-Denemarken: Groenland
-Frankrijk: Nieuw-Caledonië
-Engeland: Falkland Eilanden
-Portugal: Azoren
Behoren die gebieden ook tot de Europese Unie? Dit zijn maar een paar voorbeelden trouwens, want Frankrijk & Engeland hebben nog wel wat meer eilanden.
quote:De Franse eilanden horen zeker weten wel bij de EU want dat zijn provincies van Frankrijk. Bij de rest weet ik het niet.
Op maandag 7 april 2003 23:10 schreef Qi het volgende:
Ja, en ik vraag me ook af hoe het met andere EER lidstaten zit met een soortgelijke situatie. Neem bijvoorbeeld:-Denemarken: Groenland
-Frankrijk: Nieuw-Caledonië
-Engeland: Falkland Eilanden
-Portugal: AzorenBehoren die gebieden ook tot de Europese Unie? Dit zijn maar een paar voorbeelden trouwens, want Frankrijk & Engeland hebben nog wel wat meer eilanden.
THE MOST REMOTE REGIONS: Part of the European Union too.
Een heleboel van die eilanden zijn dus gewoon onderdeel van de Europese Unie. Over de Nederlandse Antillen & Aruba kan ik niets vinden.
Toch wel een leuke erfenis uit onze koloniale periode. Mede door die eilanden hebben we nu het grootste gedeelte van het zeegebied ter wereld in handen
quote:En vooral dat laatste is leuk om te lezen. Eventuele onontdekte gas & olie reserves zijn dus ook voor de Europese Unie
Also, on account of these remote regions, the maritime territory of the European Union is the world's largest - with an economic zone covering 25 millions km², which will be of crucial importance in the 21st century because of the many resources and potential it holds.
quote:Tof man
Op maandag 7 april 2003 23:48 schreef Qi het volgende:En vooral dat laatste is leuk om te lezen. Eventuele onontdekte gas & olie reserves zijn dus ook voor de Europese Unie
.
quote:Ja, inderdaad tof. In de toekomst worden olie & gas voorraden steeds belangrijker, en in het enorme zeegebied dat Europa heeft zit veel potentieel op dat vlak. Als we over een aantal jaar geen olie meer hebben gaan we met z'n allen lekker terug naar de steentijd. Dat vind ik niet zo tof...
Op maandag 7 april 2003 23:51 schreef Poepoog het volgende:[..]
Tof man
betalen ze eigenlijk met euro's op de antillen?
quote:Olie en gasreserves misschien niet, maar het lijkt vrijwel uitgesloten dat er zich geen andere grondstoffen bevinden. Mooi voorbeeld is het eilandje Nieuw-Caledonië, dat is goed voor 25% van de bekende wereldwijde voorraad nickel.
Op dinsdag 8 april 2003 09:33 schreef sp3c het volgende:
er staat niet dat er uberhaupt gas of olie oid op die gebieden te vinden is ... maar als het er is dan is het van ons
quote:Nee, ze betalen er met de Antilliaanse Gulden.
betalen ze eigenlijk met euro's op de antillen?
[Dit bericht is gewijzigd door Qi op 08-04-2003 09:57]
quote:Nee, de Nederlandse Antillen en Aruba hebben beide een eigen munt, resp. de Antilliaanse en Arubaanse gulden, die gekoppeld is aan de dollar. Alleen de Franse overzeese departementen hebben de euro ingevoerd, omdat ze daar met de Franse franc betaalden.
er staat niet dat er uberhaupt gas of olie oid op die gebieden te vinden is ... maar als het er is dan is het van onsbetalen ze eigenlijk met euro's op de antillen?
Alleen overzeese gebiedsdelen die echt als provincies beschouwd worden van een land, zijn ook lid van de EU, dus de Canarische eilanden, de Azoren, Madeira, en de Franse departementen Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana en Reunion (bij Madagascar).
De Antillen dus niet, die zijn net zoals Nederland "gelijkwaardig" lid van het Koninkrijk der Nederlanden, en geen lid van de EU. Ook bijvoorbeeld de Faeroer-eilanden, Groenland zijn geen lid (die wilden dit zelf niet, i.v.m. de visserijrechten in dit gebied).
Overigens zijn de zogenaamde Crown-dependencies van het Verenigd Koninkrijk officieel ook geen lid, maar geassocieerd lid, dit zijn Man en de Kanaaleilanden. De andere overzeese gebiedsdelen van het VK zijn helemaal geen lid, dus vergelijkbaar met de Nederlandse Antillen.
Ook de Franse overzeese territoria zijn geen lid, dus Nieuw-Caledonie, Frans-Polynesie, Mayotte en ik vergeet er nog een aantal. Deze hebben namelijk wat meer zelfbestuur als de overzeese departementen.
De olie- en gasreserves zijn natuurlijk niet voor de EU, maar voor het land zelf.
quote:Maar Nieuw-Caledonië wordt naar verwachting in een aantal jaren onafhankelijk, dus dan telt dat ook niet meer.
Op dinsdag 8 april 2003 09:49 schreef Qi het volgende:[..]
Olie- en gasreserves misschien niet, maar het lijkt vrijwel uitgesloten dat er zich geen andere grondstoffen bevinden. Mooi voorbeeld is het eilandje Nieuw-Caledonië, dat is goed voor 25% van de bekende wereldwijde voorraad nikkel.
[..]
quote:Geldt natuurlijk alleen als de gebieden waar jij over spreekt geen onderdeel uitmaken van de Europese Unie.
Op dinsdag 8 april 2003 09:55 schreef freako het volgende:
De olie- en gasreserves zijn natuurlijk niet voor de EU, maar voor het land zelf.
quote:Mwah, dat denk ik niet. De vorige keer hebben ze het referendum voor onafhankelijkheid niet gehaald, en naar verwachting haalt de volgende het ook niet.
Maar Nieuw-Caledonië wordt naar verwachting in een aantal jaren onafhankelijk, dus dan telt dat ook niet meer.
quote:Wat is dit voor rare aanname? Je vermengt nu een aantal dingen met elkaar.
Op maandag 7 april 2003 23:57 schreef Qi het volgende:[..]
Als we over een aantal jaar geen olie meer hebben gaan we met z'n allen lekker terug naar de steentijd. Dat vind ik niet zo tof...
quote:Wat meng ik door elkaar
Op dinsdag 8 april 2003 10:20 schreef Poepoog het volgende:[..]
Wat is dit voor rare aanname? Je vermengt nu een aantal dingen met elkaar.
quote:Oh, dus jij noemt de gasbel van Slochteren EU-bezit? Voor zover ik weet, heeft Brussel geen fluit daarover te vertellen. Misschien indirect, omdat een deel van de aardgasbaten richting Brussel gaan, aangezien Nederland nettobetaler aan de Unie is.
Op dinsdag 8 april 2003 10:07 schreef Qi het volgende:[..]
Geldt natuurlijk alleen als de gebieden waar jij over spreekt geen onderdeel uitmaken van de Europese Unie.
[..]Mwah, dat denk ik niet. De vorige keer hebben ze het referendum voor onafhankelijkheid niet gehaald, en naar verwachting haalt de volgende het ook niet.
Daarbij zijn Aruba en de Nederlandse Antillen qua wetten niet eens zo aan Nederland verbonden. Er is bijv. een overkoepelend statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden, maar de Grondwet, Burgerlijk wetboek, wetboek van strafrecht e.d. hebben allemaal een eigen Antiliaanse editie. Die lijkt wel op de Nederlandse, maar niet geheel.
quote:Dat is dus niet zo. Kijk hier maar eens, dan zul je zien dat er wel degelijk land buiten Europa ligt dat toch bij de Europese Unie hoort.
Op dinsdag 8 april 2003 11:24 schreef ChrisJX het volgende:
De Europese Unie is namelijk een territoriaal verbond en staten die daarbuiten liggen kunnen daar geen lid van zijn.
quote:Als ik het goed begrijp zijn ze niet echt deel van de EU hoor, maar hebben ze meer een soort van unieke status.
Op dinsdag 8 april 2003 11:34 schreef Qi het volgende:Dat is dus niet zo. Kijk hier maar eens, dan zul je zien dat er wel degelijk land buiten Europa ligt dat toch bij de Europese Unie hoort.
quote:zie hier maar eens. De Franse overzeese departementen hebben precies dezelfde status als een niet-overzees departement, en zijn dus gewoon lid. De Nederlandse Antillen dus niet.
Op dinsdag 8 april 2003 11:44 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Als ik het goed begrijp zijn ze niet echt deel van de EU hoor, maar hebben ze meer een soort van unieke status.
quote:Ik zie het, wist ik niet. Dank je.
Op dinsdag 8 april 2003 11:51 schreef freako het volgende:zie hier maar eens. De Franse overzeese departementen hebben precies dezelfde status als een niet-overzees departement, en zijn dus gewoon lid. De Nederlandse Antillen dus niet.
quote:1. Je ziet het bezit van één "kolonie" van een land als Frankrijk als indirect jouw bezit. Plus je gaat er nu van uit dat de stoffen makkelijk en economisch kunnen worden gewonnen en dat dat ook zou gebeuren. Er niet vanuit gaande dat mogelijk binnen een aantal jaren het voordeliger is om een verder ontwikkelde brandstofbron te gaan gebruiken.
Op dinsdag 8 april 2003 10:20 schreef Poepoog het volgende:[..]
Wat is dit voor rare aanname? Je vermengt nu een aantal dingen met elkaar.
quote:De officiele munt op Sint Maarten/Saba/Sint Eustatius is de Nederlands Antilliaanse gulden, echter deze munt word bijna niet meer gebruikt. Overal word de dollar geaccepteerd en dit is ook de munteenheid die iedereen gebruikt. Ook kan je met de Euro goed uit de voeten hier, bijna alle supermarkten en winkels accepteren het ook.
er staat niet dat er uberhaupt gas of olie oid op die gebieden te vinden is ... maar als het er is dan is het van onsbetalen ze eigenlijk met euro's op de antillen?
quote:Lijkt me ook wel, als het op de Franse helft van het eiland een officieel betaalmiddel is. Je zou jezelf alleen maar in de voet schieten als winkelier op het Nederlandse deel als je de euro niet accepteert.
Op dinsdag 8 april 2003 17:08 schreef -roys- het volgende:[..]
Ook kan je met de Euro goed uit de voeten hier, bijna alle supermarkten en winkels accepteren het ook.
quote:Hoe kom je tot deze bizarre conclusies? Laat ik ze één voor één even weerleggen.
Op dinsdag 8 april 2003 16:52 schreef Poepoog het volgende:[..]
1. Je ziet het bezit van één "kolonie" van een land als Frankrijk als indirect jouw bezit. Plus je gaat er nu van uit dat de stoffen makkelijk en economisch kunnen worden gewonnen en dat dat ook zou gebeuren. Er niet vanuit gaande dat mogelijk binnen een aantal jaren het voordeliger is om een verder ontwikkelde brandstofbron te gaan gebruiken.
quote:Ik zie grondgebied van Frankrijk helemaal niet automatisch als 'mijn' gebied, ik zie dat als Europees grondgebied. Hier kun je lezen dat dit (op een aantal gevallen na) ook klopt.
Je ziet het bezit van één "kolonie" van een land als Frankrijk als indirect jouw bezit.
quote:Nee, daar ga ik niet vanuit, ik zei eerder nog: "In de toekomst worden olie & gas voorraden steeds belangrijker, en in het enorme zeegebied dat Europa heeft zit veel potentieel op dat vlak". Over dat de eventuele stoffen makkelijk & economisch kunnen worden gewonnen heb ik het al helemaal niet gehad.
Plus je gaat er nu van uit dat de stoffen makkelijk en economisch kunnen worden gewonnen en dat dat ook zou gebeuren.
quote:Ja, en? Ik zie niet waarom dit zo'n rare aanname is, en daar had je het over.
Er niet vanuit gaande dat mogelijk binnen een aantal jaren het voordeliger is om een verder ontwikkelde brandstofbron te gaan gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |