat duren
quote:
Ook Karlovy Vary vind ik meer dan de moeite.

zoals gezegd in Praag zelf: het Mucha museum, de Petrin toren buiten de stad, misschien een voorstelling van de Laterna Magika. er is zooo veel te zien in Praha

yup.
ben vorig jaar al 2 keer in praag geweest (ff weekendje stappen ... errug geweldige stad
Nu maar es kijken of de andere grote steden tijdens de vakantie (budapest/krakau enz.) net zo mooi zijn
quote:
Matthis Praha
LOL
ik ben er ook een beetje verliefd op
  woensdag 14 mei 2003 @ 14:48:33 #20
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_10424639
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 12:44 schreef NatteKip het volgende:
wat absoluut wel een mooie toeristische trekpleister is is het Baltonimeer bij Siofok in Hongarije...is een uurtje rijden vanaf Budapest over de autobaan ( vergeet niet bij de grens vignetten te kopen, geldt sowieso voor Oostenrijk en Hongarije, 8 euro stuk! )
da's weer een ander meer dan het balatonmeer, begrijp ik?
ik zal es op de kaart gaan kijken ...
vignetten zijn in ook tsjechië verplicht ... dus nóg een keer 8 euro

thanx voor de tip

pi_10425156
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 14:48 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

da's weer een ander meer dan het balatonmeer, begrijp ik?
ik zal es op de kaart gaan kijken ...
vignetten zijn in ook tsjechië verplicht ... dus nóg een keer 8 euro

thanx voor de tip

Neehoor, hetzelfde Balatonmeer. Ik vond het persoonlijk een vreselijk toeristisch oord, maar de meningen verschillen dus nogal, voorgaande persoon vond het wel leuk.

Bereid je iig in Siofok voor op bierdrinkende Duitsers en recreatie a la Renesse. Maar als het warm is, is een groot meer natuurlijk prima, wat er zich ook verpoosd. En reken maar dat het warm kan worden daar in de zomer!

pi_10522024
Bratislava is idd ongelovelijk gezellig, zo pittoresk

mooier eigenlijk dan Budapest, maar daar is veel meer te beleven. maar sla het iig niet over.

zondag 18 mei 2003 @ 22:23:11 #23
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_10522201
Als je in Budapest bent, ga dan zeker ook naar Szentendres, een schattig kunstenaarsdorpje, het is echt vlakbij! Ook Esztergom/Esztergrom schijnt de moeite waard te zijn, met een hele mooie kathedraal aan de donau...... maar heb het zelf niet gezien (is niet doorgegaan)

Verder is Budapest zelf superleuk voor een dag of 5! Als je er van houdt, ga dan eens naar een voorstelling in het operagebouw (je kunt er ook naar ballet)....... Tip: neem niet de goedkoopste kaartjes, maar een klasse duurder: voor 1 gulden meer zit je een stuk beter!!!

Als je bij de opera naar links gaat (als je eruit komt) en een stukje doorloopt, is er aan de rechterhand een pleintje met heel veel leuke cafeetjes! daar kun je het 's avonds echt gezellig hebben. Let wel op: soms lijkt het goedkoop maar betaal je per 100 centiliter ipv per glas!

Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  donderdag 5 juni 2003 @ 16:39:34 #24
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_10908914
quote:
Op vrijdag 9 mei 2003 11:01 schreef YPPY het volgende:

[..]

Ben je daar geweest? Aan zo'n reactie hebben we niet veel.

Legia Warschau-FC Utrecht...en een paar keer met transport, BRRRRRRR
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_19445756
*schop*

ik ben van plan om deze zomer richting oost europa te gaan met de trein. Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije en Krotatie zijn genomineerd voor een bezoek. Wat in elk geval zeker is, is dat ik zowiezo naar Budapest en Bratislava ga, eventueel een dagje naar Wenen vanuit Bratislava.

ik dacht ook aan het balatonmeer, maar als dat zo toeristisch is zoals ik in andere topics gelezen heb, dan ga ik toch twijfelen. heb liever niet een te hoog salou gehalte, liever wat meer cultuur/natuur. verder denk ik aan Kraków en Auschwitz, lijkt me vrij logische keuze.

heeft iemand tips wat betreft dingen die ik moet zien of juist niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')