De wat minder practische oplossing:
Linker armpje breken en tijdelijk vastzetten, gebruikt hij vanzelf zijn rechterarm....
Ik was linkshandig (zoals mijn moeder), maar rond mijn 1e jaar brak ik mijn arm toen ik uit de wieg viel (althans dat is het verhaal, soms twijfel ik eraan, maar iedereen zegt dat het waar was, maar ik was ook wel vrij wild toen), wat vrij veel tijd koste om te helen en daarna was ik rechtshandig. Hoewel ik soms nog sommige dingen met links doe en mijn horloge nog altijd aan mij rechterarm draag (kun je heel makkelijk de 'handigheid' van mensen aan herkennen).
[Dit bericht is gewijzigd door Heron_Ymus op 29-04-2003 17:13]
het enige handige gereedschap wat ik kan bedenken voor linkshandigen is een vulpen en schaar. Zeker vulpen want dat wordt echt kliederen of een gekneusde pols.
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 17:12 schreef Heron_Ymus het volgende:De wat minder practische oplossing:
Linker armpje breken en tijdelijk vastzetten, gebruikt hij vanzelf zijn rechterarm....
quote:Kinderen van nog geen 2 wisselen sowieso behoorlijk van voorkeurshand. Tot die tijd staat nog helemaal niet vast of ze rechts- of linkshandig zijn.
Ik was linkshandig (zoals mijn moeder), maar rond mijn 1e jaar brak ik mijn arm toen ik uit de wieg viel (althans dat is het verhaal, soms twijfel ik eraan, maar iedereen zegt dat het waar was, maar ik was ook wel vrij wild toen), wat vrij veel tijd koste om te helen en daarna was ik rechtshandig.
quote:Bij Christan was het eigenlijk al heel snel duidelijk. Mijn schoonmoeder zei het als eerste. Toen dacht ik (uiteraard): ja, zal wel
Op dinsdag 29 april 2003 17:15 schreef Lois het volgende:
Kinderen van nog geen 2 wisselen sowieso behoorlijk van voorkeurshand. Tot die tijd staat nog helemaal niet vast of ze rechts- of linkshandig zijn.
Vanaf ongeveer 2 jaar oud kun je dat pas goed zien.
En je kunt altijd tegenover Christan gaan zitten, dan ziet'ie wel wat'ie moet doen en komt het vast goed. Is het je wel eens opgevallen hoe lastig het is om iemand duidelijk te maken welke mondhoek hij schoon moet maken?
quote:heheh, papa qltel draait z'n eigen mes en vork ook altijd om en ik ben voor de rest helemaal rechtshandig..
Op dinsdag 29 april 2003 17:21 schreef Ri-Klain het volgende:
Waar je ook nog aan kan denken zijn dingen als bestek, dit is handig om dit gewoon normaal (dus links vork en mes rechts) te leren, omdat je anders met uit eten gaan enzo later steeds in de knoei komt. Dingen
quote:Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen
Op dinsdag 29 april 2003 17:24 schreef qltel het volgende:[..]
heheh, papa qltel draait z'n eigen mes en vork ook altijd om en ik ben voor de rest helemaal rechtshandig..
quote:Lijkt me best lastig hoor, als ik met links moet snijden komt er niks van terecht
Op dinsdag 29 april 2003 17:26 schreef Ri-Klain het volgende:[..]
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen
Maar ik weet van mezelf dat ik t altijd andersom wilde doen, maar nu blij ben dat mn ouders aangehouden hebben dat ik t 'goed' moest leren
Anderzijds heb ik nogal eens met mijn rechterarm in het gips gezeten en dan merk je dat je links ook wel handiger wordt.
quote:Ach, als Papa qltel, mama Rewimo en Christan uit eten gaan is mama (kwa eetgereedschapligging) de uitzondering...
Op dinsdag 29 april 2003 17:26 schreef Ri-Klain het volgende:[..]
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen
't zou overigens heel goed kunnen zijn dat 't toch een klein beetje erfelijke linksheid is. M'n broer is linkshandig en 't komt meer voor in de familie. M'n vader schijnt "aangeleerd-rechtshandig" te zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door qltel op 29-04-2003 17:31]
quote:Dan ben ik namelijk de enige die met bestek eet
Op dinsdag 29 april 2003 17:30 schreef qltel het volgende:[..]
Ach, als Papa qltel, mama Rewimo en Christan uit eten gaan is mama de uitzondering...
quote:Zeker wel
Op dinsdag 29 april 2003 17:36 schreef Ri-Klain het volgende:
Het waren ook maar TIPS...
Dingen die ik zelf ervaar als linkshandig meisje
Doe er iets mee...
... of niets
Ik had een collega die zijn dochter alles met haar handen liet eten, want "dat was zo'n prachtig gezicht" Zo'n kind valt op feestjes en zo vreselijk uit de toon lijkt me... Ik vond het zielig voor het kind.
quote:Over het algemeen, als je een goede school hebt, wordt daar op gelet.
Op dinsdag 29 april 2003 17:21 schreef Ri-Klain het volgende:Verder moet je idd goed letten op dat je zoontje goed leert schrijven, dus het liefst hand onder de regel waar je schrijft, niet er boven en al zeker niet ernaast. Ernaast zorgt voor vlekken en vieze handen, er boven voor slecht gebruik vande pols. Hier kan op school nog wel eens slecht aandacht aan besteed worden (net als de scharen)
Meer kan ik even niet bedenken, linkshandige messen en dergelijke zijn best onzinnige uitvindingen.
Ik ben zelf rechtshandig, maar heb mezelf vrij veel met links aangeleerd. Ik kan ook een beetje schrijven met links. (Iets waar mijn stage school zich over verbaasde vooral met het voorschrijven op het bord is het voor mij ideaal. Ook het helpen met schrijven vooral in groep 3 gaat daardoor heel erg veelzijdig)
Ik heb het mezelf aangeleerd toen ik nog jong was, waarom? Ik weet het niet. Mijn arm is nooit gebroken geweest. En tot 3 jaar geleden ook nooit in een mitella gehangen. Ik heb daardoor veel profeit gehad toen ik dus wel 8 week met mijn arm in een mitella ging.
Verder tips of dingen nee. Als Christan naar school gaat, misschien een idee om zijn eigen schaar mee te geven. Want inderdaad de linkse scharen zijn schaars op een school. Verder geloof ik niet dat je linkse dingen nodig hebt. Ja, op den duur een vulpen, maar die heeft hij pas nodig als hij eind groep 3 zit.
Laat hem gewoon zijn gang gaan. Desnoods inderdaad wat eerder is gezegd tegen over hem gaan zitten met iets voor doen. Maar verder, zou ik het niet weten wat je nog meer kan doen.
quote:True.. maar dan ben je al zo oud, dat je zelf die opstakels al ontdekt hebt, dat hoeven je ouders je niet te vertellen...
Op dinsdag 29 april 2003 21:35 schreef livelink het volgende:
Toen ik op mezelf ben gaan wonen heb ik wel wat linkshandige dingen gekocht, naast de schaar bijvoorbeeld ook een blikopener en juslepel om maar een paar stomme dingen te noemen.
Ik had alleen een linkshandige schaar en voor de rest vallen de problemen best mee. Linkshandig schrijven e.d. is tegenwoordig niet écht een probleem meer. (Maar probeer je kinderen wel aan te leren dat, als ze een hand moeten geven, dit wél rechts doen... het leven is tenslotte geen scouting). Je kunt proberen hem rechtshandig te maken door alles rechts aan te geven en dat soort onzin. Daar ben ik persoonlijk geen voorstander van.
Mijn ouders hebben er nooit een issue van gemaakt, maar ook geen speciale linkshandige dingen gekocht. Vaak zijn die er buitenshuis toch niet, dus laat maar gewoon wennen aan de rechtshandige wereld. Het enige waar mijn ouders wel altijd op aandrongen is 'rechtshandig' te eten.
En ondanks dat ik er toen ik klein was nooit bij stilstond, is dat nu reuze handig, vooral als je naast iemand zit te eten, en zowieso wordt er in restaurants (bijna) altijd rechtshandig gedekt.
Met sporten is het vaak nog een voordeel ook. Rechtshandigen zijn niet gewend om tegen lefty's te spelen. Veel toptennissers zijn bijvoorbeeld links. (Nou niet gelijk em 4 uur per dag gedwongen tennisles geven hoor )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |