Ik vind persoonlijk zelf dat het ieders goed recht is zelfmoord te plegen, alhoewel ik wel vind dat dat het best op een niet al te bloederige manier moet gebeuren, heel veel mensen zal kwetsen, en je iets tegennatuurlijks doet. (de wereld heeft je niet voor niets een lichaam gegeven om in te leven) Bovendien heeft iedereen een overlevingsinstinct, daarom is het ook zo moeilijk om zelfmoord te plegen.
Wat ik zo jammer vind, is dat het zo'n taboe is in de wereld. Gezien de topics kun je er op fok wel over praten (op scholieren word je meteen ervanaf gekickt als je tips gaat geven), maar ik vind eigenlijk dat het overal mogelijk moet zijn. Het is moeilijk om boeken te vinden waar het specifiek over de methodes gaat, maar op internet kom je nog een heel eind met een beetje geduld en er is ook zo'n boekje, waarvoor je 16 moet zijn om het te kopen die 'mensvriendelijke' manieren uitlegt om het te doen. Ik zou het juist fijn vinden als ik daar met andere mensen over kan praten, zonder dat ze het wegschuiven, of er raar over gaan doen, of het belachelijk maken.
Toen ik zelf veel over zelfmoord nadacht, (ik durfde het absoluut niet, maar ik had wel alles klaar liggen, testament opgesteld ed) vond ik het ZO ERG als ik tegen mensen zei dat ik me zo rot voelde en dood wilde, en zij me negeerden of dingen zeiden als: Dat doe je toch niet. ALs ik het vaker had gezegd was het helemaal van: Ach, dat zeg je wel, maar dat doe je niet.
Ik wil iedereen aanraden er juist wel met iemand over te praten die er moeite mee heeft, ook al lijkt het alsof die persoon met niemand wat te maken wil hebben, want eigenlijk wil diegene alleen maar dat iemand hem/haar steunt en liefde geeft. Dat is juist zo belangrijk. Daarom vind ik ook dat je zo'n teken altijd serieus moet nemen.
En dan heb ik nog een vraagje over die zak waarin de zuurstof opraakt.
Als iemand het weet: is dat niet een soort stikken? Of val je echt gewoon in slaap?
Ik zou het heel jammer vinden als hier een slotje op komt, want zoals ik al zeg: dat is voor mij weer een teken dat het een enorm taboe is.
Euthanasie ben ik trouwens ook erg voor. (niet dat iedereen t zomaar krijgt, maar wel mensen die onnodig lijden, ook psychisch, alleen die lijn trekken is zo moeilijk en dat kan ik ook niet).
[Dit bericht is gewijzigd door Moonah op 06-04-2003 15:40]
Maar ik denk persoonlijk dat je zo'n iemand gewoon tot steun kan zijn door te luisteren naar hem/haar en proberen advies te geven of wat dan ook en het niet te veroordelen. Die mensen zitten al genoeg met zichzelf in de knoop.
Vind het ook makkelijk gezegd van een buitenstaander om zelfmoord als asociaal te beschouwen. Het is niet iets wat mensen zomaar doen. Ook al blijft het triest voor de achterblijvers... Ik zou wel willen weten wat er speelt in mijn kinderen hun gedachten als ze ergens mee zitten en probeer ook zoveel mogelijk open met ze te zijn over van alles, nu ze nog jong zijn.
Ik veroordeel je verhaal niet en ik zou het ook gek vinden als hierop een slotje kwam, het is jouw mening en ik hoop ook dat er volwassen reacties komen...
Groetjes Muurbloempje
quote:
Op zondag 6 april 2003 15:32 schreef Uncle_Sam het volgende:
edit
[Dit bericht is gewijzigd door Moonah op 06-04-2003 15:41]
quote:*herkenbaar*
Op zondag 6 april 2003 15:35 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Weet je dat is net het nare met zelfmoord , het is een momentopname waarin alles te veel word , dan denk je niet meer aan de omgeving maar denk je alleen dat je dood wil en liefst zo snel mogelijk .
Ik heb zelf ook met zelfmoordgedachten rondgelopen maar gelukkig nooit gedaan , want het is zo je weet niet wat het leven je brengt.
Juist op dat moment voel je heel ongelukkig maar je weet niet hoe het verder gaat als je juist niet opgeeft.
Ik ben blij dat ik het nooit gedaan heb en alles wat ik heb meegemaakt heeft me juist sterker gemaakt en dat scheelt heel veel .
quote:Zelfmoord komt niet alleen onder manisch depressieven voor hoor. Ik vind het trouwens nogal gevaarlijk als het heel makkelijk gemaakt zou worden , omdat soms mag het op het moment uitzichtloos uitzien , maar achteraf blijkt toch niet zo te zijn.
Op zondag 6 april 2003 15:30 schreef seriewoordenaar het volgende:
Waarom al die regeltjes en wetten?
Iedereen moet ten allen tijde over zijn of haar eigen leven kunnen beschikken. Scheelt misschien wat manisch depressieve mensen in de samenleving, want daar lopen er veel (heel veel) van rond. Je kunt moeilijk praten over vrijheid als je niet eens de vrijheid van je eigen leven in handen hebt...
in japan schijnt zelfmoord onder jongeren echt een rage te zijn
quote:Waarom mag dat eigenlijk niet?
Op zondag 6 april 2003 15:30 schreef Moonah het volgende:
Het zoveelste topic over zelfdoding.
Hij mag van mij best openblijven. Maar:
-Respect voor elkaar.
-Geen tips over hoe je het kan doen.
quote:geen tips over hoe je het mag doen? denk dat de moderators bang zijn dat ze dan zogenaamd een moord op hun geweten hebben.
Op dinsdag 8 april 2003 11:30 schreef heaven7 het volgende:[..]
Waarom mag dat eigenlijk niet?
Of is dat een hele domme vraag
moderators sluiten topics hier toch al behoorlijk snel
Hoeveel redenen ik ook vóór kan verzinnen, uiteindelijk blijft het moord. Zelf-moord. Moord is het ergste wat een mens elkaar, maar ook zichzelf aan kan doen. Ik blijf het daarom onacceptabel vinden, ook al zijn deze gedachten ook wel eens door mijn hoofd geschoten.
quote:en iemand die al 10 jaar aan een ongeneeslijke ziekte lijd en de laatste jaren alleen nog met veel pijn in bed heeft gel;egen?
Op dinsdag 8 april 2003 11:48 schreef chocolatemoeze het volgende:
Zelfmoord.Hoeveel redenen ik ook vóór kan verzinnen, uiteindelijk blijft het moord. Zelf-moord. Moord is het ergste wat een mens elkaar, maar ook zichzelf aan kan doen. Ik blijf het daarom onacceptabel vinden, ook al zijn deze gedachten ook wel eens door mijn hoofd geschoten.
quote:Sommige moderators die hier al wat langer meelopen hebben op dit forum genoeg meegemaakt om heel voorzichtig met dit onderwerp om te gaan.
Op dinsdag 8 april 2003 11:39 schreef armageddon1981 het volgende:[..]
geen tips over hoe je het mag doen? denk dat de moderators bang zijn dat ze dan zogenaamd een moord op hun geweten hebben.
quote:Daar ging het eigenlijk om
Op zondag 6 april 2003 15:24 schreef Yamyam het volgende:
En dan heb ik nog een vraagje over die zak waarin de zuurstof opraakt.
Als iemand het weet: is dat niet een soort stikken? Of val je echt gewoon in slaap?
[Dit bericht is gewijzigd door Offy op 08-04-2003 12:13]
[Dit bericht is gewijzigd door Vaan_Banaan op 08-04-2003 12:17]
Ik denk dat in veel gevallen het een schreeuw om aandacht is...
en bij mensen met een ongeneselijke ziekte...die alleen maar leiden, altijd pijn hebben, geestelijk en lichamelijk...dan geef ik ze groot gelijk als ze zelfmoord plegen, of euthanasie....
[Dit bericht is gewijzigd door Sphere op 08-04-2003 12:58]
[Dit bericht is gewijzigd door Sphere op 08-04-2003 12:59]
quote:Precies. Als je droombeeld instort, zijn er nog tig andere leuken dingen, waar je daarvoor nooit over hebt nagedacht. Laat het bezinken en zoek een andere weg. Argumenten als: "ik kan niks anders" vind ik bullshit, je hebt er nooit over nagedacht, omdat het daarvoor niet hoefde. Probeer de paniek te onderdrukken en ga stap voor stap na wat je nog meer leuk vind. Niet meteen plannen tot je 65ste.
Op dinsdag 8 april 2003 12:15 schreef Ilsjuhh het volgende:-knip-
..en als je geen motivatie hebt om iets te doen om je leven leuk te maken...dan zal je leven ook zo blijven...-knip-
quote:zoals je kon lezen was het niet de bedoeling om tips ofzo te geven dus doe dat dan ook niet
Op dinsdag 8 april 2003 12:21 schreef Riesz het volgende:
lang verhaal....
quote:
Op dinsdag 8 april 2003 12:25 schreef Ilsjuhh het volgende:
lezen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |