abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 12 april 2003 @ 00:01:23 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_9729478
LPF weer in beeld bij Balkenende

CDA-leider komt terug op uitspraak van voor verkiezingen
van onze redactie politiek

DEN HAAG - CDA-leider Balkenende zet de deur open naar hernieuwde regeringssamenwerking van zijn partij met de LPF. Hij komt daarmee terug op zijn uitspraak vóór de verkiezingen dat een nieuwe coalitie van CDA, VVD en LPF 'ongeloofwaardig' zou zijn.

,,Het land moet ook geregeerd worden'', zegt hij in een vraaggesprek met Trouw. Hij wijst erop dat de verhoudingen na de val van het kabinet van CDA, VVD en LPF in positieve zin veranderd zijn. ,,De verhoudingen zijn na de val van het kabinet anders en beter geworden.'' LPF-leider Herben zegt dat CDA en VVD na de val van het kabinet wel wat uit te leggen hebben voordat zijn partij weer aanschuift.

VVD-leider Zalm wil niet op voorhand zeggen dat de liberalen meedoen aan het herstel van het in oktober gevallen kabinet. Hij wil zeker weten dat een lijmpoging tussen CDA en PvdA niet meer mogelijk is. Dat moet volgens hem blijken in het debat dat de Tweede Kamer maandag houdt met de informateurs. Zowel Balkenende als Bos voelt niets voor lijmen, daar elf weken moeizame onderhandelingen niets hebben opgeleverd. D66 en LPF zijn voorstander van een nieuwe poging tussen PvdA en CDA.

Balkenende streeft naar een kabinet dat kan rekenen op een meerderheid in de Kamer. CDA en VVD hebben drie zetels te weinig voor een meerderheid. Als derde partij komen naast de LPF ook D66 en ChristenUnie in aanmerking. D66-leider Dittrich houdt vast aan zijn eerdere weigering. De ChristenUnie is volgens fractievoorzitter Rouvoet wel bereid mee te praten over een coalitie met CDA en VVD. Samen hebben zij echter maar 75 zetels, niet genoeg voor een meerderheid.

Bij zowel CDA en PvdA heerste gisteren opluchting dat hun politiek leiders na weken van stilstand in de formatie een punt hebben gezet achter hun pogingen een coalitie te vormen. Kamerleden konden zelf ook niet meer aan hun omgeving uitleggen wat er precies gaande was.

Het CDA is woedend over de suggestie van PvdA-leider Bos dat de christen-democraten uiteindelijk met asociale voorstellen kwamen bij de informateurs. Volgens Bos moeten uitkeringsgerechtigden opdraaien voor tekorten op de rijksbegroting, die zijn ontstaan doordat de aftrek van hypotheekrente door huizenbezitters 'uit de klauwen is gelopen'. De CDA'ers Van der Knaap en Verburg wijzen erop dat een deel van hun ideeën eerder in het formatieproces al was aanvaard door de PvdA. Volgens hen is de afspraak over de koppeling exact dezelfde als die waarmee de sociaal-democraten ook akkoord zijn gegaan.

pi_9729494
Liever de LPF dan het CDA.
For great justice!
pi_9729495
Wat een verrassing...

Echt, wat heb ik me vergist in Balkenende.. een onbetrouwbare rat is het. Weg met die gast.

It is much easier to be critical than to be correct.
  zaterdag 12 april 2003 @ 00:02:28 #4
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_9729504
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zaterdag 12 april 2003 @ 00:02:38 #5
16842 PsYcHeDeLiC
HaaizeideHaaiHooizeihetHooi
pi_9729509
bron ?
Geef mij maar een joint, zei de goudvis, dan word ik haai.
pi_9729513
Tis logisch, kan bijna niet anders.
  zaterdag 12 april 2003 @ 00:04:01 #7
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_9729528
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:02 schreef QyRoZ het volgende:
Lees het bericht voordat je post.
Als de LPF in de regering komt, krijg je het CDA er gratis bij.
pi_9729530
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:01 schreef Loedertje het volgende:
,,Het land moet ook geregeerd worden'', zegt hij in een vraaggesprek met Trouw.
Hoe krijgt hij het uit zijn strot na bewust maandenlang de formatie getraineerd te hebben, daarmee het landsbelang lichtzinnig opofferend aan het belang van het CDA?
pi_9729605
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:02 schreef QyRoZ het volgende:
ok, duidelijk

Denk niet echt dat de PvdA met de LPF wil regeren

zaterdag 12 april 2003 @ 00:13:03 #10
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_9729712
CDA-VVD-D66.

Duidelijk.

Boris sputtert, maar das politiek, of zijn aard

Komt wel goed.

Zoals reeds in januari ge-orakelt.

J.

P.s. LPF zal niet gebeuren. Dat is politieke zelfmoord en zo dom is zelfs JP niet.

You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_9729803
Is men alweer vergeten door welk stelletje zelfingenomen amateurs we laatst nieuwe verkiezingen hadden? Juist, de LPF.
Eigen brokjes eerst.
pi_9729824
Ik hoop dat mensen nou eindelijk de ware aard van JP eens zien.

Hij is een pion van zijn fractie, zit aan het touwtje van Maxime Verhagen. De ultrarechtse kant binnen het CDA heeft het gewoon voor het zeggen en de midden en linkervleugel zijn volstrekt monddood gemaakt.

pi_9729834
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:18 schreef SCH het volgende:
Ik hoop dat mensen nou eindelijk de ware aard van JP eens zien.

Hij is een pion van zijn fractie, zit aan het touwtje van Maxime Verhagen. De ultrarechtse kant binnen het CDA heeft het gewoon voor het zeggen en de midden en linkervleugel zijn volstrekt monddood gemaakt.

Klopt.
pi_9729932
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:13 schreef Juan Zueco het volgende:
CDA-VVD-D66.

Duidelijk.

Boris sputtert, maar das politiek, of zijn aard

Komt wel goed.

Zoals reeds in januari ge-orakelt.

J.

P.s. LPF zal niet gebeuren. Dat is politieke zelfmoord en zo dom is zelfs JP niet.

dat sputteren kan boris tot in het oneindige volhouden. d66 heeft immers niets te winnen bij zo'n coalitie. noem maar eens 1 belangrijk standpunt van d66 waar vvd en cda het allebei mee eens zijn.
pi_9729961
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:18 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Klopt.

Op Teletekst staat dat PvdA-leden zeggen dat Verhagen momenteel binnen de CDA-fractie de touwtjes in handen heeft, en dat Donner zijn machtspositie verloren heeft. Ik geloof dat best, mede door bepaalde uitspraken die een CDA-kamerlid deed een maandje of wat terug bij een politiek café waar ik bij was. De rechtervleugel heeft de wat meer linksere vleugel zwaar onder de duim.
pi_9729968
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:24 schreef gunhead het volgende:

[..]

dat sputteren kan boris tot in het oneindige volhouden. d66 heeft immers niets te winnen bij zo'n coalitie. noem maar eens 1 belangrijk standpunt van d66 waar vvd en cda het allebei mee eens zijn.

Ik zie D66 ook niet echt aan zo'n coalitie deelnemen.
Als we het dan toch over politieke zelfmoord hebben....
  zaterdag 12 april 2003 @ 00:30:32 #17
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_9730025
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:27 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik zie D66 ook niet echt aan zo'n coalitie deelnemen.
Als we het dan toch over politieke zelfmoord hebben....

Daarentegen is d66 al op sterven na dood.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_9730037
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:30 schreef Juan Zueco het volgende:

[..]

Daarentegen is d66 al op sterven na dood.

J.

50% procent gestegen in de peilingen. boris cs willen gewoon nieuwe verkiezingen..
pi_9730092
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:27 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Op Teletekst staat dat PvdA-leden zeggen dat Verhagen momenteel binnen de CDA-fractie de touwtjes in handen heeft, en dat Donner zijn machtspositie verloren heeft. Ik geloof dat best, mede door bepaalde uitspraken die een CDA-kamerlid deed een maandje of wat terug bij een politiek café waar ik bij was. De rechtervleugel heeft de wat meer linksere vleugel zwaar onder de duim.

De manier waarop Verhagen vandaag bij de fractievergadering zat sprak boekdelen. Breed lachend, Balkenende op zijn schouder kloppend, duimpje omhoog. Met een beetje geluk (voor hem) heeft hij met deze actie ook meteen het doodvonnis over Balkenende getekend, en mag hij over een kleine 2 maanden het kabinet Verhagen I presenteren. Hoewel ik me afvraag of dat echt zijn streven zal zijn. De machtige man op de achtergrond is vermoedelijk een plek waarop hij zich meer thuisvoelt, en die rol heeft hij nu toch wel van Donner overgenomen.

Lekker chillen...

† In Memoriam † zaterdag 12 april 2003 @ 00:35:19 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_9730096
Het heeft 3 maanden toneelspelen gekost maar dan zijn ze dan toch waar ze willen zijn. Wat een stelletje lamlullen!
  zaterdag 12 april 2003 @ 07:04:40 #21
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_9732026
Doorregeren met een partij waardoor je eerste kabinet gevallen is en waartegen je een groot aantal maanden geageerd hebt.

De principes zijn overal weer ver te zoeken. Ik word er af en toe wel eens simpel van dat sommige politici hun statements zo makkelijk weer terugnemen.

Dat D'66 absoluut niet meer wil regeren en zich (tot nu toe) wel aan hun woord houden, kan ik zeer waarderen.

En nu niet beginnen in het landsbelang. Ik denk niet dat het in het landsbelang is als partijen (welke dan ook, links of rechts) zo soepel van mening veranderen over belangrijke zaken als de oorlog of inderdaad het regeren met een partij die het vorige kabinet heeft laten vallen door onkunde en amateurisme.

pi_9732492
Offtopic opmerkingen verwijderd.
pi_9732579
quote:
Op zaterdag 12 april 2003 00:34 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

De manier waarop Verhagen vandaag bij de fractievergadering zat sprak boekdelen. Breed lachend, Balkenende op zijn schouder kloppend, duimpje omhoog. Met een beetje geluk (voor hem) heeft hij met deze actie ook meteen het doodvonnis over Balkenende getekend, en mag hij over een kleine 2 maanden het kabinet Verhagen I presenteren. Hoewel ik me afvraag of dat echt zijn streven zal zijn. De machtige man op de achtergrond is vermoedelijk een plek waarop hij zich meer thuisvoelt, en die rol heeft hij nu toch wel van Donner overgenomen.

Lekker chillen...

Jullie doen nou net of Verhagen alle touwtjes in handen heeft en de rest, met Balkenende voorop, slechts fungeren als een stel marionettenpoppen.

Dat zulke uitspraken ongenuanceerd zijn bleek bijvoorbeeld uit een programma van radio 1 waar Van De Broek duidelijk z'n mening liet horen over de mislukte formatie.

High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
pi_9733206
"Het land moet ook geregeerd worden".. door mensen die al hebben laten zien niet te kunnen regeren?

Alstjeblieft zeg.

pi_9733961
quote:
CDA ziet LPF weer staan

DEN HAAG - CDA-leider Jan Peter Balkenende is bereid tot hernieuwde samenwerking met de LPF. In een verwijzing naar de Lijst Pim Fortuyn zei Balkenende gisteravond dat er 'een nieuwe politieke situatie' is waarin 'opnieuw alle opties moeten worden bekeken'.

De demissionaire minister-president zei dit in het tv-programma Nova. Daar bracht hij in herinnering dat hij in de verkiezingscampagne begin dit jaar hervatting van de coalitie met de LPF 'niet geloofwaardig' noemde. Nu een coalitie met de PvdA niet kan worden gevormd, is die opmerking achterhaald, suggereerde Balkenende.

De CDA-leider vindt samenwerking met de VVD nu het meest voor de hand liggend. De twee partijen komen samen vier zetels te kort voor een meerderheid in de Kamer, die Balkenende noodzakelijk acht. De acht zetels van de LPF kunnen de liberalen en de christen-democraten aan een meerderheid helpen.

VVD-leider Gerrit Zalm wilde gisteren nog niet toezeggen dat hij tot een coalitie met het CDA wil toetreden. Eerst wil hij formeel vastgesteld zien dat een lijmpoging tussen PvdA en CDA zinloos is. Dat zou maandag moeten gebeuren, in een spoeddebat in de Kamer over de mislukte coalitiebesprekingen. In de VVD-fractie bestaat brede steun voor regeringsdeelname. De liberalen zouden het liefst D66 als derde coalitiepartner zien, maar vrezen dat Boris Dittrich blijft bij zijn weigering om toe te treden tot een dergelijk kabinet.

De VVD sluit ook samenwerking met de ChristenUnie niet geheel uit. ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet verklaarde gisteren bereid te zijn tot een gesprek over samenwerking.

De informateurs Piet Hein Donner en Frans Leijnse meldden zich vanmorgen om negen uur bij koningin Beatrix om hun opdracht terug te geven en een toelichting te geven op hun verslag van de gebeurtenissen van de afgelopen weken. In de loop van de ochtend zouden ze een persconferentie geven.

http://www.parool.nl/1050124878721.html

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')