abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 april 2003 @ 08:37:57 #1
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9763018
quote:
Mislukte formatie / CDA geeft toe: wij braken

Ideologische kloof met PvdA volgens partijtop te groot

DEN HAAG - Het CDA erkent dat het verantwoordelijk is voor de breuk in de kabinetsformatie. Fractieleider Maxime Verhagen spreekt de opvatting van de informateurs Donner en Leijnse tegen dat een akkoord tussen CDA en PvdA over een nieuw kabinet binnen handbereik lag. Hij bestempelt hun finale voorstel als 'doormodderen'. Verhagen: ,,Wij hebben de keuze gemaakt ermee te stoppen.''

De verschillen in de maatschappijvisies van CDA en PvdA zijn te groot om werkbare afspraken over het regeringsbeleid te kunnen maken, zei hij gisteren in het tv-programma 'Buitenhof'.

Ook andere CDA'ers wezen het afgelopen weekeinde de ideologische kloof tussen beide partijen als hoofdoorzaak voor de breuk aan. ,,Wij hebben een volstrekt verschillende visie waar we met de maatschappij naartoe moeten'', zei staatssecretaris Joop Wijn, een van de vertrouwelingen van partijleider Balkenende in de formatie. Leijnse zegt daarentegen in de formatiebesprekingen weinig van een groot verschil in maatschappijvisie te hebben gemerkt. ,,Ik zag juist tamelijk veel gemeenschappelijkheid in het denken van PvdA en CDA.''

In hun eindverslag aan de koningin leggen Donner (CDA) en Leijnse (PvdA) de verantwoordelijkheid voor de mislukking van de formatie bij het CDA. Op de dag van de breuk, afgelopen donderdag, verzocht het CDA de informateurs en de PvdA om los van alles wat al besproken was over het financieel- en sociaal-economische beleid, een nieuw voorstel te mogen doen. Het CDA wilde in het belang van de economische groei, de bevordering van de werkgelegenheid en de beteugeling van het overheidstekort, met een 'frisse blik' naar de vereiste maatregelen kijken. De PvdA ging daarmee akkoord, op voorwaarde dat de effecten ook sociaal verantwoord waren.

Het voorstel dat het CDA later die dag deed, voldeed volgens de informateurs evenwel niet aan die voorwaarde, noch aan de economische eisen. Het bood evenmin een basis voor spoedige overeenstemming, een andere eis van CDA en PvdA. Donner en Leijnse boden daarop aan zelf met een plan te komen dat huns inziens wel aan alle verlangens zou voldoen. De PvdA wilde dat in overweging nemen, het CDA niet, aldus de informateurs in hun verslag.

De informateurs menen dat overeenstemming over het economische herstelbeleid op basis van hun voorstel een kwestie van dagen was. Volgens Donner en Leijnse had hun formatiepoging spoedig daarna met succes kunnen worden afgerond. Tussen CDA en PvdA bestond overeenstemming of 'een teneur van overeenstemming', aldus Donner, over alle niet-financiële onderwerpen. Leijnse: ,,U kunt met ons mee op de weg naar een snelle oplossing, hielden wij de onderhandelaars voor. Een van de partijen wees die uitnodiging af.''

Donner weerspreekt dat de verhouding tussen hem en zijn partijleider Balkenende door de mislukte formatiepoging schade heeft opgelopen. Hij herkent zich niet in alle verhalen daarover, zegt hij. De Tweede Kamer debatteert vanmiddag over de breuk in de formatie. VVD-leider Zalm zal daarna aangeven of de liberalen bereid zijn tot een formatiepoging met het CDA en mogelijk een derde partij. Balkenende wil dat CDA en VVD 'het hart' van de nieuwe coalitie vormen. Een hernieuwde samenwerking met de LPF sluit hij niet langer uit.

Staatssecretaris Wijn zei dat de PvdA in haar versie van de formatiebreuk doelbewust Balkenende poogt te beschadigen. Balkenende zei gisteravond over geluiden dat de VVD wel met het CDA wil regeren maar niet onder hem als premier: ,,Het CDA en Balkenende zijn niet los verkrijgbaar.''

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1050297876479.html

De verschillen zijn te groot, zegt Verhagen. En dat wisten ze niet op 23 januari? Er is dus twee maanden voor Jan Doedel gepraat?

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_9763065
quote:
Op maandag 14 april 2003 08:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

De verschillen zijn te groot, zegt Verhagen. En dat wisten ze niet op 23 januari? Er is dus twee maanden voor Jan Doedel gepraat?

proberen kan geen kwaad toch?

ik vind het trouwens ook zo'n gezeur dat het CDA als schuldige wordt aangewezen alleen omdat zij niet meer verder wilden, ze zullen niet meer verder kunnen en dat de PvdA dan niet zegt te stoppen dan moet iemand het doen, net zoals met de VVD ten tijde van het LPF geklooi

[i][b]'Tis maar fok!'[/b][/i]
  maandag 14 april 2003 @ 08:57:28 #3
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9763156
quote:
Op maandag 14 april 2003 08:44 schreef Plantenbak het volgende:

[..]

proberen kan geen kwaad toch?

Natuurlijk, maar de redenen die worden gebruikt om te stoppen, waren 2 maanden geleden al bekend. Het CDA heeft alleen geprobeerd om de PvdA hun wil op te leggen.
quote:
ik vind het trouwens ook zo'n gezeur dat het CDA als schuldige wordt aangewezen
Lees het bericht: CDA geeft zelf toe.
quote:
alleen omdat zij niet meer verder wilden, ze zullen niet meer verder kunnen en dat de PvdA dan niet zegt te stoppen dan moet iemand het doen, net zoals met de VVD ten tijde van het LPF geklooi
VVD heeft toen ervoor gezorgd dat de LPF niet meer klooien in de regering, misschien goed, misschien niet; maar het CDA houdt nu een CDA-PvdA-babinet tegen, gezien de verkiezingsuitslag zijn veel mensen hier pissig om.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_9763222
quote:
Tja, de "kiezers" wilde nu eenmaal een PvdA-CDA kabinet.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  maandag 14 april 2003 @ 09:08:27 #5
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9763241
quote:
Op maandag 14 april 2003 09:06 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Tja, de "kiezers" wilde nu eenmaal een PvdA-CDA kabinet.

Dus doe je daar je best voor. Niet je ingraven in je stokpaardjes (beetje rare vergelijking, maar goed) en de boel twee maanden laten slepen. Dan kom je elkaar tegemoet. Dat heb ik van het CDA niet echt gezien.
pi_9763255
quote:
Op maandag 14 april 2003 09:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Dus doe je daar je best voor. Niet je ingraven in je stokpaardjes (beetje rare vergelijking, maar goed) en de boel twee maanden laten slepen. Dan kom je elkaar tegemoet. Dat heb ik van het CDA niet echt gezien.
CDA heeft anders haar speerpunt van de verkiezingen losgelaten, begrotingstekort in 2007 op 0. Het gekontdraai van Bos heeft niet echt geholpen, iedere keer zaken beloven en vervolgens deze beloften afzwakken. Maar, zoals mijn opa al zei, waar twee vechten hebben twee schuld.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_9763459
quote:
Balkenende kiest voor VVD en LPF

DEN HAAG - CDA-leider Balkenende wil morgen al met de VVD gaan praten over de vorming van een nieuw kabinet. 'We hebben de afgelopen maanden goed samengewerkt met de VVD. We kunnen snel verder.'

De demissionaire premier zei zondagavond in het tv-programma Netwerk dat hij de huidige coalitiepartner LPF als noodzakelijke derde partij niet uitsluit. CDA en VVD hebben geen meerderheid in de Tweede Kamer. Ook de VVD doet de LPF niet in de ban. 'Ze kunnen zich niet veroorloven weer een kabinetscrisis te veroorzaken. Dat betekent het einde van die partij', aldus een prominent VVD'er.

CDA en VVD kijken met spanning uit naar de opstelling van de LPF in het Kamerdebat van vandaag. Tot dusverre toonde de LPF geen belangstelling voor deelname aan een nieuw kabinet, evenmin als een andere potentiële partner, D66.

SP-leider Marijnissen pleit voor nieuwe verkiezingen. Hij noemt het 'ongeloofwaardig' dat het CDA de steven wendt richting VVD en LPF. Dat doet geen recht aan de verkiezingen van januari, toen CDA en PvdA als verreweg de grootste partijen uit de bus kwamen. Marijnissen: 'Het zou bovendien raar zijn de LPF voor haar grote verlies van achttien zetels te belonen met een plaats in de regering'.

De informateurs Donner (CDA) en Leijnse (PvdA) hebben zaterdag hun taak neergelegd. In hun eindverslag voor de koningin stelt het duo vast dat het CDA de spoedige vorming van een kabinet met de PvdA onmogelijk heeft gemaakt.

www.volkskrant.nl

Ik vind het wel opmerkelijk dat Marijnissen voor nieuwe verkiezingen pleit, dat zou ik pas echt ongeloofwaardige politiek vinden. Laat er nu maar eerst verder geïnformeerd worden of een rechts kabinet mogelijk is, of heel eventueel Paars. Het tweede opmerkelijke aan dit bericht is dat Balkenende meteen verder wil gaan met de VVD, volgens mij moeten we in de Nederlandse politiek toch eerst op een uitspraak van de koningin wachten.

Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat. Gaan CDA en VVD eerst met elkaar een regeerakkoord maken en wordt er later een derde partij bij gezocht? Of mag de LPF meteen aanschuiven? Christelijk rechts of D66 zie ik in ieder geval niet zo snel aanschuiven.

maandag 14 april 2003 @ 09:29:06 #8
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9763479
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er achter de schermen allang een uitspraak van Bea ligt en dat er gewoon morgen begonnen wordt met de formatie.
pi_9763538
quote:
Op maandag 14 april 2003 09:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er achter de schermen allang een uitspraak van Bea ligt en dat er gewoon morgen begonnen wordt met de formatie.
Hoe eerder des te beter voor het land.
  maandag 14 april 2003 @ 09:35:27 #10
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9763560
quote:
Op maandag 14 april 2003 09:33 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Hoe eerder des te beter voor het land.

Dus omdat het CDA doelbewust de boel heeft lopen versteren, moeten we nu de staatsrechtelijke regels maar even aan de laarzen lappen?
  maandag 14 april 2003 @ 09:35:41 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9763566
quote:
Op maandag 14 april 2003 09:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ik hoop het.

BakEllende2, here we come.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 14 april 2003 @ 11:37:31 #12
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9765706
quote:
Op maandag 14 april 2003 09:35 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik hoop het.

BakEllende2, here we come.

Ik vraag me af binnen hoeveel dagen na de formering van Bak Ellende II de eerste proefballonnetjes van de LPF we kunnen verwachten. Dat zal vast niet heel lang duren.
pi_9765881
quote:
Op maandag 14 april 2003 11:37 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Ik vraag me af binnen hoeveel dagen na de formering van Bak Ellende II de eerste proefballonnetjes van de LPF we kunnen verwachten. Dat zal vast niet heel lang duren.

Vast niet en het zal ook nooit een stabiele coalitie opleveren neem ik aan. Verder zal dit kabinet zoveel sociale onrust teweeg brengen (lang leve de FNV ) dat ik niet verwacht dat balkie2 het veel langer vol zal houden dan balkie1
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 14 april 2003 @ 11:45:59 #14
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_9765907
Stond zaterdag in trouw dat Bos ook wel heeft lopen te naaien door een voorstel van het CDA te verwerpen dat ie 2 weken daarvoor zelf had voorgesteld. Met die koppelingswet en zo.

En dan later zeggen dat het CDA wilde ontkoppelen terwijl dat helemaal niet zo was.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 14 april 2003 @ 11:46:56 #15
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9765932
quote:
Op maandag 14 april 2003 11:37 schreef Maerycke het volgende:

[..]

De proefballonnetjes kan ik mee leven. Ik ben veel ongeruster over de beleidsbeslissingen die genomen gaan worden door een dergelijk kabinet.

Overigens hoor ik weinig inhoudelijke reactie op het artikel waar ik dit topic mee begon en waarin het CDA toegeeft de formatie opgeblazen te hebben.

pi_9765974
quote:
Op maandag 14 april 2003 11:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens hoor ik weinig inhoudelijke reactie op het artikel waar ik dit topic mee begon en waarin het CDA toegeeft de formatie opgeblazen te hebben.
Maar dat is toch ook al oud nieuws. Vanaf het begin was duidelijk dat het CDA er erg weinig zin in had
  maandag 14 april 2003 @ 11:51:54 #17
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9766044
quote:
Op maandag 14 april 2003 11:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar dat is toch ook al oud nieuws. Vanaf het begin was duidelijk dat het CDA er erg weinig zin in had

ja. Maar het toegeven dat je de boel verkloot en dan toch blaten dat je de volgende dag met een ander door wilt... Echt, dit land gaat naar de klote waar we bij staan. Het getuigt van een minachting voor de kiezers met een kracht van 10 op de schaal van Bush.

Het zal wel wishful thinking zijn, maar ik zou me dood lachen als er vanmiddag of morgen door de koningin een PvdA informateur benoemd wordt.

maandag 14 april 2003 @ 11:52:31 #18
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9766064
quote:
Op maandag 14 april 2003 11:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Excuus oh mod..

Het nieuws verbaasde me helemaal niet moet ik zeggen. Het was immers al door de informateurs bevestigd.

Bovendien wisten we met z'n allen al 2 maanden geleden dat Bak Ellende er "geen zin an" had. Dus het verspillen van tijd vond ik alleen maar verwerpelijk. Ik snap niet dat de PvdA zich hiervoor heeft laten lenen, want in feite heeft het gedraai van het CDA ze alleen maar stemmen gekost. Indien Bos direct in het begin al zijn eigen standpunten duidelijk naar voren had gebracht over de oorlog en het financieel beleid, was er in ieder geval tijd bespaard.

Overigens ben ik het met je eens als je zegt dat de gevolgen van Bak Ellende II funest zullen zijn voor dit land. De maatregelen die daaruit komen zullen niet al te prettig zijn.

pi_9766122
quote:
Op maandag 14 april 2003 11:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

ja. Maar het toegeven dat je de boel verkloot en dan toch blaten dat je de volgende dag met een ander door wilt... Echt, dit land gaat naar de klote waar we bij staan. Het getuigt van een minachting voor de kiezers met een kracht van 10 op de schaal van Bush.

Het zal wel wishful thinking zijn, maar ik zou me dood lachen als er vanmiddag of morgen door de koningin een PvdA informateur benoemd wordt.

Dat het CDA een partij is die minachting hoog in het vaandel heeft was natuurlijk ook al bekend. Als er 1 regenten partij is is het het CDA wel .

Een PvdA'er tot informateur benoemen zou inderdaad erg mooi zijn Want een coalitit met hete CDA moet zeer goed mogelijk zijn als Balkie maar opbokt en die Verhagen gelijk meeneemt.

maandag 14 april 2003 @ 14:21:25 #20
51715 DorstigNijlpaard
Eigen nijlpaard is goud waard
pi_9769193
quote:
Dat geeft het CDA niet toe! Het CDA zegt dat zij de knoop hebben doorgehakt. Het voorstel van de formateurs borduurde voort op het plan dat door het CPB was afgeschoten. Bos ging akkoord, "op voorwaarde dat de effecten ook sociaal verantwoord waren." Dat is hetzelfde als zeggen: "prima, maar alleen als ik mijn zin krijg bij verdere besprekingen." Het CDA heeft daarop niet willen tekenen, hetgeen niet zo vreemd is; er lag een akkoord dat volgens het CPB niet kon. Dat akkoord is lang door beide partijen bevochten. Na enkele aanpassingen tekent de PvdA ervoor. Ik ken het plan niet, maar kan me indenken dat er dan voor het CDA punten instonden die niet overeenkwamen met hun plannen. Bovendien geeft de "voorwaarde" van Bos al aan, dat er toch nog veel onderhandeld had moeten worden voor dat nieuwe "plan", hetgeen het CDA bestempelt als "doormodderen". Ik kan het wel begrijpen. Soms moet je even helemaal opnieuw beginnen, en dan moet je allebei bereid zijn om alle punten opnieuw te bespreken. Die bereidheid was er niet bij de PvdA, dus heeft verder praten inderdaad geen zin.
Triest maar waar.
Het is goed dat het CDA de onderhandelingen heeft opgebroken (duidelijk iets anders dan opblazen!), want Wouter Bos is te onbetrouwbaar en heeft te grote, onhaalbare beloften gedaan tijdens de campagne.
Jammer alleen dat er, wegens de zetelverdeling, geen echt praktisch alternatief is. En jammer dat popi-jopi Bos hier ongetwijfeld met zijn oorlogstaal en oppositie-gedrag (want coalitiegedrag heeft hij nog nooit vertoont) weer zetels uit weet te slepen, terwijl hij zich onmogelijk heeft opgesteld.
Viel het jullie trouwens ook op, dat Bos de dag na het mislukken van de onderhandelingen alweer met balonnetjes op campagne was? Dat maakt het toch ook niet geloofwaardig, dat je serieus aan het denken bent over het beste bestuur voor het land?! Die vent is alleen bezig met zetelwinst en zijn eigen ego.

[Dit bericht is gewijzigd door DorstigNijlpaard op 14-04-2003 14:26]

Originalitijd kent geen teit!
  maandag 14 april 2003 @ 14:23:59 #21
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_9769255
Helaas ging het niet fout op het voorstel van de formateurs, maar op een nieuw voorstel van het CDA, wat zelfs zou leiden tot ontkoppeliong van lonen en uitkeringen, iets waarvan zelfs het CDA weet, dat dat onaanvaardbaar is voor de PvdA. Ook de informateurs hebben die voorstellen regelrecht naar de prullenbak verwezen.
  maandag 14 april 2003 @ 14:26:04 #22
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_9769314
quote:

[..]

Het CDA wilde gewoon een tijdje wachten, zodat de optie LPF weer wat geloofwaardiger werd. Na de verkiezingen kon het absoluut niet, maar nu zijn de mensen weer wat ingedut.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_9769378
quote:
Op maandag 14 april 2003 14:21 schreef DorstigNijlpaard het volgende:

Viel het jullie trouwens ook op, dat Bos de dag na het mislukken van de onderhandelingen alweer met balonnetjes op campagne was? Dat maakt het toch ook niet geloofwaardig, dat je serieus aan het denken bent over het beste bestuur voor het land?! Die vent is alleen bezig met zetelwinst en zijn eigen ego.

Tsja, als politici zich opsluiten in het Haagse parlementsgebouw dan is het niet goed, maar als een politicus zich op een markt vertoont is het ook niet goed? Het was wel in Rotterdam hoor, de stad die de PvdA niet zo heel goed gezind is. Zoals ik in een ander topic al schreef...
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 22:49 schreef Kozzmic het volgende:
Ik vind Wouter toch wel stoer, gewoon de markt op in nota bene Rotterdam, de stad die de PvdA een jaar geleden nog totaal uitkotste, om uitleg te geven over zijn zienswijze betreffende het mislukken van de formatie. Tegenstanders zullen het wel populistisch vinden, maar ik vraag me af of de andere kopstukken in de Nederlandse politiek zoiets zelfs maar aandurven.
  maandag 14 april 2003 @ 14:30:03 #24
51715 DorstigNijlpaard
pi_9769420
quote:
Helaas ging het niet fout op het voorstel van de formateurs, maar op een nieuw voorstel van het CDA, wat zelfs zou leiden tot ontkoppeliong van lonen en uitkeringen, iets waarvan zelfs het CDA weet, dat dat onaanvaardbaar is voor de PvdA. Ook de informateurs hebben die voorstellen regelrecht naar de prullenbak verwezen.
Wat ik begrepen heb, was het gewoon een ouverture naar nieuwe onderhandelingen, waarbij ieder vernieuwd alle mogelijkheden bekijken zou. Dat zou niet noodzakelijkerwijs, maar slechts mogelijkerwijs leiden tot die ontkoppeling. Dat is een kwestie van prioriteiten en onderhandelen. Het feit dat er niet eens over gepraat kon worden, een keuze van de PvdA, geeft ook wel aan hoe bereid die partij is om een oplossing te zoeken voor het probleem.
  maandag 14 april 2003 @ 14:37:01 #25
51715 DorstigNijlpaard
pi_9769629
quote:
Ik vind Wouter toch wel stoer, gewoon de markt op in nota bene Rotterdam, de stad die de PvdA een jaar geleden nog totaal uitkotste, om uitleg te geven over zijn zienswijze betreffende het mislukken van de formatie. Tegenstanders zullen het wel populistisch vinden, maar ik vraag me af of de andere kopstukken in de Nederlandse politiek zoiets zelfs maar aandurven.
Ik heb hem niks zien uitleggen, maar alleen horen afgeven op Balkenende. Op de opmerking van een marktbezoeker dat hij ook bij zichzelf te rade moet gaan, en niet alleen anderen de schuld geven, reageerde hij ontwijkend en ging daarna weer vrolijk verder met het afschuiven van de schuld.
Ik noem dat inderdaad populistisch en gemakkelijk.
En wat betreft die andere kopstukken: die hebben een heel andere achtergrond en een heel andere achterban. Bos geeft uitleg (mwoah) aan zijn achterban. Balkenende zal dat ongetwijfeld ook doen, zodra hij zich geen zorgen meer maakt over de formatie. Maar wel bij zijn eigen achterban. Geen kwestie van niet durven, maar het is onzinnig om jouw standpunt uit te gaan leggen aan je politieke tegenstanders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')