abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10080444
Valt me ontzettend op hoe weinig leden de Nederlandse partijen hebben. En dus is mijn vraag, waarom ben jij niet lid van een partij?
You only live once
pi_10080544
Omdat ik me niet aan een partij wil binden.
Ik bekijk het programma en het gedrag in de afgelopen jaren per niveau (gemeente, PS, TK, EP)
en dan beslis ik wat ik stem, dus niet standaard een partij. (dus ook geen lid)

Edit: Standpunt verduidelijkt

[Dit bericht is gewijzigd door Heron_Ymus op 28-04-2003 22:32]

De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
  † In Memoriam † maandag 28 april 2003 @ 22:21:59 #3
47213 ArmaniMania
pi_10080555
Omdat de Politiek één groot leugen is.
pi_10080589
Het trekt me niet. Ik zal altijd stemmen en mijn mening geven maar betwijfel of dat in partijverband veel beter zou gaan
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 28 april 2003 @ 22:29:25 #5
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_10080733
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:21 schreef ArmaniMania het volgende:
Omdat de Politiek één groot leugen is.
pi_10080754
'k Heb vandaag weer m'n contributiegeld overgemaakt .
pi_10080796
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:30 schreef DennisMoore het volgende:
'k Heb vandaag weer m'n contributiegeld overgemaakt .
Vuile CDA'er Tja als je er behoefte aan hebt om lid te zijn van een partij en op die manier je idealen wilt uitdragen dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben. Het is echter niet mijn methode.
  maandag 28 april 2003 @ 22:34:35 #8
20741 generalist
Watch me do it!
pi_10080870
Partijpolitiek is vaak geen goede zaak. Mijn standpunten worden ook niet door 1 enkele partij geheel verwoord, daarom kan ik geen duidelijke keuze maken.
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  maandag 28 april 2003 @ 22:35:17 #9
27459 MiepMuts
Gek??? Prettig gestoord!!
pi_10080894
Ik ben wel lid van een politieke partij
[url]http://www.cmcm.tk[/url]
pi_10080899
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:32 schreef du_ke het volgende:

Vuile CDA'er Tja als je er behoefte aan hebt om lid te zijn van een partij en op die manier je idealen wilt uitdragen dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben. Het is echter niet mijn methode.

Jij gaat met spandoeken de straat op?
pi_10080925
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:35 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Jij gaat met spandoeken de straat op?

Dat zou te overwegen zijn. Ik probeer het meer door met argumenten personen in mijn omgeving te overtuigen.
  maandag 28 april 2003 @ 22:39:11 #12
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_10080995
Ik ben lid van de PvdA omdat ik dan , weliswaar in zeer geringe mate, invloed kan uitoefenen op de koers van de partij.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_10081024
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:36 schreef du_ke het volgende:

Dat zou te overwegen zijn. Ik probeer het meer door met argumenten personen in mijn omgeving te overtuigen.

Dat doe ik ook hoor. Daarbij vind ik politiek gewoon interessant, ga naar activiteiten, doe bestuurswerk, etc.
pi_10081096
Er is niet echt een partij waar ik me voor 100% in kan vinden. Misschien dat ik me in de toekomst eens aan zal melden bij het CDA.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_10081172
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:40 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dat doe ik ook hoor. Daarbij vind ik politiek gewoon interessant, ga naar activiteiten, doe bestuurswerk, etc.

Ik vind het ook zeer interessant alleen trekt de plaatselijke partij politiek me totaal niet. Misschien als ik mensen zou kennen in mijn omgeving die actief lid zouden zijn dat mij dat zou aansteken. Maar ik heb nu andere hobbies en maar beperkte tijd.

Tevens is er ook niet echt een partij waar ik me geheel in kan vinden.

pi_10081219
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik vind het ook zeer interessant alleen trekt de plaatselijke partij politiek me totaal niet. Misschien als ik mensen zou kennen in mijn omgeving die actief lid zouden zijn dat mij dat zou aansteken. Maar ik heb nu andere hobbies en maar beprkte tijd.

Plaatselijke politiek moet je ook interesseren denk ik. Vaak gaat het namelijk over wel erg pietluttige en marginale zaken. Niet dat dat geen belangrijk werk kan zijn, maar voor velen is het gewoonweg niet echt interessant.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_10081328
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Er is niet echt een partij waar ik me voor 100% in kan vinden. Misschien dat ik me in de toekomst eens aan zal melden bij het CDA.
'k Denk dat het ook niet nodig/mogelijk is om je ergens 100% in te kunnen vinden. Is bij mij iig ook niet het geval.
pi_10081442
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:50 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

'k Denk dat het ook niet nodig/mogelijk is om je ergens 100% in te kunnen vinden. Is bij mij iig ook niet het geval.

100% is vrijwel onmogelijk inderdaad. Wil in principe best lid worden van een politieke partij, maar is d'r nog niet echt van gekomen omdat er niet echt een partij 'met kop en schouders bovenuitstak'. Als ik in de toekomst ergens lid van zal worden, en die kans is aanwezig, dan wordt het CDA denk ik.
  maandag 28 april 2003 @ 22:55:39 #19
24099 Tia_Tijger
pi_10081474
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:50 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Maar als jij deelneemt in een partij heb je iig de kans om jouw ideeen een klein beetje te bevorderen binnen die partij en te strijden tegen zaken waar jij het minder mee eens bent.
Dat is voor mij tenminste het belang van partij lidmaatschap.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  maandag 28 april 2003 @ 22:59:02 #20
27459 MiepMuts
pi_10081591
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Plaatselijke politiek moet je ook interesseren denk ik. Vaak gaat het namelijk over wel erg pietluttige en marginale zaken. Niet dat dat geen belangrijk werk kan zijn, maar voor velen is het gewoonweg niet echt interessant.

Ik denk dat het altijd begint bij plaatselijk. Ik denk dat het bijna niet mogelijk is om gelijk hoger in te zetten. Je zult eerst plaatselijk moeten bewijzen dat je hart voor de zaken in je directe omgeving hebt.

De communicatie van een partij met het volk komt toch meestal neer op de plaatselijke politiek.

pi_10081633
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:55 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Maar als jij deelneemt in een partij heb je iig de kans om jouw ideeen een klein beetje te bevorderen binnen die partij en te strijden tegen zaken waar jij het minder mee eens bent.
Dat is voor mij tenminste het belang van partij lidmaatschap.

Dan heb je het echt over een heel klein beetje vind ik. Ik zie een lidmaatschap ook wel een beetje als een sponsoring aan de partij waar je je het best in kan vinden, actief meehelpen binnen die partij, op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en inderdaad ook een stukje je stem laten gelden binnen die partij.
pi_10081678
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:59 schreef MiepMuts het volgende:

[..]

Ik denk dat het altijd begint bij plaatselijk. Ik denk dat het bijna niet mogelijk is om gelijk hoger in te zetten. Je zult eerst plaatselijk moeten bewijzen dat je hart voor de zaken in je directe omgeving hebt.

Als je politieke ambities hebt dan lijkt me dat waarschijnlijk inderdaad.
quote:
De communicatie van een partij met het volk komt toch meestal neer op de plaatselijke politiek.
Mwah, dat valt in de praktijk tegen.
pi_10081801
Landelijk gaat meer over 'groot beleid', bepaalde ideeën. Plaatselijke politiek is veel concreter, uitvoerender, dagelijkse leefomgeving.
pi_10081876
quote:
Op maandag 28 april 2003 23:07 schreef DennisMoore het volgende:
Landelijk gaat meer over 'groot beleid', bepaalde ideeën. Plaatselijke politiek is veel concreter, uitvoerender, dagelijkse leefomgeving.
Maar de plaatselijke politiek moet je maar net liggen. Ik vind de maandenjarenlange discussies over het al of niet bouwen van een cultureelcentrum of het eindelijk starten van een nieuwbouwproject niet bijzonder boeiend. Anderzijds zijn er ook heel interessante onderdelen in de gemeente politiek.
  maandag 28 april 2003 @ 23:12:24 #25
24099 Tia_Tijger
pi_10081918
quote:
Op maandag 28 april 2003 23:07 schreef DennisMoore het volgende:
Dat is waar en met de komst van het duale systeem is er ook meer ruimte om de gemeentes aan te spreken over beleidszaken.
  maandag 28 april 2003 @ 23:19:17 #26
27459 MiepMuts
pi_10082102
quote:
Op maandag 28 april 2003 23:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Mwah, dat valt in de praktijk tegen.

En daarom probeer ik ook in de plaatselijke politiek actief te worden en te blijven. Dicht bij de mensen. Proberen de plaatselijke politiek weer wat op te vijzelen, want daar valt inderdaad nog veel te doen.
pi_10170324
Lid zijn van een politieke partij is een goede zaak. Generalist, jij zegt dat je je niet in álle standpunten van één partij kan vinden. Dat lijkt me logisch, iedereen is anders, en heeft daardoor ook een verschillende mening. Het gaat er dan ook om met welke partij je het méést eens bent, of welke partij jouw standpunt uitdraagt waar je wakker van ligt. Als dat bij een partij het geval is, dan zou niets je moeten beletten om lid te worden. Wat zijn dan de voordelen?
Belangrijk is dat je als lid zijnde (democratisch) invloed kan uitoefenen op de partij. Bovendien kan je als je dat wilt een functie binnen de partij verwerven, makkelijker dan wanneer je géén lid bent.
Leuke bijkomstigheid is dat je een kleine financiele bijdrage aan een partij levert, die daarmee bijvoorbeeld meer campagne kan voeren, of meer onderzoek kan doen.
Kortom, kijk welke partij het best bij je past, en meld je aan als lid. Dit kan nooit nadelig voor je uitpakken!

Groet,

DJerry

pi_10171737
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:18 schreef kezmania het volgende:
Valt me ontzettend op hoe weinig leden de Nederlandse partijen hebben. En dus is mijn vraag, waarom ben jij niet lid van een partij?
Omdat er niet 1 partij is die precies mijn standpunten heeft. Dat hoeft ook niet precies, maar bepaalde standpunten zijn wel dermate belangrijk dat ze bepalend zijn voor het al dan niet lid worden van een partij. Bovendien heb ik geen zin om een dichtgetikte partijganger te worden.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_10190488
quote:
Op zaterdag 3 mei 2003 00:34 schreef Meneer_Aart het volgende:
Omdat er niet 1 partij is die precies mijn standpunten heeft. Dat hoeft ook niet precies, maar bepaalde standpunten zijn wel dermate belangrijk dat ze bepalend zijn voor het al dan niet lid worden van een partij.
Bij mij precies dezelfde redenatie. De vvd vind ik te rechts, D66 te links en te democratisch en een echte liberale partij is er niet. Dan houdt het voor mij op...
  zondag 4 mei 2003 @ 08:57:28 #30
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_10192602
quote:
Op zondag 4 mei 2003 01:40 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Bij mij precies dezelfde redenatie. De vvd vind ik te rechts, D66 te links en te democratisch en een echte liberale partij is er niet. Dan houdt het voor mij op...

De partijprogramma's enzo veranderen ook per verkiezingen, en ook gelijk na de verkiezingen als ze een nieuw kabinet moeten vormen. (behalve van CU en SGP)
Dus dat is ook wel lastig als je lang bij een partij wilt blijven.
  zondag 4 mei 2003 @ 18:13:34 #31
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_10200269
quote:
Op maandag 28 april 2003 22:18 schreef kezmania het volgende:
Omdat het toch allemaal oplichters zijn.
Tsja .....
pi_10206744
quote:
Op zondag 4 mei 2003 08:57 schreef NightH4wk het volgende:
De partijprogramma's enzo veranderen ook per verkiezingen, en ook gelijk na de verkiezingen als ze een nieuw kabinet moeten vormen. (behalve van CU en SGP)
Dus dat is ook wel lastig als je lang bij een partij wilt blijven.
Partijprogramma's zijn slechts ideeen voor de waan van de dag waar je als lid dan (een klein beetje) invloed op kan hebben. Als ik lid van een partij word dan zal ik dat doen kijkende naar de beginselen.
  maandag 5 mei 2003 @ 00:03:13 #33
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_10207930
quote:
Op zondag 4 mei 2003 23:18 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Partijprogramma's zijn slechts ideeen voor de waan van de dag waar je als lid dan (een klein beetje) invloed op kan hebben.

Partijprogramma's zijn echt niet voor de waan van de dag. Niet voor de grote partijen althans.
Tsja .....
pi_10210006
quote:
Op maandag 5 mei 2003 00:03 schreef ghettoman het volgende:
Partijprogramma's zijn echt niet voor de waan van de dag. Niet voor de grote partijen althans.
Nou, ik heb pvda, cda en vdd toch nogal wat zien schuiven de afgelopen tijden hoor... Vooral qua prioriteiten en prioriteiten leggen is toch het voornaamste dat gebeurt in partijprogramma's.
pi_10212808
quote:
Op vrijdag 2 mei 2003 23:32 schreef djerry het volgende:
Lid zijn van een politieke partij is een goede zaak. Generalist, jij zegt dat je je niet in álle standpunten van één partij kan vinden. Dat lijkt me logisch, iedereen is anders, en heeft daardoor ook een verschillende mening. Het gaat er dan ook om met welke partij je het méést eens bent, of welke partij jouw standpunt uitdraagt waar je wakker van ligt. Als dat bij een partij het geval is, dan zou niets je moeten beletten om lid te worden. Wat zijn dan de voordelen?
Belangrijk is dat je als lid zijnde (democratisch) invloed kan uitoefenen op de partij. Bovendien kan je als je dat wilt een functie binnen de partij verwerven, makkelijker dan wanneer je géén lid bent.
Leuke bijkomstigheid is dat je een kleine financiele bijdrage aan een partij levert, die daarmee bijvoorbeeld meer campagne kan voeren, of meer onderzoek kan doen.
Kortom, kijk welke partij het best bij je past, en meld je aan als lid. Dit kan nooit nadelig voor je uitpakken!

Groet,

DJerry

Daar kan ik het helemaal mee eens zijn!
quote:
krodotium zei: De vvd vind ik te rechts, D66 te links en te democratisch en een echte liberale partij is er niet. Dan houdt het voor mij op...
Dan moet je toch juist lid worden om daar invloed op uit te oefenen? Op het speelveld de wedstrijd beinvloeden is toch veel interessanter dan langs de lijn te staan klagen?
quote:
krodotium zie: Nou, ik heb pvda, cda en vdd toch nogal wat zien schuiven de afgelopen tijden hoor... Vooral qua prioriteiten en prioriteiten leggen is toch het voornaamste dat gebeurt in partijprogramma's.
Precies, en daar zie je de invloed van de leden en de achterban. Waarom zou een partij niet van mening mogen veranderen. Een partij heeft als taak het 'volk' te vertegenwoordigen. Niets zo veranderlijk als 'het volk'. Uiteraard zijn er wel partijprincipes en uitgangspunten. Die zullen niet zo snel veranderen. Maar verkiezingsprogramma's zijn een vertaling van die uitgangspunten naar de werkelijkheid van vandaag. Die werkelijkheid verandert elke dag. Het is dus niet raar, maar juist goed, dat verkiezingsprogramma's zich ontwikkelen.

edit: geklooi met de quote's

[Dit bericht is gewijzigd door RemcoKouwenhoven op 05-05-2003 10:45]

maandag 5 mei 2003 @ 11:04:32 #36
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10213416
quote:
Op maandag 5 mei 2003 10:37 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Dan moet je toch juist lid worden om daar invloed op uit te oefenen? Op het speelveld de wedstrijd beinvloeden is toch veel interessanter dan langs de lijn te staan klagen?

Dan zit je met een dilemma. Want ik vind de SGP helemaal niets, moet ik dan lid worden om invloed uit te oefenen?
quote:
[..]

Precies, en daar zie je de invloed van de leden en de achterban. Waarom zou een partij niet van mening mogen veranderen. Een partij heeft als taak het 'volk' te vertegenwoordigen. Niets zo veranderlijk als 'het volk'. Uiteraard zijn er wel partijprincipes en uitgangspunten. Die zullen niet zo snel veranderen. Maar verkiezingsprogramma's zijn een vertaling van die uitgangspunten naar de werkelijkheid van vandaag. Die werkelijkheid verandert elke dag. Het is dus niet raar, maar juist goed, dat verkiezingsprogramma's zich ontwikkelen.

Idd, maar te veel veranderen in te weinig tijd is ook niet goed, dat is het lastige.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_10213542
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dan zit je met een dilemma. Want ik vind de SGP helemaal niets, moet ik dan lid worden om invloed uit te oefenen?
[..]

Je zult niet de eerste zijn die lid wordt van een partij met als doel om intern de boel te verbouwen. Maar over het algemeen is het natuurlijk zo dat je lid wordt omdat de uitgangspunten je aanspreken. Vervolgens heb je invloed op de ontwikkeling en op de manier waarop de uitgangspunten worden vertaald naar een verkiezingsprogramma.
pi_10213679
quote:

Neen, dan wordt je lid van een partij die juist wél goed bij je past, en probeer je daar zo goed mogelijk je invloed uit te oefenen.

SGP-aanhangers verdwijnen met de tijd wel, denk ik.

quote:
Idd, maar te veel veranderen in te weinig tijd is ook niet goed, dat is het lastige.
Is het juist niet zo dat de politiek problemen van nu door hun trage manier van wetgeving pas over minimaal zes jaar oplost? waardoor de problemen alleen maar erger worden? Bovendien veranderen naar mijn ogen de huidige politieke partijen veel te weinig!

Kijk maar op http://www.realistischepartij.tk hoe het volgens mijn visie zou moeten. Partijen zijn veel te terughoudend, en blijven zich teveel vastklampen aan hun politieke stroming en achterban. Helaas.

Groet,

DJerry

maandag 5 mei 2003 @ 11:19:49 #39
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10213818
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:09 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Je zult niet de eerste zijn die lid wordt van een partij met als doel om intern de boel te verbouwen. Maar over het algemeen is het natuurlijk zo dat je lid wordt omdat de uitgangspunten je aanspreken. Vervolgens heb je invloed op de ontwikkeling en op de manier waarop de uitgangspunten worden vertaald naar een verkiezingsprogramma.

En wanneer geen van de uitgangspunten je aanspreken (zoals Kordotium, die een echte liberale partij mist), dan houdt het op.

Ik zelf ben gematigd links, en ik ben het op veel punten eens met de PvdA. Ik zelf heb natuurlijk wel wat problemen met een aantal programmapunten, en op zich wil ik wel invloed uitoefenen, maar ik ben geen lid. Waarom? Ik weet het eigenlijk niet. Waarschijnlijk ga ik wel lid na mijn schooltijd.

maandag 5 mei 2003 @ 11:23:53 #40
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10213923
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:14 schreef djerry het volgende:

Is het juist niet zo dat de politiek problemen van nu door hun trage manier van wetgeving pas over minimaal zes jaar oplost? waardoor de problemen alleen maar erger worden? Bovendien veranderen naar mijn ogen de huidige politieke partijen veel te weinig!

Ik heb het niet over wetgeving, maar over standpunten. Goede standpunten zijn ook voor de toekomst nog van waarde.
quote:
*SPAM*
Partijen zijn veel te terughoudend, en blijven zich teveel vastklampen aan hun politieke stroming en achterban. Helaas.
Gelukkig wel. Ik zie het liefst partijen die een bepaalde visie uitdragen, en waar je dan op kan stemmen. Niet partijen die de actualisteit aangrijpen om maar te zeggen wat de meesten willen zeggen.
De achterban is veel belangrijker dan jij denkt.
pi_10214003
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:14 schreef djerry het volgende:

[..]

Partijen zijn veel te terughoudend, en blijven zich teveel vastklampen aan hun politieke stroming en achterban. Helaas.

Hmm.. wil je daarmee zeggen dat een partij zich los moet maken van haar achterban? Maar is het hebben van een achterban niet het bestaansrecht van een partij? Leg eens uit.
pi_10214339
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:23 schreef Sidekick het volgende:
Gelukkig wel. Ik zie het liefst partijen die een bepaalde visie uitdragen, en waar je dan op kan stemmen. Niet partijen die de actualisteit aangrijpen om maar te zeggen wat de meesten willen zeggen.
De achterban is veel belangrijker dan jij denkt.
Een visie als partij hebben is goed, als stemmer zijnde moet je wel enige houvast hebben. Wat ik bedoel is dat politieke partijen zich angstvallig vastklampen aan een linkse of rechtse zijde, of telkens dezelfde bevolkingsgroep bevoordelen. Daar houd ik niet van. Politiek zou je moeten voeren voor iedereen, zowel voor de meerderheid als deminderheden.

Wat de standpunten van een partij betreft, de huidige maatschappij verandert, en steeds sneller. Niet inspelen op de huidige kritiek vanuit deze maatschappij, de actualiteit zoals jij het verwoordt, is daarom onverstandig. Hiermee schuif je belangrijke problemen op de achtergrond.

Natuurlijk is de achterban belangrijk, een politieke partij moet immers aan de stemmen denken, anders verdwijnt deze zelf op de achtergrond. Maar doordat de partijen zich niet vernieuwend opstellen, blijft een groot deel van de achterban ook conservatief. Progressieve oplossingen zullen hierdoor moeilijk het partijprogramma bereiken.

Ik ben misschien naief, maar ik denk dat als politieke partijen meer durven en willen veranderen, dat de achterban en daarmee de verdere maatschappij er vanzelf in meegaat. En dat is een goede zaak!

pi_10214442
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:26 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Hmm.. wil je daarmee zeggen dat een partij zich los moet maken van haar achterban? Maar is het hebben van een achterban niet het bestaansrecht van een partij? Leg eens uit.

losmaken is niet het goede woord hiervoor. de realistische partij is namelijk niet links of rechts, dat zou een belemmering zijn voor onze doelstelling. veel partijen maken besluiten voor dingen die moeten gebeuren vanuit bijvoorbeeld een rechtse ideologie. maar soms komen daar onrealistische en verkeerde besluiten uit omdat een links besluit misschien beter zou zijn. men zou dus een beetje moeten afwijken van de achterban.

groet
koen

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself.
pi_10214455
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:26 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

Ik moet het inderdaad wat duidelijker verwoorden. Praktisch gezien is het waar wat je zegt, zonder de achterban stelt een partij niets voor. Een politieke partij moet mensen vertegenwoordigen, en dus achter zich hebben staan.

Maar ik ben van mening dat de achterban deels gestuurd moet worden door de partij. Behoudenheid is een menselijke eigenschap, die om kan slaan in progressiviteit als daartoe de gelegenheid geboden wordt. Om het kort te zeggen ("nieuwe politiek"): Partij(besturen) zouden de achterban meer moeten motiveren en stimuleren om met progressieve ideeen de maatschappelijke problemen aan te pakken. Hoewel ze niet mijn standpunten vertegenwoordigd, doet bijvoorbeeld de jongerenpartij van Groenlinks dit redelijk goed.

pi_10215014
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:42 schreef djerry het volgende:

[..]

Maar ik ben van mening dat de achterban deels gestuurd moet worden door de partij.

Juist. Politiek leiderschap dus. Dit is precies het punt wat ik tegen heb op die 'leefbaarheidsbeweging'. Die partijen willen allemaal 'beter luisteren'. Waar het naar mening nogal eens aan schort is aan helderheid over het eigen standpunt.

Het standpunt van een politieke partij moet niet gevormd worden op basis van opiniepeilingen, maar op basis van een set aan uitgangspunten. Voor de VVD zijn dat de liberale waarden: vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, gelijkwaardigheid en sociale rechtvaardigheid. De samenhang van die waarden vormt het kader op basis waarvan een standpunt kan worden bepaald over actuele zaken. Binnen de VVD vindt zowel discussie plaats over hoe die samenhang van de uitgangspunten er uit ziet als over de manier waarop die waarden worden vertaald naar een concreet standpunt. De leden praten daar over mee en hebben er invloed op. Een reden om lid te worden dus!

pi_10215231
Ach, en los van de officiële standpunten, en uitgangspunten, is in de loop van de geschiedenis ook redelijk duidelijk geworden hoe de verschillende partijen de rol van de overheid zien. Een belangrijk punt ook.

Simpel gezegd: VVD wil alles vrijgeven, mensen zoeken het individueel maar uit. PvdA wil alles bij de overheid leggen, alles in regeltjes vatten en sturen. CDA ziet een grote rol voor het 'middenveld', vrijwilligersorganisaties, verenigingen etc.

pi_10215545
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:01 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

Juist. Politiek leiderschap dus. Dit is precies het punt wat ik tegen heb op die 'leefbaarheidsbeweging'. Die partijen willen allemaal 'beter luisteren'. Waar het naar mening nogal eens aan schort is aan helderheid over het eigen standpunt.

Het standpunt van een politieke partij moet niet gevormd worden op basis van opiniepeilingen, maar op basis van een set aan uitgangspunten. Voor de VVD zijn dat de liberale waarden: vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, gelijkwaardigheid en sociale rechtvaardigheid. De samenhang van die waarden vormt het kader op basis waarvan een standpunt kan worden bepaald over actuele zaken. Binnen de VVD vindt zowel discussie plaats over hoe die samenhang van de uitgangspunten er uit ziet als over de manier waarop die waarden worden vertaald naar een concreet standpunt. De leden praten daar over mee en hebben er invloed op. Een reden om lid te worden dus!

En in die context zijn we het redelijk eens! Mits de partij natuurlijk open blijft staan voor progressieve ideeen.

Het enige wat ik niet met je eens ben, is dat je als partij moet vast blijven klampen aan een politieke stroming. DennisMoore geeft het al goed aan, de VVD blijft overal liberaal, de PvdA daar weer tegenover, CDA kiest overal maar het midden van. Ik vind dat je goed moet kijken per standpunt wat nu de beste oplossing is, uitgaande van gerechtigheid en eerlijkheid voor iedereen, en in je achterhoofd wel een sociale drempel. Zo ben ik tegen de privatisering van het OV, maar vóór een langzaam proces van privatisering in de zorg. Kortom, zoek per standpunt de beste oplossing, en blijft niet hangen in één vaste politieke stroming, met als voorwaarde dat je er ten alle tijde helder in bent!

pi_10215709
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:20 schreef djerry het volgende:

Het enige wat ik niet met je eens ben, is dat je als partij moet vast blijven klampen aan een politieke stroming.

Nouja, dat is nou weer jouw stokpaardje...

Partijen klampen in de regel helemaal niet ergens aan vast, omdat dat zou moeten. Ze zijn er gewoon van overtuigd dat een bepaalde oplossing in een bepaalde situatie de beste is. Dezelfde benadering die jij dus ook hanteert.

Uiteraard zijn er wel wat 'bijna-vaste punten' voor bepaalde partijen (hypotheekrenteaftrek bv) die bijna als symbolisch gebruikt worden. En in dergelijke gevallen wordt ook veel rekening gehouden met de achterban (bv. CDA & boeren). Maar da's eigenlijk ook wel vrij logisch, omdat politieke partijen in principe ook een democratische structuur kennen.

pi_10218897
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:20 schreef djerry het volgende:

[..]

Ik vind dat je goed moet kijken per standpunt wat nu de beste oplossing is, uitgaande van gerechtigheid en eerlijkheid voor iedereen, en in je achterhoofd wel een sociale drempel. (...) Kortom, zoek per standpunt de beste oplossing, en blijft niet hangen in één vaste politieke stroming, met als voorwaarde dat je er ten alle tijde helder in bent!

Dat klinkt redelijk. Maar hoe bepaalt de kiezer dan of zo'n partij hun stem waard is? De 'beste' oplossing in jouw ogen hoeft niet de 'beste' oplossing in iemand anders z'n ogen te zijn. Wie bepaalt dan wat 'het beste' is? Als je je stem uitbrengt wil je toch wel ongeveer weten hoe die partij zal reageren bij onderwerpen die niet al in het verkiezingsprogramma staan opgenomen.
  maandag 5 mei 2003 @ 16:32:57 #50
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10223979
quote:
Op maandag 5 mei 2003 11:23 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik heb het niet over wetgeving, maar over standpunten. Goede standpunten zijn ook voor de toekomst nog van waarde.

Binnenlandse Zaken:

Geen bindend referendum op nationale schaal
Monarchie moet blijven
Gekozen burgemeester
Passief stemrecht verlagen naar 16 jaar
Politie weg achter bureau, vervangen door administrateuren
Niet preventief fouilleren
Publieke debatten over normen en waarden eindelijk starten
Geen algemene legitimatieplicht
Abortus en euthanasie toestaan
Gedoogbeleid softdrugs handhaven
Harddrugs hard aanpakken
Roken verbieden in alle openbare gelegenheden
Grondwet van vrijheid van godsdienst gelijkstellen aan grondwet van vrijheid op vrije meningsuiting
Geen doodstraf
Het gevangenissensysteem grondig hervormen
Niet meer dan één gevangene in één cel
Criminele jongeren met vernederstraffen aanpakken
Uitgaven aan defensie minimaliseren; concentreren op commandos
Koninklijke Marechaussee uitbreiden
Ministerie van defensie wordt onderdeel van BuZa
JSF project annuleren

Buitenlandse Zaken

Harder opstellen in de VN
Gezamenlijk vetorecht EU binnen VN
Oprichting Euroleger
Ook binnen EU harder opstellen
Begrotingstekort mag tijdelijk i.v.m. het dragen van eurolasten door NL
Internationale arrogantie nemen om overal democratieën te stichten

Sociaal Economische Zaken

Doorgaan met loonmatigingsbeleid
Innovatie stimuleren
Belastingen directer maken, betalen naar gebruik
Ecotaksen effectief toepassen
Spaarloonregeling afschaffen en verwerken in belastingtarieven
Staatsverzekering voor natuurrampen
Zorgsector privatiseren
Een integriteitcomité starten
Sport verplicht stellen op lager onderwijs

Maatschappelijke Zaken

Pabo studie moet uitgebreid worden
Meer aandacht naar speciale scholen
ICT in het onderwijs moet blijvend gestimuleerd worden
Studiefinanciering moet rechtvaardig worden
I.p.v. bezuinigen op onderwijs moet er juist worden geïnvesteerd!
Zoveel mogelijk Cultuur zaken privatiseren
Politiek beleid immigranten en asielzoekers goed gescheiden houden
Scholen gericht op één geloof worden verboden

Infrastructurele Zaken

Het openbaar vervoer moet gecollectiviseerd worden
Geen uitbreiding van wegen
Maximumsnelheden omhoog van zowel autos als bromfietsen
Afschaffen van wet op constructiesnelheid bromfietsen
Geen drinkwater meer uit de kraan

(vind ik wel goede standpunten)

pi_10225189
quote:
Op maandag 5 mei 2003 16:32 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Geen drinkwater meer uit de kraan

(vind ik wel goede standpunten)

pi_10225940
quote:
Op maandag 5 mei 2003 17:14 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

Als je hierover uitleg wilt, moet je echt de website bekijken, bij de standpunten (h5) staat het uitgebreid uitgelegd. Kort samengevat, drinkwater is een schaarste, we gebruiken het nu inefficient. Laten we ophouden met onze wc doorspoelen met drinkwater. (dat water wordt voor de consument veel goedkoper ook, trouwens)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')