abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 17:04:32 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_10096886
Christan (2,6) is zeer duidelijk linkshandig. Papa qltel en ik zijn allebei rechtshandig. Dat kan nog weleens lastig worden als we dingen voor moeten doen, zoals knippen, veters strikken enz. Wie heeft er handige tips voor ons? Een linkshandige peuterschaar heb ik alvast gekocht. Zijn er meer (links)handige dingen voor kinderen? En welke daarvan kun je aanraden en welke zijn juist overbodig?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_10096989
je hoeft niet meteen links handig te knippen etc hoor. Ik schrijf links maar voetbal, knip etc gewoon met rechts. Dus douw die schaar eerst es in ze rechter hand
Prins Carnaval Amsterdam-Noord 2005, hoe triest het ook klinkt
pi_10097059
Een idee zou zijn om een grote spiegel te regelen en hem daar in te laten kijken bij sommige zaken, of gewoon jezelf leren linkshandig dingen te doen bij het voordoen (kost wat moeite..)

De wat minder practische oplossing:
Linker armpje breken en tijdelijk vastzetten, gebruikt hij vanzelf zijn rechterarm....

Ik was linkshandig (zoals mijn moeder), maar rond mijn 1e jaar brak ik mijn arm toen ik uit de wieg viel (althans dat is het verhaal, soms twijfel ik eraan, maar iedereen zegt dat het waar was, maar ik was ook wel vrij wild toen), wat vrij veel tijd koste om te helen en daarna was ik rechtshandig. Hoewel ik soms nog sommige dingen met links doe en mijn horloge nog altijd aan mij rechterarm draag (kun je heel makkelijk de 'handigheid' van mensen aan herkennen).

[Dit bericht is gewijzigd door Heron_Ymus op 29-04-2003 17:13]

De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 17:13:25 #4
13151 crew  Rewimo
pi_10097071
Hij knipt nu nog niet Maar tekenen, eten, dingen pakken, alles doet hij met links. Hij moet zijn eigen weg zoeken hierin vind ik. Misschien gaat hij sommige dingen alsnog met rechts doen, je weet nooit. Maar als ik iets makkelijker voor hem kan maken door het op een bepaalde manier voor te doen, of door hem een linkshandig instrument te geven, waarom niet? En daarom zoek ik dus tips.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_10097085
Mijn eigen ervaring is dat ik er weinig last van heb gehad, mijn ouders zijn allebij rechtshandig en ik linkshandig. Met voordoen enzo ging het automatisch, ik zag iemand met rechts wat voordoen en ik deed het automatisch met links.

het enige handige gereedschap wat ik kan bedenken voor linkshandigen is een vulpen en schaar. Zeker vulpen want dat wordt echt kliederen of een gekneusde pols.

Jubileum moderator dinsdag 29 april 2003 @ 17:15:06 #6
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_10097095
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:12 schreef Heron_Ymus het volgende:

De wat minder practische oplossing:
Linker armpje breken en tijdelijk vastzetten, gebruikt hij vanzelf zijn rechterarm....

quote:
Ik was linkshandig (zoals mijn moeder), maar rond mijn 1e jaar brak ik mijn arm toen ik uit de wieg viel (althans dat is het verhaal, soms twijfel ik eraan, maar iedereen zegt dat het waar was, maar ik was ook wel vrij wild toen), wat vrij veel tijd koste om te helen en daarna was ik rechtshandig.
Kinderen van nog geen 2 wisselen sowieso behoorlijk van voorkeurshand. Tot die tijd staat nog helemaal niet vast of ze rechts- of linkshandig zijn.
Vanaf ongeveer 2 jaar oud kun je dat pas goed zien.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 17:16:24 #7
13151 crew  Rewimo
pi_10097114
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:15 schreef Lois het volgende:
Kinderen van nog geen 2 wisselen sowieso behoorlijk van voorkeurshand. Tot die tijd staat nog helemaal niet vast of ze rechts- of linkshandig zijn.
Vanaf ongeveer 2 jaar oud kun je dat pas goed zien.
Bij Christan was het eigenlijk al heel snel duidelijk. Mijn schoonmoeder zei het als eerste. Toen dacht ik (uiteraard): ja, zal wel Maar ze had het inderdaad goed gezien dus
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:21:01 #8
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_10097191
Waar je ook nog aan kan denken zijn dingen als bestek, dit is handig om dit gewoon normaal (dus links vork en mes rechts) te leren, omdat je anders met uit eten gaan enzo later steeds in de knoei komt. Dingen als een muis moet je ook niet omzetten naar linkshandig, want dan kom je op andere plekken en heb je ineens geen controlle meer over t ding.
Verder moet je idd goed letten op dat je zoontje goed leert schrijven, dus het liefst hand onder de regel waar je schrijft, niet er boven en al zeker niet ernaast. Ernaast zorgt voor vlekken en vieze handen, er boven voor slecht gebruik vande pols. Hier kan op school nog wel eens slecht aandacht aan besteed worden (net als de scharen)
Meer kan ik even niet bedenken, linkshandige messen en dergelijke zijn best onzinnige uitvindingen.
Of niet soms?
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:22:13 #9
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_10097203
O ik zie nu, je zoontje is pas 2
Mwa dan zijn deze tips meer voor de toekomst...
Of niet soms?
pi_10097233
Gewoon gewoon doen Ik ben ook linkshandig, m'n ouders allebei rechtshandig, en voor zover ik weet hebben ze echt niets bijzonders gedaan.

En je kunt altijd tegenover Christan gaan zitten, dan ziet'ie wel wat'ie moet doen en komt het vast goed. Is het je wel eens opgevallen hoe lastig het is om iemand duidelijk te maken welke mondhoek hij schoon moet maken?

Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 29 april 2003 @ 17:24:04 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_10097239
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:21 schreef Ri-Klain het volgende:
Waar je ook nog aan kan denken zijn dingen als bestek, dit is handig om dit gewoon normaal (dus links vork en mes rechts) te leren, omdat je anders met uit eten gaan enzo later steeds in de knoei komt. Dingen
heheh, papa qltel draait z'n eigen mes en vork ook altijd om en ik ben voor de rest helemaal rechtshandig..
  dinsdag 29 april 2003 @ 17:26:30 #12
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_10097291
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:24 schreef qltel het volgende:

[..]

heheh, papa qltel draait z'n eigen mes en vork ook altijd om en ik ben voor de rest helemaal rechtshandig..

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen
Maar ik weet van mezelf dat ik t altijd andersom wilde doen, maar nu blij ben dat mn ouders aangehouden hebben dat ik t 'goed' moest leren
Of niet soms?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 17:28:51 #13
13151 crew  Rewimo
pi_10097330
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:26 schreef Ri-Klain het volgende:

[..]

Maar ik weet van mezelf dat ik t altijd andersom wilde doen, maar nu blij ben dat mn ouders aangehouden hebben dat ik t 'goed' moest leren

Lijkt me best lastig hoor, als ik met links moet snijden komt er niks van terecht

Anderzijds heb ik nogal eens met mijn rechterarm in het gips gezeten en dan merk je dat je links ook wel handiger wordt.

Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 29 april 2003 @ 17:30:22 #14
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_10097356
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:26 schreef Ri-Klain het volgende:

[..]

Ach, als Papa qltel, mama Rewimo en Christan uit eten gaan is mama (kwa eetgereedschapligging) de uitzondering...

't zou overigens heel goed kunnen zijn dat 't toch een klein beetje erfelijke linksheid is. M'n broer is linkshandig en 't komt meer voor in de familie. M'n vader schijnt "aangeleerd-rechtshandig" te zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door qltel op 29-04-2003 17:31]

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 17:31:26 #15
13151 crew  Rewimo
pi_10097374
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:30 schreef qltel het volgende:

[..]

Ach, als Papa qltel, mama Rewimo en Christan uit eten gaan is mama de uitzondering...

Dan ben ik namelijk de enige die met bestek eet

dinsdag 29 april 2003 @ 17:36:54 #16
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_10097461
Het waren ook maar TIPS...
Dingen die ik zelf ervaar als linkshandig meisje
Doe er iets mee...
... of niets
Of niet soms?
pi_10097633
Ik ben zelf ook linkshandig en heb rechtshandige ouders. Een tip is misschien een speciale vulpen voor linkshandige. Ik kan me herinneren dat het vroeger altijd een kolere zooi werd. Hele zinnen werden gelijk uitgeveegd nadat ik het had opgeschreven en de linkerhand zat onder de inkt. Verder zou ik niet te veel speciale linkshandige dingen voor hem kopen. Zo kan die tenminste zich beter aanpassen aan de rechtshandige samenleving. Zal toch later in zijn autootje met rechts moeten schakelen en met eten is het ook niet praktisch om met je vork rechts en je mes links te eten. Niet dat je hem hoeft te corrigeren, maar gewoon zijn gang laten gaan.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 17:50:53 #18
13151 crew  Rewimo
pi_10097722
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:36 schreef Ri-Klain het volgende:
Het waren ook maar TIPS...
Dingen die ik zelf ervaar als linkshandig meisje
Doe er iets mee...
... of niets
Zeker wel Ik ben ook allang van plan om hem op de juiste manier te leren eten met bestek. Daar heb je alleen maar profijt van.

Ik had een collega die zijn dochter alles met haar handen liet eten, want "dat was zo'n prachtig gezicht" Zo'n kind valt op feestjes en zo vreselijk uit de toon lijkt me... Ik vond het zielig voor het kind.

dinsdag 29 april 2003 @ 19:49:32 #19
1762 YPPY
Yppiaans
pi_10099906
Ik ben ook links en heb ik veel rechtshandig geleerd. Knippen met links kan ik nog steeds niet goed. Probeer hem zoveel mogelijk (ook) met rechts te leren. Er zijn bijvoorbeeld niet overal linkshandige scharen. Ik kan nu alleen nog maar met rechts knippen, met links gaat niet goed meer.
Ook gewoon eten rechtshandig doen.
Ik kan alleen rechtshandig breien. Mijn moeder is ook links, maar die had het van de nonnen geleerd. Die konden het alleen rechts. Wij zijn dus allemaal links (behalve m'n vader) maar breien allemaal met rechts.
Vooral het schrijven is erg lastig. Zeker met lekkende pennen. Let dus op dat je 'sneldrogende' pennen hebt als dat kan. Bij mij scheelt het heel veel (viezigheid op m'n hand) of ik met snel of langzaamdrogende inkt schrijf. Met een normale vulpen schrijven is ook moeilijk. Met stiften heb je ook verschil. Potlood kan gaan vlekken. Handig om hem het meteen goed aan te leren. (rechts beginnen met kleuren of langzaam kleuren).
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 29 april 2003 @ 20:01:34 #20
4711 dolfina-chica
"klein dolfijntje"
pi_10100142
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:21 schreef Ri-Klain het volgende:

Verder moet je idd goed letten op dat je zoontje goed leert schrijven, dus het liefst hand onder de regel waar je schrijft, niet er boven en al zeker niet ernaast. Ernaast zorgt voor vlekken en vieze handen, er boven voor slecht gebruik vande pols. Hier kan op school nog wel eens slecht aandacht aan besteed worden (net als de scharen)
Meer kan ik even niet bedenken, linkshandige messen en dergelijke zijn best onzinnige uitvindingen.

Over het algemeen, als je een goede school hebt, wordt daar op gelet.

Ik ben zelf rechtshandig, maar heb mezelf vrij veel met links aangeleerd. Ik kan ook een beetje schrijven met links. (Iets waar mijn stage school zich over verbaasde vooral met het voorschrijven op het bord is het voor mij ideaal. Ook het helpen met schrijven vooral in groep 3 gaat daardoor heel erg veelzijdig)
Ik heb het mezelf aangeleerd toen ik nog jong was, waarom? Ik weet het niet. Mijn arm is nooit gebroken geweest. En tot 3 jaar geleden ook nooit in een mitella gehangen. Ik heb daardoor veel profeit gehad toen ik dus wel 8 week met mijn arm in een mitella ging.

Verder tips of dingen nee. Als Christan naar school gaat, misschien een idee om zijn eigen schaar mee te geven. Want inderdaad de linkse scharen zijn schaars op een school. Verder geloof ik niet dat je linkse dingen nodig hebt. Ja, op den duur een vulpen, maar die heeft hij pas nodig als hij eind groep 3 zit.

Laat hem gewoon zijn gang gaan. Desnoods inderdaad wat eerder is gezegd tegen over hem gaan zitten met iets voor doen. Maar verder, zou ik het niet weten wat je nog meer kan doen.

zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Renda het volgende: Je lijkt wel te slim voor je eigen gevoel. :D
Fokbijbel!
[b]Op zondag 28 oktober 2012 12:59 schreef kwiebuske het volgende:[/b] [me=kwiebuske]zegt 'je hebt gelijk dolfie'[/me]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 april 2003 @ 20:03:01 #21
13151 crew  Rewimo
pi_10100175
Ik ben heel blij met jullie tips Meer, meer
  dinsdag 29 april 2003 @ 21:35:23 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_10101843
Ik ben linkshandig en mijn ouders allebei rechts. Achteraf gezien had ik het wel handig gevonden als er wel wat 'linkshandige' apparaten in huis waren geweest. En dan heb ik het voornamelijk over een schaar. Ik voelde me zelf zo onhandig met alles. Toen ik op mezelf ben gaan wonen heb ik wel wat linkshandige dingen gekocht, naast de schaar bijvoorbeeld ook een blikopener en juslepel om maar een paar stomme dingen te noemen.
Schrijven is inderdaad ook een probleem zoals iedereen al zegt.
Ik had trouwens een juffrouw op de lagere school die speciaal voor de spiegel is gaan breien om te kijken hoe ze het mij moest leren. Dat was wel heel erg lief, maar gaat wel erg ver .
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 29 april 2003 @ 23:57:01 #23
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_10104900
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 21:35 schreef livelink het volgende:
Toen ik op mezelf ben gaan wonen heb ik wel wat linkshandige dingen gekocht, naast de schaar bijvoorbeeld ook een blikopener en juslepel om maar een paar stomme dingen te noemen.
True.. maar dan ben je al zo oud, dat je zelf die opstakels al ontdekt hebt, dat hoeven je ouders je niet te vertellen...
Of niet soms?
pi_10105153
Mijn ouders zijn ook allebei rechtshandig, ik ben linkshandig. Maar als je bij het leren vetersstrikken tegenover je kindje gaat zitten dan gaat het ongeveer vanzelf goed.. Knippen kun je best rechts voor doen, je zoon zal het waarschijnlijk gewoon linkshandig nadoen.

Ik had alleen een linkshandige schaar en voor de rest vallen de problemen best mee. Linkshandig schrijven e.d. is tegenwoordig niet écht een probleem meer. (Maar probeer je kinderen wel aan te leren dat, als ze een hand moeten geven, dit wél rechts doen... het leven is tenslotte geen scouting). Je kunt proberen hem rechtshandig te maken door alles rechts aan te geven en dat soort onzin. Daar ben ik persoonlijk geen voorstander van.

woensdag 13 augustus 2003 @ 19:06:16 #25
40525 vlietinho
www.we4them.nl
pi_12411355
Ben zelf linkshandig.

Mijn ouders hebben er nooit een issue van gemaakt, maar ook geen speciale linkshandige dingen gekocht. Vaak zijn die er buitenshuis toch niet, dus laat maar gewoon wennen aan de rechtshandige wereld. Het enige waar mijn ouders wel altijd op aandrongen is 'rechtshandig' te eten.

En ondanks dat ik er toen ik klein was nooit bij stilstond, is dat nu reuze handig, vooral als je naast iemand zit te eten, en zowieso wordt er in restaurants (bijna) altijd rechtshandig gedekt.

Met sporten is het vaak nog een voordeel ook. Rechtshandigen zijn niet gewend om tegen lefty's te spelen. Veel toptennissers zijn bijvoorbeeld links. (Nou niet gelijk em 4 uur per dag gedwongen tennisles geven hoor )

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')